Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 738
Jos MY 60tkm 3v jälleenmyyntiarvo olisi 35ke (60ke->35ke=25ke menetys) ja rahoituskulut olisivat noin 5000e (Teslan laskurista tulee tuon verran nykyisellä 2,9% korkotarjouksella 5ke käsirahalla), kuukausikulu auton omistamiselle olisi 833e. Samaisen auton saa tällä hetkellä liisattuna hintaan 901e ja siihen kuuluu renkaiden vaihdot, renkaiden säilytys ja kuluneiden renkaiden vaihto. Enkö ymmärrä jotain, vai miksi minusta tuntuu, että tässä tilanteessa on ihan ok maksaa tuo 67e/kk että saan nuo palvelut ja turvan arvon tipahtamiseen?
Ennenkuin voin muodostaa asiasta mielipidettä, onko tuossa liisauksessa kilometrirajoitus, ja millainen se mahtaa olla?

Lisäksi en jaksa laskea itse, joten onko tuo laskemasi lainan kuukausikulu vain arvonmenetyksen osalle, vai koko auton hinnalle? Jos jälkimmäiselle, tulee huomioida että omistamalla siitä käytetystä autosta saa myöhemmin jotain takaisinkin, liisatusta ei. Kysyn koska 833€/kk kuulostaa aika paljolta jos se jyvitetään vain arvonmenetyksen osuudeksi, kun itse maksan 400€/kk autolainasta n. 30k€ hintaiselle sähköautolle, lainalla koko auto ilman käsirahaa. Tosin korkokin kyllä on mulla pienempi.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 352
En ihan pääse samoihin lukuihin. Yleisimmin myyty LR valkoinen rekisteröintineen maksaa 55 590, 3v rahoitus noin 5000e käsirahalla generoi luottokuluja 4 592e. Jos mennään tyypillisellä 15%+10%+10% arvonalenemalla niin 3v jälkeen arvoa on laskenut rapiat 17 000e. Nopeasti katsottuna esim leaseplanilta tosiaan hinta 901e/kk tai 32 000e/3v. On tuossa karkeasti melkein 10 000e eroa, jonka osalta jokainen voi tietysti pohtia että kantaako riskin itse vai ulkoistaako sen
Totta, eihän tuosta ihan 60ke tule, muistelin että tulee. Mutta siis tietenkin talvirenkaat 3000e päälle niin 58590e miinus suosittelu eli 58090e. Eli silloin kulu olisi 777e kuussa omistamiselle, jos saatava arvo olisi 35 000e myytäessä. Eli ero olisi 124e/kk eli 4464e kalliimpaa kuin liisinki. Auton arvo 35000e tarkoittaisi toki sitä, että joku autofirma suostuisi ostamaan sen tuohon hintaan ja saisi myytyä sen vaikka 39000 eurolla.

Sinun laskelmassasi auton arvo olisi siis 41000e, jonka saisit autosta. Eli autofirma maksaisi sinulle 41000e autosta, jonka se saisi myytyä hintaan 45000e. Eikös näin?
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 352
Ennenkuin voin muodostaa asiasta mielipidettä, onko tuossa liisauksessa kilometrirajoitus, ja millainen se mahtaa olla?

Lisäksi en jaksa laskea itse, joten onko tuo laskemasi lainan kuukausikulu vain arvonmenetyksen osalle, vai koko auton hinnalle? Jos jälkimmäiselle, tulee huomioida että omistamalla siitä käytetystä autosta saa myöhemmin jotain takaisinkin, liisatusta ei. Kysyn koska 833€/kk kuulostaa aika paljolta jos se jyvitetään vain arvonmenetyksen osuudeksi, kun itse maksan 400€/kk autolainasta n. 30k€ hintaiselle sähköautolle, lainalla koko auto ilman käsirahaa. Tosin korkokin kyllä on mulla pienempi.
Tuossa se lukee eli 3v 60tkm yhteensä. Minä lasken tuossa vain sitä arvonalenemaa omistamisen osalta. Tuo 833e oli väärä luku, kun laskin siinä auton lähtöarvon pari tonnia liian isoksi. Tuossa ylempänä tätä viestiä korjasin sen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 292
Totta, eihän tuosta ihan 60ke tule, muistelin että tulee. Mutta siis tietenkin talvirenkaat 3000e päälle niin 58590e miinus suosittelu eli 58090e. Eli silloin kulu olisi 777e kuussa omistamiselle, jos saatava arvo olisi 35 000e myytäessä. Eli ero olisi 124e/kk eli 4464e kalliimpaa kuin liisinki. Auton arvo 35000e tarkoittaisi toki sitä, että joku autofirma suostuisi ostamaan sen tuohon hintaan ja saisi myytyä sen vaikka 39000 eurolla.

Sinun laskelmassasi auton arvo olisi siis 41000e, jonka saisit autosta. Eli autofirma maksaisi sinulle 41000e autosta, jonka se saisi myytyä hintaan 45000e. Eikös näin?
Model y LR mitäs maksoi reiluvuosi sitten, 67 000€, nyt käytettynä alkaa pyynnit nelossa ja vitosella.
 
Liittynyt
28.05.2017
Viestejä
391
Sinun laskelmassasi auton arvo olisi siis 41000e, jonka saisit autosta. Eli autofirma maksaisi sinulle 41000e autosta, jonka se saisi myytyä hintaan 45000e. Eikös näin?
Ei vaan arvo olisi ~38 000e, arvoa olisi kadonnut uudesta 17 000e. Näitä sitten myytäisiin jonkun matkaa yli 40 000e eteenpäin
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 352
Model y LR mitäs maksoi reiluvuosi sitten, 67 000€, nyt käytettynä alkaa pyynnit nelossa ja vitosella.
Jep, toki tässä nyt tekee virhettä laskelmiin se suuri hinnanpudotus, jota ei ehkä nyt ole odotettavissa ihan samalla tavalla lähivuosina. Minun laskelmat ovat mielellään haastettavissa, koska olen lähellä tilausnapin painamista liisarina. :D

Jos nyt oikein lasken, niin liisarissa voisi ajatella niin, että jos auton omistanut saa autoliikkeeltä autosta 3v 60tkm jälkeen 30ke, niin se on ollut saman hintaista. Koska auton arvo 58090e + rahoituskustannukset 5ke = 63000e maksettuna, sitten saa 30000e myytynä, on hävitty erotus 33000e, joka on 916e eli about sama, mitä liisarissa 901e.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 352
Ei vaan arvo olisi ~38 000e, arvoa olisi kadonnut uudesta 17 000e. Näitä sitten myytäisiin jonkun matkaa yli 40 000e eteenpäin
Et tainnut laskea tuohon alkuperäiseen laskelmaasi niitä talvirenkaita 3000e, se tuo laskelmaasi hieman lisää kuluja, jos myyt auton hintaan 38ke. Joka tapauksessa ero liisariin olisi siis 8ke eli 222e, joka olisi jo tuntuva erotus omaistamisen puolelle. Mutta minä koen, että tuo 38ke on aikalailla yläpäässä siitä, mitä tuosta uskaltaa laskea saavansa silloin. Hankala, kun ei osaa ennustaa. Ei siinä, on hyödyllistä ja mielenkiintoista kuulla mielipiteitänne tuohon hinnoitteluun!
 
Liittynyt
28.05.2017
Viestejä
391
Et tainnut laskea tuohon alkuperäiseen laskelmaasi niitä talvirenkaita 3000e, se tuo laskelmaasi hieman lisää kuluja, jos myyt auton hintaan 38ke. Joka tapauksessa ero liisariin olisi siis 8ke eli 222e, joka olisi jo tuntuva erotus omaistamisen puolelle. Mutta minä koen, että tuo 38ke on aikalailla yläpäässä siitä, mitä tuosta uskaltaa laskea saavansa silloin. Hankala, kun ei osaa ennustaa.
Joo tosiaan renkaita en laskenut. Nekin on todellisuudessa lähempänä 2000e jos jaksaa nähdä vaivaa, mutta menee jo jakojäännökseen :) Itse taas uskon, että arvo pysyy vähintäänkin kohtalaisesti ennemmin kuin huonosti, koska tosiaan 3v jälkeen on vielä täysi valmistajan takuu (+ tietty pitkä akkutakuu tarjoamassa turvaa) olemassa. Se on kuitenkin polttomoottoriautojen maailmassa kohtalaisen harvinaista, pl. korealaiset.

Mutta tietysti kellään ei ole kristallipalloa ja kuka tietää miten tässä käy
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 292
Jep, toki tässä nyt tekee virhettä laskelmiin se suuri hinnanpudotus, jota ei ehkä nyt ole odotettavissa ihan samalla tavalla lähivuosina. Minun laskelmat ovat mielellään haastettavissa, koska olen lähellä tilausnapin painamista liisarina. :D
Onko kymppitonnin pudotus epärealistinen 3v aikana, LR nyt 54000, olisko 44 000 yllättävä hinta? , nyt se hinnat alkaen maksaa 48 000

3v menee nopeeasti ja voidaan uskoa että Tesla on silloinkin haluttu käytettynä. Y vielä sellainen yleisautoa , sopii monelle.

Inflaatio toki sekoittaa pakkaa mielikuva harjoittelussa.

Ja kirjoituksesta sain sen mielikuvan että hankit autoa kolmeksivuodeksi, jos ostat niin myyt sen pois 3v päästä, tai sitten vuokraat.

Eli ei tarvi miettiä vaihtoarvoa.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 352
Onko kymppitonnin pudotus epärealistinen 3v aikana, LR nyt 54000, olisko 44 000 yllättävä hinta? , nyt se hinnat alkaen maksaa 48 000

3v menee nopeeasti ja voidaan uskoa että Tesla on silloinkin haluttu käytettynä. Y vielä sellainen yleisautoa , sopii monelle.

Inflaatio toki sekoittaa pakkaa mielikuva harjoittelussa.

Ja kirjoituksesta sain sen mielikuvan että hankit autoa kolmeksivuodeksi, jos ostat niin myyt sen pois 3v päästä, tai sitten vuokraat.

Eli ei tarvi miettiä vaihtoarvoa.
Ihan totta puhut, että on yleisauto ja sopii monelle. Lasken kiivasasti myös rahoituksen vaihtoehtoa. Teslan korkotarjous on tällä hetkellä aika hyvä.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
41
Kyselläämpä ihan mielenkiinnosta.
Onko kukaan saanut vaihdettua 2022 vuonna haettua ja varattua hankintatukea toiseen autoon, joka olisi tilattu 2023 vuoden puolella vedoten alkuperäisen tilauksen loputtomaan toimitusajan venymiseen? Mielikuvissa on, että jossain olisin vastaavia tapauksia nähnyt. Voi tietysti olla olleet 2022 vuoden puolella tehtyjä vaihtoja.
Itse sain ainakin Trafilta torppaavan vastauksen. Nyt onkin sitten pattitilanne kannattaako joskus vuoden vaihteessa tuleva ioniq 5 perua vai ottaa itselle alle :hmm: Perumisella menee 2000€ tuki ja 1% korkotarjous ilman kuluja hukkaan.

Nimimerkillä viime perjantaina rekisteröity Model 3, jonka tilasi heinäkuisena lomapäivänä heräteostoksena.
Edit: Sinänsä aika selkeä linjaus Traficomilta asiassa. 2022 vuoden puolella pitää olla vaihdokkiautokin tilattuna, jotta vaihdon voisi tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 268
No siis kyllähän kaiken järjen mukaan hinnoissa on laskuvaraa sitä mukaa kun ne kalleimmat komponentit halpenevat.

