Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 722
Mikä niistä napeista tekee paskat? Oletko testannut? Ainakin tässä 2024 vuoden Model 3 LR:ssa ratin ”nappien” haptiikka antaa hyvän ja selkeän palautteen niitä käytettäessä ja niiden sijainti on itselle juuri sopiva peukaloon nähden.

Itse ajelen omat ajot enimmäkseen viiksellisellä autolla ja ottaisin kyllä ennemmin napit milloin vain, ihan vain koska mielestäni niiden käyttö on vaivattomampaa. Ainoa miinus tulee siitä, jos ratti on ylösalaisin esim. parkkipaikalla, mutta siihenkin tottui melko nopsaan.
No kyllähän ne suoralla tiellä toimii jossa kädet pysyy samassa paikassa ratissa, mutta vähänkään tiukempi kiertoliittymä niin tekisi varmaan mieli olla käyttämättä vilkkua poistuttaessa. Tässäkin piti keksiä pyörä uudestaan vaikka olemassa oleva ratkaisu toimi moitteetta.
 
Liittynyt
27.02.2022
Viestejä
787
No kyllähän ne suoralla tiellä toimii jossa kädet pysyy samassa paikassa ratissa, mutta vähänkään tiukempi kiertoliittymä niin tekisi varmaan mieli olla käyttämättä vilkkua poistuttaessa. Tässäkin piti keksiä pyörä uudestaan vaikka olemassa oleva ratkaisu toimi moitteetta.
Ei ole vielä tällaista kiertoliittymää tullut vastaan, vaan ihan on voinut normaalisti pitää molemmat kädet ratissa kiinni, jolloin vilkkunappi löytyy ihan tutusta paikasta peukalon alta. Kannattaa muuten huomioida, että Teslassa on suht nopea ohjaus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.12.2019
Viestejä
76
Teslaa en itsekään halua, ja käynnistysnappinsaisi olla, kuten muutkin napit, ainakin yleisimmät. Kosketusnäytöt ja hipaisukytkimetnei sytytä.

Toyotan bz4x/solterra on ollut mielessä i3:n seuraajaksi. Mutta skoda enyaq voisi olla vielä parempi. KiaEv6 kiinnostelisi kanssa, mutta onko mitä lastentauteja? Pieniakkuinen 4veto, 99% ajasta lataan kotona, kilsoja tulee maltillisesti. Bmw ix3 haluaisin kaikkein eniten itseäni miellyttävän vanhahtavan ohjaamon ja tilojen puolesta, mutta saisi olla 4-veto
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 105
Vielä jännempi juttu on se, että kuinka jotain voikin arvostella niin vahvasti, ilman minkäänlaista kokemusta. :tup:
Montako tuntia pitää koeajaa, että saa todeta, että on paska? Tesla kun kehittäis yhteistyössä Sybianin kanssa suorastaan pärisyttävän käyttöliittymän, niin kokeilisitko ennen kuin toteaisit paskaksi? Onneksi on vaihtoehtoja kaikille.
 
Liittynyt
27.02.2022
Viestejä
787
Montako tuntia pitää koeajaa, että saa todeta, että on paska? Tesla kun kehittäis yhteistyössä Sybianin kanssa suorastaan pärisyttävän käyttöliittymän, niin kokeilisitko ennen kuin toteaisit paskaksi? Onneksi on vaihtoehtoja kaikille.
Käy edes istumassa kyydissä jos ei muuta. Sekin on jo parempi, kuin vain mutuilla paskaksi. :tup:
 
Liittynyt
27.02.2022
Viestejä
787
Istuttu, ajettu ja cybertruckin nähty ja siltikin olen sitä mieltä, että nappivilkkujen keksijä pitäisi viedä saunan taakse. Kelpaako jo?
:sclap:

Oikein hyvä! Mielipiteessäsi ei ole mitään väärä, kuten ei minunkaan. Itseä hiertää ainoastaan se, että osa tulee ilman mitään kokemusta kertoilemaan mikä on paskaa omassa päässä keksittyjen tilanteiden perusteella. Äkkiä sekaan eksyy myös väärää tietoa ja mielikuvia, kuten oli esim. Teslan käynnistysnapin puuttumisen suhteen. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
950
Osalle kansasta pitäis tehdä sähköauto jonka ovi avataan avaimella, virta päälle avaimella, ajovalmius virta-avaimesta kääntämällä, jonka jälkeen kaiuttimista alkaa kuulua pörinää. Joku savukonekin varmaan sinne taakse vielä lisäefektiksi. Olis sitten mahdollisimman tuttuja ominaisuuksia.
Pörinää ja savua en kaipaa, mutta nuo muut ominaisuudet olisi kyllä täysin tervetulleita omaan sähköautoon. Haluan itse päättää milloin auto on käynnissä ja haluan sen pysyvän käynnissä kunnes toisin komennan. Nykyisissä tämän vallan joutuu luovuttamaan sähköaivolle.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 770
Tuo TM testi, avatkaa asteikkoa 'kierroskestävyys' @Takaisku Kiinalaisissa heikko, BYD Seal olematon. Lämpöongelmia, ylikuumenemista vai mitä?
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
416
Bydin jarrut ei kestänyt kuin pari kierrosta.



MG:ssä renkaat ja jarrut, Teslassa myös jarrut rajoitteena. Smartissa eturenkaat. Cuprassa katoaa tehot.
Missäs radalle ne ajoi?

Teslalla piti ajaa lyhennettyä reittiä ja silti ensimmäisen kunnon jarrutuksen jälkeen jarrut suli niin että toinen jarrutus meinasi mennä pitkäksi savun saattelemana.



Painavat autot vaatii jarruilta enemmän.

Lopussa akut niin kuumana ettei meinannut edes Fiestasta päästä ohi...
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 288
Miksi ihmeessä tavallisille autoille tehdään rata-ajotesti ? Ketä tälläinen testi palvelee ?
Vai oliko TM:n toimituksella tylsää ja jotain kivaa leikkimistä piti keksiä kesäpäivän ratoksi.
 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
204
Tuo TM testi, avatkaa asteikkoa 'kierroskestävyys' @Takaisku Kiinalaisissa heikko, BYD Seal olematon. Lämpöongelmia, ylikuumenemista vai mitä?
Tässä vissiin viitataan tähän; Tekniikan Maailma

Kierroskestävyys määritelty näin "Voimalinjan, jarrujen ja renkaiden kesto perättäisillä kierroksilla."

Vertailun autot on kyllä ihan älyttömiä. Jutun otsikko siis "Electric Scandinavian Sports Car of the Year 2024" ja tähän kategoriaan sitten kuuluu järjestävän tahon (ei ollut TM) puolelta niin Ariyaa kuin Taycaniakin. Ovatkohan ottaneet vaan kaikki yli 300hp tehoiset sähkärit.

Missäs radalle ne ajoi?
Knutstorp, Ruotsi.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 326
Jos auto myydään performance liitteillä, niin silloin auto pitäisi kestää myös jonkin verran rata-ajoa.

Se on sitten eri asia onko sinne noilla korkeammilla autoilla juuri järkeä mennä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 114
Tuosta testin sisällöstä nyt on turha rutista joka vuosi, että jos siellä on niitä muutamia erikoisempia valintoja. Niin on ollut liki joka vuosi ja eiköhän tule olemaan vastaisuudessakin. Ja onhan siellä ollut yllättäjiäkin niissä outolinnuissa, jotka on osoittautuneet radalla paljon paremmiksi mitä sporttisiksi itseään mainostavat.

Eiköhän ensi vuonna ole Model 3 Perf mukana koska tämän vuoden testiin se ei ehtinyt kun julkaistiin vasta.

Jos TM:n ja muiden lehtien levikki olisi sata miljoonaa ja budjetti 10 tai 100-kertainen niin eiköhän sinne saataisi kaikilta vain ne ratalelut.

Voihan tuostakin testistä jo päätellä, että Volvo/Polestar osastolla on osaaminen rataominaisuuksien osalta hyvää, kun mitään suurempia moitteita ei ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 114
.....mutta ketä tämä testi palvelee ?
Onko tämän testin anti taas se, että tavallinen auto ei ole tarkoitettu rata-ajoon ?
Jos haluttaisiin palvella suurta kansanosaa niin sitten varmaan pitäisi testata joka päivä Octaviaa ja Corollaa ja välillä santanderinvalkoista karvalakki-teslaa?
Näin hieman kärjistäen.

Ja eikös tuosta nyt ainakin se tullut selväksi, että osassa sähköautoista jarrut on selvästi alimitoitettu tehoihin nähden mikä nyt on ihan oleellista tietoa.
 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
204
Miksi ihmeessä tavallisille autoille tehdään rata-ajotesti ? Ketä tälläinen testi palvelee ?
Vai oliko TM:n toimituksella tylsää ja jotain kivaa leikkimistä piti keksiä kesäpäivän ratoksi.
Sikäli kun viitataan tohon artikkeliin missä BYD oli mainittu, ei kyseessä ollut järjestävän tahon mukaan tavalliset autot, eikä mitä ilmeisimmin TM:a ollut valtaa siihen mitä autoja siinä esiintyy. Ihmettelivät itsekin mitä Ariya tekee urheiluautovertailussa.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 770
Ihmisten uteliaisuutta. Takajalkatilojen sentit ja tavaratilan litrat on jo mittailtu, jotain muutakin välillä.

Ratatesti on sellainen. Ei ole pakko jos ei kiinnosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 287
.....mutta ketä tämä testi palvelee ?
Onko tämän testin anti taas se, että tavallinen auto ei ole tarkoitettu rata-ajoon ?
Jos ei palvele sinua, niin älä lue sitä saati lotkauta korvaasi sen sisällölle?

Esim. Vuorilla ajajaa voi kiinnostaa, en tiedä oletko koskaan taitellut alppisolia ylös/alas. Itse ajan vähän väliä ja jarrut ovat kyllä kivat…

Olen itse ollut Nissan 350Z:n kyydissä radalla kun jarrut katoavat ja kyllähän se kuumottaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 388
Omasta mielestäni ainakin hyvinkin mielenkiintoinen vertailu vaikka hyvinkin erilaisia vehkeitä mukana, lisäksi näkee mitkä erot oikeasti nopean ja ”nopean” välillä on.

muutama vuosi sitten vertailussa mielenkiintoista oli että möhkö X6 bemari kiertää radan nopeammin ku vaikka type R tai toyota supra.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 288
Jos ei palvele sinua, niin älä lue sitä saati lotkauta korvaasi sen sisällölle?
Tuskin olen yksin tämän ihmettelyn kanssa.
Luen näitä miellelläni, mutta saahan sitä jakaa ajatuksiaan täällä. Jos on jostain eri mieltä tai kyseenalaitaa artikkelin antia , niin ei se tarkoita sitä, että ei saisi suutaan avata.

Esim. Vuorilla ajajaa voi kiinnostaa, en tiedä oletko koskaan taitellut alppisolia ylös/alas. Itse ajan vähän väliä ja jarrut ovat kyllä kivat…
ja TM:n testin perusteellako monellakaan autoilla ei voi mennä alpeille autoilemaan vai ?


Mutta joo, Ionicin tulos on kyllä loistava. Pärjää radalla ja alpeilla jos sinne eksyy.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 272
Teslalla piti ajaa lyhennettyä reittiä ja silti ensimmäisen kunnon jarrutuksen jälkeen jarrut suli niin että toinen jarrutus meinasi mennä pitkäksi savun saattelemana.
Nämä on niitä kompromissejä. En itsekään maksaisi sähköautooni Porschen keraamisista jarruista, jos 99% ajosta on moottorijarrua/yhden polkimen ajoa ja jarruja tarvitaan siihen, kun kerran lapsi/mummo/skoottiteini tms. hyppää tielle ja auto pitää saada pysähtymään.

Jos taas haluaa autollaan ajaa rata-ajoa, niin siihen löytyy omat versionsa (myös sähköautoista).
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 839
Miksi ihmeessä tavallisille autoille tehdään rata-ajotesti ? Ketä tälläinen testi palvelee ?
Vai oliko TM:n toimituksella tylsää ja jotain kivaa leikkimistä piti keksiä kesäpäivän ratoksi.
Mitä testiä nyt ihmettelet, TM julkaisi hiljan yhteispohjoismaisen "Scandinavian Sports Car of the Year 2024" urheiluauto testin.
Totta että todellisuudessa harva "urheiluauton" ostaja sillä radalla ajelee, mutta osa ostaa silti mielikuvia. Tietenkin asiallista pohtia olisiko pihakatutestit järkevämpi. Mutta ratatesteissa perinteisesti haettu myös niitä ääriolosuhde käyttäytymistä, ja korostettu että normaalissa ajoissa ei tarkoitus niihin tilanteisiin joutua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 307
Käynnistysnappigateen liittyen:

Enyaqissa on käynnistysnappi, mutta enpä ole tainnut kertaakaan painaa. Homma toimii siten, että istahdat autoon, auto herää ja jarrupoljinta painettaessa "virrat" tulee päälle. Tästä sitten vaihteenvalitsimesta D-päälle ja menoksi.

Mielestäni toimii erinomaisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 114
Nämä on niitä kompromissejä. En itsekään maksaisi sähköautooni Porschen keraamisista jarruista, jos 99% ajosta on moottorijarrua/yhden polkimen ajoa ja jarruja tarvitaan siihen, kun kerran lapsi/mummo/skoottiteini tms. hyppää tielle ja auto pitää saada pysähtymään.

Jos taas haluaa autollaan ajaa rata-ajoa, niin siihen löytyy omat versionsa (myös sähköautoista).
Kukaan tuskin olettaa, että vakiojarruilla voi lähteä Nurren 24h kisaan mutta jos valmistaja markkinoi autoa urheilullisena ja siitä löytyy "Track mode" on vähintäänkin perusteltua olettaa jarrujen kestävän enemmän kuin pari mutkaa.

Keraamiset jarrut on oma tarinansa kun halutaan mennä aivan äärirajoille jatkuvasti.

Perinteiset teräsjarrut voidaan tehdä myös rata-ajoa jonkin verran kestäväksi, se on vain mitoitus/suunnittelukysymys. Jostain syystä kuitenkin osa valmistajista ei halua jarruja riittäväksi mitoittaa.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
862
Käynnistysnappigateen liittyen:

Enyaqissa on käynnistysnappi, mutta enpä ole tainnut kertaakaan painaa. Homma toimii siten, että istahdat autoon, auto herää ja jarrupoljinta painettaessa "virrat" tulee päälle. Tästä sitten vaihteenvalitsimesta D-päälle ja menoksi.

Mielestäni toimii erinomaisesti.
Sama id3:ssa, ja sammuu ko kuski hyppää pois, joka ärsyttävää jos joku jää autoon oottaan tms, ni radiot yms sammuu kans samalla, normisti ajan kyllä yksin niin ei paljoa haittaa. Vaikeinta oli ko ykspäivä tässä ihan manuaali bensavehkeellä jouduin kauppaan käymään, ni vapaan kyllä sain päälle ja si hyppäsin jo ulos ja tajusin et saateri sehän tarvee sammuttaa ja joku jarrukin saaha päälle...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 585
Viestejä
4 335 179
Jäsenet
72 245
Uusin jäsen
ElManatee

Hinta.fi

Ylös Bottom