Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 250
Riippuu taas kerran ihan kennon kemiasta + lämpötilasta, että mikä on liian kovaa latausta ja minkä alle menolla ei ole juuri väliä.

Aika monella kennolla spekseissä referenssilataus on tyyliin 20C lämmöissä 0.2-0.3C, eli 60kWh akulle 12-18kW. Mutta nämä ovat vaan tyypillisiä lukemia, eivätkö liity mihinkään tiettyyn akkuun.

Yleisesti akun kulumisessa on aika ja syklikomponentit - latausta optimoimalla ei voi vaikuttaa määräänsä enempää, koska se aikakomponentti tikittää eteenpäin silti.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 308
Itse lataan tienpäällä DC:llä niin kauan kuin on välttämätöntä matkan kannalta ja aina kotona yöllä 11 kW laturilla 100%:iin asti (en siis joka yö mutta silloin kun lataan, niin 100%)
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 425
Itse lataan tienpäällä DC:llä niin kauan kuin on välttämätöntä matkan kannalta ja aina kotona yöllä 11 kW laturilla 100%:iin asti (en siis joka yö mutta silloin kun lataan, niin 100%)
Jos et tarvitse 100%:n varausta niin täyteen lataaminen lienee huomattavasti haitallisempaa kuin DC-lataus.
 
Liittynyt
29.01.2020
Viestejä
231
Jos et tarvitse 100%:n varausta niin täyteen lataaminen lienee huomattavasti haitallisempaa kuin DC-lataus.
Sanoisin ettei ole, se että seisottaa täydellä akulla on taas. Myös eri autoissa se 100% tarkoittaa eriasiaa, mikään ei oikeasti anna ladata ihan täyteen mutta se miten monta kilowattia siinä on puskuria vaihtelee.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 425
Sanoisin ettei ole, se että seisottaa täydellä akulla on taas. Myös eri autoissa se 100% tarkoittaa eriasiaa, mikään ei oikeasti anna ladata ihan täyteen mutta se miten monta kilowattia siinä on puskuria vaihtelee.
Tuohon kuvaan perustan oman väitteeni siitä että lataustason pitäminen korkealla on haitallisempaa kuin nopea lataaminen. Latausvirroilla ei tuon kuva mukaan ole suurta vaikutusta mutta sadasta nollaan kulutuksella taas on. Ja oletan että täyteen lataaminen on se kuluttavampi kuin tyhjäksi ajaminen, mutta en tuosta voi olla varma.
Screenshot_2024-07-14-21-05-37-63_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg


Ja tiedän kyllä brutto/nettokapasiteettien eron. Mutta omaa sähkistäni en lataisi täyteen jos en tarvitse täyttä varausta. Voihan se olla turhaa varovaisuutta tai sitten ei.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 212
Hemmetti , on nää vielä alkeellisia kapistuksia jos ja kun tälläistä pitää ylipäättään miettia.
Muistan joskus vastaavanlaista keskutelua kännyköistä aikoja sitten.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 308
Sanoisin ettei ole, se että seisottaa täydellä akulla on taas. Myös eri autoissa se 100% tarkoittaa eriasiaa, mikään ei oikeasti anna ladata ihan täyteen mutta se miten monta kilowattia siinä on puskuria vaihtelee.
Ja tähän vielä lisäksi, että 100% tarkoittaa eri latureillakin eri asiaa. Minulla on nyt pidempiaikainen seurantadataa koti- ja työpaikkalatureilta ja ajomatka niiden 100%:lla eroavat toisistaan "jonkin verran". Kymmeniä kilometrejä kuitenkin keskimäärin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 027
Hemmetti , on nää vielä alkeellisia kapistuksia jos ja kun tälläistä pitää ylipäättään miettia.
Muistan joskus vastaavanlaista keskutelua kännyköistä aikoja sitten.
No lataa 80% jos ei tarvitse enempää ja 100% jos tarvitsee, ei vaadi tohtorin tutkintoa. Akut on akkuja, menee se kännykänkin akku pilalle jos kokoajan lataa 100%, mutta kännyköissä akku kestänee sen 4-5v kuitenkin jonka jälkeen puhelin on vaihdettu jo muutenkin yleensä uuteen. Autoissa akku kestää ihan ok varmaan sen 500 000 km, jonka jälkeen auto lienee keskimäärin muiltakin osin jo aika lailla paalauskunnossa, harvalla polttomoottoriautollakaan ajellaan 500 000 km tai ainakaan niin että sen tekee auton ensimmäinen omistaja, joten lienee suurimmalle osalle uuden auton ostajia aika sama mikä on akun kunto tuolloin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 386
Olisi kyllä suurimmalle osalle joku 100x selkeämpää ku aina olisi ok ladata 100% mutta siinä olisi sellanen joku overcharge pitkille matkoille mikä laittaisi sinne sen parikyt prosenttia lisää.
Eihän tuo vaatisi muutaku muuttaisi mitä näytössä lukee.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
242
Saahan sen ladata 100% vaikka aina jos haluaa, ja monet varmasti näin tekeekin. Sittenhän viimeistään auton myynnissä jotkut liikkeet tarkastaa akun ”kunnon”. Kapasiteettihan siinä vaan laskee akusta.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 724
Ei tuo nyt kovin erikoinen aivopähkinä autoilijalle ole, Tesla (esim) suosittelee omiastamassani mallissa 80% latausrajaa ja sitä olen käyttänyt, sekä kotona, että pikalatauksessa. Jos on tulossa pitkä ajo, annan mennä yöllä 100% asti kun se on kännykällä säädettävissä.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
631
Itselläni ainakin valmistaja suosittelee lataamaan 100% asti. Tuo 100% lataus suoritettava ainakin kerran viikossa. Kyseessä LFP-akku.
 
