Yrittäjyys ja oma firma

Onko täällä kokemusta yrityksen laitteiden (lähinnä puhelin ja läppäri) hankinnasta palvelulaitteina? Käytännössä siis niin, että laitteet ovat leasing-yhtiön omaisuutta, ja sopimuskauden lopussa työntekijä (=yrittäjä) saa lunastaa ne itselleen jollain pienehköllä summalla?

Telia vaikuttaisi tarjoavan ihan suoraan nettikaupasta kliksuttelemalla ko. palvelua. Elisa taas veloittaa kertaluonteisesti 500e että onnistuu, eli ei kovin houkutteleva pienille yrityksille. Toimijoita on paljon, ja yhteistä tuntuu olevan lähinnä se, ettei hinnoittelu ole millään tavoin läpinäkyvää tai selkeää.
Operaattorit, kuten esim. Elisa, myy laitteita korottomasti ja kuluttomasti mm. 3 vuoden osamaksuilla, onko joku hyvä syy olla hyödyntämättä tätä? Hinnoittelu on hyvinkin selkeää, kun näkee kk-maksun sekä koko loppusumman. Ehdoton plussa on myös se, että laitteet ja liittymät saa yhdelle ja samalle laskulle.
 
Itselläkin on vuoden vanha läppäri jonka ajattelen riittävän noin alkuun oman firman hommiin. Luurin voisi ehkä ihan toimintavarmuuden vuoksi uusia, kun entinen on kuitenkin kolmisen vuotta vanha iPhone 13 Pro. Taidan kyllä taipua esim. Elisan laitteeseen ja jos päivittäisi liittymän samalla Telia Dotista hiukan järeämpään, kun puheluita varmaan tulee hiukan aiempaa enemmän. Mutta tämä ei ole varsinaisesti päivän päälle ja etenkin laitteen ehtii kyllä hankkia myöhemminkin, sitten kun alkaa firmalla on, millä maksella.
 
Operaattorit, kuten esim. Elisa, myy laitteita korottomasti ja kuluttomasti mm. 3 vuoden osamaksuilla, onko joku hyvä syy olla hyödyntämättä tätä? Hinnoittelu on hyvinkin selkeää, kun näkee kk-maksun sekä koko loppusumman. Ehdoton plussa on myös se, että laitteet ja liittymät saa yhdelle ja samalle laskulle.
Osamaksu on hyvinkin eri asia kuin laitteet palveluna. Näiden yhteinen tekijä on lähinnä se, että koko kauppasummaa ei tarvitse maksaa kerralla.

Tarkoitus on se, että kun laitteita päivitetään, ei tarvitse puljata vanhoja laitteita pois firman omistuksesta, vaan laitteen omistajina on vain leasing-yhtiö ja sitten laitteen lopussa lunastava yrittäjä (mikäli edes laitetta haluaa lunastaa). Toisin sanoen, en halua laitteita yrityksen omistukseen edes väliaikaisesti.

Miksi sitten näin? Luulisi että laitteet voisi vain myydä eteenpäin, mutta kun B2C-kaupassa myös käytetyillä laitteilla tulee kuluttajansuojan vastuut, yrittäjälle itselleen myytäessä käypä arvo pitää onnistua määrittämään ja tarvittaessa todistamaan verottajalle että kyse ei ole peitellystä osingosta, ja B2B kaupassa käytettyjä ostavat firmat maksaa murto-osaa siitä mikä on laitteiden arvo koska heidän pitää saada ne voitolla myytyä eteenpäin.

Se että jotain saa yhdelle laskulle on merkityksetön pikkuseikka, ainakin omissa kirjoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Osamaksu on hyvinkin eri asia kuin laitteet palveluna. Näiden yhteinen tekijä on lähinnä se, että koko kauppasummaa ei tarvitse maksaa kerralla.

Tarkoitus on se, että kun laitteita päivitetään, ei tarvitse puljata vanhoja laitteita pois firman omistuksesta, vaan laitteen omistajina on vain leasing-yhtiö ja sitten laitteen lopussa lunastava yrittäjä (mikäli edes laitetta haluaa lunastaa). Toisin sanoen, en halua laitteita yrityksen omistukseen edes väliaikaisesti.

Miksi sitten näin? Luulisi että laitteet voisi vain myydä eteenpäin, mutta kun B2C-kaupassa myös käytetyillä laitteilla tulee kuluttajansuojan vastuut, yrittäjälle itselleen myytäessä käypä arvo pitää onnistua määrittämään ja tarvittaessa todistamaan verottajalle että kyse ei ole peitellystä osingosta, ja B2B kaupassa käytettyjä ostavat firmat maksaa murto-osaa siitä mikä on laitteiden arvo koska heidän pitää saada ne voitolla myytyä eteenpäin.

