Yleistä keskustelua webdevauksesta

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
952
Ensimmäinen viesti tälle palstalle ja olisi heti kysymys Wordpress ja WooCommerce tietäjille. Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta kysyn joka tapauksessa ettei tule tehtyä turhaa työtä.

Olen nyt siis tehnyt verkkokaupan ulkoasua käyttämällä HTML, CSS, JS ja Bootstrap. Tarkoitus olisi tehdä tästä oma WooCommerce teema, mutta en ole varma mitä kaikkea tohon pitää itse tehdä? Esimerkiksi pitääkö checkout sivu tehdä itse, vai hoitaako WooCommerce tuon automaattisesti? Kokemusta ei hirveästi noista ole, joten kysytään viisaammilta.

YouTuben tutoriaaleja olen kahlannut läpi, mutta ei ole tämä ihan selväksi tullut. WooCommercen docseja olen myös lukenut, mutta ei ihan ole tohon mun kysymykseen vastannut.
En nyt ole ehkä ihan paras henkilö vastaamaan, kun toistaiseksi on kokemusta vain yhdestä wp-sivusta jonne olen tehnyt woocommerce-kaupan, mutta yritetään. Itse tein tuon siis kopioimalla tarvittavat woocommercen sivut wp:n teeman alle woocommerce kansioon ja sitten muokkaamalla näitä. Kts. tämä: Template structure & Overriding templates via a theme - WooCommerce Docs

Se että mitä kaikkia tiedostoja tarvitsee muokata riippuu varmasti monesta asiasta, mutta tätä voi testata menemällä kauppaan ja liikkumalla siellä ja kokeilemalla ostaa jotain. Mitään sivuja ei tarvitse tehdä itse.

Näin saa siis kaupan ulkoasua muokattua, mutta miten täysin erillinen teema tehdään, niin sitä en tiedä, kun en ole vielä sellaista joutunut tekemään.
 
Liittynyt
16.12.2019
Viestejä
2
En nyt ole ehkä ihan paras henkilö vastaamaan, kun toistaiseksi on kokemusta vain yhdestä wp-sivusta jonne olen tehnyt woocommerce-kaupan, mutta yritetään. Itse tein tuon siis kopioimalla tarvittavat woocommercen sivut wp:n teeman alle woocommerce kansioon ja sitten muokkaamalla näitä. Kts. tämä: Template structure & Overriding templates via a theme - WooCommerce Docs

Se että mitä kaikkia tiedostoja tarvitsee muokata riippuu varmasti monesta asiasta, mutta tätä voi testata menemällä kauppaan ja liikkumalla siellä ja kokeilemalla ostaa jotain. Mitään sivuja ei tarvitse tehdä itse.

Näin saa siis kaupan ulkoasua muokattua, mutta miten täysin erillinen teema tehdään, niin sitä en tiedä, kun en ole vielä sellaista joutunut tekemään.
Voi olla, että menin itse tässä perse edellä puuhun. Jostain syystä ajattelin, että Wordpress teeman voisi itse koodata, jonka jälkeen vaan asentaisin siihen Woocommercen päälle, joka hoitaisi kaupan. Ei vaan taida olla ihan noin helppoa.

Tuskinpa tota HTML saittia edes saa Wordpressille niin, että sitä voisi joku "normaali" ihminen muokata.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
952
Jostain syystä ajattelin, että Wordpress teeman voisi itse koodata, jonka jälkeen vaan asentaisin siihen Woocommercen päälle, joka hoitaisi kaupan.
Wordpress-teeman voi toki tehdä itse, mutta tosiaan teeman teko poikkeaa varsin paljon perinteisen staattisen nettisivun tekemisestä.

Tuskinpa tota HTML saittia edes saa Wordpressille niin, että sitä voisi joku "normaali" ihminen muokata.
Jep. Perinteistä HTML-sivustoa ei oikeen saa WP-teemaksi ainakaan niin, että sitä voi muokata ohjauspaneelin editorista.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Kysytääs täällä..

Eli olen tehnyt ihan perinteisen HTML+CSS verkkosivun kaverille, joka on siis pelkästään visuaalinen sivu, ei sen kummempia toiminnallisuuksia tms. Nyt kuitenkin on tarve tehdä jonkinlainen sisällönhallintajärjestelmä, jonka avulla sivun omistaja voisi itse päivitellä ja lisäillä tekstiä/kuvia sivulle. Mikä olisi paras tapa toteuttaa tämä? Olen miettinyt alustavasti Joomlaa, mutta en ole siihen vielä sen tarkemmin perehtynyt. Tarkoitus olisi siis saada nykyisen sivuston ulkoasu säilytettyä sellaisenaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Kysytääs täällä..

Eli olen tehnyt ihan perinteisen HTML+CSS verkkosivun kaverille, joka on siis pelkästään visuaalinen sivu, ei sen kummempia toiminnallisuuksia tms. Nyt kuitenkin on tarve tehdä jonkinlainen sisällönhallintajärjestelmä, jonka avulla sivun omistaja voisi itse päivitellä ja lisäillä tekstiä/kuvia sivulle. Mikä olisi paras tapa toteuttaa tämä? Olen miettinyt alustavasti Joomlaa, mutta en ole siihen vielä sen tarkemmin perehtynyt. Tarkoitus olisi siis saada nykyisen sivuston ulkoasu säilytettyä sellaisenaan.
Wordpress on varmaan suosituin. Sitäkin voi siis käyttää "headless", eli fronttina voit käyttää mitä tahansa sivua, josta sitten teet kutsuja Wordpressin rajapintaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
543
Kysytääs täällä..

