Yleistä keskustelua sähköautoista

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Liikkeen kautta vai yksityinen?
Pitäisi odotella koska saisi jotain Teslan tilalle.
Ihme ja kumma yksityisellä. Itse vähän arastelin ruveta myymään "kallista" autoa yksityisenä, mutta hyvinhän se meni. Loppujen lopuksi sain koko homman pakettiin alta kahdessa viikossa ja uuden omistajan kanssa käytiin kohta kohdalta läpi etten ole enää linkattu auton omistajaksi, käytiin step by step läpi et hän sai auton itselleen ja lupasin olla puhelintukena vielä mikäli tulee jotain kysyttävää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 994
Polle kakkonen kokee pienen päivittymisen:

Tärkeintä mitä Vol.. Polestarin pitäisi ymmärtää, että tekisivät farmariversion kakkosesta. Kolmonenhan tulee olemaan SUV-kokoluokan auto ja hinnatkin monta kymppiä isommat. Toki siinä on kaikkea hienoa kuten 800V teknikka, mutta itseä ei kyllä nuo SUVit/Crossoverit niin nappaa.

Antakaa kakkonen mutta farmarina niin saatte rahani.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 495
Nooh, puhdasoppista sähköautoa (alustaltaan) siellä ei vielä ole, joten V60/V90 on tulossa, toki nämä saatavuus- ja logistiikkaongelmat haittaa kaikkia.

En tosin tiedä vaikuttaako se R&D yksikköön ja heidän suunnitteluunsa juurikaan hidastavasti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 555
Ilmeisesti tuon Polestarin kanssa on samankaltainen peruutusoikeus kuin Teslan kanssa? Eli tilauksen voi peruuttaa ilman kuluja jos autoa ei vastaanota.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 905
Tällä hetkellä fiilis, että sähkiksen huonoin juttu on pidemmällä matkalla stoppien määrä. Ja siis kyse pysähdyksien määrästä eikä niinkään kauan noihin menee, kun ainakin näillä keleillä ihan ok-vauhtia latailu edistyy. Mutta kun se stoppi siinä on niin ainahan siinä pitää vetästä sundaet, kahvia tai sitä sun tätä. Varmaan vuoden päästä +5kg torsossa tätä menoa.
Lataa kotona kuntopyörällä niin kompensoi!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Suomalainen maksaa enemmän kuin uusi? Ehkä USA juttuja mutta en usko suomalaiseen tallaajaan.
Teslan tapauksessa ainakin voisi maksaa vähän käytetystä enemmän kuin uudesta, kun pääsee rauhassa katsomaan maalauksen virheet ja panelgapit + tietää oikeasti mitä komponentteja autossa on...

Uuden teslan kun tilaa niin on ihan tuurissaan että mitä sattuu saamaan. Tuleeko matrix-valot vaiko jotkut perus tuikut, saako sähköisiä säätöjä apparin penkkiin, onko USB-C liitännät paikoillaan ja mitä näitä muita nyt on ollut. Ja minkä valmistajan akku yms jos se kiinnostaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 984
Ihme ja kumma yksityisellä. Itse vähän arastelin ruveta myymään "kallista" autoa yksityisenä, mutta hyvinhän se meni. Loppujen lopuksi sain koko homman pakettiin alta kahdessa viikossa ja uuden omistajan kanssa käytiin kohta kohdalta läpi etten ole enää linkattu auton omistajaksi, käytiin step by step läpi et hän sai auton itselleen ja lupasin olla puhelintukena vielä mikäli tulee jotain kysyttävää.
Yksityiseltä voin tämän uskoa. Liikkeeltä en.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Tärkeintä mitä Vol.. Polestarin pitäisi ymmärtää, että tekisivät farmariversion kakkosesta. Kolmonenhan tulee olemaan SUV-kokoluokan auto ja hinnatkin monta kymppiä isommat. Toki siinä on kaikkea hienoa kuten 800V teknikka, mutta itseä ei kyllä nuo SUVit/Crossoverit niin nappaa.

Antakaa kakkonen mutta farmarina niin saatte rahani.
Tesla Model 3 olisi farmarina aika nätti. Range ottaisi hittiä ellei jotain Insignian tai CLA:n tyylistä sämpylän mallista perää tee.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 329
Eipä tullutkaan mieleen, että voisihan sen pösön myydä vaikka heti. Tänne kanssa tulossa kolmanneksi "kun halvalla saa" ja pojan käyttöön ensiautoksi.
Vähän tämäkin kuulostaa tutulta et menee enemmän trokareille ja sellaisille joilla on jo sähkäreitä tallissa kuin sellaiselle joka sitä tarvitsisi. Onhan se toki kiva että poika saa aloittaa autoilun uudella sähköpelillä.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
364
Vähän tämäkin kuulostaa tutulta et menee enemmän trokareille ja sellaisille joilla on jo sähkäreitä tallissa kuin sellaiselle joka sitä tarvitsisi. Onhan se toki kiva että poika saa aloittaa autoilun uudella sähköpelillä.
Nooh, tämä on tilattu vasta perjantaina puolen päivän kulmilla eli ehtihän sitä jo erittäin moni tilailla torstain puolella jne. Kun tuon kuulin niin en vaan jäänyt arpomaan ja miettimään auton näkemistä yms vaan soitin suoraan liikkeeseen ja etänä kaupat. Eiköhän erittäin moni olisi voinut tehdä saman jo jopa reilusti aikaisemmin.

Normiraudan trokausta pidän pikkasen eri asiana. Noita Pösöjä sai kuka tahansa kun oli vähääkään aktiivinen.
 

Grazer

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 692
Sama Enyaq, nyt tilattuun arvioidaan luovutukseksi 09/23. Kun oman biilin toimitus meni vain reilu 3kk pitkäksi, vissiin pitäisi olla jo tyytyväinen. Mutta saa sitten nähdä mitä käy tilatun e-2008:n kanssa. Ensin arvioitiin elo-syyskuuta ja muutama viikko sitten arvio oli jo muuttunut marras-huhtikuun vaihteeseen.

Tuon joskus tulevan HP-pösön kanssa voi ollakin jännä tilanne, kun listahinnat vielä nousi. Vuoden käytön jälkeen autossa on pätkää kiinni noin 25 jolloin täytyy päättää luovuttaako auton takaisin vai pitää itse. Ja nyt kun tuonkin mallin hinta nousi tonnilla, voisi kuvitella että nätisti pidetty, metallimusta (eli ei normikamppisoranssi) e-2008 max 15tkm ajettuna voisi autovexittääkin paremmalla hinnalla. Mutta no sittenhän tuon näkee eikä paljon maksa ainakin testata.
Itse tilasin kaksi päivää sitten Hyundai Kona Style 64 kWh:n tehdastilauksena. Lupailivat marraskuulle luovutusta. Työkaverin helmikuussa tilaama Audi Q4 E-tron on luvattu kesäksi 2023.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 368
Peugeot e-208:n (ei siis e-2008) osalta minulle luvattiin huhtikuun alussa toimitusta viimeistään heinäkuussa, mutta voi saada vielä toukokuun tuotannosta. Kuulemma huhtikuun alun päivityksessä oli Peugeot ilmoittanut, että toukokuun tuotannossa oli tuolloin yhä tilaa. Ensi kuun alussa pitäisi sitten selvitä että miten käy.
Tänään tuli tieto, että kesäkuun tuotantoon menee. Tarkemmin kesä-/heinäkuun vaihteen tienoilla valmistuu ja on minulla ajossa heinä-/elokuun vaihteessa. Tilaus siis huhtikuun alussa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
239
Onkos täällä ID4 FastLane mallin tilanneita? Joko näitä on saapunut maahan? Laitoin juuri ennen pääsiäistä omani (Pro Performance FastLane) tilaukseen ja alustava tuotantoviikko on vaihdellut viikkojen 27 ja 28 välillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 452
Onpa pököttimen hinta raketoinut :O. Noitahan olisi pitänyt tilata säkillinen. Onneksi ehti vielä maanantaina geimeille tuohon tarjoukseen iltalehden kautta vaikka saakin odottaa -23 kesään. Tässähän pitää oikein pohtia, että jos se jäisikin pitemmäksi aikaa ja jotain lisävarusteita (tosin activeen niitä paljoa edes saa) pistäisi tulemaan.

Tässä koeponnistanut oman plugarin myyntiä jos ajaisi vuoden jollain romulla, mutta enpä taida vaikka tästäkin nty saisi 24k€ käteisellä kun -19 tarjoukset oli luokkaa 20k€ ja vaihdossa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 149
Seison korjattuna. Täytyy kyllä silti ihmetellä, että mistä johtuu tuo lähes tuhannen auton ero Trafin ensirekisteröintitilaston ja liikennekäytössä olevien ajoneuvojen välillä.
Kai niitä on muutama jo mennyt kolarin tms kautta romikselle, joitain myyty ulkomaille ja autot jotka ovat autoliikkeissä myynnissä sekä yksityisessä omistuksessa olevat liikennekäytöstä poistetut. Kyllä noista pystyy kuvittelemaan yhteensä 1000 auton verran autoja jotka ei ole liikennekäytössä.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 329
Onkos täällä ID4 FastLane mallin tilanneita? Joko näitä on saapunut maahan? Laitoin juuri ennen pääsiäistä omani (Pro Performance FastLane) tilaukseen ja alustava tuotantoviikko on vaihdellut viikkojen 27 ja 28 välillä.
Miten toi jonon ohitus malli eroaa normaalista? Karsittu varusteita?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
239
Miten toi jonon ohitus malli eroaa normaalista? Karsittu varusteita?
Jep, muutama varuste karsittu (niissä saatavuusongelmia) ja toisaalta muutamia varusteita laitettu tilalle. Lisäksi lisävarustelistaa on karsittu isolla kädellä, näin on pyritty varmistamaan FastLane mallien suht ripeät toimitusajat.

edit. Seuraavat varusteet lisätty FastLane varustetasoon:
- Peruutuskamera
- Avaimeton lukitus Keyless Access
- Varashälytin
- Valaistut ovenkahvat
- Pysäköintiavustin Park Assist Plus
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2018
Viestejä
153
Onpa pököttimen hinta raketoinut :O. Noitahan olisi pitänyt tilata säkillinen. Onneksi ehti vielä maanantaina geimeille tuohon tarjoukseen iltalehden kautta vaikka saakin odottaa -23 kesään. Tässähän pitää oikein pohtia, että jos se jäisikin pitemmäksi aikaa ja jotain lisävarusteita (tosin activeen niitä paljoa edes saa) pistäisi tulemaan.

Tässä koeponnistanut oman plugarin myyntiä jos ajaisi vuoden jollain romulla, mutta enpä taida vaikka tästäkin nty saisi 24k€ käteisellä kun -19 tarjoukset oli luokkaa 20k€ ja vaihdossa.

Näin tosiaan itsekin järkeilin pösön kanssa toimittavan. Kyselin hinnat lisävarusteista kun myyjä ensin varmista maahantuojalta saako tilata vielä. Jahka saan hinnat sieltä vielä niin täytyy tehdä tilaus lisävarusteista.

E: Tuli otettua eri väri, lämmitettävä tuulilasi, peruutuskamera, jatkotakuu ja nuo LED-sumuvalot/kääntymisvalot.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
505
Audi etron 50

Työsuhdeauto meni vihdoin vaihtoon ja aikaisempi audi a5 vaihtui lennossa Audi etron 50:n. Onhan toi huomattavasti modernimpi kuin edellinen a5:n.

Viikon verran tuolla tullut suhattua kehä3:sta edestakas ja pari kertaa se on pitänyt jo ladata. 90% varauskapasiteetillä näyttää noin 200km, tuolla km määrällä viikon ajot periaatteessa suhaa, mutta ehkä ihan pieni ahdistus tuosta noinkin pienestä kilometrimäärästä tuli. Tämä ei tietenkään ollut yllätys, mutta käytännössä se osoittautui ehkä hiukan toivottua lyhyemmäksi määräksi.

Jos a5 tuntui joskus matalalta, niin samaa ongelmaa ei kyllä etronin kanssa ole, ajoasento tuntui alkuun vähän kummallisen korkealta, ehkä vähän sellainen traktorifiilis tuli. Sisätilat ovat mukavan tilavat, ja onhan toi ulkomitoiltakin suurempi kuin a5. Dieselistä sähköön siirtyessä ajokokemus aivan erilainen, kiihtyy ihan eritavalla ja ilmajousitus takaa mukavemmat kyydit.

myAudi appi kertoo kivasti latauksen tilan ja auton muut asiat, pystyy aikatauluttamaan lataukset ja työnantaja tarjoaa latauksen työpaikalla. Oman latauspisteen asennus pitänee tilata tässä lähiaikoina, työnantaja kun sitä tukee.

Hankkisinko omalla rahalla? en, toki taattua audi-laatua ja premiumia, mutta kilometrit kyllä jää kauas mitä modernilta sähköautolta odottais. Katotaan mitkä fiilikset on parin kuukauden tai talven jäljiltä.


IMG_20220503_170349.jpg
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
84
Onko tuo 200km range soc 90% ihan totta? Kuulostaa jotenkin kauhean pieneltä. Onko ajoreitti tai -tyyli erityisen kuluttava? Paljonko a5 vei samoilla reiteillä?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 101
Audi etron 50

Työsuhdeauto meni vihdoin vaihtoon ja aikaisempi audi a5 vaihtui lennossa Audi etron 50:n. Onhan toi huomattavasti modernimpi kuin edellinen a5:n.

Viikon verran tuolla tullut suhattua kehä3:sta edestakas ja pari kertaa se on pitänyt jo ladata. 90% varauskapasiteetillä näyttää noin 200km, tuolla km määrällä viikon ajot periaatteessa suhaa, mutta ehkä ihan pieni ahdistus tuosta noinkin pienestä kilometrimäärästä tuli. Tämä ei tietenkään ollut yllätys, mutta käytännössä se osoittautui ehkä hiukan toivottua lyhyemmäksi määräksi.

Jos a5 tuntui joskus matalalta, niin samaa ongelmaa ei kyllä etronin kanssa ole, ajoasento tuntui alkuun vähän kummallisen korkealta, ehkä vähän sellainen traktorifiilis tuli. Sisätilat ovat mukavan tilavat, ja onhan toi ulkomitoiltakin suurempi kuin a5. Dieselistä sähköön siirtyessä ajokokemus aivan erilainen, kiihtyy ihan eritavalla ja ilmajousitus takaa mukavemmat kyydit.

myAudi appi kertoo kivasti latauksen tilan ja auton muut asiat, pystyy aikatauluttamaan lataukset ja työnantaja tarjoaa latauksen työpaikalla. Oman latauspisteen asennus pitänee tilata tässä lähiaikoina, työnantaja kun sitä tukee.

Hankkisinko omalla rahalla? en, toki taattua audi-laatua ja premiumia, mutta kilometrit kyllä jää kauas mitä modernilta sähköautolta odottais. Katotaan mitkä fiilikset on parin kuukauden tai talven jäljiltä.


Audin netto on 64 kWh. Suuressa kotimaisessa kulutustestissä Audit veivät maantiellä 19 kWh/100 km ja kaupungissa noin 17 kWh/100 km. Jos laskee 19:n mukaan, niin 90 % SoC:lla rangen pitäisi näyttää 0,9 * 64 / 19 * 100 km = 303 km. Et sunkka te pumppaa möhkön nopeutta ruuhkan vieterin mukaan, jolloin genuhäviöihin saa hukkumaan sähköä? Kokeiles joskus reippaalla voimapedaalin käytöllä, mutta turhia nopeudenmuutoksia välttäen, niin saat 300 km tauluun.

Miillä (32,3 kWh) range täydellä akulla on tähän aikaan vuodesta 280-390 km riippuen kuinka paljon ajaa kehä III:a/Turtsaa. Voisin saada jopa 500 km tauluun, jos ajaisin vain pikkuteitä 35-40 km/h ja sen jälkeen lataisin akun piripintaan. Toistaiseksi sellaista yhdistelmää ei ole koskaan sattunut, joten joku 410 km on suurin lukema, mitä Mii on startissa näyttänyt latauksen jälkeen.


Suuri kotimainen kulutustesti, 57 autoa:
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 804
Jos siinä on paljon ruuhkassa seisoskelua, niin kyllähän tuon kabiinin lämmitys lämpöpumpusta yms. huolimattta haukkaa kantamaa vaikka aamuisin ei ole enää ihan niin kylmä. Toinen juttu mikä on, että jos pelkästään viikon on ollut, niin varmaan sitä kiihdyttelyä ja testailuja on ollut normaalia enemmän. Kaikki näkyy helposti. Miillä saa kauppareissuilla 5 kWh/100km eron, jos myöhäisillan kiireessä pistelee menemään vs. rauhassa kiireettä.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
364
Hankkisinko omalla rahalla? en, toki taattua audi-laatua ja premiumia, mutta kilometrit kyllä jää kauas mitä modernilta sähköautolta odottais. Katotaan mitkä fiilikset on parin kuukauden tai talven jäljiltä.
Tuossahan rangen ongelma ratkeaa todella helposti ottamalla 55-mallin. Tuntuu, että 50 on tehty aivan tarkoituksella reilusti pikkuakkuiseksi vs korin koko ettei vie myyntiä isommalta ja saadaan edukkaampi vaihtoehto mallistoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
505
Tuossahan rangen ongelma ratkeaa todella helposti ottamalla 55-mallin. Tuntuu, että 50 on tehty aivan tarkoituksella reilusti pikkuakkuiseksi vs korin koko ettei vie myyntiä isommalta ja saadaan edukkaampi vaihtoehto mallistoon.
no tämä, jostain syystä työnantaja rupes sniiduilemaan vapaan autoedun kanssa ja asetti siihen jonkun keinotekoisen rajan, eikä krediitit riittänyt 55 malliin, kun menee yli 80k€.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 038
Miillä (32,3 kWh) range täydellä akulla on tähän aikaan vuodesta 280-390 km riippuen kuinka paljon ajaa kehä III:a/Turtsaa.
Miten pääset tuollaisia matkoja?
Meillä työpaikalla käytössä oleva Mii menee näillä keleillä enintään 200km jos ajaa rauhassa kaupungissa. Maantiellä 170km tekee tiukkaa jos ajaa rajoitusten mukaan, liikennevirran mukaan (rajoitus +10km/h) ajamalla 150km jää haaveeksi...
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
963
Miten pääset tuollaisia matkoja?
Meillä työpaikalla käytössä oleva Mii menee näillä keleillä enintään 200km jos ajaa rauhassa kaupungissa. Maantiellä 170km tekee tiukkaa jos ajaa rajoitusten mukaan, liikennevirran mukaan (rajoitus +10km/h) ajamalla 150km jää haaveeksi...
ID3 menee sen 15 kWh/100 km jos ajaa siististi liikennevirran mukana ja ohittelematta. Motarilla saa toki kulumaan reilusti sähköä. Luulisi että Mii menee selvästi pienemmällä kun ei ole tyhmää akun lämmitystä, massaa ja otsapinta-alaa?
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 038
ID3 menee sen 15 kWh/100 km jos ajaa siististi liikennevirran mukana ja ohittelematta. Motarilla saa toki kulumaan reilusti sähköä. Luulisi että Mii menee selvästi pienemmällä kun ei ole tyhmää akun lämmitystä, massaa ja otsapinta-alaa?
Joo, voi olla.
Omat kokemukset ovat talven ajalta. Kylmät säät ja pätkäajo nostaa kulutuksen aika kovaksi.
Lämpimällä säällä jos ajaa pidempää pätkää niin kulutus on toki aivan eri...
 
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
108
Audi etron 50

Työsuhdeauto meni vihdoin vaihtoon ja aikaisempi audi a5 vaihtui lennossa Audi etron 50:n. Onhan toi huomattavasti modernimpi kuin edellinen a5:n.

Viikon verran tuolla tullut suhattua kehä3:sta edestakas ja pari kertaa se on pitänyt jo ladata. 90% varauskapasiteetillä näyttää noin 200km, tuolla km määrällä viikon ajot periaatteessa suhaa, mutta ehkä ihan pieni ahdistus tuosta noinkin pienestä kilometrimäärästä tuli. Tämä ei tietenkään ollut yllätys, mutta käytännössä se osoittautui ehkä hiukan toivottua lyhyemmäksi määräksi.

Jos a5 tuntui joskus matalalta, niin samaa ongelmaa ei kyllä etronin kanssa ole, ajoasento tuntui alkuun vähän kummallisen korkealta, ehkä vähän sellainen traktorifiilis tuli. Sisätilat ovat mukavan tilavat, ja onhan toi ulkomitoiltakin suurempi kuin a5. Dieselistä sähköön siirtyessä ajokokemus aivan erilainen, kiihtyy ihan eritavalla ja ilmajousitus takaa mukavemmat kyydit.

myAudi appi kertoo kivasti latauksen tilan ja auton muut asiat, pystyy aikatauluttamaan lataukset ja työnantaja tarjoaa latauksen työpaikalla. Oman latauspisteen asennus pitänee tilata tässä lähiaikoina, työnantaja kun sitä tukee.

Hankkisinko omalla rahalla? en, toki taattua audi-laatua ja premiumia, mutta kilometrit kyllä jää kauas mitä modernilta sähköautolta odottais. Katotaan mitkä fiilikset on parin kuukauden tai talven jäljiltä.


Toi on kyllä yksi kiinnostavimmista sähköautoista 55:na ulkonäön ja muiden ominaisuuksien perusteella. Onko tuossa kuinka hyvin tilaa takana ja tavaratilan puolella? Omassa käytössä pitäisi saada kolme lasta istuimineen kyytiin ja lomareissujen tavarat kyytiin. Menee kyllä oman budjetin yli tällä hetkellä, mutta muuten houkuttaisi.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
963
Joo, voi olla.
Omat kokemukset ovat talven ajalta. Kylmät säät ja pätkäajo nostaa kulutuksen aika kovaksi.
Lämpimällä säällä jos ajaa pidempää pätkää niin kulutus on toki aivan eri...
Juu talvi täysin eri homma, range jaettuna kahdella on talvirange :tup:
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Näyttää siltä, että sähköautobuumi vain pahenee, eikä autotehtaat kykene lisäämään tuotantoa samassa suhteessa kuin kysyntä kasvaa. Viime keväänä ja vielä alkukesänä olisi ollut mahdollista saada lyhyellä toimitusajalla niin ID3- kuin ID4-volkkareita, mutta nyt näyttää siltä, että moni joutuu odottelemaan omaa autoaan vuoden tai jopa pidempään. Välillä kyllä kaduttaa, kun en tehnyt silloin kauppoja liikkeen varastossa olleesta ID4:stä, koska nyt näyttä siltä, että oman autoni (EV6) toimitus saattaa venähtää reilun vuoden mittaiseksi.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 905
Toi on kyllä yksi kiinnostavimmista sähköautoista 55:na ulkonäön ja muiden ominaisuuksien perusteella. Onko tuossa kuinka hyvin tilaa takana ja tavaratilan puolella? Omassa käytössä pitäisi saada kolme lasta istuimineen kyytiin ja lomareissujen tavarat kyytiin. Menee kyllä oman budjetin yli tällä hetkellä, mutta muuten houkuttaisi.
Q4’ään mahtuu mun 190cm poika taakse niin, että joka suuntaan ylimääräistä. Tuossa kai vielä enemmän tilaa?

Ja samaa mieltä, etron vaikuttaa tosi kivalta, ei vaan omia rahoja viiti noin paljoa sijoittaa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 101
Miten pääset tuollaisia matkoja?
Meillä työpaikalla käytössä oleva Mii menee näillä keleillä enintään 200km jos ajaa rauhassa kaupungissa. Maantiellä 170km tekee tiukkaa jos ajaa rajoitusten mukaan, liikennevirran mukaan (rajoitus +10km/h) ajamalla 150km jää haaveeksi...
Lämmitys vaikuttaa paljon, mutta itse en näillä säillä tarvitse lämpöä/viilennystä.

Liitteenä pari kuvaa. Ekassa on liki täysi akku ja 390 km ja toisessa 78 % akkua ja 305 km.
 

Liitteet

Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 000
Lämpötila vaikuttaa kyllä paljon rangeen. Kerran lähdin iltavuorosta ja lämpötila oli pari astetta plussalla ja ajoin kotiin 14km niin näytti kotipihalla 2km suurempaa rangea kuin lähtiessä. Ajotavalla ja kun akku lämpenee ajossa niin voi kilometrit lisääntyäkin välillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 349
Mites tuo toimii että jos lähtee vaikka pakkasella autolla mikä ei ole ollut latauksessa niin onko täydet tehot aina heti saatavilla vai tarvitseeko akun lämmetä tai muuta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
505
Toi on kyllä yksi kiinnostavimmista sähköautoista 55:na ulkonäön ja muiden ominaisuuksien perusteella. Onko tuossa kuinka hyvin tilaa takana ja tavaratilan puolella? Omassa käytössä pitäisi saada kolme lasta istuimineen kyytiin ja lomareissujen tavarat kyytiin. Menee kyllä oman budjetin yli tällä hetkellä, mutta muuten houkuttaisi.
On todella hyvin tilaa, sanoisin että menee kolme istuinta, meillä on vaan yks poitsu takapenkillä, mutta kyllä tohon menee varmasti useampikin. A5 oli vähän ahdas jos takana istui 3 aikuista, tässä ei sitä ongelmaa ole ja jalkatilaa jää kivasti.

Takakontti reippaan kokoinen.

Edit: tän päivän paluumatkan kulutukset
Screenshot_2022-05-07-22-41-50-90_25ebc0dd811b3437996d47adcc549dec.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 495
Tänä vuonna saapuu VW MEB arkkitehtuurin ajoneuvoihin päivityksenä "Teslamainen" Plug&Charge lataaminen.

Ei appeja, ei lätkiä, ei kortteja; liitin kiinni ja kahville. Asiakkaan tunnistautuminen ja maksu hoituu automaattisesti. Tämä avaa myös sen miten muut merkit voivat asioida Superchargereilla kuten Teslat.

 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 000
Mites tuo toimii että jos lähtee vaikka pakkasella autolla mikä ei ole ollut latauksessa niin onko täydet tehot aina heti saatavilla vai tarvitseeko akun lämmetä tai muuta?
Käsittääkseni sähkön kaikki voima on heti käytettävissä vaikka olisi pakkasta. Sähköautohan on periaatteessa erittäin hyvä talviauto. Kovilla pakkasilla en ole vielä päässyt testaamaan, mutta -10 asteen pakkasella oli mukava lähteä lämpimällä autolla savuttomasti ja huurteettomasti. Kiihtyi hyvin:)
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 495
Riippuu varmaan kyseisen auton akun lämmönhallinnasta... Ja pakkasesta. Edes Tessu ei anna(?) täyttä tehoa kylmän pakkasyön jäljiltä, koska viileä akku ei vaan siihen kykene.

Itse moottori(t) kyllä toimii, mutta akku ei pysty luovuttamaan energiaa samaan tapaan kuin optimilämmöissä.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 271
Sähköautohan on periaatteessa erittäin hyvä talviauto.
On joo periaatteessa. Hyötysuhde on aina ajaessa hyvä, mutta haasteet liittyvät kylmyyden aiheuttamaan lämmitystarpeeseen, nykyisten akkujen kapasiteettiin ja sitä myöten ajomatkatkan supistumiseen.

Polttomottoriauton hyötysuhde nouseen suoraviivaivaisesti kylmyyden lisääntyessä. Moottorin tuottamaa hukkalämpöä käytetään 1:1 suhteessa kabiinin lämmittämiseen, jolloin kokonaishyötysuhde on aivan jotakin muuta kuin pelkan ajovoiman tarvima hyötysuhde joka on tyypillisesti 25-35 %. Kovilla pakkasilla polttomoottorin hyötysuhde on lähellä sähkömoottoriauton hyötysuhdetta, mutta ajoenergiavaraston sisältö on moninkertainen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 349
On joo periaatteessa. Hyötysuhde on aina ajaessa hyvä, mutta haasteet liittyvät kylmyyden aiheuttamaan lämmitystarpeeseen, nykyisten akkujen kapasiteettiin ja sitä myöten ajomatkatkan supistumiseen.

Polttomottoriauton hyötysuhde nouseen suoraviivaivaisesti kylmyyden lisääntyessä. Moottorin tuottamaa hukkalämpöä käytetään 1:1 suhteessa kabiinin lämmittämiseen, jolloin kokonaishyötysuhde on aivan jotakin muuta kuin pelkan ajovoiman tarvima hyötysuhde joka on tyypillisesti 25-35 %. Kovilla pakkasilla polttomoottorin hyötysuhde on lähellä sähkömoottoriauton hyötysuhdetta, mutta ajoenergiavaraston sisältö on moninkertainen.
Joo eiku mietin ku nykyisessä plugarissa pienikin pakkanen käytännössä estää totaalisesti sähköajon ja vaatii pitkähköä ajoa että on lämmennyt riittävästi, että onko täyssähköillä samaa ongelmaa?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 495
Plugarin ja EV:n akustot eroaa toisistaan sekä kooltaan, että rakenteeltaan. Vain täyssähkön akusto on nestejäähdytteinen ja samalla lämmitettävä.

Mutta pakkanen puree, kantamasta voi -20 kielissä ottaa suosiolla kolmasosan heti pois "optimiin" verrattuna.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 000
Plugarin ja EV:n akustot eroaa toisistaan sekä kooltaan, että rakenteeltaan. Vain täyssähkön akusto on nestejäähdytteinen ja samalla lämmitettävä.

Mutta pakkanen puree, kantamasta voi -20 kielissä ottaa suosiolla kolmasosan heti pois "optimiin" verrattuna.
Kylmä kuluttaa energiaa kyllä oli käyttövoima mikä tahansa, kaikilla range lyhenee, sähköautoilla eniten.
Omaan käyttöön riittää tuo 100-200km/vrk hyvinkin. Kotona hidas lataus 12A normaalisti 3-4 päivän välein näin kesäkeleillä. Talvella on sit varmaan joka päivä piuhassa niin lämpenee auto ja akku. Töissä lataan joskus ”virman piikkiin” kun haluan ylitöistä täyden hyödyn :)
Mökki, peräkärry ja Lapin matkat sitten Euro 6 dieselillä. Kaksi autoa, kun on oltava kuitenkin haja-asutusalueella.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Mielenkiintoisia lukemia tulee Mach E:llä, kun ajelen töihin ja kotiin pääasiallisen matkan 3-tietä. talvirajoituksilla nätisti ajaen tuo kulutti 20kwh/100km luokkaa. Nyt kesärajoituksilla ja pienen jäniskolarin rikkomalla ilmanottoläpällä samoissa lämpötiloissa meni 30kwh/100km. Mielenkiinnolla odottelen tuon läpän korjauksen jälkeistä aikaa, että näkee paljonko sillä on eroa käytännössä. Tuolla rikkinäisellä läpällä myös yli +10 lämpötiloilla kesänopeuksilla puhutaan samoista 30kwh/100km kulutuksista. Painotan tässä, että omat kesänopeudet on hieman ronskimmasta päästä.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
374
Joo eiku mietin ku nykyisessä plugarissa pienikin pakkanen käytännössä estää totaalisesti sähköajon ja vaatii pitkähköä ajoa että on lämmennyt riittävästi, että onko täyssähköillä samaa ongelmaa?
Mikä onkaan nykyinen plugarisi? Mietin vaan kun oma plugari on kyllä sallinut sähköajon ihan missä kelissä tahansa jos vain akkua on riittänyt. Toki range on esilämmityksestä huolimatta ollut pienehkö, suurelta osin sen kabiinin lämpötilan ylläpitoon menevän sähkön takia. Mutta kuten aiemmin joku mainitsi, ei sieltä akusta kylmällä vain saa niin hyvin höökiä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 101
Joo eiku mietin ku nykyisessä plugarissa pienikin pakkanen käytännössä estää totaalisesti sähköajon ja vaatii pitkähköä ajoa että on lämmennyt riittävästi, että onko täyssähköillä samaa ongelmaa?
No ei taatusti samaa ongelmaa kuin plugarissa, ettei pääsisi ollenkaan ajamaan sähköllä. Kylmä kuitenkin rajoittaa akun purkutehoa. Etenkin, jos akku on pieni suhteessa tehoihin, kuten tehokkaimmissa Tesloissa. Plugarilla (poislukien uusi 25 kWh M-B C jne. isoakkuiset) asia korostuu ongelmaksi asti.

Tavallinen maantieajo lämmityksen kera voi talvella vaatia tehoa 15-25 kW tasaisella. Ylämäet/motari/normikiihdytys helposti 30-50 kW, mikä tarkoittaisi 10 kWh-akkuisella plugarilla 3-5C -purkutehoa, mikä ei kovalla pakkasella onnistu. Jos taas akku on 50-110 kWh, kuten sähköautoissa, niin em. 30-50 kW tarkoittaa <1C, mikä onnistuu kyllä kylmälläkin. Akun koolla on siis muitakin vaikutuksia kuin pelkkä toimintamatka.


Seat Mii, 32,3/36,8 kWh, auto seissyt ilman piuhaa ja ajamatta taivasalla 4 vuorokautta, -21 C:

Kuva 1:
-mittariston muovi on jäässä
-ikkunat paksussa jäässä
-klo 9.15, -21,0 C
-SoC 59 %
-range 67 km (=114 km täydellä akulla)
-akusta saatavilla oleva teho 0/5, mutta yhtenäinen viiva 100 % (Tämä "available power" näkyyn rangen ja lämpötilan yläpuolella. Sen suuruuteen vaikuttavat akun lämpötila ja SoC yhdessä.)
-tehonpuute ei haittaa normaalia ajoa, eli pihasta/risteyksistä/valoista lähtiessä tehoa rajoittaa eturenkaiden pito, Länsiväylän rampista pääsee sujuvasti liikenteen sekaan ja sitten cruise 85 km/h

Kuva 2:
-autoa on lämmitetty lähes 10 min, jotta ikkunoista näkisi kunnolla (skrapaan en koskenut, vaan laitoin tuulilasin vastukset päälle ja 5 kW pöhöttämään)
-lisäksi on ajettu matkaa 11 km
-klo 9.38, -21,0 C
-23,3 kWh/100 km (1-2 km kohdalla oli 62 kWh/100 km, koska paikallaan lämmittämällä 4 vrk kohmeen sulatus)
-SoC 50 %
-range 62 km (=124 km@100 %)
-saatavilla oleva teho 0/5 palkkia, mutta yhtenäistä 100 %

Kuva 3:
-matkaa ajettu 30 km
-klo 9.53, -22,0 C
-19,6 kWh/100 km
-SoC 40 %
-range 61 km (=153 km@100 %)
-Hep! Saatavilla oleva teho on 1/5 palkkia ja yhtenäinen viiva 100 %

Kuva 4:
-matkaa ajettu 75 km
-klo 10.58, -21,0 C
-13,1 kWh/100 km (nollattu 43 km kohdalla ja laitettu lämmitys tosi pienelle)
-SoC 12 %
-range 23 km (=192 km@100 %, hetkeä aiemmin range oli 32 km = 267 km@100 %, mutta laski 23:een, kun jouduin lisäämään lämmitystä näkyvyyden nimissä)
-teho 0/5 ja yhtenäinen viiva 25 %, auto kulki ainakin 80 km/h, mutta kiihtyvyys valoista oli yhtä tahmeaa kuin keskimääräisellä polttiskuskilla

Kuva 5:
-matkaa ajettu sama 75 km, mutta ladattu akku 80 %:iin
-klo 14.32, -19 C
-range 218 km (=273 km@100 %)
-akusta saatavilla oleva teho 4/5 + 100 %

Kaikki kuvat ovat samalta reissulta, jossa testasin 4 vrk kylmänä parkkipaikalla seissyttä autoa SoC 59 % -> 12 % -> 80 %. Paluumatkalla ajoin parinkympin pakkasella koirankusetusvaatteissa minimilämmöillä. Vaikuttihan se lämmitys aika paljon, kun menomatkalla oli 19,6 ja palatessa vain 13,1 kWh/100 km. Välissä oli 13 km käkkärirälläystä pikkuteillä, mikä laski SoC 40 % -> 27 %.
 

Liitteet

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Joo eiku mietin ku nykyisessä plugarissa pienikin pakkanen käytännössä estää totaalisesti sähköajon ja vaatii pitkähköä ajoa että on lämmennyt riittävästi, että onko täyssähköillä samaa ongelmaa?
Passat-plugarilla pakkasen vaikutuksen huomaa varsin selvästi: jos poljinta painaa turhan syvälle, polttomoottori herää. Varovasti kiihdytellen suostuu sähköajoon kelillä kuin kelillä, mutta ilman esilämmittelyä polttis lähtee autoa käynnistäessä alle -10 asteessa.

28 kWh, eli hyvin pienellä akulla varustetulla täyssähköisellä Hyundai Ioniqilla en ole havainnut kelin vaikutusta muuhun kuin siihen, että 0 asteessa lämmintä tulee kylmiltään lähtiessä heti, kun -20 asteessa kestää pari minuuttia ennen kuin puhallus alkaa. Saatavilla olevia tehoja on tosin vaikea arvioida, koska luistonesto on heti kärkkäästi lyömässä rajoitinta päälle jos vähänkin reippaammin yrittää talvikelissä kiihdyttää.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Joo eiku mietin ku nykyisessä plugarissa pienikin pakkanen käytännössä estää totaalisesti sähköajon ja vaatii pitkähköä ajoa että on lämmennyt riittävästi, että onko täyssähköillä samaa ongelmaa?
Vähänkin uudempi vaggine sallii kyllä sähköajon pakkasilla plugarista puhuttaessa. Toki se maksimiteho jonka saa käyttöön on aika pieni eli tyyliin kaksi kolmasosaa siitä normista. Vanhemmat vaggineet, kuten paskatit ja nää vissiin varsinkin pikkuakkuisina ovat keskimäärin yhtä hyödyllisiä kuin Kian plugarit = paskaa.

Täyssähköllä tilanne siten eri koska akusto isompi ja antaa täten enemmän hönkää vaikka olisikin pakkasta reilusti. Rangesta toki saa viilata aina kolmanneksen tai puolet pois kun on oikeaa pakkasta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 849
Viestejä
4 206 203
Jäsenet
70 991
Uusin jäsen
Blankd

Hinta.fi

Ylös Bottom