Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
15.08.2024
Viestejä
8
Jos kaikki kytkee pois, niin seuraava porras olisi se että pois kytkentä estetään. nyt on siirtymäaika siihen asti kun valmistajat ovat saaneet systeemit toimivikasi, niin voidaan ottaa nopeusrajoitin käyttöön.

Ylläoleva oli kärjistys, mutta jos kuskit eivät välitä varoituksesta niin pakkohan systeemiä tiukentaa. Suomessa rajoittimet voivat saada hallinnon vastusta, koska nopeusvalvonta rangaistuksineen on suht tehokas tapa rahoittaa liikennevalvontaa. Tosin vastavoimana sitten kustannussäästöt muissa kohdissa.
Elikkäs samanlainen GPS perusteinen max speed rajoitus tarvitaan autoihin, mitä on jo käytössä sähköpotkulaudoilla. Kannatetaan ylitehoisille sähköautoille tätä :geek:
 
Liittynyt
15.08.2024
Viestejä
8
Autot | Tuhansia taloja voi odottaa yllätys ja valvontapartio, jos ne eivät tee parkkipaikalleen pientä investointia pikimmiten

Pitäisi olla 31.12.2024 mennessä yli 20 autopaikalle asennettu laturi, niin pahimmillaan pitää uusia sähköverkkoa eli uusia kaapeleita yms... Onko välttämättä muuttotappiokunnissa taloyhtiöillä rahaa tähän
Juuri näin. Kupari on kallista ja kahdessa yhtiössä, joissa asiaan olen perehtynyt syöttökaapelia ei oltu juuri ylimitoitettu, joten kesti 5kpl vaihtoja latausasemiin. Eli hyvin nopeasti alkaa kaapelointiremontti. Yksinkertainen homma näissä, ja tarjous näissä jo ~30-35k €.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 229
Autot | Tuhansia taloja voi odottaa yllätys ja valvontapartio, jos ne eivät tee parkkipaikalleen pientä investointia pikimmiten

Pitäisi olla 31.12.2024 mennessä yli 20 autopaikalle asennettu laturi, niin pahimmillaan pitää uusia sähköverkkoa eli uusia kaapeleita yms... Onko välttämättä muuttotappiokunnissa taloyhtiöillä rahaa tähän
Juuri näin. Kupari on kallista ja kahdessa yhtiössä, joissa asiaan olen perehtynyt syöttökaapelia ei oltu juuri ylimitoitettu, joten kesti 5kpl vaihtoja latausasemiin. Eli hyvin nopeasti alkaa kaapelointiremontti. Yksinkertainen homma näissä, ja tarjous näissä jo ~30-35k €.
Lain vaatimukset täyttää yhdellä (1 kpl) latauspisteitä, joka voi olla vaikka 1x16A eli 3,7kW. Tämä maksaa tyyliin alle tonnin.

Ja jos kaapeloinnit/liittymä ei tuota lisäystä kestä niin sähköremontti olisi joka tapauksessa pitänyt tehdä jo aikaa sitten.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 040
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 288
Autot | Tuhansia taloja voi odottaa yllätys ja valvontapartio, jos ne eivät tee parkkipaikalleen pientä investointia pikimmiten

Pitäisi olla 31.12.2024 mennessä yli 20 autopaikalle asennettu laturi, niin pahimmillaan pitää uusia sähköverkkoa eli uusia kaapeleita yms... Onko välttämättä muuttotappiokunnissa taloyhtiöillä rahaa tähän
Hyvin harva taloyhtiö omistaa sellaista yli 20 parkkipaikan kiinteistöä, joka ei olisi asuinkäytössä.

Linkkaamasi HS-uutinen:
"”Latauslaki” edellyttää, että muussa kuin asuinkäytössä oleviin ja yli 20 pysäköintipaikkaa sisältäviin kiinteistöihin pitää asentaa latauspiste. Takaraja on vuodenvaihde.".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 218
Ei oo. Mulla lyöty kilpiin 18.7.2024 ja rekisteriotteessa häntälupa. Ei ole missään MY24 Gen5W EV6:ssa pimputinta, kun tulee vasta faceliftiin. Tai siis on pimputin mut laittaa pois päältä niin pysyy ikuisesti. Luovutuksessa otin jo pois luonnollisesti...

Sama mullakin -24 mallinen eikä pimputa. Oli positiivinen yllätys.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 897
Ei oo. Mulla lyöty kilpiin 18.7.2024 ja rekisteriotteessa häntälupa. Ei ole missään MY24 Gen5W EV6:ssa pimputinta, kun tulee vasta faceliftiin. Tai siis on pimputin mut laittaa pois päältä niin pysyy ikuisesti. Luovutuksessa otin jo pois luonnollisesti...

Sitten se on laiton peli. Siirtymäaikahan alko jo heinäkuussa 2022. Heinäkuussa 2024 kaikissa myydyissä autoissa se pitäisi olla.

The European Union agreed in 2019 to make an overridable version of ISA, along with a number of other vehicle safety measures, mandatory on new models of car sold in the EU from July 2022 and on all new cars sold from July 2024.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 163
Jos käteen tipahtaisi 50-80k€, jolla olisi pakko ostaa sähköauto, niin mikä löytyisi pihasta? Tuntuu, että aina kun laittaa budjettiin 5k€ lisää niin tulee julmetusti lisää vaihtoehtoja. Tullut katsottua niin käytettyjä kuin uusiakin. Pitäisi varmaan vaan alkaa reilusti ottaa paljon eri malleja koeajoon kun ei muuten saa päätettyä.
Itse päädyin Teslaan, Model Y LR. Jos nyt pitäisi valita uudestaan niin valinta osuisi samaan.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 841
Tietoa ei ole, mutta mutulla luulisin että jos se pimputus tulee eri summerista, eikä auton kaiuttimesta, niin äänihän loppuu summerin kaapelin katkaisemalla ainakin.
Tämän lisäksi luultavasti kaikissa tulee villkuva ”juttu” näyttöön ja pahimmassa tapauksessa toi katkaisu aiheuttaa vikakoodin. Samalla lähtee muut tarpeellisetkin äänet (jos sellaisia edes on). Tämä tuskin on ratkaisu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 163
Mistä autot sitten tuon nopeusrajoituksen katstovat? Itselläni siis onneksi 23 malli niin ei ole pimputuksia, mutta nopeusrajoitus on useimmiten väärin auton näytöllä kuitenkin. Tulee karttadatasta vaikka auto merkit osaakin lukea ja näyttää ne, mutta tietoa ei nyt hyödynnetä. Eli aina on jotain 5v vanhoja tietyön 40 alueita siellä täällä karttadata täynnä vaikka oikea rajoitus olisi 100 km/h tms. kun tietyö on valmistunut jos vuosikausia sitten mutta karttadataa ei päivitetä varmaan kun kerran 10 vuoteen tms.

Eli onko ajaminen 24 mallin autolla jatkuvaa pimputusta siis?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 418
Sitten se on laiton peli. Siirtymäaikahan alko jo heinäkuussa 2022. Heinäkuussa 2024 kaikissa myydyissä autoissa se pitäisi olla.

The European Union agreed in 2019 to make an overridable version of ISA, along with a number of other vehicle safety measures, mandatory on new models of car sold in the EU from July 2022 and on all new cars sold from July 2024.

Mitä tarkoittaa tässä yhteydessä "Heinäkuussa 2024 kaikissa myydyissä autoissa se pitäisi olla." ?
Siis puhe kielessä ymmärrän että jos teen kaupat heinäkuussa, niin pitäisi olla, mutta tarkoittaako se oikeasti sitä loppuasiakas kauppa päivää ?
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 841
Näitä rajatapauksia on myös huollossa päivitetty ”paskaksi” eli kannattaa pyytää etteivät muuta jos mahdollista.
 
Liittynyt
15.08.2024
Viestejä
8
Hyvin harva taloyhtiö omistaa sellaista yli 20 parkkipaikan kiinteistöä, joka ei olisi asuinkäytössä.

Linkkaamasi HS-uutinen:
"”Latauslaki” edellyttää, että muussa kuin asuinkäytössä oleviin ja yli 20 pysäköintipaikkaa sisältäviin kiinteistöihin pitää asentaa latauspiste. Takaraja on vuodenvaihde.".
Juu eli koskee näitä yhtiöitä joilla on asuntokohtaiset parkkipaikat yhtiön parkkipaikoilla. Näitä lienee paljon isolla peellä. Yhtiö hoitaa tietenkin kalusteiden vaihdon. (ja sen myötä koko syöttöjärjestelmän kaapeleineen, lähtöineen, sulakkeineen)
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 897
Mistä autot sitten tuon nopeusrajoituksen katstovat? Itselläni siis onneksi 23 malli niin ei ole pimputuksia, mutta nopeusrajoitus on useimmiten väärin auton näytöllä kuitenkin. Tulee karttadatasta vaikka auto merkit osaakin lukea ja näyttää ne, mutta tietoa ei nyt hyödynnetä. Eli aina on jotain 5v vanhoja tietyön 40 alueita siellä täällä karttadata täynnä vaikka oikea rajoitus olisi 100 km/h tms. kun tietyö on valmistunut jos vuosikausia sitten mutta karttadataa ei päivitetä varmaan kun kerran 10 vuoteen tms.

Eli onko ajaminen 24 mallin autolla jatkuvaa pimputusta siis?
Karttadata tai lukee kameralla. Tesloissa on ikävä kun luottavat maissa X vielä karttadataan, eikä auto edes "yritä" lukea moottori ja kehäteiden nopeusrajoituskylttejä syystä X. Syy on milloin patentit, millon mikäkin. Jonkun patentin kuulemma Tesla on onnistunut kiertämään liittyen nopeusrajoitustenkylttien lukuun, joten taas maissa X Teslatkin osaa lukea nopeusrajoituskyltit ja käyttää sen pohjalta kameradaa niin kuin kuuluukin. Hiljattainhan tuli päivitys Tesloihin missä taas maat X sai ominaisuuden että auto lukee kameralla nopeusrajoityskylttejä ja käyttää sitä dataa. Ikävä kyllä Suomi ei ollut mukana listassa.

Lisäyksenä vielä, että olin lukevinani Saksan teslafoorumilta, jossa myös tuskaillaan kun Tesla ei lue tai näytä oikein nopeusrajoitusdataa, että vuonna 2027 pitäisi kaikkien EU maiden jokaisen tien nopeusrajoitusdata olla rekisterissä ja sitä rekisteriä on päivitettävä, jos nopeusrajoitukset muuuttuu tiellä. Ehkä silloin viimein nopeusrajoitukset on oikein vaikka kyltit olisi lumenpeitossa tai vastaavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
7 208
Lain vaatimukset täyttää yhdellä (1 kpl) latauspisteitä, joka voi olla vaikka 1x16A eli 3,7kW. Tämä maksaa tyyliin alle tonnin.

Ja jos kaapeloinnit/liittymä ei tuota lisäystä kestä niin sähköremontti olisi joka tapauksessa pitänyt tehdä jo aikaa sitten.
Vaikka 1kpl latauspiste, silti on oltava latsuspistevalmius xx-määrä

Sähköautojen latauspisteet tulevat yritysten parkkipaikoille | Lumme Energia

Uusissa ja laajamittaisesti korjattavissa kiinteistöissä sähköautojen latauspisteitä tarvitaan seuraavasti:

• Jos pysäköintipaikkoja on 11-50 tarvitaan yksi suuri (yli 22 kW) tai vähintään yksi normaalitehoinen (3,8–22 kW) latauspiste.
• Jos pysäköintipaikkoja on 51-100 tarvitaan yksi suuri (yli 22 kW) tai vähintään kaksi normaalitehoista (3,8–22 kW) latauspistettä.
• Jos pysäköintipaikkoja on yli sata tarvitaan yksi suuri (yli 22 kW) tai vähintään kolme normaalitehoista (3,8–22 kW) latauspistettä.

Kun kiinteistöllä on 11–30 pysäköintipaikkaa, on lisäksi asennettava latauspistevalmius vähintään 50 prosenttiin pysäköintipaikoista.

Jos pysäköintipaikkoja on yli 30, latauspistevalmius on asennettava vähintään 20 prosenttiin pysäköintipaikoista kuitenkin niin, että latauspistevalmius on vähintään 15 pysäköintipaikassa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 418
Karttadata tai lukee kameralla. Tesloissa on ikävä kun luottavat maissa X vielä karttadataan, eikä auto edes "yritä" lukea moottori ja kehäteiden nopeusrajoituskylttejä syystä X.
Suomessa ymmärtääkseni se merkkidata on hyvin ajantaisaista ja tarkkaa(*, valtion teillä varsinkin. Teslasta jäänyt mielikuva ettei käytä ajantasaista dataa, vaan jotain vanhaa.

(*
Toisessa ketjussa löydetty virhe, mutta sekin kai enemmänkin niin päin että tien reunasta puuttu merkki. (olis se keskustelu rampista mihin oli tikkarien mukaan 50km/h rajoitus, olisi pitänyt olla 80km/h)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 424
Oma bemari ei ainakaan omaan muistiin ole kertaakaan erehtynyt oikeasta nopeusrajoituksesta. Ainoat kerrat missä menee "pieleen" on kun alkaa tietyörajoitus mutta se ei koskaan lopu niin silloin kuvittelee että jatkuu matalana kunnes bongaa uuden kyltin. Jollain alueella siinä voi mennä pitkäänkin ennen seuraavaa kylttiä.

Oli kesällä alla upouusi alkaenmallin vuokra audi ja voi helvetti miten syvältä se oli. Pimputukset valikoiden kautta hankalasti pois ja auto oli aivan kykenemätön katselemaan kylttejä, ilmeisesti oli niin huono malli että jostain karttadatasta otti ne. Tämä yhdistettynä itäblokkiin missä näköjään karttadata ja totuus oli jotain aivan muuta niin olihan sen kanssa aivan sietämätöntä ajella kun info joku 50% ajasta aivan päin helvettiä.
Oletettavasti sen siinä audissa olisi saanut vaikka rattiin pikanapiksi mutta en osannut tuntematonta vuokra-autoa käyttää tarpeeksi hyvin.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 897
Oma bemari ei ainakaan omaan muistiin ole kertaakaan erehtynyt oikeasta nopeusrajoituksesta. Ainoat kerrat missä menee "pieleen" on kun alkaa tietyörajoitus mutta se ei koskaan lopu niin silloin kuvittelee että jatkuu matalana kunnes bongaa uuden kyltin. Jollain alueella siinä voi mennä pitkäänkin ennen seuraavaa kylttiä.

Oli kesällä alla upouusi alkaenmallin vuokra audi ja voi helvetti miten syvältä se oli. Pimputukset valikoiden kautta hankalasti pois ja auto oli aivan kykenemätön katselemaan kylttejä, ilmeisesti oli niin huono malli että jostain karttadatasta otti ne. Tämä yhdistettynä itäblokkiin missä näköjään karttadata ja totuus oli jotain aivan muuta niin olihan sen kanssa aivan sietämätöntä ajella kun info joku 50% ajasta aivan päin helvettiä.
Oletettavasti sen siinä audissa olisi saanut vaikka rattiin pikanapiksi mutta en osannut tuntematonta vuokra-autoa käyttää tarpeeksi hyvin.
Osaako myös tulkita taajama alkaa tai taajama päättyy kylttiä? Ilman siis että on 50 tai 80 lätkää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 320
Timestampattu kohtaan 12:05:



Ihan rehellisesti kävin katsomassa Drivalian yksityisleasingtarjousta, mikä oli mielestäni asiallinen, mutta tämä video ja erityisesti tämä kohta, kyllä poisti aika tehokkaasti ison osan mielenkiinnosta autoa kohtaan.

Vaikuttaa todella hölmöltä ja ajaessa hankalalta käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 879
Sitten se on laiton peli. Siirtymäaikahan alko jo heinäkuussa 2022. Heinäkuussa 2024 kaikissa myydyissä autoissa se pitäisi olla.
Onhan nuo häntäluvalla laillisia. Pitää koittaa itkeä Trafille+EU:lle, että iskevät kaikki MY23-MY24 sekä Kia EV6:t että Hyundai Ioniq 5/6 käyttökieltoon :D Jos sais vaikka rahat takasi korkojen kera "laittomuuksien" johdosta! Ai niin joo mut en haluu MY25 pimputuksia.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 879
Sama mullakin -24 mallinen eikä pimputa. Oli positiivinen yllätys.
Muuten en ois ite vaihtanukkaan MY23 Sportagesta tähän. Ceed/Xceed-perhe jo MY23 pilattu moisilla käyttökelvottomiksi. Tuttua vituttaa kun vaihtoi MY21 Xceedin MY23:een missä pimputtelut jo on läsnä ja vaatii joka kerta erikseen poistoa tai nyt uusimman softan myötä ratin "mutea" pohjassa joka kerta... Ei taideta rouvan MY21 Xceedistä luopua.

Sama on sitten Hyundai Kona uus korimallinen, pimpsuttelua piisaa ja vireystilavalvontakin pimputtaa jo autoon istumisen jälkeen jos aukaisee suuta/haukottaa aamulla. Kia EV9 vireystilavalvonta samanlainen paska. Nythän sentäs EV9:iinkin tuli tuo mute-nappulahomma heinäkuussa, mutta kaikki ostajat sai siihen mennessä kahlata valikoissa tai laittaa tähti-nappulaan oikopolun ja deaktivoida joka kerta erikseen. Näppärää. Mut uudemman mallista superpaskaa ccNc:n vireystilavalvontaa ei korjaa... Eli ostakaa nyt vaan Gen5W-antiikkimallit jos haluutte Ioniq 5/6 tai EV6.

PS. 7/24 eli uusimmassa infotainment-päivityksessähän uhiteltiin tuosta, muttei oikeasti tullut siinäkään EV6:een ts. ei tule toivottavasti koskaan muutenkaan takautuvasti. Etäperslämppiä odottelin, kun huhuiltu, mut toi päivitys vaan rikkoi Hyundain puolelta ne :D
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 418
Timestampattu kohtaan 12:05:



Ihan rehellisesti kävin katsomassa Drivalian yksityisleasingtarjousta, mikä oli mielestäni asiallinen, mutta tämä video ja erityisesti tämä kohta, kyllä poisti aika tehokkaasti ison osan mielenkiinnosta autoa kohtaan.

Vaikuttaa todella hölmöltä ja ajaessa hankalalta käyttää.
Ärsyttääkö suo ne ratin napit, vai se että videon tekiä ei tiedä miten tuota käyttöliittymää käytetään tuossa tilanteessa?
kuva_2024-09-17_113435031.png
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
340
MY24 sais vielä ilman nopeuspimputuksia häntäluvalla... Tulee vasta faceliftiin Ioniq5 / Ev6 tuo ccNc ja pakolliset pimputukset. Itte päädyin MY24 EV6 ku MY25 menee ratti ja keula friikiksi + nyt näitä saa oikeesti halvalla maassa jäljellä olevat.
Mitä tarkoittaa "oikeasti halvalla"? Kesällä AWD:ta sai alle 50ke, ei ainakaan enää löytynyt tuota tarjousta ja halvin takaveto 55ke kian sivuilla...
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 841
pimpsuttelua piisaa ja vireystilavalvontakin pimputtaa jo autoon istumisen jälkeen jos aukaisee suuta/haukottaa aamulla.
HP-pösössäkin riittää huumoria (autossa on pieni akku) kun heitti kahvikupin kuvan kun rangea oli alle 30 km jäljellä. Noista en ole ihan varma ovatko pakollisia vai saako niistä vain Euro NCAP pisteitä.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 897
HP-pösössäkin riittää huumoria (autossa on pieni akku) kun heitti kahvikupin kuvan kun rangea oli alle 30 km jäljellä. Noista en ole ihan varma ovatko pakollisia vai saako niistä vain Euro NCAP pisteitä.
Uudessa Highland Model 3:ssa oli muistaakseni täppä että uneliaisuuden seurannan sai pois päältä. En tosin kokeillut saako pysyvästi disabloitua vai pomppaako takas päälle kuten ISA.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 897
Onhan nuo häntäluvalla laillisia. Pitää koittaa itkeä Trafille+EU:lle, että iskevät kaikki MY23-MY24 sekä Kia EV6:t että Hyundai Ioniq 5/6 käyttökieltoon :D Jos sais vaikka rahat takasi korkojen kera "laittomuuksien" johdosta! Ai niin joo mut en haluu MY25 pimputuksia.
Jotain facen sähköautoryhmää seuranneena niin ymmärtääkseni Ioniq 6:ssa on aina tuo ISA. Sen verran tuore malli että pakko olla. ISAhan on pakko olla kaikissa heinäkuu 2022 jälkeen tyyppihyväksytyissä autoissa.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 841
Jotain facen sähköautoryhmää seuranneena niin ymmärtääkseni Ioniq 6:ssa on aina tuo ISA. Sen verran tuore malli että pakko olla. ISAhan on pakko olla kaikissa heinäkuu 2022 jälkeen tyyppihyväksytyissä autoissa.
Tässä on sinänsä jännä juttu että kaikissa kiinalaisissa ISA on tietääkseni aina sääntöjen mukaan. Eivät varmaan halua antaa mahdollisuutta sanktioille.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
253 052
Viestejä
4 404 497
Jäsenet
73 092
Uusin jäsen
Lufcdeano

Hinta.fi

Ylös Bottom