Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 330
Onko täällä porukalla kokemusta Hyundain yksityisleasingistä? Katselin tuossa, että yllättävän kilpailukykyiset hinnat, esim. karvalakki ioniq 5 @ 20 tkm/v olisi 576€/kk. Lähinnä, että syynätäänkö auto mikroskoopilla vuokrakauden päätteeksi jne.
Tuohan riippuu ihan leasing firmasta ja henkilöstä kuka tarkastaa. Ei mulla ainakaan mitenkään erityisen tarkasti autoa katsonut läpi, mutta eipä autossa mitään isompia jälkiä ollutkaan.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 753
Miksi joku menee edes ostamaan ilman välttämättömyydestä voisi puhua nykypäivänä jos maantietä joskus ajaa. Ja nyt kun adaptiiviseen tottunut vaikea olla ilman. Voipi vaikuttaa kohtuullisesti jälleenmyyntiinkin jos ei löydy. Harva ihminen laittaa käytettyynkään lähelle 30kiloa euroja jos ei vakkaria edes saa.
Saksassa voi olla erilainen ajoprofiili. Jos asuu jossain kaupunki(en)keskittymässä, niin vakkari voi jäädä turhaksi. Perinteinen malli ei toimi ruuhkassa ja adaptiivinen jättää liikaa väliä edellä ajavaan ja siihen tunkee joku saman tien. Autobaanallakin joutuu liikenteessä säätelemään nopeutta koko ajan kun on hitaampia edessä ja nopeampia takana.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
398
Voi ollakin, en hissuttele, mutta en myöskään revi. Maksimihidastuvuutta tulee käytettyä usein OPD:ssä. Pirellit meni takaa silestoneiksi, etuset jätin jemmaan jos ne ajelee kolmannen kesäsarjan aikaan pois.
Edellisessä P100D:ssä meni kans takaset raudoille kun etusissa oli vielä useampi milli pintaa. Jää nähtäväksi miten tuo raven perffi käyttäytyy.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
125
Nope, kulmat kunnossa. Kuluu tasaisesti koko kulutuspinnan leveydeltä.

Eipä se mitenkään erikoinen asia itselleni ole, MYP on takavetopainotteinen tehokas auto joka "puree" takapäällä kumpaankin suuntaan vastaan, hidastaessa sekä kiihdyttäessä.

Löysin vielä roskiksesta vanhan kuvan.
Kannattaa myös huomioida aurauskulmat, se että rengas kuluu tasaisesti ei ole koko totuus varsinkaan jos etu- ja takarenkaiden välillä on iso ero kulumassa samalla ajomäärällä riippumatta siitä mikä on vetotapa (tämä siis jos ei ole tahallisesti kulutettu kumia pois). Tehtaalta on voinut tulla säädöt turhan sisäänpäin mikä taas kuluttaa rengasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
477
Kun kahtelee S3xy buttonien tehotietoja moottoritasolla, niin kyllähän tuo Tesla on todella aggressiivisesti takavetoinen jos vain mahdollista. Vasta kun pito alkaa pudota, tulee etupää mukaan kiihdytyksissä ja myös regenroinnissa takapäällä mennään. Ainakin MYP.

Tietenkin ajotavalla on kova merkitys, mutta aika herkästi varmasti nimenomaan MYP syö takarenkaat ensin.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 834
Ei kyllä mahdu omaan järkeen miksi ihmeessä joku tuollaisen ostaa.
Huomioikaapa 20-23 ajankohta, sirupula & korona. Matriisiledejä ei saanut, monitoiminäyttöjä poistettiin malleista ja vaihdettiin perinteiseen mittaristoon, varusteita ei saanut tai odotusaika tuntematon. ID3 & ID4 oli pitkällä listalla, tuttava odotti lähes kaks vuotta tilausta 1st edition nelosesta.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
958
Saksasta tuoduissa ID4:sissa ei ole vakkaria..
Meinaatko että ei siis ole vakkaria ollenkaan?
Vai että puuttuu adaptiivinen vakkari ja tilalla on pelkkä perinteinen vakkari?

Omassa Enyaqissa on pelkkä perinteinen vakkari, ja mitä on valitteluja lukenut ainakin travel assistilla varustettujen haamujarrutteluista ja kiihdyttelyistä niin eipä ole enempää älyä tuohon kaivannut. Tai ainakaan en maksaisi senttiäkään ekstraa travel assistista jos sen toiminnot ei pelaa täysin. Saaneeko näihin pelkkää tutkaa käyttävää adaptiivista vakkaria, ilman että tarvii ottaa turhaa travel assist pakettia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 196
Meinaatko että ei siis ole vakkaria ollenkaan?
Vai että puuttuu adaptiivinen vakkari ja tilalla on pelkkä perinteinen vakkari?

Omassa Enyaqissa on pelkkä perinteinen vakkari, ja mitä on valitteluja lukenut ainakin travel assistilla varustettujen haamujarrutteluista ja kiihdyttelyistä niin eipä ole enempää älyä tuohon kaivannut. Tai ainakaan en maksaisi senttiäkään ekstraa travel assistista jos sen toiminnot ei pelaa täysin. Saaneeko näihin pelkkää tutkaa käyttävää adaptiivista vakkaria, ilman että tarvii ottaa turhaa travel assist pakettia.
Minusta travel assist oli loistava turvavaruste josta voisin vähän maksaakkin. Toisin kuin monet muut viritykset niin vaikka rattiin nukahtaessa tuo voi oikeasti pelastaa.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
903
Minusta travel assist oli loistava turvavaruste josta voisin vähän maksaakkin. Toisin kuin monet muut viritykset niin vaikka rattiin nukahtaessa tuo voi oikeasti pelastaa.
koskee taas kyllä myös muita autoja... ja ihan kuskia, jos niin riskillä ajaa et saattaa nukahtaa et tarttee apuja koneelta, kandeis miettiä taukoa/olla ajamatta...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 196
koskee taas kyllä myös muita autoja... ja ihan kuskia, jos niin riskillä ajaa et saattaa nukahtaa et tarttee apuja koneelta, kandeis miettiä taukoa/olla ajamatta...
Pitäis jostain kaivaa testejä miten nuo toimii eri autoissa. KIA versio ainakin ajaa suoraan mettään jos nukut rattiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 096
koskee taas kyllä myös muita autoja... ja ihan kuskia, jos niin riskillä ajaa et saattaa nukahtaa et tarttee apuja koneelta, kandeis miettiä taukoa/olla ajamatta...
Eikai kukaan suunnittele rattiin nukahtavansa tai suunnittele, että tänäänpä aion saada sairauskohtauksen ajaessani moottoritiellä. Silti näitä sattuu aika paljon. Minä ainakin olen tyytyväinen, että auto sitten hoitaa tilanteen jos näin pääsisi käymään.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
418
Meinaatko että ei siis ole vakkaria ollenkaan?
Vai että puuttuu adaptiivinen vakkari ja tilalla on pelkkä perinteinen vakkari?

Omassa Enyaqissa on pelkkä perinteinen vakkari, ja mitä on valitteluja lukenut ainakin travel assistilla varustettujen haamujarrutteluista ja kiihdyttelyistä niin eipä ole enempää älyä tuohon kaivannut. Tai ainakaan en maksaisi senttiäkään ekstraa travel assistista jos sen toiminnot ei pelaa täysin. Saaneeko näihin pelkkää tutkaa käyttävää adaptiivista vakkaria, ilman että tarvii ottaa turhaa travel assist pakettia.
Itsellä ID4 pelkkä adaptiivinen. Toki vissiin koodaamalla saisi TA, mutten vielä onnistunut. Haamuilu loppuu kun ottaa automaattisen nopeus seurannan pois, lähti välittömästi sen jälkeen kun auto vetää motarilla liinat kiinni "30 tunnistettu". Sitten kuvitellaan, että nämä ajaa ensivuonna itsenäisesti..
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
903
Minusta travel assist oli loistava turvavaruste josta voisin vähän maksaakkin. Toisin kuin monet muut viritykset niin vaikka rattiin nukahtaessa tuo voi oikeasti pelastaa.
koskee taas kyllä myös muita autoja... ja ihan kuskia, jos niin riskillä ajaa et saattaa nukahtaa et tarttee apuja koneelta, kandeis miettiä taukoa/olla ajamatta...
Eikai kukaan suunnittele rattiin nukahtavansa tai suunnittele, että tänäänpä aion saada sairauskohtauksen ajaessani moottoritiellä. Silti näitä sattuu aika paljon. Minä ainakin olen tyytyväinen, että auto sitten hoitaa tilanteen jos näin pääsisi käymään.
no nukahtamisesta oli eka puhe, sairaskohtaukset si onkin paljon alle promillen luokkaa... Ihan vaan pointina kyseenalaistin tuon.. ennen ko autot ajaa 110% ite ei noi "nukahtamis/torkku" oo ko haitaks,koska si aletaan luottaa niihin ja eiaatella omaa virkeystasoa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 196
Itsellä ID4 pelkkä adaptiivinen. Toki vissiin koodaamalla saisi TA, mutten vielä onnistunut. Haamuilu loppuu kun ottaa automaattisen nopeus seurannan pois, lähti välittömästi sen jälkeen kun auto vetää motarilla liinat kiinni "30 tunnistettu". Sitten kuvitellaan, että nämä ajaa ensivuonna itsenäisesti..
Sama enyaqin kanssa. Heti kotimatkalla kun auton ostin niin 100 kmh alueella ensin keksi jostain 60 kmh rajoituksen ja sitten luuli yhtä siltaa saman tasoiseksi ja alkoi himmailemaan "risteykseen". Sen jälkeen pois päältä aina niin kauan kun auto mulla oli.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
903
Sama enyaqin kanssa. Heti kotimatkalla kun auton ostin niin 100 kmh alueella ensin keksi jostain 60 kmh rajoituksen ja sitten luuli yhtä siltaa saman tasoiseksi ja alkoi himmailemaan "risteykseen". Sen jälkeen pois päältä aina niin kauan kun auto mulla oli.
Hiukan se ärsyttää id3: versiossa kans mut johtuu ko normisti ollu raskas kaasujalka.. ihan ok noi kurvi himmaamiset alkaneet olee, kääntyvä auto oikeelle himmaa ihan liikaa silti...
Edit ko ihan mummovauhtia si taas jatketaan. Ajan monasri siten et acc päämlä mut kaasua käskytän enempi.

Eikä lieneis vaineeta tehä parametri mitä sais muuttaa..
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 896
Oliko vielä Kia EV3:sta puhetta?

Joku artikkeli jäi eilen silmien eteen, en nyt löytänyt sitä mutta ensivaikutelma oli "no joo, 37k€ lähtöhinta ja akkua on 58kWh (brutto vai netto?), ihan kiva kai vaikka kolme vuotta sitten ostin jo 55/52kWh akkuisen sähköauton alle 30k€..."... mutta innostus nousi taivaisiin kun näin myöhemmin artikkelissa että alle 4000€ kalliimmalla samasta autosta saa version jossa akkua on *rummunpärinää* 81,4kWh! Isompiakkuiselle versiolle "lupaillaan" toimintamatkaa kai jopa 600km, mikä kuulostaa hyvältä, pääsiskö Helsingistä Tampereelle ja takaisin moottoritievauhtia ilman välilatausta? Ainakin juhannuksena keskiyöllä, jos ei muutoin?

No kyllä nyt on villiä! Olisko halvin noin isolla akulla varustettu sähköauto tähän mennessä? Ihmettelen myös kuka tuossa vaiheessa sniiduilee alle 4000€ ja tyytyy 23 kWh pienempään akkuun? Suunnilleen saman säästää jos jättää metallivärin ja alumiinivanteet pois.

Juu juu, tiedän, on sähköautossa muitakin ominaisuuksia kuin akun koko, mutta tuo nyt vain tuntuu sähköautoissa edelleen olevan se suurin kipukohta. Isommasta akusta saa yleensä maksaa aikamoista premium-hintaa, ja tällaisten "suht huokea mahdollisimman isolla akulla" sähköautojen perään olenkin haikaillut.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 472
no nukahtamisesta oli eka puhe, sairaskohtaukset si onkin paljon alle promillen luokkaa... Ihan vaan pointina kyseenalaistin tuon.. ennen ko autot ajaa 110% ite ei noi "nukahtamis/torkku" oo ko haitaks,koska si aletaan luottaa niihin ja eiaatella omaa virkeystasoa
En nyt tiedä mitä tuolla promillella tarkoitat, mutta jos meinaat että tieltäsuistumisista promille olisi sairaskohtauksia, niin pahasti on alakanttiin.. Ainoa yleisempi syy lienee päihtyneisyys. Jos taas meinasit että promille autoilijoista saa sairauskohtauksen ajaessaan, ollaan taas rankasti liian suuressa määrässä, tuolla lakoisi autoja vasemmalla ja oikealla jos ne olisivat niin yleisiä.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 239
No kyllä nyt on villiä! Olisko halvin noin isolla akulla varustettu sähköauto tähän mennessä? Ihmettelen myös kuka tuossa vaiheessa sniiduilee alle 4000€ ja tyytyy 23 kWh pienempään akkuun? Suunnilleen saman säästää jos jättää metallivärin ja alumiinivanteet pois.
Joku laskutaitoinen saattaisi valita tuon pienemmän akun. Toki laskuihin sitten sisältyy oletukset vaihtoehtojen jälleenmyyntiarvoista.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
418
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
08.03.2024
Viestejä
16
Audi e-tron 2020 vuodelta, uhka vai mahdollisuus? Näitä alkaa saada houkuttelevaan hintaan, jopa kakkosella alkaen 100tkm ajettuina. Juu, kulutus on kova mutta jos sen kanssa pystyy elämään niin onko jotain yleistä kallista ongelmakohtaa?
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 753
Nyt tuohon oli vissiin ainakin tulossa ilppi, mutta jää nähtäväksi että tarkeneeko siellä vieläkään.
Ja lisäkanavia takatilaan.

TM artikkelista napsittua:
Uutta ovat myös takamatkustamon kattoon sijoitetut neljä ilmanvaihtosuulaketta, joiden pitäisi yhdessä ID.Buzziin vihdoin tulleen lämpöpumpun kanssa parantaa lämmitystehoa olennaisesti.

Koko juttu vain tilaajille:
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 896
Joku laskutaitoinen saattaisi valita tuon pienemmän akun. Toki laskuihin sitten sisältyy oletukset vaihtoehtojen jälleenmyyntiarvoista.
40734,80 - 36990,00 = 3 744,8 < 4000.

Vai mihin laskutaitoisuuteen viittasit? Mitä pitäisi osata laskea? Toki pienempiakkuinenkin versio on varmasti kelpo auto moneen käyttöön ja tarpeeseen, mutta tässä tapauksessa tuntuu että suht pienellä rahallisella lisäpanostuksella saisi huomattavasti (+30%) isomman akun (ja sitä kautta myös selvästi isomman toimintamatkan).

Mitä jälleenmyyntiarvoon tulee, samassa käytössä isompiakkuinen kuluu (eli menettää kapasiteettiaan) hitaammin koska täysiä lataussyklejä kertyy verkkaammin, ja tarvitsee vähemmän todennäköisesti käyttää akkua äärirajoilla lähellä täyttä ja tyhjää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 489
Audi e-tron 2020 vuodelta, uhka vai mahdollisuus? Näitä alkaa saada houkuttelevaan hintaan, jopa kakkosella alkaen 100tkm ajettuina. Juu, kulutus on kova mutta jos sen kanssa pystyy elämään niin onko jotain yleistä kallista ongelmakohtaa?
Itse katselin samaa tuossa yksi päivä, että noita isoakkuisia nelivetojakin on aika paljon käytettynä tarjolla ihan sopuisaan hintaan. Toki tuo mallisarja on lopetettu kokonaan ja siinä oli varsinkin alussa vissiin kaikenlaista softabugia jne. joten mikä lie tilanne tänä päivänä?
 
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
114
Audi e-tron 2020 vuodelta, uhka vai mahdollisuus? Näitä alkaa saada houkuttelevaan hintaan, jopa kakkosella alkaen 100tkm ajettuina. Juu, kulutus on kova mutta jos sen kanssa pystyy elämään niin onko jotain yleistä kallista ongelmakohtaa?
Isoin riski taitaa olla ajomoottoreiden kanssa. Joitain FB mukaan mennyt, mutta ainakin suomi-autoihin tultu hyvin vastaan. Sen lisäksi latausluukun nappissa on ollut jonkin verran vikoja. Softa on ihan ok, vähän hidas eli jos jatkuvasti tarvii räplätä niin voi mennä hermo. Varusteiden kanssa pitää olla tarkkana. Vakiona ei ole ollut kuin ilmajousitus.

Itselläni on nyt kuukauden verran ollut -19 vuoden 55 ajossa ja olen tykännyt. Pohjoisen reissu tuli heittettyä heti alkuun ja oli huomattavasti mukavampaa kuin edellisellä diesel Passatilla.
 
Liittynyt
08.03.2024
Viestejä
16
Isoin riski taitaa olla ajomoottoreiden kanssa. Joitain FB mukaan mennyt, mutta ainakin suomi-autoihin tultu hyvin vastaan. Sen lisäksi latausluukun nappissa on ollut jonkin verran vikoja. Softa on ihan ok, vähän hidas eli jos jatkuvasti tarvii räplätä niin voi mennä hermo. Varusteiden kanssa pitää olla tarkkana. Vakiona ei ole ollut kuin ilmajousitus.

Itselläni on nyt kuukauden verran ollut -19 vuoden 55 ajossa ja olen tykännyt. Pohjoisen reissu tuli heittettyä heti alkuun ja oli huomattavasti mukavampaa kuin edellisellä diesel Passatilla.
Niin, törmäsin tuohon ajomoottorihommaan. Ilmeisesti jäähdytysnestettä vuotaa moottorin sisään, auto haistaa suurjännitepuolen ohivuodon ja auto kuolee täysin leikaten sillä hetkellä. Tuleekohan maahantuoja yhtään vastaan jos autolla on ajettu alle 160tkm? Teslalla vastaava vika menisi voimalinjan takuuseen.

Paljonko ilmajousituksen komponentit maksavat? Tarvitseeko sitä murehtia alle 200tkm ajetussa?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
249 870
Viestejä
4 351 615
Jäsenet
72 530
Uusin jäsen
LeppisWasTaken

Hinta.fi

Ylös Bottom