Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 345
Kirjoitan tähän ketjuun kun moni varmasti perillä tästä kuuluisasta EX30:stä. Hyvä tuuri siis jatkuu.

Tesla ajoi perään perjantaina kehällä. Ajoi ihan perseessä kiinni ja kun ohitettiin kummatkin vasemmalla kaistalla hitaasti ajava auto niin lähti kaasu pohjassa ohittamaan vasemmalta samaan aikaan kuin vihdoin kaistaa takaisin itse vasemmalle heti kun olin ohittanut.

Autosta nyt meni vaan jotain muoviosia ruttuun takaosasta eikä mitään sen ihmeempää. Ei ollut mikään kovin iso törmäys. Vastapuolen vakuutuksesta menee.

Kysymys nyt kuuluukin että jos Bilia alkaa nihkeilemään että auto on kolaroitu eikä me enää tätä voida vaihtaa uuteen suoriltaan vaan joudut maksamaan väliä. Niin nielenkö vaan häviöt tässä tapauksessa vai voisiko tässä jotenkin hyödyntää vakuutusta? Koska toi kolari voi suoraan aiheuttaa aika isot vahingot jos auton jälleenmyyntihinta tässä mun tapauksessa laskee.

Meen huomenna Biliaan ni aattelin kysyä että mitä mieltä tekkiläiset on.
Merkkiliikkeethän itse mainostavat, että heillä korikorjattu on vähintään yhtä hyvä ku uusi joten ei luulisi vaikuttavan. Ja jos jotain puskuria jne vaan vaihdellaan niin eihän sitä taideta edes laskea kolaroiduksi.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 398
Merkkiliikkeethän itse mainostavat, että heillä korikorjattu on vähintään yhtä hyvä ku uusi joten ei luulisi vaikuttavan. Ja jos jotain puskuria jne vaan vaihdellaan niin eihän sitä taideta edes laskea kolaroiduksi.
Joo näin itsekin pähkäilin että tod. näk. menee mutta ei näistä tiedä jos alkavat oikein vittumaisiksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 874
Kirjoitan tähän ketjuun kun moni varmasti perillä tästä kuuluisasta EX30:stä. Hyvä tuuri siis jatkuu.

Tesla ajoi perään perjantaina kehällä. Ajoi ihan perseessä kiinni ja kun ohitettiin kummatkin vasemmalla kaistalla hitaasti ajava auto niin lähti kaasu pohjassa ohittamaan vasemmalta samaan aikaan kuin vihdoin kaistaa takaisin itse vasemmalle heti kun olin ohittanut.

Autosta nyt meni vaan jotain muoviosia ruttuun takaosasta eikä mitään sen ihmeempää. Ei ollut mikään kovin iso törmäys. Vastapuolen vakuutuksesta menee.

Kysymys nyt kuuluukin että jos Bilia alkaa nihkeilemään että auto on kolaroitu eikä me enää tätä voida vaihtaa uuteen suoriltaan vaan joudut maksamaan väliä. Niin nielenkö vaan häviöt tässä tapauksessa vai voisiko tässä jotenkin hyödyntää vakuutusta? Koska toi kolari voi suoraan aiheuttaa aika isot vahingot jos auton jälleenmyyntihinta tässä mun tapauksessa laskee.

Meen huomenna Biliaan ni aattelin kysyä että mitä mieltä tekkiläiset on.
Oletko siis vaihtamassa uuteen? Samanlaiseen vai johonkin muuhun? Onko tuossa siis todettu vika vai onko EX30 ominaisuus?
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 319
Don’t worry. Eiköhän toi puskurikolhu ole vähän eri asia kuin joku kunnon kolari ja lunastushistoria. Tuskin vaikuttaa mihinkään.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 224
Muovipuskureja saa uusia ja onpahan sitten ainakin pränikkä ilman kiven iskemiä eikä autokaupan tarvinnut edes tehdä asian eteen mitään.
 
Liittynyt
04.05.2018
Viestejä
107
Kirjoitan tähän ketjuun kun moni varmasti perillä tästä kuuluisasta EX30:stä. Hyvä tuuri siis jatkuu.

Tesla ajoi perään perjantaina kehällä. Ajoi ihan perseessä kiinni ja kun ohitettiin kummatkin vasemmalla kaistalla hitaasti ajava auto niin lähti kaasu pohjassa ohittamaan vasemmalta samaan aikaan kuin vihdoin kaistaa takaisin itse vasemmalle heti kun olin ohittanut.

Autosta nyt meni vaan jotain muoviosia ruttuun takaosasta eikä mitään sen ihmeempää. Ei ollut mikään kovin iso törmäys. Vastapuolen vakuutuksesta menee.

Kysymys nyt kuuluukin että jos Bilia alkaa nihkeilemään että auto on kolaroitu eikä me enää tätä voida vaihtaa uuteen suoriltaan vaan joudut maksamaan väliä. Niin nielenkö vaan häviöt tässä tapauksessa vai voisiko tässä jotenkin hyödyntää vakuutusta? Koska toi kolari voi suoraan aiheuttaa aika isot vahingot jos auton jälleenmyyntihinta tässä mun tapauksessa laskee.

Meen huomenna Biliaan ni aattelin kysyä että mitä mieltä tekkiläiset on.
Onneksi ei pahempaa, kummallekaan osapuolelle, nopeutta kuitenkin oli. Onkohan hätäjarrutus-avustin keventämyt osumaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
949
Kirjoitan tähän ketjuun kun moni varmasti perillä tästä kuuluisasta EX30:stä. Hyvä tuuri siis jatkuu.

Tesla ajoi perään perjantaina kehällä. Ajoi ihan perseessä kiinni ja kun ohitettiin kummatkin vasemmalla kaistalla hitaasti ajava auto niin lähti kaasu pohjassa ohittamaan vasemmalta samaan aikaan kuin vihdoin kaistaa takaisin itse vasemmalle heti kun olin ohittanut.

Autosta nyt meni vaan jotain muoviosia ruttuun takaosasta eikä mitään sen ihmeempää. Ei ollut mikään kovin iso törmäys. Vastapuolen vakuutuksesta menee.

Kysymys nyt kuuluukin että jos Bilia alkaa nihkeilemään että auto on kolaroitu eikä me enää tätä voida vaihtaa uuteen suoriltaan vaan joudut maksamaan väliä. Niin nielenkö vaan häviöt tässä tapauksessa vai voisiko tässä jotenkin hyödyntää vakuutusta? Koska toi kolari voi suoraan aiheuttaa aika isot vahingot jos auton jälleenmyyntihinta tässä mun tapauksessa laskee.

Meen huomenna Biliaan ni aattelin kysyä että mitä mieltä tekkiläiset on.
Tärkeintä lienee, että korjautat auton maahantuojan/myyntiliikkeen kolarikorjaamolla, etkä vakuutusyhtiön ehdottamassa (mahdollisesti heille halvemmassa) paikassa. Toki teoriassa myyjäliike ei välttämättä saa tietää edes korjauksesta jossain muussa liikkeessä (kun ei kerta lunasteta), mutta riski vaurion näkymisestä on olemassa. Ja kun uusi sähköauto kyseessä, niin en veisi mihinkään nyrkkipajaan.

En usko, että tuolla on arvoon vaikutusta, jos vahinko on vähäinen. Joutuuhan ne joskus uusia autojakin parsimaan kuljetusvaurioidenkin takia.

Mutta herättää itselleni huomiota tuo tilanne. Tämä on ehkä malliesimerkkejä siitä, että ei se 300-400hp sähköauto, joka kiihtyy kuin pieni sika, sovellu tai ole tarpeellinen kaikille. Siis onhan se hienoa, että suorituskykyä on, mutta sen hyödyntäminen jossain liikenteen seassa lyhyillä turvaväleillä on ihan pöhlöä. Kumpikaan osapuoli ei kerkeä reagoimaan äkkillisiin nopeudenmuutoksiin.
Tänä vuonna olen nähnyt kaksi pyörähtänyttä Teslaa. Toinen veti nurin tolpan ja sähkökaapin risteyksessä ja toinen tais rutata vain itseään rotvalliin ja lumipenkkaan. Ei ihme jos vakuutukset maksaa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 398
Tärkeintä lienee, että korjautat auton maahantuojan/myyntiliikkeen kolarikorjaamolla, etkä vakuutusyhtiön ehdottamassa (mahdollisesti heille halvemmassa) paikassa. Toki teoriassa myyjäliike ei välttämättä saa tietää edes korjauksesta jossain muussa liikkeessä (kun ei kerta lunasteta), mutta riski vaurion näkymisestä on olemassa. Ja kun uusi sähköauto kyseessä, niin en veisi mihinkään nyrkkipajaan.

En usko, että tuolla on arvoon vaikutusta, jos vahinko on vähäinen. Joutuuhan ne joskus uusia autojakin parsimaan kuljetusvaurioidenkin takia.

Mutta herättää itselleni huomiota tuo tilanne. Tämä on ehkä malliesimerkkejä siitä, että ei se 300-400hp sähköauto, joka kiihtyy kuin pieni sika, sovellu tai ole tarpeellinen kaikille. Siis onhan se hienoa, että suorituskykyä on, mutta sen hyödyntäminen jossain liikenteen seassa lyhyillä turvaväleillä on ihan pöhlöä. Kumpikaan osapuoli ei kerkeä reagoimaan äkkillisiin nopeudenmuutoksiin.
Tänä vuonna olen nähnyt kaksi pyörähtänyttä Teslaa. Toinen veti nurin tolpan ja sähkökaapin risteyksessä ja toinen tais rutata vain itseään rotvalliin ja lumipenkkaan. Ei ihme jos vakuutukset maksaa.
Kyllähän tuo tilanne oli semmoinen että ei siinä normaalilla bensavehkeellä tuommoista tilannetta olisi saanut aikaan.

Pk-seudun Ruuhkissa on paljon täysin kärsimättömiä kuskeja ja kun heille annetaan auto jonka saa kiihtymään iha hetkessä, niin kyllähän sitä vaaratilanteita saa aikaan.

Vien tuon suoraan Bilialle. Yksi sensori otti osumaa, joten parempi että he tekevät kun pitää vähän muutakin laittaa kuin pelkkää muovia. Kattoo mitä sanovat.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
864
Pk-seudun Ruuhkissa on paljon täysin kärsimättömiä kuskeja ja kun heille annetaan auto jonka saa kiihtymään iha hetkessä, niin kyllähän sitä vaaratilanteita saa aikaan.
Virolaisille rakennusmiehille nopeat sähkärit alle Kehä 1:n aamuruuhkaan, niin siitä tulee katuratakilpailu, jossa perusautolijat ovat liikkuvia shikaaneita.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 390
Jatkoin tuon kuskin päivittelyn tuonne mikä ärsyttää ketjuun


....

Tesla ajoi perään perjantaina kehällä. Ajoi ihan perseessä kiinni ja kun ohitettiin kummatkin vasemmalla kaistalla hitaasti ajava auto niin lähti kaasu pohjassa ohittamaan vasemmalta samaan aikaan kuin vihdoin kaistaa takaisin itse vasemmalle heti kun olin ohittanut.

Autosta nyt meni vaan jotain muoviosia ruttuun takaosasta eikä mitään sen ihmeempää. Ei ollut mikään kovin iso törmäys. Vastapuolen vakuutuksesta menee.
....
Virolaisille rakennusmiehille nopeat sähkärit alle Kehä 1:n aamuruuhkaan, niin siitä tulee katuratakilpailu, jossa perusautolijat ovat liikkuvia shikaaneita.
Siis perässä tullut auto ajoi perään, kun olit vaihtamassa kaistaa oikealle.

Siis aika sankariteko, vaikka vaihto olisi sössitty, tässä voidaan varmaan olettaa ettet ainakaan suuresti hiljentänyt ja vilkkuakin vilautit ennen operaation alkamista.

No takantulevan osalta esimerkki useita peräkkäisiä virheitä, jo se turvavälin pitäminen olisi varmaan riittänyt.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Itse kerran todistin ilmeisesti(?) Teslan hätäjarrutus/väistö mitä lie ominaisuutta. Vaihdoin kaista 60km/h alueella, eikä takana näkynyt ketään muuta. Kun olin puolittain kaistalla, niin Model 3 lippispäähän sieltä tuli arviolta n. 100-120km/h, mutta sankarillisesti se auto veti liinat kiinni ja päätyi nurmikolle. Et sikäli tuon osalta nuo ainakin toimii.

Mut nyt jos aiheeseen: kävin koeajamassa tuollaista Fiat 600e mallia kun se on aika nätti ja söpö, mutta en kyllä ymmärrä tuota hintaa millään tasolla. Siinä on heittämällä sellainen 10-15k liikaa hintaa suhteessa siihen mitä se tarjoaa. La Prima versiosta oli ilmeisesti kyse, eli pitäis olla kaikki mahdollinen ja muu siihen päälle. Takapenkit nyt on lapsia varten pitkältikin, joten siinä mielessä se oli just sitä mitä odotti. Kiihtyy kuski, ei auto. Helppo hahmottaa ja kaunis kuin karkki tuona oranssina. En vaan millään tuota hintatasoa ymmärrä. Veikkaan et jos tuo olisi ollut se Alfa Romeo Junior joka jakaa tämän Stellantiksen konseptin, niin tuo 40k hinta vielä menisi kun se on nyt kuitenkin Alfa. Mut jos Fiat on joku 40k, niin sama auto eri muoviosilla ja Alfan logolla on varmaan lähempänä 50k... se on kova hinta max. 30k autosta.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
565
Mut nyt jos aiheeseen: kävin koeajamassa tuollaista Fiat 600e mallia kun se on aika nätti ja söpö, mutta en kyllä ymmärrä tuota hintaa millään tasolla. Siinä on heittämällä sellainen 10-15k liikaa hintaa suhteessa siihen mitä se tarjoaa. La Prima versiosta oli ilmeisesti kyse, eli pitäis olla kaikki mahdollinen ja muu siihen päälle. Takapenkit nyt on lapsia varten pitkältikin, joten siinä mielessä se oli just sitä mitä odotti. Kiihtyy kuski, ei auto. Helppo hahmottaa ja kaunis kuin karkki tuona oranssina. En vaan millään tuota hintatasoa ymmärrä. Veikkaan et jos tuo olisi ollut se Alfa Romeo Junior joka jakaa tämän Stellantiksen konseptin, niin tuo 40k hinta vielä menisi kun se on nyt kuitenkin Alfa. Mut jos Fiat on joku 40k, niin sama auto eri muoviosilla ja Alfan logolla on varmaan lähempänä 50k... se on kova hinta max. 30k autosta.
Selitys on melko yksinkertainen. Stellantis on tilannut tietyn määrän akkuja Kiinasta, jotta EU:n asettama "co2 fleet average" eli myytyjen autojen keskimääräinen co2/km luku saavutetaan. Sitten asetetaan sähköautojen hinta juuri niin korkeaksi, että kaikki tilatut akut saadaan myytyä, ja EU:n tavoite saavutetua. Jos sitten tavoitteesta jäädään jälkeen, loppuvuodesta tulee sitten hinnanalennus tai hullupösön kaltaisia erikoistarjouksia.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
850
Virolaisille rakennusmiehille nopeat sähkärit alle Kehä 1:n aamuruuhkaan, niin siitä tulee katuratakilpailu, jossa perusautolijat ovat liikkuvia shikaaneita.
Sähköautoiluun ja niiden tarjoamaan eleettömään suorituskykyyn olennaisesti liittyvä huomio:

Kyllä se on nämä about keski-ikäiset liisarikeijot, jotka ekaa kertaa elämässään saavat joskus neljän-viiden kympin korvilla alleen auton, joka kiihtyy 0-100 ... 4-5-6 sekunnissa. Ajotyyli on ainakin täällä pk-seudulla sen jälkeen juuri sen tyylinen, joka paikkaan ja koko ajan "dynaamisesti". Kaikkien eteen, minäminä kaasu pohjassa muiden eteen.

Nää ei oo mitään viron raksamiehiä vaan just niitä pettereitä, joita autoilu ei ole siihen mennessä kiinnostanut juuri tippaakaan, se on vain liikkumismuoto jonka tärkein funktio on ollut esimerkiksi lastenvaunujen sovittaminen takakonttiin, turvaistuimen sopivuus kätevästi tai ajoneuvon toyotamainen luotettavuus, peräkontin koko. Tai joillekin ihan vain se, että pitää olla Volvo koska faijalla oli Volvo ja isoisällä myös. Mutta kummasti muuttuu tärkeysmääreet ja alkaa pelleily jos / kun saa alleen auton, josta löytyy suorituskykyä. Tämän voi todentaa ns. kahvipöytä, neukkari ym. keskusteluissa joissa (uuden) liisariauton tärkein määre näille pettereille on kiihtyvyys.

Jos tätä ei ole huomannut, saa olla aika laput silmillä sekä liikenteessä että toisaalta myös ... genreerisesti sanoen "toimisto-valkokaulus" duuneissa.

Eräänlaisia keski-iän ja sähköauton suorituskyvyn kautta jälkiheränneitä oman elämänsä "tuning amiksia".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 390
Kirjoitan tähän ketjuun kun moni varmasti perillä tästä kuuluisasta EX30:stä. Hyvä tuuri siis jatkuu.

Tesla ajoi perään perjantaina kehällä. Ajoi ihan perseessä kiinni ja kun ohitettiin kummatkin vasemmalla kaistalla hitaasti ajava auto niin lähti kaasu pohjassa ohittamaan vasemmalta samaan aikaan kuin vihdoin kaistaa takaisin itse vasemmalle heti kun olin ohittanut.

Autosta nyt meni vaan jotain muoviosia ruttuun takaosasta eikä mitään sen ihmeempää. Ei ollut mikään kovin iso törmäys. Vastapuolen vakuutuksesta menee.

Kysymys nyt kuuluukin että jos Bilia alkaa nihkeilemään että auto on kolaroitu eikä me enää tätä voida vaihtaa uuteen suoriltaan vaan joudut maksamaan väliä. Niin nielenkö vaan häviöt tässä tapauksessa vai voisiko tässä jotenkin hyödyntää vakuutusta? Koska toi kolari voi suoraan aiheuttaa aika isot vahingot jos auton jälleenmyyntihinta tässä mun tapauksessa laskee.

Meen huomenna Biliaan ni aattelin kysyä että mitä mieltä tekkiläiset on.
En tiedä mitä aiemmin tapahtunut. Mutta tuosta lopusta tuli mieleen että onko sinulla menossa joku kaupanpurku prosessi, + tai viallisen vaihto toiseen.

Jos jotain tuollaista, niin vähän riippuen kuviosta niin ihan järkevää käydä osapuolten kanssa läpi kuvio. Jos mukana olisi oma vakuutusyhtiö tukevammalla paketilla niin puljaamis varaa voisi olla enemmän, kuin se että vastapuolen vakuutusyhtiö vetelee lakisääteisillä.

Autoliikkee mukaan, kuten ajattelit, vaikka itse et hyötyisi, niin silti.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
768
Selitys on melko yksinkertainen. Stellantis on tilannut tietyn määrän akkuja Kiinasta, jotta EU:n asettama "co2 fleet average" eli myytyjen autojen keskimääräinen co2/km luku saavutetaan. Sitten asetetaan sähköautojen hinta juuri niin korkeaksi, että kaikki tilatut akut saadaan myytyä, ja EU:n tavoite saavutetua. Jos sitten tavoitteesta jäädään jälkeen, loppuvuodesta tulee sitten hinnanalennus tai hullupösön kaltaisia erikoistarjouksia.
Juurikin näin perinteiset autonvalmistajat säätävät päästörajan alitusta käsittääkseni. 2025-2029 olis sitten seuraava taas kiristetty porras. " To help achieve the EU’s climate targets, from 2025 onwards, stricter EU-wide fleet targets (WLTP) will apply: 93.6g/km until 2029 (15% reduction compared to the 2021 baseline)".
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
499
Kirjoitan tähän ketjuun kun moni varmasti perillä tästä kuuluisasta EX30:stä. Hyvä tuuri siis jatkuu.

Tesla ajoi perään perjantaina kehällä. Ajoi ihan perseessä kiinni ja kun ohitettiin kummatkin vasemmalla kaistalla hitaasti ajava auto niin lähti kaasu pohjassa ohittamaan vasemmalta samaan aikaan kuin vihdoin kaistaa takaisin itse vasemmalle heti kun olin ohittanut.

Autosta nyt meni vaan jotain muoviosia ruttuun takaosasta eikä mitään sen ihmeempää. Ei ollut mikään kovin iso törmäys. Vastapuolen vakuutuksesta menee.

Kysymys nyt kuuluukin että jos Bilia alkaa nihkeilemään että auto on kolaroitu eikä me enää tätä voida vaihtaa uuteen suoriltaan vaan joudut maksamaan väliä. Niin nielenkö vaan häviöt tässä tapauksessa vai voisiko tässä jotenkin hyödyntää vakuutusta? Koska toi kolari voi suoraan aiheuttaa aika isot vahingot jos auton jälleenmyyntihinta tässä mun tapauksessa laskee.

Meen huomenna Biliaan ni aattelin kysyä että mitä mieltä tekkiläiset on.
Kannattaa sitten sanoa, että mittaavat korjauksen yhteydessä myös rengaskulmat. Tuli tuosta kolarista nimittäin mieleen yhdelle firman työautolle käynyt "pikku" töyssy. En itse ollut kyseisen auton kyydissä tapahtumahetkellä, mutta sen perään oli kuulemma ajettu liikennevaloissa. Autossa ei näkynyt rikkoutuneen takapuskurin lisäksi mitään muita vaurioita, joten se ajettiin suoraan merkkiliikkeeseen kolarikorjaukseen. Asia siis kunnossa, tai niin luulisi. Lähdin korjauksen jälkeen ajelemaan kyseisellä autolla lumiselle pikkutielle, eikä se meinannut pysyä hyppysissä lainkaan. Takapää lierusi mukana vähän samaan tyyliin, kuin toinen takarengas olisi ollut täysin lukossa. Pysähdyin hetken ajamisen jälkeen tarkistamaan tilanteen ja silmäiltyäni takarenkaita hetkisen, huomasin että toinen takarenkaista oli siirtynyt huomattavasti eteenpäin ja se oli aivan vinossa. Mainitsin asiasta firman tsupparille ja hän vei auton uudelleen huoltoon. Huoltomies ei löytänyt siitä mitään vikaa, joten auto palautettiin meille pestynä(!?). Lopuiksi oli pakko ajaa huoltoon itse ja nykäistä korjausäijä ulos katsomaan autoa. Kyllä se siinä vaiheessa uskoi, kun näytin sormilla, että "katsos, tänne menee kolme ja toiselle puolelle yksi". Lopputulemana koko yhdystukiakselisto vaihdettiin uuteen. Hämmästyttävintä tässä oli se, että renkaan virheasennon näki ihan paljaalla silmällä, mutta kokenut kolarikorjaaja ei sitä ollut huomannut ollenkaan.
 
Liittynyt
09.06.2017
Viestejä
101
Vuosikymmenen lopulla tulee joka mutkassa lippispää track modella sivuluisussa vastaan :p

ens kuussa toimitukset alkaa Ioniq 5N - onko kellään tilauksessa?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 213
Tuosta hurjastelusta. Just tänään sain todistaa, kun lyhyellä kiihdytysrampilla mun takana tuli Tesla Model 3, joka sitten mun takaa heti tilan tultua vaihtoi suoraan kaksi kaistaa vasemmalle ohituskaistalle ajoi mun ohi ja tuli takas suoraan mun keulan eteen. Ihan järjetön liikenteen vaarantaminen turhassa paikassa ja ajansäästö luokkaa 1 sekunti. Kytät saisi pysäyttää ja antaa sakot noille.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 388
Osaisko joku valaista tätä kotilataus asiaa. Kävin vaihdattelemassa volvo ex30:stä ja kotona multa löytyy tällänen pistoke katoksesta:


Eli jos nyt oikein tulkitsen niin tästä irtoaa se 16A yhdestä vaiheesta eli se 3.7kw? Toihan tolle pieniakkuselle riittää ihan ok hyvin kun perusajossa harvemmin ihan nolliin menee ja jos menee senkin saa yön aikana ladattua täyteen tarvittaessa. Auton mukana tulis type2/type2 kaapeli niin millanen pulikka tohon pitäis väliin hommata? Mitään varsinaista latausasemaa ei varmaan kannata hankkia ja rivitalossa kun asun niin menee säätämiseksi, mutta joku piuhan nokassa oleva latauslaite varmaan? Kannattaako ostaa sellanen mikä istuu tohon 3 napaseen ihan suoraan (onko tälläsiä edes olemassa?) vai adaptoroida se ensin perus schukoksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 986
Osaisko joku valaista tätä kotilataus asiaa. Kävin vaihdattelemassa volvo ex30:stä ja kotona multa löytyy tällänen pistoke katoksesta:


Eli jos nyt oikein tulkitsen niin tästä irtoaa se 16A yhdestä vaiheesta eli se 3.7kw? Toihan tolle pieniakkuselle riittää ihan ok hyvin kun perusajossa harvemmin ihan nolliin menee ja jos menee senkin saa yön aikana ladattua täyteen tarvittaessa. Auton mukana tulis type2/type2 kaapeli niin millanen pulikka tohon pitäis väliin hommata? Mitään varsinaista latausasemaa ei varmaan kannata hankkia ja rivitalossa kun asun niin menee säätämiseksi, mutta joku piuhan nokassa oleva latauslaite varmaan? Kannattaako ostaa sellanen mikä istuu tohon 3 napaseen ihan suoraan (onko tälläsiä edes olemassa?) vai adaptoroida se ensin perus schukoksi?
Kyseessä on niinsanottu karavaanaripistorasia, joka on suunniteltu siihen että sitä voidaan kuormittaa 16A virralla jatkuvasti. Ja ehdottomasti tuo mieluummin kuin schuko, koska sukon kautta maksimit on 1,8kW normaalitapauksissa.

Jotta sen 3,7kW lataustehon saa autoon asti, niin pitää olla laturi jossa on sopiva liitin toisessa päässä. Auton päähän tulee aina kiinni Type2 tyypin pistoke, mutta toisessa päässä sitten voi olla muutakin.

Esim. polestarin kanssa voi ostaa jo tilausvaiheessa tämän:
1714417517108.png


Polestarin versio on varsin hinnakas, mutta vastaavia on markkinoilla enemmänkin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 388
Kyseessä on niinsanottu karavaanaripistorasia, joka on suunniteltu siihen että sitä voidaan kuormittaa 16A virralla jatkuvasti. Ja ehdottomasti tuo mieluummin kuin schuko, koska sukon kautta maksimit on 1,8kW normaalitapauksissa.

Jotta sen 3,7kW lataustehon saa autoon asti, niin pitää olla laturi jossa on sopiva liitin toisessa päässä. Auton päähän tulee aina kiinni Type2 tyypin pistoke, mutta toisessa päässä sitten voi olla muutakin.

Esim. polestarin kanssa voi ostaa jo tilausvaiheessa tämän:


Polestarin versio on varsin hinnakas, mutta vastaavia on markkinoilla enemmänkin.
Noniin tää selvensikin jo paljon. Oisko suositella jotain tiettyä merkkiä ja/tai mallia, mielellään klassinen halpa ja hyvä. Toi volvo ois wetterillä heti toimitukseen niin ei pääse lisävarusteita valkkailemaan, toki sieltäkin varmaan sais jonkun kikkareen tilattua mutta hinnat varmaan taattua premium marmoritiski luokkaa
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 488
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 345
Noniin tää selvensikin jo paljon. Oisko suositella jotain tiettyä merkkiä ja/tai mallia, mielellään klassinen halpa ja hyvä. Toi volvo ois wetterillä heti toimitukseen niin ei pääse lisävarusteita valkkailemaan, toki sieltäkin varmaan sais jonkun kikkareen tilattua mutta hinnat varmaan taattua premium marmoritiski luokkaa
Kauppa tuskin myyjän puolelta jää siitä kiinni etteikö laittaisi sopivaa latauspiuhaa kaupanpäälle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 740
Viestejä
4 204 838
Jäsenet
70 958
Uusin jäsen
AkuKJ

Hinta.fi

Ylös Bottom