Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 249
Riippuu taas kerran ihan kennon kemiasta + lämpötilasta, että mikä on liian kovaa latausta ja minkä alle menolla ei ole juuri väliä.

Aika monella kennolla spekseissä referenssilataus on tyyliin 20C lämmöissä 0.2-0.3C, eli 60kWh akulle 12-18kW. Mutta nämä ovat vaan tyypillisiä lukemia, eivätkö liity mihinkään tiettyyn akkuun.

Yleisesti akun kulumisessa on aika ja syklikomponentit - latausta optimoimalla ei voi vaikuttaa määräänsä enempää, koska se aikakomponentti tikittää eteenpäin silti.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 308
Itse lataan tienpäällä DC:llä niin kauan kuin on välttämätöntä matkan kannalta ja aina kotona yöllä 11 kW laturilla 100%:iin asti (en siis joka yö mutta silloin kun lataan, niin 100%)
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 425
Itse lataan tienpäällä DC:llä niin kauan kuin on välttämätöntä matkan kannalta ja aina kotona yöllä 11 kW laturilla 100%:iin asti (en siis joka yö mutta silloin kun lataan, niin 100%)
Jos et tarvitse 100%:n varausta niin täyteen lataaminen lienee huomattavasti haitallisempaa kuin DC-lataus.
 
Liittynyt
29.01.2020
Viestejä
231
Jos et tarvitse 100%:n varausta niin täyteen lataaminen lienee huomattavasti haitallisempaa kuin DC-lataus.
Sanoisin ettei ole, se että seisottaa täydellä akulla on taas. Myös eri autoissa se 100% tarkoittaa eriasiaa, mikään ei oikeasti anna ladata ihan täyteen mutta se miten monta kilowattia siinä on puskuria vaihtelee.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 425
Sanoisin ettei ole, se että seisottaa täydellä akulla on taas. Myös eri autoissa se 100% tarkoittaa eriasiaa, mikään ei oikeasti anna ladata ihan täyteen mutta se miten monta kilowattia siinä on puskuria vaihtelee.
Tuohon kuvaan perustan oman väitteeni siitä että lataustason pitäminen korkealla on haitallisempaa kuin nopea lataaminen. Latausvirroilla ei tuon kuva mukaan ole suurta vaikutusta mutta sadasta nollaan kulutuksella taas on. Ja oletan että täyteen lataaminen on se kuluttavampi kuin tyhjäksi ajaminen, mutta en tuosta voi olla varma.
Screenshot_2024-07-14-21-05-37-63_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg


Ja tiedän kyllä brutto/nettokapasiteettien eron. Mutta omaa sähkistäni en lataisi täyteen jos en tarvitse täyttä varausta. Voihan se olla turhaa varovaisuutta tai sitten ei.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 211
Hemmetti , on nää vielä alkeellisia kapistuksia jos ja kun tälläistä pitää ylipäättään miettia.
Muistan joskus vastaavanlaista keskutelua kännyköistä aikoja sitten.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 308
Sanoisin ettei ole, se että seisottaa täydellä akulla on taas. Myös eri autoissa se 100% tarkoittaa eriasiaa, mikään ei oikeasti anna ladata ihan täyteen mutta se miten monta kilowattia siinä on puskuria vaihtelee.
Ja tähän vielä lisäksi, että 100% tarkoittaa eri latureillakin eri asiaa. Minulla on nyt pidempiaikainen seurantadataa koti- ja työpaikkalatureilta ja ajomatka niiden 100%:lla eroavat toisistaan "jonkin verran". Kymmeniä kilometrejä kuitenkin keskimäärin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 596
Hemmetti , on nää vielä alkeellisia kapistuksia jos ja kun tälläistä pitää ylipäättään miettia.
Muistan joskus vastaavanlaista keskutelua kännyköistä aikoja sitten.
Samalla lailla ne kännyköiden ja läppäreiden akut toimii ja käyttäytyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 027
Hemmetti , on nää vielä alkeellisia kapistuksia jos ja kun tälläistä pitää ylipäättään miettia.
Muistan joskus vastaavanlaista keskutelua kännyköistä aikoja sitten.
No lataa 80% jos ei tarvitse enempää ja 100% jos tarvitsee, ei vaadi tohtorin tutkintoa. Akut on akkuja, menee se kännykänkin akku pilalle jos kokoajan lataa 100%, mutta kännyköissä akku kestänee sen 4-5v kuitenkin jonka jälkeen puhelin on vaihdettu jo muutenkin yleensä uuteen. Autoissa akku kestää ihan ok varmaan sen 500 000 km, jonka jälkeen auto lienee keskimäärin muiltakin osin jo aika lailla paalauskunnossa, harvalla polttomoottoriautollakaan ajellaan 500 000 km tai ainakaan niin että sen tekee auton ensimmäinen omistaja, joten lienee suurimmalle osalle uuden auton ostajia aika sama mikä on akun kunto tuolloin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 386
Olisi kyllä suurimmalle osalle joku 100x selkeämpää ku aina olisi ok ladata 100% mutta siinä olisi sellanen joku overcharge pitkille matkoille mikä laittaisi sinne sen parikyt prosenttia lisää.
Eihän tuo vaatisi muutaku muuttaisi mitä näytössä lukee.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 028
Viestejä
4 323 990
Jäsenet
71 932
Uusin jäsen
Oldboy

Hinta.fi

Ylös Bottom