Mitä uusiin ominaisuuksiin tulee, niin henkilökohtaisesti seuraavana ostettavassa sähkiksessä pitää olla vehicle-to-load toteutettuna. En oikein näe, että plugarin yli 42000 ajettuna oleva 2.8 litran kulutuksesta tinkiminen olisi sähkikseen verrattuna kovin merkityksellinen hyppy. Ennemmin haluaisin nähdä auton osana talon kokonaissähköratkaisua, jonka käyttäytymistä voisi säätää aurinkopaneelien ja yöajastuksien osalta. Omassa taloudessa kun päiväväkulutus on kuitenkin se 8-12kW/h paikkeilla niin tuollaisen määrän puskurointi ei olisi temppu eikä mikään jos auto on kotosalla.

Mitään vesien lämmittämistä yms. sillä ei kannattaisi tehdä, mutta ns. normaalin käyttösähkön voisi hyvin säätää dynaamisesti ja koska akustot ovat sen verran suuria niin kotikäytössä akuston c lukemat pysyisivät hyvin pieninä.

Autona sähkiksessä ei suoraan ole mitään niin mullistavaa, että siitä olisi motivaatiota maksaa ekstraa mutta jos siihen yhdistetään muuta kodin automatiikkaa niin tilanne muuttuu paljon mielenkiintoisemmaksi.

Huyndailla ja Fordillahan on jo omanlaisensa ratkaisuja ja käsittääkseni 90 sarjalaiseen volvoonkin on jotain tulossa. Kiinalaisillakin noita näkee, mutta hakisin ehkä toiminnallisuudeltaan vähän monipuolisempaa kuin perus "ota tästä pistokkeesta sähköä" (jota nuo tällä hetkellä suurimmaksi osaksi ovat myös länsivalmistajilla).

Joku varmasti kaipaa sähkautoltaan vain kykyä kulkea pisteestä a pisteeseen b, mutta tuon hoitaa jo tällä hetkellä ihan hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 401
@weetabix Tuota saat kyllä sitten hetken venailla, koska niin kauan kun litiumioni-pohjaisissa akkuratkaisuissa ollaan, tuollainen käyttö olisi akkujen pitkäaikaiselle kestävyydelle aika murhaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 061
@weetabix Tuota saat kyllä sitten hetken venailla, koska niin kauan kun litiumioni-pohjaisissa akkuratkaisuissa ollaan, tuollainen käyttö olisi akkujen pitkäaikaiselle kestävyydelle aika murhaa.
Jos tuossa puhuttiin jostain päivittäisestä n. 10kWh energiamäärästä ja liikutaan akun varaustasossa optimaalisella välillä niin ei todennäköisesti ole minkäänlaista ongelmaa oletetun käyttöiän aikana. Oletettu keskiteho tuollaisessa on varmaan alle kilowatin ja huiput muutama kilowatti jos sitäkään.

Enemmän se todennäköisesti akun päälle käy, että autolla ajetaan parisataa kilometriä akku pienelle varaustasolle asti ja pusketaan sitten pikalaturilla elektronit takaisin useamman C:n vauhdilla.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 361
Ite yritän lähestyä päivittäisen kassavirran kautta asiaa, koska se on joka vaikuttaa arkeeni eniten.

Polttomoottiauton rahoitus itselläni on se 375e/kk:ssa. Auto sopii tarpeisiini ja tuo laatuakin
Vastaava tällä hetkellä halvin sähköauto, joka kykenee vastamaan tarpeisiini (riittävä range, varusteet + tilat) on Model Y Long Range. Halvempaa ei yksinkertaisesti ole.
Käsirahaa en ole laittunut ollenkaan rahoituspolttikseeni, ja Teslaan pitäisi laittaa 5560e käsirahaa ts. 72kk:lla jaettuna = 463e/kk. Mutta helpottaakseni ja laskuja, hypoteettisesti laitan saman verran käsirahaa polttomoottoriautoon.

Rahoitus Teslalle minun kilometreilläni olisi käytännössä noin 375e/kk:ssa (säästöt huomioiden), ehkä jopa 350e tienoille olisi mahdollista päästä 30-40tuhannen ajoilla. Polttomoottirauton rahoitus on minulla käytännössä 375e/kk:ssa nyt, mutta koska laitankin käsirahaa 5560e/72kk = 77,2e, ts. karkeasti rahoitus on 295e:kk ssa.

Jos kuvitellaan, että luovun autosta 6v päästä (72kk), niin viimeinen suurempi erä Teslassa on 16 680e. Ja polttomoottiautossa se lienee jotain 2320e.

Toki olisin Teslassa lyentänyt lainaa arviolta 500e/kk:ssa*72kk =36 000e
Polttomoottorissa olisin lyhentänyt lainaa arviolta 270*72kk = 19 440e. Toisaalta, kassavirta on ollut noin 375e-29 Näin= 80e/kk:ssa parempi polttomoottoriautossa, ts. laitetaan vielä 80e*72= 5760e autolainan lyhennyksiin, koska se on ihan hyvä "sijoituskohde". Näin ollen 19 440e + 5760e = 25 210e.

6v päästä on edessä vielä viimeinen erä, joka polttomoottoriautossa helpottava 2320e, mutta Teslassa 16 680e.

Lainaa olen kuitenkin lyhentänyt 36 000e Teslassa "samalla kassavirralla", ja taas polttomoottiautoa noin 25 210e.

