Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 194
Osassa autoissa kantavuus ei vastaa tavaratilan kokoa.
Jutun artikkeli ei vastaa totuutta. En usko hetkeäkään tuollaisiin aku ankka -kiloihin (313 kg) Model 3 LR AWD:lle tai 350-365 kg Ioniqeille, koska pienessä nelipaikkaisessa Miissäkin saa olla 375 kg.

Jutussa ei puhuta sanaakaan EU-omamassaan sisältyvästä 75 kilosta. Veikkaan, että sitä ei ole huomioitu minkään auton kiloissa, jotta saadaan aikaan enemmän hämmästelyä ja klikkejä: "Hah, isoon sähköperheautoon ei saa lastata kuin kolssataa kiloa!". Samalla kuitenkin puhutaan nelihenkiselle perheelle riittävästä minimistä, 480 kg, missä vertailtavuutta heikentäen ollee mukana tuo 75 kg. Vai ovatko ihmiset Norjassa muka nykyään niin raskaita, että nelihenkisen perheen minimi on 555 kg? Tavaraa 38,75 kg/hlö ja ihmisten ka. kolminumeroinen? Enpä usko.

Tuon 75 kg-sumutuksen lisäksi on jostain kaivettu pienin mahdollinen kantavuus, jota LR-akku ja nelivetokaan eivät selitä.


Tehdään nopea tarkistus Autodatasta (jossa omamassassa ei ole 75 kiloa, joten koko.massan ja sen erotus on suoraan se, paljonko auton kyytiin saa hypätä kaiken kaikkiaan):

Tesla Model 3 LR AWD, 404 kg (vs. IS.fi 313 kg)
Ioniq 6 LR AWD, 482-500 kg (IS 350 kg)
Ioniq 5 LR AWD, 425-515 kg (IS 365 kg)
VW ID.4 Pro 77 kWh, 534 kg (IS 370 kg)
Tesla Model Y SR, 525 kg (IS 387 kg)

@blastermaster oli tarkistanut Traficomista omalle EV6 GT Line AWD:lle 515 kg, mikä sekin on reilusti enemmän kuin IS:n 392 kg.

Tuossa tuli tarkistettua hieman yli puolet artikkelin autoista, ja ainoastaan Ioniq 5 osuu haarukkaan, ja sekin vain jos lisätään se 75 kg. Muuten kauhisteltuihin kolmosella alkaviin saakin todellisuudessa lastata asialliset noin 500 kg, paitsi Model 3:een vain 404 kg.


Mielestäni on täysin järjetöntä esittää uutisissa/teknisissä tiedoissa kantavuutta, josta puuttuu kuskin 75 kg, koska:

1. Kuski harvoin painaa 75 kg, joten vaikka olisi asioista perillä, joutuu tekemään aivan ylimääräisen laskutoimituksen.

"Tän auton virallinen kantavuus (kok. massa - omassa) on 425 kg, mutta koska mä painan siihen sisältyvän 75 kg kuskin sijaan 150 kg, voin lastata itseni lisäksi 425 kg - (150 kg - 75 kg) = 350 kg."

Kuskien massat vaihtelevat, joten helpompaa olisi ilmoittaa todellinen kantavuus 500 kg, jolloin 150 kg kuski laskee simppelisti:

"Voin lastata itseni lisäksi 500 kg - 150 kg = 350 kg.".


2. Kaikki eivät ole perillä omamassaan sisältyvästä 75 kilosta, joten kantavuutta luullaan todellista pienemmäksi/kunnioitus naurettavan pieneen rajaan menee. Viimeisen liki 30 vuoden aikana asiaa tarkkaillessani olen huomannut, että vähemmistö tuota 75 kiloa tajuaa huomioida.


Nykysysteemin ainoa plussa on se, että juuri 75-kiloisen ja asiasta perillä olevan ei tarvitse laskea mitään. Lohtu on laiha, koska tuollaisia tapauksia on niin vähän.
 

Liitteet

Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 416
Heitin taas vaihteeksi huvikseni kierroksen eri autonvalmistajien suomi-sivustoilla ja ihmettelin vähän sähköautotarjontaa.

Täytyy jälleen kerran todeta, että niin paljon kun monet Teslan idioottimaisuudet ärsyttääkin, niin he kyllä tarjoavat (ainakin paperilla) kyllä edelleen aivan täysin ylivoimaisen hinta/featuret - suhteen.

Toki kiinalaiset on sitten asia erikseen, mutta aika monella "vanhalla" merkillä se riisuttu hinnat alkaen - malli alkaa siitä, missä Teslan hinnat (ainakin m3/mY) loppuu. Ts. karvalakki on sen 50 kiloa ja sitten jos haluaa isompaa akkua, nelivetoa ja muitakin varusteita kuin penkin ja ratin, hintaa tuleekin äkkiä 15-20 kiloa lisää.

Eipä siinä, saatanan kalliitahan nämä _kaikki_ uudet kauppakassia suuremmat autot tuntuu nykyään olevan. Tosin sanontahan menee, että köyhälle kaikki on kallista, muille saman hintaista...
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 310
Hmm.. itse olen katsellut että hinnat alkavat n. 42 tuhannesta (näillä SUV vankkureilla) ja neliveto maksaa Solterraa lukuunottamatta yli 50 tuhatta (Subarun kaikki sisällä hintakin on alle 50000 ja siinähän kaikissa malleissa neliveto). Mersut, audit ja muut premium autot sitten vähän enemmän (+korealaiset ovat myös nostaneet noita premium palkittuja mallejaan, muutamaa muuta vähän halvemmalla).

Ei tuo Teslan hinnoittelu mielestäni eroa näistä keskihintaluokan autoista ainakaan alaspäin hinnan osalta. Tietty jos vertaa saksalaisiin merkkeihin pelkästään niin tuolta voi tuntua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 598
Ts. karvalakki on sen 50 kiloa ja sitten jos haluaa isompaa akkua, nelivetoa ja muitakin varusteita kuin penkin ja ratin, hintaa tuleekin äkkiä 15-20 kiloa lisää.
Ei se ero ihan noi paljon taida olla. Nopeasti speksasin Volkkarin sivulta ID.4 nelivetona, sähköpenkeillä ja hyvillä stereoilla, niin hintaa tuli 55ke, 4ke enemmän kuin Model y Long Range. Jos molemmat ottaa hienommalla värillä (esim. Tesla quicksilver) ja Volkkarin kaksivärisenä, niin hintaero onkin enää alle 2ke.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 037
Ei tällaisessa tuohussa ole käytännön tasolla järkeä ellei nyt erityisesti nauti töpselin rassaamisesta edestakaisin. Jos 20% riittää käyttöön, niin turha sitä on isoa akkua ottaa. Ajaa halvalla pienellä autolla ja ostaa uuden jos se akku sattuisi hajoamaan.

Käytettäväksi nämä autot on tehty ja henk. koht. ei voisi vähempää kiinnostaa mitä n. omistaja saa akuista ulos. Akku täyteen yöllä ennen seuraavaa ajoa ja siitä sitten repeat, kun akku alkaa olla 30-40 %, täytyy ajaa pitkälle seuraavana päivänä tai sähkö halpaa.
Tuolla 20 %:lla ajan päivittäisen työmatkani edestakaisin kesällä Model 3 LR:llä. Hyvin pystyy siis päivittäisessä ajossa käyttämään noin suunnilleen 40-60 % väliä (plusmiinus 10% suuntaansa). Siitä huolimatta sitä isoakin akkua tarvitsen ainakin kuukausittain kun tulee pidempää ajoa ja/tai peräkärryn vetoa. En ainakaan itse näe vaivaa tuossa latausrajan säätelyssä, kun sen voi sovelluksella tehdä vaikka illalla sängystä käsin sen mukaan mitä tietää ajoja olevan tiedossa.

Omalla kohdallani on tarkoitus pitää autoa pitkään, joten tuosta akun säilymisestä ehdin hyötyä kyllä itsekin. Ja uskon vaikuttavan jälleenmyyntiarvoon tai ainakin helppouteen myydä, jos on osoittaa myyntihetkellä, että akku on erittäin hyvässä kunnossa vaikka 150 tkm kohdalla.

