Yrittäjyys ja oma firma

^ tarpeeksi kauan pidät yritystä niin et ole enää päätoiminen yrittäjä? Onpa loogista..
 
Kyllä yksi näitä järjestelmän hienouksia, että jos alat yrittäjäksi, tiput herkästi tukiverkkojen ulkopuolella, vaikka se yritys ei tuottaisi penniäkään.
 
Plus että mikään virasto ei anna tähän asiaan suoraa vastausta. Selvittelin tätä ja vastaus oli aina että "Laissa sanotaan näin ja näin". Silloin se ainakin oli semmoinen epämääränen "Jos yrittäminen on päätoimista niin ei saa tukia mutta me ei nyt kerrota mitenkään kovin selvästi että mitkä ne rajat on ja käytännössä asia on kiinni siitä että minkälainen virkailija sen sun hakemuksen sitten loppuen lopuksi käsittelee".
 
Tullut itse joskus mietittyä, että jos perustaisi toiminimen valmiiksi pöytälaatikkoon, niin voisi joskus tulevaisuudessa halutessaan ja tilaisuuden tullen tehdä jotain hommaa sen kautta. Mutta eipä tuo ehkä juuri tämän takia kannata.
 
Onko suosituksia laskutuspalvelusta? Oikeastaan mitään erikoisuuksia ei tarvitse, selainpohjainen, mahdollisuus lähettää laskut verkkolaskuna, pdf:nä tai tulostuspalvelun kautta riittää, tarve 30-50 laskua vuodessa.

Vuosia ollut käytössä Isoltan laskutuspalvelu, mutta sen lisäksi että hinta on kivunnut jatkuvasti ylöspäin, asiakaspalvelun saavutettavuus ja taso on täysi 0. En suosittele kenellekkään.

Laskupiste.fi

Voin suositella. Hyvä asiakaspalvelu myös. Onnistuu kaikki nuo laskutustavat. Helppo tehdä tarjous ja muuttaa se laskuksi.
 
Viimeksi muokattu:
Osakeyhtiöni tilikausi päättyi vuodenvaihteessa ja kirjanpitäjällä tilinpäätös yhä tekemättä. Verottaja alkanut lähetellä ukaaseja että kohta mennään arvioverotuksella maltillisella 775 000 euron veroilla :cigarbeye:

VMP, taas menee tilitoimisto vaihtoon.
 
Osakeyhtiöni tilikausi päättyi vuodenvaihteessa ja kirjanpitäjällä tilinpäätös yhä tekemättä.

Tilikaudenhan ei ole pakko olla sidottuna kalenterivuoteen. Oletko harkinnut tilikauden muuttamista esim. loppusyksylle, niin paine tilitoimiston päässä vähenisi? Sama ongelma tuon vuodenvaihderuljanssin kanssa on melkeimpä joka paikassa.
 
Pitääkö laskuille laittaa jo 25.5% alv jos eräpäivä menee syyskuulle? Vai vasta syyskuussa luodut laskut uudella alvilla?
 
Pitkään miettinyt jos laittaisi jonkunlaisen toiminimen pystyyn, jos vaikka jotain tienestiä saisi harrastepohjalta. Menoja ei tule yhtään mieleen - kun about kaikki kondiksessa materian suhteen - eli vain tulopuolta. Tämä voisi olla kaikkea muutamista sadoista muutamaan tonniin / vuosi.
Kannattaako tuollaisella pohjalla mitään perustaa? Eli siis musahommia ja kaikkea siihen liittyvää, mutta ainoastaan mitä voi kotisohvalta tehdä suoraan. Käytännössä siis samoja juttuja mitä muutenkin teen, mutta varmaan voisi löytyä joku joka haluaa maksaa jonkin verran palveluista.

Hiukan ehkä teksti vaatisi lihaa luiden ympärille, mutta siinä se lyhkäsesti ja ytimekkäästi.
 
Pitkään miettinyt jos laittaisi jonkunlaisen toiminimen pystyyn, jos vaikka jotain tienestiä saisi harrastepohjalta. Menoja ei tule yhtään mieleen - kun about kaikki kondiksessa materian suhteen - eli vain tulopuolta. Tämä voisi olla kaikkea muutamista sadoista muutamaan tonniin / vuosi.
Kannattaako tuollaisella pohjalla mitään perustaa? Eli siis musahommia ja kaikkea siihen liittyvää, mutta ainoastaan mitä voi kotisohvalta tehdä suoraan. Käytännössä siis samoja juttuja mitä muutenkin teen, mutta varmaan voisi löytyä joku joka haluaa maksaa jonkin verran palveluista.

Hiukan ehkä teksti vaatisi lihaa luiden ympärille, mutta siinä se lyhkäsesti ja ytimekkäästi.
Miksei kevytyrittäjyys toimisi tuossa? Jollain OP-Kevytyrittäjällä se on 5% kustannus laskutettavasta summasta, mutta saat sitten myös vähentää ALV:t hankinnoista eli jos vain riittävästi tulee myyntiä, saisit päivitettyä musalaitteet halvemmalla myöskin. Itse toimin tällä pohjalla koodarina, vaikka on oma Oy ja työpaikkakin.
 
Miksei kevytyrittäjyys toimisi tuossa? Jollain OP-Kevytyrittäjällä se on 5% kustannus laskutettavasta summasta, mutta saat sitten myös vähentää ALV:t hankinnoista eli jos vain riittävästi tulee myyntiä, saisit päivitettyä musalaitteet halvemmalla myöskin. Itse toimin tällä pohjalla koodarina, vaikka on oma Oy ja työpaikkakin.

Nyt on pakko kysyä että jos sulla on oma Oy minkä kautta vaihtoehtoisesti voisit laskuttaa, niin mikä järki on maksaa kevytyrittäjyyspalvelulle palvelusta, sillä seurauksella että kaikki kevytyrittäjyydestä tulevat tulot on ansiotuloa vs. että Oyn kautta saisit kaikissa (?) tilanteissa tulosi itsellesi verotehokkaammin?
 
