Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 401
Riippuu ihan akun ja sähkön hinnasta että kannattaako. Sama se vaikka akku olisi loppu 5 vuodessa jos sillä on säästänyt sähkössä moninkretaisesti akun hinnan.
Jos tässä tapauksessa käytössä on 10MWh eli 10.000 KWh ja säästää esim. 10c keskimäärin niin puhutaan noin 1000e säästöstä. Vaikka käytössä olisi 100MWh auton käyttöiän aikana niin säästö on about 10.000e.

Ja kun mietitään 100Mwh käyttöä niin jos se jakaantuu 10v ajalle niin puhutaan 10Mwh/v eli hyvin karkeasti 30Kwh per päivä joka päivä 10v ajan, tuskin moni pääsee tähän käyttömäärään.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
705
Loppuukohan sähköauton verotuki ensi vuoden jälkeen? Toisaalta uutisoidaan haasteista saavuttaa liikenteen päästöjen vähennyksen tavoitteet. 2025 loppuun on tällä hetkellä mahdollista tuoda sähköauto ulkomailta ilman raippaveroa.

Sitä ajatellen harkinnassa Kia Optima Sportswagon PHEV päivittäminen täyssähköön mahdollisesti ensi vuonna.

Pientä listausta vaihtoehdoista suunnilleen houkuttavuusjärjestyksessä sekalaisilla muistiinpanoilla. Koeajot tekemättä vielä.

Tilaa ja isoa akkua arvostetaan. Max 50 tkm mittarissa.


Ford Mustang Mach-E
98 kwh long range akku
Neliveto
Pituus 4712 mm
Maavara vain 14,7 cm
Saksassa alkaen 39 000 €

Tesla Model X
100 kwh long range akku
Maavara 20,5 cm
Pituus 5029 mm
Saksassa alkaen 50 000 €
Isoin

Kia ev 6
77,4 kwh
Saksassa alkaen 36 000 €

Volkswagen ID.4
77 kwh
Maavara 16,3 cm
Saksassa 35 000 €
Tylsä

Hyundai ioniq 5
77,4 kwh
Saksassa alkaen 34 000 €

Skoda Enyaq
77 kwh
Huono infotainment

Tesla Model Y
82 kwh long range
Huono laatuvaikutelma
Huonohko ajettavuus
Liian pieni

Nissan Ariya
87 kwh
Neliveto
Maavara 18 cm
Saksassa alkaen 42 000 €

Ford Explorer
Maavara 19,3 cm
77-79 kwh
Neliveto
Ei vielä saatavilla

Peuogeot e-5008
Ei vielä käytettyjä saatavilla
73 kwh

Peugeot E-308
Liian pieni akku 54 kwh

Maxus Euniq 6 Grand SUV
70 kwh
Edullinen
Ei kolmivaihelatausta, eli kotona vain 3,6 kw latausnopeus

KGM (ent. SsangYong) Torres EVX
72 kwh
Ylivoimainen takuu
Edullinen, mutta ei käytettynä saatavilla
Heikko infotainment
Ei appiä puhelimeen

MG MG5
61 kwh
Edullinen
Ei käytettynä saatavilla
Laatuodotukset matalalla
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 072
Loppuukohan sähköauton verotuki ensi vuoden jälkeen? Toisaalta uutisoidaan haasteista saavuttaa liikenteen päästöjen vähennyksen tavoitteet. 2025 loppuun on tällä hetkellä mahdollista tuoda sähköauto ulkomailta ilman raippaveroa.

Sitä ajatellen harkinnassa Kia Optima Sportswagon PHEV päivittäminen täyssähköön mahdollisesti ensi vuonna.

Pientä listausta vaihtoehdoista houkuttavuusjärjestyksessä sekalaisilla muistiinpanoilla. Koeajot tekemättä vielä.

Tilaa ja isoa akkua arvostetaan. Max 50 tkm mittarissa.


Ford Mustang Mach-E
98 kwh long range akku
Neliveto
Pituus 4712 mm
Maavara vain 14,7 cm
Saksassa alkaen 39 000 €

Tesla Model X
100 kwh long range akku
Maavara 20,5 cm
Pituus 5029 mm
Saksassa alkaen 45 000 €
Isoin

Kia ev 6
77,4 kwh
Saksassa alkaen 36 000 €

Volkswagen ID.4
77 kwh
Maavara 16,3 cm
Saksassa 35 000 €
Tylsä

Hyundai ioniq 5
77,4 kwh
Saksassa alkaen 34 000 €

Nissan Ariya
87 kwh
Neliveto
Maavara 18 cm

Ford Explorer
Maavara 19,3 cm
77-79 kwh
Neliveto
Ei vielä saatavilla

Peugeot E-308
Liian pieni akku 54 kwh

MG MG5
Ei käytettynä saatavilla
Liian pieni akku 61 kwh
Laatuodotukset matalalla
Jos iso akku kiinnostaa rangen takia, kuten voisi arvella, niin entäpä se kaikkein ilmeisin eli Model Y?
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 523
Loppuukohan sähköauton verotuki ensi vuoden jälkeen? Toisaalta uutisoidaan haasteista saavuttaa liikenteen päästöjen vähennyksen tavoitteet. 2025 loppuun on tällä hetkellä mahdollista tuoda sähköauto ulkomailta ilman raippaveroa.

Sitä ajatellen harkinnassa Kia Optima Sportswagon PHEV päivittäminen täyssähköön mahdollisesti ensi vuonna.

Pientä listausta vaihtoehdoista houkuttavuusjärjestyksessä sekalaisilla muistiinpanoilla. Koeajot tekemättä vielä.

Tilaa ja isoa akkua arvostetaan. Max 50 tkm mittarissa.


Ford Mustang Mach-E
98 kwh long range akku
Neliveto
Pituus 4712 mm
Maavara vain 14,7 cm
Saksassa alkaen 39 000 €

Tesla Model X
100 kwh long range akku
Maavara 20,5 cm
Pituus 5029 mm
Saksassa alkaen 45 000 €
Isoin

Kia ev 6
77,4 kwh
Saksassa alkaen 36 000 €

Volkswagen ID.4
77 kwh
Maavara 16,3 cm
Saksassa 35 000 €
Tylsä

Hyundai ioniq 5
77,4 kwh
Saksassa alkaen 34 000 €

Nissan Ariya
87 kwh
Neliveto
Maavara 18 cm

Ford Explorer
Maavara 19,3 cm
77-79 kwh
Neliveto
Ei vielä saatavilla

Peugeot E-308
Liian pieni akku 54 kwh

MG MG5
Ei käytettynä saatavilla
Liian pieni akku 61 kwh
Laatuodotukset matalalla
Heh, ihan sama tilanne ja pohdinnat itsellä, nykyistä autoa myöten. :D

Jos iso akku kiinnostaa rangen takia, kuten voisi arvella, niin entäpä se kaikkein ilmeisin eli Model Y?
Itsellä olen mY:n rajannut pois puhtaasti sen takia, että siitä on todennäköisesti juuri tulossa facelift, joka ensinnäkin korjaa nykyisen mallin ongelmia mutta todennäköisesti myös romahduttaa vanhojen arvo.

Mutta tämä tuleva "Juniper" on kyllä sinänsä hyvin mielenkiintoinen perhevankkuri. Harmi vaan, että sekin luultavasti pilataan noilla rattivilkuilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
705
Jos iso akku kiinnostaa rangen takia, kuten voisi arvella, niin entäpä se kaikkein ilmeisin eli Model Y?
Model Y on ainoa, minkä olen ajanut ja ajotuntuma ja laatuvaikutelma ei ollut riittävä. Nykyinen Kia Optima mukavampi, joten en voi perustella vaihtoa alaspäin pelkän sähköistämisen varjolla. Varmasti listassa on muitakin, mitkä eivät pärjää Optimalle ajettavuudessaan ja laatuvaikutelmassa, mutta ne saa vasta koeajolla selville.

Teslassa myös ongelmana Android Auto ja Apple Carplay puuttuminen.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
705
Oletteko törmänneet käytännön kirjoitukseen siitä, miten auto tuodaan ulkomailta. Blogi-kirjoitus tai vastaava, missä kädestä pitäen käydään prosessi läpi.

Saisi selville kannattaako siihen itse ryhtyä vai maksaa suoraan jollekin tuomisesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 452
Oletteko törmänneet käytännön kirjoitukseen siitä, miten auto tuodaan ulkomailta. Blogi-kirjoitus tai vastaava, missä kädestä pitäen käydään prosessi läpi.

Saisi selville kannattaako siihen itse ryhtyä vai maksaa suoraan jollekin tuomisesta.
Normaalisti konttiin ulkomailla. Rahtilaivalla Suomeen. Suomen päässä maahantuontitarkastus (pesu, ruosteet, pinnat, matot jne.) sekä paikallisten lisävarusteiden asennus esim webasto. Sitten siirto minne lie menossa ja lopuksi katsastukset rekisteröinnit jne juuri ennen luovutusta. Näin siis jos yritys asian hoitaa. Heittäisin myös vanhan auton kohdalla liittyvän maastavientiin paperitöitä kuten rekisteristä poisto.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 428
Heh, ihan sama tilanne ja pohdinnat itsellä, nykyistä autoa myöten. :D



Itsellä olen mY:n rajannut pois puhtaasti sen takia, että siitä on todennäköisesti juuri tulossa facelift, joka ensinnäkin korjaa nykyisen mallin ongelmia mutta todennäköisesti myös romahduttaa vanhojen arvo.

Mutta tämä tuleva "Juniper" on kyllä sinänsä hyvin mielenkiintoinen perhevankkuri. Harmi vaan, että sekin luultavasti pilataan noilla rattivilkuilla.
Onko tietoa, miten menee 3-turvaistuinta Teslaan? Pystyykö olemaan 2x isofix ja muuten keskellä vöillä.. Kontin litroja ite mietin, kun tuntui koeajolla rattaat menevän huonommin kuin nykyiseen.. Kun tosia kapea se on ja minusta se ei ole "mainostetun tilava".

Ioniq 5 pitäis käydä uudestaan koeajamaan, kun siitäkin jäi mielikuva että matala kontti ja ei kuitenkaan riittävä..

Saksasta sähköauton hakeminen kuulostaisi mielekkäältä; viat eivät ainakaan olisi polttomoottorivikoja, jos tulee.. Mutta hyppääkö takuut ja muut maiden välillä?
Model Y ei juuri nyt kiinnosta, kun eiköhän vielä marras-joulukuussa saada uusi malli julkaistua siitä..

Q4 -koeajolistalla itsellä ainakin VW ID.7 GTX farkku (ratin napit todennäköisesti pilaa hyvän tuotteen), Peuogeot e-5008, Ford Tourneo e-connect, Hyndai ioniq uusiksi, Mercedes EQB.. Mitähä sitä vielä noiden päälle?
Tesla X olisi erittäin kiinnostava monellakin tapaa, mutta taitaa olla tavan tallaajan ulottumattomissa, kun tuskinpa rahoitusta saa Saksan tuonteihin.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 474
Loppuukohan sähköauton verotuki ensi vuoden jälkeen? Toisaalta uutisoidaan haasteista saavuttaa liikenteen päästöjen vähennyksen tavoitteet. 2025 loppuun on tällä hetkellä mahdollista tuoda sähköauto ulkomailta ilman raippaveroa.

Sitä ajatellen harkinnassa Kia Optima Sportswagon PHEV päivittäminen täyssähköön mahdollisesti ensi vuonna.

Pientä listausta vaihtoehdoista houkuttavuusjärjestyksessä sekalaisilla muistiinpanoilla. Koeajot tekemättä vielä.

Tilaa ja isoa akkua arvostetaan. Max 50 tkm mittarissa.


Ford Mustang Mach-E
98 kwh long range akku
Neliveto
Pituus 4712 mm
Maavara vain 14,7 cm
Saksassa alkaen 39 000 €

Tesla Model X
100 kwh long range akku
Maavara 20,5 cm
Pituus 5029 mm
Saksassa alkaen 50 000 €
Isoin

Kia ev 6
77,4 kwh
Saksassa alkaen 36 000 €

Volkswagen ID.4
77 kwh
Maavara 16,3 cm
Saksassa 35 000 €
Tylsä

Hyundai ioniq 5
77,4 kwh
Saksassa alkaen 34 000 €

Nissan Ariya
87 kwh
Neliveto
Maavara 18 cm
Saksassa alkaen 42 000 €

Ford Explorer
Maavara 19,3 cm
77-79 kwh
Neliveto
Ei vielä saatavilla

Peugeot E-308
Liian pieni akku 54 kwh

MG MG5
Ei käytettynä saatavilla
Liian pieni akku 61 kwh
Laatuodotukset matalalla

Skoda Enyaq
Huono infotainment

Tesla Model Y
Huono laatuvaikutelma
Liian pieni
Itse olen puhunut ID.7:n puolesta. Jos uutena niin sitten ottaisin GTX-mallin, mutta vuoden päästä saanee jo alle 50k€ vähän ajettuja käytettyjä farkkujakin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
845
Zepin lisäksi niin (että olisi V2H) väittää EV-Database:


Ja Volkkarikin on sellaisesta laittanut lehdistötiedotteen:

"Bidirectional charging is possible in all new models with the 77 kWh battery (net) and from ID. Software 3.5 or higher"


Onko niin, että:

A) puhuivat lämpimikseen

B) toimii, muttei Suomessa

C) ei toimi vielä Suomessa, mutta tulee toimimaan tiedotteen mukaisesti 77 kWh-malleissa, joissa on 3.5 softa
Viimeisimpänä ovat joulukuussa tiedottaneet pilottiprojektista HagerEnergyn kanssa. Hager sanoo omassa dokumentaatiossaan ominaisuudesta näin:
Vehicle2Home interface: system is compatible with future products, system is prepared (The customer does not have a legal claim to option V2H. Depends specifically on future vehicles, interfaces / grid guidelines and regulations.)

Tuo Hagerin värkki on siis kokonainen energiavarasto, hinta on siis jossain parin kympin hujakoilla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
250 967
Viestejä
4 376 003
Jäsenet
72 692
Uusin jäsen
Able

Hinta.fi

Ylös Bottom