Yleistä keskustelua sähköautoista

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 679
Hyvä että joku muukin on sitä mieltä että Ioniq 6 on (helvetin)ruma.
Jos luetaan pois autotoimittajat ja youtuben "ammattilaiset" en ole koskaan kuullut kenenkään kehuvan Ioniq 6:n ulkonäköä. Töissä on kahdella Ioniq 5 ja molempien mielestä tuo kutonen on järkyttävän näköinen tapaus. Livenä se on vielä enemmän kauheampi kuin kuvissa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 071
Tosin jos siinä ehdoin tahdoin aletaan valehtelemaan kunnosta, voi tulla kalliiksi, joukkokanteita ja muuta ikävää vähän kuten päästömittauksissa huijaamisessa.
En tarkoittannut valehtelimista, vaan käyttää laskentammallia jolla tulee isompia lukuja. mutta toki todellisia.


Siis olen ymmärtänyt että SoH luvulla yritetään kuvata akun kuntoa, ykskkönä prosentti.

Eli samasta akusta voidaan esittää ihan eri luvut ja silti ovat ihan yhtä oikein.
Onko SoH siis tosiaan ihan vai joku mikä tahansa luku mitä sähköauton valmistaja voi sinne syöttää? Eikö yhtä hyvin voisi epäillä että he valehtelisivat jäljelläolevan nettokapasiteetin, kai suunnilleen kaikki OBD2-lukijan näkemät luvut voivat sitten olla keksittyjä tai ainakin vääristeltyjä?
Jos vääristeltyjä tai keksittyjä ja sellainen paljastuu niin siitä tulisi isoa haloo.

Mutta jos ja kun ihmiset tiiraa jotain lukuja ja vertailee niitä niin se luo painetta esittää parempia lukuja. Esim jos suunnittelia suunnittelee mittausta ja sen esitystä, niin tavoitteleeko hyvin varovaista arvioita, millä sitten auton järjestelmät esim ajoissa opastaa kuljettajaa lataamaan jne. ja jolla voidaan esittää turvallinen ajomatka. Mutta jos ihmiset alkaa lukemaan dataa väylästä ja veraa muihin, niin sitten voi tulla painetta esittää "tarkempia" arivoita, tai jopa optimistia arvioita, ihan yhtä oikein kuin aiemminkin, mutta eri idealla. Auton muu järjestelmä sitten pitää koodata esittään asiat uudelleen.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 322
tarve takalasinpyyhkijälle riippuu hyvin voimakkaasti perän muusta muotoilusta ja hieman epäloogisesti, mitä loivempi kulma takalasissa on, sitä paremmin se pysyy puhtaana. Farkuissa, joissa on lähes pystysuora takalasi, huomaan ainakin itse käyttäväni takalasinpyyhkijää erittäin paljon kura- ja lumikeleillä.
Ei kai sillä kulmalla mitään väliä ole, vaan sillä että onko siellä ikkunan jatkona joku peräkontti vai ei. Nykyfarkuissa on aika loivassa kulmassa nuo takalasit, eikä sillä ole mittän vaikutusta sen likaantumiseen, ovat aina likaiset jos tiestä vaan irtoaa jotain.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 322
tarve takalasinpyyhkijälle riippuu hyvin voimakkaasti perän muusta muotoilusta ja hieman epäloogisesti, mitä loivempi kulma takalasissa on, sitä paremmin se pysyy puhtaana. Farkuissa, joissa on lähes pystysuora takalasi, huomaan ainakin itse käyttäväni takalasinpyyhkijää erittäin paljon kura- ja lumikeleillä.
Ei kai sillä kulmalla mitään väliä ole, vaan sillä että onko siellä ikkunan jatkona joku peräkontti vai ei. Nykyfarkuissa on aika loivassa kulmassa nuo takalasit, eikä sillä ole mittän vaikutusta sen likaantumiseen, ovat aina likaiset jos tiestä vaan irtoaa jotain.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
508
akalasinpyyhkijän puuttuminn sen sijaan tuntuu aivan käsittämättömältä, eikä tuota ole ilmeisesti korjattu noihin uudempikaan. Harmi sinänsä, koska noin muuten Ioniq 5 vaikuttaa ainakin paperilla yhdestä varteenotettavimmista sähkiksistä itselle, varsinkin kun Ioniq 6 taas on niin maatajärisyttävän ruma.
Kialla EV6:sta löytyy takapyyhin, aikalailla sama kippo ja samoissa hinnoissa. Toki kontti vähän pienempi ja jotain toisia pikkujuttuja häiritsemässä sitten (kuten se radio/ilmastointi -vaihtonäppäin). Toisaalta Kiaa saa värillisenä, joka on silleen bonus omasta mielestä. Ulkonäkö mielestäni ihan ok, vähän sportisempi eikä ihan niin persoonallinen kuin Ioniq5.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 853
@timppeli tarve takalasinpyyhkijälle riippuu hyvin voimakkaasti perän muusta muotoilusta ja hieman epäloogisesti, mitä loivempi kulma takalasissa on, sitä paremmin se pysyy puhtaana. Farkuissa, joissa on lähes pystysuora takalasi, huomaan ainakin itse käyttäväni takalasinpyyhkijää erittäin paljon kura- ja lumikeleillä. Useampi suomalainen revikka on Ioniq 5 osalta kommentoinut sitä, että suhteellisen jyrkkä takalasi kaipaisi kyllä Suomen oloissa pyyhkijää ja pesuria.
Ok. Eka autoni jossa takalasinpyyhintä ei tarvittu oli kyllä melko pysty lasi, mutta koska se oli porrasperä, ei kura kai sitten päässyt kulkeutumaan perän yli lasiin saakka. Ja olihan siinä sellaisetkin kummallisuudet kuin kunnon roiskeläpät, mitä nykyautoissa ei välttämättä ole.

Farmarimalleissa ja muissa joissa perä on tylppä ja lasi tosiaan aika pystyssä, ne kyllä tuntuvat likaantuvan alta aikayksikön, myös nykyinen Zoe. Tosin nyt kesällä ei ole juurikaan tarvinnut takapyyhintä käyttää (en aja hiekkateillä juuri ollenkaan), mutta talvisin suoja- ja loskakeleillä ja jopa pikkupakkasella sitä joutuu käyttämään vähän väliä, lisänesteen kera.
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
316
@timppeli tarve takalasinpyyhkijälle riippuu hyvin voimakkaasti perän muusta muotoilusta ja hieman epäloogisesti, mitä loivempi kulma takalasissa on, sitä paremmin se pysyy puhtaana. Farkuissa, joissa on lähes pystysuora takalasi, huomaan ainakin itse käyttäväni takalasinpyyhkijää erittäin paljon kura- ja lumikeleillä. Useampi suomalainen revikka on Ioniq 5 osalta kommentoinut sitä, että suhteellisen jyrkkä takalasi kaipaisi kyllä Suomen oloissa pyyhkijää ja pesuria.
Juu kyllä tuo takalasi likaantuu. Itse en ole kaivannut pyyhkijään kun en ole sitä ennenkään missään autossa käyttänyt. Mulla oli ennen useita farmari mallisia autoja ja ajoin paljon sorateitä joten takapyyhkijän päällä oli aina hiekkaa. Tuota pitäisi puhdistaa jatkuvasti että viitsii käyttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 122
En ole itse ajanut muuta kuin asfaltilla aurinkoisena päivänä, mutta muualla väittävät että ei pysy puhtaana pelkän ilmavirran avulla, päinvastoin kerää likaa.
Se lippa, jonka pitäisi ohjata ilmavirrat putsaamaan lasia on itse asiassa pahin mahdollinen viritelmä. Sen alapuolinen alue jää paskaiseksi, kun sade ei huuhdo. Talvella lipan reiät jäätyy täyteen lumisohjoa. Samanlainen "kaukalo" on tuulilasin alaosan pyyhinsyvennys. Jos on automaattikahvat, niin kahvojen alle päätyy lunta autoa putsatessa. Latausluukun lippa on myös aikamoinen lumi&jää magneetti, sopivalla kelillä ihana putsata. Etupään tutkat jäätyy helposti, jos on jäätävää sadetta. Neliveto on perkeleen kiva ajaa talvella, mutta ns. perusasiat talviautoilussa pistää ärsyttämään.

Ei tuo takalasin paskaisuus häiritse käytännössä, kun siitä kuitenkin näkee tarvittavissa määrin taaksepäin motarilla. Peruuttaessa suurempi vitutuksen aihe on kameran sijainti ja likaisuus. Pesuria kaipais tyyliin Q6.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 638
Jos luetaan pois autotoimittajat ja youtuben "ammattilaiset" en ole koskaan kuullut kenenkään kehuvan Ioniq 6:n ulkonäköä. Töissä on kahdella Ioniq 5 ja molempien mielestä tuo kutonen on järkyttävän näköinen tapaus. Livenä se on vielä enemmän kauheampi kuin kuvissa.
Keskustelun innoittamana piti ihan vilkasta ja eipä ole yllätys minkä takia en ole nähnyt noita livenä. Aivan kauhean näköinen.
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
316
Se lippa, jonka pitäisi ohjata ilmavirrat putsaamaan lasia on itse asiassa pahin mahdollinen viritelmä. Sen alapuolinen alue jää paskaiseksi, kun sade ei huuhdo. Talvella lipan reiät jäätyy täyteen lumisohjoa. Samanlainen "kaukalo" on tuulilasin alaosan pyyhinsyvennys. Jos on automaattikahvat, niin kahvojen alle päätyy lunta autoa putsatessa. Latausluukun lippa on myös aikamoinen lumi&jää magneetti, sopivalla kelillä ihana putsata. Etupään tutkat jäätyy helposti, jos on jäätävää sadetta. Neliveto on perkeleen kiva ajaa talvella, mutta ns. perusasiat talviautoilussa pistää ärsyttämään.

Ei tuo takalasin paskaisuus häiritse käytännössä, kun siitä kuitenkin näkee tarvittavissa määrin taaksepäin motarilla. Peruuttaessa suurempi vitutuksen aihe on kameran sijainti ja likaisuus. Pesuria kaipais tyyliin Q6.
Tuosta meinasinkin kirjoittaa että tuo lipan alunen pysyy likaisena vaikka sataisikin. Minullakin pysynyt muuten lasi riittävän puhtaana jotta läpi näkee.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 332
Tänään oli tehotarkkailussa tuo navigaattorin/dashboardin käyntiin lähtö. Kotipihalta aamulla lähtiessä laitteisto heräsi parissa sekunnissa, eikä toiminnassa ollut mitään hidastelua. Päivän 1. kohteesta lähtiessä oli taas sama pyörivän tiimalasin odottelu niin että ehdin ajaa pysäköintipaikalta tielle ja kääntyä kahdesta risteyksestä, ennen kuin laitteisto oli toimintakunnossa.

Päivän päätteeksi lähdin työpaikalta ja otin videokuvaa laitteiston heräämisestä henkiin. 48 sekuntia meni aikaa ennen kuin laitteison kautta pystyi muuttamaan asetuksia tai syöttömään osoitetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 186
Kialla EV6:sta löytyy takapyyhin, aikalailla sama kippo ja samoissa hinnoissa. Toki kontti vähän pienempi ja jotain toisia pikkujuttuja häiritsemässä sitten (kuten se radio/ilmastointi -vaihtonäppäin). Toisaalta Kiaa saa värillisenä, joka on silleen bonus omasta mielestä. Ulkonäkö mielestäni ihan ok, vähän sportisempi eikä ihan niin persoonallinen kuin Ioniq5.
Ei ole takalasinpyyhintä EV6.

Te ketkä tuota kaipaatte niin missä tilanteessa te katsotte takalasista ulos? Mulla taitaa taustapeilissä näkyä takapenkit.

Peruutuskameran pesin joka Enyaqissa ainakin oli on sen sijaan kova juttu. Tosin siinä on selllainen perän muoto että on kokoajan täynnä sontaa/lunta.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
572
Itse olen vähän alkanut noita käytettyjä Ioniq 5 silmäilemään kun niidenkin hinnat on tulleet varsin houkuttelevasti alas. Harmi vaan, että noissa nyt käytetävänä myytävissä ei ole vielä akun esilämmitystä, mikä nyt ei sinänsä mikään massiivinen ongelma ole kun lataukset tapahtuisi varmaan 95% kotona. Takalasinpyyhkijän puuttuminn sen sijaan tuntuu aivan käsittämättömältä, eikä tuota ole ilmeisesti korjattu noihin uudempikaan. Harmi sinänsä, koska noin muuten Ioniq 5 vaikuttaa ainakin paperilla yhdestä varteenotettavimmista sähkiksistä itselle, varsinkin kun Ioniq 6 taas on niin maatajärisyttävän ruma.

Noh, vuoden päästä olisi tarkoitus vaihtaa autoa vasta muutenkin kun nykyisen hybridin akkutakuu alkaa loppumaan. Sitä ennen ehtii markkinoilla tapahtumaan vielä kaikenlaista.
Akun esilämmityksen saa kyllä kaikkiin i5/ev6 ihan softapäivityksellä. Omassa insinööriajattelussa. MG4:n nappula esilämmitykselle on vain ylivoimainen, kun navigointi yms kulkee Android Auton kautta.

Meillä on kaksi sähkäriä ilman takalasinnaarmuttajaa (I-Pace ja yllä mainittu MG), enkä ole osannut sitä kaivata. Edellisissä Farkuissa oli kyllä käytetty kapistus.
 
Liittynyt
30.12.2019
Viestejä
81
Itse olen vähän alkanut noita käytettyjä Ioniq 5 silmäilemään kun niidenkin hinnat on tulleet varsin houkuttelevasti alas. Harmi vaan, että noissa nyt käytetävänä myytävissä ei ole vielä akun esilämmitystä, mikä nyt ei sinänsä mikään massiivinen ongelma ole kun lataukset tapahtuisi varmaan 95% kotona. Takalasinpyyhkijän puuttuminn sen sijaan tuntuu aivan käsittämättömältä, eikä tuota ole ilmeisesti korjattu noihin uudempikaan. Harmi sinänsä, koska noin muuten Ioniq 5 vaikuttaa ainakin paperilla yhdestä varteenotettavimmista sähkiksistä itselle, varsinkin kun Ioniq 6 taas on niin maatajärisyttävän ruma.

Noh, vuoden päästä olisi tarkoitus vaihtaa autoa vasta muutenkin kun nykyisen hybridin akkutakuu alkaa loppumaan. Sitä ennen ehtii markkinoilla tapahtumaan vielä kaikenlaista.

Jep. Ja Ei kai tuo esilämmityksen puute akulle ole ongelma, jos kotona saa riittävästi mehua akkuun yönyli latauksessa.

Onhan tuo ioniq myös kivan näköinen kosla. Mutta samalla pitää sanoa, että i3 on mahtava auto edelleen. Oikeastaan suurempia tiloja ja nelivetoa kaipaan korkeammalla maavaralla, muuten tykkään tosi paljon i3:sta. 3:n vuoden jälkeenkin tosi kiva ajella, kunhan ei tarvi motarilla suhailla
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 929
Ei ole takalasinpyyhintä EV6.

Te ketkä tuota kaipaatte niin missä tilanteessa te katsotte takalasista ulos? Mulla taitaa taustapeilissä näkyä takapenkit.

Peruutuskameran pesin joka Enyaqissa ainakin oli on sen sijaan kova juttu. Tosin siinä on selllainen perän muoto että on kokoajan täynnä sontaa/lunta.
Lisäksi näin 1,5 vuoden kokemuksella takalasista on nähny läpi aina. Muoto on sellainen ettei se pahemmin likaannu, joten jos normaalisti käy pesemässä autoaan tasaisin välein, niin tuskin tulee mitään huomaamaan.
 
Liittynyt
11.01.2024
Viestejä
539
Jos ajoneuvossa on vakiona takalasinraaputin, olen valmis maksamaan siitä että sen turhakkeen ja rumiluksen saa pois hanurista.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
227
Lisäksi näin 1,5 vuoden kokemuksella takalasista on nähny läpi aina. Muoto on sellainen ettei se pahemmin likaannu, joten jos normaalisti käy pesemässä autoaan tasaisin välein, niin tuskin tulee mitään huomaamaan.
En ole itsekään kaivannut pyyhintä (tai siis naarmutinta). Hyvin pysyy tarvittavan puhtaana lasi EV6ssa.
Sellainen ongelma/ominaisuus tuossa takalasissa on, että siitä lävitse katsoessa kulma on niin matala, että se korostaa kaikkia lasin geometriavirheitä ja takana tulevat autot ovat välillä aika hassun näköisiä. Joskus katsonut, että mikäs ihmeen uusi SUV siellä takana tulee ja sivupeileistä huomannut sen olevan normi henkilöauto :rofl:
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 322
Te ketkä tuota kaipaatte niin missä tilanteessa te katsotte takalasista ulos? Mulla taitaa taustapeilissä näkyä takapenkit.
No vaikka motarilla on hyvä tarkkaila liikennettä takana. Ja ylipäätään sitä on hyvä tarkkailla aina. ( esim hälyytysajoneuvot ) Huomattavasti parempi näkyvyys kuin sivupeileistä. Ei sitä ole turhaan sinne laitettu vuosikymmeniä.

Lisäksi näin 1,5 vuoden kokemuksella takalasista on nähny läpi aina. Muoto on sellainen ettei se pahemmin likaannu, joten jos normaalisti käy pesemässä autoaan tasaisin välein, niin tuskin tulee mitään huomaamaan.
HIEMAN pidemmällä kokemuksella takalasiista ei näy tietyssä kelissä läpi, jos on alla farkku tai tai muu peräronkiton kulkine. City ihmisen puhetta selvästi. Suomessa on paljon sorateitä joissa pölyä lentää kuivalla kelillä ja kuraa sadekelillä. Ei tarvii monta kilometria ajaa kuin näkyvyys nolla takalasista. Motarilla ajettaessa sadekelillä takalasi "vesisumua" täynnä, josta ei näe läpi. Kiva pyyhkäistä puhtaaksi ennenkuin vaihta kaistaa , että näkee kunnolla mitä siellä takana tapahtuu. Talvelllä pöllyävä lumi on kiva pyyhkäistä myös pois, muuten takalasi muurautuu umpeen.

Mutta hyvä jos pärjäätte ilman, minä tykkään takapyykimestä ja sen tuomasta avusta näkyvyyteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 186
Lisäksi näin 1,5 vuoden kokemuksella takalasista on nähny läpi aina. Muoto on sellainen ettei se pahemmin likaannu, joten jos normaalisti käy pesemässä autoaan tasaisin välein, niin tuskin tulee mitään huomaamaan.
Tässä myös sellainen negatiivinen puoli että joku merikotka kun oli ripuloinut takalasiin kohtalaisen kasan niin edes kunnon rankkasateessa se ei lähtenyt mihinkään. Piti itse lapioida se pois sieltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 186
No vaikka motarilla on hyvä tarkkaila liikennettä takana. Ja ylipäätään sitä on hyvä tarkkailla aina. ( esim hälyytysajoneuvot ) Huomattavasti parempi näkyvyys kuin sivupeileistä. Ei sitä ole turhaan sinne laitettu vuosikymmeniä.

Mutta hyvä jos pärjäätte ilman, minä tykkään takapyykimestä ja sen tuomasta avusta näkyvyyteen.
Tuo hälytysajoneuvojen bongaus on varmaan ihan validi tapaus jossa siitä on hyötyä.
Käytännössä koko ajan? Toki pääosin katse on eteenpäin, mutta vilkaisen kaikki kolme peiliä läpi muutaman sekunnin välein, painottuen erityisesti peruutuspeiliin.
Eikö tuo käy raskaaksi ainakin jos tekee tiedostaen että nyt katson peilit läpi?

Ehkä mulla on joku pakukuski kompleksi kun ei osaa koko taustapeiliä käyttää oikein mihinkään. Tuosta pyyhkimestä, nyt muistan mihin olen käyttänyt. Koira kun on ollut kyydissä niin joskus tulee pyyhkäistyä että rekku näkee mitä haukkuu. Nytkin perheen autoista 2/3 sellainen on.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
879
Can gatewayn alla on myös mittauskanava "Vehicle properties - Max energy content", mitähän se näyttää? Omassa autossani tuo on ollut uutena 79200 Wh, en ole sen jälkeen katsonut päivittyykö tuo akun kulumisen mukana vai onko tuo joku staattinen luku joka kertoo vain mikä akku autoon on asennettu.
Tuolta löytyi arvoksi 70900 Wh, eli näemmä laskee. Pitääpä seurata kuukausitasolla tuota miten elää.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 866
Tuolta löytyi arvoksi 70900 Wh, eli näemmä laskee. Pitääpä seurata kuukausitasolla tuota miten elää.
Tuosta on varmaan laskettavissa se auton akunhallinnan päättelemä akun SOH. Sun autossa olisi siis uuden akun kapasiteetista jäljellä ihan pikkaisen alle 90% ilmeisesti?
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
875
No vaikka motarilla on hyvä tarkkaila liikennettä takana. Ja ylipäätään sitä on hyvä tarkkailla aina. ( esim hälyytysajoneuvot ) Huomattavasti parempi näkyvyys kuin sivupeileistä. Ei sitä ole turhaan sinne laitettu vuosikymmeniä.
Meneppäs ajaa esim id3.. oli takalasi auki tai ei (joka muurautuu heti kurasta ja loskasta.) sieltä nää mitään, korkeintaan takana olijan rekkarin, jos riittävän lähellä. Sivupeilit ne tärkeimmät on siihen, ollut jo vuosikymmeniä transittien ym kanssa..
Ja jos vaikka ihan sedaniin lastaa tarpeeksi muuttotavaraa ni et nää ulos.. edelleen sivupeilit ne tärkeimmät...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 304
Viestejä
4 353 870
Jäsenet
72 381
Uusin jäsen
stockmann

Hinta.fi

Ylös Bottom