1721112297145.png

Täytyy jälleen kerran todeta, että niin paljon kun monet Teslan idioottimaisuudet ärsyttääkin, niin he kyllä tarjoavat (ainakin paperilla) kyllä edelleen aivan täysin ylivoimaisen hinta/featuret - suhteen.
Samaa olen havainnut. Jos Teslaa ajavana haluaisi ostaa sähköauton, jossa mentäisiin kokonaisvaltaisesti parempaan suuntaan, niin vaihtoehtoja ei oikein ole n. 50 k€ hintaluokassa. Lähimmäs omaa kriteeristöä menee ehkä Ioniq 5/6, mutta ainakaan Ioniq 5 ajoasento ei kovin säväyttänyt SUVmaisuudellaan.

Jo tämä kriteeristö karsii suuren osan vaihtoehdoista pois
  • Oltava sähköauto-platform, eikä mikään polttikseen pohjautuva viritelmä -> Esim. kaikki BMW:t
  • Yhden polkimen ajo
  • Akun esilämmitys ja latausnopeudet >175 kW
  • Neliveto ja alle 6 sekuntia 0-100
  • Vetokoukku ja 750 kg vetomassa jarruttomana
Sitten kun vielä ympätään ne asiat, joita Teslassa arvostan niin menee jo todella vaikeaksi
  • Erinomainen käyttöliittymä + puhelinsovellus: Ajastustoiminnot ilman rajoitteita, sentry, ilmastoinnin päällä pito, OTA päivitykset, erinomainen navigointi
  • Kännykän käyttö auton avaimena
  • Säilytys- ja sisätilat suhteessa ulkomittoihin
  • Alhainen kulutus
  • DIY-ystävällisyys (saatavilla oleva korjaamokäsikirja, voi tehdä huollot itse ja takuu säilyy)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 234
Jutun artikkeli ei vastaa totuutta. En usko hetkeäkään tuollaisiin aku ankka -kiloihin (313 kg) Model 3 LR AWD:lle tai 350-365 kg Ioniqeille, koska pienessä nelipaikkaisessa Miissäkin saa olla 375 kg.

Jutussa ei puhuta sanaakaan EU-omamassaan sisältyvästä 75 kilosta. Veikkaan, että sitä ei ole huomioitu minkään auton kiloissa, jotta saadaan aikaan enemmän hämmästelyä ja klikkejä: "Hah, isoon sähköperheautoon ei saa lastata kuin kolssataa kiloa!". Samalla kuitenkin puhutaan nelihenkiselle perheelle riittävästä minimistä, 480 kg, missä vertailtavuutta heikentäen ollee mukana tuo 75 kg. Vai ovatko ihmiset Norjassa muka nykyään niin raskaita, että nelihenkisen perheen minimi on 555 kg? Tavaraa 38,75 kg/hlö ja ihmisten ka. kolminumeroinen? Enpä usko.

Tuon 75 kg-sumutuksen lisäksi on jostain kaivettu pienin mahdollinen kantavuus, jota LR-akku ja nelivetokaan eivät selitä.


Tehdään nopea tarkistus Autodatasta (jossa omamassassa ei ole 75 kiloa, joten koko.massan ja sen erotus on suoraan se, paljonko auton kyytiin saa hypätä kaiken kaikkiaan):

Tesla Model 3 LR AWD, 404 kg (vs. IS.fi 313 kg)
Ioniq 6 LR AWD, 482-500 kg (IS 350 kg)
Ioniq 5 LR AWD, 425-515 kg (IS 365 kg)
VW ID.4 Pro 77 kWh, 534 kg (IS 370 kg)
Tesla Model Y SR, 525 kg (IS 387 kg)

@blastermaster oli tarkistanut Traficomista omalle EV6 GT Line AWD:lle 515 kg, mikä sekin on reilusti enemmän kuin IS:n 392 kg.

Tuossa tuli tarkistettua hieman yli puolet artikkelin autoista, ja ainoastaan Ioniq 5 osuu haarukkaan, ja sekin vain jos lisätään se 75 kg. Muuten kauhisteltuihin kolmosella alkaviin saakin todellisuudessa lastata asialliset noin 500 kg, paitsi Model 3:een vain 404 kg.


Mielestäni on täysin järjetöntä esittää uutisissa/teknisissä tiedoissa kantavuutta, josta puuttuu kuskin 75 kg, koska:

1. Kuski harvoin painaa 75 kg, joten vaikka olisi asioista perillä, joutuu tekemään aivan ylimääräisen laskutoimituksen.

"Tän auton virallinen kantavuus (kok. massa - omassa) on 425 kg, mutta koska mä painan siihen sisältyvän 75 kg kuskin sijaan 150 kg, voin lastata itseni lisäksi 425 kg - (150 kg - 75 kg) = 350 kg."

Kuskien massat vaihtelevat, joten helpompaa olisi ilmoittaa todellinen kantavuus 500 kg, jolloin 150 kg kuski laskee simppelisti:

"Voin lastata itseni lisäksi 500 kg - 150 kg = 350 kg.".


2. Kaikki eivät ole perillä omamassaan sisältyvästä 75 kilosta, joten kantavuutta luullaan todellista pienemmäksi/kunnioitus naurettavan pieneen rajaan menee. Viimeisen liki 30 vuoden aikana asiaa tarkkaillessani olen huomannut, että vähemmistö tuota 75 kiloa tajuaa huomioida.


Nykysysteemin ainoa plussa on se, että juuri 75-kiloisen ja asiasta perillä olevan ei tarvitse laskea mitään. Lohtu on laiha, koska tuollaisia tapauksia on niin vähän.
Teslan kantavuus on vaihdellut sen mukaan mitä erää se on.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 427
Samaa olen havainnut. Jos Teslaa ajavana haluaisi ostaa sähköauton, jossa mentäisiin kokonaisvaltaisesti parempaan suuntaan, niin vaihtoehtoja ei oikein ole n. 50 k€ hintaluokassa. Lähimmäs omaa kriteeristöä menee ehkä Ioniq 5/6, mutta ainakaan Ioniq 5 ajoasento ei kovin säväyttänyt SUVmaisuudellaan.
Featureita suoraan vertailemalla ei näy se auton muu laatuvaikutelma, mikä ainakin itseä sysää hieman Model kolmosesta pois. Tesloissa käyttöliittymä on ilmeisesti ihan hyvällä tasolla jos pitää ajatuksesta että kaikki on keskinäytössä.

Volkkareista Id4 ei itseäni sytyttänyt millään tavalla, mutta Id7 tuntui aivan eri luokan autolta jo. Oletko sitä käynyt testaamassa? "Karvalakkimalli" 65 tonnilla sisältää käytännössä kaiken lisävarusteista mitä voit haluta.

Toki jos on jo Model3 niin eihän tuosta nyt niin paljoa ekstraa saa, että olisi pakko vaihtaa. Tilaa hieman enemmän ja ehkä mukavampi auto matkustaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 037
Featureita suoraan vertailemalla ei näy se auton muu laatuvaikutelma, mikä ainakin itseä sysää hieman Model kolmosesta pois.
Oletko käynyt uutta 3:a katsomassa? Montaa mieltä voi olla vaikka viiksien puuttesta, mutta hankala on enää itse keksiä mitään varsinaista moitittavaa laatuvaikutelmasta.

Tesloissa käyttöliittymä on ilmeisesti ihan hyvällä tasolla jos pitää ajatuksesta että kaikki on keskinäytössä.
Vanhaa Model 3:a ajaessani eniten harmittaa fyysisten nappien tarve jos pitää ajaa hanskat kädessä talvella. Saa repiä hanskoja pois kädestä jos pitää vaikka lämpötilaa säätää. Uusissa tämä ei ole ongelma, kun ratti on lämmitetty (vanhoissa ei ole).

Id7 tuntui aivan eri luokan autolta jo. Oletko sitä käynyt testaamassa? "Karvalakkimalli" 65 tonnilla sisältää käytännössä kaiken lisävarusteista mitä voit haluta.
ID.7 voisi olla potentiaalinen, en sitä muistanutkaan tähän hätään. Hinnan puolesta pitää kuitenkin odottaa käytettyjä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 151
Jos on menossa autoa ostamaan bussilla ja mukana on salkullinen rahaa niin Tesla varmaan hiukan helpompi ostaa. Itselä kun taskuissa vain nöyhtää ja vaihturikin olisi niin Teslan hintaan pitää laittaa sellaiset 7 - 10k€ lisää jotta oli vertailukelpoinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 255
Riippuu mm. paljonko ajaa. Viestissä nro 29355 olevan kuvaajan mukaan:

15 °C 0-100 % 0,5C/2C:
Alkuperäisestä kapasiteetista on jäljellä 70-80 % (vielä melko ok akku, eikä akkutakuu astu peliin), kun on käytetty 200-350 ekvivalenttia täyttä sykliä. Kilometreinä tuo voisi olla jollain autolla 80-140 tkm. Jos ajaa <= 5 tkm/a, kalenteri-ikääntyminen on hallitsevin. Jos ajaa 15-20 tkm/a, voi alkaa harmittaa takuuajan jälkeen, kun kapasta on jäljellä alle 70 % ja heikkeneminen vain kiihtyy loppua kohden. Akku voi olla loppu jo 100-200 tkm kohdalla, mikä on surkea tulos. Paitsi jos ajaa 5 tkm/a, niin autolla on ikää akun sipatessa asialliset 20 vuotta.

25 °C 40-60 % 0,5C/3C:
Alkuperäisestä kapasiteetista on jäljellä 70-80 %, kun on käytetty 2500 ekvivalenttia täyttä sykliä. Kilometreinä tuo olisi samalla autolla 1 milj. km. Jos ajaa <= 50 tkm/a, kalenteri-ikääntyminen on hallitsevin. Jos ajaa > 150 tkm/a, voi alkaa harmittaa takuuajan jälkeen, kun kapasta on jäljellä alle 70 % ja heikkeneminen vain kiihtyy loppua kohden. Tosin mittarissa on tuolloin vähintään 1,2 milj. km, joten ehkä ei ole aiheellista harmitella.
Eroa kyllä tasaa calendar-aging, joka tosin tikittää nopeammin 100%:iin ladatulle akulle.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 559
Oletko käynyt uutta 3:a katsomassa? Montaa mieltä voi olla vaikka viiksien puuttesta, mutta hankala on enää itse keksiä mitään varsinaista moitittavaa laatuvaikutelmasta.


Vanhaa Model 3:a ajaessani eniten harmittaa fyysisten nappien tarve jos pitää ajaa hanskat kädessä talvella. Saa repiä hanskoja pois kädestä jos pitää vaikka lämpötilaa säätää. Uusissa tämä ei ole ongelma, kun ratti on lämmitetty (vanhoissa ei ole).


ID.7 voisi olla potentiaalinen, en sitä muistanutkaan tähän hätään. Hinnan puolesta pitää kuitenkin odottaa käytettyjä.
Vaikka niitä pakasta vedettyjä autoja on kiva ajella niin joskus saman auton ajaminen käytettynä kertoo ehkä vähän enemmän laadusta. M3 LR ~120tkm ajettuna oli jo ainakin äänimaailmaltaan hyvin "eloisa". Huomasi selvästi ajon aikana alustan äänet ja nitinät sekä natinat ties mistä.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 762
Jos on menossa autoa ostamaan bussilla ja mukana on salkullinen rahaa niin Tesla varmaan hiukan helpompi ostaa. Itselä kun taskuissa vain nöyhtää ja vaihturikin olisi niin Teslan hintaan pitää laittaa sellaiset 7 - 10k€ lisää jotta oli vertailukelpoinen.
Eikö sen vanhan voi työntää vaikka autovexiin? Teslan voi myös ostaa rahotuksella.
 
Liittynyt
27.02.2022
Viestejä
756
Vaikka niitä pakasta vedettyjä autoja on kiva ajella niin joskus saman auton ajaminen käytettynä kertoo ehkä vähän enemmän laadusta. M3 LR ~120tkm ajettuna oli jo ainakin äänimaailmaltaan hyvin "eloisa". Huomasi selvästi ajon aikana alustan äänet ja nitinät sekä natinat ties mistä.
Uutta 2024 vuoden kolmosta on vain vähän huono verrata noihin vanhempiin, kun uusi on ilmeisesti huomattavasti hiljaisempi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 046
Viestejä
4 317 984
Jäsenet
71 962
Uusin jäsen
tatska00

Hinta.fi

Ylös Bottom