Yrittäjyys ja oma firma

A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Jos ajattelee roskaruokaa niin kyllä parhaat ateriat tulee aina oman yksityisen paikasta eikä esim hesburgerista mutta silloin on kyllä yleensä hampurilainen kyseessä eikä pizza mutta luulis sen nyt tähänkin pätevän. Ehkä olen sitten erilainen syöjä.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Mutta kun näissä pikkukylissä on vaikka kotipizza niin eikö se olis kannattavampaa olla pekan pizza kuin maksella niistä vähäisemmistäkin voitoista osan eteenpäin vielä kotipizzalle.
Kotipizzan fränkkärit pärjää yllättävää hyvin. Tietty nyt aina on niitä joilla on tiukkaa, mutta kotipizza on ihan fiksu fränkkärimesta ja myynnit ollu jatkuvassa kasvussa jotain yli vuoden kohta. Ei sitä kannata niin laskea että joudut maksamaan Kotipizzalle kaiken, saat sillä fyrkalla melkoisen määrän asioita takaisin.

Helppo siihen on lähteä kun saa automaattisesti ihan kaiken valmiina. Oma yritys tietty antaa vapauden mutta voi olla kivinen tie kun kilpailee ählyjen ja isojen poikien kanssa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Jos ajattelee roskaruokaa niin kyllä parhaat ateriat tulee aina oman yksityisen paikasta eikä esim hesburgerista mutta silloin on kyllä yleensä hampurilainen kyseessä eikä pizza mutta luulis sen nyt tähänkin pätevän. Ehkä olen sitten erilainen syöjä.
Olen samaa mieltä, yksityisiltä saa parempaa. Fränkkäriketjut kuitenkin toimii sillä periaatteella että kehitetään hyvä tuote eikä sitä muuteta. Moni kuluttaja haluaa varmistua että saa sen hyvän safkan joka on 95% varmuudella sitä tiettyä tasoa ja laatua.

Ite oon jättänyt ählämimestat ihan kokonaan pois kun sieltä tulee milloin mitäkin ja välillä ei oo pizzat edes kypsiä. Sama juttu nakkikioskeissa, ihan arpapeliä jollei ole joku tunnettu mesta. Kotipizzaan kun menee niin ei tartte arvailla ja hinta on ok. Tosin käyn kyllä aina kokeilemassa uusia mastoja mutta perjantaina töiden jälkeen ei millään jaksais vetää jotain rasvassa uivaa täytteiltä raakaa pizzaa kun kebabmestassa on joku uus kokki töissä.
 

Merkava

מרכבה
BANNED
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 233
Itsellä on osakeyhtiö jonka toiminnan lopetan vuoden vaihteessa. Ei vaan kannata enää, eikä ole oikein missään vaiheessa kannattanut.

Liikevaihto oli parhaillaan lähemmäs 150000€ mutta voittoa on parhaillaan tullut 2000€ vuodessa. Palkkaa en ole nostanut firmasta neljän vuoden aikana kertaakaan kun ei ole ollut rahaa maksaa sitä.
Ei lyönyt leiville, mutta tehdyt tuotteet on tuolla ulkona, ja koska ei kertakäyttötavaraa, niin moni niitä vielä pitkään käyttää ja osaa arvostaa.

Kiitos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Nuori yrittäjä toteuttaa pian unelmansa – Arvi, 11, ostaa korubisneksellään tienaamillaan rahoilla ikioman kilpahevosen

Eihän yrittäminen ole edes mahdollista alaikäiselle ilman vanhempien tukea tai suostumusta.

Itse olen perheestä jossa ei yrittämisestä koskaan puhuttu.
Yrittämistä ei koskaan meillä neuvottu.

Itse kun kävin yrittäjäkurssin niin se oli sellainen 2viikon rupeama 4 tuntia arkisin.
Ja kurssin lopuksi piti tehdä liiketoimintasuunnitelma että pääsi lävitse.

Yrittäjäkurssi oli pakollinen että pääsi hakemaan starttirahaa, mutta kurssin koko idea tuntui olevan se että kurssilla olevat yritetään tiputtaa/pakottaa yrittäjiksi heti kun kurssi loppuu.
Mikä on mielestäni huono juttu koska yritysidean pitäisi antaa rauhassa kypsyä ja sitten kun se on valmis niin eikun menoksi, mutta ei sun pitää käydä vielä yrittäjäkurssi.

Kuinka moni uskoo että Arvi on ihan omin avuin päätynyt tähän?
Moni aikuinen pelkää yrittämistä ja ei uskalla alkaa siihen hommaan.
Yrittäjäksi ryhtyminen on oikeasti yhtä iso asia kuin esimerkiksi: asunnon osto, opiskelupaikan saaminen/valitseminen, naimisiinmeno.

Itsehän toivon Arville vaan lisää menestystä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Nojoo. Itsekin ala-astelaisena olin pirun kova keräämään marjoja ja sieniä, ja sain joskus tuon ikäisenä jonkun 1000 markkaa vuodessa siitä.
Ei se nyt kuitenkaan mitään yrittämistä ollut, sillä olin vanhempien ilmaisessa hoivassa, ja tuolla keräsin vaan rahaa ostaa SERiä ja pelejä. En usko että Arvin toiminta niin dramaattisesti tuosta lopulta eroaa. Toki nuorena osoitettu aktiivisuus kertoo siitä, että Arvi varman on ahkera jatkossakin.
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Nuori yrittäjä toteuttaa pian unelmansa – Arvi, 11, ostaa korubisneksellään tienaamillaan rahoilla ikioman kilpahevosen

Eihän yrittäminen ole edes mahdollista alaikäiselle ilman vanhempien tukea tai suostumusta.

Itse olen perheestä jossa ei yrittämisestä koskaan puhuttu.
Yrittämistä ei koskaan meillä neuvottu.

Itse kun kävin yrittäjäkurssin niin se oli sellainen 2viikon rupeama 4 tuntia arkisin.
Ja kurssin lopuksi piti tehdä liiketoimintasuunnitelma että pääsi lävitse.

