Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 765
Seatin takuu


Lisätakuu 150tkm asti 300€ hinnaston mukaan.

Tämmöisistä voi vain unelmoida Teslan omistajana.
Paljos Seatin määräaikaishuoltoihin on tuossa ajassa palanut? Teslassa voit laittaa sukanvarteen kertyneet määräaikaishuoltorahat lämpöpumpu remppaan. Tai Fragukselta lisäturvan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 241
Paljos Seatin määräaikaishuoltoihin on tuossa ajassa palanut? Teslassa voit laittaa sukanvarteen kertyneet määräaikaishuoltorahat lämpöpumpu remppaan. Tai Fragukselta lisäturvan.
Tarkkaa tietoa ei ole mainittu Bornissa. Ensimmäinen on joko 30tkm tai 2v. Netissä keskimääräinen hinta on 200€ per kerta.

Eli 100 000km ajossa se on noin 3,3 kertaa eli 660€.
ILP maksaa viimeisimmän Facebook postauksen mukaan 2600€ ja lämpövastus noin 1000€.

Joten vaikka autolla on määräaikaishuollot se on halvempaa vs kun jotain hajoaa. Ainakin näiden huoltojen tarkoitus on estää se isomman hajoaminen ja ennalta ehkäistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 065

Iso paha Tesla kusee asiakkaidensa muroihin. Perinnevalmistajat eivät ikinä pyllistäisi asiakkailleen niin, että laskisivat autojen hintoja. Täältäkö luin?
Tuossa kannattaa huomata varustepakettien vaikutus hinnoittelumahdollisuuksiin. Siinä missä Teslan on pakko vetää tulppa pois alimmastakin malliversioiden/lisävarustelun vähyyden takia, niin perinnevalmistajilla alimpien mallien hinnat liikkuu tuskallisen vähän. Halvimman Eunukin hinta on itse asiassa 5 tonnia enemmän kuin julkaisussa 2020 edelleen. Mites vaikka Model 3 alimmalle hinnalle on samassa ajassa käynyt ;) Kupla nosti kaikkia hintoja tuossa välissä, mutta ei sitä pidä sotkea siihen miten hinnat ovat kokonaisuudessaan liikkuneet.

e: Ironisesti Teslan ostajat kärsivät hyvän toimituskyvyn takia kuplasta eniten. Tokihan sitä itsekin olisi voinut autolla ajella, mutta todellinen-0% korko 72 kk ja esikuplahinta toki kompensoivat pitkää (hynyn) odotusta mukavasti. Hunyn business-malliston hinta on nyt about sama kuin itse maksoin varusteet huomioiden. Reaalihinta on oletettavasti vähän alle oman hinnan, kun huomioi tinkivaran. Korko reilu 1%+kulut. Ts. itsellä aika +-0 tulos siihen nähden, että ostin ja odotin vs. olisi aleja odottanut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
943
Jos ajoakustoa ei oteta huomioon, niin kummassakohan mahtanee todennäköisimmät takuunjälkeiset isommat remontit olla kalliimmat ja todennäköisimmät. Modernissa polttomoottoriautossa vai sähköautossa?

Sähköautossa tulee mieleen lähinnä itse sähkömoottori, ilmalämpöpumppu sekä auton sisäinen laturi.

Polttomoottorissa taas tyyriihköjä remonttikohteita tulee mieleen enemmän.
EGR, hiukkassuodatin (myös nyky bensoissa), ilmastointi, adblue järjestelmä (dieselit), pakoputki, moottori kokonaisuudessan jos porsii esim. jakohihna/ketju

Molemmille yhteisiä tottakai alustan osat, joissa ei hirveitä eroja liene.
Molemmissa alkaa olemaan kaikenlaista anturia ja automatiikkaa sisätiloissa hajoamassa aika yhtäläisesti.

Kumpi tulenee kalliimmaksi, uusia sähköautoon porsinut moottori, vai uusia moderniin bensa-autoon porsinut moottori.
Googlettamalla Enyaqin sähkömoottori näyttäisi kustantavan noin 3500e plus työt ja tilpehöörit jos käyttää jostain tullutta purku-osaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 065
Vikaantumisväli on varmaan korjaushintaa oleellisempi parametri. Rohkenisin veikata, että keskiarvoisesti sähkömoottorilla mennään pidemmälle.

e: Moottorissa siis.
 

porakone700

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.08.2023
Viestejä
149
Näyttäisi olevan tuo melko yleinen 8v/160 000 km.

Itse en vuosien kuluttua ainakaan paljon ajettua ja siten oletettavasti rajulla pikalatauksella raiskattua Porschea ostaisi enää akkutakuun päätyttyä.
Jep. Ei taida nää uudet autot mihinkään ikoniseen vintage-kategoriaan päätyä klassikko Porschejen tavalla kun akkuvaihdon hinta on niin suuri että koko vehneen voi hinata suoraan kaatopaikalle tai laittaa koristeeksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 255
Joo puhuin tuosta esilämmityksestä uusissa VAGgineissa.

