Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 440
Nopealla vilkaisulla tuossa A6:ssa on pidempi keula kuin Id.7:ssa, mikä sitten näkyy pienempinä sisätiloina. Id.7:n ainoa miinus lienee Id-perheen aavistuksen muumimainen nokka (ilman frunkkia), mitkä ei itselle kovin suuria miinuksia kyllä oikeasti olleet.

Ihmettelen kuinka vähän tuosta Id.7:sta puhutaan. Mielestäni se oli hinta-laatusuhteeltaan loistava auto. Ehkä siinä premium-kuskeja hiertää se VW:n merkki. En itse malta odottaa että GTX tulee postista joskus parin kuukauden kuluttua.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 025
Ihmettelen kuinka vähän tuosta Id.7:sta puhutaan. Mielestäni se oli hinta-laatusuhteeltaan loistava auto.
Samaa mieltä, vielä kun GTX:n saisi ilman mustaa kattoa ja jollain muulla kuin mustalla sisustalla (...ja jotain muuta pientä kuten tavalliset napit ratissa). Ehkä faceliftissä sitten, jos vaan jaksaisi odottaa.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 440
Samaa mieltä, vielä kun GTX:n saisi ilman mustaa kattoa ja jollain muulla kuin mustalla sisustalla (...ja jotain muuta pientä kuten tavalliset napit ratissa). Ehkä faceliftissä sitten, jos vaan jaksaisi odottaa.
Kieltämättä niitä värivaihtoehtoja oli turhan vähän näin julkaisuun. Toisaalta hinta yllätti itseni positiivisesti, kun isompiakkuisen nelivedon sai samaan hintaan kuin vastaavilla lisävarusteilla konfiguroidun perus takavetoisen.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
951
No joo, oli aika ikävä kommentti minun osaltani. Tuo käynnistysnapin puuttuminen on vain mielestäni yksi sähköauton parhaita ominaisuuksia, koska auto on heti käyttövalmis sisään mentäessä... Mitä vähemmän täytyy säätää manuaalisesti sen parempi jne. Pitäisi tietysti aina muistaa, että mielipiteitä on erilaisia ja kunnioittaa niitä.
Tai näissä sähköautoissa voisi olla valinta jolla voisi valkata haluaako käyttää starttinappia oldschool tyyliin, vai antaa auton hoitaa käynnistys ja sammutus itsestään.
 
Liittynyt
20.02.2023
Viestejä
28
@TietotekniikanJermu Saattaisin käydä varovasti katsomassa Kia Niroa. :hmm:
Itseasiassa Kia Niro voisi olla myös mielenkiintoinen kun niissä on ymmärtääkseni pitkät takuut.

Mites muuten onko sillä jotain käytännön merkitystä sähköautoissa, että onko ne suomiautoja. Yllättävän iso osa noista meidän budjettiin mahtuvista autoista on ulkomailta tuotuja. Toimiikohan niissä esim. takuut ja huollot kuinka.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 292
Ulkomitoiltaan joo mutta Q6 on huomattavasti isompi frunkki, kontissakin on enemmän litroja hattuhyllyn alla, ja tästä videolta katsottuna takapenkki on A6:ssa matalalla ja jalkatila ahdas.
Tuostahan on tulossa myös Avant, luulisi kilpailevan tavaratilan koolla ihan kohtuudella.
 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
207
Käytettyä sähköautoa ostamassa. Ollaan vaimon kanssa ostamassa ensimmäistä sähköautoamme.
Budjettina on 15-25keur ja auto tulee korvaamaan perheen nykyisen Nissan
Nimellistä akkukapasiteettiä tarvinnet vähintään sen 60kwh. Takuullinen aasialaisvehje olisi luultavasti luotettavin valinta, Teslat ja MEB-romut (no hate, lol) jättäisin pois laskuista.

