@drc Olen siis vakituissessa työsuhteessa toimistotöissä yrityksessä A, siisti sisätyö, jonka haluan pitää. Minulla on kuitenkin erikoisosaamista, jota tarvitaan yrityksessä B (autosähköasioissa, mm. oskilloskoopin käyttö jne.).
Minulla ei ole työsopimusta yritykseen B. Aiemmin olleet nuo hommat harvinaisia ja pieniä juttuja, joista olen saanut vastikkeeksi korjaamotilan ilmaisen käytön omien autojen laitteluun ym.
Nyt yrityksen B työt ovat kasvaneet ja näyttäisi siltä, että siellä pitää käydä tekemässä noita töitä viikoittain. Lisätienesti ei tietenkään ole pahitteeksi, kun työ on ihan mukavaa hommaa toimistotyön vastapainoksi.
Yritys B ehdotti, että perustaisin toiminimen, jolloin voin laskuttaa tehdystä työstä suoraan firmaa, koska en ole heille mikään vakituinen työntekijä ja itsestänikin tämä kuulostaa ihan järkevältä. Lisäksi jos minulla olisi jonkinlainen yritys, voisin tehdä näitä "erikoishommia" helpommin myös muille asiakkaille. Myöskin ALV vähennys kiinnostaa, koska ko. työssä tarvitsee esim. läppäriä ja muita erikoistyökaluja, jotka voisin pistää Tmin tai firman nimiin.
Kysymys on, että onko Tmi järkevin tapa edetä asiassa vai joku muu yrityksen muoto? Laskutukseenhan voin laittaa km-korvauksen ja mahdollisen päivärahan?