Liittynyt
04.05.2018
Viestejä
132
Tila mahdollistaa kookkaiden tavaroiden kuljettamisen, ei painavien. Mahtuuhan polttomoottoriautoonkin kuljetettavaa tilavuuden puolesta enemmän kuin kantokyky sallii. Montakohan laitonta kaljakuormaa tulee lahden yli päivittäin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 212
Ei tuo nyt kovin erikoinen aivopähkinä autoilijalle ole, Tesla (esim) suosittelee omiastamassani mallissa 80% latausrajaa ja sitä olen käyttänyt, sekä kotona, että pikalatauksessa. Jos on tulossa pitkä ajo, annan mennä yöllä 100% asti kun se on kännykällä säädettävissä.
Olenko ymmärtänyt oiken että valmistajakin jättää akuun bufferia, siten että koko kapasiteetti ei ole käytössä. Sitten käyttäjät vielä tekevät oman bufferin.

Ovatko nämäö eri asioita vai sama ?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 724
Kyllä, koskaan et pysty käyttämään koko rekisteriä, sitä on ylä- ja alaosassa. Silti riippuen akun kemiasta nuo valmiatajien suositukset pätee, välttämättä sitä 100% ei suositella kuin tarpeeseen.

Kyllä valmistaja kertoo tuotteessaan mikä se suositeltava käyttöraja on.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 308
Plugareissahan et voi välttämättä muutenkaan edes valita mihin ladataan, vaan auto lataa sinne 100% asti ellet manuaalisesti pysäytä latausta ennen. Näitähän valmistajat sitten mitoittavat kukin omalla tavallaan sekä viestinnässä, että autossa itsessään. Taycanilla esim. uudemmissa malleissa sallitaan kovempi latausteho pidempään ja vähemmän optimaalisella lämmöllä kun on todettu että ne akut eivät ole juurikaan kuluneet (joten voidaan mahdollistaa isommat lataustehot). Toki tekniikkaa on hiottu samalla, mutta usein noissa yhdistyy kulumisen sietäminen (takuu ja akuston kesto) sekä brändikuva eli millaisia ominaisuuksia tuotteelta odotetaan. Joku Toyota sitten taas on lähtenyt aivan eri kulmalla (latausta rajoitetaan ja varataan nollavaraustason jälkeenkin isoa etenemismatkaa).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 558
Olenko ymmärtänyt oiken että valmistajakin jättää akuun bufferia, siten että koko kapasiteetti ei ole käytössä. Sitten käyttäjät vielä tekevät oman bufferin.

Ovatko nämäö eri asioita vai sama ?
Varmaan monilla käyttäjillä menee sekaisin tuo et se 100% olisi tosiaan mikä olisi akkutekniikan maksimijännite. Pösön e2008 näytti 4,11V 100%, joten jonnin verran siinä varmaan olisi varaa nostaa jännitettä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 082
Joku Atto 3 on paalikamaa kahden vuoden jälkeen, niin se on se ja sama lataako täyteen joka kerta vai ei.
Aika näyttää. Tesla on ainakin laskenut omalta osaltaan riman riittävän alas, eli tuon alittamiseen vaaditaan todella pohjanoteeraus.

Nuorimman 2-3 vuotiaiden ikäryhmän heikoin ja runsasvikaisin on Tesla Model 3. Se sijoittui viimeiseksi 111 automallin joukossa hylkäysprosentilla 14,7.
Lähde TÜV-katsastusraportti: Tesla Model 3:ssa eniten vikoja 2–3-vuotiaiden ryhmässä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 048
Tila mahdollistaa kookkaiden tavaroiden kuljettamisen, ei painavien. Mahtuuhan polttomoottoriautoonkin kuljetettavaa tilavuuden puolesta enemmän kuin kantokyky sallii. Montakohan laitonta kaljakuormaa tulee lahden yli päivittäin.
Minusta artikkeli oli yleisellä tasolla mielenkiintoinen. Ei ole hyvä jos sähköautoissa kantavuudet jäävät enemmän tai vähemmän alle polttomoottori-sisarusten. Jutussa esitetty raja on sitten niin ja näin, 480 kg tavaraa mukaan nelihenkiselle perheelle tuntuu aika paljolta. 20 kg matkalaukkuunkin saa jo ihan urakalla panostaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 870
Viestejä
4 312 372
Jäsenet
71 938
Uusin jäsen
ezak

Hinta.fi

Ylös Bottom