Niroa kannattaa tsekata, mahdollisesti myös MG ZS. Pienellä riskillä voi sitten tehdä mahdollisesti hyvänkin löydön esim Rellusta :)

Villinä korttina voisi harkita myös 60kwh Lefaa, joita voi saada hyvillä varusteilla ja pienillä kilsoilla edukkaasti, ketteryydessä lienee lähellä Notea. Jos kotilataus onnistuu eikä tarvitse vetää pitkiä roadtrippejä (=ei ole pikalataukselle tarvetta, eikä muutenkaan miellyttävä pidemmillä yhtäjaksoisilla ajomatkoilla) ei CCS-latauksen puute luultavasti tule olemaan ongelma.

Edit: Lefan valmistus loppuu / lopetetaan ja se on muutenkin tooosi vanhanaikainen sisätiloiltaan, erityisesti kojelaudan osalta eikä sillä sitten saa mitään rispektiä naapurustossa jos se on tärkeä osto/omistuskriteeri. Todella laadukas auto noin muuten ja edukas kustannuksiltaan.
 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
207
Yllättävän iso osa noista meidän budjettiin mahtuvista autoista on ulkomailta tuotuja. Toimiikohan niissä esim. takuut ja huollot kuinka.
Toimii. Voit varmistaa tämän vielä niin, että jos mielenkiintoinen yksilö tulee vastaan, soita merkkihuoltoon ja kysy a) seuraavan huollon hintaa ja b) varmista vielä heiltäkin että eihän takuissa tule olemaan ongelmia jos auto on ulkomailta tuotu.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 295
Nopealla vilkaisulla tuossa A6:ssa on pidempi keula kuin Id.7:ssa, mikä sitten näkyy pienempinä sisätiloina.
Sama juttu Q6:ssa , pituutta on käytetty nokkaan joka näkyy sitten takapenkin tiloissa. Ainahan näissä on menty hieman ulkonäon ehdoilla, sisätilat ovat sitten olleet skodan bravuuri ja volkkari siinä välissä sitten taiteilee.

Mutta onhan nuo ihan auton näköisiä, ei siinä mitään :thumbsup:
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 863
Sama juttu Q6:ssa , pituutta on käytetty nokkaan joka näkyy sitten takapenkin tiloissa.
Mikä tää juttu on että pitkä nokka näkyy takapenkintiloissa ?

Siis onko jossain markkinassa jotain pituusportaita, mikä ohjaa kokonaisputuutta? vai onko tässä nyt joku pohjalevy, missä siirrelty etupenkkejä taaksepäin (muuta samassa) ? vs rinnakismalli?

Vai tiirailetteko nyt vain kokonaispituutta? öö, silloin miksi juuri takapenkintiloissa?
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 231
Ihmettelen kuinka vähän tuosta Id.7:sta puhutaan. Mielestäni se oli hinta-laatusuhteeltaan loistava auto. Ehkä siinä premium-kuskeja hiertää se VW:n merkki. En itse malta odottaa että GTX tulee postista joskus parin kuukauden kuluttua.
Ehkä se takaveto oli/on kuitenkin hieman ylihintainen. Itse en ainakaan nähnyt syytä maksaa siitä lähes 10k€ enemmän kuin vastaavalla tekniikalla olevasta ja tiloiltaan melko vastaavasta ID.4:stä nelivedolla. Jos taas GTX Tourer olisi ollut myynnissä kun tein kauppoja niin olisi ehkä pitänyt miettiä tarkemmin. Luulen kyllä että ID.7 GTX:stä tulee erittäin positiiviset koeajojutut. Myös uusi Buzz LWB kehuttiin aika vuolaasti uudessa TM:ssä ja kyllä se tietoisuus hiljalleen leviää siitä että MEB:t uudella APP550 moottorilla ja 4.0 softalla ovat todella pätevää tekniikkaa. Nyt tuo keskustelu on vähän sellaista että jos joku menee kehumaan näitä uusia niin kohta joku tulee sanomaan kokemuksen syvällä rintaäänellä että ovat paskaa kun lataavat talvella max 50kW ja infotainmentilla ei tee mitään.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 725
Tuostahan on tulossa myös Avant, luulisi kilpailevan tavaratilan koolla ihan kohtuudella.
A6 Sportback ja Avant kontissa on saman verran lirtoja hattuhyllyn alla, eli 500 litraa. Q6:ssa vastaavasti 526 litraa. Toki Avantissa sitten enemmän penkit kaadettuna ja kattoon asti kuormattuna, mutta muuten Sportbackissä on saman kokoinen kontti hattuhyllyn alla.

Kaikissa näissä on ihmeellinen "ramppi" kontin pohjassa takapenkin takana. Tämä ei ole kovin hyvä jos tavarana on tasapohjaisia laukkuja esim. jolloin laukun pohja jää keskeltä ilmaan jos sen työntää takapenkkiin asti.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 295
Mikä tää juttu on että pitkä nokka näkyy takapenkintiloissa ?
Tuossa kun katselin noita Q6 videoita , niin niistä tuli esille että esim Q4:ssä on liki samanlaiset takatilat kuin Q6:ssa vaikka Q6 on selvästi pidempi auto. Auton pituudesta on osa käytetty nokan pituuteen. Mittasi hän niitä nokkapeltejäkin, Q6:ssa selkeästi pidempi nokka. Oliko ne Tesla Björnin vai Kris Rifan videoita.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 440
Ehkä se takaveto oli/on kuitenkin hieman ylihintainen. Itse en ainakaan nähnyt syytä maksaa siitä lähes 10k€ enemmän kuin vastaavalla tekniikalla olevasta ja tiloiltaan melko vastaavasta ID.4:stä nelivedolla. Jos taas GTX Tourer olisi ollut myynnissä kun tein kauppoja niin olisi ehkä pitänyt miettiä tarkemmin. Luulen kyllä että ID.7 GTX:stä tulee erittäin positiiviset koeajojutut. Myös uusi Buzz LWB kehuttiin aika vuolaasti uudessa TM:ssä ja kyllä se tietoisuus hiljalleen leviää siitä että MEB:t uudella APP550 moottorilla ja 4.0 softalla ovat todella pätevää tekniikkaa. Nyt tuo keskustelu on vähän sellaista että jos joku menee kehumaan näitä uusia niin kohta joku tulee sanomaan kokemuksen syvällä rintaäänellä että ovat paskaa kun lataavat talvella max 50kW ja infotainmentilla ei tee mitään.
Hyviä pointteja, varmaan samoista syistä se perus id.7 jäi kauppaan talven ensimmäisissä tarjouksissa, plus se että farkkukoria ei ollut myynnissä, enkä tiedä onko farkkuja vielä edes toimitettu asiakkaille.

Jyväskylässä arvailivat, että syyskuussa voisi GTX-versiot tulla kauppoihin koeajettaviksi, joten silloin varmaan alkaa arvostelujakin satamaan. Itse olen varmasti melko vähemmistössä kun takavetoisen liftbackin ajaminen riitti vakuuttamaan ajamattoman neliveto-GTX:n tasosta sen verran että sen pystyi laittamaan suorilta tilaukseen.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 776
Mites muuten onko sillä jotain käytännön merkitystä sähköautoissa, että onko ne suomiautoja. Yllättävän iso osa noista meidän budjettiin mahtuvista autoista on ulkomailta tuotuja. Toimiikohan niissä esim. takuut ja huollot kuinka.
KIA on tarkka huoltoväleistä. Voi puuttua talvivarusteita, lämpöpumput on monesti optio kun tänne pohjoiseen ne on vakiona.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 863
Tuossa kun katselin noita Q6 videoita , niin niistä tuli esille että esim Q4:ssä on liki samanlaiset takatilat kuin Q6:ssa vaikka Q6 on selvästi pidempi auto. Auton pituudesta on osa käytetty nokan pituuteen. Mittasi hän niitä nokkapeltejäkin, Q6:ssa selkeästi pidempi nokka. Oliko ne Tesla Björnin vai Kris Rifan videoita.
Tuosta jää mielikuva että Q6ssa on sitten pidempi nokka. jos siis tilat samat, niin ei ole siirellty etupenkkäjä taaksepäin.
Ilmeisesti Q6 akseliväli on pidempi, nokkaylitys pidempi, taka ylitys pidempi, tavaratila pidempi, en nyt varma, mutta takapinkilläkään ei ole ahtaampaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 918
A6 Sportback ja Avant kontissa on saman verran lirtoja hattuhyllyn alla, eli 500 litraa. Q6:ssa vastaavasti 526 litraa. Toki Avantissa sitten enemmän penkit kaadettuna ja kattoon asti kuormattuna, mutta muuten Sportbackissä on saman kokoinen kontti hattuhyllyn alla.

Kaikissa näissä on ihmeellinen "ramppi" kontin pohjassa takapenkin takana. Tämä ei ole kovin hyvä jos tavarana on tasapohjaisia laukkuja esim. jolloin laukun pohja jää keskeltä ilmaan jos sen työntää takapenkkiin asti.
Kaikista huvittavinta tässä on se, että vanhan A4 Avantin kontti on suurempi tilavuudeltaan kuin tuon uuden A6 Avantin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 295
A6 Sportback ja Avant kontissa on saman verran lirtoja hattuhyllyn alla, eli 500 litraa. Q6:ssa vastaavasti 526 litraa. Toki Avantissa sitten enemmän penkit kaadettuna ja kattoon asti kuormattuna, mutta muuten Sportbackissä on saman kokoinen kontti hattuhyllyn alla.
Uusien avanttien ( A5,A6) kattolinja taitaa olla vieläkin loivempi kuin vanhan, joten se syö sitä kuljetustilaa reilusti, tai ainakin hankaloittaa käytännössä isompien esineiden kuljettamista. Osasyy Q6:seen siirtymisessä. Vanha kunnon "koppiauto".
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 325
Osalle kansasta pitäis tehdä sähköauto jonka ovi avataan avaimella, virta päälle avaimella, ajovalmius virta-avaimesta kääntämällä, jonka jälkeen kaiuttimista alkaa kuulua pörinää. Joku savukonekin varmaan sinne taakse vielä lisäefektiksi. Olis sitten mahdollisimman tuttuja ominaisuuksia.
Oleellista oli että auto pysyi käynnissä kun pysähtyi ja kävi postilaatikolla tai muu vastaava pysähdys ja lyhyt poistuminen kuskin paikalta.

Tuommoinen ominaisuus tarvittaisiin sähköautoonkin. Ei haittaisi vaikka se olisi yhden helpon napin painalluksen takana, kunhan ei tarvisi sitä tavanomaista lentoolähtövalmistelua valikoiden kautta tehdä joka kerta pienen pysähdyksen takia.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 776
Vaikuttaako jos jättää oven huulille kuten Teslassa eli tuulihakaan vai onko se vain sen penkin anturista kiinni, että ON/OFF?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 056
Vaikuttaako jos jättää oven huulille kuten Teslassa eli tuulihakaan vai onko se vain sen penkin anturista kiinni, että ON/OFF?
Jos ovi on auki niin auto ei "sammu" vaikka lähtee pois, mutta toisaalta Tesla "käynnistyy" heti kun avaa oven, joten aika sama. Tosin tietysti talvella tai kuumalla säällä voi olla että haluaa että ilmastointi/lämmitys jää päälle. Mutta tuohonkin on toki "nappi", eli laittaa camp moden päälle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 669
Viestejä
4 337 845
Jäsenet
72 256
Uusin jäsen
-JussiL

Hinta.fi

Ylös Bottom