Molemmissa on viimeinen erä vielä maksamatta, eli
36 000e - 16680 = 19 320e.. Teslassa
25 210e - 2330 = 22 880e Polttomoottiautossa

Eli ts. polttomoottoriautolla ajaminen on 6v omistusajalla 3560e "parempi vaihtoehto". Erotus on kieltämättä aika pieni ottaen huomioon isommat tehot, 4wd ja kohtuu tilat, sekä uuden auton muut edut.

Luonnollisesti jos Tesla sitten myytäisiin, niin saataisiin siitä todennäköisesti jotain ja jos nyt lonkalta heittää, niin 15 000e tippuu polttiksen hinta ja sähkiksen vaikka 30 000e... Eli myydessä saa Teslasta vaikka 55k-30k= 25k ja Polttomoottiautosa 15, ts. 30k-15k.. . ..Ts. Teslan myydessä ollaan 10k "rikkaampia", mutta toisaalta polttis maksoi 3560e vähemmän omistusaikana..... Eli 6440e olisi kannattavampaa omistaa Tesla, JOS on varaa maksaa iso viimeinen erä.

Nyt meni laskut kyllä miten sattuu, mutta sain näköjään laskettua itselleni Teslan kannattavaksi :D...... JOS siedän noin 100e/kk:ssa isompaa kuukausierää + käsirahan laittoa.

Mitähän mä edes laskin :D..
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 335
Elän oletuksessa että noissa nousee energia tiheys mikä sitten tavallaan tarkoittaisi että samasta raaka-ainemäärästä saisi enemmän akkua mutta ei minulla ole mitään arvauksieni tueksi. Ei minulla nyt ole edes siitä kauheasti tietoa paljonko raaka-aineiden hinta näyttelee akkupaketin hinnassa.
Tässäkin ketjussa keskusteltiin aiemmin Toyotan uudesta lausunnosta


Toyotahan on ollut ensimmäisenä isolla budjetilla kehittämässä solid state- tekniikkaa. Akkujen kokohan (ja paino) on mahdollista puolittaa, 95% autojen ostajista ei tarvitse yli 1000km rangea, varsinkin kun latausnopeudet moninkertaistuvat nykyiseen nähden.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 157
No en. Hundaiksi ja Kiiaksi tietty. Mutta kyllähän tuo Wongpongpingpong olis kova.

Vakavasti puhuen, ovat varmaan itsekin huomanneet että tuo ei ole kovin myyvä nimi korean ulkopuolella, sen takiahan suunnittelevat nimenvaihtoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 996
Ite yritän lähestyä päivittäisen kassavirran kautta asiaa, koska se on joka vaikuttaa arkeeni eniten.

Polttomoottiauton rahoitus itselläni on se 375e/kk:ssa. Auto sopii tarpeisiini ja tuo laatuakin
Vastaava tällä hetkellä halvin sähköauto, joka kykenee vastamaan tarpeisiini (riittävä range, varusteet + tilat) on Model Y Long Range. Halvempaa ei yksinkertaisesti ole.
Käsirahaa en ole laittunut ollenkaan rahoituspolttikseeni, ja Teslaan pitäisi laittaa 5560e käsirahaa ts. 72kk:lla jaettuna = 463e/kk. Mutta helpottaakseni ja laskuja, hypoteettisesti laitan saman verran käsirahaa polttomoottoriautoon.

Rahoitus Teslalle minun kilometreilläni olisi käytännössä noin 375e/kk:ssa (säästöt huomioiden), ehkä jopa 350e tienoille olisi mahdollista päästä 30-40tuhannen ajoilla. Polttomoottirauton rahoitus on minulla käytännössä 375e/kk:ssa nyt, mutta koska laitankin käsirahaa 5560e/72kk = 77,2e, ts. karkeasti rahoitus on 295e:kk ssa.

Jos kuvitellaan, että luovun autosta 6v päästä (72kk), niin viimeinen suurempi erä Teslassa on 16 680e. Ja polttomoottiautossa se lienee jotain 2320e.

Toki olisin Teslassa lyentänyt lainaa arviolta 500e/kk:ssa*72kk =36 000e
Polttomoottorissa olisin lyhentänyt lainaa arviolta 270*72kk = 19 440e. Toisaalta, kassavirta on ollut noin 375e-29 Näin= 80e/kk:ssa parempi polttomoottoriautossa, ts. laitetaan vielä 80e*72= 5760e autolainan lyhennyksiin, koska se on ihan hyvä "sijoituskohde". Näin ollen 19 440e + 5760e = 25 210e.

6v päästä on edessä vielä viimeinen erä, joka polttomoottoriautossa helpottava 2320e, mutta Teslassa 16 680e.

Lainaa olen kuitenkin lyhentänyt 36 000e Teslassa "samalla kassavirralla", ja taas polttomoottiautoa noin 25 210e.

Molemmissa on viimeinen erä vielä maksamatta, eli
36 000e - 16680 = 19 320e.. Teslassa
25 210e - 2330 = 22 880e Polttomoottiautossa

Eli ts. polttomoottoriautolla ajaminen on 6v omistusajalla 3560e "parempi vaihtoehto". Erotus on kieltämättä aika pieni ottaen huomioon isommat tehot, 4wd ja kohtuu tilat, sekä uuden auton muut edut.

Luonnollisesti jos Tesla sitten myytäisiin, niin saataisiin siitä todennäköisesti jotain ja jos nyt lonkalta heittää, niin 15 000e tippuu polttiksen hinta ja sähkiksen vaikka 30 000e... Eli myydessä saa Teslasta vaikka 55k-30k= 25k ja Polttomoottiautosa 15, ts. 30k-15k.. . ..Ts. Teslan myydessä ollaan 10k "rikkaampia", mutta toisaalta polttis maksoi 3560e vähemmän omistusaikana..... Eli 6440e olisi kannattavampaa omistaa Tesla, JOS on varaa maksaa iso viimeinen erä.

