Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Mutta eikö tuon merkin ("latauspiste") vieressä pitäisi olla range?
Ei, se ilmoittaa koska täytyy viedä ID4 bensa-asemalle. No, joka tapauksessa - kyllähän se hetkellinen kulutus on, kuten myös näkyy tuolla oikealla alhaalla (keskiarvomerkinnällä).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 843
Tripetin kanssa laskeskelin, että tuo k-etanalatauksen hinta on about sama min ja kwh -perustaisena, n. 1.2 €/h. Ehkä tämä kallistuu pikkuisen hyödyn puolelle, jos ei montaa tuntia halua ladata. Pikalataus on uudella hinnalla lisähintaan asti selvästi halvempi, kun tuo tripletti on hidas 30-40 kW teholla lataaja.

e: Q4:ssä näyttää pitkälti olevan samat laatuongelmat sisustassa ja ratissa kuin sisaruksissaan :(
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
767
Taitaa tuo kWh perusteinen laskutus hyödyttää enemmän plugareita? Muutenkin hyvin autokohtaista. Latasin juuri eilen kauppaillessa e-208:a K-latauksen peruslaturissa 53min hintaan 1,02€. Energiaa tuli 9,3kW tuossa ajassa. Sama olisi uudella hinnoittelulla kustantanut 1,82€. Että en ainakaan omalla kohdalla nää tuota millään lailla parempana? Vai onko tässä joku jippo mitä en nyt ymmärrä vai enkö osaa laskea..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 843
Tripletin latausteho on pienempi kuin pösössä, en ole kuin reilu 6 kW saanut parhaimmillaan ulos, päälle 7 kW teoreettinen maksimi. Nopeille lataajille muutos on selvä huononnus. Zoe varmaan pahin kärsijä, kun pystyy ottamaan ”hitaasta” 22kW ulos.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
767
Tripletin latausteho on pienempi kuin pösössä, en ole kuin reilu 6 kW saanut parhaimmillaan ulos, päälle 7 kW teoreettinen maksimi. Nopeille lataajille muutos on selvä huononnus. Zoe varmaan pahin kärsijä, kun pystyy ottamaan ”hitaasta” 22kW ulos.
Niin tietysti. Tuo muutos kaatuu vielä asiaan muutosta toivoneiden niskaan, jos heilläkin alla on nopeammin lataava kiesi seuraavaksi. Harmillista, tuo oli selkeästi edullisin malli julkisista jos laturi on vähintään 11kW. Tuommonen Zoe kurvasi juuri viereiselle paikalle kun itse lähdin pois eilen laturista. Mutta kaipa se on myös tasapuolisempi noin, ei vaikuta laturin nopeus hinnoitteluun..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 843
Jos peilaa sähkön hintaan, niin tuo k-kaupan nykyinen pyyntö on vielä kohtuullinen. Carunan alueella kun ”nautin” sähköstä, niin nykyinen kulu on jotain 0.15 €/kWh luokkaa riippuen vähän sähkön määrästä. Kesällä varmaan lähestyy 0,20 €/kWh, kun kk-maksu alkaa dominoida.

e: Nyt vasta huomasin, että nykyiset pikalataukset ovat minuuttipohjaisia edelleen muutoksen jälkeenkin. Suurteholaturit ovat kWh-pohjaisia. Haiskahtaa vähän k-ryhmän laskutusperusteiden optimoinnilta.
 
Liittynyt
11.03.2021
Viestejä
98
Jos peilaa sähkön hintaan, niin tuo k-kaupan nykyinen pyyntö on vielä kohtuullinen. Carunan alueella kun ”nautin” sähköstä, niin nykyinen kulu on jotain 0.15 €/kWh luokkaa riippuen vähän sähkön määrästä. Kesällä varmaan lähestyy 0,20 €/kWh, kun kk-maksu alkaa dominoida.

e: Nyt vasta huomasin, että nykyiset pikalataukset ovat minuuttipohjaisia edelleen muutoksen jälkeenkin. Suurteholaturit ovat kWh-pohjaisia. Haiskahtaa vähän k-ryhmän laskutusperusteiden optimoinnilta.
Ei kotilatauksen hintaan pidä laskea mitään kuukausimaksua mukaan. Kotilatauksen hinta on se hinta, mitä lisää kulutetusta sähköstä pitää maksaa. Kuukausimaksu pitää maksaa joka tapauksessa vaikka ei lataisi yhtään.
 

T0m

Tukijäsen
Liittynyt
26.12.2018
Viestejä
19
Nyt on Enyaq 80:lla ajeltu kaksi viikkoa.
Ajamisessa tai lataamisessa ei mitään ongelmaa, ainoat miinukset tähän asti ovat liittyneet puhelimen parittamiseen (Applen CarPlay) tai muihin vastaaviin multimedia ominaisuuksiin.
Tosin itse niitä en juurikaan käytä. Toimivat minusta liian hitaasti, tosin omat kriteerini ovat varmasti paljon korkeammalla kuin normaalilla kuluttajalla (ruuvaan Windows-koneista animaatioiden nopeutta paljon nopeammalle).

Tämä on minulle ensimmäinen täyssähköauto. Kaikenlaisia autoja on tullut ajeltua, Enyaq nyt tuli pääosin korvaamaan loppuun ajettua Octavia diesel farmaria.
Vielä en ole katunut ostosta. Huoltoväli Enyaqilla on 2 vuotta ilman km-rajoituksia.

Tässä
Enyaq_stats.png
tiedot ajamisesta tähän mennessä.
Vanteina vakiot 19" joissa tuli mukana Pirelli Scorpion, edessä 235/55R19 ja takana 255/55R19.

Kokeilen kerran hyvällä säällä mahdollisimman energia tehokasta ajamista toimistolta kotiin pk-seudun ruuhkan seassa jossa osa moottoritiellä ajoa ja tälläiseen energiakulutukseen pääsin.
Enyaq_stats_2.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 843
Ei kotilatauksen hintaan pidä laskea mitään kuukausimaksua mukaan. Kotilatauksen hinta on se hinta, mitä lisää kulutetusta sähköstä pitää maksaa. Kuukausimaksu pitää maksaa joka tapauksessa vaikka ei lataisi yhtään.
Kuten yllä kerroin, tarkoituksena oli verrata k-ryhmän perimää hintaa omaani. Molemmilla on omat kiinteät kulunsa ja muuttuva sähkön osuus. Eikös se kuitenkin ole parempi edes suurinpiirtein ottaa myös omasta kaikki mukaan, kun k-ryhmä ei varmasti jätä kiinteitä kuluja hintaan laittamatta? Tarkemmin lukemalla olisit ehkä voinut myös hoksata, miksi laitoin kaksi erillistä hintaa itselleni näkyviin... Lataukset ovat niin pieni osuus talon kokonaiskulutuksesta, että ko. luvut antavat ihan riittävän hyvän kuvan siitä minkämoisen "tappion" teen, jos lataan kodin sijaan k-ryhmän paikassa.

Ja mitä omaan sähkön hintaani tulee, niin koko sähkölaskun joudun kuitenkin maksamaan, niin miksen jyvittäisi ko. kk-hintaa kWh-tasolle asti? Sehän se kulu on eikä joku "ilman perusmaksuja" arvo. Siirtoon kun en pysty vaikuttamaan, niin ostetun sähkön hinta + kokonaissumma siirtoineen ja veroineen ovat ainakin minulle ainoat mielekkäät mittarit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 843
Se on hetkellinen ”tyhjäkäyntikulutus”, koska kuva otettu auton ollessa päällä. Keskikulutus 15,1kwh/100km.
Fyysikkoja vaan närästää, kun kW olisi se oikea yksikkö. Toki ymmärrän kyllä logiikan tuon takana, suurelle yleisölle pelkkä kWh lienee ihan riittävän hankala konsepti sisäistää. "Paljonko se 0,7 kW on sitten tunnissa?"
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 230
Fyysikkoja vaan närästää, kun kW olisi se oikea yksikkö. Toki ymmärrän kyllä logiikan tuon takana, suurelle yleisölle pelkkä kWh lienee ihan riittävän hankala konsepti sisäistää. "Paljonko se 0,7 kW on sitten tunnissa?"
No mutta ei näitä ikinä saada oikeaksi ja hitaampiakin ymmärtämään oikeita yksiköitä ellei edes valmistajat itse yritä saada niitä oikein. Esimerkiksi Mii Electricissä paikallaan oleva kulutus ilmoitetaan ihan oikein muodossa kW.
 

Hzz

Liittynyt
28.10.2017
Viestejä
132
No mutta ei näitä ikinä saada oikeaksi ja hitaampiakin ymmärtämään oikeita yksiköitä ellei edes valmistajat itse yritä saada niitä oikein. Esimerkiksi Mii Electricissä paikallaan oleva kulutus ilmoitetaan ihan oikein muodossa kW.
Eikös se riitä että saadaan tietää kulutus kw/h tai kwh/h tai miten vaan;D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 843
Ei kai siinä nyt mitään väärää siinä yksikössä ole, vaikka hieman supistamiset jäivät pois.
No jos oli tarkoitus kertoa sen hetkinen tehonkulutus, niin miksi se piti ensin kertoa tunnilla ja sitten jakaa tunnilla :) Fys. ope pistäis euroviisutyyliin 0 poeng, kun ei ole ymmärtänyt mitä on tekemässä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
No jos oli tarkoitus kertoa sen hetkinen tehonkulutus, niin miksi se piti ensin kertoa tunnilla ja sitten jakaa tunnilla :) Fys. ope pistäis euroviisutyyliin 0 poeng, kun ei ole ymmärtänyt mitä on tekemässä.
Ei kW ole myöskään kulutuksen mittari, vaan tehon määrä. Jouleina siis tässä tapauksessa pitäisi tietysti ilmoittaa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Haluatko varmasti lukita vastauksen?
Tietysti, koska maapallon energiankulutustakin mitataan jouleina vuositasolla, tosin exajouleina - miksei siis autonkin. Watti on kuitenkin vain käytettyjä jouleja per sekunti, ei me nyt sekunneista olla kiinnostuneita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 843
Tietysti, koska maapallon energiankulutustakin mitataan jouleina, tosin exajouleina - miksei siis autonkin. Watti on kuitenkin vain käytettyjä jouleja per sekunti.
Just... Ja kun tarkoituksena oli ilmoittaa sen hetkinen sähkötehon kulutus, niin yritäpä vielä kerran yksikköä. Joulesta tulee 0 poeng.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Just... Ja kun tarkoituksena oli ilmoittaa sen hetkinen sähkötehon kulutus, niin yritäpä vielä kerran yksikköä. Joulesta tulee 0 poeng.
Ei, vaan energiankulutus. Eli jouleja, joita on sitten kulutettu n määrä jossain tietyssä ajassa. Vai ajattelitko että seuraavaksi coulombeja per aikamäärä joka akusta kaivetaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 843
Ei, vaan energiankulutus. Eli jouleja, joita on sitten kulutettu n määrä jossain tietyssä ajassa. Vai ajattelitko että seuraavaksi coulombeja per aikamäärä joka akusta kaivetaan?
Hetkellisen sähkötehon kulutuksen ne kyllä halusivat esittää. Eli tehon. Mitäköhän pilkkua sä nyt kuvittelet hinkkaavasi pyöreäksi.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Hetkellisen sähkötehon kulutuksen ne kyllä halusivat esittää. Eli tehon. Mitäköhän pilkkua sä nyt kuvittelet hinkkaavasi pyöreäksi.
Saman mitä itse lähdit arvostelemaan. He halusivat esittää sen ja saivat sen esitettyä niin että jokainen sen ymmärtää, jopa sinä. Sen lisäksi jokainen kuski pystyy vielä hyvin vertaamaan akun kapasiteettiin jos ei muuten tahdo yksiköistä ymmärtää. Ylimääräiset yksiköt eivät siinä haittaa yhtään, vaan pitävät luettavuuden kunnossa. Myös niille, jotka ovat tottuneet lukemaan bensaa kuluvan 1,1l/h jota ovat voineet verrata sitten bensatankin kokoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 843
Saman mitä itse lähdit arvostelemaan. He halusivat esittää sen ja saivat sen esitettyä niin että jokainen sen ymmärtää, jopa sinä. Sen lisäksi jokainen kuski pystyy vielä hyvin vertaamaan akun kapasiteettiin jos ei muuten tahdo yksiköistä ymmärtää. Ylimääräiset yksiköt eivät siinä haittaa yhtään, vaan pitävät luettavuuden kunnossa. Myös niille, jotka ovat tottuneet lukemaan bensaa kuluvan 1,1l/h jota ovat voineet verrata sitten bensatankin kokoon.
Enhän mä edes lähtenyt sitä arvostelemaan :D Jopa totesin ymmärtäväni mitä siinä on ajettu takaa. Puhtaasti fysiikassa tuo yksikkö kWh/h on härö yksikkö, kun ei ole supistettu tuntia pois.

e: Ja ihan turha lähteä tuolle ”jopa sinä” linjalle. Sinä se tässä pulua aloit nussimaan.
 
Liittynyt
11.03.2021
Viestejä
98
Kuten yllä kerroin, tarkoituksena oli verrata k-ryhmän perimää hintaa omaani. Molemmilla on omat kiinteät kulunsa ja muuttuva sähkön osuus. Eikös se kuitenkin ole parempi edes suurinpiirtein ottaa myös omasta kaikki mukaan, kun k-ryhmä ei varmasti jätä kiinteitä kuluja hintaan laittamatta? Tarkemmin lukemalla olisit ehkä voinut myös hoksata, miksi laitoin kaksi erillistä hintaa itselleni näkyviin... Lataukset ovat niin pieni osuus talon kokonaiskulutuksesta, että ko. luvut antavat ihan riittävän hyvän kuvan siitä minkämoisen "tappion" teen, jos lataan kodin sijaan k-ryhmän paikassa.

Ja mitä omaan sähkön hintaani tulee, niin koko sähkölaskun joudun kuitenkin maksamaan, niin miksen jyvittäisi ko. kk-hintaa kWh-tasolle asti? Sehän se kulu on eikä joku "ilman perusmaksuja" arvo. Siirtoon kun en pysty vaikuttamaan, niin ostetun sähkön hinta + kokonaissumma siirtoineen ja veroineen ovat ainakin minulle ainoat mielekkäät mittarit.
Tässä on perustavaa laatua oleva ajatteluvirhe. Jos vertaat K-ryhmän perimää hintaa omaan kotilauksen hintaan, et voi jyvittää kuukausimaksua kotilatauksen hintaan, koska se ei muutu mihinkään sen mukaan kuinka paljon lataat kotona. Tilanne olisi toinen, jos kuukausimaksu riippuisi kulutetun sähkön määrästä. Jos et usko, niin tee huviksesi yksinkertainen laskuharjoitus. Kuinka paljon sinun pitää maksaa K-ryhmälle, jos lataat 100 kWh ja kuinka paljon sähkölaskusi kasvaa, jos lataat saman määrän kotona. Erotus on mainitsemasi "tappio". Kuukausimaksu ei vaikuta siihen mitenkään.

Kotilatauksen kustannusta määritellessä on oleellista laskea kuinka paljon sähkölasku kasvaa per kWh eikä paljonko koko sähkölasku on per kWh. Käytännössä kotilatauksen hinta muodostuu kolmesta komponentista: 1) siirtomaksu, 2) kulutusmaksu ja 3) sähkövero. Näille kaikille on kiinteä hinta per kWh, joten laskutoimitus on hyvin helppo. Minulla kustannus on 0,13 €/kWh.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 843
Tässä on perustavaa laatua oleva ajatteluvirhe. Jos vertaat K-ryhmän perimää hintaa omaan kotilauksen hintaan, et voi jyvittää kuukausimaksua kotilatauksen hintaan, koska se ei muutu mihinkään sen mukaan kuinka paljon lataat kotona. Tilanne olisi toinen, jos kuukausimaksu riippuisi kulutetun sähkön määrästä. Jos et usko, niin tee huviksesi yksinkertainen laskuharjoitus. Kuinka paljon sinun pitää maksaa K-ryhmälle, jos lataat 100 kWh ja kuinka paljon sähkölaskusi kasvaa, jos lataat saman määrän kotona. Erotus on mainitsemasi "tappio". Kuukausimaksu ei vaikuta siihen mitenkään.

Kotilatauksen kustannusta määritellessä on oleellista laskea kuinka paljon sähkölasku kasvaa per kWh eikä paljonko koko sähkölasku on per kWh. Käytännössä kotilatauksen hinta muodostuu kolmesta komponentista: 1) siirtomaksu, 2) kulutusmaksu ja 3) sähkövero. Näille kaikille on kiinteä hinta per kWh, joten laskutoimitus on hyvin helppo. Minulla kustannus on 0,13 €/kWh.
Kuinka isosta rautalangasta pitää vääntää, että totta helvetistä tiedän laskutapani virheet? Sen takia otin kaksi eri kuukausikulutustakin siihen. Kuten jo mainitsin. Valitsemani arvio oli ihan riittävän tarkka siihen mitä halusin tietää. Yksittäinen 20-30 kWh lataus muualla on paskan hailee mun 1000 kWh kk-kulutuksessa, jotta ”tappion” laskemisessa tarvis yhtään hifistellä. 100 kWh olis myös samaa sarjaa.

Ja mitä ihmettä sä selität jostain kotilatauksen kustannuksistakin? Mitä se sulle kuuluu, jos mä lasken autoilun latauskuluni siten, että jyvitän kk-maksun osuudenkin? Ei se sähkö tule ilman kk-maksua töpselistä. En mä ole laskemassa tarkasti paljonko joku yksittäinen lisä-kWh minulle maksaa. Täysin epärelevantti tieto, koska autolla mennään se mitä täytyy.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 701
Ja mitä ihmettä sä selität jostain kotilatauksen kustannuksistakin? Mitä se sulle kuuluu, jos mä lasken autoilun latauskuluki siten, että jyvitän kk-maksun osuudenkin? Ei se sähkö tule ilman kk-maksua töpselistä.
Tämä on keskustelufoorumi. Ei kannata esittää omia laskelmia, jos menee herne nenään siitä että joku niitä kommentoi.

Saat tietysti laskea ihan miten haluat, mutta oikea tapa on tosiaan se, että kiinteitä sähköliittymän kuluja ei latauskuluihin lasketa. Kenelläkään ei varmaan ole sähköliittymää ensisijaisesti auton lataamista varten. Tietysti jos haluaa tarkka olla, niin latauslaitteen kuolletukset voi myös laskea kotilataukseen mukaan.
 
Liittynyt
11.03.2021
Viestejä
98
Kuinka isosta rautalangasta pitää vääntää, että totta helvetistä tiedän laskutapani virheet? Sen takia otin kaksi eri kuukausikulutustakin siihen. Kuten jo mainitsin. Valitsemani arvio oli ihan riittävän tarkka siihen mitä halusin tietää. Yksittäinen 20-30 kWh lataus muualla on paskan hailee mun 1000 kWh kk-kulutuksessa, jotta ”tappion” laskemisessa tarvis yhtään hifistellä. 100 kWh olis myös samaa sarjaa.

Ja mitä ihmettä sä selität jostain kotilatauksen kustannuksistakin? Mitä se sulle kuuluu, jos mä lasken autoilun latauskuluni siten, että jyvitän kk-maksun osuudenkin? Ei se sähkö tule ilman kk-maksua töpselistä. En mä ole laskemassa tarkasti paljonko joku yksittäinen lisä-kWh minulle maksaa. Täysin epärelevantti tieto, koska autolla mennään se mitä täytyy.
Kyllä laskutapasi kuuluu muille, koska jakelet täysin väärää ajattelumallia ja laskutapaa julkisella keskustelupalstalla. Toki voit itse laskea, miten haluat, mutta silloin se kannattaa pitää omana tietona. Julkisesti jaettuna laskutavan pitää olla oikea. Sinun laskutavalla (jyvittämällä kuukausimaksun mukaan) tulee liian pieni ero julkisen latauksen ja kotilatauksen välillä ja julkinen lataus näyttää edullisemmalta kuin se todellisuudessa on kotilataukseen verrattuna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 843
Kyllä laskutapasi kuuluu muille, koska jakelet täysin väärää ajattelumallia ja laskutapaa julkisella keskustelupalstalla. Toki voit itse laskea, miten haluat, mutta silloin se kannattaa pitää omana tietona. Julkisesti jaettuna laskutavan pitää olla oikea. Sinun laskutavalla (jyvittämällä kuukausimaksun mukaan) tulee liian pieni ero julkisen latauksen ja kotilatauksen välillä ja julkinen lataus näyttää edullisemmalta kuin se todellisuudessa on kotilataukseen verrattuna.
Aina olisi hyvä yrittää ymmärtää, että jos jos toinen laskee kertaluvun tarkkuudella k-ryhmän katetta ja itselleen vuosibudjettia, ei välttämättä ole tarpeen lähteä vänkäämään aspergerin tarkkuudella yksittäisen lataus-kWh:n oikeasta laskutavasta. Väärässä ketjussa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Traficomin tietojen mukaan Suomessa oli helmikuun lopussa liikennekäytössä yhteensä 10 520 sähköautoa. Nettiauton haun perusteella autoliikkeissä näyttäisi olevan tarjolla lähes 1500 sähkökäyttöistä henkilöautoa, joista reilut 900 edustaa vuosimalliltaan kuluvaa tai edellistä vuotta (2020 - 2021). Itse taidan lykätä sähköauton hankintaa syksymmälle tai ensi talveen, koska nyt on alkanut vaikuttamaan siltä, että yhä kasvava tarjonta tulee vaikuttamaan hintoihin kuluttajan kannalta edullisella tavalla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 184
Toinen käyttökohde on mäkiset tiet, joita Suomessa ei ole tietysti ollenkaan.

Näin Sveitsissä asuvana ja alppiteitä säännöllisesti ajavana voin kertoa, että jos ajetaan kuormattuna 3000kg SUV:lla serpentiiniä eestaas, niin 15" vanteen sisään mahtuva pikkulevy ei riitä pysäyttämään autoa loputtoman montaa kertaa peräjälkeen, vaan tarvitaan enemmän pinta-alaa, jotta ne jarrut jäähtyvät ja palautuvat sitten seuraavaan laskuun.

Noissa tietty periaatteessa se regen auttaa, mutta olisi ihan kiva jos jarrut toimisivat myös 99% lataustasolla...
Tuossa on kuitenkin nyt syy ja seuraus väärin päin. Siellä on isokokoiset jarrut koska siinä on isot vanteet, ei toisinpäin. Kyllä myös pienemmät jarrut saataisiin jäähtymään riittävästi. Jos noita SUV:n jarruja verrataan kilpa-autoihin tai vaikka kuorkkeihin, niin vaikka niissä otetaan jarruista monikymmenkertaisia tehoja, ei ne silti ole kooltaan monikymmenkertaisia, vaan ne ovat optimoitu lähemmäs sitä taloudellisesti järkevää tarvetta... Tai niinhän ne on niissä suveissakin, kun siellä on reilusti tilaa, sinne voi heittaa halvemmat mutta halkaisijaltaan isommat jarrut.

Ei kotilatauksen hintaan pidä laskea mitään kuukausimaksua mukaan. Kotilatauksen hinta on se hinta, mitä lisää kulutetusta sähköstä pitää maksaa. Kuukausimaksu pitää maksaa joka tapauksessa vaikka ei lataisi yhtään.
Kyllä tuon kk maksun voi lisätä ainakin siltä osalta joka tulee mahdollisesti lisää kk hintaa sähköauton takia, eli jos joutuu esim sähköliittymän tuon takia päivittämään pykälää suurempaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 021
Traficomin tietojen mukaan Suomessa oli helmikuun lopussa liikennekäytössä yhteensä 10 520 sähköautoa. Nettiauton haun perusteella autoliikkeissä näyttäisi olevan tarjolla lähes 1500 sähkökäyttöistä henkilöautoa, joista reilut 900 edustaa vuosimalliltaan kuluvaa tai edellistä vuotta (2020 - 2021). Itse taidan lykätä sähköauton hankintaa syksymmälle tai ensi talveen, koska nyt on alkanut vaikuttamaan siltä, että yhä kasvava tarjonta tulee vaikuttamaan hintoihin kuluttajan kannalta edullisella tavalla.
Ei välttämättä tänä vuonna nähdä alea kun tilausaika on pitkä ja kaikki menee mitä tulee.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Ei välttämättä tänä vuonna nähdä alea kun tilausaika on pitkä ja kaikki menee mitä tulee.
On totta, että tilausaika on pitkä joidenkin mallien osalta (Audi Q4 e-tron, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 ), mutta ainakin noita volkkarin sähköautoja tuntuu olevan kyllä varastoissa tai kuukauden sisällä tulossa myyntiin hyvinkin paljon (> 500 kpl). Muutama ajamaton ID4 on ollut jo ainakin kuukauden myynnissä mielestäni ihan kohtuuhintaan, mikä kyllä viittaa enemmänkin siihen suuntaan, että ainakaan näitä autoja ei todellakaan revitä käsistä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 230
Ei välttämättä tänä vuonna nähdä alea kun tilausaika on pitkä ja kaikki menee mitä tulee.
Plus sirupula voi olla vasta tuloillaan ja tiedä millaiseksi toimitukset menee tai millaisia rajoituksia varusteisiin tehdään, että saadaan autoja toimitettua.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 230
On totta, että tilausaika on pitkä joidenkin mallien osalta (Audi Q4 e-tron, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 ), mutta ainakin noita volkkarin sähköautoja tuntuu olevan kyllä varastoissa tai kuukauden sisällä tulossa myyntiin hyvinkin paljon (> 500 kpl). Muutama ajamaton ID4 on ollut jo ainakin kuukauden myynnissä mielestäni ihan kohtuuhintaan, mikä kyllä viittaa enemmänkin siihen suuntaan, että ainakaan näitä autoja ei todellakaan revitä käsistä.
Mä mietin asian niin, että otan nyt ID4:n nopeaan toimitukseen tuolla hyvällä liisaritarjoksella ja auton vaihtoajankohta tulee sitten kesällä 2024 eteen, jolloin on tiedossa jo uudet hankintatuet ja verotuskuviot sekä käytettyjen markkinoilla on tarjontaa esimerkiksi noista korealaisista malleista (Kia EV6 GT).
 
Liittynyt
04.01.2021
Viestejä
51
Plus sirupula voi olla vasta tuloillaan ja tiedä millaiseksi toimitukset menee tai millaisia rajoituksia varusteisiin tehdään, että saadaan autoja toimitettua.
Kaiken lisäksi ainakin akkujen raaka-aineita ei tällä hetkellä maailmassa ole yksinkertaisesti tarpeeksi. Nykyiseen hyvin vähäiseen tuotantoon tuntuvat litiumit sun muut riittävän, mutta käsittääkseni on ennustettu että autojen vuodelle 2030 ennustettu sähköloikka ei olisi ainakaan nykyisillä tuotantokapasiteeteilla mitenkään mahdollista.

Jotkut hullut jopa ennustavat, että sähköautojen hinnat lähtisivät pian suureen nousuun kysynnän ylittäessä tarjonnan. Ihan tällä perusteella en kyllä itse lähtisi autoa hankkimaan, mutta voi olla että viimeiset bensajäärät ovat veropommeissaan jumissa kymmenen vuoden kuluessa.
 
Liittynyt
23.01.2020
Viestejä
156
Leasing yhtiöt kuitenkin selkeästi odottavat sähkisten pitävän arvonsa. Toisaalta puhutaan että sähkisten hinnat laskee kohta polttisten tasolle (vai nouseeko polttisten hinnat?). Kuka tietää. Varminta kuitenkin hankkia auto tarpeen mukaan. Ja toki jos uusi sähkis tulee halvemmaksi mitä muutaman vuoden ikäinen hybrid/diesel, kuten jo mainittussa leasing tarjouksessa, niin miksei vaihtaisi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 230
Kaiken lisäksi ainakin akkujen raaka-aineita ei tällä hetkellä maailmassa ole yksinkertaisesti tarpeeksi. Nykyiseen hyvin vähäiseen tuotantoon tuntuvat litiumit sun muut riittävän, mutta käsittääkseni on ennustettu että autojen vuodelle 2030 ennustettu sähköloikka ei olisi ainakaan nykyisillä tuotantokapasiteeteilla mitenkään mahdollista.

Jotkut hullut jopa ennustavat, että sähköautojen hinnat lähtisivät pian suureen nousuun kysynnän ylittäessä tarjonnan. Ihan tällä perusteella en kyllä itse lähtisi autoa hankkimaan, mutta voi olla että viimeiset bensajäärät ovat veropommeissaan jumissa kymmenen vuoden kuluessa.
Just kuuntelen podcastia aiheesta ja kohta saattaa olla akun valmistuksen kapasiteettia vaikka kuinka:

 
  • Tykkää
Reactions: T0m
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
553
Just kuuntelen podcastia aiheesta ja kohta saattaa olla akun valmistuksen kapasiteettia vaikka kuinka:


Lithium ukolla on vähän eri mielipide, että riittääkö pattereihin kelpaavan lithiumin määrä. Jos/kun näitä aletaan myymään miljoonia kappaleita. Ei noita kaivoksia meinaan ihan viikossa tai kuukaudessa käynnistetä.
 
  • Tykkää
Reactions: T0m
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 184

Lithium ukolla on vähän eri mielipide, että riittääkö pattereihin kelpaavan lithiumin määrä. Jos/kun näitä aletaan myymään miljoonia kappaleita. Ei noita kaivoksia meinaan ihan viikossa tai kuukaudessa käynnistetä.
Ei ne hetkessä käyntiin lähde, mutta räjähtävä litiumin kysyntä on ollut jo pidempään tiedossa, ja niitä litiumkaivoksia on perusteltu sinnetänne ja ne alkavat tuottaa.
Toisaalta puhutaan että sähkisten hinnat laskee kohta polttisten tasolle (vai nouseeko polttisten hinnat?).
Eiköhän tapahdu kummatkin. Kiristyvät päästönormit tekevät polttiksen valmistamisesta kalliimpaa, sekä myös alkavat vähitellen muuttumaan erilaisiin vaihdettaviin suodatusjärjestelmiin, jotka nostavat käyttökustannuksia.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 529
BMW:ltä keskikokoinen sähkö-coupé, toimintamatka lähes 600 kilometriä
2.6.202112:04päivitetty 2.6.202112:04
AUTO
SÄHKÖAUTO
TEKNIIKKA

Pitkälle sähköllä. BMW i4 eDrive40:n toimintamatka on 590 kilometriä ja M50:n 510 kilometriä.KUVA: FABIAN KIRCHBAUER

I4 sähköistää keskikokoisten premium-autojen luokkaa.

Lukuaika noin 1 min
BMW on julkaissut uuden i4-täyssähköauton. Baijerilaisvalmistaja kertoo neliovisen Gran Coupén yhdistävän coupén korimuodot neliovisten mallien käytännöllisyyteen.

BMW i4 M50 -mallin teho on 400 kilowattia (544 hv) ja toimintamatka 510 kilometriä. i4 eDrive40 -mallin teho on 250 kilowattia (340 hv) ja Wltp-toimintamatka 590 kilometriä. Akun bruttokapasiteetti on 83,9 kilowattituntia.

Akku on matalalla auton pohjassa ja painopiste 53 millimetriä alempana kuin 3-sarjan malleissa. Tasaisen painonjakauman, vääntöjäykän ja kevyen rungon, optimoidun aerodynamiikan (ilmanvastuskerroin 0,24) sekä pitkän akselivälin ja leveyden ansiosta auto lienee sporttinen sekä ajonautintoa tuottava myös pitkillä matkoilla.

IoT-teknologiassa käyttökohde määrittää valintoja
Esineiden internet yleistyy nyt vauhdilla. IoT-ratkaisun käyttökohde määrittää, millainen teknologia kannattaa hankkia.

M50-mallin Sport Boost -toiminto mahdollistaa maksimitehon ja 795 newtonmetrin maksimiväännön hyödyntämisen samanaikaisesti niin, että malli kiihtyy nollasta sataan vain 3,9 sekunnissa. Takavetoinen eDrive40 taas kiihtyy nollasta sataan 5,7 sekunnissa. Sen maksimivääntö on 430 newtonmetriä.

Geografiatietoja tulkitseva adaptiivinen rekuperaatio kerää energiaa ennakoivasti akkuun. Uuden 545e-lataushybridin koeajossa ominaisuus toimi erittäin miellyttävästi, ainakin Saksan tarkkojen karttatiedostojen vaikutuspiirissä.


KUVA: FABIAN KIRCHBAUER
I4 eDrive40 -mallin autoverollinen alkaen-hinta on Suomessa 60 540 euroa ja i4 M50 -mallin 69 397 euroa.

Suomen BMW:n tiedotuspäällikkö Jaana Palomäki kertoo Kauppalehdelle auton toimitusaikojen menevän tällä tietoa ensi vuoden alkuun. Ennakkomyynti Suomessa alkaa tänään.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
586

Lithium ukolla on vähän eri mielipide, että riittääkö pattereihin kelpaavan lithiumin määrä. Jos/kun näitä aletaan myymään miljoonia kappaleita. Ei noita kaivoksia meinaan ihan viikossa tai kuukaudessa käynnistetä.
Olen kuunnellut tuota tyyppiä jonkun aikaa ja hän antaa erinomaisen kuvan siitä mikä litium-markkinoiden tilanne tällä hetkellä on. Erityisesti on auttanut ymmärtämään että on Akku-laatuinen Litium on oikeastaan enemmän kemian kuin kaivosalan juttu. Litum-kaivos jonka litium ei ole riittävän puhdasta akkumateriaaliksi on yhtä tyhjän kanssa!

Hän on oikeassa siinä, että kaivoshankkeet on vuosien, jopa vuosikymmenien hankkeita. Hyvä uutinen on, että näitä hankkeita on käynnissä jo sangen monta. Itse asiassa tällä hetkellä suuri osa litium-hankkeista on jäissä litiumin halvan markkinahinnan takia, jopa osa olemassa olevista litium-kaivoksista on suljettuna. Esim yksi maailma suurimmista litium-resursseista, wodginda on suljettuna:


Mutta, hänellä tuntuu kuitenkin olevan vahva vanhoille ukoille tyypillinen "mikään uusi ei tule koskaan toimimaan" ajattelutapa. Uusia litiumin hankintatapoja on kehitteillä monia, eikä se vaadi nostradamuksen kykyä epäillä että suurin osa startupeista epäonnistuu. Kuitenkin on myös epätodennäköistä ettei mikään niistä tule toimimaan. Jos esimerkiksi "Direct lithium extraction" saadaan toimimaan, se tietää suurta määrää uutta litiumin tuotantokapasitetettia.

Summa summarum, uskon, että lyhyellä tähtäimellä litiumia riittää. Kesken olevat hankkeet nyt käynnistetään uudestaan, kun litiumin hinta on palannut nousu-uralle. Pitkälläkin tähtäimellä litiumia riittää innovaatioiden kautta. Keskipitkällä aikavälillä, noin vuoden 2025-27 välillä voi tulla tenkkapoo.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 264
Viestejä
4 231 041
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom