Yleistä keskustelua sähköautoista

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 679
Hyvä että joku muukin on sitä mieltä että Ioniq 6 on (helvetin)ruma.
Jos luetaan pois autotoimittajat ja youtuben "ammattilaiset" en ole koskaan kuullut kenenkään kehuvan Ioniq 6:n ulkonäköä. Töissä on kahdella Ioniq 5 ja molempien mielestä tuo kutonen on järkyttävän näköinen tapaus. Livenä se on vielä enemmän kauheampi kuin kuvissa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 065
Tosin jos siinä ehdoin tahdoin aletaan valehtelemaan kunnosta, voi tulla kalliiksi, joukkokanteita ja muuta ikävää vähän kuten päästömittauksissa huijaamisessa.
En tarkoittannut valehtelimista, vaan käyttää laskentammallia jolla tulee isompia lukuja. mutta toki todellisia.


Siis olen ymmärtänyt että SoH luvulla yritetään kuvata akun kuntoa, ykskkönä prosentti.

Eli samasta akusta voidaan esittää ihan eri luvut ja silti ovat ihan yhtä oikein.
Onko SoH siis tosiaan ihan vai joku mikä tahansa luku mitä sähköauton valmistaja voi sinne syöttää? Eikö yhtä hyvin voisi epäillä että he valehtelisivat jäljelläolevan nettokapasiteetin, kai suunnilleen kaikki OBD2-lukijan näkemät luvut voivat sitten olla keksittyjä tai ainakin vääristeltyjä?
Jos vääristeltyjä tai keksittyjä ja sellainen paljastuu niin siitä tulisi isoa haloo.

Mutta jos ja kun ihmiset tiiraa jotain lukuja ja vertailee niitä niin se luo painetta esittää parempia lukuja. Esim jos suunnittelia suunnittelee mittausta ja sen esitystä, niin tavoitteleeko hyvin varovaista arvioita, millä sitten auton järjestelmät esim ajoissa opastaa kuljettajaa lataamaan jne. ja jolla voidaan esittää turvallinen ajomatka. Mutta jos ihmiset alkaa lukemaan dataa väylästä ja veraa muihin, niin sitten voi tulla painetta esittää "tarkempia" arivoita, tai jopa optimistia arvioita, ihan yhtä oikein kuin aiemminkin, mutta eri idealla. Auton muu järjestelmä sitten pitää koodata esittään asiat uudelleen.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 321
tarve takalasinpyyhkijälle riippuu hyvin voimakkaasti perän muusta muotoilusta ja hieman epäloogisesti, mitä loivempi kulma takalasissa on, sitä paremmin se pysyy puhtaana. Farkuissa, joissa on lähes pystysuora takalasi, huomaan ainakin itse käyttäväni takalasinpyyhkijää erittäin paljon kura- ja lumikeleillä.
Ei kai sillä kulmalla mitään väliä ole, vaan sillä että onko siellä ikkunan jatkona joku peräkontti vai ei. Nykyfarkuissa on aika loivassa kulmassa nuo takalasit, eikä sillä ole mittän vaikutusta sen likaantumiseen, ovat aina likaiset jos tiestä vaan irtoaa jotain.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 321
tarve takalasinpyyhkijälle riippuu hyvin voimakkaasti perän muusta muotoilusta ja hieman epäloogisesti, mitä loivempi kulma takalasissa on, sitä paremmin se pysyy puhtaana. Farkuissa, joissa on lähes pystysuora takalasi, huomaan ainakin itse käyttäväni takalasinpyyhkijää erittäin paljon kura- ja lumikeleillä.
Ei kai sillä kulmalla mitään väliä ole, vaan sillä että onko siellä ikkunan jatkona joku peräkontti vai ei. Nykyfarkuissa on aika loivassa kulmassa nuo takalasit, eikä sillä ole mittän vaikutusta sen likaantumiseen, ovat aina likaiset jos tiestä vaan irtoaa jotain.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
507
akalasinpyyhkijän puuttuminn sen sijaan tuntuu aivan käsittämättömältä, eikä tuota ole ilmeisesti korjattu noihin uudempikaan. Harmi sinänsä, koska noin muuten Ioniq 5 vaikuttaa ainakin paperilla yhdestä varteenotettavimmista sähkiksistä itselle, varsinkin kun Ioniq 6 taas on niin maatajärisyttävän ruma.
Kialla EV6:sta löytyy takapyyhin, aikalailla sama kippo ja samoissa hinnoissa. Toki kontti vähän pienempi ja jotain toisia pikkujuttuja häiritsemässä sitten (kuten se radio/ilmastointi -vaihtonäppäin). Toisaalta Kiaa saa värillisenä, joka on silleen bonus omasta mielestä. Ulkonäkö mielestäni ihan ok, vähän sportisempi eikä ihan niin persoonallinen kuin Ioniq5.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 852
@timppeli tarve takalasinpyyhkijälle riippuu hyvin voimakkaasti perän muusta muotoilusta ja hieman epäloogisesti, mitä loivempi kulma takalasissa on, sitä paremmin se pysyy puhtaana. Farkuissa, joissa on lähes pystysuora takalasi, huomaan ainakin itse käyttäväni takalasinpyyhkijää erittäin paljon kura- ja lumikeleillä. Useampi suomalainen revikka on Ioniq 5 osalta kommentoinut sitä, että suhteellisen jyrkkä takalasi kaipaisi kyllä Suomen oloissa pyyhkijää ja pesuria.
Ok. Eka autoni jossa takalasinpyyhintä ei tarvittu oli kyllä melko pysty lasi, mutta koska se oli porrasperä, ei kura kai sitten päässyt kulkeutumaan perän yli lasiin saakka. Ja olihan siinä sellaisetkin kummallisuudet kuin kunnon roiskeläpät, mitä nykyautoissa ei välttämättä ole.

Farmarimalleissa ja muissa joissa perä on tylppä ja lasi tosiaan aika pystyssä, ne kyllä tuntuvat likaantuvan alta aikayksikön, myös nykyinen Zoe. Tosin nyt kesällä ei ole juurikaan tarvinnut takapyyhintä käyttää (en aja hiekkateillä juuri ollenkaan), mutta talvisin suoja- ja loskakeleillä ja jopa pikkupakkasella sitä joutuu käyttämään vähän väliä, lisänesteen kera.
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
316
@timppeli tarve takalasinpyyhkijälle riippuu hyvin voimakkaasti perän muusta muotoilusta ja hieman epäloogisesti, mitä loivempi kulma takalasissa on, sitä paremmin se pysyy puhtaana. Farkuissa, joissa on lähes pystysuora takalasi, huomaan ainakin itse käyttäväni takalasinpyyhkijää erittäin paljon kura- ja lumikeleillä. Useampi suomalainen revikka on Ioniq 5 osalta kommentoinut sitä, että suhteellisen jyrkkä takalasi kaipaisi kyllä Suomen oloissa pyyhkijää ja pesuria.
Juu kyllä tuo takalasi likaantuu. Itse en ole kaivannut pyyhkijään kun en ole sitä ennenkään missään autossa käyttänyt. Mulla oli ennen useita farmari mallisia autoja ja ajoin paljon sorateitä joten takapyyhkijän päällä oli aina hiekkaa. Tuota pitäisi puhdistaa jatkuvasti että viitsii käyttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 118
En ole itse ajanut muuta kuin asfaltilla aurinkoisena päivänä, mutta muualla väittävät että ei pysy puhtaana pelkän ilmavirran avulla, päinvastoin kerää likaa.
Se lippa, jonka pitäisi ohjata ilmavirrat putsaamaan lasia on itse asiassa pahin mahdollinen viritelmä. Sen alapuolinen alue jää paskaiseksi, kun sade ei huuhdo. Talvella lipan reiät jäätyy täyteen lumisohjoa. Samanlainen "kaukalo" on tuulilasin alaosan pyyhinsyvennys. Jos on automaattikahvat, niin kahvojen alle päätyy lunta autoa putsatessa. Latausluukun lippa on myös aikamoinen lumi&jää magneetti, sopivalla kelillä ihana putsata. Etupään tutkat jäätyy helposti, jos on jäätävää sadetta. Neliveto on perkeleen kiva ajaa talvella, mutta ns. perusasiat talviautoilussa pistää ärsyttämään.

Ei tuo takalasin paskaisuus häiritse käytännössä, kun siitä kuitenkin näkee tarvittavissa määrin taaksepäin motarilla. Peruuttaessa suurempi vitutuksen aihe on kameran sijainti ja likaisuus. Pesuria kaipais tyyliin Q6.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 637
Jos luetaan pois autotoimittajat ja youtuben "ammattilaiset" en ole koskaan kuullut kenenkään kehuvan Ioniq 6:n ulkonäköä. Töissä on kahdella Ioniq 5 ja molempien mielestä tuo kutonen on järkyttävän näköinen tapaus. Livenä se on vielä enemmän kauheampi kuin kuvissa.
Keskustelun innoittamana piti ihan vilkasta ja eipä ole yllätys minkä takia en ole nähnyt noita livenä. Aivan kauhean näköinen.
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
316
Se lippa, jonka pitäisi ohjata ilmavirrat putsaamaan lasia on itse asiassa pahin mahdollinen viritelmä. Sen alapuolinen alue jää paskaiseksi, kun sade ei huuhdo. Talvella lipan reiät jäätyy täyteen lumisohjoa. Samanlainen "kaukalo" on tuulilasin alaosan pyyhinsyvennys. Jos on automaattikahvat, niin kahvojen alle päätyy lunta autoa putsatessa. Latausluukun lippa on myös aikamoinen lumi&jää magneetti, sopivalla kelillä ihana putsata. Etupään tutkat jäätyy helposti, jos on jäätävää sadetta. Neliveto on perkeleen kiva ajaa talvella, mutta ns. perusasiat talviautoilussa pistää ärsyttämään.

Ei tuo takalasin paskaisuus häiritse käytännössä, kun siitä kuitenkin näkee tarvittavissa määrin taaksepäin motarilla. Peruuttaessa suurempi vitutuksen aihe on kameran sijainti ja likaisuus. Pesuria kaipais tyyliin Q6.
Tuosta meinasinkin kirjoittaa että tuo lipan alunen pysyy likaisena vaikka sataisikin. Minullakin pysynyt muuten lasi riittävän puhtaana jotta läpi näkee.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 257
Viestejä
4 351 804
Jäsenet
72 369
Uusin jäsen
Korruptoitunut_Ukrooppi

Hinta.fi

Ylös Bottom