Eli olen tehnyt ihan perinteisen HTML+CSS verkkosivun kaverille, joka on siis pelkästään visuaalinen sivu, ei sen kummempia toiminnallisuuksia tms. Nyt kuitenkin on tarve tehdä jonkinlainen sisällönhallintajärjestelmä, jonka avulla sivun omistaja voisi itse päivitellä ja lisäillä tekstiä/kuvia sivulle. Mikä olisi paras tapa toteuttaa tämä? Olen miettinyt alustavasti Joomlaa, mutta en ole siihen vielä sen tarkemmin perehtynyt. Tarkoitus olisi siis saada nykyisen sivuston ulkoasu säilytettyä sellaisenaan.
Katsoppa Github pages. Hyvin näppärä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Katsoppa Github pages. Hyvin näppärä.
Tämä olisi jo käytössä jos kyseessä olisi oma sivu (ettei tarvitse FTP:n kanssa tapella :rofl2: ), mutta koska käyttäjänä on henkilö, joka ei ymmärrä mitään koodauksesta saatika githubista, niin tämä ei ole kovin hyvä vaihtoehto.

Toki kävi mielessä, että jos opettaisin kaverin suoraan kirjoittamaan html -koodia päivityksien tekemiseen ja kuvien lisäämiseen, mutta tuleekohan siitä vaan isompi työmaa :asif:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
778
Tämä olisi jo käytössä jos kyseessä olisi oma sivu (ettei tarvitse FTP:n kanssa tapella :rofl2: ), mutta koska käyttäjänä on henkilö, joka ei ymmärrä mitään koodauksesta saatika githubista, niin tämä ei ole kovin hyvä vaihtoehto.

Toki kävi mielessä, että jos opettaisin kaverin suoraan kirjoittamaan html -koodia päivityksien tekemiseen ja kuvien lisäämiseen, mutta tuleekohan siitä vaan isompi työmaa :asif:
tein joskus töiden "tämän viikon esitelmä" aiheeseen liittyen yksinkertaisen templeittiä käyttävän cms:n PHP:llä mikä oli jotain 20 riviä pitkä. Tosin niiden artikkeleiden/sivujen muokkaamiseen piti käyttää notepadia ja markdownia.

Mutta jos sivujen määrä on rajoitettu tai se layout aina suuripinpiirtein sama niin sekin olisi moneen hommaan täysin riittävä. Smarty ja joku markdown palikka composerilla ja sitten vaan lukee tekstitedostosta sisällön. Vaatii vähän enemmän jos haluaa tallettaa muutokset/kuvat html formilta palvelimelle.

Mutta varmaan vastaavia "oikeita" yksinkertaisia CMS:ä on github pullollaan. Build software better, together

Joomla, drupal, wordpress jne. vaativat lisäksi tietokannan jne, ja niiden käyttö on muutenkin ihan peruskäyttöä vaativampaa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
tein joskus töiden "tämän viikon esitelmä" aiheeseen liittyen yksinkertaisen templeittiä käyttävän cms:n PHP:llä mikä oli jotain 20 riviä pitkä. Tosin niiden artikkeleiden/sivujen muokkaamiseen piti käyttää notepadia ja markdownia.

Mutta jos sivujen määrä on rajoitettu tai se layout aina suuripinpiirtein sama niin sekin olisi moneen hommaan täysin riittävä. Smarty ja joku markdown palikka composerilla ja sitten vaan lukee tekstitedostosta sisällön. Vaatii vähän enemmän jos haluaa tallettaa muutokset/kuvat html formilta palvelimelle.

Mutta varmaan vastaavia "oikeita" yksinkertaisia CMS:ä on github pullollaan. Build software better, together

Joomla, drupal, wordpress jne. vaativat lisäksi tietokannan jne, ja niiden käyttö on muutenkin ihan peruskäyttöä vaativampaa.
Pitääpä perehtyä noihin githubin CMS:iin. Wordpress ym. ei toisaalta olisi mikään ongelma, tietokannat ynnä muut löytyy kyllä palvelimelta, ja ne on ihan tuettuja sovelluksiakin tuolla webhostilla. Mietin vaan onko millainen homma alkaa muuntamaan perinteistä HTML sivustoa tuohon yhteensopivaksi (tai onko kukaan täällä koskaan sellaista hommaa tehnyt)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
778
Pitääpä perehtyä noihin githubin CMS:iin. Wordpress ym. ei toisaalta olisi mikään ongelma, tietokannat ynnä muut löytyy kyllä palvelimelta, ja ne on ihan tuettuja sovelluksiakin tuolla webhostilla. Mietin vaan onko millainen homma alkaa muuntamaan perinteistä HTML sivustoa tuohon yhteensopivaksi (tai onko kukaan täällä koskaan sellaista hommaa tehnyt)
Tuosta muuntamisesta tuli mieleen että tein sen "lennossa" tuon em. esitelmän aikana. Eli kopsasin kivan näköiseltä sivulta html:n, muutin sisällön smartyn tageiksi ja käytin sitä templatena. Aikaa kului n. 10 minuuttia. Mutta toki paljon riippuu siitä miten monimutkainen sivu on jne.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 476
Opin taas jotain uutta.

Mietin miksi web-sivuni näyttää lähes tasaisesti 4XX virheitä, kun tarkastelee metriikoita. En kuitenkaan kuin yhdessä tapauksessa lähetä Bad requestia, ja en keksinyt miksi kukaan jaksaisi kolkutella yhtä endpointia epäkelvoilla requesteilla tai kyselisi olemattomia resursseja.

...vaan niinpä vain Apple on päättänyt taas olla erilainen nuori, ja kolkuttelee jokaikiseltä nettisivulta jotain "apple-touch-icon.png", jota haluaisi käyttää jos mobiilikäyttäjä sattuisi tallentamaan sivun pikakuvakkeeksi. Mikähän ihme siinä on, kun ei favicon.ico kelpaa kuten kaikille muille valmistajille? :facepalm: Apple kaipaa 57x57 kuvaa, mutta faviconejahan on jo pidemmän aikaa voinut tarjota 32x32 ja 64x64 koossa juurikin samaa käyttökohdetta varten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 406
Älähän nyt, jotkut android-laitteet chrome-selaimella haluavat lisäksi fileitä 192x192 tai 384x384 -kuvakoolla tyyliin android-chrome-192x192.png ja jotkut haluavat faviconin 16x16 -formaatissa. Ylläpidän erästä duunisaittia ja noita erilaisia vastaavia pyyntöjä eri laitteilla tulee ainakin 7 erilaista joihin olen skaalannut saman kuvan eri koossa. Sitten joku clientti pyytää 450x450 -kokoista vastaavaa ikonia mutta en ole vielä keksinyt mihin tuo liittyy.

Olisihan se kiva että yksi ja sama favicon/pikakuvake kelpaisi kaikille mutta sehän olisi liian helppoa...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Opin taas jotain uutta.

Mietin miksi web-sivuni näyttää lähes tasaisesti 4XX virheitä, kun tarkastelee metriikoita. En kuitenkaan kuin yhdessä tapauksessa lähetä Bad requestia, ja en keksinyt miksi kukaan jaksaisi kolkutella yhtä endpointia epäkelvoilla requesteilla tai kyselisi olemattomia resursseja.

...vaan niinpä vain Apple on päättänyt taas olla erilainen nuori, ja kolkuttelee jokaikiseltä nettisivulta jotain "apple-touch-icon.png", jota haluaisi käyttää jos mobiilikäyttäjä sattuisi tallentamaan sivun pikakuvakkeeksi. Mikähän ihme siinä on, kun ei favicon.ico kelpaa kuten kaikille muille valmistajille? :facepalm: Apple kaipaa 57x57 kuvaa, mutta faviconejahan on jo pidemmän aikaa voinut tarjota 32x32 ja 64x64 koossa juurikin samaa käyttökohdetta varten.
Saattaisikohan Apple tarjota tällä tavalla nettisivujen tekijöille mahdollisuutta tehdä juuri Applen laitteille tarkoitettuja ikoneita mutta käyttää normaalia faviconia jos Apple-ikonia ei ole saatavilla? En tiedä, onko näin, mutta tuntuisi ainakin ihan järkevältä arvaukselta.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
30
En tiedä onkohan oikea paikka, mutta kokeillaan. Mistäs webdevaus töitä haetaan? Itsellä jotenkin semmonen tunne että mollin sivuille, ei kauheasti laitella. Vai onko moni sitten vain freelancerina?

Seuraava kysymys olisi, että kuinka paljon pitäisi tietää ennenkuin hakee työpaikkaa? Itse lähinnä kiinnostunut front-end hommasta ja tällä hetkellä tehnyt HTML ja CSS alkeita freecodecamp.org'issa .
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 678
En tiedä onkohan oikea paikka, mutta kokeillaan. Mistäs webdevaus töitä haetaan? Itsellä jotenkin semmonen tunne että mollin sivuille, ei kauheasti laitella. Vai onko moni sitten vain freelancerina?
Aloittelijalle se helpoin väylä lienee kesätyöt. Eli: opiskele ja harrasta devausta, tee jokunen projekti kunnolla Githubiin ja vuodenvaihteen tienoilla laita kesätyöanomus moneen paikkaan. Plussaa saa, jos opiskelet alaa jossain oppilaitoksessa. Tee kunnon hakemus, josta käy ilmi koulutuksesi ja harrastuneisuutesi. Räätälöi hakemus joka työpaikkaan erikseen jotta sen lukijalle tulee fiilis että oikeasti haluat sinne töihin. Kannattaa siis tutustua firman kotisivuihin ennen kuin sinne haet. Rekrytoija haistaa, jos hakijalla ei ole mitään hajua, minne on hakemassa.

Seuraava kysymys olisi, että kuinka paljon pitäisi tietää ennenkuin hakee työpaikkaa? Itse lähinnä kiinnostunut front-end hommasta ja tällä hetkellä tehnyt HTML ja CSS alkeita freecodecamp.org'issa .
Mitään tarkkaa vaatimuslistaa ei ole eli monella eri taustalla voi sisään päästä. Mutta jos web kiinnostaa, niin: Web-puolella Reactin perusteiden osaaminen on aika tärkeää (ja siihen päälle tietenkin HTML:n ja CSS:n perusteet). Tämä tarkoittaa Javascriptin tai mieluummin Typescriptin opettelua. Joku haju pitäisi olla RESTistä ja erilaisista tietokannoista. Ainakin SQL:n osalta. Git:n perusteet on hyvä opetella.

Aika hyvällä mallilla olet, jos tuntuu, että hallitset tämän kurssin sisällön: Full stack open 2021 Tuo on todella hyvä kurssi kelle tahansa webdevauksesta kiinnostuneelle. Ja siis niin, että teet kaikki tehtävät alusta loppuun, etkä jätä puolitiehen mitään. Se, että saa asioita ns. valmiiksi on tärkeä piirre.

Toinen väylä alalle on erilaiset 3-6kk intensiivikurssit, joita esim. Academic Work | Home of the young professionals | Academic Work tarjoaa. Yksi tuttu työllistyi tuollaisen kautta alalle ihan pystymetsästä ja on ollut konsulttina jo parisen vuotta. Toinen tuttu käy kurssia nyt, mielenkiintoista seurata, miten homma etenee.
 

4play

(■_■¬ )
S Y N T H W A V E
NOSTO
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
315
Kysympä tässä ketjussa, kun en sopivampaa löytänyt ja tätä foorumia varmasti lukee asioista paremmin perillä oleva.

Olen välikätenä tilanteessa, jossa pitäisi selvittää nettisivujen ja eritoten sen sisällä olevan foorumin remonttia. Tällä hetkellä foorumi (phpBB) on saatu sulautettua jotenkin niin, että sisäänkirjaus tapahtuu WordPressin pluginin (Login With Ajax) kautta. Tämä järjestely luo jatkuvia haasteita toiminnan kannalta ja devaajat itse syyttävät phpBB:tä, mutten ole aivan varma tästä väitteestä.

Eli otetaan esimerkiksi vaikka tämä iotech, niin itse sivusto on erikseen ja foorumi on erikseen. Mutta tässä esimerkkitapauksessa molemmat ovat samaa sivua ja tämä pitäisi nyt järjestää järkevämmin. Helpoin ratkaisu on toki ottaa käyttöön WordPressin oma forum-plugin, mutta se on käytettävyydeltään aivan hirveä, joka ei varsinaisesti ole vaihtoehto. Tavoitteena siis löytää mahdollisimman toimiva ja ns. huoltovapaa toimintaympäristö. Nettisivu pysyy WordPressinä, mutta foorumialustoista tämä Xenforo lienee nykyaikaisin?

Ilmeisesti tuon nykyisen phpBB-foorumin MySQL-tietokannan saa siirrettyä sellaisenaan erimerkiksi Xenforoon, että kaikki olemassa olevat tiedot säilyvät? Tai sitten irrottaa tuo symbioosi Wordpressin kanssa ja eriyttää phpBB ihan omaksi sivukseen? Onko jotain muita vaihtoehtoja, mistä en ole edes tietoinen? :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 230
Kysympä tässä ketjussa, kun en sopivampaa löytänyt ja tätä foorumia varmasti lukee asioista paremmin perillä oleva.

Olen välikätenä tilanteessa, jossa pitäisi selvittää nettisivujen ja eritoten sen sisällä olevan foorumin remonttia. Tällä hetkellä foorumi (phpBB) on saatu sulautettua jotenkin niin, että sisäänkirjaus tapahtuu WordPressin pluginin (Login With Ajax) kautta. Tämä järjestely luo jatkuvia haasteita toiminnan kannalta ja devaajat itse syyttävät phpBB:tä, mutten ole aivan varma tästä väitteestä.

Eli otetaan esimerkiksi vaikka tämä iotech, niin itse sivusto on erikseen ja foorumi on erikseen. Mutta tässä esimerkkitapauksessa molemmat ovat samaa sivua ja tämä pitäisi nyt järjestää järkevämmin. Helpoin ratkaisu on toki ottaa käyttöön WordPressin oma forum-plugin, mutta se on käytettävyydeltään aivan hirveä, joka ei varsinaisesti ole vaihtoehto. Tavoitteena siis löytää mahdollisimman toimiva ja ns. huoltovapaa toimintaympäristö. Nettisivu pysyy WordPressinä, mutta foorumialustoista tämä Xenforo lienee nykyaikaisin?

Ilmeisesti tuon nykyisen phpBB-foorumin MySQL-tietokannan saa siirrettyä sellaisenaan erimerkiksi Xenforoon, että kaikki olemassa olevat tiedot säilyvät? Tai sitten irrottaa tuo symbioosi Wordpressin kanssa ja eriyttää phpBB ihan omaksi sivukseen? Onko jotain muita vaihtoehtoja, mistä en ole edes tietoinen? :)
Voitko tarkentaa minkätyyppisiä ongelmia aiheuttaa? Kyllä täällä varmasti tietoa löytyy, mutta kaivannee tarkennusta.

Itsellä ei foorumialustoista kokemusta, mut liittyykö ongelmat nyt autentikointiin, teemoitukseen vai johonkin muuhun toiminnallisuuteen? Koskeeko ongelmat tota sivustoa vai foorumia?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Kysympä tässä ketjussa, kun en sopivampaa löytänyt ja tätä foorumia varmasti lukee asioista paremmin perillä oleva.

Olen välikätenä tilanteessa, jossa pitäisi selvittää nettisivujen ja eritoten sen sisällä olevan foorumin remonttia. Tällä hetkellä foorumi (phpBB) on saatu sulautettua jotenkin niin, että sisäänkirjaus tapahtuu WordPressin pluginin (Login With Ajax) kautta. Tämä järjestely luo jatkuvia haasteita toiminnan kannalta ja devaajat itse syyttävät phpBB:tä, mutten ole aivan varma tästä väitteestä.

Eli otetaan esimerkiksi vaikka tämä iotech, niin itse sivusto on erikseen ja foorumi on erikseen. Mutta tässä esimerkkitapauksessa molemmat ovat samaa sivua ja tämä pitäisi nyt järjestää järkevämmin. Helpoin ratkaisu on toki ottaa käyttöön WordPressin oma forum-plugin, mutta se on käytettävyydeltään aivan hirveä, joka ei varsinaisesti ole vaihtoehto. Tavoitteena siis löytää mahdollisimman toimiva ja ns. huoltovapaa toimintaympäristö. Nettisivu pysyy WordPressinä, mutta foorumialustoista tämä Xenforo lienee nykyaikaisin?

Ilmeisesti tuon nykyisen phpBB-foorumin MySQL-tietokannan saa siirrettyä sellaisenaan erimerkiksi Xenforoon, että kaikki olemassa olevat tiedot säilyvät? Tai sitten irrottaa tuo symbioosi Wordpressin kanssa ja eriyttää phpBB ihan omaksi sivukseen? Onko jotain muita vaihtoehtoja, mistä en ole edes tietoinen? :)
Lähtisin itse kyllä siirtämään keskustelupalstan jollekin modernille alustalle ja kokonaan omaksi sivuksi. Wordpressistä ei hirveästi kokemusta ole, mutta keskustelupalsta Wordpress -sivun sisällä kuulostaa siltä että ongelmia tulee väkisin ennemmin tai myöhemmin.
 

4play

(■_■¬ )
S Y N T H W A V E
NOSTO
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
315
Voitko tarkentaa minkätyyppisiä ongelmia aiheuttaa? Kyllä täällä varmasti tietoa löytyy, mutta kaivannee tarkennusta.
Esimerkkinä jos teen foorumilla (phpBB) jotain, niin hyvin usein saan jonkun WordPressiin liittyvän virheilmoituksen. Esimerkiksi jos yritän lukottaa ketjua sen viimeiseltä sivulta saan tälläisen virheen.

ajax.JPG


phpBB:ssa on ominaisuus, että käyttäjän ensimmäiset postaukset jäävät moderaattorien tarkistukseen. Hyvin usein hyväksyminen ei onnistu vaan lävähtää WordPressin Wordfende-virheilmoitus.

1646910767184.png


Sitten kun yritän tehdä samaa phpBB:n ylläpidon paneelista, saan tällaisen virheilmoituksen:

1646910631038.png


Eli tämä sama kuvio toistuu hyvin usein, missä jompikumpi asioista rikkoo toinen toisensa ja lopputuloksena on äärimmäisen huono käyttäjäkokemus. Devaajat ulkomailla eivät varsinaisesti ole ihan ykköskorin hankintoja ja syyttävät ongelmista aina phpBB:tä ja tätä kahden asian yhteenliittymistä.

Saan tarvittaessa selviteltyä liki mitä vaan, mikä voisi auttaa näitten ratkaisemisessa :) Ainakin tällä hetkellä äänestän, että WordPress sekä keskustelupalsta erotetaan (kuten iotech) ja foorumille mahdollisesti jonkunlainen fiidi itse sivuston uutisista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 230
Esimerkkinä jos teen foorumilla (phpBB) jotain, niin hyvin usein saan jonkun WordPressiin liittyvän virheilmoituksen. Esimerkiksi jos yritän lukottaa ketjua sen viimeiseltä sivulta saan tälläisen virheen.



phpBB:ssa on ominaisuus, että käyttäjän ensimmäiset postaukset jäävät moderaattorien tarkistukseen. Hyvin usein hyväksyminen ei onnistu vaan lävähtää WordPressin Wordfende-virheilmoitus.



Sitten kun yritän tehdä samaa phpBB:n ylläpidon paneelista, saan tällaisen virheilmoituksen:



Eli tämä sama kuvio toistuu hyvin usein, missä jompikumpi asioista rikkoo toinen toisensa ja lopputuloksena on äärimmäisen huono käyttäjäkokemus. Devaajat ulkomailla eivät varsinaisesti ole ihan ykköskorin hankintoja ja syyttävät ongelmista aina phpBB:tä ja tätä kahden asian yhteenliittymistä.

Saan tarvittaessa selviteltyä liki mitä vaan, mikä voisi auttaa näitten ratkaisemisessa :) Ainakin tällä hetkellä äänestän, että WordPress sekä keskustelupalsta erotetaan (kuten iotech) ja foorumille mahdollisesti jonkunlainen fiidi itse sivuston uutisista.
Tuossaha on ilmiselvä virhe. En tiedä sit miksi tollainen unsigned bigint on määritelty, mut sille yritetää puskea miinusmerkkista valueta. Edelleen, en tiedä mitää näistä foorumihimmeleistä, nii en osaa sanoa onko vika devaajissa, foorumisoftassa vaiko siinä pluginissa. tietokannassa ei ole ainakaa kaikki oikein conffattu.

Veikkaan, että palikat ei vaan ole yhteensopivia ja devaajat on oikeassa.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Kyllä minusta bbPressin saa melko toimivaksi ja siistiksi. Lähtökohtaisesti se on kammottavan näköinen.
on vaatinut ihan hirveästi töitä.

Tietokantoja voi jollakin tasolla phpMyAdin avulla manuaalisesti saada yhteenopivaksi, mutta relaatiot saattavat muodostua ongelmaksi. Monen tyyppiset tietueet ovat tyyppiä "post" ja ne erotellaan toisistaan alatyypeillä. Alatyyppejä ovat mm. sivu, artikkeli, foorumipostaus, kuvalinkki ja valikko. Ihan tolkuton työ.
 
Viimeksi muokattu:

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 214
Esimerkkinä jos teen foorumilla (phpBB) jotain, niin hyvin usein saan jonkun WordPressiin liittyvän virheilmoituksen. Esimerkiksi jos yritän lukottaa ketjua sen viimeiseltä sivulta saan tälläisen virheen.



phpBB:ssa on ominaisuus, että käyttäjän ensimmäiset postaukset jäävät moderaattorien tarkistukseen. Hyvin usein hyväksyminen ei onnistu vaan lävähtää WordPressin Wordfende-virheilmoitus.



Sitten kun yritän tehdä samaa phpBB:n ylläpidon paneelista, saan tällaisen virheilmoituksen:



Eli tämä sama kuvio toistuu hyvin usein, missä jompikumpi asioista rikkoo toinen toisensa ja lopputuloksena on äärimmäisen huono käyttäjäkokemus. Devaajat ulkomailla eivät varsinaisesti ole ihan ykköskorin hankintoja ja syyttävät ongelmista aina phpBB:tä ja tätä kahden asian yhteenliittymistä.

Saan tarvittaessa selviteltyä liki mitä vaan, mikä voisi auttaa näitten ratkaisemisessa :) Ainakin tällä hetkellä äänestän, että WordPress sekä keskustelupalsta erotetaan (kuten iotech) ja foorumille mahdollisesti jonkunlainen fiidi itse sivuston uutisista.
Ihan ensimmäisenä kannattaa heittää sieltä WordPressistä tuo WordFence hiuksista lumihankeen.
Onko Phpbb vanha asennus, jota on vuosien saatossa päivitelty ? Hieman haiskahta siltä, että tietokantarakenne ei nyt vastaa sitä mitä nykyinen softaversio olettaa sen olevan. Ehkä jokin päivitys on jäänyt puolitiehen. Muistaakseni phpbb:ssä on jonkinlainen työkalu tietokannan rakenteen ja sisällön tarkistamiseksi.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
213
Kaipailisin vähän neuvoja/näkemyksiä miten kannattaisi tehdä seuraavanlaisessa tilanteessa:

Olen tehnyt puhtaasti harrastusmielessä yhdet nettisivut käyttäen pelkästään HTML5 + CSS. Kyseessä on ihan simppeli yhden sivun sivut, jossa ylhäällä navigointipalkki, muutama eri sisältöosio allekkain, sekä footer. Navigaatiosta linkkiä painamalla sivu vierittyy ko. osioon. Yksi tuttu kysyi jos voisin tehdä hänelle vastaavanlaiset sivut jonka sisältöä on helppo hallita. No, ongelma on se, että nykyisellä toteutuksella sisältöä pitää muokata suoraan index.html tiedostoon ja siirtää ftp:llä palvelimelle, joten helppo hallinta ei tule kuuloonkaan. Täytyisi siis ottaa käyttöön esim. WordPress. Kysymykseni oikeastaan on, että onkohan millainen homma kääntää tuo tekemäni leiska WordPressin päälle? PHP:sta tarvitsisi ainakin jotain kai tietää.

Helppo vaihtoehto toki olisi tehdä sivut suoraan WordPressillä ja käyttää jotain valmista teemaa tai sivueditoria, mutta mielelläni hyödyntäisin omaa (kevyttä) osaamista varsinaisen sivun tekemisessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
778
Helppo vaihtoehto toki olisi tehdä sivut suoraan WordPressillä ja käyttää jotain valmista teemaa tai sivueditoria, mutta mielelläni hyödyntäisin omaa (kevyttä) osaamista varsinaisen sivun tekemisessä.
Teet php:llä pienen palikan mikä lataa vaikka markdown tai valmiin html:n templaten sisään. Siihen siten joku smarty template engine päälle niin voi vaikka sitä pohjaa muokata ilman että tarvii koskea sisältöön.

Yhdelle sivulle mahtuvan kontentin hallitseminen wordpressillä kuulostaa vähän hydraulisen prässin käyttämiseen verhoilunastan naulaamiseen.

Toki onhan niitä todella kevyitäkin CMS:ä. Itse tein firman "kerro jostain mistä muille hyötyä" esitelmän missä livekoodasin netistä pöllityn templaten/sivun muokkaamisen smartypohjaksi ja sitten markdown tiedoston hakemisen siihen dynaamisesti. Aikaa meni esitelmän pitämiseen 40 minuuttia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
543
Kaipailisin vähän neuvoja/näkemyksiä miten kannattaisi tehdä seuraavanlaisessa tilanteessa
Mites olis GitHub pages ja Jekyll. Siinä sulla on ilmainen hostaus, CMS, backend ja deployment pipeline kaikki samassa. Sivu pystyssä 30 minuutissa, eikä tartte kirjoittaa riviäkään vaarallista php koodia.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
213
Mites olis GitHub pages ja Jekyll. Siinä sulla on ilmainen hostaus, CMS, backend ja deployment pipeline kaikki samassa. Sivu pystyssä 30 minuutissa, eikä tartte kirjoittaa riviäkään vaarallista php koodia.
Tämä vaikuttaakin sellaiselta johon voisi tutustua tarkemmin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Mites tuota, kun on netlifyssa simppeli, staattinen vanilla web-sivu. Ja nyt haluaisin sinne pienen osion, johon fetchillä haettaisiin APIsta onliner-kommentit. Ja haluaisin tehdä tämän maksutta. Mikä lienee helpoin lähestymistapa?

Data siis muotoa: author, content, datetime, approved

Heroku muuten, mutta free tier menee herkästi unille ja käynnistyminen kestää sen 10-15sek ja se ei nyt oikein passaa. Katselin netlifyn omia dokkareita tietokannan / csv-tekstitiedoston liimaamisesta, mutta en ihan saanut kiinni.

Eli [DB] <--> [REST/GQL API] <--> [JS Fetch] --> [kotskasivu]

Kanta voi siis olla JSON-filukin, en tarvitse mitään mongoa / possua viritellä. mutta en tiedä mihin levyn nurkkaan sen saa. Ja API yhdellä endpointilla GET/POST, esim. Express.

Tämän kaiken pitäisi siis olla ymmärrettävissä tällaiselle yksinkertaiselle mobiili-devaajalle, joka tekee webiä OTOna silloin tällöin...
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 131
Mites tuota, kun on netlifyssa simppeli, staattinen vanilla web-sivu. Ja nyt haluaisin sinne pienen osion, johon fetchillä haettaisiin APIsta onliner-kommentit. Ja haluaisin tehdä tämän maksutta. Mikä lienee helpoin lähestymistapa?

Data siis muotoa: author, content, datetime, approved

Heroku muuten, mutta free tier menee herkästi unille ja käynnistyminen kestää sen 10-15sek ja se ei nyt oikein passaa. Katselin netlifyn omia dokkareita tietokannan / csv-tekstitiedoston liimaamisesta, mutta en ihan saanut kiinni.

Eli [DB] <--> [REST/GQL API] <--> [JS Fetch] --> [kotskasivu]

Kanta voi siis olla JSON-filukin, en tarvitse mitään mongoa / possua viritellä. mutta en tiedä mihin levyn nurkkaan sen saa. Ja API yhdellä endpointilla GET/POST, esim. Express.

Tämän kaiken pitäisi siis olla ymmärrettävissä tällaiselle yksinkertaiselle mobiili-devaajalle, joka tekee webiä OTOna silloin tällöin...
Kävisikö mahdollisesti joku firebase tai supabase ratkaisu?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 678
Mites tuota, kun on netlifyssa simppeli, staattinen vanilla web-sivu. Ja nyt haluaisin sinne pienen osion, johon fetchillä haettaisiin APIsta onliner-kommentit. Ja haluaisin tehdä tämän maksutta. Mikä lienee helpoin lähestymistapa?
En ole koskaan käyttänyt näitä mutta Netflify ja Mongo voisivat toimia yhdessä:


Siellä on Mongo Atlasissa joku free plan, joka voisi sopia? Ilmainen tuskin sopii oikeisiin tuotantoratkaisuihin.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 131
Onko kukaan kokeillut Svelteä? Itse kokeilin sitä tänä viikonloppuna, mutta ei se varsinaisesti vakuuttanut. Toki ei viikonloppu paljoa aikaa tietty ole. Animaatiot oli ehkä vähän helpompia kuin reactissa, mutta olen käyttänyt vain CSS animaatiota reactilla, en osaa sanoa olisiko ne vielä helpompia framer motionilla. Reaktiivisuudesta en osaa sanoa, muuta kuin sen että eipä ole ollut sen kanssa varsinaisesti ongelmia reactinkaan kanssa. Isoin "ongelma" on mielestäni svelten syntaksi, joka on aika erikoinen. Makuasiotahan nämä ovat, mutta .jsx on minusta paljon luettavampi, vaikka ei niin "tiheä" olekaan. Kaippa siihen tottuisi jos enemmän käyttäisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
778
Onko kukaan kokeillut Svelteä? Itse kokeilin sitä tänä viikonloppuna, mutta ei se varsinaisesti vakuuttanut. Toki ei viikonloppu paljoa aikaa tietty ole. Animaatiot oli ehkä vähän helpompia kuin reactissa, mutta olen käyttänyt vain CSS animaatiota reactilla, en osaa sanoa olisiko ne vielä helpompia framer motionilla. Reaktiivisuudesta en osaa sanoa, muuta kuin sen että eipä ole ollut sen kanssa varsinaisesti ongelmia reactinkaan kanssa. Isoin "ongelma" on mielestäni svelten syntaksi, joka on aika erikoinen. Makuasiotahan nämä ovat, mutta .jsx on minusta paljon luettavampi, vaikka ei niin "tiheä" olekaan. Kaippa siihen tottuisi jos enemmän käyttäisi.
Svelte on vaihteeksi jotain uutta ja toimivaa. Svelten syntaksihan on erittäin selkeä koska ei tarvitse sekoitella javascriptiä, html:ää ja css:ää keskenään. Jos osaat html:ää, javascriptiä ja css:ää, mutta et reactia tai vue.js:ää niin Svelte on kuin se kuuluisa tuulahdus raikasta ilmaa. Ei tarvitse laittaa mitään boilerplate koodia oikeastaan mihinkään toiminnallisuuteen, tekee erittäin pienen bundlen, clientin ei tarvitse ladata mitään frameworkkiä jne.

Kantsii katella youtubesta jos ei jaksa dokumentaatiota kahlata, vaikka Rich Harrisin talkkeja Sveltestä (vanhemmatkin on ok) ja sitten leveluptuts:n videot kuinka konvertoitui reactin käyttäjästä Svelten käyttäjäksi (ja muutkin hänen svelte videot on katsomisen arvoisia). Toki paljon muutakin kontenttia alkaa olla ihan hyvin.

Isoimpana erona varsinkin reactiin on mielestäni helppous, Sveltellä saa aloittelijakin tehtyä softaa. Lisäksi se että Sveltessä ei ole oikeastaan mikään mikä olisi huonompaa, joitain makuasioita toki, mutta Sveltessä on mietitty sellaisia asioita mitkä helpottaa ja nopeuttaa sitä kehitystä. Storet, animaatiot, ei mitään shadow domia tms.
 

UX

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
250
Ehkä tätä on jo käsitelty, mutta heitän nyt omankin näkökulman tänne. Aivan aluksi kannattaa miettiä käyttäjää ja ottaa Figma kauniiseen käteen. Sillä on helppo tehdä klikattavia prototyyppejä ja testailla erilaisia toteutusvaihtoehtoja ennen koodausta.

Ensimmäinen oma testi käyttöliittymälle voi olla esim. Cognitive walkthrough. Siinä listataan vähin määrä askeleita, jolla halutun tavoitteen voi saavuttaa (esim. Lisätä tuote ostoskoriin ja saada se ostettua) hälytysmerkkejä on suuri askeleiden määrä ja riski ymmärtää jossain kohtaa jotain väärin. Tässä on aiheesta vähän lisää: How to Conduct a Cognitive Walkthrough

Sitten voi vähän kuvitella kuinka saman kulun voisi tehdä silmät kiinni kuvanlukijan avulla. Tämä helpottaa myös testien suunnittelua vaikka react testing library:n avulla.

Seuraavaksi voi antaa Figma-proton jonkun kaverin kokeiltavaksi ja pyytää sanomaan ääneen kaikki mitä näkemästään ajattelee ja mitä yrittää tehdä ja miksi. Näin saa yleensä paljon pointteja, joita ei ole tullut ajatelleeksi.

Sitten voi olla sopiva hetki miettiä millä tekniikoilla se appi kannattaa toteuttaa.

Tämä oli tietysti tosi alkeellinen harjoitus, mutta antaa jo tosi paljon kokemusta ja näkemystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
778
Ihan vaan yleisenä ajatuksena, minä ja todella moni muukin on tullut ätähn päivään asti hyvin toimeen ilman figmaa tai muutakaan käyttöliittymän suunnitteluvälinettä. Jos kynää ja paperia ei lasketa. En sano että se olisi turha, varmasti tehostaa suunnittelua, mutta ei joka projektia ole pakko sillä aloittaa.

Sovelluksen tärkein ominaisuus omasta mielestä on arkkitehtuuri, se että kun niitä muutoksia pitää todennäköisesti jossain välissä joka tapauksessa tehdä, niin ne on helppoa ja turvallista tehdä. Samoin kun ja jos käyttöliittymää pitää muokata, sen voi tehdä helposti, tai vahtaa vaikka täysin toiseen tai toisella teknologialla tehtyyn.
 

UX

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
250
Ihan vaan yleisenä ajatuksena, minä ja todella moni muukin on tullut ätähn päivään asti hyvin toimeen ilman figmaa tai muutakaan käyttöliittymän suunnitteluvälinettä. Jos kynää ja paperia ei lasketa. En sano että se olisi turha, varmasti tehostaa suunnittelua, mutta ei joka projektia ole pakko sillä aloittaa.

Sovelluksen tärkein ominaisuus omasta mielestä on arkkitehtuuri, se että kun niitä muutoksia pitää todennäköisesti jossain välissä joka tapauksessa tehdä, niin ne on helppoa ja turvallista tehdä. Samoin kun ja jos käyttöliittymää pitää muokata, sen voi tehdä helposti, tai vahtaa vaikka täysin toiseen tai toisella teknologialla tehtyyn.
Tässä olikin ideana ajatella asioita käyttäjän näkökulmasta. Käyttäjän tarpeisiin ohjelma ja arkkitehtuuri tehdään, ei niillä ole mitään itseisarvoa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 137
Viestejä
4 196 842
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom