Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 343
Mikä onkaan nykyinen plugarisi? Mietin vaan kun oma plugari on kyllä sallinut sähköajon ihan missä kelissä tahansa jos vain akkua on riittänyt. Toki range on esilämmityksestä huolimatta ollut pienehkö, suurelta osin sen kabiinin lämpötilan ylläpitoon menevän sähkön takia. Mutta kuten aiemmin joku mainitsi, ei sieltä akusta kylmällä vain saa niin hyvin höökiä.
330e 2017. Ei mene ollenkaan sähköllä jos on pakkasta. Plugariuden etu talvella lähinnä supertehokas lämmityslaite, muuten käyttäytyy kuin ihan normaali bensa-auto.[/QUOTE]
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 481
Tää nyt menis osin muihinkin lankoihin ellei ihan omakseenkin, mutta sähköautoihin kun kerran ollaan siirtymässä täysin ja ne tämän(kin) tekniikan airueena ovat: Polestar ja BMW veikkaavat: suurien näyttöruutujen aika on väistymässä

Henkilökohtaisesti toivon todella. :tup:
Omaan silmään vielä F/G sarjojen BMW:n, Audien ym kojelautaan upotettujen, integroitujen näyttöjen tyyli on paljon kutsuvampi kuin vaikkapa... No Tesla 3/Y. Nykytyyli, missä keskinäyttö tai kuljettajankin näyttö on vain "ohjauspilariin tökätty poikittain oleva kännykkä" kuten ID tai Mach-E...

Varmasti joku pitää, en ollenkaan usko etteikö niitäkin olisi, mutta itse perinteisen tyylilajin kannattaja. Kiinalaisethan tämän ovat vetäneet "to the max" omissa autoissaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 343
Tää nyt menis osin muihinkin lankoihin ellei ihan omakseenkin, mutta sähköautoihin kun kerran ollaan siirtymässä täysin ja ne tämän(kin) tekniikan airueena ovat: Polestar ja BMW veikkaavat: suurien näyttöruutujen aika on väistymässä

Henkilökohtaisesti toivon todella. :tup:
Omaan silmään vielä F/G sarjojen BMW:n, Audien ym kojelautaan upotettujen, integroitujen näyttöjen tyyli on paljon kutsuvampi kuin vaikkapa... No Tesla 3/Y. Nykytyyli, missä keskinäyttö tai kuljettajankin näyttö on vain "ohjauspilariin tökätty poikittain oleva kännykkä" kuten ID tai Mach-E...

Varmasti joku pitää, en ollenkaan usko etteikö niitäkin olisi, mutta itse perinteisen tyylilajin kannattaja. Kiinalaisethan tämän ovat vetäneet "to the max" omissa autoissaan.
Tuskin mihinkään perinteisiin mittaristoihin ollaan palaamassa mutta joo tuo että on vaan isketty pädi keskelle ja se siitä on kyllä asia mikä joutaakin jäädä pois.
Olisi varmaan sähköhypessä itsekin tullut tesla ostettua mutta model 3 nopeusmittarikin jossain pädin nurkassa oli kyllä omaan makuun niin järjetön ja typerä ratkaisu ettei tullut oikeasti edes harkittua. Jos autoon saisi edes rahalla hudin, kuten kaikkiin kunnollisiin autoihin niin sitten tuo ei olisi niin iso ongelma.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 605
Iso pädi on varmaan alkuinnostuksena ollut ihan hieno monelle ja toisaalta esim. Teslan malli myös halpa ratkaisu. Pädi liimattu kiinni ja kaikki on siinä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 343
Iso pädi on varmaan alkuinnostuksena ollut ihan hieno monelle ja toisaalta esim. Teslan malli myös halpa ratkaisu. Pädi liimattu kiinni ja kaikki on siinä.
Teslan tulos kyllä varsin kova että halpuutus toimii. Onneksi perinteisiltä valmistajilta saa kuitenkin vielä perinteisesti toimivia autoja missä esim pyyhkijät ei toimi helvetti näytön kautta.
En oikeen tajua miksi hyväksi ja toimivaksi todetut ratkaisut pitää mennä muuttamaan totaalisen paskoiksi kun bensa muuttuu sähköksi?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Teslan tulos kyllä varsin kova että halpuutus toimii. Onneksi perinteisiltä valmistajilta saa kuitenkin vielä perinteisesti toimivia autoja missä esim pyyhkijät ei toimi helvetti näytön kautta.
En oikeen tajua miksi hyväksi ja toimivaksi todetut ratkaisut pitää mennä muuttamaan totaalisen paskoiksi kun bensa muuttuu sähköksi?
No se on kato yhtä visionääriratkaisu kuin FSD, miksi pyyhkijöitä pitäisi säätää koskaan itse kun on yyber-tekoäly mikä hoitaa homman täydellisesti sun puolesta, jos se vaan toimisi… Elon määrää tuollaisia fiksuja ratkaisuja tuotantoon ja saa insinöörit pähkäillä kaikki loput pikku-yksityiskohdat.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Saa nähdä onko tuo sähkö-2008 kova sijoitus kuten lehti sanoi. Tuli tilattua se hullujen päivien tarjous. Muutenkin tuo vanha diesel-pirssi alkoi olla jo omaan käyttöön epätarkoituksenmukainen.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Saa nähdä onko tuo sähkö-2008 kova sijoitus kuten lehti sanoi. Tuli tilattua se hullujen päivien tarjous. Muutenkin tuo vanha diesel-pirssi alkoi olla jo omaan käyttöön epätarkoituksenmukainen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 550
Asiallinen sähköauto kohtuulliseen hintaan? Todennäköisesti.

Ranskalainen sähköauto kova sijoitus? Tuskin. Autot harvemmin on.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 691
Saa nähdä onko tuo sähkö-2008 kova sijoitus kuten lehti sanoi. Tuli tilattua se hullujen päivien tarjous. Muutenkin tuo vanha diesel-pirssi alkoi olla jo omaan käyttöön epätarkoituksenmukainen.
Tuskin auto koskaan hyvä sijoitus on, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, että jos ei odottelu haittaa ja haluaa uuden auton, kannattaa tilata sellainen ennemmin kuin tyytyä käytettyyn. Katselin nettiautosta sen verran mitä siellä Hyundai Kona EV:itä on myynnissä ja vuoden tai kaksi vanhoista huonommin varustelluista autoista pyydetään samaa tai melkein samaa millä hintaa itse tilasin omani. Toki sen ymmärtää kun uusien saatavuus on mitä on.
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
444
Saa nähdä onko tuo sähkö-2008 kova sijoitus kuten lehti sanoi. Tuli tilattua se hullujen päivien tarjous. Muutenkin tuo vanha diesel-pirssi alkoi olla jo omaan käyttöön epätarkoituksenmukainen.
Veikkaisin että jos vuoden pidät niin todnäk saat omasi takaisin myydessä, ja vähän ekstraa päälle.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Asiallinen sähköauto kohtuulliseen hintaan? Todennäköisesti.

Ranskalainen sähköauto kova sijoitus? Tuskin. Autot harvemmin on.
Toi on leasing, eli nollariski.

Ranskalaiset ovat olleet melkoisia sitruunoita, mutta oma Peugeot 407 tarjosi aika halvat 150tkm.

Jännän äärellä ollaan, ja olen varauksella samaa mieltä.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Hyundai Kona EV:itä on myynnissä ja vuoden tai kaksi vanhoista huonommin varustelluista autoista pyydetään samaa tai melkein samaa millä hintaa itse tilasin omani.
Milloin tilasit ja mikä oli luvattu toimitusaika?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 691
Milloin tilasit ja mikä oli luvattu toimitusaika?
2.5 tilasin. Luvattiin että viimeistään marraskuussa saisi ajoon. Tuo on PP-auton auto vuodeksi kamppis ja myyjä sanoi että saatat saada aiemminkin. Hän seuraa maahantuojan listaa ja heti kun näkyy vapaana halutulla värillä oleva auto niin hän nappaa sen siitä mulle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 343
Tuskin auto koskaan hyvä sijoitus on, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, että jos ei odottelu haittaa ja haluaa uuden auton, kannattaa tilata sellainen ennemmin kuin tyytyä käytettyyn. Katselin nettiautosta sen verran mitä siellä Hyundai Kona EV:itä on myynnissä ja vuoden tai kaksi vanhoista huonommin varustelluista autoista pyydetään samaa tai melkein samaa millä hintaa itse tilasin omani. Toki sen ymmärtää kun uusien saatavuus on mitä on.
Viimeaikoina kyllä sähköauto on ollut erinomainen sijoitus. En tiedä onko koskaan aiemmin ollut tilannetta missä autosta saa myydessä enemmän tai saman ku mitä uusi maksaa kaupassa. Tämä tietysti loppuu heti kun valmistajat saavat tuotannon oikeasti rullaamaan.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Ei ole. Se on normaali rahoitussopimus mutta takaisinmyynti-optiolla 12kk jälkeen.

Riskiä siinä tuskin on, takuut päällä jne.
Juuri näin, en jaksanut avata tässä sopparia sen tarkemmin. Luin kuitenkin pariin kertaan.

