- Liittynyt
- 06.11.2016
- Viestejä
- 3 838
Offtoppikkia mutta uskoisin etta kotiakut tulevta kannattavaksi ihan muutaman vuoden sisaan. Eli asiaa kannattaa seurata.Erillisakut on taasen niin poskettomasti hinnoiteltu et ROI laskelma sanoo (∞).
Offtoppikkia mutta uskoisin etta kotiakut tulevta kannattavaksi ihan muutaman vuoden sisaan. Eli asiaa kannattaa seurata.Erillisakut on taasen niin poskettomasti hinnoiteltu et ROI laskelma sanoo (∞).
Jos tässä tapauksessa käytössä on 10MWh eli 10.000 KWh ja säästää esim. 10c keskimäärin niin puhutaan noin 1000e säästöstä. Vaikka käytössä olisi 100MWh auton käyttöiän aikana niin säästö on about 10.000e.Riippuu ihan akun ja sähkön hinnasta että kannattaako. Sama se vaikka akku olisi loppu 5 vuodessa jos sillä on säästänyt sähkössä moninkretaisesti akun hinnan.
Jos iso akku kiinnostaa rangen takia, kuten voisi arvella, niin entäpä se kaikkein ilmeisin eli Model Y?Loppuukohan sähköauton verotuki ensi vuoden jälkeen? Toisaalta uutisoidaan haasteista saavuttaa liikenteen päästöjen vähennyksen tavoitteet. 2025 loppuun on tällä hetkellä mahdollista tuoda sähköauto ulkomailta ilman raippaveroa.
Sitä ajatellen harkinnassa Kia Optima Sportswagon PHEV päivittäminen täyssähköön mahdollisesti ensi vuonna.
Pientä listausta vaihtoehdoista houkuttavuusjärjestyksessä sekalaisilla muistiinpanoilla. Koeajot tekemättä vielä.
Tilaa ja isoa akkua arvostetaan. Max 50 tkm mittarissa.
Ford Mustang Mach-E
98 kwh long range akku
Neliveto
Pituus 4712 mm
Maavara vain 14,7 cm
Saksassa alkaen 39 000 €
Tesla Model X
100 kwh long range akku
Maavara 20,5 cm
Pituus 5029 mm
Saksassa alkaen 45 000 €
Isoin
Kia ev 6
77,4 kwh
Saksassa alkaen 36 000 €
Volkswagen ID.4
77 kwh
Maavara 16,3 cm
Saksassa 35 000 €
Tylsä
Hyundai ioniq 5
77,4 kwh
Saksassa alkaen 34 000 €
Nissan Ariya
87 kwh
Neliveto
Maavara 18 cm
Ford Explorer
Maavara 19,3 cm
77-79 kwh
Neliveto
Ei vielä saatavilla
Peugeot E-308
Liian pieni akku 54 kwh
MG MG5
Ei käytettynä saatavilla
Liian pieni akku 61 kwh
Laatuodotukset matalalla
Heh, ihan sama tilanne ja pohdinnat itsellä, nykyistä autoa myöten.Loppuukohan sähköauton verotuki ensi vuoden jälkeen? Toisaalta uutisoidaan haasteista saavuttaa liikenteen päästöjen vähennyksen tavoitteet. 2025 loppuun on tällä hetkellä mahdollista tuoda sähköauto ulkomailta ilman raippaveroa.
Sitä ajatellen harkinnassa Kia Optima Sportswagon PHEV päivittäminen täyssähköön mahdollisesti ensi vuonna.
Pientä listausta vaihtoehdoista houkuttavuusjärjestyksessä sekalaisilla muistiinpanoilla. Koeajot tekemättä vielä.
Tilaa ja isoa akkua arvostetaan. Max 50 tkm mittarissa.
Ford Mustang Mach-E
98 kwh long range akku
Neliveto
Pituus 4712 mm
Maavara vain 14,7 cm
Saksassa alkaen 39 000 €
Tesla Model X
100 kwh long range akku
Maavara 20,5 cm
Pituus 5029 mm
Saksassa alkaen 45 000 €
Isoin
Kia ev 6
77,4 kwh
Saksassa alkaen 36 000 €
Volkswagen ID.4
77 kwh
Maavara 16,3 cm
Saksassa 35 000 €
Tylsä
Hyundai ioniq 5
77,4 kwh
Saksassa alkaen 34 000 €
Nissan Ariya
87 kwh
Neliveto
Maavara 18 cm
Ford Explorer
Maavara 19,3 cm
77-79 kwh
Neliveto
Ei vielä saatavilla
Peugeot E-308
Liian pieni akku 54 kwh
MG MG5
Ei käytettynä saatavilla
Liian pieni akku 61 kwh
Laatuodotukset matalalla
Itsellä olen mY:n rajannut pois puhtaasti sen takia, että siitä on todennäköisesti juuri tulossa facelift, joka ensinnäkin korjaa nykyisen mallin ongelmia mutta todennäköisesti myös romahduttaa vanhojen arvo.Jos iso akku kiinnostaa rangen takia, kuten voisi arvella, niin entäpä se kaikkein ilmeisin eli Model Y?
Model Y on ainoa, minkä olen ajanut ja ajotuntuma ja laatuvaikutelma ei ollut riittävä. Nykyinen Kia Optima mukavampi, joten en voi perustella vaihtoa alaspäin pelkän sähköistämisen varjolla. Varmasti listassa on muitakin, mitkä eivät pärjää Optimalle ajettavuudessaan ja laatuvaikutelmassa, mutta ne saa vasta koeajolla selville.Jos iso akku kiinnostaa rangen takia, kuten voisi arvella, niin entäpä se kaikkein ilmeisin eli Model Y?
Normaalisti konttiin ulkomailla. Rahtilaivalla Suomeen. Suomen päässä maahantuontitarkastus (pesu, ruosteet, pinnat, matot jne.) sekä paikallisten lisävarusteiden asennus esim webasto. Sitten siirto minne lie menossa ja lopuksi katsastukset rekisteröinnit jne juuri ennen luovutusta. Näin siis jos yritys asian hoitaa. Heittäisin myös vanhan auton kohdalla liittyvän maastavientiin paperitöitä kuten rekisteristä poisto.Oletteko törmänneet käytännön kirjoitukseen siitä, miten auto tuodaan ulkomailta. Blogi-kirjoitus tai vastaava, missä kädestä pitäen käydään prosessi läpi.
Saisi selville kannattaako siihen itse ryhtyä vai maksaa suoraan jollekin tuomisesta.
Onko tietoa, miten menee 3-turvaistuinta Teslaan? Pystyykö olemaan 2x isofix ja muuten keskellä vöillä.. Kontin litroja ite mietin, kun tuntui koeajolla rattaat menevän huonommin kuin nykyiseen.. Kun tosia kapea se on ja minusta se ei ole "mainostetun tilava".Heh, ihan sama tilanne ja pohdinnat itsellä, nykyistä autoa myöten.
Itsellä olen mY:n rajannut pois puhtaasti sen takia, että siitä on todennäköisesti juuri tulossa facelift, joka ensinnäkin korjaa nykyisen mallin ongelmia mutta todennäköisesti myös romahduttaa vanhojen arvo.
Mutta tämä tuleva "Juniper" on kyllä sinänsä hyvin mielenkiintoinen perhevankkuri. Harmi vaan, että sekin luultavasti pilataan noilla rattivilkuilla.
Ainakin Ford ja Tesla takuut valmistajalla Euroopan laajuiset.Mutta hyppääkö takuut ja muut maiden välillä?
Todella ylihintainen varsinkin vielä vajaavetoiseksi.Renault Scenic.
Itse olen puhunut ID.7:n puolesta. Jos uutena niin sitten ottaisin GTX-mallin, mutta vuoden päästä saanee jo alle 50k€ vähän ajettuja käytettyjä farkkujakin.Loppuukohan sähköauton verotuki ensi vuoden jälkeen? Toisaalta uutisoidaan haasteista saavuttaa liikenteen päästöjen vähennyksen tavoitteet. 2025 loppuun on tällä hetkellä mahdollista tuoda sähköauto ulkomailta ilman raippaveroa.
Sitä ajatellen harkinnassa Kia Optima Sportswagon PHEV päivittäminen täyssähköön mahdollisesti ensi vuonna.
Pientä listausta vaihtoehdoista houkuttavuusjärjestyksessä sekalaisilla muistiinpanoilla. Koeajot tekemättä vielä.
Tilaa ja isoa akkua arvostetaan. Max 50 tkm mittarissa.
Ford Mustang Mach-E
98 kwh long range akku
Neliveto
Pituus 4712 mm
Maavara vain 14,7 cm
Saksassa alkaen 39 000 €
Tesla Model X
100 kwh long range akku
Maavara 20,5 cm
Pituus 5029 mm
Saksassa alkaen 50 000 €
Isoin
Kia ev 6
77,4 kwh
Saksassa alkaen 36 000 €
Volkswagen ID.4
77 kwh
Maavara 16,3 cm
Saksassa 35 000 €
Tylsä
Hyundai ioniq 5
77,4 kwh
Saksassa alkaen 34 000 €
Nissan Ariya
87 kwh
Neliveto
Maavara 18 cm
Saksassa alkaen 42 000 €
Ford Explorer
Maavara 19,3 cm
77-79 kwh
Neliveto
Ei vielä saatavilla
Peugeot E-308
Liian pieni akku 54 kwh
MG MG5
Ei käytettynä saatavilla
Liian pieni akku 61 kwh
Laatuodotukset matalalla
Skoda Enyaq
Huono infotainment
Tesla Model Y
Huono laatuvaikutelma
Liian pieni
Viimeisimpänä ovat joulukuussa tiedottaneet pilottiprojektista HagerEnergyn kanssa. Hager sanoo omassa dokumentaatiossaan ominaisuudesta näin:Zepin lisäksi niin (että olisi V2H) väittää EV-Database:
Ja Volkkarikin on sellaisesta laittanut lehdistötiedotteen:
Cleverly manage your own electricity: First ID. models support bidirectional charging
From now on, many models in the ID. Family now offer bidirectional charging with the "Vehicle to Home" function. With a home power station and the integrated Home Energy Management System (HEMS) (All additional systems such as the S10 E COMPACT home power station, the Home Energy Management...www.volkswagen-newsroom.com
"Bidirectional charging is possible in all new models with the 77 kWh battery (net) and from ID. Software 3.5 or higher"
Onko niin, että:
A) puhuivat lämpimikseen
B) toimii, muttei Suomessa
C) ei toimi vielä Suomessa, mutta tulee toimimaan tiedotteen mukaisesti 77 kWh-malleissa, joissa on 3.5 softa
Renault Scenic tai ID7.Tilaa ja isoa akkua arvostetaan. Max 50 tkm mittarissa.
Pari IMHO kommettia:Loppuukohan sähköauton verotuki ensi vuoden jälkeen? Toisaalta uutisoidaan haasteista saavuttaa liikenteen päästöjen vähennyksen tavoitteet. 2025 loppuun on tällä hetkellä mahdollista tuoda sähköauto ulkomailta ilman raippaveroa.
Sitä ajatellen harkinnassa Kia Optima Sportswagon PHEV päivittäminen täyssähköön mahdollisesti ensi vuonna.
Pientä listausta vaihtoehdoista suunnilleen houkuttavuusjärjestyksessä sekalaisilla muistiinpanoilla. Koeajot tekemättä vielä.
Tilaa ja isoa akkua arvostetaan. Max 50 tkm mittarissa.
Ford Mustang Mach-E
98 kwh long range akku
Neliveto
Pituus 4712 mm
Maavara vain 14,7 cm
Saksassa alkaen 39 000 €
Tesla Model X
100 kwh long range akku
Maavara 20,5 cm
Pituus 5029 mm
Saksassa alkaen 50 000 €
Isoin
Kia ev 6
77,4 kwh
Saksassa alkaen 36 000 €
Volkswagen ID.4
77 kwh
Maavara 16,3 cm
Saksassa 35 000 €
Tylsä
Hyundai ioniq 5
77,4 kwh
Saksassa alkaen 34 000 €
Skoda Enyaq
77 kwh
Huono infotainment
Tesla Model Y
82 kwh long range
Huono laatuvaikutelma
Huonohko ajettavuus
Liian pieni
Nissan Ariya
87 kwh
Neliveto
Maavara 18 cm
Saksassa alkaen 42 000 €
Ford Explorer
Maavara 19,3 cm
77-79 kwh
Neliveto
Ei vielä saatavilla
Peuogeot e-5008
Ei vielä käytettyjä saatavilla
73 kwh
Peugeot E-308
Liian pieni akku 54 kwh
Maxus Euniq 6 Grand SUV
70 kwh
Edullinen
Ei kolmivaihelatausta, eli kotona vain 3,6 kw latausnopeus
KGM (ent. SsangYong) Torres EVX
72 kwh
Ylivoimainen takuu
Edullinen, mutta ei käytettynä saatavilla
Heikko infotainment
Ei appiä puhelimeen
MG MG5
61 kwh
Edullinen
Ei käytettynä saatavilla
Laatuodotukset matalalla
Tuohan nyt riippuu sitten täysin kenen kotona ja mitä sieltä löytyy?Ei kolmivaihelatausta, eli kotona vain 3,6 kw latausnopeus
Mitään näistä en tiedä, mutta hienoa, jos voi ladata nopeammin. Joku tubettaja valitti, että ei saanut ladattua mainittua nopeammin.Tuohan nyt riippuu sitten täysin kenen kotona ja mitä sieltä löytyy?