Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 897
li siis mistä? Siitä että itse renkaiden sijaintia kierrätetään vaihtojen välillä akseleilla vaiko jostakin ihan muusta? Avaa nyt vähän ettei ihan yksipuoliseksi mene tämä keskustelu.
Kommentoit asiaa lukematta referoimaani artikkelia. Sieltä se olis selvinnyt.
Mutta joo, kyseessä oli renkaiden kierrätyksestä etu ja taka-akselien välillä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 897
Lisäksi sähköautojen käyttämien renkaiden rakenne voi vierintävastuksen vähentämiseksi olla tavanomaista kuluvaisempi.
Mutta miten tuo väite että vierintävastukseltaan pienet renkaat ( sähköautoisssa ?) ovat kulumisherkempiä.
Ihan tätäkään logiikkaa en osta mukisematta. Eikös tuollaiset kulumista kestävät renkaat ole lähtökohtaisesti kovempaa kumia joka kestää kulumista paremmin ( suurempi painoko sitten kompensoi tämän edun ? )
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
276
Kommentoit asiaa lukematta referoimaani artikkelia. Sieltä se olis selvinnyt.
Mutta joo, kyseessä oli renkaiden kierrätyksestä etu ja taka-akselien välillä.
Aivan, siitä pahoittelut, artikkelia en tosiaan lukenut. Uskoisin että Suomessa tuo kierrätys ei muodostu ongelmaksi kun meillä pääasissa kuitenkin vielä rengassarjat vaihtuu kesä- ja talvikausien välillä. Ammattimainen rengasfirma osaa kyllä merkitä että mikä rengas on ollut missäkin nurkassa että renkaat ovat rotaatiossa vähintäänkin akseleiden osalta.
Joskus seurasin hetken aikaa ulkomaisia (usa) foorumeita Teslan osalta ja siellä tosiaan useammin nousi esiin että millaisessa kilometrikierrossa renkaat ihmisillä ovat. Kustannussäästöjä etsivät, tasaisen kulumisen osalta.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
335
Mutta miten tuo väite että vierintävastukseltaan pienet renkaat ( sähköautoisssa ?) ovat kulumisherkempiä.
Ihan tätäkään logiikkaa en osta mukisematta. Eikös tuollaiset kulumista kestävät renkaat ole lähtökohtaisesti kovempaa kumia joka kestää kulumista paremmin ( suurempi painoko sitten kompensoi tämän edun ? )
Kulutuspintaa vähemmän vierintävastus edellä, ei koske kaikkia, mut esim. Vwllä ollu ongelmia yhen merkkisten ensikumien kans.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 897
Ammattimainen rengasfirma osaa kyllä merkitä että mikä rengas on ollut missäkin nurkassa että renkaat ovat rotaatiossa vähintäänkin akseleiden osalta.
Tekeekö rengasfirmat tätä oikeasti ? En tiedä kun veivaaan itse renkaat alle. Mitä nyt seurannyt sesonkivaihtoa sivusta, niin tuntuuu olevan sen verran kiire, että eivät taida tehdä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Mutta miten tuo väite että vierintävastukseltaan pienet renkaat ( sähköautoisssa ?) ovat kulumisherkempiä.
Ihan tätäkään logiikkaa en osta mukisematta. Eikös tuollaiset kulumista kestävät renkaat ole lähtökohtaisesti kovempaa kumia joka kestää kulumista paremmin ( suurempi painoko sitten kompensoi tämän edun ? )
Jos vertaat rengasta jotka optimoitu pieneen energiankulutukseen ja etsit renkaan joka on pitkäikäinen, kestää paljon ajoa, niin on ihan uskottava väite.

Energiatehokas rengas ei sinänsä tarkoita että se kuluisi erityisen nopeasti, mutta sen suunnittelussa ei ole kärkenä pitkä käyttöikä, voi silti kulua tavista hitaammin, mutta se ns kulutusikkuna voi olla pienempi. Eli niihin ei suunnitella mitään 10millin urasyvyyttä, kovaa kulutuspintaa, vaan se urasyvyys käyttöväli on pienempi. Mutta polttisrenkaissakin se urasyvyys käyttöalue myös pienentynyt ja onhan se kulutus polttiksissakin tärkeää.