Eka kosketus sähköautoon oli kaverin Tesla P85D, jos oikein muistan tuon mallimerkinnän. Ei aivan samalla suorituskyvyllä ole pösö, mutta 0-50kmh lähtee riittävän ripeästi. Ja SUV-mallille ihan riittävä 0-100 kiihtyvyys (n. 9 sekunnissa).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 968
Viimeaikoina kyllä sähköauto on ollut erinomainen sijoitus. En tiedä onko koskaan aiemmin ollut tilannetta missä autosta saa myydessä enemmän tai saman ku mitä uusi maksaa kaupassa. Tämä tietysti loppuu heti kun valmistajat saavat tuotannon oikeasti rullaamaan.
Tähän on myös vaikuttanut korona ja nyt sota.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 722
330e 2017. Ei mene ollenkaan sähköllä jos on pakkasta. Plugariuden etu talvella lähinnä supertehokas lämmityslaite, muuten käyttäytyy kuin ihan normaali bensa-auto.
[/QUOTE]
Menee vielä -5c jos ajoittaa latauksen ennen lähtöä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Vaikea kyllä uskoa tuota jos Saksasta saa 57500€ alle 10tkm ajettua vastaavaa.

Itekin kohta lähdössä Saksasta hakemaan Model 3 LR:ää 6kk/6000km vanhaa 14k€ halvemmalla kuin mitä Suomessa on uusi.
Löytyykö jostain blogia tai vastaavaa miten homma käytännössä etenee? Paperityöt, miten hakureissu käytännössä tapahtui (lentokoneella Saksaan ja auto alla ajetaan Suomeen tms.) jne.

Ihan vain kiinnostaisi. Jostain tavailin aikoinaan miten Ruotsista hakisi itse käytetyn auton, se oli yllättävän monimutkaista tai siis sudenkuoppia joista en ollut tietoinen.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 722
Löytyykö jostain blogia tai vastaavaa miten homma käytännössä etenee? Paperityöt, miten hakureissu käytännössä tapahtui (lentokoneella Saksaan ja auto alla ajetaan Suomeen tms.) jne.

Ihan vain kiinnostaisi. Jostain tavailin aikoinaan miten Ruotsista hakisi itse käytetyn auton, se oli yllättävän monimutkaista tai siis sudenkuoppia joista en ollut tietoinen.
Ei se nyt mitään aivokirurgiaa ole. Ite tuonut muutaman auton ja se on EU myötä helpottunut vain. Googlella löytää nopeammin kuin kyselemällä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
152
Minkälainen tuo Peugeot e2008 lisävarusteluettelosta kopioitu: "lämmitettävä tuulilasi (alareuna ja vasen reuna)" oikein on? Minulla ei ole koskaan tuollaista ollut. Onko tuosta apua ja mietityttää tuo tarkennus alareunasta ja vasemmasta reunasta?
Mietin tässä lähinnä peruutuskameran ja lisätakuun ottamista hullujen päivien Peugeottiin, mikäli ne vielä saa näin jälkikäteen ostettua.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 663
Minkälainen tuo Peugeot e2008 lisävarusteluettelosta kopioitu: "lämmitettävä tuulilasi (alareuna ja vasen reuna)" oikein on? Minulla ei ole koskaan tuollaista ollut. Onko tuosta apua ja mietityttää tuo tarkennus alareunasta ja vasemmasta reunasta?
Mietin tässä lähinnä peruutuskameran ja lisätakuun ottamista hullujen päivien Peugeottiin, mikäli ne vielä saa näin jälkikäteen ostettua.
Siinä on vastuslangat lasin alareunassa ja vasemmassa reunassa. Teoriassa helpottaa pyyhkijöiden toimintaa, mutta ei sillä mitään tekemistä kunnon kokonaan lämmitettävän tuulilasin kanssa ole.
 
Liittynyt
31.01.2022
Viestejä
21
Audi etron 50

Työsuhdeauto meni vihdoin vaihtoon ja aikaisempi audi a5 vaihtui lennossa Audi etron 50:n. Onhan toi huomattavasti modernimpi kuin edellinen a5:n.

Viikon verran tuolla tullut suhattua kehä3:sta edestakas ja pari kertaa se on pitänyt jo ladata. 90% varauskapasiteetillä näyttää noin 200km, tuolla km määrällä viikon ajot periaatteessa suhaa, mutta ehkä ihan pieni ahdistus tuosta noinkin pienestä kilometrimäärästä tuli. Tämä ei tietenkään ollut yllätys, mutta käytännössä se osoittautui ehkä hiukan toivottua lyhyemmäksi määräksi.

Jos a5 tuntui joskus matalalta, niin samaa ongelmaa ei kyllä etronin kanssa ole, ajoasento tuntui alkuun vähän kummallisen korkealta, ehkä vähän sellainen traktorifiilis tuli. Sisätilat ovat mukavan tilavat, ja onhan toi ulkomitoiltakin suurempi kuin a5. Dieselistä sähköön siirtyessä ajokokemus aivan erilainen, kiihtyy ihan eritavalla ja ilmajousitus takaa mukavemmat kyydit.

myAudi appi kertoo kivasti latauksen tilan ja auton muut asiat, pystyy aikatauluttamaan lataukset ja työnantaja tarjoaa latauksen työpaikalla. Oman latauspisteen asennus pitänee tilata tässä lähiaikoina, työnantaja kun sitä tukee.

