Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
682
Tekeekö lämmitystolpasta latauksella yhtään mitään sähköauton kanssa? Olen menossa katsomaan asuntoa, jossa autopaikalla on vaan tuo normi tolppa josta kuulemma voi latailla. Onko se päivittäiseen autoiluun aivan helvetisti liian hidasta?

Model S ja joka päivä ajoa, työajoa yms.
Olen ajanut nyt n. 60tkm parissa vuodessa ID3:lla niin että kotona on vain 10A lataus ja olisikohan kerran tai kaksi käynyt niin että yön aikana ei ehtinyt akku latautumaan 80%:n rajoittimeen. Eli kyllä sillä pääasiassa pärjää jos päivämatkat on sellaista 100-150km.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
723
Olen ajanut nyt n. 60tkm parissa vuodessa ID3:lla niin että kotona on vain 10A lataus ja olisikohan kerran tai kaksi käynyt niin että yön aikana ei ehtinyt akku latautumaan 80%:n rajoittimeen. Eli kyllä sillä pääasiassa pärjää jos päivämatkat on sellaista 100-150km.
Tämä tosin lataan oman id3n vaan jos paneeleista tulee kesällä, talvella latailin muutenkin ja vajaa 10tkm vähempi vuodessa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 139
Ei ole uusissakaan tietojen mukaan. Veikkaisin aiempaan päivitystukeen peilaten, että jos saavat edes V2L aikaiseksi, niin vaatii uuden mallin.
Kyllä siellä sellainen bidirectional charging valikko ainakin oli. Siinä oli vielä rajat paljonko sitä voi käyttää. Miten sitä voi käyttää, sitä en tiedä.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
939
Kyllä siellä sellainen bidirectional charging valikko ainakin oli. Siinä oli vielä rajat paljonko sitä voi käyttää. Miten sitä voi käyttää, sitä en tiedä.
Jos meinaat tätä liitteenä kuvana olevaa, niin tämä löytyy jos aiemmistakin Enyaqin softaversioista. Muistelen löytäneeni tämän myös omasta 3.0 softalla olevasta joskus kun valikoita pläräsin läpi. Mutta ei auto tuota virran ulosottoa tue. Lienee joku jäänne tai kesken jääneen featuren osanen.
bi.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 139
Jos meinaat tätä liitteenä kuvana olevaa, niin tämä löytyy jos aiemmistakin Enyaqin softaversioista. Muistelen löytäneeni tämän myös omasta 3.0 softalla olevasta joskus kun valikoita pläräsin läpi. Mutta ei auto tuota virran ulosottoa tue. Lienee joku jäänne tai kesken jääneen featuren osanen.
Juuri tuota. Muistelen että 3.1 versiossa tuota ei ollut mutta kun päivittyi 3.2 niin tuo valikko tuli esiin. Ei tietysti olisi ensimmäinen kerta maailmanhistoriassa kun päivitys palauttaa vanhoja bugeja.

Koitin vähän googlata asiaa ja ilmeisesti kyse ei ole V2L vaan ehkä V2G/H. Vaatii toimiakseen sitä tukevan laturin joita ei ehkä vielä ole.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 407
Ei mee noilla spekseillä. Jos hinnan ja kilsat lukitsee ja joustaa akusta, niin löytyy 52kwh ID4 ja 45kwh Enijakkeja. Pysyisin näistä kyllä kaukana ihan vaan koska MEB.
Mikäs siinä MEB:ssä on vikana? Vai liittyykö inhotus enemmän aiempiin ID3-5 malleihin ja Skodien vastaaviin, mitkä ei myöskään itsessäni herättäneet erityistä ihastusta aikaisemmin. En siis itse ainakaan samaan pohjaan perustuvan ID.7:n koeajossa löytänyt mitään erityisen negatiivista. Ehkä ainoa ketjusta tunnistettava ominaisuus oli pitkähkö jarrupoljin, mikä oli selkeä ero moneen ajamaani muuhun autoon, missä enemmän itseä on ärsyttänyt erittäin terävä jarrupoljin millä haluttua jarrupainetta ei saa kovin helposti säädettyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 225
Ei ole uusissakaan tietojen mukaan. Veikkaisin aiempaan päivitystukeen peilaten, että jos saavat edes V2L aikaiseksi, niin vaatii uuden mallin.
3.5 softasta eteenpäin pitäisi olla. Se on vaan tuettuna ISO 15118-2 standardin mukaisilla latausasemilla eli DC:llä CCS2 liittimellä. Olettaisin että toimii kaikissa MEB autoissa missä on tuo softaversio, autonhan ei tarvitse tehdä yhtään mitään, vaan lähinnä lopettaa minkään tekeminen…

Standardi on aivan ylivoimaisen fiksu ja ainoa järkevä tapa toteuttaa V2G / V2H systeemi. Älyä ja invertteria ei rakenneta autoon (turha komponentti autossa), vaan se on auton ulkopuolella invertterissä ja auto syöttää ulos vain suoraan akun napajännitettä CCS2 pinneustä.

Tuota standardia tukevia kotilatureita vaan on aika harvassa.

Tässä listattu muutama:

Netissä on puhetta että featurea olisi jo 3.1 versiossa, siitä en ole varma. VW mainostaa isosti 3.5 eteenpäin.

Autossa oleva 10000kWh rajoitus on onneton, mutta sitä on toki helppo lisätä softapäivityksellä kun selviää miten akku tykkää…
 
Viimeksi muokattu:

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 205
Standardi on aivan ylivoimaisen fiksu ja ainoa järkevä tapa toteuttaa V2G / V2H systeemi. Älyä ja invertteria ei rakenneta autoon (turha komponentti autossa), vaan se on auton ulkopuolella invertterissä ja auto syöttää ulos vain suoraan akun napajännitettä CCS2 pinneustä.
Nuo CCS2-laitteet maksanevat tuhansia. Autoissa on joka tapauksessa invertteri kun moottorit tarvitsevat AC:tä. IMO tuon saman invertterin hyödyntäminen olisi kaikkein fiksuin ratkaisu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 225
Nuo CCS2-laitteet maksanevat tuhansia. Autoissa on joka tapauksessa invertteri kun moottorit tarvitsevat AC:tä. IMO tuon saman invertterin hyödyntäminen olisi kaikkein fiksuin ratkaisu.
Ne maksavat vain koska ei ole kilpailua ja tuotanto on nollassa. Teknisesti tuo on identtinen aurinkoinvertterin kanssa.

Auton invertterin käytön ongelma on se, että se ei kelpaa. Pelkkä 230v ulostulo 3-vaiheisena ei toimi, koska se pitää synkronoida ulkoiseen verkkoon jos käyttökohde on mikään muu kuin V2L mallia kia/hyundai.

Ja sitten kun autoon aletaan laittaa täysiverinen verkkoon synkronoituva invertteri niin kustannukset nousevat kaikille auton ostajille - myös niille jotka eivät featurea koskaan tarvitse. Samoin esim. Se, että auto ymmärtäisi paikallisen sähköpörssin tai talon paneeleiden tuotosta mitään on myös aika paljon vaadittu, siinä missä kiinteistön omistajan invertteri tietänee paljon paremmin…
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 072
Ne maksavat vain koska ei ole kilpailua ja tuotanto on nollassa. Teknisesti tuo on identtinen aurinkoinvertterin kanssa.

Auton invertterin käytön ongelma on se, että se ei kelpaa. Pelkkä 230v ulostulo 3-vaiheisena ei toimi, koska se pitää synkronoida ulkoiseen verkkoon jos käyttökohde on mikään muu kuin V2L mallia kia/hyundai.
Juuri näin. Jos auton invertteriä haluttaisiin hyödyntää niin täytyisi rakentaa sitä varten saarekekäyttö tai verkonvaihtokytkentä.

Tai esim. varustaa lämminvesivaraaja kaksilla vastuksilla joista toiset saa sähkönsä autosta. (Eli siis saarekekäyttö tämäkin)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 047
Viestejä
4 294 845
Jäsenet
71 784
Uusin jäsen
fishhaxor

Hinta.fi

Ylös Bottom