Yleistä keskustelua sähköautoista

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
903
Sähköautolla pidemmälle matkalle lähteminen tarkoittaa etukäteissuunnittelua, turha sitä on kieltää. Kun käyttää aikaa ennen matkaa tuon lyhyen kusitauon verran, niin matkan aikana ei tarvitse tarvitse murehtia.
Myös se, että hyväksyy ennen matkaa pysähdyksen kestävän hieman kauemmin kuin aikaisemmin, ei tee odotuksesta niin vastenmielistä.

Tämä menee ohi aiheen, mutta ajan viikottain ohi bensa-asemasta, jolla ainakin tiistaisin jonotetaan edullista bensaa. Odotusaika tuohon aikaan on keskimäärin pidempi kuin näillä pitkillä lataustauoilla käytettävä aika. Jostain syystä tankkaamiseen menee per auto enemmän kuin minuutti, vaikka se aina muulloin onnistuu tässä ajassa.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 625
Voi kusitauot. Yhden henkilön tunnen joka ajaa etelästä lappiin yhdellä pysähdyksellä mutta se on muutenkin niin pihi (ajaa tonnin kahden pommilla) ettei sähkäriä hommaa.

Vedin HP-pösöllä 400 km reissun (+takas) ja oli se kyllä pakkasella siinä ja siinä lähdenkö jatkossa samalla autolla. Ongelma 1: toimimattomat laturit, ongelma 2: akkua ei saa (järkevässä ajassa) enää 100% kuten kotoa lähtiessä. Luulen että 70+ kWh akulla tuska olisi jo siedettävämpi.

Ainoa mihin en ostaisi sähköautoa on joku offroad ajo jossa voi tehdä kalliin lommon akkuun.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
852
Ei siihen esilämmitykseen Teslalla juuri edes mene aikaa, koska lämpöpumppu voi siirtää kabiinista lämpöä akkuun hyvinkin nopeasti. Ei tarvitse olla superi Teslalle, ihan mikä tahansa tarpeeksi jykevä pönttö riittää.

Kyllä huomaa että tällä foorumilla on paljon pätijää jotka eivät juuri ole pitkää matkaa sähköautolla ajeneet ;-)
Itse olen ihmetellyt vähän sitä, kuinka on mahdollista, että Teslaa voi ladata samantien yli sadan kilowatin tehoilla ilman esilämmitystä, vaikka pakkasta on yli 20 astetta. Itselle on käynyt nyt näin pariin kertaan Abc:llä ladatessa. Toki autolla oli ehditty jo ajaa noin tunnin verran, ja akussa oli vain vähän virtaa jäljellä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 316
Itse olen ihmetellyt vähän sitä, kuinka on mahdollista, että Teslaa voi ladata samantien yli sadan kilowatin tehoilla ilman esilämmitystä, vaikka pakkasta on yli 20 astetta. Itselle on käynyt nyt näin pariin kertaan Abc:llä ladatessa. Toki autolla oli ehditty jo ajaa noin tunnin verran, ja akussa oli vain vähän virtaa jäljellä.
Ei sillä voikaan jos akku on aivan kylmä. Syystä tai toisesta ei ollut. Esim esilämmitit autoa ennen lähtöä ja kyllä se ajaessakin jonkinverran lämpenee.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 730
Tunnin ajo on jo saanut akkuun pohjalämmön, mut ei se ihan kylmiltään lataa. Jos seisotat autoa CM parkkipaikalla kovassa pakkasessa yön ~20%:ssa ja nappaat Siemenssiin kiinni niin ensimmäinen puol tuntia menee lähinnä akkua lämmittäessä.

Jossain oli näillä tubettajilla pätkä jenkkien superilta vastaavasta kokeesta, en jaksa etsiä nyt... Pääasia on, että akku lämmin, tavalla tai toisella. Nuo 800V vehkeet ovat palstojen keskustelujen mukaan hyvin tehokkaita lataamaan lyhyelläkin esilämmityksellä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
442
Tämä. Siinä vaiheessa kun joku kyytiläisistä ilmaisee, että pitää päästä kuselle, niin se kusipaikka pitäs löytyä 10 minuutin sisällä. Itsellä ei ongelmaa, kun hädän iskiessä vedän auton tien sivuun ja kusen ojaan ja minuutin päästä matka jo jatkuu :) Ja tuossa 10 minuutissa ei paljon akkuja esilämmitellä.
"Mutta eipä ole koskaan tullut 400 km matkoilla edes mieleen pysähtyä matkalla, ellei sitten joku onneton kyytiläinen unohtanut käydä vessassa ennen lähtöä."

"Siinä vaiheessa kun joku kyytiläisistä ilmaisee, että pitää päästä kuselle, niin se kusipaikka pitäs löytyä 10 minuutin sisällä. "

"Itsellä ei ongelmaa, kun hädän iskiessä vedän auton tien sivuun ja kusen ojaan ja minuutin päästä matka jo jatkuu :)"

Mukavia reissuja teillä. :kahvi:

Ennemminkin luulen että nämä nykyiset puheet parin tunnin välein pidettävistä tauoista ovat lähinnä sitä, että sähköautofanaatikot ovat keksineet, että ainahan niitä on pidetty, kun nykyisin on pakko kun sähköauto sanelee taukojen paikat ja pituudet :)
Tai sitten vaan hyväksyt sen, että ihmiset ovat erilaisia ja et välttämättä ole edes enemmistössä? Kotipaikkakunnalta on pk-seudulle 450km ja eipä tuota matkaa ainakaan kukaan tuttu aja ilman kahta kusitaukoa. Entäs lapsiperheet? Epäilen harvemman ajavan 400km pysähtymättä? Itse kuulun myös nesteytyksestä huolehtiviin ihmisiin ja vettä tulee juotua reilusti, päivässä semmonen 5 litraa, reissussa kahvit, mukavampi ajella kahvikuppi kädessä. Ihan näin työnkin puolesta suosittelen ihmisille taukoja siitä istumisesta kehon ja nivelten yms. vuoksi.

Ammattikuskien ajo- ja lepoaikasäädäksissä muuten sanotaan näin: "Neljän ja puolen tunnin ajon jälkeen kuljettajan on pidettävä vähintään 45 minuutin tauko, jollei hänen vuorokausi- tai viikkolepoaikansa ala. Tauko voidaan pitää myös kahdessa osassa. Tällöin ensimmäisen osan pitää olla vähintään 15 minuuttia ja toisen osan vähintään 30 minuuttia. "

Eikä pelkästään turvallisuuden vuoksi, vaan fyysisten kuormitustekijöiden vuoksi.

Itselläni Model S:llä ei ole tauot lisääntyneet yhtään polttikseen verrattuna. Tuolla 450km matkalla piti viimeksi ladata autoa kerran ja auto oli valmis ennen minua. Tämä oli joulukuun noin -10 asteen pakkasilla. Tämän lisäksi pysähdyin 1-2x kuselle, jolloin en ladannut autoa kun ei tarvinnut.

Hyväksyn kuitenkin sen, ettei kaikilla näin ole. Riippuu autosta, olosuhteista, pysähtymistarpeista jne. Talvi tietenkin aiheuttaa rangen laskua ja lisäpysähdyksiä monella. On kuitenkin turha alkaa yleistämään tai mitään "sähköautofanaatikot ovat keksineet pysähtelyn" -juttuja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
943
Voi kusitauot. Yhden henkilön tunnen joka ajaa etelästä lappiin yhdellä pysähdyksellä mutta se on muutenkin niin pihi (ajaa tonnin kahden pommilla) ettei sähkäriä hommaa.

Vedin HP-pösöllä 400 km reissun (+takas) ja oli se kyllä pakkasella siinä ja siinä lähdenkö jatkossa samalla autolla. Ongelma 1: toimimattomat laturit, ongelma 2: akkua ei saa (järkevässä ajassa) enää 100% kuten kotoa lähtiessä. Luulen että 70+ kWh akulla tuska olisi jo siedettävämpi.

Ainoa mihin en ostaisi sähköautoa on joku offroad ajo jossa voi tehdä kalliin lommon akkuun.
Tuohon kohdan 2 mainintaan että reissussa ei saa ladattua akkua järkevässä ajassa 100% pitää kyl vähän tarttua.

Sähköautoahan ei pitkää matkaa ajaessa yleensä kannata edes yrittää ladata 100% saakka, olipa akkukoko mikä vaan. Yleensä ajetaan niin pitkälle kunnes akussa on joku 10-20% virtaa (varmuusvara sen varalle jos suunnitellulla latauspaikalla ilmenee ongela) ja sitten ladataan 70-80% tasolle jonka jälkeen jatketaan matkaa. Koska tuon viimeisen 20% lataamiseen menee enemmän aikaa kuin 20-80% välin lataamiseen.

Kohdan 1 laturien toimimattomuus on kyllä vielä pienoinen ongelma, toivottavasti paranee ajan kanssa. Tähän joutuu varautumaan pitkällä matkalla että pääsee sille seuraavalle laturile jos suunnotellulla latauspaikalla ilmenee ongelmaa. Tosin voihan bensapumppukin olla sökö, mutta tämä on harvinaisempaa.

Isompi akku ei välttämättä tarkoita paljoakaan nopeampaa matkantekoa. Tuo HP-pösön 58kwh (muistaakseni) akku meinnaa vaan että lataisvälit on 150-220km kun esim. 77kwh akkuisten ID.4 mallien latausvälit on 190-260km talvisin. Latausnopeudet kohtuullisen samoja niin isommalla akulla voi parin latauksen vaativalla reissulla päästä sen 20min nopeammin perille. Mikä ei usean tunnin jokatapauksessa kestävällä reissulla niin kauheasti ole eroa.

Bjornin 1000km challenge taulukoissa näkee aika hyvin millaisia erot matka-ajoissa on eri autojen välillä. Toki jos ajaa työmatkaa 1000km niin tunnin ero matka-ajassa on merkittävä, mutta taas jossain lomareissulla ei välttämättä merkitystä meneekö matkaan 11 vai 12 tuntia.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
373
Tuohon kohdan 2 mainintaan että reissussa ei saa ladattua akkua järkevässä ajassa 100% pitää kyl vähän tarttua.

Sähköautoahan ei pitkää matkaa ajaessa yleensä kannata edes yrittää ladata 100% saakka, olipa akkukoko mikä vaan. Yleensä ajetaan niin pitkälle kunnes akussa on joku 10-20% virtaa (varmuusvara sen varalle jos suunnitellulla latauspaikalla ilmenee ongela) ja sitten ladataan 70-80% tasolle jonka jälkeen jatketaan matkaa. Koska tuon viimeisen 20% lataamiseen menee enemmän aikaa kuin 20-80% välin lataamiseen.

Kohdan 1 laturien toimimattomuus on kyllä vielä pienoinen ongelma, toivottavasti paranee ajan kanssa. Tähän joutuu varautumaan pitkällä matkalla että pääsee sille seuraavalle laturile jos suunnotellulla latauspaikalla ilmenee ongelmaa. Tosin voihan bensapumppukin olla sökö, mutta tämä on harvinaisempaa.

Isompi akku ei välttämättä tarkoita paljoakaan nopeampaa matkantekoa. Tuo HP-pösön 58kwh (muistaakseni) akku meinnaa vaan että lataisvälit on 150-220km kun esim. 77kwh akkuisten ID.4 mallien latausvälit on 190-260km talvisin. Latausnopeudet kohtuullisen samoja niin isommalla akulla voi parin latauksen vaativalla reissulla päästä sen 20min nopeammin perille. Mikä ei usean tunnin jokatapauksessa kestävällä reissulla niin kauheasti ole eroa.

Bjornin 1000km challenge taulukoissa näkee aika hyvin millaisia erot matka-ajoissa on eri autojen välillä. Toki jos ajaa työmatkaa 1000km niin tunnin ero matka-ajassa on merkittävä, mutta taas jossain lomareissulla ei välttämättä merkitystä meneekö matkaan 11 vai 12 tuntia.
77kwh Id4 ajelee kyllä lähemmmäs 300km ja ylikin akulla jos ei puhuta nyt -30C pakkasesta. Hp pösö ei lähellekkään samanlainen matka auto, kun akku reilusti pienempi (netto 45kwh). Eikä kyllä ole hyvää kuullut noiden pösöjen talvilatauksista.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 363
77kwh Id4 ajelee kyllä lähemmmäs 300km ja ylikin akulla jos ei puhuta nyt -30C pakkasesta. Hp pösö ei lähellekkään samanlainen matka auto, kun akku reilusti pienempi (netto 45kwh). Eikä kyllä ole hyvää kuullut noiden pösöjen talvilatauksista.
Pösö ottaa ihan hyvin virtaa jos tulee suoraan ajosta (vähän pidemmästä) ja kun pieni akku niin ei kauaa mene lataukseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 088
Itse käyn Oulusta käsin Vaasassa tapaamisissa ja muissa tapahtumissa. Ei siinä tee mieli meno- tai paluumatkalla tehdä turhia 1h latauspyhähdyksiä.
Eikös tuo nyt ole aika selkeä, että Kokkolassa pieni kusi/jaloittelutauko kun siinä ABC:n ympärillä on suurteholaturia useampi kymmenen.

Abc:llä niiden oma + superit(oliko nämä auki muille?)
Cittarin pihassa Ionity, jonka letkuissa pitäisi riittää potkua.
Bilteman edessä tms. Virran kempowerit.

Screenshot_2024-01-28-10-03-37-79_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Tässä jälleen uusi video jossa kerrotaan sähköauton akun elinikään vaikuttavista asioista, jos siis on kiinnostunut akkunsa eliniän pidentämisestä (oletan että pari vuotta työsuhdeleasingsähköautoa pitävä ei voisi vähempää välittää, mutta jos on omalla rahalla ostanut eikä ole aikeissa vaihtaa uuteen pitkään aikaan...). Minulle näissä ei pääasiassa ollut uutta tietoa, lähinnä vahvistivat aiemmin asiasta lukemaani, mutta nyt mukana oli teknistä jargonia jossa selitetään miksi näin on. Ohjeissa on ajateltu lähinnä NMC (ja oletettavasti Teslan NCA)-akkuja, mutta todetaan että pääpiirteiltään ne sopivat muillekin akkukemioille, jopa LFP.

Lyhyesti:

1. Älä pidä sähköauton akkua pitkään täyteen (tai edes lähes täyteen) ladattuna, varsinkaan jos on lämmin/kuuma keli. Eli sekä kuuma keli että täyteen lataaminen ovat akun säilytystä ajatellen huono juttu, varsinkin yhdessä. Suomi on tätä ajatellen oivallinen paikka koska täällä on niin vähän kuumia kelejä, suurin osa vuodesta on kylmää tai viileää.

Tästä olen tainnut täälläkin kiistellä kun joidenkin mielestä sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä ettei sähköautossani (Zoe) voi rajoittaa automaattisesti lataustasoa jollekin tasolle, eli että muka voin huoletta aina ladata ja pitää akun 100% täynnä, bufferit riittävät varmistamaan ettei siitä ole haittaa akun kunnolle/eliniälle. No, tuon videon perusteella tämä ei pidä paikkaansa.

Pitkäaikaisessa säilytyksessä (joksi katson esim. viimekesäisen kuukauden mittaisen ulkomaanmatkani jolloin auto vain seisoi parkissa n. 75% lataustasolla) tuossa videossa esitetään että lämpimissä/kuumissa olosuhteissa auto kannattaisi jättää säilytykseen jopa vain 30% lataustasolla, kun taas kylmässä kelissä ongelma ei ole yhtä suuri ja esim. 70% pitkäaikaissäilytys on ihan ok. Kuten sanottu, tämä tekee Suomesta ihan hyvän maan sähköautolle, tarvitsee vähemmän miettiä akun kuntoa kuumuuden takia, toisin kuin jossain Arizonassa tai Thaimaassa (missä ehkä tuon kuumuuden takia kannattaisi suosia LFP-akkuja, ne käsittääkseni kestävät paremmin kuumuutta; toisaalta sitten niissä voi olla enemmän haasteita kylmässä Suomessa).

2. Älä odota lataustason tippumista alas ennen uudelleen lataamista, eli arkiajoissa pyri pitämään lataustaso suht korkealla (esim. yli 50%:ssa).

Tietenkään tämä ei ole läheskään aina mahdollista, varsinkaan jos ei ole koti- ja/tai työpaikkalatausmahdollisuutta (minulla on onneksi molemmat edelleen). Teslankin navigointiin perustuva latausoptimointi käsittääkseni pyrkii siihen että menisit sekä pikalatausasemille että pääsisit kotiisi suht tyhjällä akulla lyhentääkseen matka-ajan minimiin (tyhjempi akku latautuu nopeammin pikalatausasemilla) joka sinänsä sotii tuota vastaan, eli Teslan navigointi pyrkiikin saamaan akkusi suht tyhjäksi ainakin pidemmillä ajoilla? Eli haluaako optimoida latausaikoja ja halvan kotisähkön käyttöä, vaiko akun elinikää. Valintaan vaikuttanee se kuinka usein tuollaisia pidempiä matkoja tulee tehtyä.

3. Älä lataa usein 100% täyteen.

Minulle jäi vähän epäselväksi miksi tämä oli esitetty erillään ykköskohdasta. Tuossa esitetään että mikäli vain mahdollista, jätä lataukset 75%:iin, ellei ole oikeaa tarvetta ladata täydemmäksi. Tietenkin kohtaan 2 yhdistettynä tämä menee aika kinkkiseksi, ei saisi päästää akkua kovin matalille prosenteille mutta ei myöskään ladata kovin täydeksi... no, jos on pakko niin on pakko, kyllä minullakin arkiajoissa varsinkin nyt talvella akun lataustaso sahaa optimitilanteissakin jossain 40%-85% välillä pitkien työmatkojen takia, vaikka pystynkin usein hidaslataamaan myös työpaikalla. Silloin kun en pysty ja jos en ole kovin täydeksi ladannut, saattaa akku päästä jopa alle 20%:iin kotiin päästessä (kylmemmillä keleillä, kesällä on paljon helpompaa kun kulutus on paljon pienempää).


Vaikka olen sen aiemminkin kuullut, ehkä uusi tieto minulle sitten on että tuon videon mukaan pikalatauksen vaikutuksesta akun kuntoon ei tarvitse välittää, eli ei ole välttämättä tarve pitäytyä hidaslatauksessa akun elinikää pidentääkseen. Perusteluksi esitetään että pikalataukseen pystyvissä sähköautoissa on niin edistyneet systeemit varmistamaan ettei sähköauto lataa akkua nopeampaa kuin on turvallista akun kunnon kannalta.

Tuo sinänsä sotii sitä vastaan mitä aiemmin olen lukenut ja kuullut, Tesla-Björnikin vähän väliä mielestäni väittää että jatkuva pikalataus on haitaksi akun eliniälle, mutta kai tämä pitää ajatella siten että ehkä hidaslataus periaatteessa on akulle parempi juttu, mutta todellisuudessa sen vaikutus akun elinikään ei ainakaan sähköautoissa (joissa on akun lämmönsäätely ja muut BMS:t latauksen aikana) ole niin suuri kuin monet kuten minä kuvittelevat.

Eli jos 150.000km ajaneessa taksi-Teslassa alkaa olla kulunut akku, ehkä syynä ei ole niinkään jatkuva pikalatailu (kuten usein oletetaan), vaan se että akkua on rutiininomaisesti ladattu lähes täyteen, ja päästetty usein melkein tyhjäksi, vain jotta suhari ei joudu istumaan niin usein ja kauan latausasemilla?

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 843
Mutta eipä ole koskaan tullut 400 km matkoilla edes mieleen pysähtyä matkalla, ellei sitten joku onneton kyytiläinen unohtanut käydä vessassa ennen lähtöä.

Ennemminkin luulen että nämä nykyiset puheet parin tunnin välein pidettävistä tauoista ovat lähinnä sitä, että sähköautofanaatikot ovat keksineet, että ainahan niitä on pidetty, kun nykyisin on pakko kun sähköauto sanelee taukojen paikat ja pituudet :)
Itselläni on tapana painaa tuollaiset 300 km matkat ilman pysähdyksiä. Sen jälkeen alkaa tehdä mieli pysähtyä ellei ole kiire. Jo polttisaikana tuli huomattua, että aika moni tuttu kaipasi pysähdystä ennen 200 km rajapyykkiä, perhe vielä aiemmin.

Skoda Enyag. Väli menee nollalataukselle kun lämpötila pysyyy alle -10 celssius.
Ei pahalla. Viisi Enyaqia löytyy lähipiiristä eikä kehuja talviautoilusta ole tullut. Akun esilämmityksen puuttuminen on iso hankaluus. Itselleni ei enää tule sähköautoa ilman erikseen päälle laitettavaa esilämmitystä.

No ei joku 30 pakkasta ole mikään ääri-ilmiö. 80-luvun puolivälissä ei naurattanut armeijassa kun oli -40. Ja kylmää oli -87 talvella viikkotolkulla.
Niin, 1987 oli 37 vuotta sitten. Tuosta voi katsoa lisää ja havaita, että -30 ei ole kovin yleistä etelässä tai edes Keski-Suomessa: Kovat pakkaset - Ilmatieteen laitos

Jos sitä kusitauon paikkaa ei tiedä puolta tuntia ennalta tai akku ei ole sopivissa latingeissa, niin aika vähiin jää sähköt 5min pysähdyksellä.
Perheen kanssa on huomannut, että kusitauot kannattaa tehdä ajoissa, ei silloin, kun jo kusettaa.

Itse olen ihmetellyt vähän sitä, kuinka on mahdollista, että Teslaa voi ladata samantien yli sadan kilowatin tehoilla ilman esilämmitystä, vaikka pakkasta on yli 20 astetta.
Ei sillä voikaan jos akku on aivan kylmä. Syystä tai toisesta ei ollut. Esim esilämmitit autoa ennen lähtöä ja kyllä se ajaessakin jonkinverran lämpenee.
OBD-portista lukemalla olen havainnut, että ajossa Teslan akun lämpötila nousee, kun varaus laskee alle 20-25%. Sellaisessa -10 kelissä lämpötila nousee +15 asteeseen. Eikä ole laitettu akun lämmitystä päälle.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
373
Itselläni on tapana painaa tuollaiset 300 km matkat ilman pysähdyksiä. Sen jälkeen alkaa tehdä mieli pysähtyä ellei ole kiire. Jo polttisaikana tuli huomattua, että aika moni tuttu kaipasi pysähdystä ennen 200 km rajapyykkiä, perhe vielä aiemmin.


Ei pahalla. Viisi Enyaqia löytyy lähipiiristä eikä kehuja talviautoilusta ole tullut. Akun esilämmityksen puuttuminen on iso hankaluus. Itselleni ei enää tule sähköautoa ilman erikseen päälle laitettavaa esilämmitystä.


Niin, 1987 oli 37 vuotta sitten. Tuosta voi katsoa lisää ja havaita, että -30 ei ole kovin yleistä etelässä tai edes Keski-Suomessa: Kovat pakkaset - Ilmatieteen laitos


Perheen kanssa on huomannut, että kusitauot kannattaa tehdä ajoissa, ei silloin, kun jo kusettaa.



OBD-portista lukemalla olen havainnut, että ajossa Teslan akun lämpötila nousee, kun varaus laskee alle 20-25%. Sellaisessa -10 kelissä lämpötila nousee +15 asteeseen. Eikä ole laitettu akun lämmitystä päälle.
Millähän varausasteella ne enyaq omistajat menneet latailemaan, kylmäakku ja varausaste 40-60% niin ei kuuhun mennä, ajolämmin akku taas ja rohkeasti pienille % niin enemmän rajoittaa nuo ABC:n kusiset 150kw/4 tolpat mistä saat ehkä 24kw ulos, kun kaikki käytössä. Meb kyllä lataa ajolämmintä akkua ihan ok ilman esilämmitystä, eikä sekään autuaaksi tee joka tilanteessa ellet ennakoi tuntia ennen lämmitystä päälle tai navigoinnin mukaan pysähdy (miten ymmärtääkseni suurin osa autoista toimii.).
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 530
Nyt kun olen kohta 2v ajellut tuolla Mustang Mach E:llä, niin olisihan se kiva jos siinä olisi pari lisäominaisuutta, kuten manuaalisesti käynnistettävä akun lämmitys ja hieman paremmin hallittava matkustamon lämpötila.

Jostain syystä kovalla pakkasella ajellessa tuo antaa jalkatilaan melko viileää ilmaa, tämä alkaa tapahtumaan yli 80km/h nopeuksissa. ylempänä on kyllä ihan lämmin, mutta tuolla lattian tasolla on hieman viileä.

Sitten on se akkujuttu, eli en tiedä lämmittääkö tuo akkua, mutta olen kyllä huomannut myös, että kun menen pikalaturille ja auto sanoo, että voi ottaa vaikka vain 60kW vastaan koska on kylmä, niin sitten joskus on käynyt niin, että olen yksin pikalaturilla jossa lukee 150kW ja silti saan sieltä vain 30-40kW. En sitten tiedä sanooko auto laturille varmuudeksi erittäin alhaisen vastaanottokyvyn. Olen myös huomannut, että esim. jotkut K-latauksen laturit on täysin paskoja ja jaettu teho ei toteudu juuri koskaan ja jos toinen auto lähtee ja jäät yksin, niin monesti lataustaso jää sille jaetulle nopeudelle. Ilmeisesti omassa autossa on suhteellisen paska latauskäyrä kylmällä ja riippuen laturista myös lämpöisellä. tosin olen saanut kesällä kunnollisella pikalaturilla melko korkealla akun lataustasolla vielä sen 100kW akkuun, eli kyllä se toimii jos laturi ja auto ymmärtää toisiaan.

OBD2-lukija on itsellä käytössä, koska ei jaksa luottaa tuohon auton prosenttinäyttöön jonka prosentit vs. kW muuttuu lämpötilan ja akkuun otettavan maksimilatauksen mukaan. Koskaan tuo auto ei ole kylmässä ladannut tuohon täyteen 100%, eli se jää aina kilowatteja alle akun maksimin jos keli ei ole lämmin ja auton akku on väärän lämpöinen.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
373
Itselläni on tapana painaa tuollaiset 300 km matkat ilman pysähdyksiä. Sen jälkeen alkaa tehdä mieli pysähtyä ellei ole kiire. Jo polttisaikana tuli huomattua, että aika moni tuttu kaipasi pysähdystä ennen 200 km rajapyykkiä, perhe vielä aiemmin.


Ei pahalla. Viisi Enyaqia löytyy lähipiiristä eikä kehuja talviautoilusta ole tullut. Akun esilämmityksen puuttuminen on iso hankaluus. Itselleni ei enää tule sähköautoa ilman erikseen päälle laitettavaa esilämmitystä.


Niin, 1987 oli 37 vuotta sitten. Tuosta voi katsoa lisää ja havaita, että -30 ei ole kovin yleistä etelässä tai edes Keski-Suomessa: Kovat pakkaset - Ilmatieteen laitos


Perheen kanssa on huomannut, että kusitauot kannattaa tehdä ajoissa, ei silloin, kun jo kusettaa.



OBD-portista lukemalla olen havainnut, että ajossa Teslan akun lämpötila nousee, kun varaus laskee alle 20-25%. Sellaisessa -10 kelissä lämpötila nousee +15 asteeseen. Eikä ole laitettu akun lämmitystä päälle.
Millähän varausasteella ne Enyaq omistajat menneet latailemaan, kylmäakku ja varausaste 40-60% niin ei kuuhun mennä, ajolämmin akku taas ja rohkeasti pienille % niin enemmän rajoittaa nuo ABC:n kusiset 150kw/4 tolpat mistä saat ehkä 24kw ulos, kun kaikki käytössä. Eli suurempi ero missä lataat kuin, että onko esilämmitystä vai ei. Meb kyllä lataa ajolämmintä akkua ihan ok ilman esilämmitystä, eikä sekään autuaaksi tee joka tilanteessa ellet ennakoi tuntia ennen lämmitystä päälle tai navigoinnin mukaan pysähdy (miten ymmärtääkseni suurin osa autoista toimii.).
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ei siihen esilämmitykseen Teslalla juuri edes mene aikaa, koska lämpöpumppu voi siirtää kabiinista lämpöä akkuun hyvinkin nopeasti. Ei tarvitse olla superi Teslalle, ihan mikä tahansa tarpeeksi jykevä pönttö riittää.
Mikä nyt on "ei edes mene aikaa", mutta LFP akkuisissa Tesloissa se valittaa vielä tunninkin esilämmityksen jälkeen joskus kylmää akkua (ja puoli tuntia ei riitä mihinkään huippunopeuksiin). Toisekseen, talvikeleillä kabiinissa ei ole mitään lämpöä, jolla lämmittää akkua - eikä sitä olisi muutenkaan läheskään tarpeeksi akkupaketin lämmitykseen.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 530
Nyt kun olen kohta 2v ajellut tuolla Mustang Mach E:llä, niin olisihan se kiva jos siinä olisi pari lisäominaisuutta, kuten manuaalisesti käynnistettävä akun lämmitys ja hieman paremmin hallittava matkustamon lämpötila.

Jostain syystä kovalla pakkasella ajellessa tuo antaa jalkatilaan melko viileää ilmaa, tämä alkaa tapahtumaan yli 80km/h nopeuksissa. ylempänä on kyllä ihan lämmin, mutta tuolla lattian tasolla on hieman viileä.

Sitten on se akkujuttu, eli en tiedä lämmittääkö tuo akkua, mutta olen kyllä huomannut myös, että kun menen pikalaturille ja auto sanoo, että voi ottaa vaikka vain 60kW vastaan koska on kylmä, niin sitten joskus on käynyt niin, että olen yksin pikalaturilla jossa lukee 150kW ja silti saan sieltä vain 30-40kW. En sitten tiedä sanooko auto laturille varmuudeksi erittäin alhaisen vastaanottokyvyn. Olen myös huomannut, että esim. jotkut K-latauksen laturit on täysin paskoja ja jaettu teho ei toteudu juuri koskaan ja jos toinen auto lähtee ja jäät yksin, niin monesti lataustaso jää sille jaetulle nopeudelle. Ilmeisesti omassa autossa on suhteellisen paska latauskäyrä kylmällä ja riippuen laturista myös lämpöisellä. tosin olen saanut kesällä kunnollisella pikalaturilla melko korkealla akun lataustasolla vielä sen 100kW akkuun, eli kyllä se toimii jos laturi ja auto ymmärtää toisiaan.

OBD2-lukija on itsellä käytössä, koska ei jaksa luottaa tuohon auton prosenttinäyttöön jonka prosentit vs. kW muuttuu lämpötilan ja akkuun otettavan maksimilatauksen mukaan. Koskaan tuo auto ei ole kylmässä ladannut tuohon täyteen 100%, eli se jää aina kilowatteja alle akun maksimin jos keli ei ole lämmin ja auton akku on väärän lämpöinen.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
373
Nyt kun olen kohta 2v ajellut tuolla Mustang Mach E:llä, niin olisihan se kiva jos siinä olisi pari lisäominaisuutta, kuten manuaalisesti käynnistettävä akun lämmitys ja hieman paremmin hallittava matkustamon lämpötila.

Jostain syystä kovalla pakkasella ajellessa tuo antaa jalkatilaan melko viileää ilmaa, tämä alkaa tapahtumaan yli 80km/h nopeuksissa. ylempänä on kyllä ihan lämmin, mutta tuolla lattian tasolla on hieman viileä.

Sitten on se akkujuttu, eli en tiedä lämmittääkö tuo akkua, mutta olen kyllä huomannut myös, että kun menen pikalaturille ja auto sanoo, että voi ottaa vaikka vain 60kW vastaan koska on kylmä, niin sitten joskus on käynyt niin, että olen yksin pikalaturilla jossa lukee 150kW ja silti saan sieltä vain 30-40kW. En sitten tiedä sanooko auto laturille varmuudeksi erittäin alhaisen vastaanottokyvyn. Olen myös huomannut, että esim. jotkut K-latauksen laturit on täysin paskoja ja jaettu teho ei toteudu juuri koskaan ja jos toinen auto lähtee ja jäät yksin, niin monesti lataustaso jää sille jaetulle nopeudelle. Ilmeisesti omassa autossa on suhteellisen paska latauskäyrä kylmällä ja riippuen laturista myös lämpöisellä. tosin olen saanut kesällä kunnollisella pikalaturilla melko korkealla akun lataustasolla vielä sen 100kW akkuun, eli kyllä se toimii jos laturi ja auto ymmärtää toisiaan.

OBD2-lukija on itsellä käytössä, koska ei jaksa luottaa tuohon auton prosenttinäyttöön jonka prosentit vs. kW muuttuu lämpötilan ja akkuun otettavan maksimilatauksen mukaan. Koskaan tuo auto ei ole kylmässä ladannut tuohon täyteen 100%, eli se jää aina kilowatteja alle akun maksimin jos keli ei ole lämmin ja auton akku on väärän lämpöinen.
K-lataus on ABC:n lisäksi heikko esitys, Anoppilan lähellä Siemensin pömpeli ja en tiedä mikä mättää, mutta lataa erittäin heikosti vaikka ei olisi edes kahta autoa siinä.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 568
Ei siihen esilämmitykseen Teslalla juuri edes mene aikaa, koska lämpöpumppu voi siirtää kabiinista lämpöä akkuun hyvinkin nopeasti. Ei tarvitse olla superi Teslalle, ihan mikä tahansa tarpeeksi jykevä pönttö riittää.

Kyllä huomaa että tällä foorumilla on paljon pätijää jotka eivät juuri ole pitkää matkaa sähköautolla ajeneet ;-)
Kuulemma ajolämmin akkukin vaatii vähintään vartin kylmästä puhumattakaan. Toisekseen ilman ominaislämpökapasiteetti on aika onneton niin ei sillä kabiinin lämmöllä satojen kilon akkuun ihmeitä tehdä?
 
Liittynyt
19.03.2019
Viestejä
48
Itsellä sikäli onnellinen tilanne sähköautoilun kannalta, ettei tarvitse murehtia lataustauoista, edes bZ4X:llä. Pidemmillä reissuilla aina käytännössä perhe mukana, joten 150 km välein 30-60 min tauko kun käydään kaikki leikkipaikat ja marimekko-outletit tarkkaan läpi.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 815
Entä jos vessassa onki ruuhkaa? Mukana naisoletettuja, joille ei puskapissi käy? 7min WC tauko luiskahtaakin 10-15min mittaiseksi.
Tämä on juuri sitä retoriikkaa, minkä tunnistan sähköautofanaatikoiden kanssa keskustellessa. Tulee niin monta jos-sanaa peräkkäin kuin on tarpeen, että saadaan uskoteltua itselleen, että lataaminen ei aiheuttanut sekunninkaan viivettä, koska joka tapauksessa kaikista muista syistä riipppuen olisi pysähdytty noin pitkäksi aikaa :)

Ja ekstremistit vielä vie sen pykälää pidemmälle tekemällä johtopäätöksen, että polttiksella pysähdys olisi ollut itseasiassa pidempi,koska polttiksen kanssa olisi pitänyt seistä auton vieressä pistooli kourassa sen pari minuuttia ja sen jälkeen vielä viedä auto tankkauspisteeltä parkkipaikalle. Ja parkkipaikalla ei olisi kuitenkaan ollut tilaa, joten vapaa paikka olisi löytynyt kilometrin päästä, jolloin olisi vielä mennyt kävelyynkin vartti, joten loppujen lopuksi sähköautolla pysähdys oli puoli tuntia lyhyempi kuin polttiksella. Ja kaikki hyvin :)
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 530
K-lataus on ABC:n lisäksi heikko esitys, Anoppilan lähellä Siemensin pömpeli ja en tiedä mikä mättää, mutta lataa erittäin heikosti vaikka ei olisi edes kahta autoa siinä.
Itselläni on vähän sellainen epäilys, että noi ABC ja K-lataukset on tuon tehonjaon lisäksi jonkun kiinteistön tehorajoituksen takana, eli noille pikalatureita rajoitetaan sitä enempi mitä enempi on muuta sähkön käyttöä. tähän viittaa se, että parhaat ko. ketjujen laturit on paikoissa missä ei ole syöttö tulemassa jostain massiivisesta kiinteistöstä vaan on vieressä vaan joku normi bensa-asema, joka ei sitä tehoa kuluta muuhun ihan valtavasti.

Onhan se kiva jos auton paras latausteho on joku 200kW+, mutta se ei paljo lohduta jos sinne laturille mennään 50% akulla, jolloin se paras tehonsaantipiste käyrässä on monesti ohitettu jo. Noissa E-GMP alustan autoissa on kyllä ihan ok latauskäyrät, mutta en esim. tiedä noista Tesloista, M3 ja MY varmaan vaikuttaa tosi paljon vuosimalli, eli käytetty akkutyyppi yms.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
373
Hyvä hyvä. Ja siinä vaiheessa kun se ABC:n pönttö antaakin vain 50 kW ulos, niin noilla yltiöoptimistisilla lukemilla voi pyyhkiä perseensä samalla kun käy siellä vessassa :)
50kw optimistinen abcltä. No okei saa sieltä jos on ainoana pelipaikoilla saman mitä kempowerit muuallakin, harmittavia noi 4x 150kw jaetut tolpat.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 530
Tämä on juuri sitä retoriikkaa, minkä tunnistan sähköautofanaatikoiden kanssa keskustellessa. Tulee niin monta jos-sanaa peräkkäin kuin on tarpeen, että saadaan uskoteltua itselleen, että lataaminen ei aiheuttanut sekunninkaan viivettä, koska joka tapauksessa kaikista muista syistä riipppuen olisi pysähdytty noin pitkäksi aikaa :)

Ja ekstremistit vielä vie sen pykälää pidemmälle tekemällä johtopäätöksen, että polttiksella pysähdys olisi ollut itseasiassa pidempi,koska polttiksen kanssa olisi pitänyt seistä auton vieressä pistooli kourassa sen pari minuuttia ja sen jälkeen vielä viedä auto tankkauspisteeltä parkkipaikalle. Ja parkkipaikalla ei olisi kuitenkaan ollut tilaa, joten vapaa paikka olisi löytynyt kilometrin päästä, jolloin olisi vielä mennyt kävelyynkin vartti, joten loppujen lopuksi sähköautolla pysähdys oli puoli tuntia lyhyempi kuin polttiksella. Ja kaikki hyvin :)
Olen huomannut, että matka-aikaa tulee lisää 30-90min. riippuen matkan pituudesta, mutta perille olen aina saapunut rentoutuneempana kuin polttisaikaan, silloin oli joka paikkaan ihan älytön kiire, nykyään osaan lähteä sen 30 min. etukäteen, jos tarvii pysähtyä laturille. Pyrin kyllä välttämään kaikilla alle 200km matkoilla tarvetta pysähtyä laturille ja hieman joskus optimoin reissuja silleen, että pysähdyn jollain fiksusti toimivalla laturilla jossa olisi vaikka vieressä ruokapaikka. Monesti kaupassa käynti tule tehtyä samalla kun lataus.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 815
50kw optimistinen abcltä. No okei saa sieltä jos on ainoana pelipaikoilla saman mitä kempowerit muuallakin, harmittavia noi 4x 150kw jaetut tolpat.
Olen ollut kerran ihan yksin koko ABC:n latauskentällä (150 kW) ja akun esilämmityksestä huolimatta maksimissaan 105 kW teholla tuli. Seurailin tuota huvikseni. Kun akun varaus oli 90 %, niin sitten putosi latausteho jo alle 100 kW:n ja 95 %:n kohtalla meni alle 90 kW:n ja siinä vaieessa lopetinkin jo latauksen ja jatkettiin matkaa.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 843
Millähän varausasteella ne enyaq omistajat menneet latailemaan, kylmäakku ja varausaste 40-60% niin ei kuuhun mennä, ajolämmin akku taas ja rohkeasti pienille % niin enemmän rajoittaa nuo ABC:n kusiset 150kw/4 tolpat mistä saat ehkä 24kw ulos, kun kaikki käytössä. Meb kyllä lataa ajolämmintä akkua ihan ok ilman esilämmitystä, eikä sekään autuaaksi tee joka tilanteessa ellet ennakoi tuntia ennen lämmitystä päälle tai navigoinnin mukaan pysähdy (miten ymmärtääkseni suurin osa autoista toimii.).
Kyllähän se aika paljon rajoittaa, jos pitää 5-15% varausasteella yrittää selvitä laturille, että saisi tehoa mukavasti. Ajo ei myöskään liikoja lämmitä omistajien mukaan.

Ei akun lämmityksen kanssa mitään tuntia tarvita (ainakaan Teslassa), ellei halua tosi lämmintä akkua. Lähdin tässä liikkeelle -9 asteisella akulla ja samalla lämmitys päälle. Vartin ja noin 20 km päässä akku oli lämmennyt +3 asteeseen ja antoi yli satkua sisään. Olisiko varaus ollut ~30%. Lämpimällä akulla satkun alle mennään noin 50-55% kohdilla.

Pihassa on yksi sähkäri lämmityksellä ja yksi ilman.

Tämä on juuri sitä retoriikkaa, minkä tunnistan sähköautofanaatikoiden kanssa keskustellessa.
...
Ja ekstremistit vielä vie sen pykälää pidemmälle tekemällä johtopäätöksen
...
Aika hyökkäävää tekstiä, jolla ei keskustelu pysy aisoissa.

Kuten olen muutamille tutuille todennut, niin sähköauto sopii useimmille, mutta ei kaikille. Väistämättä pitkän matkan matkustus (erityisesti talviaikaan) tarvitsee enemmän suunnittelua ja myös taukoja polttikseen nähden. Toisaalta arkiajot sujuvat vaivattomammin ja edullisemmin, jos on kotona tai työpaikalla latausmahdollisuus. Sitten ne ekstremistit, jotka eivät halua pysähtyä satojen kilsojenkaan jälkeen ja näkevät pitkien reissujen muutamat kymmenien minuuttien ylimääräiset lataustauot edullista ajamista pahempana asiana, olkoon lestissään. Toimintamatkasta tehdään iso haloo, vaikka se näyttelee kovin pientä osaa autoilussa suurimmalle osaa suomalaisista.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 195
Keskustelu tai kinaaminen ylimääräisestä ajankäytöstä liittyen tankkaamiseen / lataamiseen on helppoa, koska jokaisella on omat lähtökohtansa ja prioriteettinsa niin helposti pystyy oman näkökulmansa perustelemaan.

Meillä sähköön siirtyminen on ainakin merkittävästi vähentänyt kokonaisuudessaan huoltoasemilla vietettyä aikaa ja sitä *itutuksen määrää kun joutuu viettämään muutaman minuutin räntäsateessa ja tuulessa bensakahva kourassa.

Sen sijaan auto ladataan 95% kotona tai 3% kohteessa ja jäljelle jäävät 2% reissataan perheen kanssa, jolloin lataustauot kuluvat jonkun muun aktiviteetin ohessa.

Latauspaikan löytyminenkään ei ole omilla reissuilla ollut mikään ongelma vaikka välillä tulisikin toimimaton laturi vastaan niin vaihtoehtoinen on löytynyt lähietäisyydeltä. Toista se oli kun pikkuakkuisella i3 reissattiin viime vuosikymmenellä niin olisi ilman RExiä matkasuunnitelmat tuhoutuneet muutamaankin otteeseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 088
Toista se oli kun pikkuakkuisella i3 reissattiin viime vuosikymmenellä niin olisi ilman RExiä matkasuunnitelmat tuhoutuneet muutamaankin otteeseen
Äkkiseltään sanoisin, että jos i3:lla joko rexin kanssa tai ilman lähtee "reissuun" niin siinä on suunnitelmat pielessä jo ennen lähtöä. Eihän tuota ole suunniteltukaan mihinkään pidempien matkojen taittamiseen vaan kotikulmilla pyörimiseen.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 815
Aika hyökkäävää tekstiä, jolla ei keskustelu pysy aisoissa.

Kuten olen muutamille tutuille todennut, niin sähköauto sopii useimmille, mutta ei kaikille. Väistämättä pitkän matkan matkustus (erityisesti talviaikaan) tarvitsee enemmän suunnittelua ja myös taukoja polttikseen nähden. Toisaalta arkiajot sujuvat vaivattomammin ja edullisemmin, jos on kotona tai työpaikalla latausmahdollisuus. Sitten ne ekstremistit, jotka eivät halua pysähtyä satojen kilsojenkaan jälkeen ja näkevät pitkien reissujen muutamat kymmenien minuuttien ylimääräiset lataustauot edullista ajamista pahempana asiana, olkoon lestissään. Toimintamatkasta tehdään iso haloo, vaikka se näyttelee kovin pientä osaa autoilussa suurimmalle osaa suomalaisista.
Ei kyse ole siitä miten sähköautoilu kenellekin toimii ja kenelle ei. Minä hyökkään lähinnä niitä fanaatikkoja vastaan, joilla on jokin sairaalloinen tarve pyrkiä selittämään kaikki sähköauton tuomat rajoitteet pois, niinkuin mikään ei voisi ikinä olla huonommin sähköautolla.

Minä itse olen laittanut sähköauton, vaikka tuo pitkän matkan teko onkin vaivalloisempaa kuin polttomoottoriautolla. Ja nimenomaan sähköauton edut ovat sen arjen sujuminen, kun koskaan ei tartte käydä huoltoasemalla vaan autossa on aina kotipihasta lähtiessä virtaa.

Mutta vaatii helvetinmoista älyllistä epärehellisyyttä yrittää väittää, etteikö pitkän matkan teko olisi polttiksella helpompaa kuin sähköautolla. Ja juuri sitä minä ihmettelen ja kritisoin, kun kovin moni fanaattisesti yrittää väittää päinvastoin. Jokainen, joka väittää että pitkän matkan tekeminen sähköautolla on helpommaa ja vaivattomampaa kuin polttiksella, yksinkertaisesti valehtelee.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 568
Keskustelu tai kinaaminen ylimääräisestä ajankäytöstä liittyen tankkaamiseen / lataamiseen on helppoa, koska jokaisella on omat lähtökohtansa ja prioriteettinsa niin helposti pystyy oman näkökulmansa perustelemaan.
Tämä on kyllä ihan totta. Konteksti jää usein vaillinaiseksi ja veikkaanpa et ketään ei tämä jatkuva jankkaaminen asian tiimoilta kiinnosta. Keskustelupalstalla kun ollaan niin helpostihan kyse on vain siitä, että päästään vähättelemään muiden valintoja ja korostamaan oma valinta "parhaaksi" lähestulkoon kaikkiin skenaarioihin. Ja tähän kun saadaan vielä vähän yläpeukkuja niin ai että.

Meille kyl sähköauto oli ihan paikallaan hoitamaan lähialueen ajelut eli ts. kauppakassi. Kesäkeleissä uskaltaa vähä työajeluakin vetää jos on tiedossa et päivän kohteita ei tarvitse aikatauluttaa kovin laajalle alueelle. Toki tämä pohjola on vähä hassu paikka näille kun tätä aihetta seuraa.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 843
Mutta vaatii helvetinmoista älyllistä epärehellisyyttä yrittää väittää, etteikö pitkän matkan teko olisi polttiksella helpompaa kuin sähköautolla. Ja juuri sitä minä ihmettelen ja kritisoin, kun kovin moni fanaattisesti yrittää väittää päinvastoin. Jokainen, joka väittää että pitkän matkan tekeminen sähköautolla on helpommaa ja vaivattomampaa kuin polttiksella, yksinkertaisesti valehtelee.
Samaa mieltä, että sähkärillä pitkä matka on vaivalloisempaa. Se taas riippuu kuskista ja kyytiläisistä, kuinka paljon.

Jos olen perheen kanssa menossa, niin taukoja tulee lapsien takia vähän väliä eikä sähkäri ole niinkään rajoite vaan jälkikasvu. Kun taas olen vain yksin liikenteessä, niin sähkäri väistämättä rajoittaa.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 195
Äkkiseltään sanoisin, että jos i3:lla joko rexin kanssa tai ilman lähtee "reissuun" niin siinä on suunnitelmat pielessä jo ennen lähtöä. Eihän tuota ole suunniteltukaan mihinkään pidempien matkojen taittamiseen vaan kotikulmilla pyörimiseen.
Se on kanssa niistä prioriteeteista ja tavoitteista kiinni. Meillä on i3:n mittarissa 110tkm ja pisimmät reissut PKS - Oulu tai PKS - Savonlinna mutta ei noissakaan mitään ongelmaa ollut kunhan on varautunut ja tietää mitä tekee. Pidemmille ja aikataulukriittisille reissuille oli sitten toinen auto käytössä.

Ja syy miksi i3 tuli usein valittua kulkuvälineeksi (ja tulee edelleen) ei ollut edes kilometrikustannukset vaan se että kaupunkilomalla se on niin paljon mukavampi kohteessa käsiteltävyytensä, pienemmän koon ja komposiittipaneleiden takia.

Lomareissuilla kun se matka on vaan pieni osa ja tärkeämpää on että miten homma toimii muina päivinä.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 360
Mutta vaatii helvetinmoista älyllistä epärehellisyyttä yrittää väittää, etteikö pitkän matkan teko olisi polttiksella helpompaa kuin sähköautolla. Ja juuri sitä minä ihmettelen ja kritisoin, kun kovin moni fanaattisesti yrittää väittää päinvastoin. Jokainen, joka väittää että pitkän matkan tekeminen sähköautolla on helpommaa ja vaivattomampaa kuin polttiksella, yksinkertaisesti valehtelee.
Ei vaadi ja ei tarvi valehdella. Ainoa joka tässä voi kokea jotain outoutta tässä yleisessä keskustelussa on sellainen, joka osaa katsoa vain omaa matkustustyyliään ja reissuja.

Ymmärrän, että yksin matkaavalla miehellä, joka tankkaa ennen matkaa eikä laske sitä matka-ajaksi, joka ei ikinä juo kahvia huoltoasemalla tai tauota ajoa muutenkaan ja tekee puskapissat, sähköautoilu hidastaa matkaa aina. Se voi tuntua ikävältä hänen mielestä, kun on tottunut äärimmäisen nopeaan matkaamiseen.

Otit näemmä oman aiemman kommenttini joksikin esimerkiksi fanaattisen ihmisen kommentista, kun sanoin, että polttomoottorilla matkamme kestäisivät kauemmin. Meillä se vaan on tiettyissä tilanteissa totta. Puhutaan toki muutamista minuuteista, mutta sinuun se näytti iskevän aika kovasti.

Meillä on Tesla Model Y LR -23. Otetaan esim. 300-400km reissu ja oletetaan, että polttis pitää sen reissun aikana tankata. 300km reissuilla me ei toki ladata matkalla kuin talvella alle -20, +400km reissulla ladataan kesällä. Mutta leikitään, että tässä esimerkissä ladataan. Oletetaan myös, että tämän matkan aikana käydään naishenkilön kanssa huoltoasemalla vessassa ja haetaan kahvit. Nykyään me joudutaan myös vaihtamaan vauvalle vaippa tässä vaiheessa, mutta tämä esimerkki ei tarvi edes vaippaa. Jos otettaisiin tähän esimerkkitilanteeseen myös vaippa, niin sitten käytännössä minkä pituisen matkan osalta lataustauot olisivat lyhyempiä kuin tauot ja taukojen määrän tarve. 5-10min latausaika riittää hyvin lämmitetyllä akulla Superchargerilla. Näitä reissuja me tehdään noin kymmenen vuodessa sukulaisille ja ne menevät kaikki aikalailla samalla tavalla.

*Polttiksella menet seisomaan letkun kanssa 2min, maksat ja ajat auton parkkiin ja sitten menet huoltoasemalle.
*Sähköautolla (me käytetään aina Superchargereita) ajat auton parkkiin, työnnät letkun sisään ja menet sisälle. Ei tartte edes odotella maksuasioiden takia. Auto on aina ladannut tarpeeksi, eikä odotella latausta ikinä. Eli sähköautolla on meidän käyttötapauksissa nopeampi reissata, kuin polttomoottorilla. Joudut nyt selviämään tästä, tämä on ihan totta meidän elämässä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 815
Jos olen perheen kanssa menossa, niin taukoja tulee lapsien takia vähän väliä eikä sähkäri ole niinkään rajoite vaan jälkikasvu. Kun taas olen vain yksin liikenteessä, niin sähkäri väistämättä rajoittaa.
Jep. Ja lisäksi, mitä moni ei ole hoksannut ottaa huomioon, niin sähköauto myös sanelee, missä ne tauot täytyy pitää. Eli vaikka niitä taukoja pidettäisiin joka tapauksessa, niin sähköauton kanssa ne tauot on sitten pakko pitää sellaisessa paikassa, mistä löytyy latausmahdollisuus.

Toki jos aina muutenkin pitäisi tauot huoltoasemilla ja sieltä löytyy laturit, niin vaikutus on mitätön, mutta ainakin omalla kohdalla jos ollaan pitkällä matkalla pysähdytty ruokailemaan, niin on ollut miellyttävä kun on voinut valita ruokapaikan ihan vapaasti mistä vaan. Ja niin tein viime reissullakin, koska haluttiin syödä jotain muuta kuin ABC:n ruokaa. Sitten vain piti sen jälkeen pitää lataustauko erikseen.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 815
Ei vaadi ja ei tarvi valehdella. Ainoa joka tässä voi kokea jotain outoutta tässä yleisessä keskustelussa on sellainen, joka osaa katsoa vain omaa matkustustyyliään ja reissuja.
Viestisi itse asiassa alleviivasi juuri sitä, mitä sanoin :) Ensinnäkin se, että jaksoit kirjoittaa noin pitkän viestin ihan vain selitelläksesi sähköauton paremmuutta pitkillä matkoilla. Mutta lisäksi vielä sorruit juuri siihen mainitsemaani epärehellisyyteen: Selitit hienosti miten Teslalla menee 400 km matka ilman latauksia, mutta sitten jostain syystä keksit siihen samaan esimerkkiin, että polttomoottoriautolla pitäisi pitää tankkaustauko 400 km matkalla :D

Jos on pitkän rangen sähköauto, niin totta kai se rangen sisällä tehtävillä matkoilla menee yhtä joutuisaan kuin polttiksellakin. Joten miksi edes otat tuollaisia esimerkkejä. Kyse oli PITKISTÄ matkoista, eli tarkoitetaan sellaisia matkoja mitä ei pysty yhdellä sähköauton akullisella ajamaan. Joten turha siihen on selittelyiksi keksiä sitten lyhyttä matkaa :)
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 388
Hah, vai että 2min tankkaustapahtuma vie enemmän aikaa, kun sähköautojen latailu. Puhumattakaan tulevaisuudesta, kun ei tiedä tuleeko pullonkauloja sähkölatausasemiin matkanteossa. Sähköautojen etu on nimenomaan kotilatauksessa, eli että arkiajot (+90%) hoituuu "kotona tankaten", eikä muualla tarvitse käydä. Mutta ei ole älyllisesti rehellistä väittää, että sähköautolla matkustaminen olisi "kätevämpää" kuin polttomoottilla - jonka range on merkittävästi enemmän ja latauspisteitä löytyy aina ja kaikkialta.
-
Ainut syy, miksi meilläkin harkitaan sähköautoa, on pienemmät käyttökulut ja huoltokulut, joka johtaa siihen että voi ostaa "kalliimman eli uuden sähköauton, kuin polttomoottorin".

Polttomoottori on kaikilta muilta osin ihan riittävän hyvä; tilat on hyvät, tehot riittävät, etälämmitykset jne. toimii ja voimalinjakin on hyvä, ja matkanteko arjessa jne. sujuu oikein mallikkaasti. '
Ainoa heikkous sähköautoon verrattuna on käyttökulut, eli polttoaine maksaa ja huollot myös, ja verotkin kenties tulevaisuudessa. Ts. suhteessa voit saada "tehokkammaan ja paremman auton" pitkässä juoksussa halvemmalla, kuin polttomoottorisen.

Juu, jollekin saattaa toki ympäristöystävällisyys merkata.

En ainakaan itse edes harkitsisi vaihtamista sähköautoon, JOS sähköauton käyttökulut olisivat isommat, kuin polttomoottorisen. Josta päästään siihen, että ainoat syyt ostaa sähköauto on ympäristöystävällisyys ja käyttökulut arjessa, jonka johdosta saattaa pystyä ostamaan kalliimman/uudemman sähköauton, kuin polttomoottorisen. Ja samalla siinä autossa saattaa olla parempia varusteita, kun on saattanut excelissä saada jopa 10-20k kalliimmasta sähköautosta "kilpailukykyisen" johonkin 30k saksan tuontiin verrattuna.

Ei paljo tarvitisi miettiä, jos sähköuto XC90 ja polttis XC90 olisi vierekkäin, ja sähköauton käyttökulut (lataaminen) olisi kalliimpaa. Aika helppo valinta polttikseen siinä tapauksessa. Mutta näin ei tietenkään ole.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 360
Viestisi itse asiassa alleviivasi juuri sitä, mitä sanoin :) Ensinnäkin se, että jaksoit kirjoittaa noin pitkän viestin ihan vain selitelläksesi sähköauton paremmuutta pitkillä matkoilla. Mutta lisäksi vielä sorruit juuri siihen mainitsemaani epärehellisyyteen: Selitit hienosti miten Teslalla menee 400 km matka ilman latauksia, mutta sitten jostain syystä keksit siihen samaan esimerkkiin, että polttomoottoriautolla pitäisi pitää tankkaustauko 400 km matkalla :D

Jos on pitkän rangen sähköauto, niin totta kai se rangen sisällä tehtävillä matkoilla menee yhtä joutuisaan kuin polttiksellakin. Joten miksi edes otat tuollaisia esimerkkejä. Kyse oli PITKISTÄ matkoista, eli tarkoitetaan sellaisia matkoja mitä ei pysty yhdellä sähköauton akullisella ajamaan. Joten turha siihen on selittelyiksi keksiä sitten lyhyttä matkaa :)
Minä olen väittänyt vain, että meidän elämässä tämän pituisilla matkoilla asia on näin. Meidän matkat on 95% tämmöisiä. Sinä väität, että asia on aina näin. Siinä on ero. Jos et ymmärrä, niin kanssasi on turha keskustella mistään.

Kerroin joo, että 400km pääsee ilman lataamista, ihan lisätiedoksi sellaisille, jotka ei autosta tiedä. Kerroin myös, että tässä esimerkissä autoa kuitenkin ladataan syystä tai toisesta, esim. sään takia. Eli et edes lukenut tuota tekstiä ajatuksen kanssa. Voit jatkaa keskustelua muiden kanssa, itse jätän sinut huomiotta jatkossa.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 360
Hah, vai että 2min tankkaustapahtuma vie enemmän aikaa, kun sähköautojen latailu.
Tuossa esimerkkimatkassani 300-400km kyllä, kun pysädytään huoltoasemalle. Lue tuo viesti mihin vastaat, ennenkuin tulet naureskelemaan jollakin yhdellä kommentilla. :D Superchargerin piuhan laittaminen autoon vie noin 10 sekuntia.

Jos taas pitäisi ajaa vaikka 800km, latauspysähdys olisi selvästi pitempi mitä minimipysädys tuolla matkalla (mikäli polttomoottorikuski ei aio edes syödä huoltoasemalla vaan vetäsee jotain valmisleipää), jolloin polttomoottorilla matkaaminen olisi selvästi nopeampaa.

Tämä minun "sähköllä nopeammin perille" on toki hieman provosoiva kun oikeasti pitkillä matkoilla se on tietenkin toisinpäin. Tarkoitus on haastaa yleistä keskustelua oikean elämän tapahtumalla. Mutta selvästi joillekin se ei sovi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 313
Mielenkiintoisesti fltp lukemissa alkaa jo näkyä, että kaupunkikäytössä Tesla alkaa saada jo turpiin. Todennäkäisesti agressiivisen yhden polkimen takia kun rullaaminen olisi se energiatehokkaampi tapa edetä vaihtuvassa liikennevirrassa eikä pelkästään regenerointi. Tämä siis tilanteessa, jossa Tesla on taas matkantekokyvyssä ja kulutuksessa ihan parhainta luokkaa ko. kokosegmentissä motareilla yms. Sinänsä kertoo, että optimointia on edelleen tehtävissä monessa asiassa vaikka itse moottoreista ei montaa prosentin osaa saisikaan.

Mitä yleisesti kulutukseen ja etäisyyksiin tulee, niin itsellä ei sinänsä tarvittava matka sähkikselle ole kuin 120km. Mahdolliset ongelmat tulevat lähinnä siitä, että tuo pitäisi olla mahdollista tulla myös takaisin eli edestakaisin, myös talvella ja peräkärry perässä molempiin suuntiin. Molemmissa päissä mennään myös sellaisessa maastossa, että keli on varmasti paljon kuluttava. Positiivisena puolena alkaa sähköisten kantama jo olla sellainen että tuo alkaa jo sujua varmaan ihan hyvin ehkä siitä -40 lukuunottamatta jota varten sitten varmaan pitää se 5-10minuuttia ladata jos meinaa mennä tiukalle. Lähinnä noissa on se, että lataus pitäisi tehdä todennäköisesti suht isoilla prosenteilla jos sen aikoisi lämpimään akkuun tehdä kun välissä auto ehtii varmasti jäähtymään.

Plugarilla ollaan menty tähän asti ja vaikka valikoimaa alkaa jo olla sähkiksissä niin hintakin sitten kiipeää aika ylös halutuilla varusteilla.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 701
Suhteettoman suuren huomion saa joku 30 asteen pakkaset ja pitkät matkat. Jos se range muulloin riittää kesällä siihen mökkimatkaan, ehkä nyt sitten vaikka normaalisti talvella lisäksi vartin kusitauolla jossain välissä (eihän sitä akkua täyteen tarvitse ladata vaan sen verran että pääsee perille), niin vaikka 30 asteen pakkasia silloin tällöin onkin, niin montako kertaa se mökkimatka tms. sattuu just siihen kun on se -30 astetta? Montako kertaa vuodessa? Veikkaan ettei edes montaa kertaa elämässä satu perus reissaajalle, pakkasjaksot ovat yleensä lyhyitä. Eli jos se auto on on hyvä 364 päivää vuodessa, niin onko se nyt niin kamalaa jos sinä yhtenä päivänä joutuu yhden ylimääräisen ja hieman pitemmän tauon pitämään, jos se just sille kohdalle edes sattuu?
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 313
Mökkimatka on nyt ihan sama kun niillä reissuilla on sitä aikaa kyllä ladata jossain joskus. Tietty jos oikein korvessa niin sitten, mutta vaikka omakin mökki on ilman sähköjä (paneeleista kesällä toki valaistus ja jääkaappi yms. muuta pientä onnistuu) niin kyllä sitä varmasti varautumalla noi pystyy hoitamaan. Varsinkin kun ladata kannattaisi ihan senkin takia kun v2l olisi varmasti mökillä käytössä esim. työkaluissa eikö tarvitsisi generaattoriin turvautua.

Ongelmallisempia ovat noi metsänhoitotyöt, katselmukset, rajojen läpikäynti yms. joihin on muiden aikataulujen raameissa pakko mennä eikä lataamaan pysty paikan päällä missään ja auto on jäässä homman jälkeen.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
952
Tämä menee ohi aiheen, mutta ajan viikottain ohi bensa-asemasta, jolla ainakin tiistaisin jonotetaan edullista bensaa.
Jonottaa jotkut ämpäreitäkin, mutta esim. itse kuulun ihmisryhmään joka liukenee nanosekunnissa toiseen paikkaan, jos näen jonon ja voin saada haluamani asian jostain ilman jonoa - vaikkakin sitten kalliimmalla. Tämä pätee olipa kyse sitten ruokakaupasta, bensiksestä, ravintolasta tai laturista. Armeijassa ei voinut valita. Jonottaminen ja kaikenlainen odottelu on pahinta paskaa ihmiselämässä.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 815
Minä olen väittänyt vain, että meidän elämässä tämän pituisilla matkoilla asia on näin. Meidän matkat on 95% tämmöisiä. Sinä väität, että asia on aina näin. Siinä on ero. Jos et ymmärrä, niin kanssasi on turha keskustella mistään.
Niin, eli sinä tulit tähän selittämään lyhyistä, auton rangen sisään mahtuvista matkoista, eli vedit täysin ohi siitä mistä me keskusteltiin.

Minä en väittänyt että asia olisi aina näin, vaan nimenomaan tähdensin että lyhyillä matkoilla sähköautolla ajo on vaivattomampaa. Puhe oli ainoastaan pitkistä matkoista, jotka edellyttävät lataustaukoja. Ja kuulostaa siltä että olet samaa mieltä, mutta silti piti tulla vänkäämään vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
833
On nyt alkuvuosi tullut ajettua (tilapäisesti) polttiksella. Vaikka Enyaqissa oli kasapäin ongelmia, niin kyllä tuo pöristely tuntuu alkeelliselta touhulta. Kovilla pakkasilla jatkuvasti kylmä, hullut kulutuslukemat kaupunkiajossa ja joutuu omia ajojaankin miettimään, kun tankkauspisteet vähenee jatkuvasti.

Toki oma käyttö on jotakin ihan muuta, kuin trailerin vetäminen Lappiin ja takaisin pysähtymättä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 172
Jonottaa jotkut ämpäreitäkin, mutta esim. itse kuulun ihmisryhmään joka liukenee nanosekunnissa toiseen paikkaan, jos näen jonon ja voin saada haluamani asian jostain ilman jonoa - vaikkakin sitten kalliimmalla. Tämä pätee olipa kyse sitten ruokakaupasta, bensiksestä, ravintolasta tai laturista. Armeijassa ei voinut valita. Jonottaminen ja kaikenlainen odottelu on pahinta paskaa ihmiselämässä.
Kukin tyylillään, mutta bensan hinnassa on 0,20€/l päiväkohtisia eroja, eli eroa tulee 10€ tankillisessa. Jo tuolla erolla saa sähköä niin paljon että sillä ajaa yhtä pitkälle kuin tankillisella bensaa. Jatkuva bensa-asemalla raivaaminen, hintojen kyttäily, tankkauspaikan valinta on sekin ärsyttävää, jos on pitkillä reissuilla sähköauton latauksetkin.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
903
Jonottaa jotkut ämpäreitäkin, mutta esim. itse kuulun ihmisryhmään joka liukenee nanosekunnissa toiseen paikkaan, jos näen jonon ja voin saada haluamani asian jostain ilman jonoa - vaikkakin sitten kalliimmalla. Tämä pätee olipa kyse sitten ruokakaupasta, bensiksestä, ravintolasta tai laturista. Armeijassa ei voinut valita. Jonottaminen ja kaikenlainen odottelu on pahinta paskaa ihmiselämässä.
Tämä on totta, jonottaminen ei ole mukavaa, mutta ärsyttää se jonottoman asiointipaikan etsiminenkin, varsinkin jos sen takia pitää ajaa ylimääräinen lenkki, jossa kuluu helposti jonottamiseen menevä aika.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
943
Eilen tuli 80km+120km reissu tehtyä Enyaqilla kun kävi Kuopiossa. Tuossa välissä auto seisoi Matkuksen ostoskeskuksen parkissa noin 5h jäähtymässä.
Takaisinpäin tuolle 120km pätkälle lähtiessä koukkasin varmuuden vuoksi (ja kun oli nälkä) ABC Pitkälahdessa ottamassa 9kwh lisävirtaa akkuun samalla kun kipaisin eväsleivän huoltiksen S-marketista.
Enyaq otti noin 50% varauksella olevaan melko viileään akkuun noin 45kw teholla virtaa ja laturi sanoi "auto rajoittaa". Latasin vain sen aikaa mitä meni marketissa käydessä ja arpoessa että mitäs sitä ottaisi.
Perillä kotona oli sitten joku 30% virtaa vielä ja kotilaturilla taas yön aikana 80% latinkiin ja valmiina seuraavaan reissuun.

Ei tarvinnut tällä reissulla kuluttaa yhtään lisäaikaa siksi kun alla oli sähköauto. Jokatapauksessa olisi ollut pitstoppi marketilla kun oli nälkä.

Oli muuten hauskaa seurata ikkunasta Ikean kahvia hörppiessä kun siinä parkkiksella kävi vuoronperään sähköautoja tsekkaamassa että kaikki Ikean parkkipaikan laturit on käytössä. Itse en laittanut laturiin tuolla kun ei ollut todellista tarvetta.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 653
K-lataus on ABC:n lisäksi heikko esitys, Anoppilan lähellä Siemensin pömpeli ja en tiedä mikä mättää, mutta lataa erittäin heikosti vaikka ei olisi edes kahta autoa siinä.
Oman kokemuksen mukaan nuo Siemensit ovat aivan sysipaskoja vehkeitä. Eri sähköautoilla tullut niitä käytettyä ja ihan arpapeliä tuleeko sielä 10kW, 30kW, 50kW vai mikä. Joskus ei edes suostu lataamaan ollenkaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 283
Viestejä
4 312 462
Jäsenet
72 001
Uusin jäsen
LeoEelis

Hinta.fi

Ylös Bottom