Hankkisinko omalla rahalla? en, toki taattua audi-laatua ja premiumia, mutta kilometrit kyllä jää kauas mitä modernilta sähköautolta odottais. Katotaan mitkä fiilikset on parin kuukauden tai talven jäljiltä.


Mitäs helvettiä, onko täällä oma kaksoisolento. Itselle tuli duuniautoksi juuri samanlainen ja samanvärinen (Navarra-sininen) työsuhdeauto. Samat syyt, eli yrityksen hankintaraja oli esteenä isompiakkuiselle. Tossa autossa voi muuten ihan surutta ladata 100%, koska akun brutto on 71kw ja netto on hyvin maltillinen 64kw, eli et pilaa akkua lataamalla aina täyteen. Täydellä akulla pääsee sen 300km sekalaista ajoa. TKU-HKI (169km) väli menee liikenteen mukaisella nopeudella motarilla siten, että noin 30 pinnaa jää rangea jäljelle. Kulutus motarilla pyörii nopeudesta riippuen 24kwh-27kwh. Koitappa muuten käyttää niitä ratin regenerointi viiksiä, niin saat paremmin liike-energian talteen.

Tilaahan tossa autossa on ihan helvetisti ja heittämällä menee kaksi isohkoa selkä-menosuuntaan turvaistuinta ja aikuinen keskelle. Lisäksi takakontti on ihan hiton iso.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
Olen muutamasta muustakin täyden autoedun työsuhdeautosta kuullut, jossa työnantaja rajaa sitä sähköauton hintaa niin että on järkevämpää ottaa polttis/plugari ja ajaa bensalla, vaikka se työnantajalle tuleekin reilusti kalliimmaksi.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 501
Löytyykö jostain blogia tai vastaavaa miten homma käytännössä etenee? Paperityöt, miten hakureissu käytännössä tapahtui (lentokoneella Saksaan ja auto alla ajetaan Suomeen tms.) jne.

Ihan vain kiinnostaisi. Jostain tavailin aikoinaan miten Ruotsista hakisi itse käytetyn auton, se oli yllättävän monimutkaista tai siis sudenkuoppia joista en ollut tietoinen.
Eipä siinä ihmeempiä. Etit vaikka mobile.de:stä sopivan auton ja kokeilet kepillä jäätä onnistuuko kommunikointi englanniksi, jos ei saksaksi suju. Kaikki sähköautot tuntuu ainakin yksityisiltä menevän ulkomaille joten yleisesti ottaen englanti taipuu. Sovit autosta kaupat, menet paikan päälle ja laitat tilisiirrot käyntiin. Kannattaa tsekata myyjän henkkarit ja auton rekisteröintitodistuksen 1 ja 2 osat, että vastaavat auton ja myyjän kanssa. Tarvit vielä kauppakirjan verottajaa varten.

Auton saa Suomeen esim:
-Tilaamalla rekkakyydin sille
-Ajamalla Saksan siirtokilvillä, jotka voi hommata myyjän kanssa
-Ajamalla Suomen siirtokilvillä, jotka pitää ottaa runkonumerolla mukaan ennen matkaan lähtöä

Suomen päässä sitten normaalit verotus ja rekisteröintihässäkät mutta siinä vaiheessa homma on jo voiton puolella kunhan on muistanut kaikki auton paperit pyytää mukaan.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
363
Q4’ään mahtuu mun 190cm poika taakse niin, että joka suuntaan ylimääräistä. Tuossa kai vielä enemmän tilaa?

Ja samaa mieltä, etron vaikuttaa tosi kivalta, ei vaan omia rahoja viiti noin paljoa sijoittaa.
Jep, isoin yllätys oli kuinka reilut sisätilat Q4:ssa on. Pituussuunnassa ei mitään ongelmia, mutta leveydessä kyllä jää isolle e-tronille.

Nyt kun boksi lähti katolta niin kulutus tippui yhden pidemmän reissun perusteella noin 3,5kWh/100km (25,5-26kWh -> 22kWh satasen keskinopeudella). Pikkuhiljaa löytyy optimikohdat latailuun ja Rukalta tuli jo parilla latauksella pk-seudulle ok ja noihin meni noin 1,5h. Jos ei olisi niin täyteen lataillut kerralla niin ehkä 5-10min olisi voinut nitistää, mutta uskomattoman paljon vaikuttaa keli ja boksi katolla sekä miten osuu laturit. Nimittäin menomatkalla Oulun kautta otti neljä latausta räntäsateessa ja tuulessa. Ja rohkeasti vetäisee akun tyhjäksi 5-10%n tietämille niin laturi alkaa pukata jo parissa minuutissa päälle 130kW.

Oli muuten itsellä juuri sama tilanne rajojen kanssa, kun e-tron 55 meni pitkäksi. Itsellä tulee paljon pidempää ajoa talvisin pohjoiseen niin ei vaan uskaltanut lähteä pikkuakkuiseen versioon, kun lähipiirissä yhden talven perusteella pahimmillaan kylmällä range jää pitkälti alle 200km 50:lla. Nyt tuolla 77kWh:n netolla on toivoa päästä pidemmät siivut astetta helpommin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 463
Jep, isoin yllätys oli kuinka reilut sisätilat Q4:ssa on. Pituussuunnassa ei mitään ongelmia, mutta leveydessä kyllä jää isolle e-tronille.

Nyt kun boksi lähti katolta niin kulutus tippui yhden pidemmän reissun perusteella noin 3,5kWh/100km (25,5-26kWh -> 22kWh satasen keskinopeudella). Pikkuhiljaa löytyy optimikohdat latailuun ja Rukalta tuli jo parilla latauksella pk-seudulle ok ja noihin meni noin 1,5h. Jos ei olisi niin täyteen lataillut kerralla niin ehkä 5-10min olisi voinut nitistää, mutta uskomattoman paljon vaikuttaa keli ja boksi katolla sekä miten osuu laturit. Nimittäin menomatkalla Oulun kautta otti neljä latausta räntäsateessa ja tuulessa. Ja rohkeasti vetäisee akun tyhjäksi 5-10%n tietämille niin laturi alkaa pukata jo parissa minuutissa päälle 130kW.

Oli muuten itsellä juuri sama tilanne rajojen kanssa, kun e-tron 55 meni pitkäksi. Itsellä tulee paljon pidempää ajoa talvisin pohjoiseen niin ei vaan uskaltanut lähteä pikkuakkuiseen versioon, kun lähipiirissä yhden talven perusteella pahimmillaan kylmällä range jää pitkälti alle 200km 50:lla. Nyt tuolla 77kWh:n netolla on toivoa päästä pidemmät siivut astetta helpommin.
Kerro lisää reissusta. Meillä ajatuksena 55 etron ja jo pohdin ensi kevään levin reissua että onko se sitten millä mentävä. Ajamalla tahtoisi, mutta epäilyttää suksiboksi+kelit että miten pitkälle huhtikuun alussa pääsee.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
363
Kerro lisää reissusta. Meillä ajatuksena 55 etron ja jo pohdin ensi kevään levin reissua että onko se sitten millä mentävä. Ajamalla tahtoisi, mutta epäilyttää suksiboksi+kelit että miten pitkälle huhtikuun alussa pääsee.
Mutuna viiden viikon & 6000km pohjalta (Q4 50q) sanoisin, että kyllä huhtikuun puolella jo helposti Leville rykäisee ja toki aikaa siihen voi palaa pikkasen enemmän :D

Nyt takana pari Rukan reissua ja yksi Tahkolle boksi katolla. Isoin mitä jännitän on joulu-tammikuun kylmät kelit, auto täynnä kampetta ja keli aina johonkin suuntaan huono. Huhtikuun alussa ensimmäisen reissun menomatkalla -8-9'C motarilla ~110kmh otti 30kWh suoraan ja sai jännittää pääseekö edes Mikkeliin (225km ja akkua jäi pikkasen alle 10%). Koko matkan keskikulutus ajotkn mukaan ulkomuistista oli noin 26kWh/100km.

Nyt viimeisimmässä reissussa Rukalle noin 1,5 viikkoa sitten menomatkalla ajettiin Oulun kautta ylös räntäsateessa niin varmuudeksi oli pysähdyttävä Joutsan ABC:lle nopeasti lataamaan, että varmasti pääsi Jyväskylään. Toki näissäkin on sellaista alkumetrien pientä epävarmuutta ja olisi voinut mennä ihan ok Jyväskylään tai pidemmälle toiselle laturille. Hehtaarilleen kulutus oli sama nollakelissä tuulessa ja räntäsateessa kuin kirkkaalla säällä tuossa vajaassa kymmenen asteen pakkasessa. Tässä meno- ja paluumatkojen kelissä oli iso ero ja lisäksi jätin suksiboksin pohjoiseen. Mennessä vaati neljä latausta (Joutsa-Palokka-Viitasaari-Oulu), kun ihan täydellistä mätsiä/ajoitusta ei löytynyt ja kun latureille tuli tyyliin~30% varauksella, latausvauhti jää astetta alemmas. Taas paluussa lämpimällä hyvällä kelillä ilman boksia pystyi vetäisemään Rukalta suoraan Kajaanin yli Sukevalle asti. Ja Sukevalta sitten Mikkeliin 40min ruokatauon sähköillä. Tässä kohti jo teoriassa voisi kusettaa itseään, että latauksen takia ei mennyt stoppiin yhtään kauempaa :D

Kulumielessä yhteen suuntaan säästöä tulee noin 70e suunta, jos dieselillä olisin vetässyt saman (vajaa 50e vs. 120e). Menomatkalla pystyi jo samoilla kuluilla jäämään Ouluun hotelliin yöksi ja yön aikana saa akun 100%iin jolloin helppo vetäistä loppumatka. Varsinkin Leville tuo istuisi nätisti.

Itsellä oli muuten sellainen fiilis, että Oulun reitti olisi paremmin katettu laturien osalta. Mutta oikeastaan JKL-Oulu -väli on aika tyhjä kun Viitasaaren jälkeen ei ole kuin max 50kW-lataustehoja saatavilla pl. Supercharger. Nyt Kajaanin kautta tilanne on astetta helpompi, kun Suomussalmelle ja Hyrynsalmelle on vetäisty HPC:a. Sen olen jo tässä oppinut, että 50kW-latausteho pidemmällä matkalla on liian nihkeä ja parhaiten homma on toiminut ABC:n uusilla Kempowereilla sekä Rechargen minuuttipohjaisilla latureilla.

1,5 viikon päästä rykäisy Riksgränseniin täytyy hoitaa dieselillä kuten myös pidempi kesälomareissu. Aivan kaikkeen tuosta sähkiksestä ei vielä ole, mutta kyllä pohjoisen reissut tuolla hoitaa nätisti. Itse en ole mitenkään muuttanut ajotapojani vaan aivan samalla tapaa ajelen kuin polttiksellakin. Nyt keskikulutus tasan 24kWh.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
1,5 viikon päästä rykäisy Riksgränseniin täytyy hoitaa dieselillä kuten myös pidempi kesälomareissu. Aivan kaikkeen tuosta sähkiksestä ei vielä ole, mutta kyllä pohjoisen reissut tuolla hoitaa nätisti. Itse en ole mitenkään muuttanut ajotapojani vaan aivan samalla tapaa ajelen kuin polttiksellakin. Nyt keskikulutus tasan 24kWh.
Tuo pohjoinen Ruotsi on kyllä vielä aika vaiheessa latauspisteiden suhteen. Plugsharekin näyttää vain lukemattomia coming soon paikkoja, ja pari superchargeria. Riskgrenseniinkin taitaa olla helpompi mennä Suomesta sähköautolla Kilpisjärven kautta kiertäen, vaikka matkaa tulee reilusti lisää. Tai sitten pitää suunnitella pitkiä taukoja matkalle tai tyytyä dieseliin.
 
Liittynyt
02.11.2017
Viestejä
245
Seison korjattuna. Täytyy kyllä silti ihmetellä, että mistä johtuu tuo lähes tuhannen auton ero Trafin ensirekisteröintitilaston ja liikennekäytössä olevien ajoneuvojen välillä.
Kun seurasin Polestar-autojen autokantaa Suomessa eivät maahantuodut( ensirekisteröidytkään) olleet meillä ensirekisteröityjen joukossa vaan ainoastaan maahantuotujen käytettyjen joukossa. En siksi ole varma onko tilanne niin, että olisivat ensirekisteröintilistoissa( lopetin seurannan pari kuukautta sitten).
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
"Kivahan" toi muuten on jo sähköauton omaaville... mutta kun se kai monesti kuitenkin on ostettu tarpeeseen. :) Jos myy pois niin pitäisi saada ostettua uusi tilalle... Tietty jos tarve sähköautolle poistuu työttömyyden tai henkilökohtaisen kuoleman takia, sitten tietty kantsii myydä ja cha-ching!

No, onneksi nyt on alla omiin tarpeisiin sopiva sähköauto ajatuksella että ajetaan ainakin (ellei muuta tule mieleen) muutama vuosi ja katsellaan markkinoiden kehittymistä. Ja jos autontarve oikeasti poistuu, ihan kiva jos arvo ei ole laskenut aivan niin nopeasti kuin olisi pelännyt.

Oikeasti kuitenkin toivon että sähköautojen hinnat romahtavat, niin uusien kuin vanhojen, riippumatta mikä minulle olisi hetkellisesti taloudellisesti hyödyllisintä. Parempi jos ollaan kaikki voittajia, eivätkä vain jotkut.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Noniin edistystä, omasta Ioniq 5:stä tuli VIN koodi. Sen perusteella autosta tipahtanut pois HDA2 ja se korvattu HDA1:llä. Saa alkaa vänkäämään myyjän kanssa. :hammer:
Veikkaisin, että kesäkuun lopulla/heinäkuun alussa olisi auto Suomessa.

VIN koodin perusteella huomasin, että Hyundai ilmoittaa järjestelmässä akun kooksi "HV extended" Saas nähä tuleeko tämä yksilö sitten uudella 77kw akulla, toki tuo voi tarkoittaa myös sitä kun muualla maailmassa on saatavilla 58kw versiota. Josko tämä Suomessakin myytävä 74kw versio on sitten "extended".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
"Kivahan" toi muuten on jo sähköauton omaaville... mutta kun se kai monesti kuitenkin on ostettu tarpeeseen. :) Jos myy pois niin pitäisi saada ostettua uusi tilalle... Tietty jos tarve sähköautolle poistuu työttömyyden tai henkilökohtaisen kuoleman takia, sitten tietty kantsii myydä ja cha-ching!
En ihan ymmärrä ongelmaa. Tilaat sen uuden kaupasta ja ajat nykyisellä sähkiksellä kunnes uusi tulee pitkän odotusajan jälkeen. Sen jälkeen myyt vanhan pois, profit. Ei tämä kysyntäpiikki ja -hinnoittelu poistu nykyhetken toimitusaikojen aikana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Noniin edistystä, omasta Ioniq 5:stä tuli VIN koodi. Sen perusteella autosta tipahtanut pois HDA2 ja se korvattu HDA1:llä. Saa alkaa vänkäämään myyjän kanssa. :hammer:
Veikkaisin, että kesäkuun lopulla/heinäkuun alussa olisi auto Suomessa.

VIN koodin perusteella huomasin, että Hyundai ilmoittaa järjestelmässä akun kooksi "HV extended" Saas nähä tuleeko tämä yksilö sitten uudella 77kw akulla, toki tuo voi tarkoittaa myös sitä kun muualla maailmassa on saatavilla 58kw versiota. Josko tämä Suomessakin myytävä 74kw versio on sitten "extended".
Toivottavasti sinulla on tilaushetken hinnastot sun muut tallella... M22.3:ssa ei ainakaan ole HDA2:sta enää muuta kuin lisähinnasta. 77 kWh akku tulee kuulemma vasta M23.x malleihin.

e: Tuo HDA2 on muuten aikamoinen turhake vs. pyydetty tonni + lisätoimitusaika.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Toivottavasti sinulla on tilaushetken hinnastot sun muut tallella... M22.3:ssa ei ainakaan ole HDA2:sta enää muuta kuin lisähinnasta. 77 kWh akku tulee kuulemma vasta M23.x malleihin.

e: Tuo HDA2 on muuten aikamoinen turhake vs. pyydetty tonni + lisätoimitusaika.
Joo hinnasto on kyllä tallella. Löytyy myyjän laittamasta sähköpostista. :thumbsup:

Muitahan varusteita on väeltä tippunut pois mm. Bosen audiojärjestelmä, vänkärin relaxation-istuin sekä takapenkin sähkösäätö.
Itsellä noi näytti olevan oikein ainakin Bosen ja relaxation istuimen osalta, takapenkin sähkösäädöstä en päässyt perille kun varustelistausta katsoin niin en löytänyt kohtaa jossa tuosta olisi ollut tietoa.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
"Kivahan" toi muuten on jo sähköauton omaaville... mutta kun se kai monesti kuitenkin on ostettu tarpeeseen. :) Jos myy pois niin pitäisi saada ostettua uusi tilalle... Tietty jos tarve sähköautolle poistuu työttömyyden tai henkilökohtaisen kuoleman takia, sitten tietty kantsii myydä ja cha-ching!

No, onneksi nyt on alla omiin tarpeisiin sopiva sähköauto ajatuksella että ajetaan ainakin (ellei muuta tule mieleen) muutama vuosi ja katsellaan markkinoiden kehittymistä. Ja jos autontarve oikeasti poistuu, ihan kiva jos arvo ei ole laskenut aivan niin nopeasti kuin olisi pelännyt.

Oikeasti kuitenkin toivon että sähköautojen hinnat romahtavat, niin uusien kuin vanhojen, riippumatta mikä minulle olisi hetkellisesti taloudellisesti hyödyllisintä. Parempi jos ollaan kaikki voittajia, eivätkä vain jotkut.
Mitenkähän tässä laskee auton arvonalenemaa enään, ei taida toimia sellainen perus kaavamainen -10%/vuodessa ovh:sta pois. Esim. mikä sellaisen alle 50k€ maksaneen, reippaasti alle 100tkm ajetun sähköauton hinta 36kk:n jälkeen?
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Kai se pointti on, että tommonen laskelma toimii vain normaalissa markkinatilanteessa. Tämä siis tarkoittaa sitäkin, ettei tämänhetkisestä tilanteesta voi vetää mitään johtopäätöksiä 3v tulevaisuuteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 611
Mitenkähän tässä laskee auton arvonalenemaa enään, ei taida toimia sellainen perus kaavamainen -10%/vuodessa ovh:sta pois. Esim. mikä sellaisen alle 50k€ maksaneen, reippaasti alle 100tkm ajetun sähköauton hinta 36kk:n jälkeen?
Nyt saattaa olla +10%/ensimmäisessä vuodessa. Ei ovh:sta, mutta ostohinnasta. Ihan koska saatavuus on niin kehno. Sitten myöhemmin hinta kyllä vähän laskee, mutta ehkä ei kovin paljon?

Itse myin my21 Leafin vähän turhan aikaisin pois, kun ei vielä sotaa ollut. Ja en tiedä kauanko hullua Peugeot e-2008 tarjous autoa pitää odotella. Muistaakseni Facen puolella olikin keskustelua Pösön toimituksista.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Nyt saattaa olla +10%/ensimmäisessä vuodessa. Ei ovh:sta, mutta ostohinnasta. Ihan koska saatavuus on niin kehno. Sitten myöhemmin hinta kyllä vähän laskee, mutta ehkä ei kovin paljon?
Oishan se aika hullua jos näin menee. Ekan vuoden jälkeen kalliimpi kuin ostaessa, 24kk jälkeen saisi vielä omansa pois. Melkein ilmaista autoilua.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 534
Oishan se aika hullua jos näin menee. Ekan vuoden jälkeen kalliimpi kuin ostaessa, 24kk jälkeen saisi vielä omansa pois. Melkein ilmaista autoilua.
No siis onhan tuo hullua. Katsoin tuossa halvimman Model 3 Performancen hinnan nettiautosta ja halvimman hintapyynti oli enemmän kuin omani ostaessa 10tkm mittarissa. Samoin enemmän ajetuista pyydettiin enemmän kuin mitä maksoin omastani. Eli voisin myydä omani saaden VÄHINTÄÄN omani pois vaikka ajellut viime loppukesä/syksystä lähtien kilsoja mittariin.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Kyllähän käytettyjen perinteisten autojenkin hinnat ovat korkealla, joskaan eivät niin paljoa.

Sähköautoa ostaessa mulle tarjottiin vaihdossa n. 60% alkuperäisestä ostohinnasta 5v vanhalle autolle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Joo hinnasto on kyllä tallella. Löytyy myyjän laittamasta sähköpostista. :thumbsup:

Muitahan varusteita on väeltä tippunut pois mm. Bosen audiojärjestelmä, vänkärin relaxation-istuin sekä takapenkin sähkösäätö.
Itsellä noi näytti olevan oikein ainakin Bosen ja relaxation istuimen osalta, takapenkin sähkösäädöstä en päässyt perille kun varustelistausta katsoin niin en löytänyt kohtaa jossa tuosta olisi ollut tietoa.
Ei tuo Bose kyllä ole mihinkään kadonnut :confused: Pelkääjän relax + sähkötakapenkki on nykyään tonnin lisänä.

e: Vai oliko Bose aiemmin kaikissa malleissa? Nyt se näkyy premiumisssa.

e2: Meidän eka Mii on tällä hetkellä +20% ostohintaan peilaten (vs. nettiauton yksityisten pyynnit).
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Kyllähän käytettyjen perinteisten autojenkin hinnat ovat korkealla, joskaan eivät niin paljoa.

Sähköautoa ostaessa mulle tarjottiin vaihdossa n. 60% alkuperäisestä ostohinnasta 5v vanhalle autolle.
No ei kai tuo nyt niin kovin kummoinen hyvitys ole, vaan ollut tavallinen kaavamainen 10% arvonalenema vuodessa.
 
Liittynyt
21.02.2021
Viestejä
201
Käytettyjen hinnat normalisoituvat heti kun saatavuus uusille autoille on taas normaali ja inflaatiopiikki on ohi. Nykytilanne ei ole normaali, mutta kuinka kauan se kestää? Jos pitää veikata niin vielä 6-12kk. Vuoden päästä uskoisin, että uuden sähköauton saa taas tutulla 3kk toimitusajalla ja käytettyjen hinnat laskevat noin 10% vuodessa.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
984
Käytettyjen hinnat normalisoituvat heti kun saatavuus uusille autoille on taas normaali ja inflaatiopiikki on ohi. Nykytilanne ei ole normaali, mutta kuinka kauan se kestää? Jos pitää veikata niin vielä 6-12kk. Vuoden päästä uskoisin, että uuden sähköauton saa taas tutulla 3kk toimitusajalla ja käytettyjen hinnat laskevat noin 10% vuodessa.
Jos toimitusajat on nyt vuotta tai yli, niin jotain ihmeitä täytyy tapahtua, jotta vuoden päästä ollaan jokseenkin normaalissa. :beye:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 571
Viestejä
4 204 486
Jäsenet
70 918
Uusin jäsen
Velpsu1221

Hinta.fi

Ylös Bottom