Se että jotain saa yhdelle laskulle on merkityksetön pikkuseikka, ainakin omissa kirjoissa.
Jep, olet tässä aivan oikeassa. Kyllähän siinä oma helppoutensa on, jos laitteet saa palveluna - aivan vastaavasti kuin esim. oikean leasingauton kanssa, jossa ei tarvitse huolehtia huolloista eikä arvonalenemasta. Ymmärrän siis hyvin ajatuksen. Ainakin tuossa Verkkiksen AFS-rahoituksessa oli kyllä esitetty lunastushinnat laitteille leasingajan lopussa, mikäli ne haluaa lunastaa itselleen.
 
Osamaksu on hyvinkin eri asia kuin laitteet palveluna. Näiden yhteinen tekijä on lähinnä se, että koko kauppasummaa ei tarvitse maksaa kerralla.

Tarkoitus on se, että kun laitteita päivitetään, ei tarvitse puljata vanhoja laitteita pois firman omistuksesta, vaan laitteen omistajina on vain leasing-yhtiö ja sitten laitteen lopussa lunastava yrittäjä (mikäli edes laitetta haluaa lunastaa). Toisin sanoen, en halua laitteita yrityksen omistukseen edes väliaikaisesti.

Miksi sitten näin? Luulisi että laitteet voisi vain myydä eteenpäin, mutta kun B2C-kaupassa myös käytetyillä laitteilla tulee kuluttajansuojan vastuut, yrittäjälle itselleen myytäessä käypä arvo pitää onnistua määrittämään ja tarvittaessa todistamaan verottajalle että kyse ei ole peitellystä osingosta, ja B2B kaupassa käytettyjä ostavat firmat maksaa murto-osaa siitä mikä on laitteiden arvo koska heidän pitää saada ne voitolla myytyä eteenpäin.

Se että jotain saa yhdelle laskulle on merkityksetön pikkuseikka, ainakin omissa kirjoissa.
Joo okei, tähän en pysty auttaa. Jos laitteita on paljon, eikä niitä haluta omalle firmalle, niin eikös tämä silloin ole jonkunlainen IT:n ulkoistuskeissi, jota sitten voi ostaa B2B-palveluna. Valitettavasti usein B2B jutuissa hinnoittelua ei yleensä kerrota etukäteen, vaan pyydetään kysymään tarjousta.

Kirjoittelen siis ihan yksinyrittäjän näkökulmasta, eli kun kamoja on vain yhdelle hengelle, niin noi operaattoreiden osamaksudiilit on mielestäni todella hyviä.
 
Osamaksu on hyvinkin eri asia kuin laitteet palveluna. Näiden yhteinen tekijä on lähinnä se, että koko kauppasummaa ei tarvitse maksaa kerralla.

Tarkoitus on se, että kun laitteita päivitetään, ei tarvitse puljata vanhoja laitteita pois firman omistuksesta, vaan laitteen omistajina on vain leasing-yhtiö ja sitten laitteen lopussa lunastava yrittäjä (mikäli edes laitetta haluaa lunastaa). Toisin sanoen, en halua laitteita yrityksen omistukseen edes väliaikaisesti.

Miksi sitten näin? Luulisi että laitteet voisi vain myydä eteenpäin, mutta kun B2C-kaupassa myös käytetyillä laitteilla tulee kuluttajansuojan vastuut, yrittäjälle itselleen myytäessä käypä arvo pitää onnistua määrittämään ja tarvittaessa todistamaan verottajalle että kyse ei ole peitellystä osingosta, ja B2B kaupassa käytettyjä ostavat firmat maksaa murto-osaa siitä mikä on laitteiden arvo koska heidän pitää saada ne voitolla myytyä eteenpäin.
Miksi ne tarvitsisi edes myydä eteenpäin? Oma ymmärrys parin vuoden takaa on se, että käytännössä noissa liisareissa maksaa sen koko laitteen hankintahinnan sen leasing-kauden aikana mutta sen päätteeksi laitetta ei saa edes itse kantaa SERiin. Itse olen päätynyt ostamaan työkalut suoraan firmalle, ja kaippa noita saisi halutessansa jollekin käytettyä SERiä myyvälle lafkalle tarjottua, jos itsellä ei ole käyttöä. Viimeisin tietokonehankinta taitaa olla jo neljän vuoden takaa, ja kaippa noilla vielä viideskin vuosi tulee painettua. Selvää säästöä siis liisaukseen verrattuna.
 
Joo okei, tähän en pysty auttaa. Jos laitteita on paljon, eikä niitä haluta omalle firmalle, niin eikös tämä silloin ole jonkunlainen IT:n ulkoistuskeissi, jota sitten voi ostaa B2B-palveluna. Valitettavasti usein B2B jutuissa hinnoittelua ei yleensä kerrota etukäteen, vaan pyydetään kysymään tarjousta.

