Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
1 034
No kirjoitit "koska sähkärikauppa ei käy" joka ei vastaa sitä miksi VW:n täytyy karsia tehtaita.
Ehkä ennemminkin se viesti näyttäisi olevan, että se ei kenelläkään käy kuten ovat uskoneet sen käyvän ja siksi niitä tuotantoja täytyy alkaa viilailemaan. Odotukset ovat olleet epärealistiset, tai sitten markkinassa on muuttunut jokin ja homma sakkaa joka puolella sen vuoksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 252
Ehkä ennemminkin se viesti näyttäisi olevan, että se ei kenellekään käy kuten ovat uskoneet sen käyvän ja siksi niitä tuotantoja täytyy alkaa viilailemaan. Odotukset ovat olleet epärealistiset, tai sitten markkinassa on muuttunut jokin ja homma sakkaa joka puolella sen vuoksi.
Markkinasuhtanteet vaihtuu ja minusta sinä nyt yrität tuijottaa koko autoalan tilannetta jonkun EV-suurennuslasin läpi. Esim. katsoo VW:n 2023 uutista:

Ei ehkä ihan näytä siltä, että firma menee just nurin vaikka EV:t kokee pientä takkuilua? Kohta syklit muuttuu ja taas mennään (koko EV-ala).
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
1 034
Ei ehkä ihan näytä siltä, että firma menee just nurin vaikka EV:t kokee pientä takkuilua? Kohta syklit muuttuu ja taas mennään (koko EV-ala).
Missähän mä olen sanonut, että VW on menossa nurin. Ottaa pään pois perseestä ja lukee niitä viestejä. Tässä on koko ajan puhuttu sähkärimarkkinasta, koska se keskustelun aloittajana toiminut Kempower paskoiksi haukuttuine fundamentteineen liittyy kohtalaisen vahvasti nimenomaan ev-markkinaan ja sen kasvuun
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 252
Missähän mä olen sanonut, että VW on menossa nurin. Ottaa pään pois perseestä ja lukee niitä viestejä. Tässä on koko ajan puhuttu sähkärimarkkinasta, koska se keskustelun aloittajana toiminut Kempower paskoiksi haukuttuine fundamentteineen liittyy kohtalaisen vahvasti nimenomaan ev-markkinaan ja sen kasvuun
No ottaa itse sen pään pois perseestä ja lakkaa yhdistelemästä EV ja ei-EV uutisia. Se, että Kempower uutisoi jotain ja VW sattuu haluamaan samana päivänä lakkauttamaan vanhentuneita tehtaita (yrityskerta nro x), ei liittynyt toisiinsa kuin etäisesti (kuten jo totesin). Aivan täysin mahdoton tietää mistä "markkinasta" sä puhut, jos sotket asioita päässäsi.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
1 034
No ottaa itse sen pään pois perseestä ja lakkaa yhdistelemästä EV ja ei-EV uutisia. Se, että Kempower uutisoi jotain ja VW sattuu haluamaan samana päivänä lakkauttamaan vanhentuneita tehtaita (yrityskerta nro x), ei liittynyt toisiinsa kuin etäisesti (kuten jo totesin). Aivan täysin mahdoton tietää mistä "markkinasta" sä puhut, jos sotket asioita päässäsi.
Kauppalehden uutisesta:

Volkswagenia kiusaavat nousseet materiaalikustannukset sekä toisaalta kuluttajien varovaisuus. Volkswagenille tärkeät Yhdysvaltain markkinat eivät vedä entiseen malliin, ja sähköautojen voittomarginaalit ovat liian pienet, yhtiöstä kerrotaan.

Lisäksi VW:n myyntiä painavat aasialaisten automerkkien kasvava suosio niin Kiinassa kuin Euroopassa.

Kyllä tästä nyt itseäsi tyhmemmät lukijat saavat käsityksen, että liittyy ev-asioihin myös, vai ootko kuinka paljon törmännyt vaikkapa kiinalaisiin polttiksiin euroopan reissuillasi. En jaksanut kopioida kohtaa, jossa kerrottiin sen maasturiev:n tuotannon joutuneen jonoon tehdään sit joskus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 252
Kauppalehden uutisesta:

Volkswagenia kiusaavat nousseet materiaalikustannukset sekä toisaalta kuluttajien varovaisuus. Volkswagenille tärkeät Yhdysvaltain markkinat eivät vedä entiseen malliin, ja sähköautojen voittomarginaalit ovat liian pienet, yhtiöstä kerrotaan.

Lisäksi VW:n myyntiä painavat aasialaisten automerkkien kasvava suosio niin Kiinassa kuin Euroopassa.

Kyllä tästä nyt itseäsi tyhmemmät lukijat saavat käsityksen, että liittyy ev-asioihin myös, vai ootko kuinka paljon törmännyt vaikkapa kiinalaisiin polttiksiin euroopan reissuillasi. En jaksanut kopioida kohtaa, jossa kerrottiin sen maasturiev:n tuotannon joutuneen jonoon tehdään sit joskus.
Lukisit edes sen faktalaatikon ennen kuin vedät mutkat suoriksi. Edes tuo lainauksesi ei kerro mitään ev:stä marginaaleja lukuun ottamatta. Reutersin uutisesta tuokin juttu varmaan kopsattu ja siinä sanotaan vielä selvemmin mistä on kyse. Firman rakennetta täytyy muuttaa sähköisen siirtymän takia, mutta sillä ei ole ev-myynnin kanssa tekemistä kuten virheellisesti väitit.
Volkswagenin säästökurssi ei pure
Euroopan suurin autovalmistaja Volkswagen harkitsee yhden autotehtaan ja yhden komponenttitehtaan sulkemista Saksassa.
Saksan ulkopuolella Belgian Brysselissä Volkswagenin tytäryhtiö Audi harkitsee tehtaansa lopettamista.
Yhtiön mukaan lisäsäästöt ovat tarpeen koko yhtiön kustannusten painamiseksi siirtymässä kokonaan sähköiseen ajoneuvotuotantoon.
Yhtiön johto puntaroi myös työpaikkatakuuohjelman lopettamista.
Työntekijäpuoli vastustaa suunniteltuja leikkauksia. Ammattiliitto IG Metall on viimeksi 2022 onnistunut torppaamaan yhtiön leikkaussuunnitelmia.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
1 034
Lukisit edes sen faktalaatikon ennen kuin vedät mutkat suoriksi. Edes tuo lainauksesi ei kerro mitään ev:stä marginaaleja lukuun ottamatta. Reutersin uutisesta tuokin juttu varmaan kopsattu ja siinä sanotaan vielä selvemmin mistä on kyse. Firman rakennetta täytyy muuttaa sähköisen siirtymän takia, mutta sillä ei ole ev-myynnin kanssa tekemistä kuten virheellisesti väitit.
En tiedä onko Reutersilta kopsattu kun en oo duunissa Kauppalehdessä.
Materiaalikustannuksista- ja vielä erikseen akkuihin liittyen - ovat puhuneet useammissakin lehijutuissa kuluneen vuoden aikana. Kustannuksia pitää saada painettua alas, jos kinuskien kanssa mielii kilpailla. Ja tietysti samalla saada ne marginaalit paremmiksi.

En mä oo tässä mitään mutkia vedellyt suoriksi. Totesin vain, että läskejä leikellään jonkun lähteen mukaan ensimmäistä kertaa 77:ään vuoteen ja ihan ajankuvaa katsomallakin voisi ajatella, että ev:llä on ihan merkittävä rooli jokaisessa bisnespäätöksessä joita siellä tehdään. Jos mitään ongelmia sillä puolella ei olisi, niin ei kai niiden huolissaan tarttisi tämän hetken marginaaleista tai markkinaosuuksista olla kun ei ne japanilaisetkaan ole vielä hengittelemässä niskaan.

Toisekseen vaikka VW mainittiin nimeltä, niin lähinnä pohdikselin koko ev-markkinan tilaa, josta on aika vaikea löytää tällä hetkellä toimijaa jolla menisi siellä kovin hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 252
En mä oo tässä mitään mutkia vedellyt suoriksi. Totesin vain, että läskejä leikellään jonkun lähteen mukaan ensimmäistä kertaa 77:ään vuoteen ja ihan ajankuvaa katsomallakin voisi ajatella, että ev:llä on ihan merkittävä rooli jokaisessa bisnespäätöksessä joita siellä tehdään. Jos mitään ongelmia sillä puolella ei olisi, niin ei kai niiden huolissaan tarttisi tämän hetken marginaaleista tai markkinaosuuksista olla kun ei ne japanilaisetkaan ole vielä hengittelemässä niskaan.
Mitä jos nyt vaan ihan rehellisesti toteaisit, että kirjoittamasi ei pitänyt paikkaansa? Yrittävät ties monennettako kertaa sulkea vanhoja teknisesti vanhentuneita polttistehtaita ja sinä väitit ja edelleen väität syyksi sähköautojen kysyntää :D Syyhän säästöjen hakemiseen heidän tiedotuksen mukaan on lisärahan saaminen sähköiseen murrokseen eli tilanne on suurinpiirtein päinvastoin kuin kuvittelet. Ei volkkari ole mikään Tesla, joka elää tai kuolee sähköautojen kysynnän mukaan.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
1 034
Mitä jos nyt vaan ihan rehellisesti toteaisit, että kirjoittamasi ei pitänyt paikkaansa? Yrittävät ties monennettako kertaa sulkea vanhoja teknisesti vanhentuneita polttistehtaita ja sinä väitit ja edelleen väität syyksi sähköautojen kysyntää :D Syyhän säästöjen hakemiseen heidän tiedotuksen mukaan on lisärahan saaminen sähköiseen murrokseen eli tilanne on suurinpiirtein päinvastoin kuin kuvittelet. Ei volkkari ole mikään Tesla, joka elää tai kuolee sähköautojen kysynnän mukaan.
Ei kukaan varmaan vertaa volkkaria Teslaan tai kinuskeihin.
Heidän kannaltaan ei vaan näytä kauhean hyvältä, että joutuvat edes tappelemaan markkinaosuuksista moisten lilliputtifirmojen kanssa, joilla ei siedettävän euro/japani vaihtoehdon ollessa tarjolla - varsinkaan euroopassa - olisi ollut mitään palaa myydä yhtään enempää autojaan kun kiina/jenkki/koreafirmoilla ennenkään, koska täällä brändi on aina merkannut.

VW on kuitenkin ainoana näistä perinnevalmistajista laittanut jo ihan helvetisti paukkuja ev-mallistoonsa, mutta päääasiassa sieltä tulee matalakatteista roskaa pihalle ja varmaan osittain siitäkin syystä (+ Toyotan, Fordin yms. lähes täydellisen apatian vuoksi) heidän kotimarkkinallaankin ovat ihmiset alkaneet osaa kaikenmaailman kiioja, tesloja ja muita bingobangobongoja ja on jopa vaarana, että ne eivät heti häviäkään kiusaamasta, kun porukka alkaa pitämään sellaisen omistamista vähän vähemmän häpeällisenä kun ennen. Ehkä Toyotakin seuraavan kymmenen vuoden aikana saa jonkun säädyllisen Corolla-Avensis ev-version ulos.

Ko. uutisessa viitattiin VW:n kustannushaasteisiin - ja vaikka muuta haluat esittää - niin ev:t ovat ihan keskeinen osa sitä ongelmaa. Tällä hetkellä sen osuus on kärpäsen paska koko konsernia, mutta kyllä siellä tiedostetaan, että mikäli sovituista aikarajoista sähkösiirtymän kanssa tullaan pitämään kiinni, niin tilanteen olisi hyvä muuttua todella nopeasti. Isot valmistajat ml. VW ovat yllättävän helposti päästäneet muita hiekkalaatikolleen. Heidän pitäisi jo nykyisillä paskeillaan pystyä jyräämään massalla ja myydä vähintään kymmenkertainen määrä autoja verrattuna korelaisiin ja Teslaan, mutta kun ei irtoa, niin ei irtoa. VW:n ja vaikka sen Toyotan onni lienee, että ei ihmisillä nyt kauheaa hinkua ole niihin sähköautoihin vielä näkynytkään. Osittain ehkä siksi, että vaikka myyvät suhteellisesti ottaen hyvin, niin kaikki eivät suostu ajamaan näillä made in hong kong -merkeillä ja massat odottelevat sitä ekaa siedettävää Toyotaa tai vagginetta.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.04.2023
Viestejä
72
Luuletteko onko merkittävä jarru VW:n (sähkö)autojen kysynnälle mainehaitta/häpeä diesel-päästöskandaalista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 178
Luuletteko onko merkittävä jarru VW:n (sähkö)autojen kysynnälle mainehaitta/häpeä diesel-päästöskandaalista?
Suurin osa ihmisistä ei ole kuullutkaan päästöhuijauksesta ja suurin osa jotka on kuulleet siitä, eivät muista enää.

Eli ei ole.

Ja tämä on siis vain oma mielipide, mutta autonostajan muisti tuntuu olevan yhtä lyhyt kuin äänestäjän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 252
Ko. uutisessa viitattiin VW:n kustannushaasteisiin - ja vaikka muuta haluat esittää - niin ev:t ovat ihan keskeinen osa sitä ongelmaa.
Kai sä ymmärrät mikä ero on, kun polttaritehdas pannaan kiinni siirtymän vuoksi vs. jätetään rakentamatta ev-tehdas? Jälkimmäinen on kysyntäongelma feat. Tesla, ensimmäinen on normaalia siirtymäajan toimintaa. Ainoa epänormaali asia on se, että Saksa on paska maa ja tehtaiden ajallaan sulkeminen on ollut ja on helvetin hankalaa. VW:n kustannushaasteisiin liittyen katso sitä 2023 tulosta, jonka linkkasin. Ei tarvitse paskaa länkyttää. Se, että ko. tulos ei vielä johdolle riitä, on ihan toinen asia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
251 804
Viestejä
4 385 730
Jäsenet
72 855
Uusin jäsen
ilevaan

Hinta.fi

Ylös Bottom