Miksei kevytyrittäjyys toimisi tuossa? Jollain OP-Kevytyrittäjällä se on 5% kustannus laskutettavasta summasta, mutta saat sitten myös vähentää ALV:t hankinnoista eli jos vain riittävästi tulee myyntiä, saisit päivitettyä musalaitteet halvemmalla myöskin. Itse toimin tällä pohjalla koodarina, vaikka on oma Oy ja työpaikkakin.

Joo. Tätä ajatellutkin ja eiköhän homma niin etene. Tosiaan penniäkään ei oleen tarkoitus pistää ja saa nähdä tuleeko edes sitä penniä sisään
 
Nyt on pakko kysyä että jos sulla on oma Oy minkä kautta vaihtoehtoisesti voisit laskuttaa, niin mikä järki on maksaa kevytyrittäjyyspalvelulle palvelusta, sillä seurauksella että kaikki kevytyrittäjyydestä tulevat tulot on ansiotuloa vs. että Oyn kautta saisit kaikissa (?) tilanteissa tulosi itsellesi verotehokkaammin?
Olisiko, että toimin eri aloilla? En sanonut, että Oy on myös koodaukseen edes liittyvää. Olen päivisin suunnittelija palkkatöissä, iltaisin koodari kevytyrittäjänä ja työnantajana vähittäismyynnissä omassa Oy:ssä. Minun asiani, miten kaikki hoidan.
 
Ei se oy ole mikään autuaaksi tekevä asia. Monilla unohtuu näissä "verotehokkuus" yms laskelmissa pari pientä asiaa:

-Laskutuksen/tuloksen pitää olla kymmeniä tuhansia että niillä veroeduilla alkaa olla merkitystä, lisäksi sitä rahaa pitää ns. jättää kassaan, sijoittaa yms että hyödyt pääsevät varsinaisesti esiin

-Oma aika ei ole ilmaista, varsinkaan yrittäjällä. Ilmaisia ei ole myöskään tilit, laskutuspalvelut yms mitkään yrityksen toimintaan liittyvät asiat. Se laskutuspalvelun muutama prosentti on ihan mitätön summa suhteessa kuluihin/vaivaan jossain oy:ssä jos puhutaan alle kymppitonnien laskutuksesta

-Kevytyrittäjyys ei ole myöskään "julkista", sitä voi harjoittaa myös asioissa ja aloilla missä ei halua omia tietojaan/nimeään tulevan suoraan esiin Googleen.

Itsellä on kaksi oy:tä sekä toiminimi mutta silti on tullut muutaman kerran turvauduttua tuollaiseen kevytyrittäjäpalveluun. Jokaiselle on paikkansa.
 
Ei se oy ole mikään autuaaksi tekevä asia. Monilla unohtuu näissä "verotehokkuus" yms laskelmissa pari pientä asiaa:

-Laskutuksen/tuloksen pitää olla kymmeniä tuhansia että niillä veroeduilla alkaa olla merkitystä, lisäksi sitä rahaa pitää ns. jättää kassaan, sijoittaa yms että hyödyt pääsevät varsinaisesti esiin

-Oma aika ei ole ilmaista, varsinkaan yrittäjällä. Ilmaisia ei ole myöskään tilit, laskutuspalvelut yms mitkään yrityksen toimintaan liittyvät asiat. Se laskutuspalvelun muutama prosentti on ihan mitätön summa suhteessa kuluihin/vaivaan jossain oy:ssä jos puhutaan alle kymppitonnien laskutuksesta

-Kevytyrittäjyys ei ole myöskään "julkista", sitä voi harjoittaa myös asioissa ja aloilla missä ei halua omia tietojaan/nimeään tulevan suoraan esiin Googleen.

Itsellä on kaksi oy:tä sekä toiminimi mutta silti on tullut muutaman kerran turvauduttua tuollaiseen kevytyrittäjäpalveluun. Jokaiselle on paikkansa.

Niin, tuo julkisuus näistä on ihan hyvä pointti kyllä, jos siis jostain syystä haluaa pitää toimintansa piilossa.

Ehkä mä sitten yliarvioin reilusti tuosta palkkatyöstä ja Oy:stä saatavat tulot. Kun ajattelee että jo hyvin matalilla ansiotuloilla marginaaliveroprosentti on n. 50%, niin jo sillä 10k laskutuksella ero veroissa on sen 2k/vuosi vs. osinkona nostettaessa ilman että edes hyödyntäisi huojennettuja tai sijoittaisi sen Oyn kautta.

Siitä vielä se laskutuspalvelun 5% pois vielä.

Mutta juu, eihän tuossa suurta verotuksellista hyötyä tule jos esim. ne palkkatöiden ja Oystä nostettavien palkkojen kokonaismäärät on alle 30k/vuosi tms.

Se on sitten eri keskustelu, jos sitä Oy:tä ei valmiiksi olisi ollut olemassa ja siitä syntyisi merkittävää lisävaivaa ja kirjanpidollisia lisäkustannuksia.
 
LinkedIniä kun lukee niin eipä Suomessa kannata mikroyrittäjäksi ryhtyä. Kovaa vuodatusta. YEL ja ALV mainittu.
 
Niin, tuo julkisuus näistä on ihan hyvä pointti kyllä, jos siis jostain syystä haluaa pitää toimintansa piilossa.

Ehkä mä sitten yliarvioin reilusti tuosta palkkatyöstä ja Oy:stä saatavat tulot. Kun ajattelee että jo hyvin matalilla ansiotuloilla marginaaliveroprosentti on n. 50%, niin jo sillä 10k laskutuksella ero veroissa on sen 2k/vuosi vs. osinkona nostettaessa ilman että edes hyödyntäisi huojennettuja tai sijoittaisi sen Oyn kautta.

Siitä vielä se laskutuspalvelun 5% pois vielä.

Mutta juu, eihän tuossa suurta verotuksellista hyötyä tule jos esim. ne palkkatöiden ja Oystä nostettavien palkkojen kokonaismäärät on alle 30k/vuosi tms.