Yrittäjäkurssi oli pakollinen että pääsi hakemaan starttirahaa, mutta kurssin koko idea tuntui olevan se että kurssilla olevat yritetään tiputtaa/pakottaa yrittäjiksi heti kun kurssi loppuu.
Mikä on mielestäni huono juttu koska yritysidean pitäisi antaa rauhassa kypsyä ja sitten kun se on valmis niin eikun menoksi, mutta ei sun pitää käydä vielä yrittäjäkurssi.

Kuinka moni uskoo että Arvi on ihan omin avuin päätynyt tähän?
Moni aikuinen pelkää yrittämistä ja ei uskalla alkaa siihen hommaan.
Yrittäjäksi ryhtyminen on oikeasti yhtä iso asia kuin esimerkiksi: asunnon osto, opiskelupaikan saaminen/valitseminen, naimisiinmeno.

Itsehän toivon Arville vaan lisää menestystä.
Valtion suoltamaa (ajatusrikosposliinien ja SUPO:n avustuksella nykyään) propagandaahan tuo on joten toisesta korvasta ulos vaan!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Olettaisin että Arvi tekee ainakin jossain määrin nuo korunsa itse, joten kyllä mielestäni silloin voidaan puhua "yrittämisestä". Tottakai vaaditaan apua vanhemmilta, mutta ei se mielestäni vie yhtään kunniaa pois tuon ikäiseltä lapselta.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Niin no, minusta yrittämistä on vasta siinä vaiheessa, kun on omat riskitkin olemassa. Tottakai tuo on hyvä tehdä itse enkä Arvin kunniaa halua morkata, mutta taskuraha-puuhastelua vailla omaa taloudellistä riskiä tuo on mielestäni siinä missä marjankeruukin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
581
Aika paljon on hehkutettu näitä kiinteistönhoito, marjankerääjä ynm käsityöyrittäjiä. Monessa tapauksessa on vanhempien nimiin osteltu vehkeet ja isä kuskaa asiakkaisiin kun ei nuorella ole vielä ajokorttia. Samalla lehdet hehkuttaa että työllistä hyvä nuori itsesi niinkuin he. Antaa hieman oudon kuvan yrittämisestä. Eriasia vuoden puuhastelulla säästää rahaa harrastuksiin ja asua samalla kotona, kun taas oikealla yrittäjällä juoksevat kulut rullaa jatkuvasti eikä keikkaa ole koko ajan varmasti tarjolla. Mutta hienoa että nuorilla on intoa tehdä töitä ei siinä mitään.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Aika paljon on hehkutettu näitä kiinteistönhoito, marjankerääjä ynm käsityöyrittäjiä. Monessa tapauksessa on vanhempien nimiin osteltu vehkeet ja isä kuskaa asiakkaisiin kun ei nuorella ole vielä ajokorttia. Samalla lehdet hehkuttaa että työllistä hyvä nuori itsesi niinkuin he. Antaa hieman oudon kuvan yrittämisestä. Eriasia vuoden puuhastelulla säästää rahaa harrastuksiin ja asua samalla kotona, kun taas oikealla yrittäjällä juoksevat kulut rullaa jatkuvasti eikä keikkaa ole koko ajan varmasti tarjolla. Mutta hienoa että nuorilla on intoa tehdä töitä ei siinä mitään.
Ei se varmaa maailman loppuun asti tuota harrastele. Onhan siinä hyvää treeniä jatkoa ajatellen miten hommat skulaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
581
Varmasti on hyvää treeniä ja sivusta seuraamalla saattaa jopa huomata mitä yrittäjyys vaatii. Mutta jos äiti ottaa lainan, isä ajaa kuorma-autoa ja lapset ajaa puutarhatraktoria tai leikkuria niin ei se nyt täysin yrittämistä ole. Enemmänkin perheen mahdollistamaa kesätyötä. Ainakin on pieni kynnys aloittaa jos omaa rahaa ole juurikaan kiinni. Mun mielestä on turhaa että lehdet nostaa noita esiin ja kehottaa tekemään samoin. Kaikilla ei ole mahdollisuutta ostaa sitä pikku traktoria vaikka kuinka tekisi mieli.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Niin siis ei kukaan varmasti pojan intoa ja ahkeruutta kyseenalaista,vaan ongelma on se, että Suomessa oikeasti yrittäjäksi ryhtyessäsi tiput kokonaan tukien ulkopuolelle opiskelijoidenkin alapuolelle, eikä se ole niin itsestäänselvä asia kaikille, kuin nämä lehdissä jatkuvasti näkyvät "Suomen metsät ovat täynnä rahaa -hakekaa se!" tai "Arvi 11v osti hevosen omalla yrityksellään- tehkää aikuiset perässä!" yrittävät esittää ja painostaa. Jos Arvi olisikin 41v ja hänen 11v poikansa haluaisi hevosen, ei Arvi 41v:n korumyyntibisnes välttämättä olisi kannattava idea, jo pelkän ruuan maksamiseenkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 070
Yleensä kuitenkin veloittavat kotikäynnistä useita kymppejä, sekä sitten tietysti itse palvelun hinnan päälle. Itse ajattelin että voisin ainakin palveluiden hinnassa kilpailla.

...

Kuulostaako ollenkaan järkevältä?
Lasketaan. Oletetaan, että haluat 2500 e/kk bruttopalkkaa ja suunnilleen samat eläke- ym. edut kuin työntekijänä.

Karkeasti kk-palkka pitää kertoa kahdella, että saadaan sivukulut ja yrityksen yleiskulut peittoon ja loma-ajallekin palkka tuloa. Tämä on ehkä vähän ylimitoitettua, mutta monenlaista maksua sitä on joka paikaan, eli juuri pienempää kerrointa ei realistisesti kannata käyttää.

Eli laskutusta tarvittaisiin 5000 e/kk, tähän +alv tekee 6200 e/kk.

Kuukaudessa on 20 työpäivää, joista yksi menee helposti hallinnollisiin tehtäviin, koulutuksiin, sairasteluihin sun muuhun nenänkaivuuseen. Jää 19.

6200 e/kk / 19 pv/kk tekee 326 e/pv.

7,5 työtuntia päivässä, tekee 43 e/tunti.

Edellyttäen, että JOKA IKINEN tunti, lukuunottamatta yhtä päivää kuukaudessa, on laskutettavaa.

--> Hinnalla kilpaileminen ei kuulosta järkevältä.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
51
Onkohan täällä porukkaa, joka miettii yrityksen perustamista? Tai joku jo sukeltanut yrittäjyyteen? En nyt tarkoita kevytyrittäjyyttä, vaan ihan päätoimista elantonsa tienaamista omassa firmassa.

Itseäni kiinnostaisi, mutta uskallusta puuttuu. Mikä siinä on, kun ei uskalla jättää turvallista oravanpyörää? Tarve omalle osaamiselle on, ja asiakkaat ympäri suomea ja maailmaa, lähinnä teollisuudessa ja sen alihankkijoilla. Ala sen verran erikoinen, että firmojakaan (tekijöitä) ei ole suomessa kuin muutama.

Yritysneuvojat ja muut konsultit käyty, mutta ei vaan saa itsestään tukevaa niska-perseotetta. Miten sinä onnistuit? Vai onnistuitko? Oliko päätös samanlaista vatulointia kun mulla?
Aloitin työt omassa yrityksessä nyt vuoden alusta 2017. Takana päätoimista yrittäjyyttä nyt siis jo kohta kolme viikkoa! Mulla oli ehkä hieman samanlainen tilanne kuin Sinulla, että tarve tekijöille omalla alalla hirmuinen ja mietin paljon sitä, että mikä järki on tehdä tätä toiselle, kun voisi tehdä sitä omalle firmalle.

Omalla kohdalla yrittäjäksi lähteminen kävi niin, että selvitin ensin onko mun osaamiselle kysyntää. Juttelin muutamien potentiaalisten asiakkaiden kanssa ja kävi selväksi, että mun osaamiselle todella olisi kysyntää ja tekijöitä on paljon vähemmän kuin töitä. Kaikki asiakkaat, kenen kanssa kävin jutulla, olis halunnut mut hommiin siltä istumalta. Sitten ilmoitin työnantajalle, että pistän oman yrityksen pystyyn ja alan tekemään töitä sitä kautta ja että mulla on pari asiakasta mistä varmaan valitsen toisen. Siitä seurasikin mielenkiintoinen käänne kun työnantaja ilmoitti, että haluaisi jatkossa ostaa mun työpanoksen mun yrityksen kautta jos kerran yrittäjäksi haluan. Päädyttiin sen jälkeen molempia tyydyttävään sopimukseen ja nyt mulla on oma firma pystyssä ja teen hommia sitä kautta.

Tämän jälkeen ensimmäisenä ennen yrityksen perustamista etsin itselleni kirjanpitäjän. Sitten kävin rekisteröimässä toiminimeni PRH:ssa. Tämän jälkeen kävin kirjanpitäjän kanssa kahvilla ja juteltiin kaikkea mitä yrityksen pyörittämiseen liittyy. Sitten sovittiin askelkuviot miten hommaa tultaisiin pyörittämään - mitä lappuja mun pitää toimittaa kirjanpitäjälle ja muille tahoille ja koska. Sovittiin myös, että voin koska vaan soittaa tai mailata jos on mitä tahansa kysymyksiä yrityksen pyörittämiseen liittyen.

Oon ollut yrittäjänä nyt vasta tosi vähän aikaa, mutta ainakin toistaiseksi oon kyllä ollut tyytyväinen. Alkussa on paljon hommaa, kun pitää perustaa yritys, hankkia kirjanpitäjä, selvittää miten ja koska laskutetaan, hankkia pakolliset vakuutukset ja työvälineet sekä sata muuta asiaa. Sitten kun ne saa hoidettua niin homma vähän helpottaa ja pääsee nauttimaan siitä, että tekee töitä itselleen.

Vaikka teen käytännössä samoja hommia kuin ennen palkkatöissä, niin kyllä se silti vaan joka aamu hymyilyttää kun lähtee duuniin ja tietää, että teen töitä omalle firmalle. Jotenkin se vaan on eri juttu. Ei tarvi syyttää ketään muuta jos hommat ei onnistu vaan voi vaan katsoa peiliin. Toki mulle ei ole tullut vielä huonoja hetkiä eteen tässä hommassa, että katotaan miten sitten käy jos ja kun sellasia joskus tulee.

Suosittelen hyvän kirjanpitäjän hommaamista ehdottomasti! Se osaa auttaa melkein missä vaan asiassa mikä yrityksen pyörittämisessä askarruttaa. Ei pelkästään veroasioissa vaan ihan kaikessa. Esim. itse ryssin tuon yrityksen perustamisilmoituksen kanssa, mutta kirjanpitäjän avulla saatiin homma korjattua myöhemmin. Hommaa sellainen kirjanpitäjä, jonka kanssa pystyt juttelemaan ja joka haluaa auttaa sua. Oon todennut sen tän alun kanssa ihan korvaamattoman tärkeäksi, että oon voinut kysyä kaikkia tosi tyhmiäkin juttuja ja oon saanut aina apua. Ja oon kysynyt niin monta kertaa, että oon ymmärtänyt.

Suosittelen, että meet sinne PRH:n pistämään sen firman pystyyn ja hommaat kirjanpitäjän. Siitä se homma lähtee. Tsemppiä!
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Laskuttakaa esim. Klarnan kautta, niin ette ole toisen yrityksen "pankkina".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
339
Vaikka teen käytännössä samoja hommia kuin ennen palkkatöissä, niin kyllä se silti vaan joka aamu hymyilyttää kun lähtee duuniin ja tietää, että teen töitä omalle firmalle. Jotenkin se vaan on eri juttu. Ei tarvi syyttää ketään muuta jos hommat ei onnistu vaan voi vaan katsoa peiliin. Toki mulle ei ole tullut vielä huonoja hetkiä eteen tässä hommassa, että katotaan miten sitten käy jos ja kun sellasia joskus tulee.
Vielä paremmin hymyilyttää kun on joku oma tuote, jonka T&K kasvattaa yrityksen tasetta. Sitten vain myyt kerran tehdyn työn monta kertaa, se melkeinpä parempi diili kuin korkoa korolle. Lopulta kun palkkaat jonkun tekemään saman ja maksat sille kerta korvauksen ja taas myyt monta kertaa eteenpäin. Rahan tuloa ei voi estää! Paitsi jos myynti sakkaa, rahat loppuu ja joudut takaisin palkkatyöhön. Vaan meneehän tämä yrittäminen sivutoimisena harrastuksenakin.

nim. kokemusta on
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Hienoa keskustelua, kiitos siitä. Ja pahoitteluni etten ole osallistunut. Monilla kirjoittajilla on hyviä pointteja. Juuri se ajatus, että tekee hommia itselleen, eikä toiselle on hieno. Ainoa varjopuoli on, että nykyinen työnantaja saattaa "hieman" möksähtää jos perustan oman kilpailevan yrityksen. Epäilemättä osa nykyisistä asiakkuuksista lähtisi siltä pois, kun saisivat tavaransa nopeammin, joustavammin ja laadukkaampina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Laskuttakaa esim. Klarnan kautta, niin ette ole toisen yrityksen "pankkina".
Miksei vaan voi tehdä itse laskuja ja lähettää niitä? Näin olen itse toiminut.

Tietysti jos on pelkona että tulee asiakkaita jotka eivät olekaan maksuhalukkaita niin voi mennä siinä kohtaa vähän haastavaksi, mutta itsellä lähinnä laskutusta toisille yrityksille ja olen vain heitellyt laskut sähköpostiin. Hyvin on toiminut tähän asti.

Sellainen kysymys että miten toiminimellä maksetaan veroennakot? Oletin että tulisi joku aiheeseen liittyvä kirje jossain vaiheessa, mutta ei näkynyt.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
51
Sellainen kysymys että miten toiminimellä maksetaan veroennakot? Oletin että tulisi joku aiheeseen liittyvä kirje jossain vaiheessa, mutta ei näkynyt.
Sun pitää liittää se toiminimi ennakkoperintärekisteriin (sen pystyi tekemään siinä samalla kun firman pystytti PRH:ssa). Sen jälkeen verottaja automaattisesti lähettää sulle verolaput kun oot arvioinut sun vuotuisen liikevaihdon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Aloitin työt omassa yrityksessä nyt vuoden alusta 2017. Takana päätoimista yrittäjyyttä nyt siis jo kohta kolme viikkoa! Mulla oli ehkä hieman samanlainen tilanne kuin Sinulla, että tarve tekijöille omalla alalla hirmuinen ja mietin paljon sitä, että mikä järki on tehdä tätä toiselle, kun voisi tehdä sitä omalle firmalle.

Omalla kohdalla yrittäjäksi lähteminen kävi niin, että selvitin ensin onko mun osaamiselle kysyntää. Juttelin muutamien potentiaalisten asiakkaiden kanssa ja kävi selväksi, että mun osaamiselle todella olisi kysyntää ja tekijöitä on paljon vähemmän kuin töitä. Kaikki asiakkaat, kenen kanssa kävin jutulla, olis halunnut mut hommiin siltä istumalta. Sitten ilmoitin työnantajalle, että pistän oman yrityksen pystyyn ja alan tekemään töitä sitä kautta ja että mulla on pari asiakasta mistä varmaan valitsen toisen. Siitä seurasikin mielenkiintoinen käänne kun työnantaja ilmoitti, että haluaisi jatkossa ostaa mun työpanoksen mun yrityksen kautta jos kerran yrittäjäksi haluan. Päädyttiin sen jälkeen molempia tyydyttävään sopimukseen ja nyt mulla on oma firma pystyssä ja teen hommia sitä kautta.

Tämän jälkeen ensimmäisenä ennen yrityksen perustamista etsin itselleni kirjanpitäjän. Sitten kävin rekisteröimässä toiminimeni PRH:ssa. Tämän jälkeen kävin kirjanpitäjän kanssa kahvilla ja juteltiin kaikkea mitä yrityksen pyörittämiseen liittyy. Sitten sovittiin askelkuviot miten hommaa tultaisiin pyörittämään - mitä lappuja mun pitää toimittaa kirjanpitäjälle ja muille tahoille ja koska. Sovittiin myös, että voin koska vaan soittaa tai mailata jos on mitä tahansa kysymyksiä yrityksen pyörittämiseen liittyen.

Oon ollut yrittäjänä nyt vasta tosi vähän aikaa, mutta ainakin toistaiseksi oon kyllä ollut tyytyväinen. Alkussa on paljon hommaa, kun pitää perustaa yritys, hankkia kirjanpitäjä, selvittää miten ja koska laskutetaan, hankkia pakolliset vakuutukset ja työvälineet sekä sata muuta asiaa. Sitten kun ne saa hoidettua niin homma vähän helpottaa ja pääsee nauttimaan siitä, että tekee töitä itselleen.

Vaikka teen käytännössä samoja hommia kuin ennen palkkatöissä, niin kyllä se silti vaan joka aamu hymyilyttää kun lähtee duuniin ja tietää, että teen töitä omalle firmalle. Jotenkin se vaan on eri juttu. Ei tarvi syyttää ketään muuta jos hommat ei onnistu vaan voi vaan katsoa peiliin. Toki mulle ei ole tullut vielä huonoja hetkiä eteen tässä hommassa, että katotaan miten sitten käy jos ja kun sellasia joskus tulee.

Suosittelen hyvän kirjanpitäjän hommaamista ehdottomasti! Se osaa auttaa melkein missä vaan asiassa mikä yrityksen pyörittämisessä askarruttaa. Ei pelkästään veroasioissa vaan ihan kaikessa. Esim. itse ryssin tuon yrityksen perustamisilmoituksen kanssa, mutta kirjanpitäjän avulla saatiin homma korjattua myöhemmin. Hommaa sellainen kirjanpitäjä, jonka kanssa pystyt juttelemaan ja joka haluaa auttaa sua. Oon todennut sen tän alun kanssa ihan korvaamattoman tärkeäksi, että oon voinut kysyä kaikkia tosi tyhmiäkin juttuja ja oon saanut aina apua. Ja oon kysynyt niin monta kertaa, että oon ymmärtänyt.

Suosittelen, että meet sinne PRH:n pistämään sen firman pystyyn ja hommaat kirjanpitäjän. Siitä se homma lähtee. Tsemppiä!
Ainoat pakolliset asiat ovat sitten YEL-vakuutus jonka voit itse määrätä sen suuruuden!
jos maksat yli 15000euron mukaan, sinua pidetään kokoaikaisena yrittäjänä jolloin tukien varaan pääseminen on vaikeampaa. minimi on käytännössä 12570euroa- > tarkista tämä summa se oli viime vuoden minimi, pääset sillä sairaspäivärahalle jos käy jotain.

Ja verottajan rekisteri alv-rekisteri ja ennakkopidätysrekisteri.

Kaupparekisteriin on pakko osallistua kun sinulla on OY muistaakseni.

Älä tilaa mitään skeidaa mitä ne kauppaa sinulle puhelimella, mistään puhelinluetteloilmoituksesta et hyödy mitään. Minun ensimmäinen asiakas löysi minut ihan googlella.
Vaikka minulla ei ole kotisivuja ja mitään puhelinluettelohässäköitä missään, silti minun yritysnumero on lukuisissa paikoissa ilman mitään maksua.
 

afterii

Intel vai AMD?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Aivan. Mulle ei ole nuo elinkeinoharjoittajan pykälät niin tuttua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
YEL-työtulo vuonna 2017
7 645,25 €/v alaraja
12 564,00 €/v mahdollisuus työttömyysturvaan (mahdollistaa myös kelan sairaspäivärahan, kysy silti nämä kaikki yel-vakuutusyhtiöltäsi)
173 625,00 €/v yläraja

Tästähän tosiaan puuttui tuo 15000 euron raja jonka jälkeen yrittäjä määritellään kokovuotiseksi yrittäjätoiminnaksi. Eli jos keskeytät, et välttämättä saa työttömyysturvaa.

Elo - Yrittäjän YEL-työtulo

Nämähän muuttuvat joka vuoden alusta. Harmillinen muutos oli kun raja 8600 muuttui -> 12564:si. Eli kuukaudessa tuli 100 lisää maksettavaa.
Tuo ei tarkoita maksun suuruutta vaan tienattua rahasummaa jonka mukaan maksetaan, tuo 12564 = noin 250~kuukaudessa Yel maksua.

Hauskastihan voi maksaa enemmän tai vähemmän sen mukaan miltä ittestä tunttu, älä mene siihen halpaan että vakuutusvirkailija "pakottaa" sinut maksamaan vaikka 500kuukaudessa. Voit laittaa sen vaikka siihen 150 euroon itse jos huvittaa.

500 päivän työttömyyspäivärahat sitten kannattaa syödä poies ennenkuin alkaa yrittäjäksi, sinulla on 500 päivää silloin aikaa opiskella yrittäjyyttä ja vaikka kirjanpitoa.
Ja myös 500 päivää aikaa laittaa oma talous kuntoon ja harjoitella rahan käyttöä ennenkuin rupee oikeasti yrittään.

Ja kun olet ollut 18 kuukautta yrittäjänä, kaikki edelliset ansaitut päivärahat katoaa kuin POKS taivaan tuuliin, yrittäjänä et ole enää oikeutettu ammattiliittoon kuulumiseen.

Tarkistakaa tämäkin, nämä rajat ja säännökset muuttuvat joka vuosi harmillisesti, ja voi olla vain parista eurosta kiinni tai päivästä että oletko johonkin oikeutettu vai et.

Yel-maksujen laiminlyönti lähtee sitten ulosottoon ja perintään todella äkäisesti.
Ei ole mitään järkeä maksaa sitä liikaa ensimmäisenä 2-4vuotena liikaa.
Koska yel-maksut voivat kaataa muutaman hassun satasen takia muuten lupaavan yritystoiminnan.

Yllättäen yel-maksun loppupään superkarttuma poistuu...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
40
Vielä ei ole edes paperit koulusta pihalla mutta painetta oman toiminimen perustamiseksi tulee ovista ja ikkunoista. Olen siis valmistumassa taloushallinnon tradenomiksi/kirjanpitäjäksi ja kohtapuoliin harjoittelukin takana. Harjoittelun arvoa ei kannata väheksyä ja omalla kohdallani teen koko viiden kuukauden jakson mielelläni palkatta kun ohjaajana on kivenkova ammattilainen(KLT) ja pääsin juuri sinne minne halusinkin.

Sivutoimisena yrittäjänä saisi mukavat lisätienestit kun jo nyt tutun tutun firmoja olisi tulossa asiakkaiksi enemmän kuin jaksaisi tehdä. Se tässä lähinnä arveluttaa haluaako niitä hommia jatkaa kotona mitä tekee 8-16 jo muutenkin. Toistaiseksi on jaksanut vääntää palkkatöitä muualla muutamana iltana viikossa harjoittelun peräänkin mutta saa nähdä, on se silti mukavaa hommaa pyöritellä numeroita ja lisäksi siisti sisätyö.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Onko suosituksia kirjapitäjän valkkaamiseen? Ei huvittaisi maksaa 80-100€/kk, sillä ensimmäisen vuoden aikana tuloni tulevat kaikki vasta aivan vuoden lopussa, ja kuukausittaisia tositteita tulee vain 2/kk siihen asti. Tuntiveloituksellinen systeemi sopisi siis toistaiseksi paljon paremmin kuin kuukausimaksu.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
40
Onko suosituksia kirjapitäjän valkkaamiseen? Ei huvittaisi maksaa 80-100€/kk, sillä ensimmäisen vuoden aikana tuloni tulevat kaikki vasta aivan vuoden lopussa, ja kuukausittaisia tositteita tulee vain 2/kk siihen asti.
Noin vähän tositteita ja joku on sulta pyytänyt 80-100€/kk? Lähtisin neuvottelemaan könttäsummasta koko vuoden osalta, sisältäen tilinpäätöksen. Tuntihinnat kun ovat lähes järjestään sen 55-65€ ja sinun kohdallasi saattaisi selvitä tekemällä kirjanpidon kerran vuodessa jos ei tule ongelmia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Itse irtisanoin koko paskan. Työtuloilla laskettuna ei kyllä tarttis edes ollakaan tuota koko vakuutusta. Kerkesin sitä toki pari vuotta maksamaan.
No ei sun olisi tarttennu kertoo koko internetille, sehän on pakollinen tuon 7645,25 euron jälkeen.
En nyt ole varma että lasketaanko tuo alaraja liikevaihdosta vai työtulosta.

Jos olet tienannut selvästi enemmän ja jäät kiinni niin se maksetaan sitten kaikilta kuukausilta takautuvasti ja en tiedä kuinka pitkän ajan taakse. Vuodessa tulee esapekkaa sen 150x12=1800e, eli jos kyselevät perään niin tuon verran pitäisi olla per vuos rahaa että saatsen maksettua. Enempää tosiaan ei tarvi maksaa kuin toi minimi, ja jos ulisevat perään että enemmän, niin vaihdat vakuutusyhtiötä ja sovit siellä pienemmän summan.

Tuohan on ihan tyhjää rahaa maksettuna, koska pitää maksaa vähintään 300euroa kuukaudessa että saa eläkettä enemmän kuin puliukko joka on maannut 40vuotta katuojassa örisemässä ja haisemassa oksennukselle.
Tarkoitan siis että enemmän kuin Suomen takuueläke.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
YEL:ää ei makseta sen mukaan mitä tienataan vaan sen mukaan mitä työtulo on. Jos et ole varma niin älä esitä tällaisessa ketjussa väitteitä siitä että "jos jäät kiinni kun olet tienannut selvästi enemmän kuin alaraja", kun sitä ei lasketa mistään tienaamisesta vaan työtulosta. Joku saattaa ottaa sen tosissaan.
Onpas porsaanreikä, taitaa toimia vain osakeyhtiöllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Kyllä se toimii ihan toiminimelläkin eikä kyseessä ole mikään porsaanreikä. Eläkettä kertyy tehdystä työstä eikä sitnä miten paljon yrityksesi liikevaihto tai tulos on. Vielä pahempi porsaanreikä se olisi, jos se riippuisi liikevaihdosta tai tuloksesta.
Kaikki yksityisnostot jotka teet lasketaan työtuloksi toiminimellä. Toiminimellä et voi jaotella tulosta tai työtä.
Kaikki tulos toiminimellä on työtuloon verrastettavissa olevaa tuloa.

Elo - Kenen pitää ottaa YEL-vakuutus?

Ei minua kiinnosta se että maksaako kuka sitä vai ei.
Tuon laiminlyöminen on vain yksi varmimpia keinoja vetää yritys konkurssiin,
koska eläkevakuutusyhtiö vaatii konkurssia tietyn rajan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Työtuloa ei ole yksityisnosto, vaan se rahamäärä joka tekemästäsi työstä pitäisi maksaa ulkopuoliselle. Nämä asiat löytyy jokaisen YEL-vakuutusta tarjoavan yrityksen sivuilta sekä monilta muilta yrittäjää auttavilta infosivustoilta ja tietysti myös verottajan sivuilta, joten voit helposti tarkistaa ne ja todeta saman asian.

Tuloksella tai liikevaihdolla ei ole työtulon kanssa yhtikäs mitään tekemistä. Ja tämä pätee myös toiminimeen, tai oikeamminkin nimenomaan toiminimeen.
Voisiko olla niin että joillekkin tuo OY olisi parempi vaihtoehto?

Toiminimen palkka | Yrityksen Perustaminen

Tämä teidän olisi ehkä nyt syytä lukea ^^^^^^^
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Pistetääs vielä tälläinen:

YEL - yrittäjän eläkevakuutus | Yrityksen Perustaminen

Ja sieltä lainattua:
Olisi mukavaa jos olisi vaihtoehtona, ettei YELliä olisi pakko ottaa ollenkaan. Se ei kuitenkaan ole mahdollista tietyn pisteen jälkeen, vaan valtio ottaa sen sinulle sinun puolestasi, jos et hoida asiaa itse ajoissa kuntoon (eli edeltävien ehtojen täyttyessä).

Ja muuta plörinää: kerro toki lisää, toimin itse toiminimiyrittäjänä kesäisin.
Ja olisihan se mukavaa löytää reikä tai keino millä tuota YELliä ei tarvitsisi maksaa ollenkaan. Veikkaan että omassa toiminnassani jos tää ei kasva niin en
saavuta sitä 300euron rajaa ihan heti... silloin olisi myös pakko olla kokovuotinen yrittäjä, ja ehkä yrittäjä koko loppuelämän.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Itse irtisanoin koko paskan. Työtuloilla laskettuna ei kyllä tarttis edes ollakaan tuota koko vakuutusta. Kerkesin sitä toki pari vuotta maksamaan.



Millainen yritys? Mulla oli ekan tilikauden kirjanpidon vuosimaksu jotain 300 euroa (sis. alv) ja seuraavana vuonna vähän enempi. Tositteita todella vähän ja ainoa syy kirjanpitäjän käyttämiselle oli se että meneepähän asiat oikein. Melko pienestä rahasta kuitenkin kyse.
Pelinkehitystä olen tehnyt, ja pidän kyllä 50-200k€ liikevaihtoa ihan alkuun tavoiteltavana ja realistisenä. Lähemmäs 10v olen samaa isossa ulkomaalaisessa firmassa tehnyt. Homma vaan on siinä, että nyt eletään täysin säästöjen varassa, ja kaikki juoksevat kuukausikustannukset ovat iso stressi koska tuloja ei ole noin vuoteen. Osakeyhtiön haluan perustaa, koska omaisuutta on jonkinverran, jonka, ja muutenkin haluan pitää firman kulut ja omat kulut erillään. Jos onnistun, en halua maksaa toiminimellä hirveitä veroprosentteja. Jos mokaan jotain pahasti, haluan pistää firman piikkiin enkä pistää mökkiä ja asuntoa vakuudeksi. YEL:iä en todellakaan halua ekana vuonna säästöistäni nollatuloisena maksaa, jos sen pystyy välttämään.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Siirrytkö siis täyspäiväiseksi vai sivutoimiseksi yrittäjäksi? Täyspäiväisenä pystyy hakemaan starttirahaa.
Minulle vastaus? Olen siis hakemassa starttirahaa, mutta kustannuksia on kuitenkin softalisenssit+toimisto+kirjanpito+muut, joten starttiraha ei kaikkea niitä plus elämistä ja asuntoani kata kuin murto-osalta, joten juoksevien kustannuksien pitää pysyä mahdollisimman alhaalla yritystoiminnan suhteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Ei YEL:ää tarvitsekaan maksaa, jos pystyt perustelemaan miksi et näin tee. Useimmiten sivutoimisella yrittäjällä perusteluksi riittää se, että töitä nyt vaan on aika vähän. Kyllä mulla varmaan toi viivan alle jäävä lukema ylittäisi työtulon summan jos yrittäisi väkisin vääntää ison tuloksen, mutta sillä ei olisi mitään väliä vaikka niin kävisikin.

Eli ei, ei tarvitse maksaa takautuvasti mitään vaikka verotiedoissa lukisi tuloksen kohdalla 20 000 euroa ja YEL olisi maksamatta. Ottakaa YEL vasta kun on pakko.
Tähän sellainen välihuomautus, että Eläketurvakeskus (ETK) valvoo taustalla yrittäjien vakuuttamista ja nimenomaan verotietojen perusteella. Viime vuonna valvontaraja taisi olla 11000 euroa.

Yrittäjävalvonta | ETK
 

tag

Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
176
Eli ei, ei tarvitse maksaa takautuvasti mitään vaikka verotiedoissa lukisi tuloksen kohdalla 20 000 euroa ja YEL olisi maksamatta. Ottakaa YEL vasta kun on pakko.
Siinä vaiheessa kun otin YEL:n, niin lasku tipahti takautuvasti perustamisesta eteenpäin, 6kk. En yrittänyt tehdä muutosta, koska ei ollut niin iso summa. Mistäköhän silloin luin että YEL on pakollinen viim. 6kk perustamisesta? Olikos se laki, en muista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Vaaralliseksi tämän tekee se että täällä jaellaan neuvoja että YELlin voi kokonaan välttää. Jos tuo YEL-valvonta pystyy lähettämään kuukausia tai vuosia taaksepäin laskuja niin siittä voi tulla sellanen ehkä 10000 euron lätkäys maksettavaksi.

Itse voi takautuvasti maksaa 3vuoden ajalta Yelliä, kuinkahan monta vuotta sitten joku viranomainen voi antaa?

YELlin minimimaksu tosiaan on 150~euroa kuukaudessa, se on täysi mafiamaksu josta et hyödy yhtään mitään.
Eläke ei kartu etkä saa mitään sosiaalietuuksia sitä maksamalla. Rajahan oli se 300~e että eläke alkaa karttumaan, ja jos laittaa muutaman satasen lisää niin eläkekarttuma on silti aivan naurettavan pieni.

Sitten lainaan pari kohtaa tuolta Yrittäjävalvonta | ETK sivuilta:
Henkilön työpanoksen arvo määritellään YEL-työtulo-käsitteen avulla.
ja sieltä linkki:Koontiasiakirja, Yrittäjän työtulo-opas | Työeläkelakipalvelu
Jossa mainitaan muuta mukavaa:
Verotietoja voidaan käyttää tukena yrittäjän työtulon määrittelyssä
Yrittäjän työpanoksen arvon määrittely ei aina ole mahdollista tukeutumalla pelkästään palkkapohjaisiin työtulon vahvistamisperusteisiin. Epäselvissä ja vaikeissa tapauksissa, etenkin jos on kyse takautuvasta vakuuttamisesta, voidaan myös verotietojen perusteella tehdä johtopäätöksiä työtulon oikeasta tasosta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
106
Vaaralliseksi tämän tekee se että täällä jaellaan neuvoja että YELlin voi kokonaan välttää. Jos tuo YEL-valvonta pystyy lähettämään kuukausia tai vuosia taaksepäin laskuja niin siittä voi tulla sellanen ehkä 10000 euron lätkäys maksettavaksi.
Miten siitä voi tulla takautuvasti maksuja, jos ei ole alunperinkään YEL velvollinen? Kyse on vain siitä työtulon määrästä ja siitä onko se ylittänyt rajan vai ei. Laskekaa ne työtulot, riittää valvovalle viranomaiselle. Ja turha itkeä jos on itse maksellut ylimääräistä turhaan tietämättä/ymmärtämättä oikeuksiaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Miten siitä voi tulla takautuvasti maksuja, jos ei ole alunperinkään YEL velvollinen? Kyse on vain siitä työtulon määrästä ja siitä onko se ylittänyt rajan vai ei. Laskekaa ne työtulot, riittää valvovalle viranomaiselle. Ja turha itkeä jos on itse maksellut ylimääräistä turhaan tietämättä/ymmärtämättä oikeuksiaan.
Koska yrittäjä itse ei ole ainoa taho joka arvioi työtulonsa tai tekee ratkaisut että onko YEL-velvollinen vai ei.
Tässähän on kyse toiminimi yrittämisestä, kaikki jotka haluavat säätää oikeen kunnolla YELlin kanssa, niin suosittelen heille osakeyhtiötä.

Toiminimi voi omistaa osakeyhtiöiden osakkeita ja sitä kautta saada pääomatuloa, mutta käsittääkseni muuten toiminimen
tulosta työn osalta ei voi muuttaa pääomatuloksi--> josta sitten koituu ongelmat YEL-tulon kanssa.

Mutta annan vastapallon: Saatte nyt ihan oikeasti omin ja muiden sanoin selittää tämä homma.

Mihin perustuu että YELlä ei ole pakko maksaa tietyn rajan jälkeen?

Saatte oikeen vääntää rautalangasta, ja vääntäkää niin että minäkin tajuan.

Minulle ollaan ennenkin väännetty asioita rautalangasta. Olin tässä joskus betonitehtaalla töissä ja työkaveri sanoi että
haetko sellaisen raudotuksen, kysyin millaisen? Kaveri otti surrilangan (surrilanka on rautalankaa jolla sidotaan raudoitukset yhteen) Ja väänteli sitä hetken ja näytti että tälläisen, tajusin heti millaisen kun malli oli väännetty rautalangasta.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Voisiko joku kuitenkin vaikka minulle vääntää rautalangasta, että miten välttyä YEL:in maksamiselta osakeyhtiönä? :) Tapaan vakuutusmiehen ensi viikolla, ja epäilen että tämä ei minua asiassa auta haluamaani suuntaan.
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Ja tuo ainoastaan onnistuu jos työ on sivutoimista varsinaisen palkkatyön ohella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Tai tekemällä hommia mistä maksetaan enemmän kuin mitä suorittavan työn arvo on? :)
"Arvioinnin pohjana pidetään sitä palkkaa, joka olisi maksettava, jos yrittäjän työtä tekemään palkattaisiin joku toinen vastaavan ammattitaidon omaava henkilö."

Ottaa töihin palkollisen, jos se saisi palkkatukena puolet palkastaan. Ehkä maksaisi 6€/h? Osaakohan se tehdä laskuja suorittamisen lisäksi esim. puolen tunnin suoritteesta 50€ yrityksen lapaan miinus alvit?


Annas kun arvaan overclock orange on mennyt pankkiin avaamaan tilin yritykselle ja samalla on siirretty sinne pankin yrityspuolelle arvioimaan vakuutukseen YEL-maksuja no joo ainakin 12 564,00 €/v YEL-työtuloa niin saa mahdollisesti työttömänä työttömyysturvaa.
Ainakin näin mulle kävi aikoinaan, että miksei muillekin. "Pitäähän sun jotenkin elää noilla yritystuloilla, että äläpä arvioi alakanttiin"
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
79
Heh, nykyisellään pitäisi maksaa YELiä mun ~375e kuussa ilman alennusta ja silti saisin saman takuueläkkeen kuin ihan jokainen muukin puliukko tai mamu tässä maassa.
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 178
Meneekö pöytälaatikkofirmasta (Osakeyhtiö) mitään pakollisia kuluja vuosittain? Eli jos omistuksessani on OY, mutta ei toimintaa, meneekö tuosta juoksevia kuluja?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
79
Kai siitä tilinpäätös pitää silti tehdä tilikausittain vaikka toimintaa ei varsinaisesti olisi, ja se maksaa jos kirjanpitäjä tekee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
"Arvioinnin pohjana pidetään sitä palkkaa, joka olisi maksettava, jos yrittäjän työtä tekemään palkattaisiin joku toinen vastaavan ammattitaidon omaava henkilö."

Ottaa töihin palkollisen, jos se saisi palkkatukena puolet palkastaan. Ehkä maksaisi 6€/h? Osaakohan se tehdä laskuja suorittamisen lisäksi esim. puolen tunnin suoritteesta 50€ yrityksen lapaan miinus alvit?


Annas kun arvaan overclock orange on mennyt pankkiin avaamaan tilin yritykselle ja samalla on siirretty sinne pankin yrityspuolelle arvioimaan vakuutukseen YEL-maksuja no joo ainakin 12 564,00 €/v YEL-työtuloa niin saa mahdollisesti työttömänä työttömyysturvaa.
Ainakin näin mulle kävi aikoinaan, että miksei muillekin. "Pitäähän sun jotenkin elää noilla yritystuloilla, että äläpä arvioi alakanttiin"
Nämä asiat ollaan käyty moneen kertaan läpi, niin muropaketin puolella kuin täälläkin.

Tässähän tämä tiivistys tulikin:lainaus"Tekemällä niin vähän töitä ettei työtulon alaraja täyty. :comp:
Tai tekemällä hommia mistä maksetaan enemmän kuin mitä suorittavan työn arvo on? :)"

Arvon herroilta puuttui vielä kuitenkin se eksoottisempi versio, jota en viitsisi monesti mainostaa.
Eräs asiakas kertoi että oli saanut YEL-maksut kokonaan loppumaan ikuisiksi ajoiksi kun oli pystynyt todistamaan eläkevakuutus laitokselle
että tulee toimeen vaikka ei ikinä saisikaan eläkettä tai mitään, ilmeisesti pitää olla varakas miljonääri jotta voi todistaa tämän.
. --> Tämän joku murossa ainakin kerkes torppaamaan huuhaaksi.

Tiedä sitten...

Ja tosiaan noita vakuutusyhtiöiden kusetusjuttuja ei kannata ottaa todesta, pitää vaan päänsä ja sanoo että vaihtaa vakuutusyhtiötä.
Ja jos soittelevat perään niin sanoo että sai jo paremman tarjouksen muualta ja että tarjous on liikesalaisuus ja totee vaan että tarjokkaa jotain maksumäärää.

Ja jos joku kyselee tyhmiä vielä, voin kertoa että jätin itsekkin koko YELlin viime vuodelta maksamatta kun ei tarvinnut.
Kysyin vielä asiaa omasta tilitoimistosta henkilökohtaisesti, pari kirjanpitäjää oli siinä ihan ulalla koko hommasta vähän aikaa eikä osanneet neuvoa heti välittömästi. Että sellasta. Vaihtaisitko itse tilitoimistoa tämän perusteella?

Mutta onhan tuo kätevää kipata kuitit vaan kirjanpitäjän pöydälle ja sanoo että morjens.

Omat työt on välillä sellasta että sen tuntiliksan pystyy laskemaan aika helposti verottaja ja vakuutusyhtiö.

Eli jos jonkun yrityksellä onnistuu jokin niin se ei tarkoita että jonkun toisen toiminnassa onnistuisi sama.
Sen takia on vaarallista antaa mitään yleispäteviä ohjeita siittä että miten kannattaa toimia,
sekin muuttuu joka vuosi kun säädökset ja asetukset muuttuvat koko ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Meneekö pöytälaatikkofirmasta (Osakeyhtiö) mitään pakollisia kuluja vuosittain? Eli jos omistuksessani on OY, mutta ei toimintaa, meneekö tuosta juoksevia kuluja?
Et saa tukia kelalta tai mistään jos sinut lasketaan yrittäjäksi. Toiminimen ainakin pystyy keskeyttämään niin että Y-tunnus pysyy ja kaikki maksut keskeytyy, ja saat vielä kelan päivärahaa.

EDIT:raja oli viime vuonna 15000euroa eli jos tienasi enemmän ei ollut mahdollisuutta kelan päivärahaan, koska silloin katsotaan kokoaikaiseksi yrittäjäksi.

En ole tutustunut miten tuo sitten OY:n kanssa pelaa...
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 477
Viestejä
4 163 544
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom