Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 230
Voihan sitä latautumista odotella ihan vaan tumput suoranakin ja regoida kun akku on täynnä. Ei aina tarvii mässyttää lehtipihviä.

Ja eikös sen täyteen tai tavoitetasoon latautumisen pysty jostain ennustamaan ?
 
Liittynyt
11.01.2024
Viestejä
476
Ei ole vielä itselle koskaan sattunut tilannetta, että akku olisi ehtinyt täyteen ruokailun aikana, mutta täytyy rehellisesti sanoa, että ei tulisi kuuloonkaan, että jättäisin ruuat lautaselle jähtymään siksi, että lähtisin siirtämään autoa laturilta pois, etenkin kun olen siitä kuitenkin heti ruokailun päätyttyä lähdössä muutenkin.
Pari vuotta sitten latasin jollain Teslan pikalaturilla ja siinä oli "sakkomaksu" jos auto seisoo paikalla liian pitkään latauksen päätyttyä saavutettuaan autoon asetetun max 80% latausrajan. Hinta taisi olla 1€/minuutti. Piti oikeasti lähteä kesken syönnin siirtämään auto pois latauksesta. Tässä ei ollut kyseessä oma sähköauto, eikä minulla siksi ollut mahdollisuutta etänä sitä ohjailla, eli nostaa tuota latausrajaa ylemmäksi.
 
Liittynyt
11.01.2024
Viestejä
476
Et näe mitään eroa siinä, että seisotetaan tuntikausia/puolipäivää vs. 5-15 min minkä nyt ruokailun lopettaminen kestää?
Seuraava laturille saapuva tuskin jaksaa sitä 5-15 min odottelua kun joku minäminäminäainavaanminä -heebo mussuttelee aamupalaansa. Etenkään kun ei voi millään tietää kuinka pitkään vielä joutuu odottelemaan.
Kyllä se vain on ihan kohteliasta, jopa vaadittua käydä se autonsa siirtämässä pikimmiten kun on lataus valmistunut. Vaikka sitten ennen sitä aamupalaa kun laturissa on esim 76%/80% jos ymmärtää että lataus on valmis hetken kuluttua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 090
Ja eikös sen täyteen tai tavoitetasoon latautumisen pysty jostain ennustamaan ?
Antaahan esim. ABC appi suoraan sen ennusteen, mutta se pohjautuu tietysti sen hetkiseen tilanteeseen. Täydestä laturista kun lähtee pari pois ja latausnopeus hyppää 100 kW, niin voi tulla kiire buffetissa. Useammalla hengellä kun on matkustamassa, niin auton siirto ei ole temppu eikä mikään. Yksin syödessä olisi vähän nihkeää jättää se annos vahtimatta.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
636
Yksin syödessä ei yleensä mene kovin pitkään annoksen loppuun vetämisestä, silloin ongelma on aika marginaalinen.

Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu perinteiset luterilaiset arvot "tee toiselle niinkuin haluaisit itsellesikin tehtävän" toimii tässäkin hyvin. Jos tulet ruuhkaiselle laiturille, toivoisit että muut vapauttaisi laturin seuraavalle niin pian kuin se kohtuuden nimissä mahdollista.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 476
Jos syö yksin niin autoa siirtäessä tarjoilija vie keskeneräisen annoksen pois.

Ei välttämättä ole niillä latausta tarjoavilla paikoilla halua laittaa isoja sakkomaksuja siitä että asiakkaat ehtii syödä rauhassa.

Hidas loppulataus sopii tähän kuvioon aika hyvin.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 850
Melko kova tarve on puolustella omaan napaan tuijottelua siihen nähden, että vaihtoehto olisi kirjaimellisesti ottaa muutama askel ja käyttää pari minuuttia omaa aikaa muiden elämän helpottamiseksi. Näköjään nuo tyhjäkäyntirapsut pitäisi olla 10 €/min. :zoom:
Minulle ei tuota mitään ongelmaa myöntää, että minulle tärkeämpää on saada syödä oma ruoka lämpimänä kuin se, että joku täysin tuntematon tyyppi pääsisi lataamaan muutaman minuutin aiemmin.

Nuo toisten edessä alistujat ovat muillakin elämän osa-alueilla yleensä niitä häviäjiä, jotka antavat aina periksi muille.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 850
Ja eikös sen täyteen tai tavoitetasoon latautumisen pysty jostain ennustamaan ?
Pystyy, mutta ei sillä ole omalla kohdalla mitään merkitystä, kun latauksen aikainen asiointini (eli yleensä ruokailu) kestää sen minkä se kestää.

Seuraava laturille saapuva tuskin jaksaa sitä 5-15 min odottelua kun joku minäminäminäainavaanminä -heebo mussuttelee aamupalaansa. Etenkään kun ei voi millään tietää kuinka pitkään vielä joutuu odottelemaan.
Edelleenkään sen laturille saapuvan ei tarvitse sitä koko ruokailun loppumisaikaa odotella, koska hyvin suurella todennäköisyydellä siitä joku muu lataaja ehtii vapauttaa laturin aiemmin.

Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu perinteiset luterilaiset arvot "tee toiselle niinkuin haluaisit itsellesikin tehtävän" toimii tässäkin hyvin. Jos tulet ruuhkaiselle laiturille, toivoisit että muut vapauttaisi laturin seuraavalle niin pian kuin se kohtuuden nimissä mahdollista.
Jos minä saavut täydelle latauskentälle, niin minä en todellakaan odota, että jonkun pitäisi jättää ruokailunsa kesken tullakseen vapauttamaan laturia minulle. Minun mielestäni ne ovat juurikin niitä minäminäminä-ihmisiä, jotka odottavat että muiden pitäisi antaa ruokansa jäähtyä, jotta juuri heille tultaisiin vapauttamaan laturi heti ku he sitä tarvitsevat.
 
Liittynyt
11.01.2024
Viestejä
476
Edelleenkään sen laturille saapuvan ei tarvitse sitä koko ruokailun loppumisaikaa odotella, koska hyvin suurella todennäköisyydellä siitä joku muu lataaja ehtii vapauttaa laturin aiemmin.
Lainaukseni ja vastaukseni liittyi lähinnä näihin hotellien hidaslautauksiin, ei normaaleihin pikalatureihin. Omien, toki kovin suppeiden kokemuksien mukaan, hotelleissa yleensä ollut noita latauspaikkoja noin kaksi kappaletta, jos sitäkään. Pistäähän se vituttamaan jos joku tiivitaavi niistä yhdessäkin seisottaa autoaan tarpeettomasti.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
839
Eikös tää oo jo absurdia? Pitäis olla nopee lataus, mutta ei liian nopee et kerkee tekee mitä haluaa, odottaa paikkaa et toinen tulee heti ottaa tökkelin omasta irti ko täys, eli toivoo nopeeta.. mutta si heti perään hidasta loppua ko ite piuhassa... Kyllä ottaa aikansa et AI kykenee latauksissa optimoimaan mitä kukakin haluaa ja mitä se odottava haluaa
 

Torz

Premium-jäsen
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
352
Lainaukseni ja vastaukseni liittyi lähinnä näihin hotellien hidaslautauksiin, ei normaaleihin pikalatureihin. Omien, toki kovin suppeiden kokemuksien mukaan, hotelleissa yleensä ollut noita latauspaikkoja noin kaksi kappaletta, jos sitäkään. Pistäähän se vituttamaan jos joku tiivitaavi niistä yhdessäkin seisottaa autoaan tarpeettomasti.
Omien melko suppeiden kokemusten mukaan niitä on ollut riittävästi siten, että illalla saapuessa on laturiin aina saanut. Auto sitten aamuun mennessä ehtii hyvin latautua, mutta kuinka todennäköistä on että aamulla hotellille saapuu joku joka kaipaisi laturia? Itse olen antanut olla checkoutiin asti enkä ole kokenut olevani tiellä koskaan. Toki jossain oikein ruuhkaisessa paikassa voisi olla toisin, mutta ei kai hotellille yleensä aamulla saavuta tai voi edes kirjautua sisään?

Pikalatureista olen sitä mieltä, että Teslan systeemi on fiksu. Usein kun olen liikkeellä niin mitään ruuhkia ei ole ja laturissa voisi ihan huoletta roikkua vartin extraa. Ruuhka-aikaan taas soisin ettei kukaan joudu turhaan odottamaan rajoitettua resurssia, ja että ne tauot ajoitetaan siten että autolle ehtii ajoissa. Siispä aikaperusteiset ruuhkamaksut ovat tässä hyvät.

Toisaalta ymmärrän, jos auto lataa liian nopeasti esim. puolessa tunnissa täyteen niin ongelmia syömisen kanssa voi tulla. Oma Tesla "onneksi" lataa yläpäässä hitaasti. Sikäli joku tuollainen 30/45 min aloituksesta juoksemaan lähtevä ruuhkamaksu olisi ehkä parempi, toki huonot puolensa siinäkin esim. talvella surkeasti lataavan auton kanssa ei hyvä kokemus.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 300
Tuon korealaisten erittäin nopean latauksen hyvänä puolena on myös se, että kun muu perhe menee tekemään valmistelelut ruokailua varten (WC käynti, käsien pesu) niin siinä ajassa (~10min) auto on ehtinyt parhaillaan imaista lähes 50% akkuun lisää juissia ja auton voi lopun ruokailun ajaksi siirtää suoraan vaikka AC-lataukseen. Tässä toki rajoitteena se, että täytyy olla riittävästi latauskapasiteettia asemalla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 300
Itse olen vähän skeptinen siitä että miten mahtaa nuo akut kestää noissa Korealaisissa pidemmän päälle? Tuollainen latauskäyrä on epätyypillinen, ja koska noissa akuissa ei ole mitään mystisiä salaisuuksia, niin herää kysymys että otetaanko latauksessa tietoisesti suurempia riskejä lataamalla sitä liian suurella teholla akun täyttyessä? SK Innovationhan noihin akut toimittaa, ja sama firma on toimittanut akkuja mm. Fordille ja VW:lle. Ainakin Jenkkilässä.
Auttaako tuo 800V systeemi myös akkujen paremman keston kanssa? Yhdestä Björnin videosta bongasin seuraavan kommentin:

"Youre missing the point about 800V battery packs, its half the strain on each cell while charging and discharging with high power. If you charge a 400V and a 800V battery at 200kW the 400V cells will be taking double power and therefore its better with 800V and this will last much longer."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
334
Minulle ei tuota mitään ongelmaa myöntää, että minulle tärkeämpää on saada syödä oma ruoka lämpimänä kuin se, että joku täysin tuntematon tyyppi pääsisi lataamaan muutaman minuutin aiemmin.

Nuo toisten edessä alistujat ovat muillakin elämän osa-alueilla yleensä niitä häviäjiä, jotka antavat aina periksi muille.
Selvä juttu. Toivotaan sitten, että tarvittaessa ruuhkamaksut ohjeistavat huomioonottavampaan käytökseen. :tup:

Itse taas olen huomannut, että yleisesti elämässä kohteliaisuus kantaa ihmisten kanssa pidemmälle ja itsekkäitä tupataan katsomaan kieroon, mutta kukin tavallaan. :smile:

Eikös tää oo jo absurdia? Pitäis olla nopee lataus, mutta ei liian nopee et kerkee tekee mitä haluaa, odottaa paikkaa et toinen tulee heti ottaa tökkelin omasta irti ko täys, eli toivoo nopeeta.. mutta si heti perään hidasta loppua ko ite piuhassa... Kyllä ottaa aikansa et AI kykenee latauksissa optimoimaan mitä kukakin haluaa ja mitä se odottava haluaa
Eipä juuri. Kotilatauksen ansiosta pikalatureita tarvitsee miettiä ainakin meidän ajoillamme oikeasti harvoin (luokkaa muutaman kerran vuodessa).

Ilman kotilatausmahdollisuutta katoaa kyllä yksi sähköauton parhaista puolista eli se, että sinulla on käytännössä auto, jota ei tarvitse arkiajoissa käydä ikinä tankkaamassa. :joy:
 
Liittynyt
30.12.2019
Viestejä
71
Sähköautoilijat pienemmillä akuilla ovat tekniikan edellä kävijöitä, jotka ns. sopeutuvat ja tiedostavat reunaehdot tapauksestaan. Nämä 10-20teur sähköautot tarjoavat edelleen houkuttelevia mahdollisuuksia kiinnostuneille. Äkkiä sähköauto kakkosautona on vuotuisten kilometrien puolesta kunkku ja fossiili makaa pihassa pl mökkireissut.
Juurikin näin, 3 vuoden ajan i3:lla ajelen sen 1tkm kuukaudessa, ja 15k€ hintaan nähden säästänyt käyttökuluissa sen paritonnia helposti vuodessa, kun huoltoväli 2vuotta ja viimeisin huoltoväli merkkiliikkeessä maksoi 180, entisen polttiksen määräaikaishuollot oli aika paljon enemmän, puhumattakaan "isosta huollosta", joka oli yli 600€

Nythän uudempien sähkäreiden hinnat tippuu hurjaa vauhtia, niin eipä tässä montaa vuotta tarvi enää odotella, kun 20k€ saa käytettynä sitten jonsuurempaa käytettyä neliveto sähköautoa, moninkertaisella rangella, ja talouden plugari voisi vaihtua edullisesti täyssähköön. 2014 vuoden i3:sta tuskin luovun aikoihin vielä, koska liki Ilmainen ajaa ja ylläpitää, ei huolta arvon alenemasta. Ja sähköautomarkkina menee omasta vinkkelistä oikein hyvään suuntaan, hintojen laskiessa hurjaa vauhtia
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 476
Auttaako tuo 800V systeemi myös akkujen paremman keston kanssa? Yhdestä Björnin videosta bongasin seuraavan kommentin:

"Youre missing the point about 800V battery packs, its half the strain on each cell while charging and discharging with high power. If you charge a 400V and a 800V battery at 200kW the 400V cells will be taking double power and therefore its better with 800V and this will last much longer."
Eiköhän se yksittäisen akkusolun kannalta ole ihan sama mitä ylemmällä tasolla tapahtuu. Ei sitä yksittäistä solua ladata noilla volttimäärillä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 686
Eiköhän se yksittäisen akkusolun kannalta ole ihan sama mitä ylemmällä tasolla tapahtuu. Ei sitä yksittäistä solua ladata noilla volttimäärillä.
Siis onko noin sanonut "Tesla-Björn" jonka tubetuksia hehkutetaan ?
Muuten tuota kai voisi pitää ihan huuhaana, mutta olisko tuossa nyt tuossa lainauksessa jäänyt jotain hyvin oleellista uupumaan. tai en vain ymmärrä ajatusta.

Muuten samaa mieltä kanssasi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 805
Viestejä
4 323 273
Jäsenet
72 104
Uusin jäsen
kehveli62

Hinta.fi

Ylös Bottom