Se on sitten eri keskustelu, jos sitä Oy:tä ei valmiiksi olisi ollut olemassa ja siitä syntyisi merkittävää lisävaivaa ja kirjanpidollisia lisäkustannuksia.
Ootkos nyt unohtanut tuloveron? Eli yritys maksaa ensin 20% veron tuloksesta. Tällä matematiikalla tuo ero on 600€. Korjatkaa joku, jos olen väärässä.
 
Ootkos nyt unohtanut tuloveron? Eli yritys maksaa ensin 20% veron tuloksesta. Tällä matematiikalla tuo ero on 600€. Korjatkaa joku, jos olen väärässä.

No tästä laskelmasta näköjään olen. :D

Joka tapauksessa, eroa alkaa jo 10k laskutuksella kertyä vaikkei erityisemmin kikkailisi mitään. Siitä sitten puhumattakaan jos sijoittaminen firman kautta on mahdollista, tai että summat olisi suurempia.

Jokainen tietty tekee omat päätöksensä ja laskee luvut auki omilla luvuillaan. Itse kysyin lähinnä siksi, koska kiinnosti se että onko tässä joku erityinen syy ko. järjestelylle.
 
Ootkos nyt unohtanut tuloveron? Eli yritys maksaa ensin 20% veron tuloksesta. Tällä matematiikalla tuo ero on 600€. Korjatkaa joku, jos olen väärässä.
Jos laskutus on 10ke ja verot 50% tai 20% niin kyllä se ero mun mielestä on silloin 3000e
 
LinkedIniä kun lukee niin eipä Suomessa kannata mikroyrittäjäksi ryhtyä. Kovaa vuodatusta. YEL ja ALV mainittu.
Ainakin nyt ensi vuodesta ALV-alarajahuojennus poistuu, mikä tekee mikroyrittämisestä ehdottomasti turhan. Laskutuspalvelun ja kevytyrittäjän välillä on yhä vähemmän eroja siis.
 
Jos laskutus on 10ke ja verot 50% tai 20% niin kyllä se ero mun mielestä on silloin 3000e
Vertauksena oli palkkaverotuksen marginaali 50% ja vastapelurina "hihasta vedetty" tavallinen osinko (joka luultiin menevän pääomaverolla 30%, mutta eihän se mene vaan vapaan pääoman ylittävä 8% menee 75% ansiotuloverolle) josta unohdettin kätevästi koko yhteisövero...

Eli summa summarum, heitetty esimerkki oli niin monella tapaa väärin että sitä ei oikein voi edes lähteä korjaamaan. Mutta jos nyt yritetään...

Laskutuspalvelun kautta 10k on 9,5k "itselle" (5% kulu) ja käteen 4,75k (50% marginaalivero palkasta).
Oman Oy:n kautta "heti kaikki käteen" osinkoina 10k on 8k firmalle (20% yhteisövero) ja 8k osinko ulos, huojennettua 640e ja tavallista osinkoa 7,36k -> näistä käteen jää 592e (7,5% vero) ja 4,6k (75% osasta 50% marginaali 2,76k) eli käteen 5,192k. Firman kanssa tyhjä mutta ensi vuodelle jäi vapaata pääomaa 7,36k eli huojennettua saa ensi vuonna 588+640 ja näin ollen käteen jää enemmän kun ansiotuloveron osuus vuosi vuodelta pienenee.

Toisin sanoen oman Oy:n pyörittämisestä saa 500e palkkio (kun unohdetaan pankkitilien kulut/kirjanpito jne), vuosi vuodelta tuo vähän suurenee mutta tuskin menee 1ke ihan heti erossa puhki...

En tiedä menikö tuokaan oikein :)
 
Osakeyhtiössä alkaa olla vaan sen verran tarkempaa kirjanpidon ja muiden muodollisuuksien suhteen, että kirjanpitäjä alkaa olla melkeinpä jo välttämätön. Toiminimellä voisi vielä pienen toiminnan kirjanpitoa tehdä itsekin ja säästää siinä jolloin y-tunnuksesta ei muodostu sinänsä ylimääräisiä kustannuksia. Laskutuspalvelussa kulut voi mieltää todella kalliiksi kirjanpidoksi.

Jos kaikki tulo täytyy saada samantien lapaseen (tai tulovirta on vähäistä, yksittäisiä tonneja vuodessa), pistäisin toiminimen pystyyn ja hakisin verohyötyjä vähennysten kautta. Jos sen sijaan ne sivutulot ovat ylimääräistä ekstraa mitä ei tarvitse ainakaan täysimääräisesti käyttöönsä vaan pistää esim. sijoituksiin, valinta on jotakuinkin aina osakeyhtiö. Laskutuspalvelut ovat ihan hyviä satunnaisiin yksittäislaskutuksiin (tyyliin lasku vuodessa) tai jonkin sivutoimen matalan kynnyksen kokeiluun mutta pidemmän päälle niissä ei ole kulujen takia oikein pointtia eikä niissä taida olla verovähennysmahdollisuuksiakaan? Kirjanpidon kulut ovat tuntilaskutteisessa kirjanpidossa ihan suoraan verrannolliset toiminnan suuruuteen, ja esimerkiksi pienellä toiminnalla alv-ilmoituksia ei tarvitse tehdä kuukausittain jolloin kirjanpito itsessäänkin voi tapahtua vaikka kerran kvartaalissa. Ja jos sille rahallekaan ei ollut niin suuresti tarvetta, ei tuloilmoituksiakaan tarvitse tehdä kuukausittain mikä vähentää kirjanpitäjän työtä entisestään.