Rengaskokoa ei pidä kokonaan unohtaa, eli sillä voi kulumaa pienentään
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
609
”Kyselyn mukaan 39 prosenttia sähköautojen omistajista kertoi vaihtavansa autonsa rengaskerran kerran vuodessa.”

Yeah right. Kertookin kaiken oleellisen artikkelin faktoista.
Ja niinhän artikkelissa ei lue. Suora lainaus artikkelista:
"Thirty-nine percent of BEV owners said they had to replace their tires at least once in the past 12 months, compared to just 20% of gas car owners admitting the same."

Sähköautoissa renkaiden paikkojen kierrättämistä hankaloittaa se että, useassa autossa on erikokoiset renkaat etu- ja taka-akselilla.

Kun iso osa talvirenkaista on pyörimissuunnallisia, niin silloin paikkoja ei vaihdella.

Korostuu tehokkailla takavetoisilla autoilla, joissa taka renkaat kuluu nopeammin.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 472
Linkkaan tämän jutun tänne, mutta en tartu nyt rengaskulumaan, vaan poimin jutusta yhden kohdan :

Vaikka sä et kulumaan tarttunutkaan ni mä tartun. :D
Itellä nyt model 3 performancella ajettu 16tkm noilla kitkoilla ja 0,4mm oli kuluma. Mun mielestä todella vähän yli 500hp autoon.

Samansuuntaista kuullut kaikilta tutuilta, että renkaat kuluu jopa hitaammin kuin polttiksessa. Toki ne sileäksi saa jos kokoajan revität mut saa polttiksessakin.
No sit eilen osui yhdessä Facebook ryhmässä Nokian renkaiden tyypin teksti, joka mun mielestä on aikalailla luotettavampaa dataa kuin mitkään uutiset:

Meillä on taksimittausringissä toistasataa autoa Suomessa etelästä pohjoiseen ja keskieurooppaa myöten.
On vaikeaa verrata yksiselitteisesti tietyn renkaan kulumaa eri autoissa, jos määrät eivät ole tilastollisesti merkittäviä, ja joka tapauksessa autot ovat hyvin erilaisia. Yleensä painavammassa sähköautossa on myös isommat renkaat, mikä kompensoi rengaskulumaa. Yksi pari mitä vertailtiin oli Tesla Model 3 ja MBC/E ICE, samalla renkaalla. Puolenkymmentä kappaletta molempia. Teslassa tietty puolet enemmän tehoa, mutta molemmat takavetoisia.
Tuloksissa oli melko suuri vaihtelu, riippuen ajoprofiilista ja kuskin ajotavasta. Muistaakseni pienin kulutus oli Teslalla, mutta se ajoi pitkää matkaa, kun taas Mersut olivat normaalissa taksikäytössä. Keskimäärin kulumisnopeus oli suunnilleen sama. Tesloissa oli enemmän kulumisvirhettä, sisäreuna edellä oli muutamassa autossa kuluneet takarenkaat, siis todennäköisesti kuluneet puslat. Tehokkaassa autossa viallinen alusta syö kyllä renkaat nopeasti.
Sähköauton luistonesto on paljon parempi ja nopeampi kuin ICE-autossa, on toki kiinni valmistajasta paljon sallii luistoa. Renkaathan kuluvat vain kun ne luistavat ja toisaalta luistavat aina kun tuottavat voimia.
Nelivetoiset Teslat menevät todella pienellä renkaiden kulutuksella, tässäkin jutussa mainittu Tesla Model X mallinen auto taksikäytössä kulutti meillä yhtenä talvena 50 000km ajolla kitkarenkaita pari milliä. Tosin myös eräs Volvo XC70 on päässyt vastaaviin lukemiin.
Lisäksi uusien sähköautojen ensiasennusrenkaiden uransyvyys on joskus vain 6,5mm, mikä tarkoittaa heti 5-10 000km vähemmän kilometrisuoritetra.
Summa summarum: Renkaiden kuluminen on enemmän kuskin voima- tai kaasupolkimen käytöstä ja ajoprofiilista kiinni kuin voimalinjasta. Tehokkaiden sähköautojen nivelet ja puslat ovat herkempiä kulumalle kuin ICE-autojen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 336
Vaikka sä et kulumaan tarttunutkaan ni mä tartun. :D
Itellä nyt model 3 performancella ajettu 16tkm noilla kitkoilla ja 0,4mm oli kuluma. Mun mielestä todella vähän yli 500hp autoon.

Samansuuntaista kuullut kaikilta tutuilta, että renkaat kuluu jopa hitaammin kuin polttiksessa. Toki ne sileäksi saa jos kokoajan revität mut saa polttiksessakin.
No sit eilen osui yhdessä Facebook ryhmässä Nokian renkaiden tyypin teksti, joka mun mielestä on aikalailla luotettavampaa dataa kuin mitkään uutiset:
Itse en myökään huomannut oikeastaan mitään eroa renkaiden kulumassa edelliseen polttikseen verrattuna vaikka i4 onkin varsin raskas vehje isoilla tehoilla. Alkuun niitä tehoja tulikin ehkä korostetun usein testattua mutta näyttäisi että kyllä niillä toiset 20tkm tai ylikin menee ennen vaihtoa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 095
Tuosta rengaskulumasta täytyy nyt muistaa että tuo oli yhdysvalloissa tehty tutkimus. Siellä mielletään henkilöauton rengas nopeasti kuluvaksi jos se ei kestä vähintään 100tkm. Sähköautoihin sen sijaan on todennäköisemmin laitettu eurooppalaistyyppinen rengas, joka on huomattavasti hiljaisempi, ajo-ominaisuuksiltaan tasapainoisempi ja samalla myös nopeammin kuluva.

Kuten monet täällä sähköautoilevat ovat todenneet, se sähköauton rengas kuluu käytännössä samaa tahtia kuin samalla tavalla köytetty polttiksen rengas. Tietysti jos jonkun tesla plaidin tehoja käyttää aktiivisesti ja vertaa sitä corollaan, niin varmasti kuluu enemmän, mutta kyllä se kumi sulaa nopeasti tehokkaan polttiksenkin alla jos tehoja käytetään. Ei kesä ja kumit ole mitenkään tavatonta tehokkaalla autolla, vaikkei mitään donitseja piirtelekään.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
766
”Kyselyn mukaan 39 prosenttia sähköautojen omistajista kertoi vaihtavansa autonsa rengaskerran kerran vuodessa.”

Yeah right. Kertookin kaiken oleellisen artikkelin faktoista.
Kyselyhän on tehty jenkkilässä missä samoilla renkailla ajetaan ympäri vuoden. Ei oikein voi soveltaa tänne.
Ja siellä muutenkin renkaat on tyystin erilaiset. Oleellisin tekijä on treadwear-number joka kertoo testatun kulutuskestävyyden.
Kuluttajien mielestä hyvä rengas on sellainen jolla voi ajaa 60K mailia. Ja tietenkin kiihdyttely kuumassa ympäristössä lisää kulumista oleellisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 771
Kysely on oletettavasti tehty jenkeissä. Paikalliseen polttomoottorikalustoon suhteutettuna sähköautot eivät ole erityisen painavia. Kun tuota yrittää lukea rivien välistä, niin tuossa kerrotaan sähköautoilla ajettavan enemmän kuin polttomoottoriautoilla.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 897
Kun tuota yrittää lukea rivien välistä, niin tuossa kerrotaan sähköautoilla ajettavan enemmän kuin polttomoottoriautoilla.
Tämä tietysti käy järjeen jos hankinnalla yritetään saada taloudellista etua. Paljon ajavat saavat, vähän ajavat eivät.
Sempä takia paljon ajavat hankkivat sähkiksen helpommin kuin vähän ajavat.
Tilanne tietysti muuttu kun sähkis ja vastaava polttis ovat samanhintaiset, mutta ei ihan vielä.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 180
Merkittävämpiä ovat mielestäni nämä eri taksi yms. vuokraus palveluiden kokemukset Euroopasta koska niillä päästään vähän lähemmäksi totuutta asiassa.

Ja siis toki tässä puhutaan vain renkaiden kulumisesta, ei teiden kulumisesta, jonka olettaisi seuraavan ajoneuvon painoa kulumisen osalta.

Mitä taloudelliseen hyötyyn tulee niin Alex on autos kanavalla oli hyvä esimerkki konasta kun siinä on auto josta saa/sai sekä hybridi,plugari että sähkisversiota. Ko. vertailusta on toki jo hetki enkä osaa oikeilla hakusanoilla sitä nyt hakea. Toki kyse on vain yhdestä esimerkistä Kaliforniasta jossa ajoi aika isoilla korkeuseroilla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 095
Tämä tietysti käy järjeen jos hankinnalla yritetään saada taloudellista etua. Paljon ajavat saavat, vähän ajavat eivät.
Sempä takia paljon ajavat hankkivat sähkiksen helpommin kuin vähän ajavat.
Tilanne tietysti muuttu kun sähkis ja vastaava polttis ovat samanhintaiset, mutta ei ihan vielä.
Ei esim kaliforniassa sähköauto oikeastaan sen halvempi ole käyttää.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
89
iPace on janoinen, alkupään tuotanto oli ilman kolmivaihelatausta ja pikalataus vain 100kW. Jotain suht harvinaista on akuissa ryhmän mukaan ollut, suosittelen hakeutumaan jonnekin i-pace ryhmään tai sähköautot nyt facebookissa.

Ei se kaiketi surkea ole, varsinkin ajettavuutta kehutaan, mutta kun merkkipaaluna on Model Y tilanne on haastava. Muutkin ovat jo tulleet samalle jaolle kun Jagster on jo kuudetta vuotta samanlaisena.
Facebookin iPace-ryhmän lukeminen karkoitti minulta kaikki ostohalut kyseistä autoa kohtaan.
Kalliita korjauksia ja nihkeitä korjaajia jne.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
828
Samansuuntaista kuullut kaikilta tutuilta, että renkaat kuluu jopa hitaammin kuin polttiksessa. Toki ne sileäksi saa jos kokoajan revität mut saa polttiksessakin.
No sit eilen osui yhdessä Facebook ryhmässä Nokian renkaiden tyypin teksti, joka mun mielestä on aikalailla luotettavampaa dataa kuin mitkään uutiset:
Mulla kesti ensiasennusrenkaat < 30k (Model 3LR), joista ekat 11k Saksassa. Mielestäni tuo on suht. nopea kuluma. Edellisellä MB:llä taisin ajaa samoilla kesiksillä kolme kesää ja n. 50k. Toki kyse voi puhtaasti olla renkaiden välisestäkin erosta, mutta en ole ainakaan noita Piloteja ostamassa tulevaksi kesäksi tuolla speksillä.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 472
Mulla kesti ensiasennusrenkaat < 30k (Model 3LR), joista ekat 11k Saksassa. Mielestäni tuo on suht. nopea kuluma. Edellisellä MB:llä taisin ajaa samoilla kesiksillä kolme kesää ja n. 50k. Toki kyse voi puhtaasti olla renkaiden välisestäkin erosta, mutta en ole ainakaan noita Piloteja ostamassa tulevaksi kesäksi tuolla speksillä.
Tuo Nokian äijäkin sitä sano et nykyisin esiasennusrenkais on parikin milliä pienempi kulutuspinta, jolloin ne kuluu nopeasti vs uudet.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Miksei, eikö siellä kaikki lataa "ilmaisella" aurinkosähköllä? Verkosta tuleva sähköhän siellä lienee todella kallista.
Aikamoisessa kuplassa nyt eletään. Mutta ei, ei kaikki lataa ilmaisella aurinkosähköllä siellä alkuunkaan (vaikka electrekiä lukisi ja näin voisi kuvitella), joten kyllä se piuhasta taitaa useimmilla tulla (joka on kalliimpaa kuin täällä). Sen lisäksi bensa on niin paljon halvempaa siellä, että se hintaero kuroutuu kiinni entisestään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 850
Itselläni nyt vasta reilu 40tkm ajoa sähköautolla ja vähän vajaa vuosi. Suunnilleen puolet meni kesärenkailla ja puolet mennyt nyt kitkoilla. Ei ole kulunut yhtään sen kummemmin kuin edellisessäkään autossa joka oli Diesel. Saisihan nuo toki parissa tunnissa vaihtokuntoon kun laittaisi s3xy buttoneilla drift moden päälle ja menisi johonkin radalle, mutta normaaliajossa ei kyllä kulu enempää kuin millään muullakaan autolla. Kiihtyvyys on toki kova, mutta ei ole pakko painaa kaasua pohjaan asti aina, nopea mutta renkaille hellä kiihdytys on helposti tehtävissä.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
766
Itselläni nyt vasta reilu 40tkm ajoa sähköautolla ja vähän vajaa vuosi. Suunnilleen puolet meni kesärenkailla ja puolet mennyt nyt kitkoilla. Ei ole kulunut yhtään sen kummemmin kuin edellisessäkään autossa joka oli Diesel. Saisihan nuo toki parissa tunnissa vaihtokuntoon kun laittaisi s3xy buttoneilla drift moden päälle ja menisi johonkin radalle, mutta normaaliajossa ei kyllä kulu enempää kuin millään muullakaan autolla. Kiihtyvyys on toki kova, mutta ei ole pakko painaa kaasua pohjaan asti aina, nopea mutta renkaille hellä kiihdytys on helposti tehtävissä.
Jos pilkkua viilataan ja esim. päästöjä lasketaan niin nousihan ne mahdollisesti paljonkin jos nykyisessä on suurempituumaiset ja/tai leveämmät.
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
309
Tuo Nokian äijäkin sitä sano et nykyisin esiasennusrenkais on parikin milliä pienempi kulutuspinta, jolloin ne kuluu nopeasti vs uudet.
Ainakin prätkärenkaissa on ollut viimeaikoina havaittavissa sellaista käytäntöä, että ensiasennusrenkaissa on ollut laatueroja samoilla spekseillä oleviin ei-OEM renkaisiin. Eli ensiasennusrenkaat ovat laadultaan heikompia ja kuluvat nopeammin, ja ovat tehtykin jossain ihan eri tehtaassa kuin ne prätkäkaupasta ostettavat samanlaiset renkaat.

Tai niin jotkut väittävät, en tiedä onko tämä vain hullua salaliittoteoriaa?

 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Eli ensiasennusrenkaat ovat laadultaan heikompia ja kuluvat nopeammin, ja ovat tehtykin jossain ihan eri tehtaassa kuin ne prätkäkaupasta ostettavat samanlaiset renkaat.
Tai niin jotkut väittävät, en tiedä onko tämä vain hullua salaliittoteoriaa?
Veikkaan osaksi olevan hullua salaliittoteoriaa, koska valmistusmaa vaihtelee noissa joka tapauksessa. Pilot Sport 4:stakin ilmeisesti valmistetaan kolmessa eri tehtaassa, eli niitä voi tulla joka tapauksessa eri maasta, eikä siinä välttämättä ole sen kummallisempaa tarinaa taustalla. Omani ovat tulleet Kiinasta, mutta johtunee siitä että MiCit tehdään siellä - järkeväähän ne sieltä on ottaa.

Mitä taas tulee paksuuteen, niin se on mahdollista. En yhtään epäilisi, etteikö tässä esim. Tesla olisi mielellään säästänyt ensiasennusrenkaissa jonkun verran tilaamalla pienemmällä määrällä kumia. Jos säästetään parin euron sadetunnistimista, niin miksei myös renkaissa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 275
Niin kaikki sähköautot kannattaisi ensisijaisesti tuoda Skandinaviaan ja Ranskaan jossa sähkö on hyvin vähäpäästöistä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Niin kaikki sähköautot kannattaisi ensisijaisesti tuoda Skandinaviaan ja Ranskaan jossa sähkö on hyvin vähäpäästöistä.
EU kokonaispäästöjen kannalta kannattaisi kohdentaa tuet sinne missä paras hyöty. Esim Suomeen paljon ajavat autot.
Tosin sähköntuotanto on päästökaupassa ja sähköautoajamisen edullisuus itsessään kohdentaa oikein.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
973
Huvikseen aloin tätä googlettamaan ja vastaus tässä:


Gasoline3140 grams per litre


Eli tosiaan aika paljon mutta ylivoimaisesti suurin osa tulee toki varsinaisessa polttotapahtumassa moottorissa.
Kun poltetaan litra bensiiniä, niin syntyy noin 2,3 kiloa Co2 päästöjä. Tämähän on vähemmän kuin tuo (lähde?) kaivamasi tuotannon lukema. Olisiko asia tosiaan näin?

EDIT:
Jaa lähde taisi olla tämä: Producing gasoline and diesel emits more CO2 than we thought

Eli siis 720g/litra olisi jalostuksen CO2 päästöt ja tuo noin 2,3 kiloa polttamisesta.
 
Liittynyt
23.04.2023
Viestejä
33
Ainakin prätkärenkaissa on ollut viimeaikoina havaittavissa sellaista käytäntöä, että ensiasennusrenkaissa on ollut laatueroja samoilla spekseillä oleviin ei-OEM renkaisiin. Eli ensiasennusrenkaat ovat laadultaan heikompia ja kuluvat nopeammin, ja ovat tehtykin jossain ihan eri tehtaassa kuin ne prätkäkaupasta ostettavat samanlaiset renkaat.

Tai niin jotkut väittävät, en tiedä onko tämä vain hullua salaliittoteoriaa?

Kyllä se on ihan yleistä, että tehtaan ensiasennusrenkaat ovat eri renkaita, kuin mitä muut samanmerkkiset renkaat on. Eikä se tarkoita, ettei ensiasennusrengas olisi laadukas. Riippuu toki varmasti eri merkeistä ja tapauksista, mutta näin yleisesti ensiasennusrenkaat on tehty pehmeemmästä seoksesta, jotta ajo olisi hiljasempaa, mukavampaa, enemmän pitoa yms. Näillä ominaisuuksillahan auton saa helpommin myytyä. Toki jos laatu = kestävyys niin siinä tapauksessa on vähemmän laadukkaita. Joillai merkeillä se on ihan selkeästi ilmoitettu, että tehtaan renkaat ovat erilaiset kuin muut samanmerkkiset renkaat esim. BMW:n Pilot Sport 4S "*"
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tuo oli ihan hyvä esimerkki, koska siitä löytyy näköjään Tire Reviews jopa:

Tuossa tapauksessa OEM rengas on ollut parempi kuin jälkikäteen ostettava.
 
Liittynyt
23.08.2017
Viestejä
343
Kun poltetaan litra bensiiniä, niin syntyy noin 2,3 kiloa Co2 päästöjä. Tämähän on vähemmän kuin tuo (lähde?) kaivamasi tuotannon lukema. Olisiko asia tosiaan näin?

EDIT:
Jaa lähde taisi olla tämä: Producing gasoline and diesel emits more CO2 than we thought

Eli siis 720g/litra olisi jalostuksen CO2 päästöt ja tuo noin 2,3 kiloa polttamisesta.
Siis maallikon viikonloppuna tekemä "selvitys" on lähteenä?

"I started to comb through dozens of scientific sources. But man, that is hard. It cost me my entire weekend!"

"And it was all very hard to read for a non-expert like me."

Petrokemian teollisuuden sivutuotteena tulee paljon muutakin kuin bensiini ja diesel.....
 
Liittynyt
23.04.2023
Viestejä
33
Tuo oli ihan hyvä esimerkki, koska siitä löytyy näköjään Tire Reviews jopa:

Tuossa tapauksessa OEM rengas on ollut parempi kuin jälkikäteen ostettava.
Niin, ja vielä lisätään se, että tehtaalta asennetut renkaat on usein sen autovalmistajan vaatimusten mukaan muokkailtu. Pieni kulutus, hiljaisuus, päästöt yms. tuo plussaa automerkille, renkaiden nopea kuluminen taas ei tuo mainehaittaa itse automerkille, kun syytetään siitä rengasmerkkiä.
TyreReviews mainittu niin lisätään vielä tämä:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 056
Kun poltetaan litra bensiiniä, niin syntyy noin 2,3 kiloa Co2 päästöjä. Tämähän on vähemmän kuin tuo (lähde?) kaivamasi tuotannon lukema. Olisiko asia tosiaan näin?

EDIT:
Jaa lähde taisi olla tämä: Producing gasoline and diesel emits more CO2 than we thought

Eli siis 720g/litra olisi jalostuksen CO2 päästöt ja tuo noin 2,3 kiloa polttamisesta.
Autokalkulaattori käyttää Lutsey 2017 -mukaisesti bensiinin valmistukselle + hankinnalle 655 g CO2/l. Tuossa ei ole mukana biokomponenttivaikutusta. Etanolille vastaava on 446 g. Laskuri huomioi tämän polttoaineiden sekoitesuhteen mukaisesti, joka muuttuu ajan kanssa. Meidän 95E10:lle siis 634-645 g CO2/l.

Tuon lisäksi polttaminen tuottaa 2160-2254 g CO2/l riippuen 95E10:n sen hetkisestä etanolipitoisuudesta.

Yhteensä noin 2,85 kg +/- 0,05 kg.


Edit. Minulla oli vanha elinkaaripäästö etanolille. Nyt on korjattu autokalkulaattorin tuoreimmalla, 0,446 kg/l.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
808
Autokalkulaattori käyttää Lutsey 2017 -mukaisesti bensiinin valmistukselle + hankinnalle 655 g CO2/l. Tuossa ei ole mukana biokomponenttivaikutusta. Etanolille vastaava on 914 g. Laskuri huomioi tämän polttoaineiden sekoitesuhteen mukaisesti, joka muuttuu ajan kanssa. Meidän 95E10:lle siis 668-682 g CO2/l.

Tuon lisäksi polttaminen tuottaa 2197-2273 g CO2/l riippuen 95E10:n sen hetkisestä etanolipitoisuudesta.

Yhteensä 2,91 kg +/- 0,045 kg.
Sisältyikö noihin lukuihin jakelun päästöt?
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 344
Bensiinijutut on väärässä paikassa tässä ketjussa, eli keskittykääpäs sähköautoihin.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 771
MG 4 saanut hieman tylytystä talviominaisuuksista ja tehon katoamisesta jatkuvissa kiihdytyksissä. Harmi sinällään, koska vaikuttaa potentiaaliselta kulkupeliltä. Ainakin paperilla lähintä kilpailijaa BYD Dolphinia parempi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 336
MG 4 saanut hieman tylytystä talviominaisuuksista ja tehon katoamisesta jatkuvissa kiihdytyksissä. Harmi sinällään, koska vaikuttaa potentiaaliselta kulkupeliltä. Ainakin paperilla lähintä kilpailijaa BYD Dolphinia parempi.
No en tiedä miten harmi sinällään on että tuovat esiin auton olevan aivan totaalisen perseestä. Paperillahan voi olla vaikka ja mitä.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 771
No en tiedä miten harmi sinällään on että tuovat esiin auton olevan aivan totaalisen perseestä. Paperillahan voi olla vaikka ja mitä.
Sinällään harmi, että rauta on pilattu huonolla softalla. Toki BYD kiittää, vaikka latausteho, ajettavuus ja akun esilämmitys jäävät jälkeen.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 412
Ruottalaiset tais testata vanhalla versiolla olleen MG4:sen, eikös TM uutisoinu juuri samalla tavalla talvitestissä, mutta tekivät lisäartikkelin kun auto päivitettiin; muuttui merkittävästi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
238 947
Viestejä
4 187 041
Jäsenet
70 673
Uusin jäsen
r1570h

Hinta.fi

Ylös Bottom