Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 243
En kai ole edes puhunut mistään tuohon liittyvästä?

Sinä haluat uuden kolaritestin, jota ei jostain syystä saa tehdä kuin sähköautoille. Miksi näin on? Olet nyt jo monta viestiä vältellyt vastaamasta kysymykseen.
Minä vastasin tähän kysymykseesi jo alkuperäisessä viestissä, kannattaa lukea se ajatuksella niin tajuat miksi se koskisi vain sähköautoja. Tämä näyttää olevan itsestään selvää kaikille paitsi sinulle, jos vieläkään et ymmärrä niin valitettavasti en voi auttaa enempää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Minä vastasin tähän kysymykseesi jo alkuperäisessä viestissä, kannattaa lukea se ajatuksella niin tajuat miksi se koskisi vain sähköautoja. Tämä näyttää olevan itsestään selvää kaikille paitsi sinulle, jos vieläkään et ymmärrä niin valitettavasti en voi auttaa enempää.
Et vastannut? Sinulle sen sijaan näyttäisi olevan hämärän peitossa mitä kolaritestaus on ja kenties jopa miksi sitä tehdään.

Sinä haluat lyödä rautakangen akusta läpi argumentilla, ettei muut kuin sähköautot voi syttyä tuleen. Luonnollisesti ei samalla tavalla, mutta eihän rautakankeen törmääminen ole mitenkään sähköauton erikoisominaisuus, vai onko? Tätä et suostu selittämään, että miksi muut autot eivät voi joutua samanlaiseen onnettomuuteen.
Ei kolaritesteissä tutkita "osuuko 13 tuumainen ohjauspyörä kuskia suoraan otsaan", mutta jätetään se 14 tuumainen testaamatta, koska 13 tuumaisia on vain sähköautoissa. Jos on jotenkin tarkoituksenmukaista tutkia rautakankionnettomuuksia, sitä samaa onnettomuustyyppiä tutkitaan kaikilla henkilöautoilla. Voihan olla, että tuollaisissa onnettomuuksissa se bensa turskahtaa takapenkin lastenistuimelle suurella todennäköisyydellä ja onkin vaarallisempi kuin sähköautopalo, jos uusissa akuissa on vaikka fiksua elektroniikkaa tai kemiaa. Tai koska akut tehdään niin tukeviksi, autolle ei aiheudu vakavia vaurioita, mutta muissa autoissa kanki halkaisee auton kahtia.
Se selviää vain, jos testataan samaa tilannetta.

Kokeillaan vielä toinen esimerkki, jos maltat lukea tänne asti:
Halutaan tutkia miten hengenvaarallista on esilämmittää autoa talossa kiinni olevassa tallissa. Koska sähköllä lämmittämisestä ei synny vaarallisia kaasuja, tutkimuksesta rajataan ulos sähköautot ja keskitytään polttoainekäyttöisiin lisälämmittimiin. Eli ollaan rajaamassa tutkimusta keinotekoisella argumentilla, vaikka autoja lämmitetään myös pelkillä sähkötoimisilla lämmittimillä (kuten nyt vaikka sähköautoja).


Eli miksi muut autot eivät voi ajaa siihen tiellä olevaan kappaleeseen?
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
873
Nyt en voi malttaa kuulla vastausta siihen miten muilla kuin sähköautoilla voisi akku räjähtää sekunneissa ja muuttaa auton tulipalloksi.
Sähköautojen ajoakuissa ei ole mitään räjähtävää ainetta:)
Eikä se akku ole yksi iso akku vaan kostuu pienistä akuista moduleista.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 243
Et vastannut? Sinulle sen sijaan näyttäisi olevan hämärän peitossa mitä kolaritestaus on ja kenties jopa miksi sitä tehdään.
Kuten jo sanoin aikaisemmin, en pysty auttamaan sinua enempää.

Jätetään sinulle nyt pieneksi pähkinäksi kysymys että miksi minusta on ihan ok ettei sähköautojen polttoainesäiliöiden kestävyyttä tarvitse testata? Kun keksit tähän vastauksen niin ehkä muutkin asiat avautuvat sinulle.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 173
Täällä on annettu pelolle valtaa näemmä. Ja korona ketjussa toinen lietsoo aaltoja.