Huojennetuista osingoista kannattaa pitää poliittinen riski mielessä eikä perustaa kauhean vahvasti laskelmiaan sen varaan. Ei se 8% taseesta ole muutenkaan pienillä summilla niin merkittävä, että itse sitä mitenkään olennaiseksi mieltäisin. Osakeyhtiössä on sitten pitkällä tähtäimellä toisena hieman vastavana etuna hankintameno-olettama, eli jos sinne firmaan nyt kerryttelisi 10v aikajänteellä sijoituksia sivutuloista, voi firman ajaa tuon periodin päätteeksi alas ja ottaa sieltä fyrkat itselleen suht edullisesti ulos.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Laskutuspalvelussa kulut voi mieltää todella kalliiksi kirjanpidoksi.
Riippuu tuokin tositteiden määrästä, esim. jos vain muutaman hassun laskun kirjoittaa ja pyydettävät summat ovat pienet, ei edes 5% ole niin iso juttu välttämättä. Jos alkaa olemaan toimintaa niin, että pitäisi Exceliä pidemmälle edetä, toki silloin 5% on iso kulu. Moni kirjanpitäjä/kirjanpitopalvelu laskuttaa kuitenkin kuukausittain oli tositteita tai ei. Itse mm. Oy:n kirjanpidon pistin Talenomin hoidettavaksi ja sieltä tulee lasku joka kuukausi, vaikkei olisikaan toimintaa.
 
Riippuu tuokin tositteiden määrästä, esim. jos vain muutaman hassun laskun kirjoittaa ja pyydettävät summat ovat pienet, ei edes 5% ole niin iso juttu välttämättä. Jos alkaa olemaan toimintaa niin, että pitäisi Exceliä pidemmälle edetä, toki silloin 5% on iso kulu. Moni kirjanpitäjä/kirjanpitopalvelu laskuttaa kuitenkin kuukausittain oli tositteita tai ei. Itse mm. Oy:n kirjanpidon pistin Talenomin hoidettavaksi ja sieltä tulee lasku joka kuukausi, vaikkei olisikaan toimintaa.
Eikö Talenom ole jotakuinkin kalleimmasta päästä? Itse otin aikoinaan Keravalta vanhalta mummolta tuntipohjaisen kirjanpidon ja hän niputti yleensä kaksi kuukautta yhteen. Nykyisellään toiminta on päätynyt isommalle firmalle ja näyttäisi vähän siltä, että pitää alkaa taas metsästämään tuollaista perinteistä tilitoimistoa uudelleen.
 
Eikö Talenom ole jotakuinkin kalleimmasta päästä? Itse otin aikoinaan Keravalta vanhalta mummolta tuntipohjaisen kirjanpidon ja hän niputti yleensä kaksi kuukautta yhteen. Nykyisellään toiminta on päätynyt isommalle firmalle ja näyttäisi vähän siltä, että pitää alkaa taas metsästämään tuollaista perinteistä tilitoimistoa uudelleen.
Kannattaa kysellä esim. Facebookin "etsitään kirjanpitäjää" / "kirjanpitäjät" -ryhmissä, siellä monesti tulee tarjouksia isoiltakin firmoilta vastaan. Talenomilla on sellainen kuin Talenom Freelancer. Eli ohjelmisto on Talenomilta, mutta kirjanpitäjä oma itsenäinen kirjanpitäjä, joka laskuttaa mitä sovittekin asiasta. Sain sellaisen diilin, että meni paljon halvemmaksi, kuin moni muu, joiden pitäisi päälle vielä veloittaa ohjelmistomaksutkin esim. Fennoalle tai Procountorille eli todellakin suosittelen, jos vain jaksaa vähän metsästää diiliä.
 
  • Tykkää
Reactions: eGe
Kannattaa kysellä esim. Facebookin "etsitään kirjanpitäjää" / "kirjanpitäjät" -ryhmissä, siellä monesti tulee tarjouksia isoiltakin firmoilta vastaan. Talenomilla on sellainen kuin Talenom Freelancer. Eli ohjelmisto on Talenomilta, mutta kirjanpitäjä oma itsenäinen kirjanpitäjä, joka laskuttaa mitä sovittekin asiasta. Sain sellaisen diilin, että meni paljon halvemmaksi, kuin moni muu, joiden pitäisi päälle vielä veloittaa ohjelmistomaksutkin esim. Fennoalle tai Procountorille eli todellakin suosittelen, jos vain jaksaa vähän metsästää diiliä.
Kuulostaa hyvältä. Tosin jotain kymppitonnin liikevaihtoa pyöritellessä en välttämättä maksaisi noista kirjanpitosovelluksista ellei olisi aivan pakko. Käteviä ne kyllä ovat päätoimiselle yrittäjälle ja itsekin Procountorin kanssa tyytyväisenä elelen vaikka se vähän koukeroinen välillä onkin.
 
Vähän jäi mietityttämään miten oy:n kirjanpito on tarkempaa kun toiminimellä?

Itse olen pyöritellyt kirjanpitoja ihan itsetehdyllä excelpohjalla niin Tmi aikana kun oy:lläkin 100t+ liikevaihtoon asti ilman mitään ongelmia. Helppoa, nopeaa ja "ilmaista". Toki jos on työntekijöitä, vähittäismyyntiä, hävikkiä ja poistoja niin homma monimutkaistuu.

Vinkkinä muuten kirjanpitoon, niin vaikka itsellä ilmoitusväli on kuukausi, tekee kirjanpitäjä koonnin ainoastaan 2kk välein, esimerkiksi viimeviikolla tuli raportti ja alv-ilmoitustiedot kesä+heinäkuulta 2024. Näin ei tarvitse itse muistaa kun 6krt vuodessa tehdä koonti/alv ilmoitukset, ja kirjanpitäjä laskuttaa sen 1-3 tuntia 6krt/vuosi. Halvempaa ja helpompaa kun kuukausittain ainakin omalla kohdalla.
 
Vähän jäi mietityttämään miten oy:n kirjanpito on tarkempaa kun toiminimellä?

