Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 512
Audin A6 e-tron hinnastot tuli juuri. Ja tosiaan jos ei halua quattrona Q6 SUV:ia vaan A6 farmarin niin se on sitten 5000€ farmarilisää. Tekee kyllä Q6:sta juuri houkuttelevamman niille jotka odotteli A6 e-tronia.

A6 Sportback e-tron quattro 81 990€
A6 Avant e-tron quattro 83 990€

Q6 e-tron quattro 77 990€

Jos haluaa SUV:ia halvemman niin pitää tyytyä pikkuakkuiseen versioon (64 990€), Q6:ssa on aina isompi akku.

Isoakkuinen takavetokin on 4000€ halvempi SUV:ina.

Mutta isompiakkuisessa takavetoisessa Sportbackissa on ihan kiva range, 750 km WLTP. Alkaa olla jo ranget kohdillan ja latauskin kun on nopeaa niin kyllä kelpaa isorakkoisella ajella Lappiin.
Nopeasti kun tuota A6:sta konfiguroi yrittämällä saada ID.7:ää vastaavaa varustetasoa, niin hinta nousee nopeasti 95-105 tonnin tietämille. Tottakai Audissa vastaavan otsikon lisävarusterivi voi olla laadukkaamman oloinen, mutta kyllä siitä premiumin premiumista saa sitten hintaakin maksaa. Toki parempituloiset ajaa Audilla ja me köyhemmät tyydytään volkkariin :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 921
Jos on autoihin orientoitunut niin ei pitäisi tulla yllätyksenä, että kulutus nousee kun nopeus kasvaa. Sähköautoilla tämä on toki "lineaarista", kun polttomoottorin paras hyötysuhde on jollain tietyllä kuormalla. Eli kulutus ei välttämättä nouse ihan samassa suhteessa nopeuden kanssa.

No, ehkä saivartelen sanamuodoista tai luen liikaa iltapäivälehtien kommenttiosiota. Monille ei kuitenkaan tunnu olevan selvää, että olosuhteet vaikuttaa sähköautoihin juuri siksi, että sähkömoottorin hyötysuhde on korkea.

Sähköauton 20kWh/100km kulutus alkaa kuulostamaan vähältä, jos laskee keskiverto bensa-auton kulutukseksi 54kWh/100km (Jos 1 litra bensaa sisältää noin 9kWh energiaa).
Ei ole lineaarista.

Tehontarve kasvaa verrannollisena nopeuden kolmanteen potenssiin.

kWh/h kulutus kasvaa siis about samassa suhteessa miinus eri toimintapisteiden hyötysuhde.

kWh/km kasvaa maltillisemmin kun nopeus muuttuu samalla
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 567
Nopeasti kun tuota A6:sta konfiguroi yrittämällä saada ID.7:ää vastaavaa varustetasoa, niin hinta nousee nopeasti 95-105 tonnin tietämille. Tottakai Audissa vastaavan otsikon lisävarusterivi voi olla laadukkaamman oloinen, mutta kyllä siitä premiumin premiumista saa sitten hintaakin maksaa. Toki parempituloiset ajaa Audilla ja me köyhemmät tyydytään volkkariin :)
Toisaalta "Kansanautojenkin" hinta alkaa kyllä karkaamaan aika rajusti ison osan kansasta maksukyvyn ulkopuolelle...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 131
Nopeasti kun tuota A6:sta konfiguroi yrittämällä saada ID.7:ää vastaavaa varustetasoa, niin hinta nousee nopeasti 95-105 tonnin tietämille. Tottakai Audissa vastaavan otsikon lisävarusterivi voi olla laadukkaamman oloinen, mutta kyllä siitä premiumin premiumista saa sitten hintaakin maksaa. Toki parempituloiset ajaa Audilla ja me köyhemmät tyydytään volkkariin :)
Arvon tippuminen jos jatkuu samanlaisena sähköautoissa kun aiemmin niin muutaman vuoden päästä varmaan ihan hyvällä hintaa saa tommosen alkujaan 100k€ audin käytettynä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 376
Mutta isompiakkuisessa takavetoisessa Sportbackissa on ihan kiva range, 750 km WLTP. Alkaa olla jo ranget kohdillan ja latauskin kun on nopeaa niin kyllä kelpaa isorakkoisella ajella Lappiin.
Mikäs on muuten markkinoiden isoin WLTP range tällä hetkellä? Model S:lläkin "vain" 649km (neliveto tosin). Pösöllä oli tulossa joku megarange laitos jossain kohtaa.
Yritin laskea että miten tuo 750km oikein saadaan mutta en onnistunut. WLTP yhdistetty kulutus on merkattu 14,1kWh/100km ja akun kapa 94,9kWh joka johtaisi 670km rangeen. 750km range tulisi jos kulutus olisi 12,6kWh/100km.

EDIT: Mutta voi herran jumala että on ruma audi! Onko rumempaa audi onnistunut tekemään historiassa. Näyttää joltain 10v vanhalta pösöltä. xD

Screenshot 2024-09-06 at 12.59.11.png
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: dmn
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
886
Ei ole lineaarista.
Siksi siinä olikin lainausmerkit :) vähän epäselvästi ilmaisin, mutta lineaarisella tarkoitin siis sitä, ettei moottorin hyötysuhde muutu kierrosten tai kuormituksen mukaan ja siten vaikuta kulutuksen nousuun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
859
Yritin laskea että miten tuo 750km oikein saadaan mutta en onnistunut. WLTP yhdistetty kulutus on merkattu 14,1kWh/100km ja akun kapa 94,9kWh joka johtaisi 670km rangeen. 750km range tulisi jos kulutus olisi 12,6kWh/100km.

EDIT: Mutta voi herran jumala että on ruma audi! Onko rumempaa audi onnistunut tekemään historiassa. Näyttää joltain 10v vanhalta pösöltä. xD

Tuo WLTP on jännä sinänsä, että kulutuksessa on mukana lataushäviöt, mutta range on tietysti laskettu auton todellisen kulutuksen mukaan. Siksi range on isompi, kuin jakolaskun tulos ilmoitetusta kulutuksesta. Pienellä kyllä menee tuon kokoiseksi autoksi!
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 264
Arvon tippuminen jos jatkuu samanlaisena sähköautoissa kun aiemmin niin muutaman vuoden päästä varmaan ihan hyvällä hintaa saa tommosen alkujaan 100k€ audin käytettynä.
Isot arvonalenemat ovat suurelta osin johtuneet uusien autojen "hintapommeista". Jos nuo jatkuvat vuosittaisina niin se meinaisi sitä että uudenkin saa kohta ilmaiseksi. Toki tuo A6:n hintaluokka on sellainen että ensimäisen ostajan kilometrit ovat joka tapauksessa varmaan aika kalliita...
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 392
Mikäs on muuten markkinoiden isoin WLTP range tällä hetkellä? Model S:lläkin "vain" 649km (neliveto tosin). Pösöllä oli tulossa joku megarange laitos jossain kohtaa.
Kannattaa asioista ottaa selvää ennen perättömien juttujen levittämistä kun 19" nakeilla neliveto ässän range ollut vuosia 723 km, mutta hienoa että perinteiset merkit lähenee "rangetaistelussa".
Screenshot_2024-09-06-13-37-15-321_com.brave.browser.jpg
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 264
Itse väitin/väitän että tuotekehitysmielessä polttikset ovat pidemmällä kuin sähkikset. Isoja harppauksia ei viime vuoisina ole siellä enään tapahtunut. Sähkiksessä hyppäykset ovat ollet isoja joka kertoo siitä, että kehitys jatkuu kiivaana ja sähköauto on tuotekehittyskaaren alkupäässä. Siis auto kokonaisuutena.

Totta kai erinlaisia sähköosia on muussa yhtydessä käytetty ja kehitetty vaikka millä mitalla ja vaikka kuinka kauan, mutta kaiken implementoiminen automobiiliin on hieman eri asia.

Akut ovat hyvä esimerkki. Vuoden 2080 Pena naureskelee nykypäivän akkutekniikalle ja sähköautoille, ihan saman lailla kuin me ihmetellään 70 luvun autojen moottoreita, että olipas ne tehottomia ja bensasyöppöjä tupruttajia.
Tuota nyt on varmaan aika mahdoton sanoa, kumpi tekniikka on "pidemmällä". Ainakin hyötysuhdetarkastelu sanoo että polttiksessa olisi parantamisen varaa ja sähkiksissä taas ei juuri huomaisi eroa, vaikka päästäisiiin 100%:iin. Jos noista hyppäyksistä puhutaan niin en oikein tunnista että sellaista olisi tapahtunut enää Model 3:n jälkeen enkä pidettelisi hengitystä odotellessani jotain uutta ihmeakkua massatuontantoon. Halvempia ja ympäristöystävällisempiä tulee joo, mutta en nyt oikein keksi miksi nykysähkärit olisivat sen naurettavampia 2080-luvulla kuin juuri mikään muukaan nykytekniikka.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 268
Yritin laskea että miten tuo 750km oikein saadaan mutta en onnistunut. WLTP yhdistetty kulutus on merkattu 14,1kWh/100km ja akun kapa 94,9kWh joka johtaisi 670km rangeen. 750km range tulisi jos kulutus olisi 12,6kWh/100km.

EDIT: Mutta voi herran jumala että on ruma audi! Onko rumempaa audi onnistunut tekemään historiassa. Näyttää joltain 10v vanhalta pösöltä. xD

Paras A6 SB e-tron -malliversio, WLTP:
-range 756 km
-kulutus verkosta 14,0 kWh/100 km (sis. AC-lataushäviöt, tässä tapauksessa noin 10 %)
-ajoneuvon kulutus 12,6 kWh/100 km




@Hammer Schultz
MB EQS 450+, 118 kWh, 14,4 kWh/100 km, 822 km

Lucid Air Grand Touring, 112 kWh, 13,3 kWh/100 km, 839 km:
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
859
Tuota nyt on varmaan aika mahdoton sanoa, kumpi tekniikka on "pidemmällä". Ainakin hyötysuhdetarkastelu sanoo että polttiksessa olisi parantamisen varaa ja sähkiksissä taas ei juuri huomaisi eroa, vaikka päästäisiiin 100%:iin. Jos noista hyppäyksistä puhutaan niin en oikein tunnista että sellaista olisi tapahtunut enää Model 3:n jälkeen enkä pidettelisi hengitystä odotellessani jotain uutta ihmeakkua massatuontantoon. Halvempia ja ympäristöystävällisempiä tulee joo, mutta en nyt oikein keksi miksi nykysähkärit olisivat sen naurettavampia 2080-luvulla kuin juuri mikään muukaan nykytekniikka.
Onhan akuissa hurjasti parannettavaa. Nykyisiä voi ladata nopeasti vain lähes tyhjänä ja siitä sitten hidastuu. Tai jos ei hidastu, niin akun elinikä lyhenee. Lisäksi akku pitää olla sopivan lämpöinen, ei liian kuuma tai kylmä. Ja ei voi ladata huoletta täyteen, kun taas elinikä lyhenee. Tämän lisäksi painavat julmetusti ja vievät tilaa valtavasti.

Että sanoisin, että hinta ja ympäristöystävällisyys on vain pieni osa kehityskohteista. Pärjääkö nykyisillä akuilla? Tokihan, mutta parannettavaakin on. Sen sijaan polttiksessa ei ole vastaavia arkikäyttöä haittaavia puutteita. Hyötysuhde on heikko, mutta se on lähinnä päästöongelma kuin niinkään range tai käytettävyys.

Ja selvennyksenä itse ajan sähköautolla ja olen siihen tyytyväinen. Silti ottaisin paremman akun milloin vaan, jos olisi saatavilla.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 268
Kannattaa asioista ottaa selvää ennen perättömien juttujen levittämistä kun 19" nakeilla neliveto ässän range ollut vuosia 723 km, mutta hienoa että perinteiset merkit lähenee "rangetaistelussa".
Otahan vaari omasta neuvostasi.


En usko Teslalle 723 km WLTP rangea, vaan sen on pakko olla jollain muulla tavalla mitattu eri standardin lukema.

Kaikkien aikojen paras WLTP range Teslalla on ollut Model S Long Range Plus 11/2020-03/2021:lla:
-98,0 kWh
-15,0, ajoneuvo
-652 km WLTP



Uusista paras on Model S Dual Motor:
-95,0
-14,6
-649 km



Suomessa taitaa parhaana olla myynnissä 19"-Tempest - vanteinen Dual Motor, 634 km, eli kulutus 15,0. Kertokaa, jos olen väärässä, ja laittakaa linkkiä.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 392
Paras A6 SB e-tron -malliversio, WLTP:
-range 756 km
-kulutus verkosta 14,0 kWh/100 km (sis. AC-lataushäviöt, tässä tapauksessa noin 10 %)
-ajoneuvon kulutus 12,6 kWh/100 km




@Hammer Schultz
MB EQS 450+, 118 kWh, 14,4 kWh/100 km, 822 km

Lucid Air Grand Touring, 112 kWh, 13,3 kWh/100 km, 839 km:
Noissa EV database versioissa ei monesti ole Suomi-versioiden varusteita, jolloin range täällä hieman pienempi. Toisekseen lucid airiakaan ei saatavilla ole täällä.
Ei tosin nio et7, jolla päästäisiin jo uusille sataluvuille noin 900wltp. Nythän noita 150kwh akkuja Kiinassa vain voi vuokrata ja 100kwh akun ostaa. Ehkä mielenkiintoisin nyanssi oli kun vertasivat akkujen painoja, jolloin 75kwh lfp akku painoi lähes saman verran kuin 150kwh kuiva-akku.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
410
Teslan rangen osalta muisetlisin kanssa, että maksimit paperilla ovat olleet tuo 650km.

Ja tulevien mallien osalta en odota, että edes tähän geimiin lähdetään vaan ennemmin halpuutetaan akun koolla jos muuten saadaan energiatehokkaampi paketti kasaan. Kuitenkin tuo 500-600km paperirange riittää heittämällä Teslan luokassa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 989
Ei tuossa ole kyllä oikein järkeä. Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.

Muuten tulee elämästä ennemmin tai myöhemmin lainatun osuuden kaltaista kikkailua.
No meillä on kolme sähköautoa, joilla ajetaan kaikilla ihan kohtalaisesti. Yhdellä 15-20tkm vuoteen, toisella 25-30tkm vuoteen ja kolmannellakin 25tkm vuodessa. Pääsulake 3x25A ja kolme kpl 11kW lataulaitetta kuormanhallinalla ja hyvin riittää. Ainoastaan yhtä autoista (mun työsuhdeauto) ladataa silloin tällöin pikalaturissa matkan päällä. Kämpässä tosin kaukolämpö, eli talo ei jjri mitään vie pl. 11kW kiuas ja sama ottotehon induktioliesi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 382
EDIT: Mutta voi herran jumala että on ruma audi! Onko rumempaa audi onnistunut tekemään historiassa. Näyttää joltain 10v vanhalta pösöltä. xD

Rumaa tuossa lähinnä väri joka ei toimi yhtään keulamaskina + ihan hirveät 19" vanteet - harmillisesti siellä ei ole mitään siedettävän näköisiä 19" vaihtoehtoja vaan oksennuksen näköisistä eroon pääsemiseksi on vaihdettava tuumaa isompiin...
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 392
Otahan vaari omasta neuvostasi.


En usko Teslalle 723 km WLTP rangea, vaan sen on pakko olla jollain muulla tavalla mitattu eri standardin lukema.

Kaikkien aikojen paras WLTP range Teslalla on ollut Model S Long Range Plus 11/2020-03/2021:lla:
-98,0 kWh
-15,0, ajoneuvo
-652 km WLTP



Uusista paras on Model S Dual Motor:
-95,0
-14,6
-649 km



Suomessa taitaa parhaana olla myynnissä 19"-Tempest - vanteinen Dual Motor, 634 km, eli kulutus 15,0. Kertokaa, jos olen väärässä, ja laittakaa linkkiä.
Konfiguraattorissa 21" nakeilla tuo 600+ range ja hölmökin tietää että range isonee kun pienemmät nakit. Mutta mielenkiinnolla Audin rangetestiä odotellaan -25 kesällä ja -26 talvella kun hinnaston myötä keväällä alkavat tehtaanlinjastot tekemään tuota 715wltp neliveto versiota. Odottavan aika on pitkä vai pitäisikö tuumata Tesla 5v aikaansa edellä ironisesti?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 268
Konfiguraattorissa 21" nakeilla tuo 600+ range ja hölmökin tietää että range isonee kun pienemmät nakit. Mutta mielenkiinnolla Audin rangetestiä odotellaan -25 kesällä ja -26 talvella kun hinnaston myötä keväällä alkavat tehtaanlinjastot tekemään tuota 715wltp neliveto versiota. Odottavan aika on pitkä vai pitäisikö tuumata Tesla 5v aikaansa edellä ironisesti?
Teslan sivulla oli 634 km WLTP. Vanteiden valinnassa oli 19" sisältyy, mutta ei ollut ilmoitettu WLTP-lukemaa. Lisähintaan 4950 eurolla saisi 21", jolle oli ilmoitettu 634 km WLTP.

Jos 21" 634 km pitää paikkansa, niin oletettavasti 19" on pidempi. Tuskin kuitenkaan yli 649 km:n, minkä EV-Database ilmoittaa olevan WLTP TEL, eli pienikulutuksisimman version, mikä on mitattu WLTP-testin mukaisesti. Sekin on mahdollista, ettei 19" ole vedetty ollenkaan WLTP-testiä, joten virallista lukemaa ei ole olemassakaan, vaan Teslan mainosmies on ravistanut hihasta lukeman. Sellaisia lukemia ei voi verrata muiden WLTP-arvoihin, joista oli puhe. Ja vaikka vertaisi, olisi se vähemmän kuin EQS 450+:n 822 km parhaimmalla versiolla.

Laitahan todisteita pöytään, että jonkin Model S:n WLTP range on väittämäsi 723 km.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 413
Laitahan todisteita pöytään, että jonkin Model S:n WLTP range on väittämäsi 723 km.
tuo 723 on joku höpönlöpö numero.
WLTP on se mitä näissä verrataan ja tuo 723 ei sellainen ole.

teslan jenkkisivujen mukaan vanteiden vaikutus rangeen on reilu 30km mutta euroopassa se onkin jo 100km. Luotettavan kuuloista markkinointia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
251 958
Viestejä
4 384 288
Jäsenet
72 902
Uusin jäsen
make2605

Hinta.fi

Ylös Bottom