Kirjoittelen siis ihan yksinyrittäjän näkökulmasta, eli kun kamoja on vain yhdelle hengelle, niin noi operaattoreiden osamaksudiilit on mielestäni todella hyviä.
Sama homma siis täällä, että ihan yksinyrittäjän näkökulmasta tätä selvittelen. Joku käytöstä poistuva läppäri voi hyvin olla vielä 500e arvoinen jos sen saisi fiksusti myytyä eteenpäin, mutta tosiaan se eteenpäin myynti yrityksenä on vähän ongelmallista, tavalla tai toisella. Siksi täällä näitä kokemuksia ja vinkkejä kyselenkin, jos olisi edes joku toimija jolla ehdot ja hinnat olisi vähän läpinäkyvämpiä.
 
Sama homma siis täällä, että ihan yksinyrittäjän näkökulmasta tätä selvittelen. Joku käytöstä poistuva läppäri voi hyvin olla vielä 500e arvoinen jos sen saisi fiksusti myytyä eteenpäin, mutta tosiaan se eteenpäin myynti yrityksenä on vähän ongelmallista, tavalla tai toisella. Siksi täällä näitä kokemuksia ja vinkkejä kyselenkin, jos olisi edes joku toimija jolla ehdot ja hinnat olisi vähän läpinäkyvämpiä.
Vanha läppäri/puhelin hajosi ja ostit uuden tilalle. Kirjataan alunperin alle 3v vanhojen IT härpäkkeiden sekaan niin ei tartte poistoja miettiä - tai jos kalliimpi hankinta niin sitten poistot normaalisti ja "hajotessa" loput. Yrittäjä sitten itse tekee "rikkinäiselle" laitteelle kuten parhaaksi näkee.

3-4v vanhojen vehkeiden perään ketään kysele mitään, eri asia jos veivaisit vuoden välein.
 
Miksi ne tarvitsisi edes myydä eteenpäin? Oma ymmärrys parin vuoden takaa on se, että käytännössä noissa liisareissa maksaa sen koko laitteen hankintahinnan sen leasing-kauden aikana mutta sen päätteeksi laitetta ei saa edes itse kantaa SERiin. Itse olen päätynyt ostamaan työkalut suoraan firmalle, ja kaippa noita saisi halutessansa jollekin käytettyä SERiä myyvälle lafkalle tarjottua, jos itsellä ei ole käyttöä. Viimeisin tietokonehankinta taitaa olla jo neljän vuoden takaa, ja kaippa noilla vielä viideskin vuosi tulee painettua. Selvää säästöä siis liisaukseen verrattuna.
Siksi että ko. laitteet eivät ole arvottomia siinä kohtaa, kun ne olisi itsellä menossa päivitykseen.

Riippuu ihan palvelulaitteita myyvästä firmasta, onko sopimuskauden lopussa (tai kesken sen) lunastusmahdollisuus, ja onko se firmalle itselleen ja/tai laitteen käyttäjälle. Hinnoittelu palvelulle itselleen ja lunastushinnoille ei ole läpinäkyvää ja oletan siinä olevan villejäkin eroja.

Tässä ei nyt siis ole tarkoitus lykätä laitepäivityksiä sinne asti, että ne leviää käsiin, ja "säästää" (eli oikeasti menettää laskutettavaa työaikaa moninkertaisesti kuvitellun säästön verran) sitä kautta, vaan mahdollistaa järjellinen vaihtosykli.
 
Vanha läppäri/puhelin hajosi ja ostit uuden tilalle. Kirjataan alunperin alle 3v vanhojen IT härpäkkeiden sekaan niin ei tartte poistoja miettiä - tai jos kalliimpi hankinta niin sitten poistot normaalisti ja "hajotessa" loput. Yrittäjä sitten itse tekee "rikkinäiselle" laitteelle kuten parhaaksi näkee.

3-4v vanhojen vehkeiden perään ketään kysele mitään, eri asia jos veivaisit vuoden välein.
No tämä ratkaisu nyt taas on lähinnä laiton, vaikka miten haluaisi luottaa siihen että ketään ei kiinnosta se että yrityksen omaisuus maagisesti siirtyi yrittäjän omaisuudeksi.
 
Siksi että ko. laitteet eivät ole arvottomia siinä kohtaa, kun ne olisi itsellä menossa päivitykseen.

Riippuu ihan palvelulaitteita myyvästä firmasta, onko sopimuskauden lopussa (tai kesken sen) lunastusmahdollisuus, ja onko se firmalle itselleen ja/tai laitteen käyttäjälle. Hinnoittelu palvelulle itselleen ja lunastushinnoille ei ole läpinäkyvää ja oletan siinä olevan villejäkin eroja.

Tässä ei nyt siis ole tarkoitus lykätä laitepäivityksiä sinne asti, että ne leviää käsiin, ja säästää sitä kautta, vaan mahdollistaa järjellinen vaihtosykli.
Mutta ei siinä lunastusmahdollisuudessa ole mitään järkeä, kun siinä vaiheessa maksat jo enemmän rahaa siitä SER-jätteestä, kuin mitä se olisi uutena maksanut ostaa suoraan firman taseeseen. Isot firmat käyttävät liisareita juuri siitä syystä, että ei tarvitse diilata 100+ käsiin happanevaa läppäriä itse vaan se on jonkun muun ongelma, ja että laitteiden hankintaa ei tarvitse murehtia isossa mittakaavassa. Yksinyrittäjällä on mielestäni vähän kyseenalaista maksaa preemiota tuollaisesta palvelusta, kun laitteiden määrä on kuitenkin oletettavasti mitätön, ja vaivaa muodostuu tyyliin kolmen vuoden välein.
 
Mutta ei siinä lunastusmahdollisuudessa ole mitään järkeä, kun siinä vaiheessa maksat jo enemmän rahaa siitä SER-jätteestä, kuin mitä se olisi uutena maksanut ostaa suoraan firman taseeseen. Isot firmat käyttävät liisareita juuri siitä syystä, että ei tarvitse diilata 100+ käsiin happanevaa läppäriä itse vaan se on jonkun muun ongelma, ja että laitteiden hankintaa ei tarvitse murehtia isossa mittakaavassa. Yksinyrittäjällä on mielestäni vähän kyseenalaista maksaa preemiota tuollaisesta palvelusta, kun laitteiden määrä on kuitenkin oletettavasti mitätön, ja vaivaa muodostuu tyyliin kolmen vuoden välein.
Niin, tämähän nyt riippuu täysin siitä miten eri toimijat hinnoittelevat nuo lunastusarvot. Kannattaa myös huomioida se, että vaikka firma sitten myisi suoraan tavaran eteenpäin, niin siitä menee vielä ALV välistä, koska laite on ollut arvonlisäverovelvollisessa liiketoiminnassa. Ainakaan itselleni tämä ei tällä hetkellä näyttäydy niin, että olisi jotenkin yksioikoisen selkeää että laitteet kannattaa aina ostaa yritykselle itselleen, ja sitten säätää niistä eroon hankkiuduttaessa. Se säätö on pois muualta, eikä kiinnostaisi yhtään.
 
No tämä ratkaisu nyt taas on lähinnä laiton, vaikka miten haluaisi luottaa siihen että ketään ei kiinnosta se että yrityksen omaisuus maagisesti siirtyi yrittäjän omaisuudeksi.
Uutena yli tonnin hintaisia luureja/läppäreitä "myydään" (saa lunastaa) työntekijöille kympeillä/satasella 3v iässä (max kahdella jos 2v vanha kone) niin luuletko ihan oikeasti että ketään asia kiinnostaan ollenkaan?

Jos nyt kuitenkin haluat sen itsellesi lunastaa niin käytä jotain tommoista ison (pörssi)yhtiön "arvon määritystä" referenssinä, ei sitä 'käypää hintaa' mistään swappiesta tartte katsoa. Nuo lunastushinnat on heittämällä yli 50% alempia kuin jossain torissa yksityisten myymät rojut ja kenellekään ei ole ollut asiaan mitään valittamista vuosikymmeniin. Käytettyä kamaa nyt muutenkaan ihan mahdotonta arvottaa, naarmuinen ja akku finito oleva vekotin ei ole oikein minkään arvoinen ja laitteen todellista kuntoa ei tiedä kukaan muu kuin sinä itse.
 
Sama homma siis täällä, että ihan yksinyrittäjän näkökulmasta tätä selvittelen. Joku käytöstä poistuva läppäri voi hyvin olla vielä 500e arvoinen jos sen saisi fiksusti myytyä eteenpäin, mutta tosiaan se eteenpäin myynti yrityksenä on vähän ongelmallista, tavalla tai toisella. Siksi täällä näitä kokemuksia ja vinkkejä kyselenkin, jos olisi edes joku toimija jolla ehdot ja hinnat olisi vähän läpinäkyvämpiä.
Ite oon myynyt yrityksenä muutamia laitteita (Apple) käytettynä ja aina on löytynyt myös joku pienyrittäjä ostajaksi ihan ok hinnoilla. Ei ole toistaiseksi itsellä ollut mitään ongelmia tässä kuviossa.
 
Uutena yli tonnin hintaisia luureja/läppäreitä "myydään" (saa lunastaa) työntekijöille kympeillä/satasella 3v iässä (max kahdella jos 2v vanha kone) niin luuletko ihan oikeasti että ketään asia kiinnostaan ollenkaan?

