Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 230
Voihan sitä latautumista odotella ihan vaan tumput suoranakin ja regoida kun akku on täynnä. Ei aina tarvii mässyttää lehtipihviä.

Ja eikös sen täyteen tai tavoitetasoon latautumisen pysty jostain ennustamaan ?
 
Liittynyt
11.01.2024
Viestejä
476
Ei ole vielä itselle koskaan sattunut tilannetta, että akku olisi ehtinyt täyteen ruokailun aikana, mutta täytyy rehellisesti sanoa, että ei tulisi kuuloonkaan, että jättäisin ruuat lautaselle jähtymään siksi, että lähtisin siirtämään autoa laturilta pois, etenkin kun olen siitä kuitenkin heti ruokailun päätyttyä lähdössä muutenkin.
Pari vuotta sitten latasin jollain Teslan pikalaturilla ja siinä oli "sakkomaksu" jos auto seisoo paikalla liian pitkään latauksen päätyttyä saavutettuaan autoon asetetun max 80% latausrajan. Hinta taisi olla 1€/minuutti. Piti oikeasti lähteä kesken syönnin siirtämään auto pois latauksesta. Tässä ei ollut kyseessä oma sähköauto, eikä minulla siksi ollut mahdollisuutta etänä sitä ohjailla, eli nostaa tuota latausrajaa ylemmäksi.
 
Liittynyt
11.01.2024
Viestejä
476
Et näe mitään eroa siinä, että seisotetaan tuntikausia/puolipäivää vs. 5-15 min minkä nyt ruokailun lopettaminen kestää?
Seuraava laturille saapuva tuskin jaksaa sitä 5-15 min odottelua kun joku minäminäminäainavaanminä -heebo mussuttelee aamupalaansa. Etenkään kun ei voi millään tietää kuinka pitkään vielä joutuu odottelemaan.
Kyllä se vain on ihan kohteliasta, jopa vaadittua käydä se autonsa siirtämässä pikimmiten kun on lataus valmistunut. Vaikka sitten ennen sitä aamupalaa kun laturissa on esim 76%/80% jos ymmärtää että lataus on valmis hetken kuluttua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 090
Ja eikös sen täyteen tai tavoitetasoon latautumisen pysty jostain ennustamaan ?
Antaahan esim. ABC appi suoraan sen ennusteen, mutta se pohjautuu tietysti sen hetkiseen tilanteeseen. Täydestä laturista kun lähtee pari pois ja latausnopeus hyppää 100 kW, niin voi tulla kiire buffetissa. Useammalla hengellä kun on matkustamassa, niin auton siirto ei ole temppu eikä mikään. Yksin syödessä olisi vähän nihkeää jättää se annos vahtimatta.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
636
Yksin syödessä ei yleensä mene kovin pitkään annoksen loppuun vetämisestä, silloin ongelma on aika marginaalinen.

Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu perinteiset luterilaiset arvot "tee toiselle niinkuin haluaisit itsellesikin tehtävän" toimii tässäkin hyvin. Jos tulet ruuhkaiselle laiturille, toivoisit että muut vapauttaisi laturin seuraavalle niin pian kuin se kohtuuden nimissä mahdollista.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 473
Jos syö yksin niin autoa siirtäessä tarjoilija vie keskeneräisen annoksen pois.

Ei välttämättä ole niillä latausta tarjoavilla paikoilla halua laittaa isoja sakkomaksuja siitä että asiakkaat ehtii syödä rauhassa.

Hidas loppulataus sopii tähän kuvioon aika hyvin.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 849
Melko kova tarve on puolustella omaan napaan tuijottelua siihen nähden, että vaihtoehto olisi kirjaimellisesti ottaa muutama askel ja käyttää pari minuuttia omaa aikaa muiden elämän helpottamiseksi. Näköjään nuo tyhjäkäyntirapsut pitäisi olla 10 €/min. :zoom:
Minulle ei tuota mitään ongelmaa myöntää, että minulle tärkeämpää on saada syödä oma ruoka lämpimänä kuin se, että joku täysin tuntematon tyyppi pääsisi lataamaan muutaman minuutin aiemmin.

Nuo toisten edessä alistujat ovat muillakin elämän osa-alueilla yleensä niitä häviäjiä, jotka antavat aina periksi muille.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 849
Ja eikös sen täyteen tai tavoitetasoon latautumisen pysty jostain ennustamaan ?
Pystyy, mutta ei sillä ole omalla kohdalla mitään merkitystä, kun latauksen aikainen asiointini (eli yleensä ruokailu) kestää sen minkä se kestää.

Seuraava laturille saapuva tuskin jaksaa sitä 5-15 min odottelua kun joku minäminäminäainavaanminä -heebo mussuttelee aamupalaansa. Etenkään kun ei voi millään tietää kuinka pitkään vielä joutuu odottelemaan.
Edelleenkään sen laturille saapuvan ei tarvitse sitä koko ruokailun loppumisaikaa odotella, koska hyvin suurella todennäköisyydellä siitä joku muu lataaja ehtii vapauttaa laturin aiemmin.

Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu perinteiset luterilaiset arvot "tee toiselle niinkuin haluaisit itsellesikin tehtävän" toimii tässäkin hyvin. Jos tulet ruuhkaiselle laiturille, toivoisit että muut vapauttaisi laturin seuraavalle niin pian kuin se kohtuuden nimissä mahdollista.
Jos minä saavut täydelle latauskentälle, niin minä en todellakaan odota, että jonkun pitäisi jättää ruokailunsa kesken tullakseen vapauttamaan laturia minulle. Minun mielestäni ne ovat juurikin niitä minäminäminä-ihmisiä, jotka odottavat että muiden pitäisi antaa ruokansa jäähtyä, jotta juuri heille tultaisiin vapauttamaan laturi heti ku he sitä tarvitsevat.
 
Liittynyt
11.01.2024
Viestejä
476
Edelleenkään sen laturille saapuvan ei tarvitse sitä koko ruokailun loppumisaikaa odotella, koska hyvin suurella todennäköisyydellä siitä joku muu lataaja ehtii vapauttaa laturin aiemmin.
Lainaukseni ja vastaukseni liittyi lähinnä näihin hotellien hidaslautauksiin, ei normaaleihin pikalatureihin. Omien, toki kovin suppeiden kokemuksien mukaan, hotelleissa yleensä ollut noita latauspaikkoja noin kaksi kappaletta, jos sitäkään. Pistäähän se vituttamaan jos joku tiivitaavi niistä yhdessäkin seisottaa autoaan tarpeettomasti.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
839
Eikös tää oo jo absurdia? Pitäis olla nopee lataus, mutta ei liian nopee et kerkee tekee mitä haluaa, odottaa paikkaa et toinen tulee heti ottaa tökkelin omasta irti ko täys, eli toivoo nopeeta.. mutta si heti perään hidasta loppua ko ite piuhassa... Kyllä ottaa aikansa et AI kykenee latauksissa optimoimaan mitä kukakin haluaa ja mitä se odottava haluaa
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 771
Viestejä
4 322 192
Jäsenet
72 100
Uusin jäsen
verkkotunkki

Hinta.fi

Ylös Bottom