Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 194
Osassa autoissa kantavuus ei vastaa tavaratilan kokoa.
Jutun artikkeli ei vastaa totuutta. En usko hetkeäkään tuollaisiin aku ankka -kiloihin (313 kg) Model 3 LR AWD:lle tai 350-365 kg Ioniqeille, koska pienessä nelipaikkaisessa Miissäkin saa olla 375 kg.

Jutussa ei puhuta sanaakaan EU-omamassaan sisältyvästä 75 kilosta. Veikkaan, että sitä ei ole huomioitu minkään auton kiloissa, jotta saadaan aikaan enemmän hämmästelyä ja klikkejä: "Hah, isoon sähköperheautoon ei saa lastata kuin kolssataa kiloa!". Samalla kuitenkin puhutaan nelihenkiselle perheelle riittävästä minimistä, 480 kg, missä vertailtavuutta heikentäen ollee mukana tuo 75 kg. Vai ovatko ihmiset Norjassa muka nykyään niin raskaita, että nelihenkisen perheen minimi on 555 kg? Tavaraa 38,75 kg/hlö ja ihmisten ka. kolminumeroinen? Enpä usko.

Tuon 75 kg-sumutuksen lisäksi on jostain kaivettu pienin mahdollinen kantavuus, jota LR-akku ja nelivetokaan eivät selitä.


Tehdään nopea tarkistus Autodatasta (jossa omamassassa ei ole 75 kiloa, joten koko.massan ja sen erotus on suoraan se, paljonko auton kyytiin saa hypätä kaiken kaikkiaan):

Tesla Model 3 LR AWD, 404 kg (vs. IS.fi 313 kg)
Ioniq 6 LR AWD, 482-500 kg (IS 350 kg)
Ioniq 5 LR AWD, 425-515 kg (IS 365 kg)
VW ID.4 Pro 77 kWh, 534 kg (IS 370 kg)
Tesla Model Y SR, 525 kg (IS 387 kg)

@blastermaster oli tarkistanut Traficomista omalle EV6 GT Line AWD:lle 515 kg, mikä sekin on reilusti enemmän kuin IS:n 392 kg.

Tuossa tuli tarkistettua hieman yli puolet artikkelin autoista, ja ainoastaan Ioniq 5 osuu haarukkaan, ja sekin vain jos lisätään se 75 kg. Muuten kauhisteltuihin kolmosella alkaviin saakin todellisuudessa lastata asialliset noin 500 kg, paitsi Model 3:een vain 404 kg.


Mielestäni on täysin järjetöntä esittää uutisissa/teknisissä tiedoissa kantavuutta, josta puuttuu kuskin 75 kg, koska:

1. Kuski harvoin painaa 75 kg, joten vaikka olisi asioista perillä, joutuu tekemään aivan ylimääräisen laskutoimituksen.

"Tän auton virallinen kantavuus (kok. massa - omassa) on 425 kg, mutta koska mä painan siihen sisältyvän 75 kg kuskin sijaan 150 kg, voin lastata itseni lisäksi 425 kg - (150 kg - 75 kg) = 350 kg."

Kuskien massat vaihtelevat, joten helpompaa olisi ilmoittaa todellinen kantavuus 500 kg, jolloin 150 kg kuski laskee simppelisti:

"Voin lastata itseni lisäksi 500 kg - 150 kg = 350 kg.".


2. Kaikki eivät ole perillä omamassaan sisältyvästä 75 kilosta, joten kantavuutta luullaan todellista pienemmäksi/kunnioitus naurettavan pieneen rajaan menee. Viimeisen liki 30 vuoden aikana asiaa tarkkaillessani olen huomannut, että vähemmistö tuota 75 kiloa tajuaa huomioida.


Nykysysteemin ainoa plussa on se, että juuri 75-kiloisen ja asiasta perillä olevan ei tarvitse laskea mitään. Lohtu on laiha, koska tuollaisia tapauksia on niin vähän.
 

Liitteet

Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 416
Heitin taas vaihteeksi huvikseni kierroksen eri autonvalmistajien suomi-sivustoilla ja ihmettelin vähän sähköautotarjontaa.

Täytyy jälleen kerran todeta, että niin paljon kun monet Teslan idioottimaisuudet ärsyttääkin, niin he kyllä tarjoavat (ainakin paperilla) kyllä edelleen aivan täysin ylivoimaisen hinta/featuret - suhteen.

Toki kiinalaiset on sitten asia erikseen, mutta aika monella "vanhalla" merkillä se riisuttu hinnat alkaen - malli alkaa siitä, missä Teslan hinnat (ainakin m3/mY) loppuu. Ts. karvalakki on sen 50 kiloa ja sitten jos haluaa isompaa akkua, nelivetoa ja muitakin varusteita kuin penkin ja ratin, hintaa tuleekin äkkiä 15-20 kiloa lisää.

Eipä siinä, saatanan kalliitahan nämä _kaikki_ uudet kauppakassia suuremmat autot tuntuu nykyään olevan. Tosin sanontahan menee, että köyhälle kaikki on kallista, muille saman hintaista...
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 310
Hmm.. itse olen katsellut että hinnat alkavat n. 42 tuhannesta (näillä SUV vankkureilla) ja neliveto maksaa Solterraa lukuunottamatta yli 50 tuhatta (Subarun kaikki sisällä hintakin on alle 50000 ja siinähän kaikissa malleissa neliveto). Mersut, audit ja muut premium autot sitten vähän enemmän.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 013
Viestejä
4 316 978
Jäsenet
71 959
Uusin jäsen
foorumilainen

Hinta.fi

Ylös Bottom