Jos nyt kuitenkin haluat sen itsellesi lunastaa niin käytä jotain tommoista ison (pörssi)yhtiön "arvon määritystä" referenssinä, ei sitä 'käypää hintaa' mistään swappiesta tartte katsoa. Nuo lunastushinnat on heittämällä yli 50% alempia kuin jossain torissa yksityisten myymät rojut ja kenellekään ei ole ollut asiaan mitään valittamista vuosikymmeniin. Käytettyä kamaa nyt muutenkaan ihan mahdotonta arvottaa, naarmuinen ja akku finito oleva vekotin ei ole oikein minkään arvoinen ja laitteen todellista kuntoa ei tiedä kukaan muu kuin sinä itse.
Ja juuri tästä syystä, kun omakin kokemus palkkatöiden ajalta on se, että lunastushinnat on olemattomia, olisi tämä leasing ihan järjellinen vaihtoehto kaiken säädön minimoimiseksi. Tällöin sillä parilla kympillä saa sen luurin itselleen, ja käytännössä siitä on maksettu elinkaaren aikana sama summa kuin mitä olisi kertaostoksenakin. Erona vain se, että mitään arvonmäärityksiä ei tarvitse itse tehdä, firman ei tarvitse miettiä kuluttajansuojia yksityiselle myytäessä, eikä mitään muutakaan turhaa puljaamista tai luottaa siihen että ketään ei kiinnosta kun omaisuus vaihtaa käsiä ilman että siitä olisi maksettu käypää hintaa.

Missään vaiheessa ei ole puhuttu siitä että käypänä arvona käytettäisiin jotain Swappien tms. hintoja, vaan lähinnä siitä, että se arvo pitää pystyä tarvittaessa verottajalle perustelemaan jos yrittäjänä ostaa laitteet pois firmalta. Mua ei kiinnosta tuollainen säätö yksityishenkilönä, eikä yrityksenä, vaan mieluusti ulkoistan sen leasing-firmalle, jos kustannus siitä on muutaman kympin lunastushinta.
 
Tilasin tänään kunnollisen webbikameran ja taidan kyllä hankkia myöskin 4k-näytön kotitoimistoon. Löytyy kyllä 24" FullHD, mutta siinä täytyisi alkaa skaalaamaan fontteja ja silti jotkut ohjelmat näkyvät hiukan turhan reilun kokoisina. Täytyy vähän seurailla tarjouksia kun ei tuolla sinänsä kiire ole.

Retrokonetouhuihin, jotka ovat sittemmin hiukan jääneet, tuli hankittua aikanaan Jamo S801 PM -aktiivikajarit, joissa on varsin miellyttävä äänenlaatu. Kamerassa pitäisi olla kohtuulliset mikrofonit, joten voi pitää Teamseja ilman niitä iänikuisia luureja päässä tarvittaessa.

Vakuutuksista tuli jo pyydettyä tarjous ja seuraavaksi täytyisi haastella uusyrityskeskuksen kanssa ja selvitellä hiukan yrityskuvioita kuntoon.

Ihan mukava toki tehdä kun voi ihan itse valita kamppeet mielensä mukaan - per jokaisessa työpaikassa on saanut noitua noita tyäkaluja (No ehkä yksi ymmärsi ostaa jo kerralla kunnolliset vehkeet).

e. Eipä siinä tarvinnut näytönkään kanssa kovin kauan arpoa kun tarjouksessa oli ihan sopiva kampe toimistoon. Tilaukseen lähti tosin "vain" WUQHD-resolla oleva 34" Samppa, kun sitä alennuksella kaupattiin Verkkiksessä. Eiköhän noilla jo alkuun pääse kotitoimiston varustamisessa. Herman Millerhän oli toki jo hommattuna aiemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Olen tutustunut yrityksen SVOP-rahastoon ja mietin osaisiko täällä joku pääomansijoitusten palautuksia tehnyt vahvistaa käsitykseni vahvistetun tilinpäätöksen vaatimuksesta, jos sijoitusta palautetaan saman tilikauden aikana.

OYL 13 luvun 3 §:ssä sanotaan:
Varojen jakaminen perustuu viimeksi vahvistettuun tilinpäätökseen. ... Jaossa on otettava huomioon tilinpäätöksen laatimisen jälkeen yhtiön taloudellisessa asemassa tapahtuneet olennaiset muutokset.

Edellinen tekemäni tilinpäätös on vuodelle 2024 ja koska en ole vielä tehnyt pääomansijoitusta SVOP-rahastoon, ei tätä rahastoa ole vielä taseessa. Jos nyt 2025 vuoden alussa päätän sijoittaa X euroa ja myöhemmin vielä vuoden 2025 aikana päätänkin palauttaa kyseisen summan tai osan siitä, niin täytyykö siis palautusta varten tehdä välitilinpäätös ja vahvistaa se? Muutenhan viimeksi vahvistetun tilinpäätöksen taseessa ei ole SVOP-rahastoa ollenkaan ja ei mitään mitä jakaa? Täytyykö tällainen välitilinpäätös sitten lähettää verottajalle ja/tai kaupparekisteriin?

Oleellisena asiana siis se, että sijoitus ja palautus tapahtuu saman tilikauden aikana. Muutoinhan menettely olisi sama kuin tavallisessa osingonjaossa.
 
No tämä ratkaisu nyt taas on lähinnä laiton, vaikka miten haluaisi luottaa siihen että ketään ei kiinnosta se että yrityksen omaisuus maagisesti siirtyi yrittäjän omaisuudeksi.

Missään vaiheessa ei ole puhuttu siitä että käypänä arvona käytettäisiin jotain Swappien tms. hintoja, vaan lähinnä siitä, että se arvo pitää pystyä tarvittaessa verottajalle perustelemaan jos yrittäjänä ostaa laitteet pois firmalta. Mua ei kiinnosta tuollainen säätö yksityishenkilönä, eikä yrityksenä, vaan mieluusti ulkoistan sen leasing-firmalle, jos kustannus siitä on muutaman kympin lunastushinta.
Loppupeleissä ketä pystyy taas todistamaan että et olisi heittänyt sitä "rikkinäistä" laitetta roskiin? Vaikka todellisuudessa olisit myynyt laitteen yksityishenkilönä tyyliin satasella...
 
Viimeksi muokattu:
Oleellisena asiana siis se, että sijoitus ja palautus tapahtuu saman tilikauden aikana. Muutoinhan menettely olisi sama kuin tavallisessa osingonjaossa.
Kannattanee kirjanpitäjältä kysyä mielipidettä, että miten tällainen kannattaa oikeasti merkitä kirjanpitoon. Äkkiseltään mutuilisin, että saman tilikauden aikana vekslattu rahasumma kannattaisi käsitellä jollain toisella nimikkeellä mutta en osaa ihan suoralta kädeltä sanoa että millä - siksi se kirjanpitäjä on olemassa :)
 
Kannattanee kirjanpitäjältä kysyä mielipidettä, että miten tällainen kannattaa oikeasti merkitä kirjanpitoon. Äkkiseltään mutuilisin, että saman tilikauden aikana vekslattu rahasumma kannattaisi käsitellä jollain toisella nimikkeellä mutta en osaa ihan suoralta kädeltä sanoa että millä - siksi se kirjanpitäjä on olemassa :)
Velaksi osakkaille lienee helpoin, ei nosta vapaan pääoman määrää, mutta se tuskin kysymyksessä oli takana tai jos oli niin melko varmasti ”veronvälttely-pykälä” täyttyisi.
 
Miten tuntilaskutusta pitäisi vertailla sen suhteen, että otanko joltain tilauksen jonka teen omissa työtiloissa, vai että tilaako joku muu minut tekemään täysin samaa työtä omiin tiloihinsa?

Esimerkiksi metalli/hitsausalan töissä työntekijänä melko hyvä tuntipalkka voisi olla vaikkapa 20 €/h.
Laitetaan se yleinen 1,75 kerroin yrittäjän laskutushintaan, saadaan 20 * 1,75 = 35 €/h.

Mutta kuitenkin jos selaa yritysten tuntilaskutusta vastaaville hitsaustöille, se on luokkaa 60 - 100 €/h.

Tietenkin jälkimmäisessä tapauksessa voidaan ajatella olevan työtilojen lämmitys, vuokra ym ylläpito, mutta nämähän on samat, vaikka töitä tekisi myös asiakkaan tiloissa.
 
Mutta kuitenkin jos selaa yritysten tuntilaskutusta vastaaville hitsaustöille, se on luokkaa 60 - 100 €/h.

Tietenkin jälkimmäisessä tapauksessa voidaan ajatella olevan työtilojen lämmitys, vuokra ym ylläpito, mutta nämähän on samat, vaikka töitä tekisi myös asiakkaan tiloissa.

Ei hitsari mitään 60€ saa veloitettua jos joku järjestää sille kalenterit täyteen töitä. Pyydäppä tarjouksia 2000 tunnin työstä omassa kohteessasi tehtynä. 60€ olisi silloinkin tosin naurettava jos ne tehdään urakoitsijan omissa tiloissa. Ei varmaan alle sataan euroon tunti kannata hitsata edes ruosteista ladaa omilla kaasuilla, langoilla ja tiloilla.
 
Ei hitsari mitään 60€ saa veloitettua jos joku järjestää sille kalenterit täyteen töitä. Pyydäppä tarjouksia 2000 tunnin työstä omassa kohteessasi tehtynä. 60€ olisi silloinkin tosin naurettava jos ne tehdään urakoitsijan omissa tiloissa. Ei varmaan alle sataan euroon tunti kannata hitsata edes ruosteista ladaa omilla kaasuilla, langoilla ja tiloilla.
En nyt saanu ihan kiinni sun viestistä. Yritätkö sanoa, että sopiva tuntiveloitus samasta työstä moninkertaistuu sen perusteella, että kuinka pitkäkestoinen työ on?

Tässä tapauksessa ei puhuta mistään vuoden pituisista keikoista tilaajan luona, vaan luokkaa päivä - pari viikkoa. Eikä mistään Ladojen ruostekorjauksista, vaan teollisuudesta ja pääasiassa rst TIG-hitsaustasta.

Mutta sillä alalla nyt ei pitäs olla tässä merkitystä, mielestäni aika monella alalla tuntilaskutukset on tuota suuruusluokkaa, eli moninkertaisesti sen yleisen tuntipalkka*1,75 summan.
 
En nyt saanu ihan kiinni sun viestistä. Yritätkö sanoa, että sopiva tuntiveloitus samasta työstä moninkertaistuu sen perusteella, että kuinka pitkäkestoinen työ on?

Tässä tapauksessa ei puhuta mistään vuoden pituisista keikoista tilaajan luona, vaan luokkaa päivä - pari viikkoa. Eikä mistään Ladojen ruostekorjauksista, vaan teollisuudesta ja pääasiassa rst TIG-hitsaustasta.

Mutta sillä alalla nyt ei pitäs olla tässä merkitystä, mielestäni aika monella alalla tuntilaskutukset on tuota suuruusluokkaa, eli moninkertaisesti sen yleisen tuntipalkka*1,75 summan.
No siis yleisesti 1000h työn tuntihinta on pienempi kuin 2h työn, koska ensimmäisessä on jonkinlainen selkeä jatkuvuus eli ns. riskilisää ei tarvita niin paljoa.

Samoin tuntilaskutus on kovempi kuin tekijäntuntipalkka*1,75 koska
- jonkun pitää se työ myydä
- jonkun pitää se työ laskuttaa
- yllä mainitut tekijät haluvat myöskin palkkaa eikä se työntekijäkään ilmaiseksi peukaloita pyörittele jollei sille ole saatu hommattua laskutettavaa työtä
 
Mutta sillä alalla nyt ei pitäs olla tässä merkitystä, mielestäni aika monella alalla tuntilaskutukset on tuota suuruusluokkaa, eli moninkertaisesti sen yleisen tuntipalkka*1,75 summan.

Tuntipalkka * 1.75 laskutukseen käy vain silloin kun pyöritetään jotain tehtaan linjastoa. Silloinkin tämä yritys on yhtä pikku kuprua tai asiakkaan poistumista vailla konkurssikypsä.
 
Miten tuntilaskutusta pitäisi vertailla sen suhteen, että otanko joltain tilauksen jonka teen omissa työtiloissa, vai että tilaako joku muu minut tekemään täysin samaa työtä omiin tiloihinsa?

Esimerkiksi metalli/hitsausalan töissä työntekijänä melko hyvä tuntipalkka voisi olla vaikkapa 20 €/h.
Laitetaan se yleinen 1,75 kerroin yrittäjän laskutushintaan, saadaan 20 * 1,75 = 35 €/h.

Mutta kuitenkin jos selaa yritysten tuntilaskutusta vastaaville hitsaustöille, se on luokkaa 60 - 100 €/h.

Tietenkin jälkimmäisessä tapauksessa voidaan ajatella olevan työtilojen lämmitys, vuokra ym ylläpito, mutta nämähän on samat, vaikka töitä tekisi myös asiakkaan tiloissa.
Oletko siis miettimässä parin päivän autotallikeikan hinnoittelua vai ihan täyspäiväisen yrittämisen kulurakennetta? Nuo ovat kaksi täysin eri asiaa, ja niiden hinnan on mahdollista olla myös täysin eri tasolla. Muutaman päivän työn hinnassa ei tarvitse miettiä eläkevakuutusmaksua, kevytyrittäjäpalveluiden lisäksi mitään kirjanpitokustannusta, siinä ei tarvitse varautua sairaslomiin tai kerryttää itselle kesälomakassaa. Työkaluja tai työtilojakaan ei tarvinne kuolettaa kirjanpidollisesti tuolla laskutuksella. Käytännössä yrityksen pyörittämisessä on todella paljon ylimääräistä sivukustannusta joka paisuttaa tuon tuntihinnan herkästi melko korkealle vaikkei yrittäjä vielä millään ässämersulla pystyisi ajamaankaan.
 
Vähintäänkin mielenkiintoinen viesti taas vaihteeksi jostain saksalaisesta IT-firmasta. Johonkin vähemmän kaupunkialueelle tarvittaisiin IT-tukea oikein joka 3. keskiviikko. :D

No eihän yrittäjä tietysti työstä kieltäydy, mutta tiedustelin, että voisiko kertoa hiukan lisää että minkälainen konrtahti oli mielessä ja mitä noin tarkemmin ottaen pitäisi tehdä.

Kiinnostaa jo noin muutoinkin, lähinnä tulee mieleen jonkun aineiston ajo tms. Mutta ei ole kyllä kovin halpaa lystiä etsiä siihen jollain suoraviestillä tekijää linkkarista. :lol:
 
Tästä olen kyllä eri mieltä. Aika keskeinen taito mielestäni yrittäjälle. Tietty ymmärrän, jos ollaan yrityksen kanssa vasta siinä vaiheessa, että yritetään jostain raapia kasaan asiakkaita ettei tarvitsisi pyöritellä peukaloita.

Siinäpä se viestissä tulikin. Toimeksianto kyllä olisi jo, mutta kun on se iänikuinen käytäntö tehdä aina turvallisuusselvitys, niin sitä tässä venaillaan jo toista kuukautta.

Ja tietenkään ei voi aloittaa ennen tuon valmistumista. Ja sitten on vielä kuukauden maksuaika..

Niin voisi tässä pankkia venaillessaan (yrityslimiittiä pitäisi hiukan alkuun olla) tehdä vaikka yhden päivän kuussa matkakuluineen, jos kerran tarjotaan.

Myöhemmin näihin tuskin paljoa ehtii - joskin voihan tuokin poikia lisää tekemistä..
 
Myöhemmin näihin tuskin paljoa ehtii - joskin voihan tuokin poikia lisää tekemistä..
Joo tuohan on periaatteessa se pointti miksi houkuttaisi tosiaan olla kieltäytymättä työstä. Omallakin kohdalla joukko erittäin hyviä asiakkaita on tullut sen takia kun menin ottamaan erään asiakkaan, joka myöhemmin osoittautui erittäin huonoksi.

Sikäli on myös turha myös koittaa olla jälkiviisas ja jossitella. Helppo ajatella jälkikäteen että nyt olis miljoona enemmän jos olisi valinnut aikanaan jotain toisin, mutta tosiasiassa voi olla ettei olisi edes elossa enää jos olisikin silloin valinnut toisin.
 
Joo tuohan on periaatteessa se pointti miksi houkuttaisi tosiaan olla kieltäytymättä työstä. Omallakin kohdalla joukko erittäin hyviä asiakkaita on tullut sen takia kun menin ottamaan erään asiakkaan, joka myöhemmin osoittautui erittäin huonoksi.

Sikäli on myös turha myös koittaa olla jälkiviisas ja jossitella. Helppo ajatella jälkikäteen että nyt olis miljoona enemmän jos olisi valinnut aikanaan jotain toisin, mutta tosiasiassa voi olla ettei olisi edes elossa enää jos olisikin silloin valinnut toisin.

Kyllä, sinullakin on tässä pointti, enkä ole itsekään enää ihan parikymppinen, joka painaa yötä päivää.

Tämä alkuvaiheen nihkeys on pitkälti juuri noista selvityksistä sun muista johtuvaa - kyllä näistä yleensä sen verran hankkii, että puskuria on jatkossa valita hommia vähän toisella lailla. Plus että olen jo nyt vähän muussakin mukana joten noin lähtökohtaisesti en mitään yhden päivän keikkoja kuussa tule varmasti jatkossa ottamaan.

Ja mikä lienee sitten tämänkään kohtalo - harvemmin noita mihinkään linkkarin connect-pyyntöön laitetaan, joskin firma oli ihan oikea kun sen jo googlasin eilen. Mielenkiintoista toki, että IT-palveluja tarjoavan firman ovat sivut eivät oikein tahdo tykätä edes aueta. :lol:

Yrittäjänä on vapaus tehdä pientä tai isoa keikkaa, mutta ahnehtia ei kannata. Siinä olet täysin oikeassa.
 
Oikein ilon ja onnen päivä. Starttirahahakemus saatiin maaliin ja 6kk ajalle tuli myöntävä päätös. 550e kuussa nyt ei vielä ihan maailmaa lähdetä kiertämään, mutta onhan tuo tähän loputtomalta tuntuvaan odottamiseen nähden ihan sangen hyvä tieto, että edes jotain tulee.

Pankkiin kun saatiin kahdessa viikossa yritystilit auki, niin sitten pääsi laittamaan yhteydenottopyynnön startup-puolelle. Viikon sisällä taas otetetaan yhteyttä.

Mutta näin vahva alku viikkoon, niin josko se Supokin vaikka saisi jo toimitettua. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 149
Viestejä
4 653 807
Jäsenet
76 381
Uusin jäsen
Jusse

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom