Kaiser Soze
Johtaja
- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 4 961
Mikä vittu on Oü-yrittäjä?Oü-yrittäjiä
Mikä vittu on Oü-yrittäjä?Oü-yrittäjiä
Laittaa Oü:n omistamaan Oy, ja antaa Oy:lle korkeakorkoista lainaa .Vähän kuin oy, mutta pienellä spatiaalisella dislokaatiolla.
Etelä-Helsingistä käsin toimiva yrittäjäMikä vittu on Oü-yrittäjä?
Tavallisessa wordpressissä yrityksen mainostaminen oli kielletty, mutta tuo wordpress premiun taitaa olla eri juttu, kun maksaakin?Ja mikä olisi halvin ja helpoin tapa hankkia .fi-domain? Osoitteen ajattelin yhdistää wordpress premiumiin, sen pitäisi olla aika kivuton prosessi kunhan vain saisi tuom domainin haltuun.
Sekoitatteko nyt WordPress.com palvelutarjoajan WordPress -ohjelmistoon (wordpress.org)?Tavallisessa wordpressissä yrityksen mainostaminen oli kielletty, mutta tuo wordpress premiun taitaa olla eri juttu, kun maksaakin?
Et taida tietää mikä wordpress edes on? Puhut niin sekavia.Tavallisessa wordpressissä yrityksen mainostaminen oli kielletty, mutta tuo wordpress premiun taitaa olla eri juttu, kun maksaakin?
Käytännössä kaikki kilut ja kalut tullut ostettua yksityisenä. Hakee mieleisen koneen/palvelun kaupasta (tai ostaa verkosta), ja kuitti kirjanpitoon ostolaskun kera.@oath joo, sen tiedän että samalla tavalla se liittymä ostetaan mutta aika nihkeästi Oy:lle saa vissiin ostettua mitään "yksityisenä"? Tuo on tmi:llä pienessä toiminnassa (alasta riippuen) jonkin sortin etu sekin.
Osakkaan puhelinkulut ovat yrityksen kuluja. Selkeyden vuoksi kannattaa olla kirjattuna jonkinlainen sääntö siitä, millä perusteella yritys korvaa henkilökohtaisessa omistuksessa olevan liittymän kulut kk-tasolla. Esimerkiksi 'Käyttäjän toimittaman laskelman perusteella'.Okei, eli ostelut menee sentään ihan fiksusti jos tahtoo edes jotain kuluttajansuojaa. Mitenkäs tommoisten sopimusmuotoisten laskujen kanssa? Voiko vaan tehdä henkkoht sopparin operaattorin kanssa ja pistää laskut Oy:n kirjanpitoon sen enempää säätämättä? Kulujahan ne periaatteessa on nekin että sikäli.
Menee jankuttamiseksi, mutta hälläväliä jos saan bännit .Onkohan täällä porukkaa
Tänään laitoin ensimmäisen cold call-tyyppisen yhteydenoton firmaan, joka voisi potentiaalisesti olla kiinnostunut osaamisestani.Puhelut on tuttua puuhaa. Tässä viimeisiä opiskeluvuosia viedään ja samalla pyöritellään mainostoimistoa. Alan hommia siis tehdään, hommataan työkokemusta ja asiakkaita, jotta valmistumisen jälkeen on sitten asiakaspohjaa ruveta tekemään hommia täyspäiväisesti. Kylmiä puheluita on joutunut soittelemaan jos jonkinmoisia ja voin sanoa, että kaikenlaisia sankareita sitä on sattunu puhelimen luuriin vastaamaan Voisin sanoa, että yleisesti sähköpostilla lähestyminen ei toimi lähes ikinä. Puhelu on suhteellisen vaivaton ja varmempi ratkaisu asiaan. Puhelullakin sun tavoite on saada mielellään aikaiseksi asiakaskäynti, jotta pääset henkilökohtaisesti f2f markkinoimaan palveluitasi tai edes luomaan jonkunlaista kontaktia yritykseen.
.
Ikävä olla inhorealisti, mutta pakko todeta että vaikka ko. firma sattuisi juuri nyt tarvitsemaan juuri sinun erikoisosaamisalueita, on todennäköisyys että he vastaavat tuntemattoman ammatinharjoittajan/konsultin sähköpostiin luokkaa olematon.. Puhelin on nähdäkseni ainut tapa saada se tapaaminen väkisin aikaiseksi, ja siitä eteenpäin kyse onkin sitten supliikkitaidoista, miten hyvin osaat miellyttää vastapuolta. Kyse on enemmän tai vähemmän työhaastattelusta alusta loppuun, jos olet jotenkin onnistunut pääsemään jutuille oikean ihmisen kanssa.Tänään laitoin ensimmäisen cold call-tyyppisen yhteydenoton firmaan, joka voisi potentiaalisesti olla kiinnostunut osaamisestani.
Laitoin menemään lyhyen sähköpostin jossa esittelin miten voisin mielestäni auttaa firmaa ja kysyin olisiko jotain henkilöä jolle voisin soittaa asiasta tarkemmin tai järjestää tapaamisen.
Ajattelin että vaikka sanoitkin että email ei yleensä toimi niin laitan tuollaisen viestin menemään ja jos ei ensiviikolla kuulu vastausta niin soitan sitten suoraan.
Katsotaan miten käy Sen verran vielä noista nettisivuista, että mitenköhän saisin ne näkymään korkeammalla googlen hakutuloksissa?
Oma toiminimeni siis on suoraan oma oikea nimeni, ja nettisivujeni domain on etunimisukunimi.fi. Googlaamalla nimeni löytyy kuitenkin sosiaalisen median ja blogini jälkeen (nämä siis ok ja saavatkin näkyä) ainoastaan kaikenlaista höttyä, eikä ollenkaan nettisivujani. Pitäisikö minun erikseen rakentaa joku robot.txt? Vai pitääkö vain odottaa?
Vastaus itse asiassa tuli jo tänä aamuna - tosin se oli luokkaa "lähetin eteenpäin henkilölle X joka palaa asiaan jos kokee sen tarpeelliseksi", joten ei tuo nyt varsinaisesti vielä ole mikään huikea editystysaskel. Mutta ei ainakaan jäänyt lukematta tuo lähestymisviesti.Ikävä olla inhorealisti, mutta pakko todeta että vaikka ko. firma sattuisi juuri nyt tarvitsemaan juuri sinun erikoisosaamisalueita, on todennäköisyys että he vastaavat tuntemattoman ammatinharjoittajan/konsultin sähköpostiin luokkaa olematon.. Puhelin on nähdäkseni ainut tapa saada se tapaaminen väkisin aikaiseksi, ja siitä eteenpäin kyse onkin sitten supliikkitaidoista, miten hyvin osaat miellyttää vastapuolta. Kyse on enemmän tai vähemmän työhaastattelusta alusta loppuun, jos olet jotenkin onnistunut pääsemään jutuille oikean ihmisen kanssa.
Jostain on tietysti lähdettävä liikkeelle..
Nää on vähän hankalia. Facebook ja muut sosiaalisen median palvelut on todella hyvin hakukoneoptimoituja. Hakukonetulosten indeksointi ei ole ihan nopeaa puuhaa, vaan saattaa mennä viikkoja tai jopa kuukausia ennenkuin Google on indeksoinu haut.Oma toiminimeni siis on suoraan oma oikea nimeni, ja nettisivujeni domain on etunimisukunimi.fi. Googlaamalla nimeni löytyy kuitenkin sosiaalisen median ja blogini jälkeen (nämä siis ok ja saavatkin näkyä) ainoastaan kaikenlaista höttyä, eikä ollenkaan nettisivujani. Pitäisikö minun erikseen rakentaa joku robot.txt? Vai pitääkö vain odottaa?
Minä soittaisin suoraan. Et siinä ainakaan mitään häviä, jos saat puhelimenkin välityksellä suoraan ko. vastaavan henkilön kiinni ja sitä kautta luotua jo osittaisen kontaktin firmaan. Ja en suosittelisi vielä siinä puhelussa tekemään liian isoja peliliikkeitä, vaan kaikista voitokkain on tosiaan jos pääset vielä f2f juttelemaan henkilön kanssa tapaamisen merkeissä. Toki alustavia juttuja voi sopia puhelimessakin, mutta ne on vähä turhia puheluita jossa lopputulema on, että "mepä katsellaan tilannetta ja ilmoitellaan tarpeesta".Nyt en sitten tiedä kannattaisiko minun omatoimisesti soittaa tälle henkilö Xlle jonka puh num näyttäisi löytyn firman nettisivuilta, vai odottaa mahdollista "palaamista asiaan".. Firma / sen aluevaltaus on kuitenkin ihan uusi joten siinä mielessä uskon että jonkinlaista kiinnostusta voisi löytyä myös minun palveluihini.
Joskus näinkin - nyt tuli viesti että haluaisivat tavata minut ensiviikolla, ihan heidän omasta aloitteestaan.Nää on vähän hankalia. Facebook ja muut sosiaalisen median palvelut on todella hyvin hakukoneoptimoituja. Hakukonetulosten indeksointi ei ole ihan nopeaa puuhaa, vaan saattaa mennä viikkoja tai jopa kuukausia ennenkuin Google on indeksoinu haut.
Robots.txt on tässä vaiheessa turhaa, ellet halua estää hakukoneita indeksoimasta jotain sivun tiettyä osaa. Lähtisin nyt alkuun tutkimaan Google My Businessia sekä Google Analyticsia. Eli Google Analyticsistä koodinpätkä sivuille ja antaa muutaman päivän hakea dataa.
Minä soittaisin suoraan. Et siinä ainakaan mitään häviä, jos saat puhelimenkin välityksellä suoraan ko. vastaavan henkilön kiinni ja sitä kautta luotua jo osittaisen kontaktin firmaan. Ja en suosittelisi vielä siinä puhelussa tekemään liian isoja peliliikkeitä, vaan kaikista voitokkain on tosiaan jos pääset vielä f2f juttelemaan henkilön kanssa tapaamisen merkeissä. Toki alustavia juttuja voi sopia puhelimessakin, mutta ne on vähä turhia puheluita jossa lopputulema on, että "mepä katsellaan tilannetta ja ilmoitellaan tarpeesta".
Hyvä näin.Joskus näinkin - nyt tuli viesti että haluaisivat tavata minut ensiviikolla, ihan heidän omasta aloitteestaan.
Katsotaan mihin juttu johtaa
Itsekin tätä joskus miettineenä tulin tulokseen että ei kannata. Tässä oma ajatusketjuni minkä jälkeen totesin että ei kiitos.Olen jonkin verran ajatellut perustaa toiminimellä yrityksen, jonka idea olisi tällainen "liikkuva ATK-tuki". Toisin sanoen siis veisin ATK-tukipalvelut asiakkaille kotiin/yritykseen. Tässä jo mietityttää tuon alan tulevaisuuden näkymät: ATK-tukipalveluita tarjoavia firmoja on jo pilvin pimein ja moni tarjoaa lisäksi kotikäyntejä. Yleensä kuitenkin veloittavat kotikäynnistä useita kymppejä, sekä sitten tietysti itse palvelun hinnan päälle. Itse ajattelin että voisin ainakin palveluiden hinnassa kilpailla. Lisäksi ehkä joillekin olisi helpompaa että ATK-tuki tulee kotiin, kuin että esim. lähtevät raahaamaan pöytäkonetta jonnekin firmaan.
Mitä erilaisia kuluja tällaisesta tulisi? Liiketilaksi laittaisin jonkun huoneen kotoa, eli varsinaista kivijalkaliikettä ei olisi. Auton kulut olisi toki yksi iso meno kun ajaisin asiakkaiden luokse. Miten tuo kilometrikorvaus toimisi?
Kuulostaako ollenkaan järkevältä?
Tää on kova suoritus. Jo se että pääsit noin pitkälle on jotain mistä kannattaa olla ylpeä.Päivitän nyt tätä omaa tapausta tänne kun jonkin verran keskustelua herättänyt:
Tänään oli siis tapaaminen uuden organisaation kanssa ja ilmeisesti kokivat että apuni olisi hyödyksi, koska pyysivät mukaan järjestämään uutta tapahtumaa. Vielä tässä vaiheessa ei laitettu aikatauluja tai palkkioita lukkoon (varsinainen homma alkaa vasta syksyllä) mutta mukana projektissa ollaan silti.
Jos ei muuta niin aloittelevalla yrittäjälle tämän keikan pitäisi tuoda hyvää kokemusta, kontakteja ja kyllä varmasti jotain lompakkoonkin kilahtaa.
Kiitos vaan kaikille cold call-suosittelijat, liekö aloittelijan tuuria mutta aika kivuttomasti tuo loppuviimeksi meni.
Itsekin aloitin cold call-meiningillä. Etsin asioista päättävät tahot ihan käsipelin ja laitoin mainoslehtisen perään. Tästä on aikaa n. 7 vuotta. Pienellä pään seinään hakkaamisella toimisto on kasvanut 7 henkiseksi ja kasvua on joka vuosi.Päivitän nyt tätä omaa tapausta tänne kun jonkin verran keskustelua herättänyt:
Tänään oli siis tapaaminen uuden organisaation kanssa ja ilmeisesti kokivat että apuni olisi hyödyksi, koska pyysivät mukaan järjestämään uutta tapahtumaa. Vielä tässä vaiheessa ei laitettu aikatauluja tai palkkioita lukkoon (varsinainen homma alkaa vasta syksyllä) mutta mukana projektissa ollaan silti.
Jos ei muuta niin aloittelevalla yrittäjälle tämän keikan pitäisi tuoda hyvää kokemusta, kontakteja ja kyllä varmasti jotain lompakkoonkin kilahtaa.
Kiitos vaan kaikille cold call-suosittelijat, liekö aloittelijan tuuria mutta aika kivuttomasti tuo loppuviimeksi meni.
Dustinin sivuilta voi valita onko kuluttaja vai yritys, mutta valinnasta riippumatta lasku tulee silti ALV:lla, ja Dustin Finland Oy:lta vaikka tuote tuli Ruotsista. ALVithan saa verottajalta takaisin tai vähennettyä. Mutta jos onnistut tilaamaan ruotsi AB:lta niin saat varmaan pyytämällä tai automaattisesti ALV0 laskun, kuten EU-kaupassa on. (ALV osuus pitää silti kausi-ilmoituksessa kertoa)Mitens tämä firman piikkiin tilaaminen.
Dustin Home myy tuotteita yrityksille ilman alvia, joten menee sen piikkiin että ovat sveduja tai norskeja. Mutta jos sieltä tilaa alvittomana, joutuuko kuitenkin samantien ilmoittamaan ja maksamaan alvit itse Suomessa verohallintoon, jotka sitten alv-kauden lopussa maksetaan takaisin myynneistä? Jos Suomesta ostaa, niin Alvin joutuu aluksi maksamaan, mutta saa sitten vuoden lopuksi (jos alv-kausi 1krt/v) takaisin. Mieluummin ostaisin suoraan alvittomana ja käyttäisin säästyneet rahat aikaisemmin muuhun, mutta miten käytännössä käy? Onko joku tilannut Dustin Homesta tai muusta ulkomaalaisesta nettikaupasta yritysasiakkaana alvittomana?
Itse olen tilannu firmalle tuolta ja normisti menny verovähennyksiin vaikka yksityishenkilönä oon ostanu. Katsoin, että tuote makso 699e sis 24% alv yksityiselle ja yritykselle oli jotain 620e 0%alv (en muista tarkalleen) niin tottakai kannattaa yksityisenä ottaa kun jää voitolle verovähennyksien jälkeen.Mitens tämä firman piikkiin tilaaminen.
Dustin Home myy tuotteita yrityksille ilman alvia, joten menee sen piikkiin että ovat sveduja tai norskeja. Mutta jos sieltä tilaa alvittomana, joutuuko kuitenkin samantien ilmoittamaan ja maksamaan alvit itse Suomessa verohallintoon, jotka sitten alv-kauden lopussa maksetaan takaisin myynneistä? Jos Suomesta ostaa, niin Alvin joutuu aluksi maksamaan, mutta saa sitten vuoden lopuksi (jos alv-kausi 1krt/v) takaisin. Mieluummin ostaisin suoraan alvittomana ja käyttäisin säästyneet rahat aikaisemmin muuhun, mutta miten käytännössä käy? Onko joku tilannut Dustin Homesta tai muusta ulkomaalaisesta nettikaupasta yritysasiakkaana alvittomana?
Tässä on toki vielä sekin pointti, että jos tällä hetkellä olet palkkatyössä ja meinaat tätä tehdä vähän OTO-meiningillä, niin työttömyyden sattuessa kohdalle et saa työttömyyskorvausta koska työkkäri katsoo sun elättävän itses yrittäjänä vaikka firman myynti olis 200 eur/kk...Olen jonkin verran ajatellut perustaa toiminimellä yrityksen, jonka idea olisi tällainen "liikkuva ATK-tuki". Toisin sanoen siis veisin ATK-tukipalvelut asiakkaille kotiin/yritykseen. .. Kuulostaako ollenkaan järkevältä?
Väännettiin tästä murobbs puolella diazin kanssa ja tultiin juurikin tähän tulokseen Tosin eivät antaneet mulle kyllä ihan suoraa vastausta tähän kysymykseen kun tiedustelin te-toimistosta. diaz totesikin että lähes automaattisesti joten pieni varaus kannattaa pitää.No ei se nyt ihan noinkaan mene. Jos harrastat yritystoimintaa kokopäivätyön vieressä (ja olet aloittanutkin sen kokopäivätyön aikana) niin toiminta on lähes automaattisesti sivutoimista. Kun sivutoiminen yrittäjä jää kokopäivätyöstä työttömäksi niin hän on oikeutettu korvauksiin siinä missä muutkin. Itse nostin täyttä päivärahaa mutta kai tuota jollain tavalla sovitetaan sitten.
Jos päätoiminen yrittäjä jää työttömäksi, niin rahaa saa silloinkin jos vain on maksanut YEL-vakuutusta riittävästi:
"Yrittäjällä voi olla mahdollisuus Kelan peruspäivärahaan tai työttömyyskassan jäsenenä ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan, jos hänen YEL-työtulonsa on vuonna 2016 vähintään 12 420 €."
Ei yllätä. Sukupuolten välistä "tasa-arvoa", lait luodaan väljyyksillä jotta viranomaiset voivat tehdä emootioihin perustuvia harkinnanalaisia päätöksiä (discretionary). Naisen karenssiruoskaaminen olisi 'tuntunut' väärältä, miehen ei.vaimo ei saanut karenssia, mutta minulle iskettiin 5kk.
Niin ja siis tässähän on kyse siitä että jos palkkatöissä maksaa sen liiton tai kassan maksun, niin olisi kohtuutonta (ainakin mun mielestä) evätä ansiosidonnainen sen takia että puuhailee jotain pientä palkkatyön ohessa.No ei yrittäjän kuulukaan päästä. Yrittäjän työttömäksi jäädessähän se on sitten työtön ja saa just sen verran hynyä kun on maksanut YEL:ää.
Päätoimisesta yrittäjyydestä voi olla hivenen vaikea päästä sivutoimiseksi, ainakin työkkäribyrokraattien silmissä.
Mjoo, totta. Lähinnä nyt sitä tässä mietin jos liikevaihto alkaa olemaan huomattava, niin varsinkin osaamista myyvälle ansiot voi olla melko suuria. Tosin jos yritystoiminta on sivutoimista niin se on sivutoimista.On siinä vähän kun se viivan alle jäävä lukema ei ole niin yksiselitteinen kuukausitasolla mitattuna. En tosiaan tiedä miten niitä tukia sovitetaan sivutoimisille yrittäjille, koska itse sain täydet päivärahat ja asumistuet.
Itse en ole kokeillut, mutta muilta olen kuullut hyvää shopifystä. Kuulemma varsinkin dropshippingiin toimii oikein kätevästi. Myös one.com tarjoaa jotain kauppapluginia aika edullisesti domainin yhteyteen mutta en tiedä siitä sen enempää.Pyörittääkös täällä kukaan kirjoittaneista tällä hetkellä verkkokauppaa tai onko joskus pyörittänyt? Tässä kun kovasti suunnittelen verkkokauppaa, niin tuo alustan valitseminen on osoittautunut hieman haastavaksi. On eri hintaisia ja näköisiä ja tarkempia ominaisuuksia ei oikein haluta missään paljastaa (edit: Tietyt palveluntarjoajat kyllä siis kertovat mutta melko kryptisiä on välillä esim maskutapojen osalta). Tosin saahan noita 30 päivän kokeiluja, mutta mielummin aloittaisin testit semmoisilla mistä olisi edes jotain tietoa että miten toimivat.
Elisa ja Vilkas tuntuisivat lukemani perusteella ihan luotettavilta.
Tietenkin muitakin neuvoja otetaan vastaan aloittelevalle verkkokauppayrittäjälle
Shopifyn hinta näyttäisi olevan esim. Elisan settiä 40€/kk kalliimpi. Elisan transaktiokustannukset tosin näyttäisi olevan 2,99% myyntisummasta. Jos vertaa shopifyta ja Elisaa niin esim 100kpl 49€ hintaisia tuotteita kuukaudessa tekee jo 60€ enemmän Elisalla.Itse en ole kokeillut, mutta muilta olen kuullut hyvää shopifystä. Kuulemma varsinkin dropshippingiin toimii oikein kätevästi. Myös one.com tarjoaa jotain kauppapluginia aika edullisesti domainin yhteyteen mutta en tiedä siitä sen enempää.
Itse olisin myös kiinnostunut pistämään pientä kauppaa pystyyn, mutta tähän mennessä olen tyytynyt kauppaamaan torissa ja huutonetissä ja myymään yksityisenä.
Saisin varmaan jostain open source projektista puukottamalla ja tuon vcartin avulla aikaiseksi verkkokaupan mutta vaatisi niin kerpeleesti töitä ja uuden opettelua että taidan kyllä pidättäytyä noissa valmispaketeissa.Vstore.fi pyörii ihan meidän omalla virityksellä
Vpartsille otettiin opencart alle, kohtuu rankan puukotuksen jälkeen siitä saatiin ihan jees näköinen.
Tässä taidettiin hakea kylläkin ihan ns valmista verkkokauppaa mitä jotkut yritykset myy? Jos on yhtään taitoja alla niin opencart asennukseen vaan, siihen on "miljoonia" eri teemoja ja skinejä mistä löytynee suoraan sopivakin. Kielipaketit löytyy about joka kielelle, matkahuollot/postit yms kaikkiin löytyy valmiit kikkareet.
Vinkkinä sen verran että katso ainakin semmonen tarjoaja kuka tarjoaa myös Postin ja/tai matkahuollon integrointia kauppaansa... Samoin jos ja kun todnäk haluat maksuliikenteen kulkevan jonkun kautta (Checkout, Klarna, yms) niin katso että senkin pystyy kauppaan integroimaan.Saisin varmaan jostain open source projektista puukottamalla ja tuon vcartin avulla aikaiseksi verkkokaupan mutta vaatisi niin kerpeleesti töitä ja uuden opettelua että taidan kyllä pidättäytyä noissa valmispaketeissa.
Kaikkien arvosteluiden perusteella noissa valmiissa vaan on paljon eroja, ja viimeinen asia mitä haluisin tehdä, on siirtää koko roska toiselle tarjoajalle kun valitsin alussa väärin.
Pitää miettiä ja listata kyllä vielä noita omia vaatimuksia, koska tietenkin vähän hankala vastata täälläkin jos ei ole kaikki tiedossa.
Kokemuksia saa kyllä kertoa jos niitä on
Hyviä pointteja. Kyllähän ainakin Vilkas Groupilla on houkuttelevia referenssejä ja selkeät sivut. HinnoitteluVinkkinä sen verran että katso ainakin semmonen tarjoaja kuka tarjoaa myös Postin ja/tai matkahuollon integrointia kauppaansa... Samoin jos ja kun todnäk haluat maksuliikenteen kulkevan jonkun kautta (Checkout, Klarna, yms) niin katso että senkin pystyy kauppaan integroimaan.
Noilla toki pärjää jo hyvin pitkälle.
Miettiessä vaikkapa Vilkkaan ratkaisua tulee tiedostaa suljetun järjestelmän riskit: järjestelmää ei ole mahdollista siirtää toimittajalta toiselle, eikä siihen löyty yhteisöltä laajaa lisäosavalikoimaa. Mikäli yhteistyö ei suju valitun toimittajan kanssa, vaihto toiseen on hyvin hankalaa ja kallista.Hyviä pointteja. Kyllähän ainakin Vilkas Groupilla on houkuttelevia referenssejä ja selkeät sivut. Hinnoittelu
Elisan oman verkkokauppatuotteensa sivuille laittamat asiakasreferenssit aiheutti lähinnä hilpeyttä 90-luvusta muistuttavilla ulkoasuillaan. Elisa Yrityksille
Uskallatko yhtään valottaa että minkä alan fränkkäriks aloit? Päivätöiden kautta tulee asioitua hitosti fränkkäriyrittäjien kanssa ja on ihan mielenkiintoisia organisaatioita.Itse olen haaveillut yrittäjyydestä ihan sieltä lapsesta (13-15v) asti. Isä, veli ja sisko yrittäjänä ollut tai on edelleen. Aina ollut yrittäjä henkinen töissä ollessani ja kuullut myös sanottavan että olen "liian" hyvä duunari. Tässä nyt sitten ensimmäistä yritystä aloittanut (francising) voin antaa muutaman vinkin, mitä toki täällä ketjussa jo tullut mutta ainakin itselle tärkeitä seikkoja. Virheistä oppii ja seuraava kerta (ei francising) menisikin huomattavasti helpommin. Tästä päästään kohtaan 1.
-Mikäli on ystäväpiirissä yrittäjiä niin kysy neuvoa. Mitään parempaa ei ole kun tutun neuvot kokemuksesta.
-Huomio että yllätyskuluja tulee! Melkein poikkeuksetta joku kulu yllättää, meni sitten läppäri rikki tai muuta ihmeellistä ja odottamatonta. Hyvä olisi olla hieman pääomaa varattu yllätyksiin.
-Hommaa HYVÄ kirjanpitäjä! Tämä voi jopa säästää rahaa, kiinnostunut kirjanpitäjä neuvoo kun huomaa jotain "väärää".
-Varovaisuutta niihin puheluihin mitä rupee tulemaan jos ja kun laitat yrityksen numeron YTJ/PRH -palveluun. Itselle tuli muutama huijaus soitto mutta selvisin säikähdyksellä.
-Aikaa menee, varsinkin alussa. 12h työpäivä ollut normi. Toki tässä muuta oma valinta, mutta menee sitä silti.
-Kaiken näköiset konsultit, markkinoijat yms. on sitten pääasiassa kuraa. Nämä yrittää lypsää rahaa kaikesta ja hankala näistä päästä eroon. Hyviä löytyy mutta yleensä kannattaa joltain ystävältä/tutulta kysyä suositusta.
-Verottajalle kannattaa soittaa heti kun mietityttää! Tänä päivänä vaikka kaikki kiroilee ja puhuu pahaa verottajasta, niin kyllä sieltäkin palvelua saa. Se on kuitenkin heille tärkeää että maksetaan verot ajallaan. Itse saanut loistavaa palvelua ja neuvoa verottajalta. Soittaa vaan oikeaan numeroon niin kaikki menee yleensä mutkitta. Painotan vielä tuota, että soittaa oikeaan numeroon. Eivät auta esim. alv tukinumerossa ennakkoveroissa ja niin edelleen.
Onhan noita isoissa kaupungeissa, pikkupaikkakunnilla turha lähteä kilpailemaan ählyjen kanssa kun ne tekee älyttömän pitkiä päiviä ja koko suku on mukana pähkinäpalkalla.Miksi muuten suomessa on joko kotipizza tai ählämit mutta ei vaikka pekan pizzeeria?
Mutta kun näissä pikkukylissä on vaikka kotipizza niin eikö se olis kannattavampaa olla pekan pizza kuin maksella niistä vähäisemmistäkin voitoista osan eteenpäin vielä kotipizzalle.Onhan noita isoissa kaupungeissa, pikkupaikkakunnilla turha lähteä kilpailemaan ählyjen kanssa kun ne tekee älyttömän pitkiä päiviä ja koko suku on mukana pähkinäpalkalla.
Sitten Kotipizza, Classic Pizza ja uutena esim Splizzeria täyttää markkinarakoja isommalla ostovoimalla kuin mihin Pekalla on mahdollisuutta.
On helpompi matkustaa ketjun maineella+ mainonnalla, kuin yrittää luoda omaa. Jos et ole kylän halvin(käytännössä mahdotonta kilpailla maahanmuuttajien "talkootyövoiman" kanssa), niin aika vähälle jää hyödyt asiakkaan näkökulmasta mihin tahansa muuhun paikkaan nähden.Mutta kun näissä pikkukylissä on vaikka kotipizza niin eikö se olis kannattavampaa olla pekan pizza kuin maksella niistä vähäisemmistäkin voitoista osan eteenpäin vielä kotipizzalle.