82 tuhatta kilsaa jo 15 vuoden Tesla ”palopommi” S malilla takana ja edelleen ei pelota lapsia kuskata, sorateitäkin ajettu ja pohjakin saanu osumaa ja autossa nukuttu myös herra isä sentää. Mie delaan:D
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 243
Täällä on annettu pelolle valtaa näemmä. Ja korona ketjussa toinen lietsoo aaltoja.

82 tuhatta kilsaa jo 15 vuoden Tesla ”palopommi” S malilla takana ja edelleen ei pelota lapsia kuskata, sorateitäkin ajettu ja pohjakin saanu osumaa ja autossa nukuttu myös herra isä sentää. Mie delaan:D
No tämähän ratkaisi asian, jos sinulla ei ole koskaan mitään sattunut niin ei ole varmaan muillakaan ja kaikki videot jotka näyttävät räjähdysmäisiä paloja ovat FUDia ja muutenjin feikattuja.

Kiitos kommentistasi, oli varmaan tarkoitus laittaa se kokemus-ketjuun eikä tänne?
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
695
VMP, mutta onneksi on tuo ignore.

En ole elämässä kauheasti pelkäillyt yhtä ja toista. Jos ja kun osumaa tulee, niin sitten se on niin ja sen mukaan mennään. Aina on kaikesta kuitenkin selvitty, jopa sähköautoilusta. 6 vuotta sähköautoilua takana ilman räjähdyksiä. Jatkan samalla linjalla edelleen :thumbsup:
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
748
Tämä BYD tulee olemaan seuraavaa tulevaisuutta sähköllä ajamiseen ja tällaisen uskaltaisi kyllä jo ottaa. Melkoista tohinaa noilla muilla tulee tässä lävistystestissä ja BYD näyttää kyntensä. Ei tule laivakieltoja ja saa ladata ja ajaa parkkihalleihin myös tulevaisuudessa.

 

Hzz

Liittynyt
28.10.2017
Viestejä
132
No tämähän ratkaisi asian, jos sinulla ei ole koskaan mitään sattunut niin ei ole varmaan muillakaan ja kaikki videot jotka näyttävät räjähdysmäisiä paloja ovat FUDia ja muutenjin feikattuja.

Kiitos kommentistasi, oli varmaan tarkoitus laittaa se kokemus-ketjuun eikä tänne?
Anna jo olla, ettei koko ketju täyty tällä kuralla. Samoin muut. Kiitos

Aiheeseen:
Onko porukalla tietoa saako ID perheen sovelluksessa näkyviin auton sijainnin?
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
873
No tämähän ratkaisi asian, jos sinulla ei ole koskaan mitään sattunut niin ei ole varmaan muillakaan ja kaikki videot jotka näyttävät räjähdysmäisiä paloja ovat FUDia ja muutenjin feikattuja.
Täällä tuntuu joillakin olevan jotain pelkotiloja.
Eikö edes paloherkkiä liuottimia elektrolyyttinä ja happea elektrodeilla tiiviiseen ja lämpöä itsestään tuottavaan pakettiin pakattuna?
Esim. Lithium-ioni akuissa käytetään useimmiten elektrolyyttinä nestemäistä Litiumsuolaa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Esim. Lithium-ioni akuissa käytetään useimmiten elektrolyyttinä nestemäistä Litiumsuolaa.
Ei, vaan litiumsuolaa nestemäisessä liuottimessa, kuten dietyylikarbonaatissa.

Jokainen voi ihan itse kokeilla, miten litiumakku tuottaa mielenkiintoisia kaasuja ja syttyy räjähdysmäisesti oikosulkemalla navat. En toki suosittele, mutta en oikein ymmärrä, miten näin selvästä asiasta voi edes yrittää vääntää.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 243
Täällä tuntuu joillakin olevan jotain pelkotiloja.
Tuntuu ottavan monille todella koville se jos joku kyselee uuden tekniikan turvallisuuden perään. Vastaukset kaikki luokkaa "nomutku ei mun sähkis ole syttynyt" tai "nomutku polttiksetkin voi syttyä" tai sitten tämä sinun kuningasväite ettei akuissa ole mitään räjähtävää.

