Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
15.08.2024
Viestejä
8
Jos kaikki kytkee pois, niin seuraava porras olisi se että pois kytkentä estetään. nyt on siirtymäaika siihen asti kun valmistajat ovat saaneet systeemit toimivikasi, niin voidaan ottaa nopeusrajoitin käyttöön.

Ylläoleva oli kärjistys, mutta jos kuskit eivät välitä varoituksesta niin pakkohan systeemiä tiukentaa. Suomessa rajoittimet voivat saada hallinnon vastusta, koska nopeusvalvonta rangaistuksineen on suht tehokas tapa rahoittaa liikennevalvontaa. Tosin vastavoimana sitten kustannussäästöt muissa kohdissa.
Elikkäs samanlainen GPS perusteinen max speed rajoitus tarvitaan autoihin, mitä on jo käytössä sähköpotkulaudoilla. Kannatetaan ylitehoisille sähköautoille tätä :geek:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 218
Ei oo. Mulla lyöty kilpiin 18.7.2024 ja rekisteriotteessa häntälupa. Ei ole missään MY24 Gen5W EV6:ssa pimputinta, kun tulee vasta faceliftiin. Tai siis on pimputin mut laittaa pois päältä niin pysyy ikuisesti. Luovutuksessa otin jo pois luonnollisesti...

Sama mullakin -24 mallinen eikä pimputa. Oli positiivinen yllätys.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 897
Ei oo. Mulla lyöty kilpiin 18.7.2024 ja rekisteriotteessa häntälupa. Ei ole missään MY24 Gen5W EV6:ssa pimputinta, kun tulee vasta faceliftiin. Tai siis on pimputin mut laittaa pois päältä niin pysyy ikuisesti. Luovutuksessa otin jo pois luonnollisesti...

Sitten se on laiton peli. Siirtymäaikahan alko jo heinäkuussa 2022. Heinäkuussa 2024 kaikissa myydyissä autoissa se pitäisi olla.

The European Union agreed in 2019 to make an overridable version of ISA, along with a number of other vehicle safety measures, mandatory on new models of car sold in the EU from July 2022 and on all new cars sold from July 2024.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 163
Jos käteen tipahtaisi 50-80k€, jolla olisi pakko ostaa sähköauto, niin mikä löytyisi pihasta? Tuntuu, että aina kun laittaa budjettiin 5k€ lisää niin tulee julmetusti lisää vaihtoehtoja. Tullut katsottua niin käytettyjä kuin uusiakin. Pitäisi varmaan vaan alkaa reilusti ottaa paljon eri malleja koeajoon kun ei muuten saa päätettyä.
Itse päädyin Teslaan, Model Y LR. Jos nyt pitäisi valita uudestaan niin valinta osuisi samaan.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 844
Tietoa ei ole, mutta mutulla luulisin että jos se pimputus tulee eri summerista, eikä auton kaiuttimesta, niin äänihän loppuu summerin kaapelin katkaisemalla ainakin.
Tämän lisäksi luultavasti kaikissa tulee villkuva ”juttu” näyttöön ja pahimmassa tapauksessa toi katkaisu aiheuttaa vikakoodin. Samalla lähtee muut tarpeellisetkin äänet (jos sellaisia edes on). Tämä tuskin on ratkaisu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 163
Mistä autot sitten tuon nopeusrajoituksen katstovat? Itselläni siis onneksi 23 malli niin ei ole pimputuksia, mutta nopeusrajoitus on useimmiten väärin auton näytöllä kuitenkin. Tulee karttadatasta vaikka auto merkit osaakin lukea ja näyttää ne, mutta tietoa ei nyt hyödynnetä. Eli aina on jotain 5v vanhoja tietyön 40 alueita siellä täällä karttadata täynnä vaikka oikea rajoitus olisi 100 km/h tms. kun tietyö on valmistunut jos vuosikausia sitten mutta karttadataa ei päivitetä varmaan kun kerran 10 vuoteen tms.

Eli onko ajaminen 24 mallin autolla jatkuvaa pimputusta siis?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 415
Sitten se on laiton peli. Siirtymäaikahan alko jo heinäkuussa 2022. Heinäkuussa 2024 kaikissa myydyissä autoissa se pitäisi olla.

The European Union agreed in 2019 to make an overridable version of ISA, along with a number of other vehicle safety measures, mandatory on new models of car sold in the EU from July 2022 and on all new cars sold from July 2024.

Mitä tarkoittaa tässä yhteydessä "Heinäkuussa 2024 kaikissa myydyissä autoissa se pitäisi olla." ?
Siis puhe kielessä ymmärrän että jos teen kaupat heinäkuussa, niin pitäisi olla, mutta tarkoittaako se oikeasti sitä loppuasiakas kauppa päivää ?
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 844
Näitä rajatapauksia on myös huollossa päivitetty ”paskaksi” eli kannattaa pyytää etteivät muuta jos mahdollista.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 897
Mistä autot sitten tuon nopeusrajoituksen katstovat? Itselläni siis onneksi 23 malli niin ei ole pimputuksia, mutta nopeusrajoitus on useimmiten väärin auton näytöllä kuitenkin. Tulee karttadatasta vaikka auto merkit osaakin lukea ja näyttää ne, mutta tietoa ei nyt hyödynnetä. Eli aina on jotain 5v vanhoja tietyön 40 alueita siellä täällä karttadata täynnä vaikka oikea rajoitus olisi 100 km/h tms. kun tietyö on valmistunut jos vuosikausia sitten mutta karttadataa ei päivitetä varmaan kun kerran 10 vuoteen tms.

Eli onko ajaminen 24 mallin autolla jatkuvaa pimputusta siis?
Karttadata tai lukee kameralla. Tesloissa on ikävä kun luottavat maissa X vielä karttadataan, eikä auto edes "yritä" lukea moottori ja kehäteiden nopeusrajoituskylttejä syystä X. Syy on milloin patentit, millon mikäkin. Jonkun patentin kuulemma Tesla on onnistunut kiertämään liittyen nopeusrajoitustenkylttien lukuun, joten taas maissa X Teslatkin osaa lukea nopeusrajoituskyltit ja käyttää sen pohjalta kameradaa niin kuin kuuluukin. Hiljattainhan tuli päivitys Tesloihin missä taas maat X sai ominaisuuden että auto lukee kameralla nopeusrajoityskylttejä ja käyttää sitä dataa. Ikävä kyllä Suomi ei ollut mukana listassa.

Lisäyksenä vielä, että olin lukevinani Saksan teslafoorumilta, jossa myös tuskaillaan kun Tesla ei lue tai näytä oikein nopeusrajoitusdataa, että vuonna 2027 pitäisi kaikkien EU maiden jokaisen tien nopeusrajoitusdata olla rekisterissä ja sitä rekisteriä on päivitettävä, jos nopeusrajoitukset muuuttuu tiellä. Ehkä silloin viimein nopeusrajoitukset on oikein vaikka kyltit olisi lumenpeitossa tai vastaavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 415
Karttadata tai lukee kameralla. Tesloissa on ikävä kun luottavat maissa X vielä karttadataan, eikä auto edes "yritä" lukea moottori ja kehäteiden nopeusrajoituskylttejä syystä X.
Suomessa ymmärtääkseni se merkkidata on hyvin ajantaisaista ja tarkkaa(*, valtion teillä varsinkin. Teslasta jäänyt mielikuva ettei käytä ajantasaista dataa, vaan jotain vanhaa.

(*
Toisessa ketjussa löydetty virhe, mutta sekin kai enemmänkin niin päin että tien reunasta puuttu merkki. (olis se keskustelu rampista mihin oli tikkarien mukaan 50km/h rajoitus, olisi pitänyt olla 80km/h)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 425
Oma bemari ei ainakaan omaan muistiin ole kertaakaan erehtynyt oikeasta nopeusrajoituksesta. Ainoat kerrat missä menee "pieleen" on kun alkaa tietyörajoitus mutta se ei koskaan lopu niin silloin kuvittelee että jatkuu matalana kunnes bongaa uuden kyltin. Jollain alueella siinä voi mennä pitkäänkin ennen seuraavaa kylttiä.

Oli kesällä alla upouusi alkaenmallin vuokra audi ja voi helvetti miten syvältä se oli. Pimputukset valikoiden kautta hankalasti pois ja auto oli aivan kykenemätön katselemaan kylttejä, ilmeisesti oli niin huono malli että jostain karttadatasta otti ne. Tämä yhdistettynä itäblokkiin missä näköjään karttadata ja totuus oli jotain aivan muuta niin olihan sen kanssa aivan sietämätöntä ajella kun info joku 50% ajasta aivan päin helvettiä.
Oletettavasti sen siinä audissa olisi saanut vaikka rattiin pikanapiksi mutta en osannut tuntematonta vuokra-autoa käyttää tarpeeksi hyvin.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 897
Oma bemari ei ainakaan omaan muistiin ole kertaakaan erehtynyt oikeasta nopeusrajoituksesta. Ainoat kerrat missä menee "pieleen" on kun alkaa tietyörajoitus mutta se ei koskaan lopu niin silloin kuvittelee että jatkuu matalana kunnes bongaa uuden kyltin. Jollain alueella siinä voi mennä pitkäänkin ennen seuraavaa kylttiä.

Oli kesällä alla upouusi alkaenmallin vuokra audi ja voi helvetti miten syvältä se oli. Pimputukset valikoiden kautta hankalasti pois ja auto oli aivan kykenemätön katselemaan kylttejä, ilmeisesti oli niin huono malli että jostain karttadatasta otti ne. Tämä yhdistettynä itäblokkiin missä näköjään karttadata ja totuus oli jotain aivan muuta niin olihan sen kanssa aivan sietämätöntä ajella kun info joku 50% ajasta aivan päin helvettiä.
Oletettavasti sen siinä audissa olisi saanut vaikka rattiin pikanapiksi mutta en osannut tuntematonta vuokra-autoa käyttää tarpeeksi hyvin.
Osaako myös tulkita taajama alkaa tai taajama päättyy kylttiä? Ilman siis että on 50 tai 80 lätkää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 320
Timestampattu kohtaan 12:05:



Ihan rehellisesti kävin katsomassa Drivalian yksityisleasingtarjousta, mikä oli mielestäni asiallinen, mutta tämä video ja erityisesti tämä kohta, kyllä poisti aika tehokkaasti ison osan mielenkiinnosta autoa kohtaan.

Vaikuttaa todella hölmöltä ja ajaessa hankalalta käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 882
Sitten se on laiton peli. Siirtymäaikahan alko jo heinäkuussa 2022. Heinäkuussa 2024 kaikissa myydyissä autoissa se pitäisi olla.
Onhan nuo häntäluvalla laillisia. Pitää koittaa itkeä Trafille+EU:lle, että iskevät kaikki MY23-MY24 sekä Kia EV6:t että Hyundai Ioniq 5/6 käyttökieltoon :D Jos sais vaikka rahat takasi korkojen kera "laittomuuksien" johdosta! Ai niin joo mut en haluu MY25 pimputuksia.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 882
Sama mullakin -24 mallinen eikä pimputa. Oli positiivinen yllätys.
Muuten en ois ite vaihtanukkaan MY23 Sportagesta tähän. Ceed/Xceed-perhe jo MY23 pilattu moisilla käyttökelvottomiksi. Tuttua vituttaa kun vaihtoi MY21 Xceedin MY23:een missä pimputtelut jo on läsnä ja vaatii joka kerta erikseen poistoa tai nyt uusimman softan myötä ratin "mutea" pohjassa joka kerta... Ei taideta rouvan MY21 Xceedistä luopua.

Sama on sitten Hyundai Kona uus korimallinen, pimpsuttelua piisaa ja vireystilavalvontakin pimputtaa jo autoon istumisen jälkeen jos aukaisee suuta/haukottaa aamulla. Kia EV9 vireystilavalvonta samanlainen paska. Nythän sentäs EV9:iinkin tuli tuo mute-nappulahomma heinäkuussa, mutta kaikki ostajat sai siihen mennessä kahlata valikoissa tai laittaa tähti-nappulaan oikopolun ja deaktivoida joka kerta erikseen. Näppärää. Mut uudemman mallista superpaskaa ccNc:n vireystilavalvontaa ei korjaa... Eli ostakaa nyt vaan Gen5W-antiikkimallit jos haluutte Ioniq 5/6 tai EV6.

PS. 7/24 eli uusimmassa infotainment-päivityksessähän uhiteltiin tuosta, muttei oikeasti tullut siinäkään EV6:een ts. ei tule toivottavasti koskaan muutenkaan takautuvasti. Etäperslämppiä odottelin, kun huhuiltu, mut toi päivitys vaan rikkoi Hyundain puolelta ne :D
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 415
Timestampattu kohtaan 12:05:



Ihan rehellisesti kävin katsomassa Drivalian yksityisleasingtarjousta, mikä oli mielestäni asiallinen, mutta tämä video ja erityisesti tämä kohta, kyllä poisti aika tehokkaasti ison osan mielenkiinnosta autoa kohtaan.

Vaikuttaa todella hölmöltä ja ajaessa hankalalta käyttää.
Ärsyttääkö suo ne ratin napit, vai se että videon tekiä ei tiedä miten tuota käyttöliittymää käytetään tuossa tilanteessa?
kuva_2024-09-17_113435031.png
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
341
MY24 sais vielä ilman nopeuspimputuksia häntäluvalla... Tulee vasta faceliftiin Ioniq5 / Ev6 tuo ccNc ja pakolliset pimputukset. Itte päädyin MY24 EV6 ku MY25 menee ratti ja keula friikiksi + nyt näitä saa oikeesti halvalla maassa jäljellä olevat.
Mitä tarkoittaa "oikeasti halvalla"? Kesällä AWD:ta sai alle 50ke, ei ainakaan enää löytynyt tuota tarjousta ja halvin takaveto 55ke kian sivuilla...
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 844
pimpsuttelua piisaa ja vireystilavalvontakin pimputtaa jo autoon istumisen jälkeen jos aukaisee suuta/haukottaa aamulla.
HP-pösössäkin riittää huumoria (autossa on pieni akku) kun heitti kahvikupin kuvan kun rangea oli alle 30 km jäljellä. Noista en ole ihan varma ovatko pakollisia vai saako niistä vain Euro NCAP pisteitä.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 897
HP-pösössäkin riittää huumoria (autossa on pieni akku) kun heitti kahvikupin kuvan kun rangea oli alle 30 km jäljellä. Noista en ole ihan varma ovatko pakollisia vai saako niistä vain Euro NCAP pisteitä.
Uudessa Highland Model 3:ssa oli muistaakseni täppä että uneliaisuuden seurannan sai pois päältä. En tosin kokeillut saako pysyvästi disabloitua vai pomppaako takas päälle kuten ISA.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 897
Onhan nuo häntäluvalla laillisia. Pitää koittaa itkeä Trafille+EU:lle, että iskevät kaikki MY23-MY24 sekä Kia EV6:t että Hyundai Ioniq 5/6 käyttökieltoon :D Jos sais vaikka rahat takasi korkojen kera "laittomuuksien" johdosta! Ai niin joo mut en haluu MY25 pimputuksia.
Jotain facen sähköautoryhmää seuranneena niin ymmärtääkseni Ioniq 6:ssa on aina tuo ISA. Sen verran tuore malli että pakko olla. ISAhan on pakko olla kaikissa heinäkuu 2022 jälkeen tyyppihyväksytyissä autoissa.

edittiä. Ja tässä vielä Harri Salokin mainitsee vuosi sitten tehdyllä koeajovideolla (timestampattu):
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 844
Jotain facen sähköautoryhmää seuranneena niin ymmärtääkseni Ioniq 6:ssa on aina tuo ISA. Sen verran tuore malli että pakko olla. ISAhan on pakko olla kaikissa heinäkuu 2022 jälkeen tyyppihyväksytyissä autoissa.
Tässä on sinänsä jännä juttu että kaikissa kiinalaisissa ISA on tietääkseni aina sääntöjen mukaan. Eivät varmaan halua antaa mahdollisuutta sanktioille.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 278
Mitä tarkoittaa "oikeasti halvalla"? Kesällä AWD:ta sai alle 50ke, ei ainakaan enää löytynyt tuota tarjousta ja halvin takaveto 55ke kian sivuilla...
Mistäs tuon 55k€ katsoit? Pikkuakkuinen EV6 takaveto on vajaat 49k€, isoakkuinen pari tonnia kalliimpi ja isoakkuinen neliveto 54k€. Toki moni kaipaa vielä hieman varusteita lisäksi kun esim. sähköinen takaluukku puuttuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 998
HP-pösössäkin riittää huumoria (autossa on pieni akku) kun heitti kahvikupin kuvan kun rangea oli alle 30 km jäljellä. Noista en ole ihan varma ovatko pakollisia vai saako niistä vain Euro NCAP pisteitä.
Kahvikupin kuva tuli arviolta 2 tunnin ajon jälkeen. En toki tarkasti enää muista kauanko siinä meni.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 278
Joitain kampanja-autoja olevinaan täällä: Valitse auto | Kia

Mutta tuohon 49ke sai kesällä isoakkuisen AWD:n, niin ei oikein vakuuta.
Juu kesällä toki oli hyvä diili. Edullista rahoitusta ei tosin tainnut saada noihin tarjousautoihin eli jos ja kun nykyisiin saa halvan rahoituksen ja ehkä hieman tingittyä hinnasta tai paremman hyvityksen vaihdokista niin saattaa kuitenkin saada nyt oikeasti yhtä hyvän diilin kuin kesälläkin.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
499
Timestampattu kohtaan 12:05:



Ihan rehellisesti kävin katsomassa Drivalian yksityisleasingtarjousta, mikä oli mielestäni asiallinen, mutta tämä video ja erityisesti tämä kohta, kyllä poisti aika tehokkaasti ison osan mielenkiinnosta autoa kohtaan.

Vaikuttaa todella hölmöltä ja ajaessa hankalalta käyttää.
Itse kävin koeajamassa kyseistä autoa, enkä kiinnittänyt rattinappeihin mitään huomiota. Minusta ne ovat autossa täysin epäoleellisia, samoin kuin kosketusnäytönkin käyttölogiikka. Ajaessa minun tarvitsee ainoastaan vaihtaa radiokanavia ja säätää äänenvoimakkuutta, uskon pystyväni oppimaan nuo toiminnot autosta riippumatta. Polestarissa oli jopa pyöreä säädin äänenvoimakkuudelle, loistavaa käytettävyyttä nykyautojen saralla. Muut mahdollisesti tarvittavat viihdetoiminnot hoituvat Apple CarPlayn kautta ja siten toimivat joka autossa samoin.

Epäolennaisuuksien sijaan kiinnitin autossa huomiota tiloihin, kuskin penkkiiin, ohjaustuntumaan, suorituskykyyn, jarrutuntumaan, alustan toimintaan ja säätöihin, äänentoistoon, rengasmeluun sekä yhden polkimen ajon säätöihin.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
867
Oma bemari ei ainakaan omaan muistiin ole kertaakaan erehtynyt oikeasta nopeusrajoituksesta. Ainoat kerrat missä menee "pieleen" on kun alkaa tietyörajoitus mutta se ei koskaan lopu niin silloin kuvittelee että jatkuu matalana kunnes bongaa uuden kyltin. Jollain alueella siinä voi mennä pitkäänkin ennen seuraavaa kylttiä.
Tosin Suomessa on Bemarikin rampautettu. Suomessa ei ennakoida nopeusrajoituksen vaihtumista, vaan se vaihtuu kerrasta kyltin kohdalla. Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin, niin ennakointi tulee käyttöön, mistä on se etu, että auto alkaa kiihdyttää jo ennen kylttiä uuteen rajoitukseen. Hidastaessa toki sama. Eli ajaa "ihmismäisemmin" ja nuo siirtymät menee pehmeämmin kuin Suomessa. Syytä voi arvailla, mutta maahantuojan laiskuus on minun veikkaus. Lisäksi täällä auto ei näytä kolmioita, stop-merkkejä eikä sen puoleen liikkennevalojakaan, eikä näin ollen myöskään noudata niitä.

Harmillisesti omassa autossa on MGU5, jota ei voi koodata, niin ei saa em. rajoituksia pois. Jos olisi vanhempi MGU4 (iDrive 8.0), niin nuokin avustimet saa käyttöön koodaamalla :cool:

Ihmeen hyvin muuten toimii vuoristoteilläkin tuo Driving Assistant Pro (aka autopilot). Edellä saa mennä auto rajoitusta hitaammin ja vaikka tulee niin jyrkkä mutka, että edellä menevä jää vuoren rinteen taa katveeseen, ei auto lähde kiihdyttämään, vaan "älyää", että siellä se auto edelleen menee, vaikkei juuri nyt näykään. Jos sen sijaan edellä menevä vaihtaa kaistaa, kiihdyttää auto heti eli mikään ohjelmoitu viive tuossa ei ole kyseessä. Lisäksi auto kiihdyttää hyvinkin ripeästi tavoitenopeuteen, eikä kuten moni muu ajamani adaptiivisella vakkarilla oleva auto, jota saa avittaa kaasulla, kun muuten kiihdyttää kuin mopoauto. Tämmöiset asiat ei välttämättä selviä lyhyellä koeajolla, eikä edes YouTubesta, niin ei ole helppoa uuden auton osto. Ja toki omaankin on tullut päivityksiä, jotka on parantaneet toimintaa eli sikälikin on hankala katsoa yhtään vanhempaa arvostelua, kun se ei välttämättä pidä enää paikkaansa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 425
Tosin Suomessa on Bemarikin rampautettu. Suomessa ei ennakoida nopeusrajoituksen vaihtumista, vaan se vaihtuu kerrasta kyltin kohdalla. Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin, niin ennakointi tulee käyttöön, mistä on se etu, että auto alkaa kiihdyttää jo ennen kylttiä uuteen rajoitukseen. Hidastaessa toki sama. Eli ajaa "ihmismäisemmin" ja nuo siirtymät menee pehmeämmin kuin Suomessa. Syytä voi arvailla, mutta maahantuojan laiskuus on minun veikkaus. Lisäksi täällä auto ei näytä kolmioita, stop-merkkejä eikä sen puoleen liikkennevalojakaan, eikä näin ollen myöskään noudata niitä.

Harmillisesti omassa autossa on MGU5, jota ei voi koodata, niin ei saa em. rajoituksia pois. Sinulla taitaa olla MGU4 (iDrive 8.0), niin nuokin avustimet saa käyttöön koodaamalla :cool:
Kysyin maahantuojalta kun olin tuon suomirampautuksen huomannut käytyäni autolla ruotsissa. Vastaus oli että eri maissa myydyissä autoissa saattaa olla erilaiset anturit jne. Siis kyseessä se täysin sama auto. Ilmeisesti kun tulee rajan yli takaisin suomeen niin siihen itsestään menomatkalla liimautuneet anturit tipahtavat maahan.

Erittäin ärsyttävää kun autossa tiedetysti ominaisuudet on ja ne toimii mutta niitä ei syystä x anneta käyttöön. Virallista reittiä mennessä ei edes rahalla.
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 922
Nyt tuli keskustelua siitä, mikä itseänikin on mietityttänyt; joka paikassa ei voi vaan ajaa NiiloTyynenä Autopilotti päällä, on sellaisia ansoja, että nopeus laskee 80>60 ja heti perään kamera. Ei ehtisi nopeus laskea riittävästi etteikö sakkoa tulisi.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
867
Kysyin maahantuojalta kun olin tuon suomirampautuksen huomannut käytyäni autolla ruotsissa. Vastaus oli että eri maissa myydyissä autoissa saattaa olla erilaiset anturit jne. Siis kyseessä se täysin sama auto. Ilmeisesti kun tulee rajan yli takaisin suomeen niin siihen itsestään menomatkalla liimautuneet anturit tipahtavat maahan.

Erittäin ärsyttävää kun autossa tiedetysti ominaisuudet on ja ne toimii mutta niitä ei syystä x anneta käyttöön. Virallista reittiä mennessä ei edes rahalla.
Ihan kalavale tuo maahantuojan selitys, koska koodaamalla ne tosiaan toimii Suomessakin ihan täysin. He eivät vaan jostain syystä ole jaksaneet aktivoida niitä tänne. Liekö siksi, kun BMW Nordicin päämaja on Ruotsissa? Sitäpaitsi uudemissa SP21 autoissa nuo toimii täälläkin, mutta niissä siis toki on oikeastikin eri anturit. Tuskinpa kumminkaan oikeasti on mistään kameran versiosta kiinni.
 
Liittynyt
26.10.2017
Viestejä
210
Harmillisesti omassa autossa on MGU5, jota ei voi koodata, niin ei saa em. rajoituksia pois. Jos olisi vanhempi MGU4 (iDrive 8.0), niin nuokin avustimet saa käyttöön koodaamalla :cool:
Itselläni MGU4. Voiko koodata itse helposti vai kannattaako käyttää jossain koodattavana? Ja pysyykö se vai päivityksen jälkeen aina pitää päivittää tämä?
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
867
Itselläni MGU4. Voiko koodata itse helposti vai kannattaako käyttää jossain koodattavana? Ja pysyykö se vai päivityksen jälkeen aina pitää päivittää tämä?
Itse voi koodata, mutta onko se helppoa vai vaikeaa taitaa riippua ihan tekijästä. Vaatii joka tapauksessa joko E-Sysin tai Bimmer Utilityn eli Bimmer Code ei näe tarvittavia moduuleita edes expert modessa. Itse jos tuon opettelee, niin pääsee jatkossa helpommalla, koska ei tosiaan pysy päivitysten yli, kuten ei muutkaan FDL koodaukset. Ja itse en ole siis kyseistä koodausta tehnyt, koska omaan autoon se ei onnistu. Siksipä en voi antaa tarkempia ohjeitakaan ja muutenkin menee offtopikin puolelle täällä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
253 086
Viestejä
4 405 362
Jäsenet
73 094
Uusin jäsen
Jussi_T

Hinta.fi

Ylös Bottom