Toki tuo Possun latauskäyrä on myöskin ylivoimaisesti markkinoiden kovin mutta niin se taisi olla jo aikaisemminkin, nyt vielä parani selvästi.
Lucidin latauskäyrä taisi olla myös aika hyvä. Se on tietty autona vielä harvemmalle vaihtoehto kuin Taycan…
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 445
Hölmö kysymys mahdollisesti, kun oma kielitaito ei riitä ja tiedot aiheesta puuttuu.

Katselin sähköauton hakemista Ruotsin puolelta, käyttäen jotain firmaa joka hoitaa paperityöt ja tuo auton tukholman satamaan asti.

Jos nyt tämmöisen ID3 Pro:n tuolta ostaisi niin onko tässä nyt jotain mitä en ymmärrä, vai maksaako auto oikeasti noin vähän?


17623,44 €
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 387
Hölmö kysymys mahdollisesti, kun oma kielitaito ei riitä ja tiedot aiheesta puuttuu.

Katselin sähköauton hakemista Ruotsin puolelta, käyttäen jotain firmaa joka hoitaa paperityöt ja tuo auton tukholman satamaan asti.

Jos nyt tämmöisen ID3 Pro:n tuolta ostaisi niin onko tässä nyt jotain mitä en ymmärrä, vai maksaako auto oikeasti noin vähän?

No onhan tuo pirusti ajettu niin kai hinta aika linjassa. Akustakin takuu kilsojen takia lähes ohi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 172
Hölmö kysymys mahdollisesti, kun oma kielitaito ei riitä ja tiedot aiheesta puuttuu.

Katselin sähköauton hakemista Ruotsin puolelta, käyttäen jotain firmaa joka hoitaa paperityöt ja tuo auton tukholman satamaan asti.

Jos nyt tämmöisen ID3 Pro:n tuolta ostaisi niin onko tässä nyt jotain mitä en ymmärrä, vai maksaako auto oikeasti noin vähän?


17623,44 €
Huomasithan että 1 mil on 10 km?
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 567
Hölmö kysymys mahdollisesti, kun oma kielitaito ei riitä ja tiedot aiheesta puuttuu.

Katselin sähköauton hakemista Ruotsin puolelta, käyttäen jotain firmaa joka hoitaa paperityöt ja tuo auton tukholman satamaan asti.

Jos nyt tämmöisen ID3 Pro:n tuolta ostaisi niin onko tässä nyt jotain mitä en ymmärrä, vai maksaako auto oikeasti noin vähän?


17623,44 €
Saksasta saisi murto-osan rullattuja aavistuksen kalliimmalla. Takuullisia.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
167
Hölmö kysymys mahdollisesti, kun oma kielitaito ei riitä ja tiedot aiheesta puuttuu.

Katselin sähköauton hakemista Ruotsin puolelta, käyttäen jotain firmaa joka hoitaa paperityöt ja tuo auton tukholman satamaan asti.

Jos nyt tämmöisen ID3 Pro:n tuolta ostaisi niin onko tässä nyt jotain mitä en ymmärrä, vai maksaako auto oikeasti noin vähän?


17623,44 €
Eikös akkutakuu pääty 160tkm?

Ja pitääkö tuosta maksaa hieman autoveroa suomeen, kun on rekisteröity ennen veron poistoa 1.10.2021?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 154
Jos ajoakustoa ei oteta huomioon, niin kummassakohan mahtanee todennäköisimmät takuunjälkeiset isommat remontit olla kalliimmat ja todennäköisimmät. Modernissa polttomoottoriautossa vai sähköautossa?

Sähköautossa tulee mieleen lähinnä itse sähkömoottori, ilmalämpöpumppu sekä auton sisäinen laturi.

Polttomoottorissa taas tyyriihköjä remonttikohteita tulee mieleen enemmän.
EGR, hiukkassuodatin (myös nyky bensoissa), ilmastointi, adblue järjestelmä (dieselit), pakoputki, moottori kokonaisuudessan jos porsii esim. jakohihna/ketju

Molemmille yhteisiä tottakai alustan osat, joissa ei hirveitä eroja liene.
Molemmissa alkaa olemaan kaikenlaista anturia ja automatiikkaa sisätiloissa hajoamassa aika yhtäläisesti.

Kumpi tulenee kalliimmaksi, uusia sähköautoon porsinut moottori, vai uusia moderniin bensa-autoon porsinut moottori.
Googlettamalla Enyaqin sähkömoottori näyttäisi kustantavan noin 3500e plus työt ja tilpehöörit jos käyttää jostain tullutta purku-osaa.
Onhan tuo aika tuurista kiinni lopulta. Mutta esimerkiksi tänään omaan Enyaqiin on jotain moduuleita nyt mennyt muistaakseni 3 kpl takuun aikana vaihtoon. Vain yhden hinnnan tiedän ja se oli 1100 €.

Vertailuksi vaikka tuollaisen 4 pyttysen diisselin kansiremontti itse tehtynä pl. koneistukset on luokkaa 1000 €. Turbon vaihto tarvikeosilla ~500 € /kpl itse tehtynä. Ketjut ja hihnat on kohtuu edullisia (jos eivät menneet poikki ja tehneet tuhoja) mutta aikaa voi mennä todella paljon.

Toisaalta tuollainen 3500€ koneen vaihdosta kuulostaa taas edulliselta kun vertaa V8 dieselin kansiremonttiin joka maksoi Mersun tekemänä muistaakseni 4000€. En tiedä mitä itse tehtynä olis maksanut kun sen oli edellinen omistaja teettänyt. Kokonaisten vaihtokoneiden hintoja en tiedä kun itse ennemmin yritän aina vanhan korjata kun luottaa tuuriin ja ostaa purkaamolta. Vaihdelaatikko on toinen missä näissä perinautoissa voi käydä muutaman tonnin oho tilanne.

Se isoin mörkö taitaa kuitenkin olla se akku. VAG sentään on tajunnut valmistuttaa akun vahdettavista moduuleista joten ehkä sen kokonaan vaihtoon meno on epätodennäköistä.

edit: tarkennus, tuo 1100 € maksanut moduuli oli joku gateway moduuli tms. Ei liity akkuun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 241
Onhan tuo aika tuurista kiinni lopulta. Mutta esimerkiksi tänään omaan Enyaqiin on jotain moduuleita nyt mennyt muistaakseni 3 kpl takuun aikana vaihtoon. Vain yhden hinnnan tiedän ja se oli 1100 €.

Vertailuksi vaikka tuollaisen 4 pyttysen diisselin kansiremontti itse tehtynä pl. koneistukset on luokkaa 1000 €. Turbon vaihto tarvikeosilla ~500 € /kpl itse tehtynä. Ketjut ja hihnat on kohtuu edullisia (jos eivät menneet poikki ja tehneet tuhoja) mutta aikaa voi mennä todella paljon.

Toisaalta tuollainen 3500€ koneen vaihdosta kuulostaa taas edulliselta kun vertaa V8 dieselin kansiremonttiin joka maksoi Mersun tekemänä muistaakseni 4000€. En tiedä mitä itse tehtynä olis maksanut kun sen oli edellinen omistaja teettänyt. Kokonaisten vaihtokoneiden hintoja en tiedä kun itse ennemmin yritän aina vanhan korjata kun luottaa tuuriin ja ostaa purkaamolta. Vaihdelaatikko on toinen missä näissä perinautoissa voi käydä muutaman tonnin oho tilanne.

Se isoin mörkö taitaa kuitenkin olla se akku. VAG sentään on tajunnut valmistuttaa akun vahdettavista moduuleista joten ehkä sen kokonaan vaihtoon meno on epätodennäköistä.
Ei ole paljoa maksa moduuli. Toki työt tulee päälle mutta halvempaa tuo kuin vaihtaa koko akku.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
943
77/82kwh ID.4 ja Enyaq akuissa ilmeisesti 12 moduulia.
Jos 1100€ per moduuli niin sehän tekee 13200€ kaikkinensa jos kaikki vaihtaa.


edit: ignooratkaa, ei ollutkaan kyse akkumoduuleista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Tottakai sillä aineen hinnalla on merkitystä. Mutta ainakin omassa tapauksessa sähköautoon siirtyminen oli aika iso downgrade auton ominaisuuksissa. Ja tämän iso arvonalenema syö kaiken hyödyn edullisemmasta energiasta.
Arvonalenemalla on merkitystä lähinnä vain jos on hankkiutumassa eroon sähköautoista, eikä aio hankkia uutta tilalle. Minä olen tervehtinyt sähköautojen (mielestäni edelleen liian pieniä) hinnanalennuksia ilolla, vaikka omistankin jo sähköauton (varmasti vaikuttaa se että olen harkinnut isompaan vaihtoa, eli sama kuin isompaan asuntoon vaihdettaessa, kannattaa tehdä silloin kun hinnat ovat yleisesti alhaalla niin joutuu maksamaan todennäköisesti vähemmän välirahaa). Tosin, valitettavasti itse pelkään hinnanalennustan taustalla olevan enemmän vaikea kilpailutilanne ja ihmisten kykenemättömyys ostaa kovin kalliita autoja taloustilanteen ja korkotason takia, kuin se että olisi tehty järisyttäviä harppauksia sähköautojen valmistuksen kustannusten painamisessa alas, esim. jokin uusi akkuteknologia jolla €/kWh valmistuskustannukset olisivat romahtaneet alas.

Toivoisin toki olevani väärässä, en ole tarkistanut onko akkujen valmistus halventunut selvästi esim. viimeisen kahden vuoden aikana, mutta päätellen siitä että valmistajat tuovat edelleen markkinoille sähköautoja joissa on jopa pienempi akku kuin minun yli kaksivuotiaassa, uutena alle 30k€ maksaneessa pienessä sähköautossa, tuntuu ettei näin ole käynyt. Ellei sitten autojen valmistuskustannukset ole nousseet sen takia koska EU vaatii niihin kaikkiin kaistavahteja, hahmontunnistusta (= liikennemerkkien tunnistusta), ajajan vireystason tarkkailua ja mitä vielä, jotka varmasti nostavat ainakin halvimpien (sähkö)autojen valmistuskustannuksia.

Jossain näin pari viikkoa sitten uutisen kuinka jotain tuntematonta pientä kiinalaissähköautoa olisi testattu jossain Suomen Lapissa tms., varmaan sen sopivuutta talviolosuhteisiin. Artikkelissa testattu auto tunnistettiin ulkomuodon perusteella, googletin auton speksit ja kääk, siinä on joku 16 vai oliko jopa 26kWh kokoinen mikroakku. Just, juuri tuollaisia kaivataan jotta lehdet voivat huutaa "Vihdoinkin Suomen markkinoille alle 20k€ maksava sähköauto!". Ok, minun pitääkin valmistaa sähköauto jossa on 1kWh akku, ehkä sen hinta saadaan jopa alle 13k€, ja toimintamatka on 20km.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 154
77/82kwh ID.4 ja Enyaq akuissa ilmeisesti 12 moduulia.
Jos 1100€ per moduuli niin sehän tekee 13200€ kaikkinensa jos kaikki vaihtaa.
Tuo 1100€ jonka mainitsin joku joku gateway moduuli. Ei siis akkumoduuli. Niitä ei ole yhtään vielä vaihdettu tähän autoon.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 625
omaan Enyaqiin on jotain moduuleita nyt mennyt muistaakseni 3 kpl takuun aikana vaihtoon. Vain yhden hinnnan tiedän ja se oli 1100 €.
Missä km lukemissa hajonneet? Ei toi nyt kovin luotettavaa kuvaa anna mutta positiivista ettei koko akkua tarvitse vaihtaa. 12 erillistä akkukennoa (battery cell) näyttää olevan. Tulee varmaan vikavalot ja autoa ei voi ajaa kun yksikin kenno rikki?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 867
Missä km lukemissa hajonneet? Ei toi nyt kovin luotettavaa kuvaa anna mutta positiivista ettei koko akkua tarvitse vaihtaa. 12 erillistä akkukennoa (battery cell) näyttää olevan. Tulee varmaan vikavalot ja autoa ei voi ajaa kun yksikin kenno rikki?
Kyseessä ei ollut akkumoduuli.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Arvonalenemalla on merkitystä lähinnä vain jos on hankkiutumassa eroon sähköautoista, eikä aio hankkia uutta tilalle. Minä olen tervehtinyt sähköautojen (mielestäni edelleen liian pieniä) hinnanalennuksia ilolla, vaikka omistankin jo sähköauton (varmasti vaikuttaa se että olen harkinnut isompaan vaihtoa, eli sama kuin isompaan asuntoon vaihdettaessa, kannattaa tehdä silloin kun hinnat ovat yleisesti alhaalla niin joutuu maksamaan todennäköisesti vähemmän välirahaa). Tosin, valitettavasti itse pelkään hinnanalennustan taustalla olevan enemmän vaikea kilpailutilanne ja ihmisten kykenemättömyys ostaa kovin kalliita autoja taloustilanteen ja korkotason takia, kuin se että olisi tehty järisyttäviä harppauksia sähköautojen valmistuksen kustannusten painamisessa alas, esim. jokin uusi akkuteknologia jolla €/kWh valmistuskustannukset olisivat romahtaneet alas.
Ilmeisesti ainakin LFP-akkujen hinnat ovat tulleet ja tulevat edelleen alas, CATL ennustaa LFP-akkujensa hintojensa puolittuvan entisestään vuoden 2024 puoliväliin mennessä:


Toisesta uutisesta tulee kuva että syynä on lähinnä kireä kilpailu ja jopa ylitarjonta, kuin niinkään jokin tekninen läpimurto tms. Kaiketi osaltaan leikkaavat voittomarginaalejaankin, epäillään jopa etteivät kohta kovassa kilpailussa tee voittoa, vain saadakseen lisää markkinaosuutta.


Kuinka suoraan sitten vaikuttaa NMC ja NCA-akkuihin, en tiedä, mutta jos 60kWh LFP-akun hinnasta putoaa puolet pois, pakko sen on jotenkin vaikuttaa. Jos ei muuten niin yhä useampi sähköautomalli yrittää saada LFP-akun sisuksiinsa.

Hieman tosin hämää että tuon artikkelin mukaan tuo hinnan puolittuminen tarkoittaa että esim. 60kWh LFP-akulla varustetun sähköauton valmistuskustannukset alenevat vähän yli 3000 dollarilla. Kuulostaa kovin vähältä kun on tottunut kuulemaan urbaaneja legendoja kuinka akkupaketin vaihto vanhaan sähköautoon maksaa 80k€ tai jotain muuta pöyristyttävää. Jos 60kWh LFP-akun valmistuskustannukset ovat vähän yli 3000€, kehtaavatko autonvalmistajat edelleen myydä vaihtoakkuja vanhoihin autoihinsa jollain 50.000€ hinnalla tai mitä kuvittelevatkaan vakuutusyhtiöiden olevan valmiita maksamaan?

Mikä muuten lienee suurikapasiteettisin LFP-akku esim. Euroopan markkinoilla myytävissä sähköautoissa? Kun tuntuu ettei LFP-akkuja kovin paljoa ainakaan yli 60kWh kapasiteettisina näe, tuota isommat akut ovat sitten joko NMC tai NCA, edelleen. Joku kai jossain vaiheessa mainitsi jonkun kiina-auton jossa olisi vielä selvästi isompi LFP-akku, en muista onko Euroopassa myynnissä vai joku ainoastaan Kiinan ja ehkä Amerikan markkinoilla myytävä raskas auto?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 779
Se alkaa olemaan tuo 50€/kwh / 4000 sykliä jo niin halpaa akkua että alkavat sähköverkotkin kilpailemaan akuista. Jotenkin tuntuu siis että tuon alle 50€ ei juurikaan päästä koska se luo uutta businestä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 779
Todennäköisyydet paranevat sille että vuonna 2030 haetaan Motonetista perjantaina uusi akku 5000€ ja se vaihdetaan pikku kaljoissa viikonloppuna ja maanantaina viedään vanha takaisin ja saadaan 1000€ pantti takaisin. Ja sitten taas kovaa ajoa 10 vuotta. 20 vuotiaaseen autoon kytataan 5 vuotiaita akkuja 2000€. Sähkömoottoreita uudelleen laakeroidaan samalla tapaa viikonloppuisin kuin nykyää vaihdellaan pyörän laakereita. Motonetista saa automalli kohtaisia kittejä joilla sähkömoottorin voi korjata uudenveroiseksi
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 277
Se alkaa olemaan tuo 50€/kwh / 4000 sykliä jo niin halpaa akkua että alkavat sähköverkotkin kilpailemaan akuista. Jotenkin tuntuu siis että tuon alle 50€ ei juurikaan päästä koska se luo uutta businestä.
Tarpeeksi kun halpenee niin alkaa olemaan järkeä jo hommata kotiinkin vaikka 10kWh akku puskuriksi. Tankataan sitä auringolla tai muuten vain halvalla pörssisähköllä ja lasketellaan sitten piikkihinta-aikaan kivasti puskuroidulla sähköllä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 779
Tarpeeksi kun halpenee niin alkaa olemaan järkeä jo hommata kotiinkin vaikka 10kWh akku puskuriksi. Tankataan sitä auringolla tai muuten vain halvalla pörssisähköllä ja lasketellaan sitten piikkihinta-aikaan kivasti puskuroidulla sähköllä.
Olin samaa sanomassa mutta ajattelin että menee offtopiksi niin jätin väliin. 100kwh akku niin maalämpötalossa voi kuluttaa tammikuussakin sähköä vain yöllä. Mutta jatketaan tästä jossakin muualla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 033
Tarpeeksi kun halpenee niin alkaa olemaan järkeä jo hommata kotiinkin vaikka 10kWh akku puskuriksi. Tankataan sitä auringolla tai muuten vain halvalla pörssisähköllä ja lasketellaan sitten piikkihinta-aikaan kivasti puskuroidulla sähköllä.
Tämä varmaan tosiaan estää akkuhintoja alentumasta tiettyä pistettä alemmaksi. Kun on tarpeeksi halpaa niin kaikki kiinteistöt ostetaan täyteen akkuja ja aurinkopaneeleita. Tosin jos joku oikeasti keksii jonkun todella halvan ja ympäristöystävällisen akun niin voi koko sähköntuotanto mullistua lopullisesti. Eli kiinteistöön vaan isot akkuvarastot ja paneelit ja mitään sähköliittymää ei kannata edes olla kun se maksaa. Kesällä akut täyteen ja talvella käyttää sähköt. Tosin saattaa mennä jonkun aikaa ennenkuin tuollaisia akkuja keksitään.

Mutta tämä nyt ei silti liene mikään riski sähköautojen kannalta. Hyvä vaan jos näin käy. Ja autoakin voi käyttää sitten osana kiinteistön sähkövarastoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 172
Todennäköisyydet paranevat sille että vuonna 2030 haetaan Motonetista perjantaina uusi akku 5000€ ja se vaihdetaan pikku kaljoissa viikonloppuna ja maanantaina viedään vanha takaisin ja saadaan 1000€ pantti takaisin. Ja sitten taas kovaa ajoa 10 vuotta. 20 vuotiaaseen autoon kytataan 5 vuotiaita akkuja 2000€. Sähkömoottoreita uudelleen laakeroidaan samalla tapaa viikonloppuisin kuin nykyää vaihdellaan pyörän laakereita. Motonetista saa automalli kohtaisia kittejä joilla sähkömoottorin voi korjata uudenveroiseksi
Toivottavasti EU pakottaa mahdollistamaan tarvikeakut ja vaihdettavuuden. Koska muuten autovalmistajat tulevat tekemään kaikkensa että joko akkujen vaihtoa ei tapahdu tai voivat itse myydä vaihtoakut ilman hintapainetta. Jos taas autoteollisuuden EU lobbarit ottavat vaihtoakut agendalleen, niin turvallisuuden (luetaan: markkinoiden lukitseminen) nimissä vaihtoakuille ja niiden vaihdolle asetetaan niin kovat vaatimukset, ettei markkinoille synny kilpailua.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 303
Aika harva on ostanut yli 50ke uuden auton ennen tätä sähköistymisbuumia, niin sekin vaikuttaa. Jos ajaa 50ke auton uudesta paaliin (20v), niin arvonalenemaa tulee koko käyttöajalta yli 200e/kk ja siinä ohessa tulee ajettua keskimäärin 10 vuotta vanhalla autolla. 25ke autolla takkiin tulee puolet vähemmän. Toki se alenema korostuu alussa.

Toisin sanoen koska auto on kulutushyödyke ja sen arvo on lopulta nolla, niin käytännössä arvonalenemaa voi pitää kurissa vain ostamalla mahdollisimman halvan. Toki on hyvin harvinaisia poikkeuksia (klassikot), mutta pääasiassa näin. Mitä kalliimpi, sitä suuremmat kulut arvonalenemasta.

Sijoituksissa taas päinvastoin, eli mitä enemmän investoit, sitä enemmän voitat (absoluuttisesti).

Käyttökulut erikseen ja niiden vuoksi sähköautoista onkin maksettu keskimäärin enemmän kuin polttiksista. Arvonalenemassa raaka totuus on se, että kalliilla autolla et voi voittaa arvonalenemassa, koska arvo on lopulta nolla ja autojen romutusikä on kuitenkin melko vakio (Suomessa parikymmentä vuotta, sähköautojen osalta toki vaikea vielä sanoa). Ihan niitä poikkeuksia lukuun ottamatta.

Itsestäänselvyyksiä, mutta en pitäisi 500 e/kk arvonalenemaa minään ihmeellisenä ensimmäisenä vuotena, jos auton arvo on 50 ke. Se on mielestäni noin kalliille autolle jopa ihan kelpo suoritus, jos ajatellaan, että se on lopulta paalissa arvolla 0. Eikä se ole kuin reilu 2 x keskimääräinen alenema, jos elinkaareksi arvioidaan 20 vuotta. Alussa kuitenkin on takuu ja maltilliset kilsat, mikä alentaa käyttökuluja ja riskejä. Ja tekniikka on tämän hetken parhaimmistoa toisin kuin parikymppisellä autolla.
Sekin täytyy tietysti huomioida, että myös polttisten hinnat ovat nousseet melkoisesti. Alle 30 k€ lähtöhinnat alkavat olla harvinaisia, vaikka olisi kuinka puutteellinen varustelu. Kohtuullisella varustetasolla hinta alkaa jo nelosella.

Autoa ostaessa ei ts. pysty välttymään valtavilta pääomakuluilta muuten kuin ostamalla halpoja ritsoja. Omasta käyttöprofiilista riippuen tämä voi olla ihan järkevääkin mutta toki isoilla kilometrimäärillä ero johonkin takuunalaiseen sähköpeliin pienenee merkittävästi. Se sähkö ei tule edelleenkäån halvemmaksi, mutta toki mukavuus, luotettavuus ja kuljetuskyky voivat hinnan vastineeksi parantua merkittävästi.

Ei silti, jos ei tarvitsisi kuskata lapsia ja lemmikkieläimiä, voisin hyvin harkita pääomasyöpöstä autosta luopumista ja käyttää enimmäkseen julkisia. Jäisi aika hitosti enemmän sijoituksiin. Lapsiperhearjessa olen valmis silti vielä tuota rahareikää sietämään, mukavuussyistä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 277
Sekin täytyy tietysti huomioida, että myös polttisten hinnat ovat nousseet melkoisesti. Alle 30 k€ lähtöhinnat alkavat olla harvinaisia, vaikka olisi kuinka puutteellinen varustelu. Kohtuullisella varustetasolla hinta alkaa jo nelosella.
Näin on. Vanha kunnon (oma suosikki siksi myös sellaisella ajelen vm2013) Honda Civic on jo aika kaukana siitä "alle kolmen kympin autosta". Nykyisellään karvalakki Civic on 39 576 €. Mukana tulee kuitenkin tätä nykyä tummennetut takalasit, LED ajovalot ja 135heppaa joista plussaa. Viiden tonnin ero esim ModelY:hyn.

E: 45k niin saa adaptiiviset valot ja Kulma/Sumuvalot vaihtuu hehkulamppu versioista LEDiksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
514
Autoissa taitaa olla ajovaloina joko perus halogeenit, xenonit tai ledit. Hehkuja ei ole ollut ajovaloina vuosikymmeniin.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Tarpeeksi kun halpenee niin alkaa olemaan järkeä jo hommata kotiinkin vaikka 10kWh akku puskuriksi. Tankataan sitä auringolla tai muuten vain halvalla pörssisähköllä ja lasketellaan sitten piikkihinta-aikaan kivasti puskuroidulla sähköllä.
Tuohonhan tarkoitukseen osaltaan sähköautojakin ollaan naittamassa, eli niiden säilömää halpaa energiaa voisi palauttaa takaisin muuhun käyttöön kalliina aikoina, jos ei just ajoon tarvitse.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
373
Tuolla ei ole itselle juurikaan merkitystä mutta hyvä että löytyi ratkaisu. Entä muuten hidasteleva buginen softa, onko sekin fiksattu?

Omalla rahalla omaksi ostettuna vain kahden vuoden takuu vähän hirvittää kun tietää VAGin ongelmat ja takuun jälkeisen goodwillin puutteen, or is it just me? Firman liisarina toki menee, oli kyllä hyvä auto ajaa.
Akkutakuu kattaa myös voimansiirron moottoreita ym. En kovin huolissaan olisi. Tyyppivikoina mebeissä esim. latausluukku 40e varaosa itse vaihtaa 15min aikana pihalla. Merkkari vetää 500e. Mebit on yhteensä myydyin sähköauto Suomessa joten kyllä on kohta myös muita vaihtoehtoja merkkareiden lisäksi.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
373
77/82kwh ID.4 ja Enyaq akuissa ilmeisesti 12 moduulia.
Jos 1100€ per moduuli niin sehän tekee 13200€ kaikkinensa jos kaikki vaihtaa.


edit: ignooratkaa, ei ollutkaan kyse akkumoduuleista.
Merkkarilla akkumoduuli kai 2800e vaihdettuna niinku pari sivua aiemmin oli juttuja, ja pohjakosketuksia kauhisteleville 1000e saa pohjalevyn pelkästään pakettiin. Ja nämä on merkkarin hintoja. Mutta eipä noita kovin suurella tod näk tarvi kaikkea vaihtaa edes auton elinkaaren aikana.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 394
2. Vaihdan johonkin mahdollisimman halpaan 10 v vanhaan bensa-Aurikseen tms., ja pyrin minimoimaan sen käytön. Toisaalta ketuttaisi maksaa autoilun vuosikuluja hyödykkeestä jota pyrkisi käyttämään mahdollisimman vähän, järkevämmältä tuntuisi pyrkiä eroon autoilusta kokonaan, ihan vain sen aiheuttamien lisäkulujen takia.
Itseasiassa tuollaiseen parikertaakuussa käyttöön diesel auto olisi edullisin vaihtoehto, kun pitää auton seisonnassa, ja käyttää sitä harvoin, mutta kerralla paljon.

Näyttäisi olevan tuo melko yleinen 8v/160 000 km.

Itse en vuosien kuluttua ainakaan paljon ajettua ja siten oletettavasti rajulla pikalatauksella raiskattua Porschea ostaisi enää akkutakuun päätyttyä.
Jep. Ei taida nää uudet autot mihinkään ikoniseen vintage-kategoriaan päätyä klassikko Porschejen tavalla kun akkuvaihdon hinta on niin suuri että koko vehneen voi hinata suoraan kaatopaikalle tai laittaa koristeeksi.
Miten tuo taycan sitten eroaa esim cayennesta? Ihan yhtälailla niihin saa tehdä helvetin kalliita remontteja jotka vaativat erikoisosaamista, vaikka kuinka on "perinteistä" tekniikkaa.

Eikä ne vintageporshetkaan mitään halpoja ole ylläpitää. Se onko 50v vanhalla sähköporshella tulevaisuudessa vastaavaa keräilyarvoa kuin nykyään vainhoilla pahnapuhallinpossuilla on oma lukunsa, todennäköisesti ei, koska taycanin tapainen tusinatuote tuskin vastaavanlaiseen asemaan pääsee kuon 911.
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
340
Se onko 50v vanhalla sähköporshella tulevaisuudessa vastaavaa keräilyarvoa kuin nykyään vainhoilla pahnapuhallinpossuilla on oma lukunsa, todennäköisesti ei, koska taycanin tapainen tusinatuote tuskin vastaavanlaiseen asemaan pääsee kuon 911.
Nykyään autoissa on tietokoneita + softaa, ja jos noi nykyäänkin toimii vähän heikosti niin miten muutaman kymmenen vuoden kuluttua? Voi olla että nyky-sähkiksistä ei mitään omalla voimallaan kulkevia tulevaisuuden kulttiautoja tule.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 394
Nykyään autoissa on tietokoneita + softaa, ja jos noi nykyäänkin toimii vähän heikosti niin miten muutaman kymmenen vuoden kuluttua? Voi olla että nyky-sähkiksistä ei mitään omalla voimallaan kulkevia tulevaisuuden kulttiautoja tule.
Vaikea sitten sanoa.. Varmasti myös tekniikkaa päivitetään modernimpaan myös tulevaisuudessa, kuten tehdään nytkin restomodeja. Ja tarkkoja entisöimisiä 100% originaaliksi helvetin kallilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 277
Autoissa taitaa olla ajovaloina joko perus halogeenit, xenonit tai ledit. Hehkuja ei ole ollut ajovaloina vuosikymmeniin.
Niin ne taitaa kyllä olla. Noh, motonetistä antavat aina oikean kun pyydän "Kuuskytvattisia hehkulamppu nelosia". Tulee loota H(ehku)4 60W joka kestää vuoden ja jolla näkee about 10m päähän pimeässä vesisateessa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 394
Niin ne taitaa kyllä olla. Noh, motonetistä antavat aina oikean kun pyydän "Kuuskytvattisia hehkulamppu nelosia". Tulee loota H(ehku)4 60W joka kestää vuoden ja jolla näkee about 10m päähän pimeässä vesisateessa.
Aika iso osa autojen led valoista on kustannussäästön takia mitoitettu valovirraltaan pienemmäksi kuin "extra" malliset halogeenit. Jos led (tai xenon, laser tms) valo tuottaa enenmmän kuin sen referenssihalogeenin 2000lm, valoilla pitää olla pesimet ja automaattinen korkeudensäätö, joten valovoimaa rajoitetaan. Käytännössä siis nuo extrakirkkaan galogeenit valaisevat enemmän kuin "tavalliset" led valot vesisateessa. Kuivalla se kylemempi valo saa aikaan vaikutelman paremmasta näkyvyydestä, joka tietysti usein on ihan riittävä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 779
Tätä uutista lukiessani tuli pohdittua, onkohan missään listausta (todellisesta) toimintamatkasta suhteessa auton hintaan? Eli paljon saa toimintamatkaa esim. tonnilla?
Mielenkiintoisempi ehka on Bjornin 1000km haasteen keskinopeus ja jakaa se hinnalla. Tulee samaan rahaan mitattua myos pikalatauskyky.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 277
Björnin testit on ajettu vaihtelevasti -28C ja 28C asteen välillä ja jokainen auto eri keskinopeuksilla välillä 90km/h - 116km/h. Vaikea nuita on vertailla vaikka kuinka yrittää.

1707065305672.png
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 843
Voi olla vaikeaa löytää vertailukelpoista todellisen kulutuksen testiä €/km, joten löytyyköhän mistään wltp-arvoista laskettua €/km?
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 701
Voi olla vaikeaa löytää vertailukelpoista todellisen kulutuksen testiä €/km, joten löytyyköhän mistään wltp-arvoista laskettua €/km?
Mistä tuo €/km muodostuisi tarkalleen ottaen? Tuokin luku on vähän hähmäinen kun kuvaan astuu vakuutukset, arvonalenema ja niin edelleen.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 843
Mistä tuo €/km muodostuisi tarkalleen ottaen? Tuokin luku on vähän hähmäinen kun kuvaan astuu vakuutukset, arvonalenema ja niin edelleen.
Auton hankintahinta (hinnastohinta) jaettuna wltp-toimintamatkalla. Jätetään käytetyt ja muut kustannukset huomioimatta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 229
Viestejä
4 310 678
Jäsenet
71 995
Uusin jäsen
DaDa

Hinta.fi

Ylös Bottom