Itse olen pyöritellyt kirjanpitoja ihan itsetehdyllä excelpohjalla niin Tmi aikana kun oy:lläkin 100t+ liikevaihtoon asti ilman mitään ongelmia. Helppoa, nopeaa ja "ilmaista". Toki jos on työntekijöitä, vähittäismyyntiä, hävikkiä ja poistoja niin homma monimutkaistuu.
No siinähän se jo melkein tuli mainittua. Toiminimen rahat voivat olla (ja tavallaan ovatkin) onnellisesti sekaisin omien rahojen kanssa ja verotus menee ymmärtääkseni ihan henkilökohtaisena tuloverotuksena siinä missä osakeyhtiön rahat ovat täysin erillään omista henkilökohtaisista rahoista. Toiminimelle ei siis tarvitse olla periaatteessa edes erillistä pankkitiliä vaikka sitä käytännössä jotkut pankit taitavat vaatia. Lisäksi kirjanpito menee toiminimelle yksinkertaisena siinä missä osakeyhtiölle kaksinkertaisena eli tarkkuusaste menee jo eri tasolle osakeyhtiön kanssa - toiminimellekin saa pyörittää parempaa kirjanpitoa mutta sitä ei vaadita. Siihen päälle tulee tosiaan kaikki nuo kirjanpitojipot osakeyhtiössä (johtuen tosiaan erillisestä taloudellisesta yksiköstä) siinä missä toiminimessä kirjanpitäjä on enemmänkin parhaassa tapauksessa verokonsultti. Noista syistä pikkurahojen kanssa toiminimi on ihan toimiva ratkaisu mutta yhtään isomman liikevaihdon kanssa kannattaa mennä suosiolla osakeyhtiöön jottei kaikki ylimääräinen tulo mene ~50% marginaaliverolla.
 
Vähän jäi mietityttämään miten oy:n kirjanpito on tarkempaa kun toiminimellä?

Itse olen pyöritellyt kirjanpitoja ihan itsetehdyllä excelpohjalla niin Tmi aikana kun oy:lläkin 100t+ liikevaihtoon asti ilman mitään ongelmia. Helppoa, nopeaa ja "ilmaista". Toki jos on työntekijöitä, vähittäismyyntiä, hävikkiä ja poistoja niin homma monimutkaistuu.

Vinkkinä muuten kirjanpitoon, niin vaikka itsellä ilmoitusväli on kuukausi, tekee kirjanpitäjä koonnin ainoastaan 2kk välein, esimerkiksi viimeviikolla tuli raportti ja alv-ilmoitustiedot kesä+heinäkuulta 2024. Näin ei tarvitse itse muistaa kun 6krt vuodessa tehdä koonti/alv ilmoitukset, ja kirjanpitäjä laskuttaa sen 1-3 tuntia 6krt/vuosi. Halvempaa ja helpompaa kun kuukausittain ainakin omalla kohdalla.
Eikai se olekaan tarkempaa. Se vain on "kaksinkertainen" kirjanpito. OP Kevytyrittäjä ei tee oy-kirjanpitoa, mutta ilmeisesti Ukko tekee. Onko niitä muita vaihtoehtoja? Itse tällä hetkellä menen OP Kevytyrittäjällä kun se on nykyiseen tarpeeseen helpointa, mutta täytyy vaihtoehtoja toki tutkia aina välillä.
 
Juu aivan joo. Ei käynyt tuo asia mielessä kun itse olen kaksinkertaisen kirjanpidon opetellut ja sitä pitänyt ihan Tmi alkuajoista lähtien ja samaa suosittelen kyllä kaikille. Se ei ole yhtään sen "vaikeampaa" kun yksinkertainenkaan niin kauan kun kyse on perus ostoista tililtä ja maksuista tilille. Toki sitten kun mukaan astuu rahoitukset, siirtovelat, ne työnantajakulut, työntekijöiden palkkaukset yms niin homma mutkistuu, mutta tässä kohdassa se kirjanpitäjä onkin sitten fiksua jo palkata.
 
Rautalangasta vääntöä, eli jos laitan OP -palvelun kautta oman Y-tunnuksen. Tuloja nyt tuskin hirveästi tulee, eli jos vaikka laittaa 100€. Miten ennakkojutut menee? Onko se niin että vaikka ei mitään tuloja olisikaan tulossa niin kuintekin maksetaan joku tietty summa, joka sitten joskus palautuu tai mikäli totetuu, niin ei palaudu ja mikäli näyttääkin siltä että tulee 1000€ niin laittaa siitä ilmoituksen menemään.

Entä miten vähennysjustut menee? Eli jos vaikka pistän jotkut sivut wordpressin kautta mikä maksaa vaikka satasen vuodessa, niin vähentääkö se vain y tunnuksen juttuja vai kaiken tulon vähennyksenä (palkkatyö).

Eli jos y tunnus ja verot lasketaan 1000 eurosta, niin vähentyykö se 100e tuosta (=900e), vai kokonaisuudesta, jos vaikka palkkatulo on 40000e/vuosi (39100e).

Pahoittelen typeriä kysymyksiä.
 
Rautalangasta vääntöä, eli jos laitan OP -palvelun kautta oman Y-tunnuksen. Tuloja nyt tuskin hirveästi tulee, eli jos vaikka laittaa 100€. Miten ennakkojutut menee? Onko se niin että vaikka ei mitään tuloja olisikaan tulossa niin kuintekin maksetaan joku tietty summa, joka sitten joskus palautuu tai mikäli totetuu, niin ei palaudu ja mikäli näyttääkin siltä että tulee 1000€ niin laittaa siitä ilmoituksen menemään.

Entä miten vähennysjustut menee? Eli jos vaikka pistän jotkut sivut wordpressin kautta mikä maksaa vaikka satasen vuodessa, niin vähentääkö se vain y tunnuksen juttuja vai kaiken tulon vähennyksenä (palkkatyö).

Eli jos y tunnus ja verot lasketaan 1000 eurosta, niin vähentyykö se 100e tuosta (=900e), vai kokonaisuudesta, jos vaikka palkkatulo on 40000e/vuosi (39100e).

Pahoittelen typeriä kysymyksiä.
Tuossa taitaa mennä pari juttua sekaisin ainakin, mutta yritetäänpä:

Ennakkoveroa pitää maksaa ja sen voi melko joustavasti itse määrittää (arvioitujen tulojen perusteella) Vero.fi:ssä, kuin myös miten usein se maksetaan (mm. itselläni ennakkoveron maksan kahdesti tilikaudessa).

OP-Kevytyrittäjä voi hoitaa tuon puolestasi myös, ilmoitat vain veroprosenttisi palveluun. Tämä kuitenkaan ei estä verottajaa vaatimasta ylimääräistä ennakkoa maksettavaksi, joten itse vain laitan veroprosentiksi 0%, jotta hoidan ennakkoverot itse.

Ei ole mitään "Y-tunnuksen juttuja", joita vähentää yksinään, kun kyseessä on toiminimi. Kaikki vähennykset, mitä kirjanpitoosi kirjaat, vähentävät myös henkilökohtaisia verojasi. Toiminimi ei eriytä yritystä pois sinusta henkilönä, kuten esim. Oy.

Jos tuollaista todella marginaalista hommaa teet, niin suosittelen ihan laskutuspalvelua. OP-Kevytyrittäjässäkin nykyään on tuo "Y-tunnukseton" vaihtoehto. Et vähennä mitään verotuksessa, mutta et joudu myöskään ennakkoveroja miettimään. Lisäksi tuolla voit myös ulkomaanmaksuja ottaa vastaan.

Sanoisin, että vähänkään säännöllinen sivutoiminen työ kannattaa Y-tunnuksella toiminimenä tehdä, koska silloin myös voit kaupparekisteriin rekisteröidä toiminimen, jolloin laskutat myös yrityksen nimellä, et omallasi.

Eli jos vähän brändisilmää on, voisi alkaa rakentaa omaa identiteettiä työlleen tuota pitkin ja saada myös pienen suojan toiminimelle, ettei ainakaan samalla alalla samankuuloista toimijaa voisi ilmestyä kilpailijaksi. Lisäksi hoidat hankinnat vähennyksineen samalla, mitä vain laakuttaessa et voisi.

Jos kuitenkin todella pientä toimintaa, eikä varsinaisia hankintoja ole, niin säästä vaiva ja laskuta ilman Y-tunnusta.
 
Onko huojennettujen osinkojen poistamiselle muuta perustetta kuin vasemmiston kateus?

Suomalaiset yksityishenkilöt saavat palkkatuloja vuodessa noin 150 miljardia.
Suomalaiset yksityishenkilöt saavat osinkoja vuodessa noin 6,4 miljardia, mistä huojennettujen osinkojen osuus on noin 2,7 miljardia euroa. Eli alle 2 prosenttia yksityishenkilöiden tuloista saadaan omistajuuden korvauksena.

Sosiaalidemokraattien Kalevi-Sorsa Säätiö:
Yksityishenkilöt saivat vuonna 2022 Suomessa osinkoja yhteensä 6,4 miljardia euroa ja niistä maksettiin veroja noin 1,1 miljardia euroa. Keskimääräinen osinkoveroprosentti oli siis varsin matala, noin 17 prosenttia. Jos osinkoveron lisäksi huomioidaan myös 20 prosentin yhteisövero, oli niin kutsuttu integroitu osinkovero keskimäärin noin 34 prosenttia. Se on selvästi alle suurituloisten ansiotuloistaan maksaman veron, joka voi nousta enimmillään yli 55 prosenttiin.

Erityisen matalaa on listaamattomien osakeyhtiöiden niin kutsuttujen verohuojennettujen osinkojen verotus. Niissä vero jää tosiasiallisesti alimmillaan 7,5 prosenttiin. Integroitu osinkovero yhteisövero huomioiden on vain 26 prosenttia. Verohuojennettuja osinkoja kertyi vuonna 2022 noin 2,7 miljardia euroa eli 42 prosenttia yksityishenkilöiden osingoista.

...

Tässäraportissa esitetyt laskelmat osoittavat, että verotuloja voitaisiin kerätä selvästi yli puoli miljardia euroa lisää vuodessa

Eli demareiden todennäköisesti ei-niin-realistisissa laskelmissakaan ei saataisi kerättyä huojennetut osingot rampauttamalla kuin puoli miljardia euroa vähemmän veroja vuodessa.

Mitä sillä puolella miljardilla saavutettaisiin vastapainona sille, että Suomesta tuhotaan omistajuutta?

-Voitaisiin ottaa 14,4 miljardin euron sijasta 13,9 miljardia euroa velkaa vuodessa.

-Yrityksiin ei kerrytettäisi enää pääomia huonojen aikojen puskuriksi, koska kukaan ei halua asettaa pääomia alttiiksi liiketoimintariskeille ilman veroporkkanaa => Taantuma tappaisia nykyistä nopeammin yrityksiä heikkojen puskureiden vuoksi => Taantumasta nousu kestäisi nykyistä pidempään.

-Vähennettäisiin entisestään kotimaista omistajuutta yrityksissä, vaikka olemme jo tälläkin hetkellä todellinen pääomaköyhä siirtomaa.

-Vähennettäisiin entisestään suomalaisten intoa alkaa yrittäjäksi, mikä on jo nyt heikkoa: "Sivutoiminen yrittäjyys ei innosta suomalaisia. Miltei neljäsosa, 38,4 prosenttia, suomalaisista ilmoittaa olevansa täysin eri mieltä siitä, olisiko itsensä työllistäminen sopiva vaihtoehto sivutyönä. Muualla Euroopassa itsensä työllistämistä sivutyönä vieroksuu alle kolmannes eli noin 29 prosenttia työntekijöistä."
 
Viimeksi muokattu:
Vassarien laskelmat on ihan hölynpölyä kun niissä ei huomioida dynaamisia vaikutuksia. Hihasta heittäisin, että huomattavan suuri osa huojennetuista osingoista nostetaan vain koska niitä on mahdollista nostaa - ei siksi että sitä rahaa varsinaisesti tarvittaisiin elämiseen (ks. vaikka juuri case Sanna Marin).

Jos näiden osinkojen verotusta kiristettäisiin, voi käydä niin että iso osa jääkin nostamatta, jolloin on täysin mahdollista että valtion verotulot jopa pienenevät.
 
YEL maksuissa on tarjouskartelli. Näennäisesti yksityisenä toimijoina olevat vakuutusyritykset eivät suostu tekemään YEL laskelmaa ennen kuin olet siirtynyt heidän asiakkaakseen vaan suullinen arvio perustuu vakuutusyhtiöiden yhteiseen laskuriin. Lakihan ei tälläisistä puhu mitään, vaan vakuutus arviodaan pitkälti samoin kuin vakuutukset yleensä jos sen tekstiä lukee jossa tarjous olisi täysin mahdollinen toteuttaa. Saat siis hinnan tietoon vasta kun sitoudut maksamaan mitä päättävät myöhemmin..:)

Yhtiöitä ei kiinnosta asiakkuus sinänsä, koska ne jakautuvat "kaupantekijäisinä" erilaisten muiden pakettien ohessa, mutta lienevät helvetin tuottoisia kun ovat nollavaivalla syntyvää managerointihilloa. Suomalaisten eläkevakuutuksethan ovat ilmeisesti yksi maailman heikoiten tuottavia pääomaluokkia, siellä istuu kravattisonnia kuulkaa lihomassa ja matkustelemassa.

Heidän näkökulmastaan homma tietenkin toimii erinomaisesti. Vakuutusmaksuille ei ole kattoa vaan siitä voidaan sopia aina korottaen yhteisen saunassa sovitun laskurin antamaa lopputulosta. Suomessa on vihdoinkin keksitty ikuisen kasvun eväät yhdellä naisvassarin päätöksellä?
 
YEL maksuissa on tarjouskartelli. Näennäisesti yksityisenä toimijoina olevat vakuutusyritykset eivät suostu tekemään YEL laskelmaa ennen kuin olet siirtynyt heidän asiakkaakseen vaan suullinen arvio perustuu vakuutusyhtiöiden yhteiseen laskuriin. Lakihan ei tälläisistä puhu mitään, vaan vakuutus arviodaan pitkälti samoin kuin vakuutukset yleensä jos sen tekstiä lukee jossa tarjous olisi täysin mahdollinen toteuttaa. Saat siis hinnan tietoon vasta kun sitoudut maksamaan mitä päättävät myöhemmin..:)

Yhtiöitä ei kiinnosta asiakkuus sinänsä, koska ne jakautuvat "kaupantekijäisinä" erilaisten muiden pakettien ohessa, mutta lienevät helvetin tuottoisia kun ovat nollavaivalla syntyvää managerointihilloa. Suomalaisten eläkevakuutuksethan ovat ilmeisesti yksi maailman heikoiten tuottavia pääomaluokkia, siellä istuu kravattisonnia kuulkaa lihomassa ja matkustelemassa.

Heidän näkökulmastaan homma tietenkin toimii erinomaisesti. Vakuutusmaksuille ei ole kattoa vaan siitä voidaan sopia aina korottaen yhteisen saunassa sovitun laskurin antamaa lopputulosta. Suomessa on vihdoinkin keksitty ikuisen kasvun eväät yhdellä naisvassarin päätöksellä?
En oo ikinä ajatellu veroja ja eläkemaksuja minään kulueränä vaan se on se mafian suojeluraha joka on maksettava. Niiden jälkeen jää kuitenkin rahaa normaaliin elämiseen joten kynnys protestoida on aika korkea.
 
En oo ikinä ajatellu veroja ja eläkemaksuja minään kulueränä vaan se on se mafian suojeluraha joka on maksettava. Niiden jälkeen jää kuitenkin rahaa normaaliin elämiseen joten kynnys protestoida on aika korkea.
Verot maksetaan voitosta ja siihen on tarkat lait luotu. Eläkeyhtiöillä ei ole milliäkään nahkaa pelissä, voivat kaataa kaikki sinne pajatsoon ja ainut joka joutuu leikistä maksamaan on sinne kaadettu porukka. Tällä hetkellä ovatkin näin tehneet, 95% automaation läpi menneistä ovat saaneet maksimikorotukset kouraan.

Miettikääpä jos joillekin muille kansanryhmille lähetettäisiin jotain tonnin maksulappuja 7 päivän maksuajalla, puhumattakaan suoja-ajan jälkeen sieltä tulee kymppitonnien versioita. Nooh, tämä tulee kyllä valkenemaan tälle muulle kansanosalle hyvin pian.
 
Ei ole lähetetty tonnin laskuja 7 päivän maksuajalla. Lakisääteisen YEL-maksun eräpäivä on aina kuukauden 20. päivä eli maksuehto on vähintään 14 päivää jos posti toimittaa paperilaskun.

Työtulon tarkistuksen maksimikorotus on 4000 euroa vuodessa. Maksua se tekee maksimissaan noin 960 euroa lisää vuositasolla 18-52 vuotiaalle yrittäjälle. Eli noin 80 euroa kuukaudessa.

Jokainen tapaus tutkitaan käsin, yksikään päätös ei ole automaattinen koska tapaukset edellyttävät tapauskohtaista harkintaa joten hallintolaki ei mahdollista automatiikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole lähetetty tonnin laskuja 7 päivän maksuajalla. Lakisääteisen YEL-maksun eräpäivä on aina kuukauden 20. päivä eli maksuehto on vähintään 14 päivää jos posti toimittaa paperilaskun.

Työtulon tarkistuksen maksimikorotus on 4000 euroa vuodessa. Maksua se tekee maksimissaan noin 960 euroa lisää vuositasolla 18-52 vuotiaalle yrittäjälle. Eli noin 80 euroa kuukaudessa.

Jokainen tapaus tutkitaan käsin, yksikään päätös ei ole automaattinen koska tapaukset edellyttävät tapauskohtaista harkintaa joten hallintolaki ei mahdollista automatiikkaa.

Sulla on tuossa pielessä aika paljon asioita, mutta toistele vaan noita virkamiesten meemejä. Puhut suomeksi sanottuna paskaa.
 
No sitten sun on varmaan helppo ampua alas vaikka kohta kohdalta. Saa suorittaa.
Saat ihan itse suorittaa kohdasta "Työtulon tarkistuksen maksimikorotus on 4000 euroa vuodessa". Minulla on parempaa tekemistä kuin taistella virkamiesten tuulimyllyjä vastaan. Johan tuo sinun viestisi on jostain ChatGPT robotista kaivettu hallusinaatio, ei oikea ihminen tuollaista potaskaa keksi.
 
Saat ihan itse suorittaa kohdasta "Työtulon tarkistuksen maksimikorotus on 4000 euroa vuodessa". Minulla on parempaa tekemistä kuin taistella virkamiesten tuulimyllyjä vastaan. Johan tuo sinun viestisi on jostain ChatGPT robotista kaivettu hallusinaatio, ei oikea ihminen tuollaista potaskaa keksi.
Arvasin, ei ole siis mitään muuta kuin kitinää tarjolla.
 
Saat ihan itse suorittaa kohdasta "Työtulon tarkistuksen maksimikorotus on 4000 euroa vuodessa". Minulla on parempaa tekemistä kuin taistella virkamiesten tuulimyllyjä vastaan. Johan tuo sinun viestisi on jostain ChatGPT robotista kaivettu hallusinaatio, ei oikea ihminen tuollaista potaskaa keksi.
Mutta niinhän se on. Ei ole ainakaan lähipiiristä kuulunut keneltäkään, että olisi edes yritetty vedättää tuon suurempaa korotusta työtuloon, kun siihen se raja päätettiin vetää YELin mitoitusperusteita päivitettäessä. Tietysti tuokin on suoraan sanottuna ongelma vain heille, jotka ovat rajusti alivakuuttaneet itsensä syystä tai toisesta. Lopuilla riittää tehdä selvitys matalan työtulon perusteesta.
 
Mutta niinhän se on. Ei ole ainakaan lähipiiristä kuulunut keneltäkään, että olisi edes yritetty vedättää tuon suurempaa korotusta työtuloon, kun siihen se raja päätettiin vetää YELin mitoitusperusteita päivitettäessä. Tietysti tuokin on suoraan sanottuna ongelma vain heille, jotka ovat rajusti alivakuuttaneet itsensä syystä tai toisesta. Lopuilla riittää tehdä selvitys matalan työtulon perusteesta.

Virkamies Sonic "unohti" täyden google lainauksen "Kahdella ensimmäisellä tarkistuskerralla eläkeyhtiö voi nostaa työtuloa korkeintaan 4000 euroa kerrallaan." Josta nimenomaan oli kyse termillä suoja-aika.

Nyt kun vetäsit tuon psyop termin alivakuutus, niin ajattelitko että sillä tarkoitetaan tasoa nykyinen + 4000€?
 
Virkamies Sonic "unohti" täyden google lainauksen "Kahdella ensimmäisellä tarkistuskerralla eläkeyhtiö voi nostaa työtuloa korkeintaan 4000 euroa kerrallaan." Josta nimenomaan oli kyse termillä suoja-aika.

Nyt kun vetäsit tuon psyop termin alivakuutus, niin ajattelitko että sillä tarkoitetaan tasoa nykyinen + 4000€?
Ensimmäiseen liittyen ei tarvinnut kummoistakaan hakemista, jotta pystyi oikaisemaan omaakin muistiani positiivisempaan suuntaan: "YEL-uudistuksen 2023 myötä eläkeyhtiöt tarkistavat jatkossa yrittäjien työtulot säännöllisesti kolmen vuoden välein." Lähde. Eli jos kolmen vuoden välein tapahtuvien 4ke korotusten ja tavallisten indeksikorotusten myötä firma meinaa kipata niin siihen pystynee perustellusti hakemaan korjausta jotta korotusta ei tehdä.

"Alivakuutus" tarkoittaa sitä, kun kuusinumeroisella liikevaihdolla puuhasteleva keikkalääkäri, IT-konsultti tai muu vastaava pienillä kuluilla ja isolla liikevaihdolla touhuava yksinyrittäjä lyö sen YEL-työtulonsa aivan minimitasoon eli jonnekin sinne 13-14ke/vuosi tasoon säästääkseen eläkevakuutusmaksuissa. En ole sitä mieltä, että tuo uudistettukaan mitoituskeino olisi hyvä (liikevaihto ei suoraan kerro oikeaa YEL-työtulon tasoa) mutta kyllähän erittäin hyvin toimeentulevassa porukassa on ollut selkeitä ylilyöntejä joita tuolla haluttiin lähteä korjaamaan. Tässä ei puhuta Y-tunnuksella toimivista siivoojista tai parturikampaajista tai muista ihan oikeista rehdeistä yksinyrittäjistä vaan tuosta selkeästi hyvin toimeentulevasta osuudesta.

Ja jotta en anna väärää kuvaa omasta kannastani, niin koko tämä nykyinen YEL-puuhastelu on vain pakkasella omiin housuihin kusemista. Lämmittää just nyt lyhyen aikaa kasvaneiden(??) eläkevakuutusmaksujen muodossa jolloin valtion ei tarvitse paikata nykyisten YEL-eläkeläisten eläkemenoja yhtä suurella rahamäärällä kuin ennen mutta juurisyyt ja ongelmat ovat edelleen olemassa ja sama homma tulee vastaan taas viimeistään parin vuosikymmenen päästä. En siis ihmettele miksi todella moni yrittäjä haluaa työtulonsa määritellä minimiin ja säästää oman eläkkeensä itse mutta voisihan näistä asioista ihan faktoillakin keskustella eikä vetää pelkällä tunteisiin vetoamisella lonkalta. YEL-järjestelmässä on niin monta miljoonaa valuvikaa mukaanlukien sivutoimisten yrittäjien kohtelu, että koko himmeli pitäisi räjäyttää ja rakentaa alusta asti uusiksi.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 023
Viestejä
4 417 001
Jäsenet
73 282
Uusin jäsen
Onni9001

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom