Yleistä keskustelua sähköautoista

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 922
Jos mä menen vaikka Helsingistä Inariin, niin niitä reittivaihtoehtoja ei ihan hirveästi ole, ei paljon kiinnosta sillon mennä muuta kuin auton navin mukaan. Yhtälailla mä dieselillä pysähdyin tietyillä asemilla aina. Mutta jos haluan pysähtyä ni voin pysähtyä melkein missä vaan ja ladata autoa, ei vain huoltoasemilla. Siinä just se ero onkin. Voin tehdä extempore koukkauksia minne vaan ja skipata ne huoltoasemat. On se sit puuilo, iso ruokakauppa, kauppakeskus tai vaikka kylpylä. Aina löytyy laturia mikä lataa riittävästi pysähdyksen aikana.

Toi on just se kun ennen koko reissu kyylättiin missä on halvinta, sit erikseen poikettiin tankkaamaan. Nyt meillä on selkeä kohde minne mennä, vaikka just kylpylä. Kylpylän pihalle auto lataukseen 3-4 tunniksi kun auto seisoo parkissa. Akku täynnä taas kotiinpäin.
No, me taidetaan elää eri maailmassa, minun maailmassani suurteholatureita ei ole melkein missä vaan, eikä huoltoasemia ole tarvinnut etsimällä etsiä. Ei tästä sen enempää.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
eikä huoltoasemia ole tarvinnut etsimällä etsiä.
En mä niin väittänytkään. Vaan että nyt ei tarvi mennä ollenkaan huoltoasemalle jos ei halua, kun auto latautuu lähes kaikkialla muuallakin. Luontopolun parkkiksella, kylpylän pihalla, rautakaupassa, kauppakeskuksessa, laskettelukeskuksen parkissa, kotona jne jne. Voi vihdoin sen kylmäaseman halvimman dieselin skipata ja lisäksi tehtiin erillinen pysähdys johonkin muualle sit hakee juomaa/vessaa jne ni nyt kaikki hoituu ilman tuota erillistä tankkaus säätöä ja miettimistä. Oon lopettanut kokonaan murehtimisen polttoaineesta. Jos iskee tilanne et pysähdyn ja näen laturin, laitan lataukseen ja latautuu minkä latautuu. Normi reissuilla ei tarvi ikinä erikseen pysähtyä lataamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 003
Oma viimeinen polttisautoni oli 70litran diesel tankilla varustettu kyllä, mutta edellisillä autoilla ajoi hädintuskin 400km tankillisella bensaa. Kyllä siinä sai jo aina vähän suunnitella sitä tankkaamistakin kun ajoin pitkiä matkoja.
Herää kyllä kysymys, että miksi kukaan ajaisi 15-20l/100km kuluttavalla dieselautolla muuten kuin että se olisi joku erikoinen harrastepeli.

Eri käyttövoimille on edelleen paikkansa ja jokainen niistä on parhaimmillaan tietyn tyyppisessä ajossa ja ajoneuvossa.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 453
Herää kyllä kysymys, että miksi kukaan ajaisi 15-20l/100km kuluttavalla dieselautolla muuten kuin että se olisi joku erikoinen harrastepeli.

Eri käyttövoimille on edelleen paikkansa ja jokainen niistä on parhaimmillaan tietyn tyyppisessä ajossa ja ajoneuvossa.
Kieltämättä aika tuuheat kulutuslukemat löytyy näihin vertailuihin. Toki nuo vähä vanhemmat dieselit oli parempia kun ei ollut adblue pakollinen, joka tuntuu olevan aika vikaherkkä kylmillä keleillä. Edeltävällä bensakipollakin pääsi matka-ajossa parhaimmillaan vajaan tonnin vaikka oli vain 44litran tankki.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 004
Tuntuu että luvut vähän pyöristyy ylöspäin tai alaspäin riippuen ajoneuvosta. En tosin itse ole omistanut harrasteautoja.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 039
Lataus/tankkausjutuissa polttisautot tuntuu aina olevan näitä 1200+km tankillisella vehkeitä? Tämä ei kuitenkaan ole todellisuutta oikeasti. Oma viimeinen polttisautoni oli 70litran diesel tankilla varustettu kyllä, mutta edellisillä autoilla ajoi hädintuskin 400km tankillisella bensaa. Kyllä siinä sai jo aina vähän suunnitella sitä tankkaamistakin kun ajoin pitkiä matkoja.

Omalla kohdallani lataaminen ei ole ollut ongelma, työmatkoilla on niin paljon töitäkin että pakko pitää taukoa ja näppäillä läppäriä ja lomamatkoilla ei muu perhe jaksa kovin kauaa yhtäsoittoa autossa istua.

Perus kaupunkipyörittelyitä varten ei tarvitse miettiä mitään kun akku on aina täynnä kunhan vaan viitsii käydä töissä joskus sen ilmaiseksi täyttämässä. Kotonakin voin ladata, mutta joutuu maksamaan 10c/kWh niin ei viitsi turhaan maksaa.

Toki ei sovi kaikille tietenkään, mutta itselleni todella hyvin. Nyt vuosi takana sähköautoilua ja polttoaine/dieselvero/huolto kuluissa säästyi yli 6000€.
No tässä nyt on (yllättäen) valittu se itselle mieluisin esimerkki, tämä ei toimi 99% muista autoilijoista.
Ilmainen sähkö töissä, verrataan 20 litraa diesliä/100km kuluttavaan polttikseen, 6000€ vuotuiset käyttökulut ovat melko harvassa mutta mahdollisia....
Mutta jokaiselle jotain ja vehkeet käytön mukaan...
 

Ronald McDonald

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.02.2024
Viestejä
308
Jos mä menen vaikka Helsingistä Inariin, niin niitä reittivaihtoehtoja ei ihan hirveästi ole, ei paljon kiinnosta sillon mennä muuta kuin auton navin mukaan. Yhtälailla mä dieselillä pysähdyin tietyillä asemilla aina. Mutta jos haluan pysähtyä ni voin pysähtyä melkein missä vaan ja ladata autoa, ei vain huoltoasemilla. Siinä just se ero onkin. Voin tehdä extempore koukkauksia minne vaan ja skipata ne huoltoasemat. On se sit puuilo, iso ruokakauppa, kauppakeskus tai vaikka kylpylä. Aina löytyy laturia mikä lataa riittävästi pysähdyksen aikana.

Toi on just se kun ennen koko reissu kyylättiin missä on halvinta, sit erikseen poikettiin tankkaamaan. Nyt meillä on selkeä kohde minne mennä, vaikka just kylpylä. Kylpylän pihalle auto lataukseen 3-4 tunniksi kun auto seisoo parkissa. Akku täynnä taas kotiinpäin.
Sinulla näyttää aina se pidempi pysähdyksen vaativa tauko sähköautolla muuttuvan mukavaksi oleiluksi kylpylässä tai herkulliseksi päivälliseksi perheen kanssa, kun bensa-autolla se oli halvimman aseman etsimistä ja lumisateessa kädet kohmeessa tankkailua. Eikä edes tarvitse ikinä miettiä niitä asemia kun niitä on kaikkialla ja navigaattori ohjaa eteenpäin. Hupaisaa :D
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 039
En mä niin väittänytkään. Vaan että nyt ei tarvi mennä ollenkaan huoltoasemalle jos ei halua, kun auto latautuu lähes kaikkialla muuallakin. Luontopolun parkkiksella, kylpylän pihalla, rautakaupassa, kauppakeskuksessa, laskettelukeskuksen parkissa, kotona jne jne. Voi vihdoin sen kylmäaseman halvimman dieselin skipata ja lisäksi tehtiin erillinen pysähdys johonkin muualle sit hakee juomaa/vessaa jne ni nyt kaikki hoituu ilman tuota erillistä tankkaus säätöä ja miettimistä. Oon lopettanut kokonaan murehtimisen polttoaineesta. Jos iskee tilanne et pysähdyn ja näen laturin, laitan lataukseen ja latautuu minkä latautuu. Normi reissuilla ei tarvi ikinä erikseen pysähtyä lataamaan.
No lomalla tuo ehkä toimii, kiertele kaikki paikat ja lataa samalla.
Toista se on kun ajetaan pitkää väliä paikasta a paikkaan b, en sano etteikö sähköauto toimisi tuossakin, mutta sillä on tietyt rajoitteet polttomootoriin verrattuna ja se ei muuksi muutu kukkasia seinille maalamalla.
Esim. viime viikolla piti ajaa työmatkaa 500km/suunta itä-suomesta kohti etelää. Ei tullut mielenkään lähteä viileään keliin ja sohjoon firman e-2008 pösöllä, vaan otin oman bensa golfin. Teinkö väärin?
Aika on rahaa kun ollaan töissä...
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
823
Ilmainen sähkö töissä, verrataan 20 litraa diesliä/100km kuluttavaan polttikseen, 6000€ vuotuiset käyttökulut ovat melko harvassa mutta mahdollisia....
Mielestäni ei ollut kyseessä 20 litraa dieseliä kuluttava auto, vaan maininta on kahdesta autosta. Viimeinen oli diesel jossa oli 70 litran tankki (kulutusta en tiedä, mutta oletan sillä pääsevän pitkälle) ja edeltävä bensa jolla pääsi tankillisella hädintuskin 400km.
Mitä tulee kuluihin, niin omalla edellisellä autolla bensaan meni omilla (18tkm/vuosi) ajoilla nykyisillä hinnoilla noin 2900 euroa + muuta, eli yhteensä yli 3000 euroa vuodessa. Vastaavalla kulutuksella 40tkm vuodessa menee jo aika lähelle tuota mainittua 6000 euroa ja moni saattaa ajaa enemmänkin. Jos vertailukohtana on huoltovapaa sähköauto (onko sellaista?) ja ilmaiset sähköt, niin kyllä säästöä syntyy tuon verran.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
No lomalla tuo ehkä toimii, kiertele kaikki paikat ja lataa samalla.
Toista se on kun ajetaan pitkää väliä paikasta a paikkaan b, en sano etteikö sähköauto toimisi tuossakin, mutta sillä on tietyt rajoitteet polttomootoriin verrattuna ja se ei muuksi muutu kukkasia seinille maalamalla.
Esim. viime viikolla piti ajaa työmatkaa 500km/suunta itä-suomesta kohti etelää. Ei tullut mielenkään lähteä viileään keliin ja sohjoon firman e-2008 pösöllä, vaan otin oman bensa golfin. Teinkö väärin?
Aika on rahaa kun ollaan töissä...
Niinku todettu ni itse vedän useammin pysähdyksiä kuin mitä sähkis vaatisi. Tein siis jo dieselillä. En mäkään pösöllä lähtis. Kuten jo aikaisemmin sanoin, niin täytyy olla etenemiskyvyltään hyvä auto. Stellantiksella sellaista ei vielä ole tarjolla..

Sinulla näyttää aina se pidempi pysähdyksen vaativa tauko sähköautolla muuttuvan mukavaksi oleiluksi kylpylässä tai herkulliseksi päivälliseksi perheen kanssa, kun bensa-autolla se oli halvimman aseman etsimistä ja lumisateessa kädet kohmeessa tankkailua. Eikä edes tarvitse ikinä miettiä niitä asemia kun niitä on kaikkialla ja navigaattori ohjaa eteenpäin. Hupaisaa :D
Hienosti kyllä taas tahalleen ymmärsit väärin.

Jos mä menen perheen kanssa päiväksi Helsinkiin, auto latautuu sillä välillä. Jos mä menen perheen kanssa kauppakeskukseen, kylpylään tms, auto latautuu sillä välillä. Siinä missä polttiksella me käytiin aina erikseen vartavasten tankkaamassa ja vieläpä kylmäasemalla hinnan vuoksi. Sen lisäksi molemmilla matkustustavoilla tulee pysähdyksiä joko huoltoasemalle, kauppaan tai muualle jossa aina latautuu tarvittaessa.

Jos ajetaan ihan vain pitkää matkaa, kuten jonnekin Lappiin mitä meillä tapahtunut nyt noin kerran kymmenessä vuodessa. Niin silloin käydään vessassa ja maks juomapullo mukaan ja matka jatkuu, kun auto lataa tarpeeksi nopeasti. Ei tuota oo tarvinnu vielä missään odotella. Sitä on selkeästi aika vaikea ymmärtää jos ei ole sellaisen auton kanssa edennyt. Nuo 800v autot on sit ihan oma lukunsa siihen päälle.

Viime viikolla viimeksi kävin lataamassa julkisella. En käynyt edes vessassa, vaan puhtaasti marssin hakemaan juotavaa ja kolmioleivän kaverin kanssa. Itsepalvelukassojen kautta vieläpä. Siitä huolimatta en ollut maksanut ostoksiani kun puhelin ilmoitti että auton puolesta pitäisi jo jatkaa matkaa.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 272
Niinku todettu ni itse vedän useammin pysähdyksiä kuin mitä sähkis vaatisi. Tein siis jo dieselillä. En mäkään pösöllä lähtis. Kuten jo aikaisemmin sanoin, niin täytyy olla etenemiskyvyltään hyvä auto. Stellantiksella sellaista ei vielä ole tarjolla..


Hienosti kyllä taas tahalleen ymmärsit väärin.

Jos mä menen perheen kanssa päiväksi Helsinkiin, auto latautuu sillä välillä. Jos mä menen perheen kanssa kauppakeskukseen, kylpylään tms, auto latautuu sillä välillä. Siinä missä polttiksella me käytiin aina erikseen vartavasten tankkaamassa ja vieläpä kylmäasemalla hinnan vuoksi. Sen lisäksi molemmilla matkustustavoilla tulee pysähdyksiä joko huoltoasemalle, kauppaan tai muualle jossa aina latautuu tarvittaessa.

Jos ajetaan ihan vain pitkää matkaa, kuten jonnekin Lappiin mitä meillä tapahtunut nyt noin kerran kymmenessä vuodessa. Niin silloin käydään vessassa ja maks juomapullo mukaan ja matka jatkuu, kun auto lataa tarpeeksi nopeasti. Ei tuota oo tarvinnu vielä missään odotella. Sitä on selkeästi aika vaikea ymmärtää jos ei ole sellaisen auton kanssa edennyt. Nuo 800v autot on sit ihan oma lukunsa siihen päälle.

Viime viikolla viimeksi kävin lataamassa julkisella. En käynyt edes vessassa, vaan puhtaasti marssin hakemaan juotavaa ja kolmioleivän kaverin kanssa. Itsepalvelukassojen kautta vieläpä. Siitä huolimatta en ollut maksanut ostoksiani kun puhelin ilmoitti että auton puolesta pitäisi jo jatkaa matkaa.
Näissä jutuissa kyllä korostuu ne erot ajotarpeissa. Aika paljon on uusia autoja työsuhdeautoina ja niillä ajetaan työhön liittyviä ajoja. Päivämatkat voivat olla mitä vain 0-1000 km väliltä ja periltä ei lähellekän aina löydy latauspaikaa. Ajoreitit latauspisteet kyllä pakottaa semmoisiksi, että variaatiota niihin pystyy rakentamaan 0,0%.

Tuosta oli kysymys minunkin alkuperäisessä kommentissa kun viittasin siihe James Mayn lehtimielipiteeseen joka löytyy edelliseltä sivulta. Se juttu kannattaa lukea ja mielellään kommeitoida sitä juttua vasten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 890
No tässä nyt on (yllättäen) valittu se itselle mieluisin esimerkki, tämä ei toimi 99% muista autoilijoista.
Ilmainen sähkö töissä, verrataan 20 litraa diesliä/100km kuluttavaan polttikseen, 6000€ vuotuiset käyttökulut ovat melko harvassa mutta mahdollisia....
Mutta jokaiselle jotain ja vehkeet käytön mukaan...
Ei vaan kuten tuossa alla olikin niin puhuin useista eri autoista. Edellinen oli siis diesel 70litran tankilla, sillä pääsi sen reilu 1000 km tankillisella.

Mutta sitä ennen minulla oli ihan perus bensa autoja jotka kuluttivat sen 6-7 l/100km, mutta tankit ovat vaan aika pieniä ja range oli sellainen 400km. Ihan siis perus toyotaa ja nissania.

Lähinnä siis sitä toin esiin, että käsittääkseni aika harvassa ovat polttomoottoriautot joilla pääsee kusematta lappiin. Toki niitä on, mutta keskimäärin varmaan kuitenkin 600km tai alle?

Ajoin nyt ekana vuonna sähköautolla 43000km. Dieseliä olisi mennyt noin 5200€, huollot n. 700€ kun joutuisi 1,5 kertaa huoltamaan ja dieselvero oli päälle 600€. Nyt kuluja tuli 200€ veroja ja n. 300€ sähköä (sain jonkinverran ilmaista superi latausta, jota en varmaan saa jatkossa niin jokunen satanen olisi mennyt enemmän superilla oikeasti), minkäänlaista huoltoa en tehnyt. Varmaan raitisilmasuodattimet pitäisi vaihtaa, mutta ne maksavat noin 20€. Ja tälle vuodelle vaihdan jarrunesteet, mutta pullo jarrunestettä ei taida myöskään maksaa kovin paljoa.(Teen itse koska takuu ym. ei mene siinä, kuten tuossa edellisessä autossani olisi mennyt jos olisi tehnyt huollot itse)

Mutta kuten sanoin niin omalla kohdalla sähköauto on varsin ideaali kulkupeli kun saan sähköt ilmaiseksi.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 039
Niinku todettu ni itse vedän useammin pysähdyksiä kuin mitä sähkis vaatisi. Tein siis jo dieselillä. En mäkään pösöllä lähtis. Kuten jo aikaisemmin sanoin, niin täytyy olla etenemiskyvyltään hyvä auto. Stellantiksella sellaista ei vielä ole tarjolla..
Eli pysähtelit samalla tavalla usein myös dieselillä, mutta tankkaamisen koit silti ongelmaksi?
Melko erikoista, että sähköllä lataamista et näe ongelmaksi, vaikka sitä joutuu tekemään joka välissä tankkaamiseen verrattuna...
 
Liittynyt
28.04.2020
Viestejä
99
3 kuukautta sähköautoilua takana Nissan Ariyalla ja tyytyväinen olen ollut valintaan tähän asti. Hyvä testi oli heti tämä talvi kun täällä napapiirin pohjoispuolella oli useamman viikon pakkaset alle -30 asteessa. Enimmillään pakkasta -37, käytännön toimintamatka maantieajossa noilla kovilla pakkasilla ~250km.
Vaan onhan latausinfra suomessa vielä ihan lapsen kengissä. Suurtehoasemia vähän+niissäkin yleensä teho jaettu/rajattu dynaamisesti latauksessa olevien autojen kesken. Hyvä esimerkki oulu-kuusamo väli, Pudasjärvellä muutama hullu latauspaikka, muuten on tyhjää. -> Ruuhka aikaan Pudasjärvellä on laturit varattuina. Lisäksi pitäisi olla 20 eri sovellusta ladattuna puhelimeen, jos haluaa, että pystyy kaikkia latauspaikkoja hyödyntämään. Eli todellakin joutuu matkaa/lataustauot suunnittelemaan pidemmillä matkoilla.
Ariyassa plussaa myös 22kw AC-latauksesta: 22kw tolppia löytyy reilusti pitkin Suomea ja antavat kuitenkin sen reilun 20kw tehon + edullinen lataushinta. Samoin jos teholatauspisteet sattuvat olemaan täynnä niin 22kw tolpat on vapaana niin voi ottaa sen verran mehua akkuun, että pääsee perille/seuraavalle teholatausasemalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 004
Eli pysähtelit samalla tavalla usein myös dieselillä, mutta tankkaamisen koit silti ongelmaksi?
Melko erikoista, että sähköllä lataamista et näe ongelmaksi, vaikka sitä joutuu tekemään joka välissä tankkaamiseen verrattuna...
Lisäksi jos on pikainen pysähdys ja hidaslataus, niin ei edes kannata ladata koska et saa juuri mitään vrt siihen aikaan mitä laitat johtoa kiinni.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 039
Mutta sitä ennen minulla oli ihan perus bensa autoja jotka kuluttivat sen 6-7 l/100km, mutta tankit ovat vaan aika pieniä ja range oli sellainen 400km. Ihan siis perus toyotaa ja nissania.

Lähinnä siis sitä toin esiin, että käsittääkseni aika harvassa ovat polttomoottoriautot joilla pääsee kusematta lappiin. Toki niitä on, mutta keskimäärin varmaan kuitenkin 600km tai alle?
Missä Toyotassa tai Nissanissa on alle 30 litran tankki?
En itse ole omistanut yhtään polttomoottoriautoa jolla ei pääsisi yli 700km jos maantietä ajetaan, nykyinen bensa menee yli 1000km 55 litran tankilla.

Ajoin nyt ekana vuonna sähköautolla 43000km. Dieseliä olisi mennyt noin 5200€, huollot n. 700€ kun joutuisi 1,5 kertaa huoltamaan ja dieselvero oli päälle 600€. Nyt kuluja tuli 200€ veroja ja n. 300€ sähköä (sain jonkinverran ilmaista superi latausta, jota en varmaan saa jatkossa niin jokunen satanen olisi mennyt enemmän superilla oikeasti), minkäänlaista huoltoa en tehnyt. Varmaan raitisilmasuodattimet pitäisi vaihtaa, mutta ne maksavat noin 20€. Ja tälle vuodelle vaihdan jarrunesteet, mutta pullo jarrunestettä ei taida myöskään maksaa kovin paljoa.(Teen itse koska takuu ym. ei mene siinä, kuten tuossa edellisessä autossani olisi mennyt jos olisi tehnyt huollot itse)
Noilla kilometreillä sähköauto on varmasti sopiva kulkine, sitä en kiistä.
On silti itsensä ja muiden huijaamista tuijottaa pelkkiä käyttövoimaan meneviä kuluja, todelliset kulut voi laskea vasta auton vaihdon yhteydessä.
Noilla ajomäärillä akuston takuu on ummessa jo 5 vuoden jälkeen, jälleenmyyniarvo on mitä on...
Edit. Väärä ketju, luulin että ollaan täällä Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 233
Telkkarissa tuli mainos uudistetussa bz4x:stä. Mitäköhän tuohon nyt on mahdollisesti uudistettu (jotain nappia siinä mainoksessa painettiin, olisiko ollut sitten esilämmitysnappulaa)?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 890
Noilla kilometreillä sähköauto on varmasti sopiva kulkine, sitä en kiistä.
On silti itsensä ja muiden huijaamista tuijottaa pelkkiä käyttövoimaan meneviä kuluja, todelliset kulut voi laskea vasta auton vaihdon yhteydessä.
Noilla ajomäärillä akuston takuu on ummessa jo 5 vuoden jälkeen, jälleenmyyniarvo on mitä on...
Edit. Väärä ketju, luulin että ollaan täällä Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.
Toisaalta jälleenmyyntiarvo millä tahansa autolla on aika huono kun kilometrilukema lähentelee 300tkm joten sinänsä samantekevää. Ajatus oli ajaa se 400tkm+ ja sitten jos akku on vielä käyttökelpoinen niin laittaa se aurinkopaneeleiden kaveriksi kodin sähkövarastoksi ja myydä loppuauto varaosina/pistää vain romuksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
No kun ei tankkailtu täyteen. Noin 1000km pääsi tankilla, mutta käytännössä tankattiin 300-450km verran kun rahalle oli muutakin käyttöä.
Ei kuulosta kovin uskottavalta, että joku ajaa kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa sähköautolla ja on samaan aikaan niin katki ettei ole varaa tankata autoa täyteen. Normaalisti tankataan täyteen, koska muu on hyvin vaivalloista puliukkotouhua.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Ei kuulosta kovin uskottavalta, että joku ajaa kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa sähköautolla ja on samaan aikaan niin katki ettei ole varaa tankata autoa täyteen. Normaalisti tankataan täyteen, koska muu on hyvin vaivalloista puliukkotouhua.
Kyllä se vaan niin menee kun rahaa tippuu pisin kuukautta pikkuhiljaa sieltä täältä ja pitää ruokaa ostaa ja laskuja maksella. Sähköllä voi ajaa 1000-2000km kuussa enemmän eikä se näy vielä juuri missään ja sekin vähä näkyy kerran kuussa, kun taas dieselillä puhuttiin heti 300 eurosta kun tankki oli 150e..
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
927
Kyllä se tuo sähköautoilu vähän eri ajattelun vaatii kuin polttisautoilu. Taas yhden sortin matkatarina sähköautolla alla.

Nyt viime lauantaina käytiin heittämässä noin 310km suuntaansa oleva lenkki sähkö Enyaqilla. Lähtiessä auto arvioi että reilun 380km pääsisi, eli kohteeseen saakka olisi pitänyt päästä ilman välilatauksia. No meillä oli jo valittuna välille noin 235km päähän kahvipaussi ABC asemalle, koska kohteessa ei ollut latausmahdollisuutta. Matkalla olikin sitten kokoajan loskapaskaa tiellä, pahimmillaan useita senttejä että piti ihan kieli keskellä suuta körötellä sohjopatjojen välissä vähän puhtaampia raiteita.
Kun päästiin tuonne ABC:lle niin oli 15% eli jonkun 40-50km verran virtaa akussa.
Kahvittelun aikana akkuun tuli virtaa niin että arvio oli noin reilun 200km range. Tällä päästiin tuo loppupätkä kohteseen, ja arvioitiin että päästään iltapäivällä vielä takaisin samalle ABC:lle syömään ja lataamaan lisää virtaa kotimatkaan. Ja niin päästiinkin ja 17% oli virtaa kun oltiin takaisin ABC:lla lataamassa ja syömässä.
Latailtiin joku 83% saakka ja arvio oli autolla että kotiin saakka voisi päästä.
No ei päässyt kun puolivälissä alkoi räntäsade uudelleen ja rangelukemat alkoi hupenemaan. Piti vielä reilun 50km päässä kotoa pysähtyä kertaalleen ottamaan yhden kahvikupillisen ajaksi sähköä ja sillä päästiinkin sitten jo reilusti kotiin. Ilman stoppia olisi pitänyt vetää ihan nollille mittari, eikä tuolla välillä enää ollut latauspaikkoja ennen kotia.

Polttiksella olisi todennäköisesti ihan samat ABC pysähdykset tehty. Tosin paikka ei todennäköisesti olisi ollut ABC vaan joku muu pienempi huoltis. Nyt paikka valikoitui latausmahdollisuuden mukaan.
Pois tullessa tuo viimeinen stoppi oli ainoa aidosti ylimääräinen jota ei polttiksella olisi tehty.
Eli noin 15min meni ylimääräistä aikaa tällä reissulla vs. polttis.
Rahaa säästyi nykyisillä polttiaineen hinnoilla noin 25-35€ (karkea arvio) verrattuna bensa/dieselautoon. Tuossa raskaahkossa kelissä nykyaikainen polttiskin olisi varmaan sen 5 - 6 litraa imaissut per 100km kun mentiin koko matka 80km/h rajoitusalueen perus maantietä, poislukien alun ja lopun muutaman kilsan taajamapyöritys.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
70
Onko kenelläkään tietoa siitä, jatketaanko mahdollisesti tuota tänä vuonna päättyvää alennusta sähkäreiden käyttöetuun? Toivottavasti tulisi, mutta näyttää kovasti siltä, että sähköautoiljoilta halutaan vaan nyhtää entistä enemmän rahaa...

"Veroalennus koskee sekä käyttöedun ja vapaan edun autoja, jotka on ensirekisteröity vuonna 2021 tai sen jälkeen. Täyssähköisille työsuhdeautoilla myönnetään 170€/kk alennus kuukausikohtaisesta perusarvosta."

 

Abe

Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
192
Onko kenelläkään tietoa siitä, jatketaanko mahdollisesti tuota tänä vuonna päättyvää alennusta sähkäreiden käyttöetuun? Toivottavasti tulisi, mutta näyttää kovasti siltä, että sähköautoiljoilta halutaan vaan nyhtää entistä enemmän rahaa...

"Veroalennus koskee sekä käyttöedun ja vapaan edun autoja, jotka on ensirekisteröity vuonna 2021 tai sen jälkeen. Täyssähköisille työsuhdeautoilla myönnetään 170€/kk alennus kuukausikohtaisesta perusarvosta."

Eikös tuo ole 2025 loppuun asti ja sitten vasta poistuu? Kovasti vaikuttaa siltä että sen jälkeen ei ole tulossa jatkoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 468
Onko kenelläkään tietoa siitä, jatketaanko mahdollisesti tuota tänä vuonna päättyvää alennusta sähkäreiden käyttöetuun? Toivottavasti tulisi, mutta näyttää kovasti siltä, että sähköautoiljoilta halutaan vaan nyhtää entistä enemmän rahaa...

"Veroalennus koskee sekä käyttöedun ja vapaan edun autoja, jotka on ensirekisteröity vuonna 2021 tai sen jälkeen. Täyssähköisille työsuhdeautoilla myönnetään 170€/kk alennus kuukausikohtaisesta perusarvosta."

Eipä kait tuosta kellään ole parempaa tietoa. Tarkennuksena se on päättymässä ensi vuoden jälkeen ei vielä sentään tänä vuonna. Mutta toki esim. 3v liisarin oton kanssa on melkoisen epävarmassa tilanteessa tällä hetkellä, kun ei tiedä maksaako päälle vuoden reilusti enemmän vai ei. Vähän itsekin pähkäilen tuon asian kanssa, kun veroedun jatkumisella ottaisi mielellään sähköauton vaikka se on silti hieman kalliimpi ratkaisu mutta tuon päättymisen jälkeen ero alkaa olemaan jo turhan suuri.

Huonoltahan tuon jatkon suhteen näyttää, kun ministeri kannattaa poistoa. Joku autoliitto taisi kuitenkin vahvasti puhua jatkon puolesta. Hieman taitaa olla myös väärää tietoa ministerin kannan taustalla. Hän oli muistaakseni sitä mieltä, että suurin osa autoeduista tulee palkan päälle vaikka ei taida kyllä noin mennä. Tuon takia poistolla ei kuulemma olisi suurta vaikutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
3 kuukautta sähköautoilua takana Nissan Ariyalla ja tyytyväinen olen ollut valintaan tähän asti. Hyvä testi oli heti tämä talvi kun täällä napapiirin pohjoispuolella oli useamman viikon pakkaset alle -30 asteessa. Enimmillään pakkasta -37, käytännön toimintamatka maantieajossa noilla kovilla pakkasilla ~250km.
Oliko tämä isompi- vai pienempiakkuinen versio?
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 357
Eikös tuo ole 2025 loppuun asti ja sitten vasta poistuu? Kovasti vaikuttaa siltä että sen jälkeen ei ole tulossa jatkoa.
Bensa-Purra ja Diesel-Lulu pitävät huolen ettei jatketa. Lisää veronkorotuksia on kyllä tulossa sähköautoilijoille. No ei se mitään voin kyllä ajaa bensa- tai dieselautollakin jatkossa.
 

Ronald McDonald

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.02.2024
Viestejä
308
Ei se nyt ollut pointti vaan sähköautoilun houkuttelevuuden laskeminen kun valtion pitäisi samalla saada päästöt kuriin.
Valtion pitäisi saada päästöt kuriin mutta sinä vaihdat takaisin saastuttavampaan dieseliin, jos verot hieman nousee. Eli yksilötasolla sinua ei taida ne päästöt kiinnostaa vaan kyse onkin rahallisesta säästöstä? Ymmärrän, itseänikin ottaa päähän maksaa enemmän veroja. Mutta tosiasia on että tämä valtio on syvällä velkakuopassa ja niitä veroja on saatava joka lähteestä. Vaikka ne verot nousisivat niin silti on halvempi sähköllä ajella ja sinulle tulee hyvä mieli kun säästät luontoa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Valtion pitäisi saada päästöt kuriin mutta sinä vaihdat takaisin saastuttavampaan dieseliin, jos verot hieman nousee. Eli yksilötasolla sinua ei taida ne päästöt kiinnostaa vaan kyse onkin rahallisesta säästöstä? Ymmärrän, itseänikin ottaa päähän maksaa enemmän veroja. Mutta tosiasia on että tämä valtio on syvällä velkakuopassa ja niitä veroja on saatava joka lähteestä. Vaikka ne verot nousisivat niin silti on halvempi sähköllä ajella ja sinulle tulee hyvä mieli kun säästät luontoa.
Sen takia verollista ohjausta (esim. sähköautoiluun) juuri tehdään jotta ihmiset tekisivät niitä haluttuja ympäristövalintoja, joita eivät tekisi ilman taloudellista insentiiviä? Sama juttu kuinka tupakkaa verotetaan niin paljon jotta ihmiset välttelisivät sen polttamista.

Jos sähköautoilun km-kulut eivät olisi paljon alhaisemmat kuin bensiiniauton, olisin luultavasti pysynyt bensa-autoilussa. En häpeä myöntää sitä.

(Vain) autoilun kovempaa verottamista on sikäli outoa perustella valtion verotulojen tarpeella että aivan hyvin voidaan korottaa olemassaolevia veroja, jotka osuvat myös sähköautoilijoihin. Esim. kaksinkertaistetaan sähkövero, problem solved. Ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan ja yrittää kehittää monimutkaisia GPS-seurantakilometriverohimmeleitä, jos siis se ongelma jota yritetään ratkaista on valtion verotulojen kasvattaminen.

Kyllä, sähköveron korotus osuisi kaikkiin sähkökuluttajiin mutta sen pitäisi olla pelkästään etu (laajempi lisäveron maksajien määrä) jos tosiaan se alkuperäinen ongelma oli valtion liian vähäiset verokertymät. Eivät autoilijat ole mikään erillinen ihmisryhmä joka ei maksa mitään muita veroja kuin ainoastaan autoiluun rajoitettuja veroja.

Jos taas on jokin ideologinen tai poliittinen syy kohdistaa veronkorotukset vain ja ainoastaan (sähkö)autoilijoihin, sanottakoon se sitten suoraan ja kiertelemättä. Niissä vain on se huono puoli että jos ihmiset alkavat sen takia vähentää (sähkö)autoiluaan, verokertymä laskee jälleen ja taas mietitään miten veroja saataisin kerättyä ihmisiltä lisää. Ehkä hengitysvero, pyöräilyvero, kävelyvero?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
On ollut selvää jo vuosia, näissäkin keskusteluissa, että sähkisten yleistyminen pienentää autoilusta saatavia verotuloja, ja että sähkiksiä tullaan tulevaisuudessa verottamaan enemmän kuin nyt. Tässä ei liene mitään uutta ja yllättävää.
Kyseenalaistan näkemyksen että nuo puuttuvat verot on aivan pakko yrittää edelleen nyhtää vain autoilusta. Ei se ole mikään luonnonlaki.

Onko ajatus esim. yleisestä sähköveron korotuksesta mahdoton, ja jos on, miksi?

Myös se että ihmiset vähentäisivät autoilua vähentäisi autoilusta saatavia verotuloja. Mitä luulet että silloin pitäisi tehdä, vai eikö silloin verotulojen laskulla olekaan väliä?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 033
Onko ajatus esim. yleisestä sähköveron korotuksesta mahdoton, ja jos on, miksi?
Jos paikataan autoilusta satavaa verotuloa, niin miksi talkoisiin pitäisi osalistua kaikkien sähkönkäyttäjien?

Myös se että ihmiset vähentäisivät autoilua vähentäisi autoilusta saatavia verotuloja. Mitä luulet että silloin pitäisi tehdä, vai eikö silloin verotulojen laskulla olekaan väliä?
Aivan jos autoilusta saatavat verotulut tiippuisivat vaikka 20 % vähentyneen ajelun seurauksena, niin aivan varmasti puuttuvia verotuloaja paikattaisin jollain tavallla. Josko nostamalla olemassaolevia tai keksimällä jokin uusi vero.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 357
Valtion pitäisi saada päästöt kuriin mutta sinä vaihdat takaisin saastuttavampaan dieseliin, jos verot hieman nousee. Eli yksilötasolla sinua ei taida ne päästöt kiinnostaa vaan kyse onkin rahallisesta säästöstä? Ymmärrän, itseänikin ottaa päähän maksaa enemmän veroja.
Niin no eiköhän hinta ohjaa suurinta osaa kuluttajista. Harvalla on varaa tai halua olla vihreämpi kuin tarvitsee. (Itse kyllä jonkinverran ajattelen ympäristöä, maksan esim. ekstraa tuulisähköstä mutta nyt ei ole kyse minusta.) Kärjistin vähän.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Jos paikataan autoilusta satavaa verotuloa, niin miksi talkoisiin pitäisi osalistua kaikkien sähkönkäyttäjien?
Siksi koska hekin hyötyvät ja ovat aina hyötyneet autoilijoilta kerätyistä ylikorkeista kateellisuusveroista. Autoilusta kerättyjä veroja ei ole koskaan korvamerkitty käytettäväksi vain esim. tiestön kunnossapitoon. (Toisaalta vaikka olisikin, en välttämättä ole sitäkään mieltä että vain autoilijoiden pitäisi kustantaa tiestön kunnossapito koska tiestö hyödyttää koko yhteiskuntaa, ei vain autoilijoita; sama kuin sanoisi että neuvoloiden/päiväkotien/koulujen ylläpito pitäisi olla vain lapsia omaavien perheiden taloudellisella vastuulla, tai että vain sairaiden pitäisi maksaa terveysasemien ja sairaaloiden ylläpidosta).

Toinen perustelu on se että silloin veronmaksajia on enemmän, joka auttaa siinä alkuperäisessä ongelmassa eli valtion verotulojen väitetyssä vajeessa.

Kuten sanoin, se että Suomessa on ainakin viime vuosikymmeninä ollut tapana yliverottaa autoilua ei ole mikään luonnonlaki mistä ei ole mahdollista eikä lupa poiketa; kyseessä on ideologia ja politiikka. Esim. autovero otettiin aikoinaan käyttöön väitteellä että kyseessä on vain väliaikainen vero, silti sitä peritään edelleen koska miksipäs ei. Erinäisistä erillisveroista on kyllä silloin tällöin luovuttu, esim. koiravero (joka tosin taisi olla kunnallinen vero). Ei ole mikään luonnonlaki että verot ja verojen määrä voivat aina vain kohota, eivät koskaan laskea.

Jos olet sitä mieltä että mistään verotulosta ei voida luopua ilman että kohdistetaan samansuuruinen vero takaisin juuri aiempaan kohderyhmään, siinä tapauksessa esim. poistuneen koiraveron tilalle olisi pitänyt kehittää vaikka koirankakkavero, koska "miksi koiria omistamattomien pitäisi osallistua talkoisiin joissa paikataan koirista saatavaa verotuloa?".

Aivan jos autoilusta saatavat verotulut tiippuisivat vaikka 20 % vähentyneen ajelun seurauksena, niin aivan varmasti puuttuvia verotuloaja paikattaisin jollain tavallla. Josko nostamalla olemassaolevia tai keksimällä jokin uusi vero.
Eli missä ongelma? Miksei siis voida jo nyt esim. korottaa yleistä sähköveroa, joka osuu myös sähköauton lataajiin, mutta ei ole riippuvainen vain heistä?

Veikkaan perustelujen olevan ideologisia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 033
Verojen kohdistaminen on mielestäni tärkeää. Otetaan esimerkki: närpiöläinen tomaatinkasvattaja , jolla on aivan hillittömät sähkölaskut jo nyt, niin olisiko reilua että heidän sähkölaskut kasvaa entisestään jotta sähköautoilijoiden kulut eivät nousisi liikaa. Itse en näe tätä kovin oikeudenmukaisena. Jokin diesel autoista tuttu käyttövoimavero olis parempi ratkaisu. Kohdistuisi oikeasti.

Lisäksi kun tomattien hinta nouseee sähkölaskun mukana, nouse myös kerättävä AVL vero. Eli tomaatin mutustelijatkin pääsevät nauttimaan siitä että sähköautolla ajo on halpaa. Reilua ? Toki sähköautoilijatkin syövät tomaatteja :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Verojen kohdistaminen on mielestäni tärkeää. Otetaan esimerkki: närpiöläinen tomaatinkasvattaja , jolla on aivan hillittömät sähkölaskut jo nyt, niin olisiko reilua että heidän sähkölaskut kasvaa entisestään jotta sähköautoilijoiden kulut eivät nousisi liikaa. Itse en näe tätä kovin oikeudenmukaisena. Jokin diesel autoista tuttu käyttövoimavero olis parempi ratkaisu. Kohdistuisi oikeasti.
Toisaalta ei ole myöskään oikein että minä joutuisin maksamaan autoilustani nykyistä enemmän koska tarvitsen autoani esim. päästäkseni töihin ja takaisin kotiin. Miksi olisi oikein että työmatka-autoiluni (ja muunkin autoiluni) hinta kohoaisi hillittömästi vain jotta närpiöläiset tomaatinkasvattajat voivat edelleen kasvattaa tomaatteja keskitalvella Suomessa joka ei sovellu tomaattien kasvatukseen ainakaan keskitalvella?

Jos joku haluaisi kasvattaa palmupuita ja duriania Suomessa keskitalvella sähkölämmityksellä, onko yhteiskunnan tehtävänä mahdollistaa tämä hänelle tarjoamalla hänelle muita, esim. sähköautoilijoita, halvempaa sähköä alennetun sähköveron muodossa? Vai voitaisiinko sanoa että jos hän ei saa toimintaansa kannattavaksi Suomessa ilman tukia, luopukoot ajatuksesta?

Sinänsä kuvittelisin närpiöläisen tomaatinkasvattajan pystyvän vähintään vähentämään sähkökulut verotuksessaan, ettei ainakaan joudu maksamaan niihin menevistä rahoista veroa.
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 033
Eikös kaikille ollut alusta asti selvää että 0% autovero oli tarkkoitettu buustaamaan autoilun sähköistymistä ja että se tulisi ennemmin tai myöhemmin "poistumaan" ? Joten ei tämän pitäisi tulla yllätyksenä kenellekkään.

Turha tästä jankata. Omasta mielestä jollain aikajäneteellä myös sähköautoille kuulu jonkinmoinen autovero. haluan uskotella itselleni että autoverolla ja polttoaineverolla pidetään tieinfraa kunnossa tjsp. Siksi en siitä jaksa hirveästi vikistä. Kallista on, mutta hyvään tarkoitukseen mene.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Menisikin edes tiestön ylläpitoon. Tällä hetkellä taitaa mennä lähinnä sote-alueiden keikkalääkärien 25k€/kk palkkioihin.

"Väliaikaisella autoverolla" viittasin 1958 voimaan tulleeseen autoveroon, en siihen miten sähköautoja on verokohdeltu parina viime vuonna.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
575
3 kuukautta sähköautoilua takana Nissan Ariyalla ja tyytyväinen olen ollut valintaan tähän asti. Hyvä testi oli heti tämä talvi kun täällä napapiirin pohjoispuolella oli useamman viikon pakkaset alle -30 asteessa. Enimmillään pakkasta -37, käytännön toimintamatka maantieajossa noilla kovilla pakkasilla ~250km.
Vaan onhan latausinfra suomessa vielä ihan lapsen kengissä. Suurtehoasemia vähän+niissäkin yleensä teho jaettu/rajattu dynaamisesti latauksessa olevien autojen kesken. Hyvä esimerkki oulu-kuusamo väli, Pudasjärvellä muutama hullu latauspaikka, muuten on tyhjää. -> Ruuhka aikaan Pudasjärvellä on laturit varattuina. Lisäksi pitäisi olla 20 eri sovellusta ladattuna puhelimeen, jos haluaa, että pystyy kaikkia latauspaikkoja hyödyntämään. Eli todellakin joutuu matkaa/lataustauot suunnittelemaan pidemmillä matkoilla.
Ariyassa plussaa myös 22kw AC-latauksesta: 22kw tolppia löytyy reilusti pitkin Suomea ja antavat kuitenkin sen reilun 20kw tehon + edullinen lataushinta. Samoin jos teholatauspisteet sattuvat olemaan täynnä niin 22kw tolpat on vapaana niin voi ottaa sen verran mehua akkuun, että pääsee perille/seuraavalle teholatausasemalle.
Latauskartta.fi :n mukaan pudasjärvellä on 15 suurteholatauspistettä. Epäilen että vain ABC:llä on noista ruuuhkaa tai merkittävää tehonjakoa.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
BANNED
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 556
Bensa-Purra ja Diesel-Lulu pitävät huolen ettei jatketa. Lisää veronkorotuksia on kyllä tulossa sähköautoilijoille. No ei se mitään voin kyllä ajaa bensa- tai dieselautollakin jatkossa.
Ei se nyt ollut pointti vaan sähköautoilun houkuttelevuuden laskeminen kun valtion pitäisi samalla saada päästöt kuriin.
Ihan mielenkiinnosta, luulitko oikeasti etteikö sähköautoja ruvettaisi verottamaan jossain kohtaa rankemmin? Ihan näin aikuisten oikeasti. Ei siinä ole puoluetaustalla mitään merkitystä, vaan kyseessä on normaali keino kun valtion verotulot pienenee sähköautojen vuoksi, tehdään korjausliike. Jos tämä on jollain tasolla yllättävää tai tulee puskista, en tiedä itkeäkö vaiko nauraa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 118
Eikös kaikille ollut alusta asti selvää että 0% autovero oli tarkkoitettu buustaamaan autoilun sähköistymistä ja että se tulisi ennemmin tai myöhemmin "poistumaan" ? Joten ei tämän pitäisi tulla yllätyksenä kenellekkään.

Turha tästä jankata. Omasta mielestä jollain aikajäneteellä myös sähköautoille kuulu jonkinmoinen autovero. haluan uskotella itselleni että autoverolla ja polttoaineverolla pidetään tieinfraa kunnossa tjsp. Siksi en siitä jaksa hirveästi vikistä. Kallista on, mutta hyvään tarkoitukseen mene.
Sähköautoilla on jo huomattavasti korkeampi ALV hankintavaiheessa. Tuosta hankintaa haittaavasta seikasta ja samanaikaisista päästövähennystavoitteista johtuen sähköautojen autoveroa ei kerätä enää yhdellä iskulla ostovaiheessa, vaan sen sijaan 2,22-kertaisena vuosittaisena ajoneuvoverona verrattuna ennen 1.10.2021 käyttöönotettuihin sähköautoihin. Sähköautoja käyttövoimaverotetaan kokonaismassan mukaan. Lisäksi energiasta, eli sähköstä, maksetaan sähköveroa alveineen yhtä paljon per kWh kuin muutkin normaalit sähkönkäyttäjät.

Polttoaineisiin on laitettu veroa energiasisällön ja CO2-päästöjen mukaan. Paitsi dieseliin ei täysimääräisenä, ja puuttuva osa kerätään korkeahkona vuosittaisena käyttövoimaverona.

Sähköautojen energiaverotus on aika pientä. Tähän on yksinkertainen syy: energiaa menee lämpönä harakoille vähemmän ja sähkön CO2/kWh on Suomessa enää 70 g (ka. 2020-2022).

Sähköauto 20 kWh/100 km:
20 * 70 / 100 = 14 g/km CO2

Bensiiniauto 5 l/100 km:
~115 g/km CO2

Jos ja kun sähköveron korottaminen tekisi muusta kuin autojen sähköstä liian kallista, tarkoittanee se, että sähköä verotetaan jo ihan riittävästi. Sähköautot vaan ovat niin energiapihejä ja pienipäästöisiä, että käytöstä saatavat verot jäävät pienemmäksi. Jos verotuloja tarvitaan lisää, olisi oikeammin tehdä laaja tasokorotus veroihin tarvittaessa painotuksia hienosäätäen hyvien/haitallisten asioiden välillä. Ei olisi oikein lätkäistä kaurahiutaleille korkeaa veroa, jos sokeriveron tuotto pienenisi massojen vaihtaessa karkit kaurapuuroon.


Tieinfrasta ja hyvästä tarkoituksesta. Tieliikenteen verotuksen tavoite on pääasiassa valtiontaloudellinen. Veroja kerätään tieliikenteestä 8 mrd ja tieverkon hyväksi palautuu 1 mrd.

 

Liitteet

Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
366
Eipä kait tuosta kellään ole parempaa tietoa. Tarkennuksena se on päättymässä ensi vuoden jälkeen ei vielä sentään tänä vuonna. Mutta toki esim. 3v liisarin oton kanssa on melkoisen epävarmassa tilanteessa tällä hetkellä, kun ei tiedä maksaako päälle vuoden reilusti enemmän vai ei. Vähän itsekin pähkäilen tuon asian kanssa, kun veroedun jatkumisella ottaisi mielellään sähköauton vaikka se on silti hieman kalliimpi ratkaisu mutta tuon päättymisen jälkeen ero alkaa olemaan jo turhan suuri.

Huonoltahan tuon jatkon suhteen näyttää, kun ministeri kannattaa poistoa. Joku autoliitto taisi kuitenkin vahvasti puhua jatkon puolesta. Hieman taitaa olla myös väärää tietoa ministerin kannan taustalla. Hän oli muistaakseni sitä mieltä, että suurin osa autoeduista tulee palkan päälle vaikka ei taida kyllä noin mennä. Tuon takia poistolla ei kuulemma olisi suurta vaikutusta.
Jep - pyysin jo nykyisen sähkärin liisarisopparin venytystä kesään -25 vähän sillä kulmalla, että en pidä mitään kiirettä uuden tilauksen kanssa. Menee sitten kakkosauton kanssa kesän yli ja ihmettelee syksyllä mitä tehdä. Itsellä lähtee verotusarvo netosta, joten jos kaikki vaihtoehdot ovat samalla viivalla, homma kallistuu aika todennäköisesti hybridi-superbiin tai V60:een. Niillä selviän normiajot ok sähköllä.

Aikaisemmin joku kommentoikin matkantekoa auton ehdoilla ja tämän kyllä allekirjoitan täysin sähköisen voimalinjan kanssa. Nyt Mc:t ja aakkosasemat ovat tulleet todella tutuiksi ja tämän talven myötä sentään Nesteistä on saanut vaihtelua. En ainakaan pysty romantisoimaan mitenkään sitä, että onpa mukava pysähdellä siellä sun täällä rauhassa vaan myönnän, että matkanteko on enemmän suorittamista itselleni. Ja voin suoraan myös myöntää, että itselleni isoin ohjaava tekijä on itse auton fiilis sekä autoilun hintalappu.

Joku 400-500km suuntaansa menee sähkön kanssa aivan heittämällä ilman minkäänlaista draamaa, mutta sen yli tulee kyllä pientä pyörittelyä missä pysähtyy, koska syö ja kauanko siihen on aikaa. Nimittän MEBbiläisen kanssa on sekin, että akkua ei saa päästää liian täyteen, jotta on sopivat prosentit seuraavalla lataustauolla. Ja jos sinne seuraavalle stopille mennään vaikka 20%+ SOC:lla, latausnopeus hyytyy selkeästi ja tuo vaikuttaa moninkertaisesti enemmän kuin kohkattu akun esilämmityksen puute (koska jos laturille mennään matkassa alle 10% SOC:n eipä se tunnu missään onko tuota akkua esilämmitetty vai ei, tuo Q4 50q lataa ihan ok aina).
 
Liittynyt
28.04.2020
Viestejä
99
Latauskartta.fi :n mukaan pudasjärvellä on 15 suurteholatauspistettä. Epäilen että vain ABC:llä on noista ruuuhkaa tai merkittävää tehonjakoa.
9 kpl niitä minun laskujen mukaan on. Toki jos niihinkään ei mahdu niin seuraavat on heti vieressä 130km päässä Kuusamossa tai 90km päässä Oulussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 890
Lisäksi kun tomattien hinta nouseee sähkölaskun mukana, nouse myös kerättävä AVL vero. Eli tomaatin mutustelijatkin pääsevät nauttimaan siitä että sähköautolla ajo on halpaa. Reilua ? Toki sähköautoilijatkin syövät tomaatteja :)
Miksi sähköautoilu ei saisi olla halpaa? Ihan yhtä hyvin voidaan olla sitä mieltä että tomaatit ovat liian halpoja, niissähän voisi olla vaikka tomaattivero 1000€/vuosi tomaatin syönnistä. Nythän tomaatinsyöjät ovat ihan vapaamatkustajia kun eivät maksa 1000€/v tomaattiveroa.

Se että autoilusta on kerätty ennen paljon veroja ei ole mikään syy tehdä niin jatkossakin ihan yhtä hyvin voidaan samat vero eurot kerätä jostain muualtakin. Autoilusta kerätyistä veroista vain pieni osa menee teiden ylläpitoon, eli sekään ei ole mikään syy kerätä autoilusta niin paljoa veroa.

Alvia ja kiinteistöveroakin voisi nostaa, niitä ei pääse pakoon kukaan joten verokertymä olisi taattu.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 004
Miksi sähköautoilu ei saisi olla halpaa? Ihan yhtä hyvin voidaan olla sitä mieltä että tomaatit ovat liian halpoja, niissähän voisi olla vaikka tomaattivero 1000€/vuosi tomaatin syönnistä. Nythän tomaatinsyöjät ovat ihan vapaamatkustajia kun eivät maksa 1000€/v tomaattiveroa.

Se että autoilusta on kerätty ennen paljon veroja ei ole mikään syy tehdä niin jatkossakin ihan yhtä hyvin voidaan samat vero eurot kerätä jostain muualtakin. Autoilusta kerätyistä veroista vain pieni osa menee teiden ylläpitoon, eli sekään ei ole mikään syy kerätä autoilusta niin paljoa veroa.

Alvia ja kiinteistöveroakin voisi nostaa, niitä ei pääse pakoon kukaan joten verokertymä olisi taattu.
ALVin nostaminen on nostettu myös pöydälle. Sähköautossa ei ole kunnon verotusta, niin se tullaan siiheen lisäämään. Nyt nautitaan, kohta ei.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 472
Viestejä
4 216 748
Jäsenet
71 060
Uusin jäsen
Olkiluodon pääinsinööri

Hinta.fi

Ylös Bottom