Tee niinkuin tuo yksi sankari ja pistä ignore-päälle niin voit rauhassa keskustella omassa kuplassasi jossa ei mitään ongelmia sähkiksissä ole.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
852
Kuten jo sanoin aikaisemmin, en pysty auttamaan sinua enempää.

Jätetään sinulle nyt pieneksi pähkinäksi kysymys että miksi minusta on ihan ok ettei sähköautojen polttoainesäiliöiden kestävyyttä tarvitse testata? Kun keksit tähän vastauksen niin ehkä muutkin asiat avautuvat sinulle.
meinaatko, että valmistajat eivät ole testanneet akkujen turvallisuutta? Tai vastaavasti polttomoottori- tai kaasuautossa? Rakennetaan autoja katsotaanräjähtääkö ne käytössä . Jestas tätä museoautoilijoitten pelkoa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
meinaatko, että valmistajat eivät ole testanneet akkujen turvallisuutta? Tai vastaavasti polttomoottori- tai kaasuautossa? Rakennetaan autoja katsotaanräjähtääkö ne käytössä . Jestas tätä museoautoilijoitten pelkoa.
Toivottavasti paremmin kuin Tesla FSD:n turvallisuutta. Ai, mutta - voi meitä museoautoilijoita, emmekö ymmärrä sitä autuutta kun Tesla ajaa meidät pylvääseen.

Ei, polttomoottori autoissa ei alunperin testattu turvallisuutta. Ei, autoissa ei alunperin välitetty turvallisuudesta.

Mitä veikkaat vastauksen olevan sähköauton akussa? Me käytämme edelleen tekniikoita, jotka tiedämme etteivät ne ole turvallisimpia akuista. Ne on valittu, koska on haluttu jotain muuta ominaisuutta enemmän kuin turvallisuus.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 243
meinaatko, että valmistajat eivät ole testanneet akkujen turvallisuutta? Tai vastaavasti polttomoottori- tai kaasuautossa? Rakennetaan autoja katsotaanräjähtääkö ne käytössä . Jestas tätä museoautoilijoitten pelkoa.
Olisiko kannattanut vaivautua lukemaan edes muutama viestiä lisää ennenkuin päätit tuoda tämän nolla-kontribuution tänne?

"museoautoilijija"? Heh. Lisätään listaan.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
925
Anna jo olla, ettei koko ketju täyty tällä kuralla. Samoin muut. Kiitos

Aiheeseen:
Onko porukalla tietoa saako ID perheen sovelluksessa näkyviin auton sijainnin?
Onko porukalla tietoa saako ID perheen sovelluksessa näkyviin auton sijainnin?



On kyllä outoa, että muiden volkkareiden appissä saa, mutta ID:n ei.
Se appi on todella torso. Mutta näkee varaustason ja lämmityksen voi laittaa etänä päälle.
Vähän skeptisenä tuosta tulee ensimmäisenä mieleen joku mustasukkainen puoliso, joka haluaisi seurata toisen liikkeitä vahtaamalla missä se ajelee autolla, ja sitten ollaan tukkanuottasilla jos huomataan auton pysähtyneen liian pitkäksi aikaa muun kun oman kotitalon pihaan.

Ehkä tuolla vois olla oikeaakin tarvetta jossain IKEA:n parkkipaikalla, tai jossain varkaustapauksessa.
Mutta näissäkin tilanteissa pitäisi vähintään auton mediaruudussa näkyä kissankokoisin kirjaimin "AJONEUVO ON PAIKANNETTU" jottei mitään salatarkkailua voi harrastaa.

Olishan tuo ihan kiva leuhotella työpaikan kahvihuoneessa "katoppa kun mää nään tästä onko se mun auto vielä tuolla firman parkkipaikalla"
Mutta "Kattokaas kun mää nään tästä onko emäntä/isäntä lähteny vielä töihin" menee jo sinne salatarkkailun rajoille.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 464
Se on sellaista Lean minium viable vehicle designia jolla pääsee äkkiä markkinoille kun karsitaan ominaisuudet minimiin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Kuten jo sanoin aikaisemmin, en pysty auttamaan sinua enempää.

Jätetään sinulle nyt pieneksi pähkinäksi kysymys että miksi minusta on ihan ok ettei sähköautojen polttoainesäiliöiden kestävyyttä tarvitse testata? Kun keksit tähän vastauksen niin ehkä muutkin asiat avautuvat sinulle.
Et näemmä lukenut viestiäni taaskaan lainkaan, eli et aio keskustella asiasta, vaan jankata. Heippa.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
748
Toyota tulee noita BYD blade akkuja käyttämään ja eikös myös Tesla tee samaa. Myös Eurooppaan perustetaan samanlainen BYD blade tehdas. Joten olisikohan sittenkin niin, että se Solid State jää joiltain osin yksistään Toyotan osalta nyt ulos. Vai onko tässä kyse juurikin samanlaisesta teknologiasta, jolla saatiin ne akkujen kohtio ongelmat ratkaistua. Tuo BYD: han on täysin Kiinalainen juttu. Toyota/BYD on 50/50 % yhtiö.


Autonkin jo saaneet ulos ja hyvät aloitusspeksit on kyllä.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
573
Toyota tulee noita BYD blade akkuja käyttämään ja eikös myös Tesla tee samaa. Myös Eurooppaan perustetaan samanlainen BYD blade tehdas. Joten olisikohan sittenkin niin, että se Solid State jää joiltain osin yksistään Toyotan osalta nyt ulos. Vai onko tässä kyse juurikin samanlaisesta teknologiasta, jolla saatiin ne akkujen kohtio ongelmat ratkaistua. Tuo BYD: han on täysin Kiinalainen juttu. Toyota/BYD on 50/50 % yhtiö.
BYD Blade battery hiukan eri tavalla pakattu LFP-akku. LFP-akut on tunnettuja erittäin turvallisina akkuina - voit vaikka löydä naulan LFP-kennon läpi eikä se syty tuleen. LFP (litium-fosfaatti-rauta) akuissa ei myöskään kobolttia tai nikkeliä. Niiden heikkous on huono energiatiheys, minkä vuoksi ne ovat sopineet huonosti sähköauton akuksi. Sähköbusseissa tilaa ja kantavuutta riitää, joten niissä ne on yleisiä. Tesla on myös ottanut LFP-akut käyttöön karvalakki-kantaman Model 3:sessa. 55kWh LFP-akku mahtuu samoihin raameihin LR Model3:sen 82kWh Nikkeli-akku. BYD:in Blade-akku on tästä vielä hiukan tiiviimpi, joten sillä menisi ehkä 60-65kWh samaan tilaan. Tesla ei kuitenkaan ole tiettävästi ottamassa Bladea käyttöön - Tesla käyttää sylinterin muotoisia kennoja, ja pitkät, laatikkomaiset Blade-kennot vaatisivat koko akuston rakenteen uusimisen.

On mielenkiintoista nähdä, miten kuluttajat tulevat valitsemaan LFP vs NCA/NMC akkuilla varustettujen autojen välillä. Halpa, paloturvallinen, lyhyemmän rangen sähköauto, vai kallis pitkän rangen auto jossa on hyvin pieni todennäköisyys hankalasti sammutettavaan paloon?
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 502
On mielenkiintoista nähdä, miten kuluttajat tulevat valitsemaan LFP vs NCA/NMC akkuilla varustettujen autojen välillä. Halpa, paloturvallinen, lyhyemmän rangen sähköauto, vai kallis pitkän rangen auto jossa on hyvin pieni todennäköisyys hankalasti sammutettavaan paloon?
En usko että normikuluttajaa kiinnostaa tällainen yksityiskohta.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 250
En usko että normikuluttajaa kiinnostaa tällainen yksityiskohta.
Kukaan ei toivottavasti osta +30k€ autoa yhtä kevyin mielin kun parin sukkia. Myyjät toivottavasti osaavat opastaa kuluttajaa tekemään omaan profiiliinsa sopivan valinnan (ts. missä ja miten säilyttää autoaan? onko tarkoitus ladata kotona jne?). Meillä on esim. okt:ssa integroitu (joskin palokatkottu) autotalli. Mieluusti tuonne ottaisi sitten aikanaan sellaisen sähköauton, joka ei palaessaan sulattaisi ihan koko tallia ja yläpuolella olevan keittiön lattiapintaa/lämmityspiirejä.

Vakuutusyhtiöilläkin voi olla tähän jotain sanottavaa.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 502
Kukaan ei toivottavasti osta +30k€ autoa yhtä kevyin mielin kun parin sukkia. Myyjät toivottavasti osaavat opastaa kuluttajaa tekemään omaan profiiliinsa sopivan valinnan (ts. missä ja miten säilyttää autoaan? onko tarkoitus ladata kotona jne?). Meillä on esim. okt:ssa integroitu (joskin palokatkottu) autotalli. Mieluusti tuonne ottaisi sitten aikanaan sellaisen sähköauton, joka ei palaessaan sulattaisi ihan koko tallia ja yläpuolella olevan keittiön lattiapintaa/lämmityspiirejä.

Vakuutusyhtiöilläkin voi olla tähän jotain sanottavaa.
Eiköhän lähtökohta ole autoa ostaessa kuitenkin se, että se ei sattumanvaraisesti polta koko rakennusta ympäriltään maan tasalle ihan sama minkä auton valitsee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 047
En usko että normikuluttajaa kiinnostaa tällainen yksityiskohta.
Auton ostajat perustelevat ostoksiaan itselleen vaikka millä teknisillä yksityiskohdilla. Katsellaan 0.1 sekunnin tarkkuudella 0-100 aikoja ja vertaillaan hyvin subjektiivisia juttuja keskenään kun koitetaan perustella sitä, että miksi halutaan just joku tietty auto.

En ihmettelisi yhtään vaikka akut muodostuisivat vastaavaksi tekijäksi.

LFP on todella hyvä akkukemia: Voit ladata aina 100% täyteen ja käyttää 0% tyhjäksi, eikä se kärsi siitä, toisin kuin "perinteinen" NMC-akku. Se kestää myös ~loputtomasti syklejä ja ikääntymisen pitäisi olla paljon pienempi ongelma.

LFP kennot speksataan usein 3000 syklille tjsp -> Jos auton range on akullisella vaikka 300km, niin 3000 sykliä olisi 900 000km. Se sopii syklikeston takia myös Vehicle2Grid käyttöön paljon paremmin - kun akku ei käytännössä kulu syklaamisesta, niin miksipä ei käyttäisi sitä kotona ollessa aurinkosähköjärjestelmän akkuna? jne.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 250
Eiköhän lähtökohta ole autoa ostaessa kuitenkin se, että se ei sattumanvaraisesti polta koko rakennusta ympäriltään maan tasalle ihan sama minkä auton valitsee.
Toki, ja onhan suurin palovaara edelleen lataustapaan liittyvä, esim. lataukseen soveltumaton pistorasia tmv. Mutta jos katastrofaalisen palon riski on toisen teknologian kanssa olemassa ja toisessa ei, niin onhan sillä merkitystä.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 502
Auton ostajat perustelevat ostoksiaan itselleen vaikka millä teknisillä yksityiskohdilla. Katsellaan 0.1 sekunnin tarkkuudella 0-100 aikoja ja vertaillaan hyvin subjektiivisia juttuja keskenään kun koitetaan perustella sitä, että miksi halutaan just joku tietty auto.

En ihmettelisi yhtään vaikka akut muodostuisivat vastaavaksi tekijäksi.

LFP on todella hyvä akkukemia: Voit ladata aina 100% täyteen ja käyttää 0% tyhjäksi, eikä se kärsi siitä, toisin kuin "perinteinen" NMC-akku. Se kestää myös ~loputtomasti syklejä ja ikääntymisen pitäisi olla paljon pienempi ongelma.

LFP kennot speksataan usein 3000 syklille tjsp -> Jos auton range on akullisella vaikka 300km, niin 3000 sykliä olisi 900 000km. Se sopii syklikeston takia myös Vehicle2Grid käyttöön paljon paremmin - kun akku ei käytännössä kulu syklaamisesta, niin miksipä ei käyttäisi sitä kotona ollessa aurinkosähköjärjestelmän akkuna? jne.
Tuossa on taas ihan eri asioita kuin se, että saattaako auto sytyttää talon palamaan.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
873
Ei, vaan litiumsuolaa nestemäisessä liuottimessa, kuten dietyylikarbonaatissa.
Okei, kuinka paljon mielestäsi sitten mahtuu tiiviisti pakattuihin akkumoduleihin palavaa elektrolyyttiä?
Kun vaikka bensa-autoissa on tankin koko jotain 60L. Kumpi on suurempi riski?
Tuntuu ottavan monille todella koville se jos joku kyselee uuden tekniikan turvallisuuden perään. Vastaukset kaikki luokkaa "nomutku ei mun sähkis ole syttynyt" tai "nomutku polttiksetkin voi syttyä" tai sitten tämä sinun kuningasväite ettei akuissa ole mitään räjähtävää.
Sanoit uuden tekniikan!

Kun totuus on tämä:

Sähköautot olivat mukana jo autohistorian ensimetreillä.
Ranskalaisten Gaston Plantén ja Camille Fauren kehitettyä akkuteknologiaa paremmaksi alkoi sähköautojen tulevaisuus näyttää lupaavalta. Ranska ja Iso-Britannia olivat ensimmäisiä maita, joissa tuettiin sähköautojen laajempaa käyttöönottoa.

Vielä ennen 1900-lukua ja tehokkaan, mutta saastuttavan polttomoottorin voimakasta esiinmarssia sähköautot pitivät hallussaan monia nopeus- ja matkaennätyksiä. Näistä huomionarvoisimpia oli Camille Jenatzyn raketin muotoisella ”La Jamais Contente” -autollaan rikkoma 100 km/h:n nopeusraja (auto saavutti 105,88 km/h:n nopeuden).

Kuvassa Camille Jenatzyn ”Le Jamais Contente” -ennätysauto:thumbsup::thumbsup:
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 496
Okei, kuinka paljon mielestäsi sitten mahtuu tiiviisti pakattuihin akkumoduleihin palavaa elektrolyyttiä?
Kun vaikka bensa-autoissa on tankin koko jotain 60L. Kumpi on suurempi riski?
Sanoit uuden tekniikan!
Sitten vielä se että jos se neste tai lyytti valuu sinne tallin lattialle, tai sekoittuu ilmaan.

No tässä kiinnostaa se että sieltä lattiakaivosta tulee joku rautakanki joka syksyy ylös nimenomaan takapenkin(keskipenkin)kohdalla.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Okei, kuinka paljon mielestäsi sitten mahtuu tiiviisti pakattuihin akkumoduleihin palavaa elektrolyyttiä?
Kun vaikka bensa-autoissa on tankin koko jotain 60L. Kumpi on suurempi riski?
Palava akku on suurempi riski. Palavasta akusta lähtee sellainen määrä myrkyllisiä kaasuja, ettei palava bensa ole edes samalla viivalla. Asiasta toki löytyy ihan tarpeeksi Googlaamalla asiaa, ettei tästä tarvitsisi jankuttaa. Lithium-akussa on todella paljon energiaa kun se lähtee palamaan (ja palaa kuumana), eikä se tahdo sammua.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
No tässä kiinnostaa se että sieltä lattiakaivosta tulee joku rautakanki joka syksyy ylös nimenomaan takapenkin(keskipenkin)kohdalla.
Kai tiedät että akku kattaa melkein koko matkustamon? Ja kyllä, autojen pohjaan osuu jatkuvasti asioita. Olihan tässä threadissa hieno videokin tilanteesta kun otettiin vähän vauhtia hidastetöyssystä.
 

Hzz

Liittynyt
28.10.2017
Viestejä
132
Vähän skeptisenä tuosta tulee ensimmäisenä mieleen joku mustasukkainen puoliso, joka haluaisi seurata toisen liikkeitä vahtaamalla missä se ajelee autolla, ja sitten ollaan tukkanuottasilla jos huomataan auton pysähtyneen liian pitkäksi aikaa muun kun oman kotitalon pihaan.

Ehkä tuolla vois olla oikeaakin tarvetta jossain IKEA:n parkkipaikalla, tai jossain varkaustapauksessa.
Mutta näissäkin tilanteissa pitäisi vähintään auton mediaruudussa näkyä kissankokoisin kirjaimin "AJONEUVO ON PAIKANNETTU" jottei mitään salatarkkailua voi harrastaa.

Olishan tuo ihan kiva leuhotella työpaikan kahvihuoneessa "katoppa kun mää nään tästä onko se mun auto vielä tuolla firman parkkipaikalla"
Mutta "Kattokaas kun mää nään tästä onko emäntä/isäntä lähteny vielä töihin" menee jo sinne salatarkkailun rajoille.
Tämä ominaisuus on käsittääkseni polttomoottorilla varustetuissa volkkareissa ja varmaan juurikin parkkipaikkoja varten.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Okei, kuinka paljon mielestäsi sitten mahtuu tiiviisti pakattuihin akkumoduleihin palavaa elektrolyyttiä?
Kun vaikka bensa-autoissa on tankin koko jotain 60L. Kumpi on suurempi riski?
Tämän perusteella vähän päälle 10 massa-% (EC + DMC): http://greet.es.anl.gov/files/lib-lca
450 kg akussa siis suurinpiirtein saman verran massaltaan kuin 60 l bensaa. En nyt jaksanut alkaa selvittelemään, mikä sisältää mitenkin paljon energiaa. Erityisen vaarallisen akusta tekee se, että se sisältää lämmönlähteen ja happea ihan omasta takaa.

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että polttomoottoriautot eivät jatkuvasti syttyisi tuleen ja olisi vaarallisia. Ne asiat eivät ole toisensa poissulkevia.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
873
Tämän perusteella vähän päälle 10 massa-% (EC + DMC): http://greet.es.anl.gov/files/lib-lca
450 kg akussa siis suurinpiirtein saman verran massaltaan kuin 60 l bensaa. En nyt jaksanut alkaa selvittelemään, mikä sisältää mitenkin paljon energiaa. Erityisen vaarallisen akusta tekee se, että se sisältää lämmönlähteen ja happea ihan omasta takaa.
Linkki ei toimi.

Myös bensa-autossa on kuuma moottori ja happea ympärillä, kokoajan!

Yli +120C voi olla ongelma Lithium-ioni akussa. Niissä kuitenkin on jäähdytys ja hyvät suojatoimet, normaalisti ei olla lähelläkään noin kovia lämpöjä. Toisin on dinoissa.

Myös Tukesin mukaan paloriski on vähäinen sähköautoissa.

Sähköautoja ei kannata pelätä, kohta ne on pakollisia joka jampalle.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Myös bensa-autossa on kuuma moottori ja happea ympärillä, kokoajan!
Happea on ympärillä, happea ei ole itse polttoainetankissa (vaan polttomoottori imee sen ilman mukana). Akussa on happi mukana, sitä ei tarvitse ulkopuolelta hakea. Ongelma on sama kuin rakettimoottori vs suihkumoottori.

Niiden tulipalo on aivan erilainen tapahtuma.

Yli +120C voi olla ongelma Lithium-ioni akussa. Niissä kuitenkin on jäähdytys ja hyvät suojatoimet, normaalisti ei olla lähelläkään noin kovia lämpöjä. Toisin on dinoissa.
"dinoissa" ei ole polttoainetankissa ikinä +120C.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Linkki ei toimi.

Myös bensa-autossa on kuuma moottori ja happea ympärillä, kokoajan!

Yli +120C voi olla ongelma Lithium-ioni akussa. Niissä kuitenkin on jäähdytys ja hyvät suojatoimet, normaalisti ei olla lähelläkään noin kovia lämpöjä. Toisin on dinoissa.

Myös Tukesin mukaan paloriski on vähäinen sähköautoissa.

Sähköautoja ei kannata pelätä, kohta ne on pakollisia joka jampalle.
Ei tähän ole muuta sanottavaa, kuin että jos et jaksa odottaa paria kymmentä sekuntia, joka tuolla palvelimella jostain syystä kestää vastata, niin en ihmettele, jos ei keskittymiskyky riitä tiedonhakuun noin muutenkaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
852
Eikö näille bensa-autojutuille olis parempi keskustelun paikka muualla, jos keskityttäisiin täälä sähköautoihin. Esim hybridiautokeskustelu voisi olla parempi paikka keskustella vanhentuneesta muinaisteknologiasta.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
873
Happea on ympärillä, happea ei ole itse polttoainetankissa (vaan polttomoottori imee sen ilman mukana). Akussa on happi mukana, sitä ei tarvitse ulkopuolelta hakea. Ongelma on sama kuin rakettimoottori vs suihkumoottori.

"dinoissa" ei ole polttoainetankissa ikinä +120C.
Bensatankissakin on happea, se ei ole vakuumi. Kun laitat täyttöletkun suojaläpän läpi, se ei ole ilmatiivis. Sen takia tankatessa korkkia avatessa kuuluu suhinaa, kun tyhjä tila täytyy ilmalla. Etkä pysty täyttämään tankkia täysin 100%.

Bensaa on aina myös moottoritilan letkuissa yleensä vielä paineistettuna.
Ei tähän ole muuta sanottavaa, kuin että jos et jaksa odottaa paria kymmentä sekuntia, joka tuolla palvelimella jostain syystä kestää vastata, niin en ihmettele, jos ei keskittymiskyky riitä tiedonhakuun noin muutenkaan.
Ei pysty odottelemaan pidempään kun selain heittää takaisin tälle sivulle.
______________________________________
Eli myös sähkö ja polttis autoissa on molemmissa happea.
Polttisauton konetilassa on huomattavasti paloherkemmät oltavat.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Bensatankissakin on happea, se ei ole vakuumi. Kun laitat täyttöletkun suojaläpän läpi, se ei ole ilmatiivis. Sen takia tankatessa korkkia avatessa kuuluu suhinaa, kun tyhjä tila täytyy ilmalla. Etkä pysty täyttämään tankkia täysin 100%.
Bensaa on aina myös moottoritilan letkuissa yleensä vielä paineistettuna.
Sillä välin voit tutustua paljonko sähköauton akussa on suhteessa happea verrattuna siihen pieneen tilaan jossain täällä-puhumattomassa-autossa. En tiedä leikitäänkö tässä keskustelussa nyt oikeasti, vai eikö tahdota nähdä miten akut palavat? Varsinkaan kun se että takassa voi polttopuu palaa ei ihan hirveästi liity siihen sähköauton akun palamiseen.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
873
Sillä välin voit tutustua paljonko sähköauton akussa on suhteessa happea verrattuna siihen pieneen tilaan jossain täällä-puhumattomassa-autossa. En tiedä leikitäänkö tässä keskustelussa nyt oikeasti, vai eikö tahdota nähdä miten akut palavat?
Mä mieluummin ajelen tyytyväisenä sähköautolla.

Myös Tukesin mukaan paloriski on vähäinen sähköautoissa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Mä mieluummin ajelen tyytyväisenä sähköautolla.
Mikset vain tyytynyt sitten ajelemaan ja olemaan hiljaa? Sen sijaan aloitit täällä tarinoiden sepittelyä jotka uskoit "sähköautototuudeksi" ja kun se löi näpeille niin haluat piiloutua tällaisten turhien kommenttien taakse? Moni ajelee polkupyörälläkin tyytyväisenä ilman kypärää, osa polttaa röökiä ja toiset ajaa 200km/h kaupunkien läpi. Sen jälkeenkö selittävät että kyllä se katolta hyppääminen on vaarallista, siispä nuo eivät voi olla?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
852
Omakin sähköauto on jo maassa ja oottelee, että päivämäärä kääntyy 1.10 puolelle ja autovero poistuu :coffee:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 221
Viestejä
4 216 603
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Raxe

Hinta.fi

Ylös Bottom