Nyt meni laskut kyllä miten sattuu, mutta sain näköjään laskettua itselleni Teslan kannattavaksi :D...... JOS siedän noin 100e/kk:ssa isompaa kuukausierää + käsirahan laittoa.

Mitähän mä edes laskin :D..
En kyllä tiedä ihan tarkkaan mitä tässä laskit, mutta jos vain kk erää niin eihän se kerro kauheasti. Sähköautosta tekee kannattavan monesti se että polttoaine on todella kallista ja sähköä saa parhaimmillaan ilmaiseksi.

Omalla kohdalla meni dieseliin noin 400€/kk. Nyt sähköön on mennyt keskimäärin 40€/kk. Tuosta tulee aika iso ero ns kassavirtaan.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 268
Sehän tuossa omalla kohdalla on esim. plugarin kohdalla että 2.8 kulutuksella 42000 on tuonut kahdessa vuodessa sen 98e/kk kulun (2e/l hinnalla laskien). Toki tuohon päälle vielä se sähkön osuus, mutta menee hinnan kuolettaminen aika pitkän aikavälin projektiksi. Tuossakin kohtaa edellinen bensakulkine toki vei sen päälle seitsemän, että kyllähän siihen nähden "säästö" on jo aika iso. Riippuu niin paljon siitä, mistä autosta siirtyy ja millaiseen kulkineeseen.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 361
En kyllä tiedä ihan tarkkaan mitä tässä laskit, mutta jos vain kk erää niin eihän se kerro kauheasti. Sähköautosta tekee kannattavan monesti se että polttoaine on todella kallista ja sähköä saa parhaimmillaan ilmaiseksi.

Omalla kohdalla meni dieseliin noin 400€/kk. Nyt sähköön on mennyt keskimäärin 40€/kk. Tuosta tulee aika iso ero ns kassavirtaan.
Sitähän minä yritin laskea. Teslan rahoitus olisi jotain plus 500e-580e ellei laske polttoaineen edullisemmalla hinnalle hintaa. Ja laskin, jolloin päädyin arvioon että säästöjen johdosta kassavirta on noin 375e/kk:ssa vertailukohtana 6.3l kuluttava diesel. Pitää vielä laskea uudelleen, sillä sain sähköautosta varsin houkuttelevan edellisillä laskuillani :p.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
367
Huomioitko huollot? Tesloissa ei ole määräaikaishuoltoja.
Ja tuohan ei tarkoita sitä ettei kannattaisi huoltaa, kun aivan jokainen auto kaipaa ainakin jollain välillä huomiota. Tämä lista löytyy ihan Teslalta Model 3 Owner's Manual | Tesla

Jotenkin näen pienen riskin tulevaisuudessa, kun painettu vuodet menemään ilman mitään ylläpitoa kun toitotetaan, että hei tätä ei ikinä tarvitse huoltaa.

Itse mutuna väitän, että joku aivan perus- Corolla Hybridi on kokonaiskustannuksiltaan edukkaimmasta päästä perhekäyttiksen kokoluokassa ja siihen ei ainakaan yli 40k hintalapulla olevilla sähkiksillä päästä. Vakuutus, polttoainekulut ja arvonlasku maltillisia, kun käytettynä menee aina hyvällä hinnalla kaupaksi. Huollot ja mahdolliset korjaukset puoli-ilmaisia ja huoltokin löytyy läheltä ilman viikkojen jonoa. Bonuksena ei tarvitse ikinä panikoida, että yhdessä yössä suli auton hinnasta viisinumeroinen summa.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 723
Ja tuohan ei tarkoita sitä ettei kannattaisi huoltaa, kun aivan jokainen auto kaipaa ainakin jollain välillä huomiota. Tämä lista löytyy ihan Teslalta Model 3 Owner's Manual | Tesla

Jotenkin näen pienen riskin tulevaisuudessa, kun painettu vuodet menemään ilman mitään ylläpitoa kun toitotetaan, että hei tätä ei ikinä tarvitse huoltaa.

Itse mutuna väitän, että joku aivan perus- Corolla Hybridi on kokonaiskustannuksiltaan edukkaimmasta päästä perhekäyttiksen kokoluokassa ja siihen ei ainakaan yli 40k hintalapulla olevilla sähkiksillä päästä. Vakuutus, polttoainekulut ja arvonlasku maltillisia, kun käytettynä menee aina hyvällä hinnalla kaupaksi. Huollot ja mahdolliset korjaukset puoli-ilmaisia ja huoltokin löytyy läheltä ilman viikkojen jonoa. Bonuksena ei tarvitse ikinä panikoida, että yhdessä yössä suli auton hinnasta viisinumeroinen summa.
Eipä nuo huollot mitä tuolla Teslan sivuilla lukee aiheuta kummempia riskejä. Käytännössä ainoat huollot on raitisilmasuodattimet 2v välein ja jarrunesteet 2-4v välein. Jarrujakaan ei tarvitsisi erikseen herkistellä niitä muistettaisiin joskus vähän napakammin käyttää.

Eiköhän Tesla ole jo tiputtanut Model 3:sen hintoja sen verran jo että ei mihinkään kymppitonnin tiputuksiin ole enää varaa. Kyllä tuollainen hinnat alkaen model 3 laittaa corollalle aika hyvin kampoihin kokonaiskuluissa. Täyssähköön päin maailma on kovasti menossa ja bensa corolla on siinä häviäjä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 761
Toyotahan on ollut ensimmäisenä isolla budjetilla kehittämässä solid state- tekniikkaa. Akkujen kokohan (ja paino) on mahdollista puolittaa, 95% autojen ostajista ei tarvitse yli 1000km rangea, varsinkin kun latausnopeudet moninkertaistuvat nykyiseen nähden.
Oma lonkka arvioni on silti että sähköautojen ranget tulevat nousemaan 1000km korville vaikka kukaan niitä tarvitse mutta ihmiset ovat valmiita maksamaan siitä. Ei tuolla 1000 km rangellakaan vielä pääse talvella lappiin kusematta moottorikelkka trailerissa ja sillä sen saa ihmisille myytyä.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 268
Aika pitkälle riippuu mitä se akku painaa. 500 kilsan range varmasti on halutumpi keskimäärin jossain urheiluautossa joka preferoi ajettavuutta ja hallintaa jos se 1000km akku ei mahdollista vastaavaa.

Ja kyllähän painon tippuminen tuo myös muita säästöjä muissa segmenteissä jos auto voidaan varustaa vähemmän järeillä osilla alustasta lähtien.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 558
Sangsongwongpong tulee takaisn suomeen sähkömaasturilla, ihan ok hinta näin äkkiä katsellen, 37 KEUR etuvetomaasturi.
Hyvä avaus merkiltä. Vielä kun tulisi Rextonista (erillisrunkoinen maasturi, ”köyhän” miehen Land Cruiser) sähkömalli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 996
Sitähän minä yritin laskea. Teslan rahoitus olisi jotain plus 500e-580e ellei laske polttoaineen edullisemmalla hinnalle hintaa. Ja laskin, jolloin päädyin arvioon että säästöjen johdosta kassavirta on noin 375e/kk:ssa vertailukohtana 6.3l kuluttava diesel. Pitää vielä laskea uudelleen, sillä sain sähköautosta varsin houkuttelevan edellisillä laskuillani :p.
Itse laskin tämän kanssa ja päädyin siihen että Tesla Y on lopulta halvempi kuin Diesel auto omalla kohdallani. Joku MG olisi ollut vielä nopeammin kannattava, mutta ei siihen MG4 malliin jaksa alkaa lastenvaunuja ja muuta roipetta änkemään, ja Y vastasi lähimpänä vanhan auton tiloja ja on jopa isompi. Mutta isommalle oli tarvetta kun farmarin kanssa sai kanssa aina taiteilla että kaikki mahtui mukaan.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 268
Kyllä tuollainen hinnat alkaen model 3 laittaa corollalle aika hyvin kampoihin kokonaiskuluissa. Täyssähköön päin maailma on kovasti menossa ja bensa corolla on siinä häviäjä.
Sinäsä noi mitä lukenut 145000km kuluista niin korjauskulut ovat about samat mitä tuona aikana menee renkaisiin (Malli3). Sanotaanko, että Toyotan korjauskulujen määrä on ainakin historiallisesti ollut tuota reilusti pienempi mutta toki vuosihuolto maksaa (ja toki renkaissa jonkin verran säästää, koska ainakin yleensä toyota on reilusti pienempi auto mutta toisaalta kuljetuskapasiteetti on pienempi). Itse en osaa arvioida kumpi tulee halvemmaksi, mutta jos varsinkin vanhempaa autoa rupeaisin ostamaan niin kyllähän Corollan ostaisi pienemmällä jännityyksellä korjauskuluista. Malli3:lla sitten toki omat erinomaiset puolensa myös, mutta siihen nähden kuinka usein ne ovat pajalla jo takuuaikana ei varsinaisesti saa käsitystä kovin kestävästä laitteesta.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 090
Oma lonkka arvioni on silti että sähköautojen ranget tulevat nousemaan 1000km korville vaikka kukaan niitä tarvitse mutta ihmiset ovat valmiita maksamaan siitä. Ei tuolla 1000 km rangellakaan vielä pääse talvella lappiin kusematta moottorikelkka trailerissa ja sillä sen saa ihmisille myytyä.
Niinpä. Karavaanarikaan ei tarvitse sitä diesel-veturin vetokykyä kuin muutaman kerran kesässä, mutta sen takia se auto on pidettävä. Oma veikkaukseni on, että karavaanarit pitää dieseliä perheessä aika pitkään vielä. Useamman auton taloudessa diesel ja sähkö rinnakkain on varsin hyvä ratkaisu ja silloin se sähköautokin voi akultaan olla varsin pieni, kevyt, edullisempi yms.
Kuinka moni oikeasti tarvii sitä 1000km rangea tai 1800kg vetokykyä useammin kuin kolme kertaa vuodessa?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 345
Mä tajuan että asuntovaunun vetoon sähköauto ei ole kovin käytännöllinen vaihtoehto, mutta miksi sen vetoauton diesel pitäisi olla? Vai onko tuossa taustalla se että isokokoista bensa-autoa ei ole varaa ajaa muuten?

Se asuntovaunu liikkuu kyllä bensamoottorillakin.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
608
Vapaa-ajan kulkemiset, kuten asuntovaunun tai moottorikelkan veto lappiin on kokonaisuuden kannalta epäoleellisia kysymyksiä. Harrastukset on joka tapauksessa kalliita, eikä "harrastukseni vuoksi minun on pakko lämmittää ilmakehää" ole kovin vahva argumentti. Sama koskee toki lentomatkailun harrastajia. Jos sähkö ei sovellu ratkaisuksi harrastuksen jatkamiseen, niin sitten vetyä tai synteettistä polttoainetta kehiin - kalliimpaahan se on, mutta ei kukaan ole luvannut että harrastaminen olisi halpaa.

Kiinnostavampaa on, miten työmatkat, jakeluliikenne, muu tavaran kuljetus ja kaikki muu yhteiskunnan pyörittämiseen vaadittava autoliikenne saadaan pois fossiilisten maailmasta - ilman että suomen kilpailukyky kärsii.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
367
Eipä nuo huollot mitä tuolla Teslan sivuilla lukee aiheuta kummempia riskejä. Käytännössä ainoat huollot on raitisilmasuodattimet 2v välein ja jarrunesteet 2-4v välein. Jarrujakaan ei tarvitsisi erikseen herkistellä niitä muistettaisiin joskus vähän napakammin käyttää.

Eiköhän Tesla ole jo tiputtanut Model 3:sen hintoja sen verran jo että ei mihinkään kymppitonnin tiputuksiin ole enää varaa. Kyllä tuollainen hinnat alkaen model 3 laittaa corollalle aika hyvin kampoihin kokonaiskuluissa. Täyssähköön päin maailma on kovasti menossa ja bensa corolla on siinä häviäjä.
Jep, ei toki noi ihmeellisiä juttuja ole huoltojen osalta. Lähinnä pointtina, että varmasti psa autoilijoista jotka sitten ottaa homman kirjaimellisesti kuten mainostetaankin eli ajelee niin pitkään tekemättä autolle mitään kunnes jotain lahoaa yms. Paljon ennemmin pidän ajatuksesta, että esim kuten nykyisessä niin biili käy 2v välein halvahkossa huollossa / kontrollissa (ei km-rajaa) ja samalla tulee tsekattua ettei mitään ylläreitä tulossa. Tuolle ajalle satasten huolto on kulumielessä aikalailla yksi ja sama vs. mahdolliset miinat käytettyjen kanssa myöhemmin.

Myös tulevan HP-pösön huoltohinnat ei näytä ihan katastrofaaliselle, kun faceryhmän mukaan ensimmäisen huollon kulu on tyyliin 50-60e.

Eikä varmasti noista Teslan nykyhintalapuista enää irtoile tuollaisia aleja, mutta mitä jo nyt huomattu niin reagoivat kuitenkin todella hätäseen kysynnän vs. varastosaldon osalta. Eli voi sieltä helposti liikahtaa hinnat joitain tonneja suuntaan tai toiseen. Myös tämä lisäriski & epävarmuus alkaa näkyä aika rumasti leasing-yhtiöiden vuokrahinnoissa ja saas nähdä vaikuttaako sitten työsuhdeautojen myyntiin (jos esim työnantajilla on vuokrahinta tavalla tai toisella sidoksissa työntekijän hankintaan, esim itsellä edellinen setti oli niin, että verotusarvon ja vuokran välinen summa sai olla max tietty euromäärä). Uusien autojen rekisteröimisistähän on aika iso siivu noita liisareita.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 331
Mä tajuan että asuntovaunun vetoon sähköauto ei ole kovin käytännöllinen vaihtoehto, mutta miksi sen vetoauton diesel pitäisi olla? Vai onko tuossa taustalla se että isokokoista bensa-autoa ei ole varaa ajaa muuten?

Se asuntovaunu liikkuu kyllä bensamoottorillakin.
Liikkuhan se vaunu vaikka häkäpöntöllä mutta yleensä kai vaunun vetäjät arvostavat hyvää vääntöä alhaalta lähtien joka bensapuolella tarkoittaa isoa pataa ja isoa kulutusta noin yleisesti.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 166
Oma lonkka arvioni on silti että sähköautojen ranget tulevat nousemaan 1000km korville vaikka kukaan niitä tarvitse mutta ihmiset ovat valmiita maksamaan siitä. Ei tuolla 1000 km rangellakaan vielä pääse talvella lappiin kusematta moottorikelkka trailerissa ja sillä sen saa ihmisille myytyä.
Se on se helppous, etenkin ei-omakotitaloasujille ts. ei kotilatausmahdollisuutta. 1000km WLTP tarkottaisi jotain 800km maantieajoa hyvissä olosuhteissa ja huonoissa sitten 500-600km. Ilman kotilatausta se akku ei ole aina lähteissä täynnä - sanotaan keskimäärin vaikka 60%:ssa - niin tarkoittaisi ex-tempore lähtiessä kelissä kuin kelissä keskimäärin 300 km, jolla pääsisi melkein Hki-Tre-Hki ja 99% tapauksissa keli olisi sellainen, että tuo onnistuisi. Siitä minä olisin valmis maksamaan verrattuna nykytilanteeseen, jossa parhailla sähköaitoilla onnistuu vastaavassa skenaariossa ko. matka vain toiseen suuntaan. Jos haluaa/voi suunnitella menonsa aina pitkälti etukäteen, niin sitten voi periaatteessa matkata julkisillakin.

Toisaalta iso akkukapasiteetti myös nostaa käsittääkseni pikalatauksen nopeutta (kilometriä per minuutti), koska sen vauhti on parhaimmillaan jossain 5-75% välillä, jonka jälkeen alkaa voimakkaasti hidastua.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 738
Kuinka moni oikeasti tarvii sitä 1000km rangea tai 1800kg vetokykyä useammin kuin kolme kertaa vuodessa?
Henkilöille jotka eivät lataa öisin kotonaan (esim. kaupungissa asuja joka parkkeeraa öisin kadulle, tai omalla parkkipaikalla ei vain ole latausmahdollisuutta) isolla rangella voi olla suuresti mukavuutta lisäävä vaikutus että tarvitseeko lähteä julkisille latailemaan esim. joka toinen päivä vai kerran viikossa, ihan arkiajossa.

Yleisesti isompi kapasiteetti lisää suuresti sähköauton ajon mukautumista, myös pienemmissä ajoissa. Paljon helpompaa silloin ajoittaa lataukset just niihin hetkiin kun se itselleen paremmin sopii, ja ottaa vähän enemmän latausta puskuriin.

Toki koska isommat akut nykyisin myös maksavat isosti enemmän, nykytilanteessa asiaan vaikuttaa se kuinka paljon on valmis maksamaan tuosta lisämukavuudesta. Mutta tilanteessa missä halvat kiinteäioniset akut tai suola-akut tai mitkä lie ovat vallanneet markkinat, totta munassa ottaisin mieluummin 1000km akun kuin 500km akun, jos hintaero on mitenkään järjellinen. Vaikka sitten päiväajot jäisivät aina alle 200km.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
827
Itse mutuna väitän, että joku aivan perus- Corolla Hybridi on kokonaiskustannuksiltaan edukkaimmasta päästä perhekäyttiksen kokoluokassa ja siihen ei ainakaan yli 40k hintalapulla olevilla sähkiksillä päästä.
1692097255563.png


Tarkoitiko, että Corollan saa alle kolmella kympillä, eikä hintaeroa saa kiinni sähkisten käyttökuluilla?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
696




Nythän on yleistynyt autoliikkeiden tapa mitata akun kuntoa. Esim Rinta Joupilla kaikki myynnissä olevissa sähkäreissä akun kuntoraportti mukana.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 056
Renault Megane E-Techistä lueskelin Facebookista, etteivät ota vuoden vanhaa E-Tech autoliikkeet vaihdossa?

Sähköautot kauppa niin jäässä etteivät halua ottaa vastaan edes autoa?

Vai koskeeko vaan Renaulttia? Megangessa lähtöhinta ihan posketon, kun ID4 saa jo samaan hintaan, mutta itse tykkäsin todella paljon tuosta OpenR 12" näytöstä kun siihen on Googlen käyttöliittymä ympätty sisään.

Autohan on pieni, siitä ei pääse mihinkään, mutta tuntui paljon laadukkaammalta mitä ID4.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 033


Tarkoitiko, että Corollan saa alle kolmella kympillä, eikä hintaeroa saa kiinni sähkisten käyttökuluilla?
Tää oli kyllä vähän shokki nähdä, kun aina olen mieltänyt Corollan uutenakin 20-25k€ autoksi. Siitähän saa näköjään maksaa saman verran kuin tesla m3.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 268
Alle 25k:lla saa nykyään tosiaan about 75k ajetun corollan (Toyotan sivuilta noita approved vaihtoautoja) joilla ikääkin on se nelisen vuotta.

Mitä Meganeen tulee, niin tällä hetkellä autokaupat ovat aika varovaisia yleisesti. Vaikea tosin uskoa ettei ostajia tuolle olisi, kun itsekin olen ennemmin sitä mieltä että autohan on varsin hyvä (vaikkakin tyyris).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 264
Renault Megane E-Techistä lueskelin Facebookista, etteivät ota vuoden vanhaa E-Tech autoliikkeet vaihdossa?

Sähköautot kauppa niin jäässä etteivät halua ottaa vastaan edes autoa?
Ainakin Tripletti näyttää kelpaavaan liikkeille jopa suoralla kaupalla, kun automyyjä oli jopa vähän näreissään, kun en suostunut heidän tarjoukseen Autovexin kautta. Uskon, että itse myymällä autosta saa kuitenkin vähintään tonnin enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Tää oli kyllä vähän shokki nähdä, kun aina olen mieltänyt Corollan uutenakin 20-25k€ autoksi. Siitähän saa näköjään maksaa saman verran kuin tesla m3.
Hyvä kun pienimmän koirankopin saat Toyotalta 20-25 k€ hintaan. Hinta on ihan posketon, jos ajattelee sitä, että ostais vastaavan "huonon" brändin auton ja korjais sitä tarvittaessa (oletetusti) enemmän.

Tripletti tosiaan menee kyllä kaupaksi vikkelään. Autovexin kautta ei saa kyllä järjellistä hintaa ulos, lähinnä hv-tasoa ylimmätkin tarjoukset.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 549
Renault Megane E-Techistä lueskelin Facebookista, etteivät ota vuoden vanhaa E-Tech autoliikkeet vaihdossa?
Kuulostaa kyllä vähän oudolta jos ei suostu ollenkaan ottamaan vaihdossa. Toki jos asia on esitetty että pitäisi saada vaihdossa joku lähelle uuden ostohintaa oleva hinta, niin sitten ei mikään ihme.

Jos kuitenkin ei mitään tarjousta ole saanut vaihdossa ja pitäis päästä eroon, niin voin ostaa kymppitonnilla pois. :lol:
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 056
Kuulostaa kyllä vähän oudolta jos ei suostu ollenkaan ottamaan vaihdossa. Toki jos asia on esitetty että pitäisi saada vaihdossa joku lähelle uuden ostohintaa oleva hinta, niin sitten ei mikään ihme.

Jos kuitenkin ei mitään tarjousta ole saanut vaihdossa ja pitäis päästä eroon, niin voin ostaa kymppitonnilla pois. :lol:
Käsitin tosiaan niin etteivät ota ollenkaan vastaan. Liian pitkät myyntiajat nykyisissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 542
Ainakin Tripletti näyttää kelpaavaan liikkeille jopa suoralla kaupalla, kun automyyjä oli jopa vähän näreissään, kun en suostunut heidän tarjoukseen Autovexin kautta. Uskon, että itse myymällä autosta saa kuitenkin vähintään tonnin enemmän.
Kohtalainen hintaero käytetyissä, eup alkaen 12000€ ja rellu 38000€.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 549
Olettaisin, että rellullekin kysyntää löytyisi, jos hinta olisi edullisempi. Vai onko niillä joku "herrasmiessopimus", että liian halvalla ei myydä?

Kohtalainen hintaero käytetyissä, eup alkaen 12000€ ja rellu 38000€.
2022 vuoden 7 Mm ajettu Rellu vs 2014 vuoden 94 Mm ajettu eUp!?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 810
Viestejä
4 299 668
Jäsenet
71 705
Uusin jäsen
Myollnir

Hinta.fi

Ylös Bottom