Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
173
Itse kävin koeajamassa kyseistä autoa, enkä kiinnittänyt rattinappeihin mitään huomiota. Minusta ne ovat autossa täysin epäoleellisia, samoin kuin kosketusnäytönkin käyttölogiikka. Ajaessa minun tarvitsee ainoastaan vaihtaa radiokanavia ja säätää äänenvoimakkuutta, uskon pystyväni oppimaan nuo toiminnot autosta riippumatta. Polestarissa oli jopa pyöreä säädin äänenvoimakkuudelle, loistavaa käytettävyyttä nykyautojen saralla. Muut mahdollisesti tarvittavat viihdetoiminnot hoituvat Apple CarPlayn kautta ja siten toimivat joka autossa samoin.

Epäolennaisuuksien sijaan kiinnitin autossa huomiota tiloihin, kuskin penkkiiin, ohjaustuntumaan, suorituskykyyn, jarrutuntumaan, alustan toimintaan ja säätöihin, äänentoistoon, rengasmeluun sekä yhden polkimen ajon säätöihin.
Miltä vaikutti verrattuna XC90 ja onko Volvosi rauta- vai ilmajousilla? Polle taitaa olla aina ilmajousilla.
 
Liittynyt
20.04.2024
Viestejä
37

Joskus tuolta luin että 90% ajasta pitäisi näyttää oikein nopeusrajoitus että olisi direktiivin mukanen.
Tesla muss ab dem 07.07.24 dafür sorgen, dass auf einer Teststrecke auf 90% der Strecke die richtige Geschwindigkeit erkannt wird.

Eli

From July 7, 2024, Tesla must ensure that the correct speed is detected on 90% of the test track.

Eli 90% vaatimus testiolosuhteissa. Käytännössä olen havainnut että taajamissa tienvierttä reunustavat lehtipuut sotkevat merkkien lukua. Ei joko lue merkkiä tai lukee väärin. Aika harvoin, mutta kuitenkin.

 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
1 072
Eli 90% vaatimus testiolosuhteissa. Käytännössä olen havainnut että taajamissa tienvierttä reunustavat lehtipuut sotkevat merkkien lukua. Ei joko lue merkkiä tai lukee väärin. Aika harvoin, mutta kuitenkin.

Teslan karttadatassa menee heittämällä yli 10% perseelleen ainakin suomessa. Kamerahommat taajamissa ja normi maanteillä toimivat, mutta nelikaistaisilla nuo nopeudet voivat olla ihan mitä vaan ja yhtään aluetta, jossa on tietöitä parhaillaan, tai jossa niitä on ollut viimeisen 10v aikana, ei ole kartoissa edes sinnepäin oikein.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 895
Oliko värejä vielä valittavana?
Ei, Yacht blue löytyi siihen hetkeen ainoana vaihtoehtona tuon ruinauksen piiriin. Hieno väri, mut paska herkkyydeltään ts. linnunpaskat pitää poistaa hyvin äkkiä ettei pala lakkapintaan. Mut pehmonen ja ohut lakkahan näissä kaikissa Korean ihmeissä on. Noh, eipähän detailerihmiselle näy ainakaan lentoruosteet ja piet kyljissä niin hyvin vs. helmiäisvalkoinen ex-auto :D

Nythän tuolla on nopean toimituksen autoissa lisää Valitse auto | Kia eli kai ne on kaivellut ulkomailta tai jostain lisää varastonpohjia kun kesäkuussa tuolla oli 5 nelivetoista EV6-autoa, joista 3 kpl oli GT.. Myyjä sano viel tos joku aika sit ku kysyin et saiko myytyä ne GT:t 3 kpl mihin oli spessu-10k€ jne. myös, et ei oo GT:itä myyty yhtään vaikka mitä on yritetty, eli GT varmaan lähtis parhailla aleilla jos joku sellasta halajaa. Mullakin oli GT:stä huipputarjous näpissä myös mut päädyin GT-Lineen 325-heppasena sähköisten ilmastoitujen muistillisten mukavuusistuinten, tosielämän rangen, hiljaisemmuuden, kenties pienemmän arvonaleneman (GT vähemmän kysytympi vaihdokki) ym. takia.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 856
Mikähän on syynä sille, että Kia EV6:n akkutakuu on ainoastaan 7 vuotta ja 150 000 km? Ioniq 5:n kohdalla se on 160 000 km ja ajallisesti vuotta pidempi. Sama tilanne myös useampien kilpailijoiden osalta eli yleisimmin 160 tkm/8 vuotta. Tesla Model Y LR:llä 192 tkm/8 vuotta.
Takuu on joskus ollut myös maahantuojien erikseen määriteltävissä, nyt taitaa merkeillä olla sama kaikkialla Euroopassa. 7 vuottakin on aika pitkä Suomessa kun täällä on akulle karu ilmasto (lämpötilat -30 - +30 ja lunta) ja olosuhteet (paskat tiet ym).

edit: muokattu ajatusvirheet
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
599
Sähköautoissa on moottoreita 1-3 kpl. Tehot ynnätään aina yhteen. Mutta miten on vääntöjen? Voiko ne ynnätä surutta yhteen ?
Maalaisjärjellä kun ajattelle niin ei.......
Ja maalaisjärkihän on järjistä tyhmin.....aika monessa asiassa.
Vähän ot:tä täällä, mutta teho ja vääntö on sama asia. Eli jos viet autosi dynamometriin, se mittaa vääntömomentin ja teho vain lasketaan tuosta kierrosluvun mukaan. Kaavat ja laskurit löytyy vaikka tuosta:
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 439
Vähän ot:tä täällä, mutta teho ja vääntö on sama asia. Eli jos viet autosi dynamometriin, se mittaa vääntömomentin ja teho vain lasketaan tuosta kierrosluvun mukaan. Kaavat ja laskurit löytyy vaikka tuosta:
Ehkä kysyjä ei tiennyt pyörimisnopeutta, ilmoitetulle teholle tai ilmoitetulle vääntömomentille.
Siis maalikkona ensin tulee mieleen että jos useampi moottori, jotka kukin eri akseleille, niin toki voi laskea yhteen, mutta jos ovat erilaisia ja tai eri parametreilla ja jos vielä ohjaus, syöttö rajoittaa siitä huolimatta vaikak eri akseleille.

Jos peräkkäin, niin vielä todennäköisempää rajoitukset.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 895
Jotenkin tuntuu hieman typerältä lailta, että on pakko varoittaa ylinopeudesta, mutta sitten toisaalta ei ole mitään säännöstä siihen että nopeusrajoituksen pitäisi olla edes sinnepäin oikein mitä auto näyttää. Eli auton valmistaja voisi kiertää tuon vaikka sillä että auton mielestä kaikilla teillä on aina 500km/h rajoitus niin eipähän piippaa koskaan. Mitään sanktioita ei luulisi olevan, koska vääriä rajoituksia on kuitenkin todella paljon nytkin, eikä niistäkään varmaan auton valmistaja mitään sakkoja saa?
Sijaisautona oli uus VW (Golf, tai kaksikin peräkkäin kun ekassa meni infotainment jumiin niin ei voinu säätää ilmastointia/penkinlämppiä/ratinlämppää) niin töihin mennessä 60 km/h rajoituksella teki aina yhdessä kohtaa automaattisesti jarrutuksen kun oli mukamas "varo, jyrkkä 40 km/h mutka" tjsp. suoralla tiellä -> katteli selkeesti gps kautta ja epätarkkuus iski / tuossa joku katve ja hakee sijainni selkeesti tieltä haarautuvasta kohdasta mistä tie kääntyy sivutieksi päinvastaisee
suuntaan ja siihen kääntyessä mutka on jyrkkä. Paluumatkalla aina Hankobaanalla 2-kaistasessa 80 km/h kohdalla haki jostain taivaasta 60 km/h ja jarrutti automaagisesti siihen :D Oppi aina adaptiivivakkari päällä noi vakiokohdat hyvinkin äkkiä.

Tosi hyviä tossa konsernissa = lue ihan paskoja noi satelliittipohjaset acc.

PS. BMW kaista(pää)vahdit yms. myös hyvin hanurista, pyrkii väkisin metsähallituksen puolelle / pois tieltään / saa tapella vastaan tiellä pysyäkseen -> ei voi käyttää. Siks päädyin korealaisiin pari vuotta sitten ja sillä tiellä on pysytty. Toimii lumessa ja tuiskussa, eikä oo mitään Citikoita/Nissaneita ts. itkemässä heti kun yks pisara vettä tutkassa. Muuten ois voinu Ariyaa harkitakin mut viitti koko talvea katella etutörmäysjutun valoa mittaristossa. Kysyin myyjältäkin et onks rikki niin kuulema ominaisuus kaikissa ku tulee huurretta ja pakkasta jne.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 469
Vähän ot:tä täällä, mutta teho ja vääntö on sama asia. Eli jos viet autosi dynamometriin, se mittaa vääntömomentin ja teho vain lasketaan tuosta kierrosluvun mukaan. Kaavat ja laskurit löytyy vaikka tuosta:
En ihan ymmärrä mitä yrität kertoa. Sen että laskemalla saa selville tehon tai väännön ? Kyllä mä ne tiedän , ei tarvitse laskea.

Ehkä kysyjä ei tiennyt pyörimisnopeutta, ilmoitetulle teholle tai ilmoitetulle vääntömomentille.
Siis maalikkona ensin tulee mieleen että jos useampi moottori, jotka kukin eri akseleille, niin toki voi laskea yhteen, mutta jos ovat erilaisia ja tai eri parametreilla ja jos vielä ohjaus, syöttö rajoittaa siitä huolimatta vaikak eri akseleille.

Jos peräkkäin, niin vielä todennäköisempää rajoitukset.
Harva poika tietää sähköauton moottorin pyörimisnopeuden tietyllä teholla. En minä ainakaan.
Ja moottorithan ovat tyypillisesti erinlaiset etu ja taka-akselilla.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 935
En ihan ymmärrä mitä yrität kertoa. Sen että laskemalla saa selville tehon tai väännön ? Kyllä mä ne tiedän , ei tarvitse laskea.
Jep. Esim. kolme moottoria tuottaa yhteensä jonkun väännön, joka voidaan laskea niiden tehojen summana tietyllä kierrosnopeudella. Tai toisinpäin.
Eli, kyllä, ne moottorien väännöt lasketaan yhteen samalla lailla kuin tehotkin lasketaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 426
PS. BMW kaista(pää)vahdit yms. myös hyvin hanurista, pyrkii väkisin metsähallituksen puolelle / pois tieltään / saa tapella vastaan tiellä pysyäkseen -> ei voi käyttää. Siks päädyin korealaisiin pari vuotta sitten ja sillä tiellä on pysytty. Toimii lumessa ja tuiskussa, eikä oo mitään Citikoita/Nissaneita ts. itkemässä heti kun yks pisara vettä tutkassa. Muuten ois voinu Ariyaa harkitakin mut viitti koko talvea katella etutörmäysjutun valoa mittaristossa. Kysyin myyjältäkin et onks rikki niin kuulema ominaisuus kaikissa ku tulee huurretta ja pakkasta jne.
Ainakin uudemmissa bemareissa toimii aivan erinomaisesti kaistavahti. Tai siis niin hyvin että sen olemassaoloa ei edes huomaa jos ei yritä ilman vilkkua vaihtaa kaistaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 439
Jep. Esim. kolme moottoria tuottaa yhteensä jonkun väännön, joka voidaan laskea niiden tehojen summana tietyllä kierrosnopeudella. Tai toisinpäin.
Eli, kyllä, ne moottorien väännöt lasketaan yhteen samalla lailla kuin tehotkin lasketaan.
Entä kolme erilaista moottoria, optimoitu erilaiseen tavoitteeseen. Osa moottoreista optimoitu nelivetoon, liikkeelle lähtöä ja vaikeassa maastossa ajoavarten ja perusmoottori maantiajoa varten. jolloin osa moottoreista rullaa vapaana tai irti.

Jos juju on sähkömoottorissa, niin mites hybridissä.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 895
Ainakin uudemmissa bemareissa toimii aivan erinomaisesti kaistavahti. Tai siis niin hyvin että sen olemassaoloa ei edes huomaa jos ei yritä ilman vilkkua vaihtaa kaistaa.
Hyvä näin, en tosiaan ole i4 testannut (koska se olis fully loaded ollut niin helvetisti EV6:sta kalliimpi jne.) vaan havainnot noista G-sarjojen plugareista parin vuoden takaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 422
Uusilla yhdisteillä on onnistunut jopa huoneenlämmössä. ”Pieni” haaste siinä on vielä että paineen pitää olla siinä tapauksessa ns. helvetillinen. Mutta kehitys kehittyy ja näissä häviöissä on hyvä kehityskohde.
Paskapuhetta - ei onnistu huoneen lämmössä millään yhdisteellä missään edes etäisesti normaalissa paineessa. Viime vuonna oli jotain huhuja jostain uudesta lyijykideyhdisteestä, mutta sekin osoittautu mittausvirheiksi ja fake newssiksi.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 585
Paskapuhetta - ei onnistu huoneen lämmössä millään yhdisteellä missään edes etäisesti normaalissa paineessa. Viime vuonna oli jotain huhuja jostain uudesta lyijykideyhdisteestä, mutta sekin osoittautu mittausvirheiksi ja fake newssiksi.
Ainakin viimeiset 15 vuotta kun olen asiaa itse yhtään seurannut, huoneenlämmössä toimivat suprajohteet ovat olleet "ihan kohta" tulossa. Hiljaista on kuitenkin ollut tosimaailman sovellusten puolella. Toki tästä on vielä matkaa siihen kuinka käyttökelpoinen fuusiovoima on ollut "tulossa parinkymmenen vuoden sisällä" tuolta 50-luvun lopulta saakka.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
500
Miltä vaikutti verrattuna XC90 ja onko Volvosi rauta- vai ilmajousilla? Polle taitaa olla aina ilmajousilla.
Hyvältähän se vaikutti. Omakin on ilmajousilla, Polestar 3:n alusta on hieman kovemman tuntuinen asetuksista riippumatta. Hyvin se kuitenkin suodatti epätasaisuudet. Ajajan autona Polestar 3 on selvästi parempi, toki XC90 on suunniteltukin mukavaksi valtamerilaivaksi eikä mutkateiden nielijäksi. Siinä missä Volvossa on ohjauksen keskialueella pientä epämääräisyyttä, Polestar on todella tarkka on kääntyy mutkiin loistavasti. Ei uskoisi kyseessä olevan 2.6 tonnin panssarivaunu. Autossa on ihan oikea torque vectoring-systeemikin, rajoja en viitsinyt hakea kun apukuskin paikalle istutettu assistentti roikkui kauhukahvassa muutenkin puolet ajasta ;) Auto oli myös huomattavan hiljainen 125 km/h vauhdissakin, etenkin rengasmelu on 21" vanteillakin suodatettu erinomaisesti. Aivan pientä tuulen suhinaa kuului a-pilarin tienoilta. Oma Volvo tuntui koeajon jälkeen meluisalta.

Kiihtyvyys oli riittävää ja eleetöntä, toisin kuin Volvossa jossa saa roikkua kaksin käsin ratissa lähdettäessä paikaltaan nilkka suorana. Takapainotteinen neliveto toimii hyvin.

Takatilat ovat Polestarissa aavistuksen huonommat johtuen jyrkemmästä polvikulmasta. Kuitenkin ihan välttävät myös aikuiselle.

Sitten huonoja puolia. Koeajoautossa oli muovipenkit :sick: Aurinkoverhot puuttuvat sekä panoramakatosta että takasivuikkunoista. Syy miksi oma kiinnostus kuitenkin lopahti oli takatavaratila, tarkemmin siis lyhyys. Ei puhettakaan että tavaratilaan pakattaisiin laskettelusukseni ja sen päälle viiden hengen viikonloppureissukamat, Volvoon ne mahtuvat helposti.

Polestarin kuvaus "SUV joka tuntuu urheiluautolta" on mielestäni osuva. Hyvä auto 4-henkiselle perheelle jos kuski pitää suuremmista kaarrenopeuksista. Selvästi tasokkaampi kuin 50 000 euron hintaluokassa olevat kansanautot.

Tiloiltaan isompi Volvo EX90 on taas niin kallis, etten raaski moista hankkia. Varmasti hyvä auto kuitenkin.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 814
Entä kolme erilaista moottoria, optimoitu erilaiseen tavoitteeseen. Osa moottoreista optimoitu nelivetoon, liikkeelle lähtöä ja vaikeassa maastossa ajoavarten ja perusmoottori maantiajoa varten. jolloin osa moottoreista rullaa vapaana tai irti.

Jos juju on sähkömoottorissa, niin mites hybridissä.
No ei niitä huippuja voi tietenkään suoraan laskea yhteen, vaan saman kierrosnopeuden tehot lasketaan yhteen, eli käyrät laitetaan päällekäin, tai oikeastaan saman etenemisvauhdin jos vaihteistoa ei ole.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 439
No ei niitä huippuja voi tietenkään suoraan laskea yhteen, vaan saman kierrosnopeuden tehot lasketaan yhteen, eli käyrät laitetaan päällekäin, tai oikeastaan saman etenemisvauhdin jos vaihteistoa ei ole.
Kuvittelin että tässä kysytään niitä huippuja, siis vertailua siihen olisiko voimalinja toteutettu yhdellä vai useammalla moottorilla.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 856
Paskapuhetta - ei onnistu huoneen lämmössä millään yhdisteellä missään edes etäisesti normaalissa paineessa. Viime vuonna oli jotain huhuja jostain uudesta lyijykideyhdisteestä, mutta sekin osoittautu mittausvirheiksi ja fake newssiksi.
Niin siinä ei todellakaan ollut mikään normaali paine kuten kirjoitin.Luinkohan Tiede lehdestä. Pitääkin kaivaa se artikkeli ja katsoa mitä siinä sanotaan.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
881
Takuu on joskus ollut myös maahantuojien erikseen määriteltävissä, nyt taitaa merkeillä olla sama kaikkialla Euroopassa. 7 vuottakin on aika pitkä Suomessa kun täällä on akulle karu ilmasto (lämpötilat -30 - +30 ja lunta) ja olosuhteet (paskat tiet ym).

edit: muokattu ajatusvirheet
Jenkeissä akku- ja voimansiirron takuu taitaa olla 10 vuotta ja 100 000 mailia. Suomessa akun osalta 7 vuotta ja 150 tkm. Jos käytettyä harkitsee, niin reilut 100 tkm ajettu EV6 on kyllä vähän arveluttava vaihtoehto, mikäli akku menee vaihtoon. Noiden akkuja ei kai oikein voi ainakaan toistaiseksi vaihtaa kuin merkkiliikkeissä, jolloin hintaa kyllä kertyy.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 895
Jenkeissä akku- ja voimansiirron takuu taitaa olla 10 vuotta ja 100 000 mailia. Suomessa akun osalta 7 vuotta ja 150 tkm. Jos käytettyä harkitsee, niin reilut 100 tkm ajettu EV6 on kyllä vähän arveluttava vaihtoehto, mikäli akku menee vaihtoon. Noiden akkuja ei kai oikein voi ainakaan toistaiseksi vaihtaa kuin merkkiliikkeissä, jolloin hintaa kyllä kertyy.
Merkkiliikkeissähän noita akkuja lienee vaan vaihdettu, kun hajonneissa vielä takuut voimassa. Eiköhän nuo Kokkolan Autohuollossa tommoseenkin helposti akun/kennoja korjaa/vaihda, jahka tulee ajankohtaiseksi. Jesse sanoi kuitenkin, ettei ole vielä tullut vastaan -> tarkoittaa sitä, että takuun/virhevastuun puittessa vaihtunee kiltisti. Kohtahan ne ekat Nirot alkais olla 7 vuoden takuun ulkopuolella ja Hyundaissa ekat Konat on jo, vaan eipä niissä ole akkuja vaihdeltu kuin Konan osalta MY20 vai oliko MY20,5 susisarjat takaisinkutsuna. Jotenkin musta tuntuu, että noissa saattaa olla ihan kohtalaisen kestävät akut, kun ei esim. Optimoistakaan ole akut paskoneet vs. moni muu (paaaaljon tuoreempikin) plugari.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 422
Jenkeissä akku- ja voimansiirron takuu taitaa olla 10 vuotta ja 100 000 mailia. Suomessa akun osalta 7 vuotta ja 150 tkm. Jos käytettyä harkitsee, niin reilut 100 tkm ajettu EV6 on kyllä vähän arveluttava vaihtoehto, mikäli akku menee vaihtoon. Noiden akkuja ei kai oikein voi ainakaan toistaiseksi vaihtaa kuin merkkiliikkeissä, jolloin hintaa kyllä kertyy.
Eiköhän se liity aika pitkälti omiin ajomääriin.

Jos ajaa esim. 15tkm vuodessa joka kattaa monen käyttäjän vuositarpeet, niin 60 000km on silti 4v. Käytännössä monella käyttäjällä tulevat vuodet silti kilsoja ennen vastaan.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 292
Sähköautoissa on moottoreita 1-3 kpl. Tehot ynnätään aina yhteen. Mutta miten on vääntöjen? Voiko ne ynnätä surutta yhteen ?
Maalaisjärjellä kun ajattelle niin ei.......
Ja maalaisjärkihän on järjistä tyhmin.....aika monessa asiassa.
Sähköautojen moottorien tehokuvaajissa on yleensä 50 - 75 % kuvaajan leveydestä (kun kuvaaja katkaistaan siitä kohdasta, jossa huipputeho alkaa laskea) oleva huipputehotasanko kuvaajan oikealla puolella.

Tasankojen suuri laajuus tekee sen, että useamman erilaisen sähkömoottorin tapauksessakin huipputehotasangot osuvat enimmäkseen päällekkäin, jolloin huipputehot voidaan yleensä laskea suoraan yhteen. Jopa Taycan 4S:n (2020, pieni akku) osalta näin on voitu tehdä, vaikka siinä etu- ja takamoottorien huipputehot osuvat ykkösvaihteella vain hetkellisesti yhteen. Molemmat moottorit tuottavat lämä lattiassa täydet 160 kW, kun nopeus on 87 km/h 225/55R19 + 275/45R19 -rengastuksella. Etumoottori kiertää tällöin 5 093 rpm (8,05 : 1) ja takamoottori 10 123 rpm (16 : 1). Vääntöä on silloin edessä täydet 300 Nm, mutta takana suuren kierrosluvun takia enää 151 Nm (Maks. 300 Nm jatkuvaa). Olettaisin takamoottorin kakkosvaihteen kytkeytyvän hyvin pian tuon 87 km/h jälkeen (etumoottori on aina "kakkosvaihteella", 8,05 : 1). Kakkosvaihde on uskoakseni ohjelmoitu vaihtumaan noin satasen nopeudessa, mutta sillä ei ole tämän asian kannalta merkitystä. Taycan 4S:n molemmat moottorit tuottavat yhtaikaa huipputehon, kun nopeus on 87 km/h - huippunopeus.

Taycanin molempien moottorien väännöt ovat huipussaan, kun nopeus on ~kävelyvauhti - 44 km/h. Tuon jälkeen takamoottorin vääntö alkaa pienentyä, mutta etumoottori vääntää täydet 300 Nm 87 km/h:iin asti.

Voi ne väännöt laskea yhteen pienellä varauksella. On mahdollista, että jossain automallissa akun rajoitusten takia ei voida antaa täyttä virtaa yhtaikaa molemmille moottoreille. En tiedä esimerkkiä. Tällöin yhdistetty vääntö olisi pienempi kuin yksittäisten moottoreiden eriaikaisten huippuvääntöjen summa esim. pitävän alustan luistotilanteessa.

Moottoreista ei välttämättä revitä täyttä vääntöä ulos voimansiirron tai invertterin rajoitusten takia. Tämä ei kuitenkaan liity tähän asiaan, koska noissa tapauksissa sitä moottorin speksin mukaista täyttä vääntöä ei oteta ikinä ulos ainakaan jatkuvasti.


Pääsääntö on, että sähköautojen moottoreiden huipputehot ja -väännöt voi laskea suoraan yhteen. Tasangot eivät välttämättä osu ihan yksi yhteen, mutta kulkevat suurimman osan ajasta huippuarvoissaan yhtaikaa.

Hybrideissä näin ei voi tehdä, koska niissä on usein ahtamaton bensakone, jonka vääntöhuippu on nykyään noin puolikierroksilla tai vähän myöhemmin, kun taas sähkömoottorin vääntöhuippu loppuu sporttimalleissakin tätä aiemmin. Tehon osalta olisi teoriassa mahdollista, että tehot voisi laskea yhteen. Käytännössä kuitenkaan ei, koska plugarin sähkömoottoria ei välitetä niin, että huipputeho säilyisi huippunopeuteen asti. Tällöin sähkömoottori jaksaa paremmin normaaleilla nopeuksilla ja pienemmän virran ansiosta hyötysuhde on parempi. Polttis hoitakoon huippunopeuden yksinään/lähes yksinään.


Loppuun kerron vielä Miistä, joka on poikkeuksellisen vääntävä suhteessa tehoon (tai heikkotehoinen suhteessa vääntöön).
Heitän luvut ulkomuistista. Saksalaisilla sivuilla nuo oli joskus ilmoitettu.

Vääntö on 212 Nm@0 - 2 750 rpm ja teho 61 kW@2 750 - 10 xxx rpm.

Persdynon mukaan paras kiihtyvyys loppuu vähän ennen neljääkymppiä. Olkoon todellinen nopeus 35 km/h. Se tarkoittaa, että kierrosluku on 2 750 rpm@35 km/h. Tuon jälkeen mennään huipputeholla, eli kiihtyvyys heikkenee nopeuden/kierrosluvun kasvun tahtiin. Jos 2 750 rpm@35 km/h pitää paikkansa, niin huippunopeudella olisi 10 214 rpm@130 km/h. Miillä on huippuvääntö ja -kiihtyvyys@0 - 35 km/h, ja huipputeho@35 - 130 km/h. Tehotasanko on julmetun laaja. Käytännössä se näkyy siinä, että Mii kiihtyy hieman paremmin paikaltaan kuin tehosta ja massasta voisi päätellä - jopa sähköautojen luokassa.

Keksiikö joku sähköautojen joukosta korkeampaa Nm/kW kuin Miin 212 Nm / 61 kW = 3,48 Nm/kW? Ioniq 5 LR AWD on muistaakseni lähellä kolmea, ja se liikahtaakin tehoihin ja massaan nähden yllättävän nopeasti 0 - 50 km/h.

Jossain 610 kW urheilumallissa pitäisi olla yli 2,12 kNm. Hiljaista pitelee sellaisten osalta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
253 106
Viestejä
4 403 684
Jäsenet
73 111
Uusin jäsen
Aatu.o

Hinta.fi

Ylös Bottom