Noh, tässä tapauksessahan se olisi tärkeää. Teslat eivät toimi Plug & Chargea tukevilla latausasemilla. Enkä ole kuullut että tulisivatkaan?Tarkoitin toiminnallisuutta, en tarkkaa standardia.
Noh, tässä tapauksessahan se olisi tärkeää. Teslat eivät toimi Plug & Chargea tukevilla latausasemilla. Enkä ole kuullut että tulisivatkaan?Tarkoitin toiminnallisuutta, en tarkkaa standardia.
Made in Spain ei varmaan ole sen kummempi myyntivaltti, mutta onko made in chinakaan? Muistaakseni jopa Musk on sanonut että autot pitää valmistaa samalla mantereella missä ne myydään. Tuskin niitä Model 2:siakaan aletaan Meksikosta eurooppaan tuomaan.No se liitty täysin siihen että Musk halusi tehtaan Saksaan made in germany -imagon takia.
Made in spain ei ole myyntivaltti juuri muualla kuin Espanjassa ja Portugalissa.
Kuinka paljon näitä plug & chargea tukevia asemia noin ylipäätään on Suomessa? Jotain karttoja yritin kelailla mutta en ollut löytävinäni näitä ollenkaan.Noh, tässä tapauksessahan se olisi tärkeää. Teslat eivät toimi Plug & Chargea tukevilla latausasemilla. Enkä ole kuullut että tulisivatkaan?
Autojen kohdalla on erilaisia tuontisuojia, tulleja sun muita.Made in Spain ei varmaan ole sen kummempi myyntivaltti, mutta onko made in chinakaan? Muistaakseni jopa Musk on sanonut että autot pitää valmistaa samalla mantereella missä ne myydään. Tuskin niitä Model 2:siakaan aletaan Meksikosta eurooppaan tuomaan.
Se hintaKiinassa VW ID.3 on aikamoisessa alennuksessa:
Volkswagen slashes ID.3 price in China to boost EV sales, starts at under $18K
Once considered the leader in China’s auto industry, Volkswagen has watched its share of the pie shrink over the past...electrek.co
Mutta nopeasti meni ohi, paljonko se alennus oli.For a limited time, VW will offer the ID.3 at a “historical low price,” starting as low as 125,900 yuan (roughly $17,500).
he ID.3, VW’s smallest EV, is built at SAIC-Volkswagen’s new energy factory in Shanghai. Based on VW’s MEB platform, the ID.3 offers up to 450 km (279 miles) CLTC of range from a 57.3 kWh lithium-ion battery pack. A rear electric motor provides up to 170 hp and 310 Nm peak torque.
Mikäs juttu tämä on ?Ja nyt siellä on valmistajat sopineet vielä hinnat keskenään.
Mikäs juttu tämä on ?
Lainaus linkistä
Eli Tesla ja kiinan suurimmat autovalmistajat ovat sopineen normaalista hintakilpailusta, ymmärsin että kiinan markkinoilla.bloomberg.com sanoi:Tesla Inc. and China’s top automakers pledged to maintain fair competition and avoid “abnormal pricing” in the world’s biggest EV market, signaling a possible end to a price war that’s rattled the industry this year.
bloomberg.com sanoi:They included BYD Co., Nio Inc., Xpeng Inc., Geely and Chery Automobile Co., while Tesla was the only foreign brand.
Tuosta tulikin mieleen, että en tiennytkään aiemmin, että SAIC:illa (MG yms.) ja Volkswagenilla on yhteisyritys KiinassaPuuttuko tuosta SAIC ?
Kaikki länsiautofirmat (pl. Tesla) ovat joutuneet Kiinan markkinoille päästäkseen perustamaan yhteisyrityksen jonkin kinkkifirman kanssa, VW:llä taitaa olla näitä yhteistyö-kumppaneita kaksi, SAIC & FAW.Tuosta tulikin mieleen, että en tiennytkään aiemmin, että SAIC:illa (MG yms.) ja Volkswagenilla on yhteisyritys Kiinassa
Kartellien tuo on ainakin Kiinassa. En usko että vaikuttaa Eurooppaan.Lainaus linkistä
Eli Tesla ja kiinan suurimmat autovalmistajat ovat sopineen normaalista hintakilpailusta, ymmärsin että kiinan markkinoilla.
Länsimarkkinoilla tuo kuullostaisi laittomalta kartellilta, ja nopeasti tulee mieleen että koskeeko se kiinan soppari myös muita markkinoita.
Sinänsä tuo juttu muotoiltu kuullostamaan myös polkkuhinnoittelun kieltävältä sopimukselta, polkuhinnoittelu on länsimarkkinoilla kiellettyä.
Koska tuo silti vahvemmin mieleen kartelli sopimuksen, niin listataan kertelissa mukanaolevat
Europpan markkinoilla noista tietenkin tunnetuin Tesla, Geely (tunnetuimpia Volvo autot ja Polester) ja BYD.
Puuttuko tuosta SAIC ?
Joo eihän tuota euroopassa voisi toteuttaa, mutta kiina on kiina ja siellä maan johto sallii tuollaisen että oman maan firmat pärjäävätKartellien tuo on ainakin Kiinassa. En usko että vaikuttaa Eurooppaan.
Nimilistan ja uutisen perusteella jää mielikuva että se tehty hallinnon kanssa, aloitteellista tahoa tuosta vaikea arpoa.Joo eihän tuota euroopassa voisi toteuttaa, mutta kiina on kiina ja siellä maan johto sallii tuollaisen että oman maan firmat pärjäävät
Tätä kanssa miettinyt. Jos pitää näytöltä valita millä sopparilla maksaa niin varmaan tulee joskus vahingossa valittua väärin ja tulee kallis virhe.Plug & Charge tulee kyllä olemaan karvas pettymys kuluttajille. Kun käytännössä on vain kaksi skenaariota mitkä voi toteutua:
1) Skenaario "Tesla"
Tässä mallissa Plug & Charge toimii vain autonvalmistajan lataussopimuksella. Käytettävyys on sama kuin Teslalla, piuha kiinni ja that's it. Mitä vikaa tässä on? No se sitoutuminen autonvalmistajan lataussopimukseen, ja siten kalliisiin roaming-hintoihin. Ei tarvitse edes näyttää väärää RFID-tägiä, pelkkä piuhan kiinni laittaminen riittää siihen että roaming-hinta alkaa juoksemaan. Ja vain osa latureista on tarjolla roaming-verkostosssa...
Vaikka joitain halpoja autonvalmistajan lataussopimuksia on nähty, ei kai kannata uskoa tilanteen jatkuvan. Pitkässä juoksussa se, että marmoritiskiltä saa edullisen lataussopimuksen, on yhtä todennäköistä kuin että marmoritiskiltä saa mitään muutakaan edullisesti.
2) Skenaario "markkina"
Tässä skenaariossa autoon voi asentaa monta plug & charge sertifikaattia eri latauspalvelun tarjoajilta. Et ole enää sidottu autonvalmistajan lataussopimukseen. Ennen latauksen aloittamista, voit siis valita (auton infotainment näytöltä, tai autovalmistajan kännykkäsovelluksella) haluatko että auto tarjoaa latuirlle, autonvalmistajan sopimusta, virran sopimusta, k-latuksen sopimusta, ABC-sopimusta, recharchen sopimusta vai...
Tämähän ei ole enää sitten Teslan käyttökokemus, kun pitää olla useita lataustilejä, ja laturille ajaessa pitää miettiä mikä sopimus on paras juuri tälle laturille...
Mutta nopeasti meni ohi, paljonko se alennus oli.
Kiitos.
Ehkä vähän uutinen latistu prosenteilla , komponettipula piikkin jälkeen ei kai muuta odoteta kuin kaikkien aikojen halvempia hintoja sähköautoille, VW kohdalla kai se pointti on se että Suomessa listahinnat huitelee taivaissa ja VAG uskolliset odottaa koska ne edes lähenisi ennen pandemiaa lupaillulle tasolle.starting price has been lowered from 142,900 yuan to 119,900 yuan (from 19,700 USD to 16,500 USD), marking a 16% decrease in price
Käsittääkseni Ionity ja Virta ainakin? Voipi olla muitakin, joku VW:n käyttäjä 3.1 softalla tietänee tarkemmin.. ehkä koko Elli verkosto?Kuinka paljon näitä plug & chargea tukevia asemia noin ylipäätään on Suomessa? Jotain karttoja yritin kelailla mutta en ollut löytävinäni näitä ollenkaan.
VW:n hinnoittelu elää, 1.5 asti se oli käsittääkseni aika edullinen ja 7kk sitten se oli edullisin mitä markkinoilta löytyy (ja ne joilla on ne vuoden sopparit kuten itselläni nauttii niistä hinnoista edelleen).Lisäksi ainakin volkkarilla on aika pöyristyttävä hinnoittelu näissä:
Suomessa ainoastaan Ionity.Käsittääkseni Ionity ja Virta ainakin?
Tai sitten case vitun tolkku: kielletään kaikki erikoissopimukset ja hinnan tulee olla kaikille käyttäjille sama ja olla selvästi asemala nähtävissä ja kortin pitää toimia maksutapana, ihan kuten bensapumpullakin. Jos sen lisäksi sitten firmat haluavat omia sitouttamisohjelmiaan tms. ajaa, niin se tapahtuu post hoc, aivan kuten nytkin S-etukorttisäädöt ja muut Bing Bong Plussat.Plug & Charge tulee kyllä olemaan karvas pettymys kuluttajille. Kun käytännössä on vain kaksi skenaariota mitkä voi toteutua:
1) Skenaario "Tesla"
Tässä mallissa Plug & Charge toimii vain autonvalmistajan lataussopimuksella. Käytettävyys on sama kuin Teslalla, piuha kiinni ja that's it. Mitä vikaa tässä on? No se sitoutuminen autonvalmistajan lataussopimukseen, ja siten kalliisiin roaming-hintoihin. Ei tarvitse edes näyttää väärää RFID-tägiä, pelkkä piuhan kiinni laittaminen riittää siihen että roaming-hinta alkaa juoksemaan. Ja vain osa latureista on tarjolla roaming-verkostosssa...
Vaikka joitain halpoja autonvalmistajan lataussopimuksia on nähty, ei kai kannata uskoa tilanteen jatkuvan. Pitkässä juoksussa se, että marmoritiskiltä saa edullisen lataussopimuksen, on yhtä todennäköistä kuin että marmoritiskiltä saa mitään muutakaan edullisesti.
2) Skenaario "markkina"
Tässä skenaariossa autoon voi asentaa monta plug & charge sertifikaattia eri latauspalvelun tarjoajilta. Et ole enää sidottu autonvalmistajan lataussopimukseen. Ennen latauksen aloittamista, voit siis valita (auton infotainment näytöltä, tai autovalmistajan kännykkäsovelluksella) haluatko että auto tarjoaa latuirlle, autonvalmistajan sopimusta, virran sopimusta, k-latuksen sopimusta, ABC-sopimusta, recharchen sopimusta vai...
Tämähän ei ole enää sitten Teslan käyttökokemus, kun pitää olla useita lataustilejä, ja laturille ajaessa pitää miettiä mikä sopimus on paras juuri tälle laturille...
Ja Recharge.Suomessa ainoastaan Ionity.
Ei kyllä taida Recharge olla. Minulla on Plug & Charge asennettuna ja aina pitää Rechargellakin käynnistää lataukset manuaalisesti.Ja Recharge.
Tuki on ymmärtääkseni olemassa mutta ei käytössä.Ei kyllä taida Recharge olla. Minulla on Plug & Charge asennettuna ja aina pitää Rechargellakin käynnistää lataukset manuaalisesti.
EDIT: Tässä asiassa olen kyllä erittäin mielelläni väärässä, koska helpottaisi puuhaa paljon.
Korttimaksaminen ei toki ole se "vitun tolkku"-vaihtoehto verrattuna toimivaan Plug & Chargeen. Muuten iso osa viestistä toki olisi järkevää. Maksamisessa ongelma lienee korttiyhtiöiden haluaman siivun paksuus. (ja omasta mielestä maksaminen sillä äpillä oli kätevämpää myös tankatessa)Tai sitten case vitun tolkku: kielletään kaikki erikoissopimukset ja hinnan tulee olla kaikille käyttäjille sama ja olla selvästi asemala nähtävissä ja kortin pitää toimia maksutapana, ihan kuten bensapumpullakin. Jos sen lisäksi sitten firmat haluavat omia sitouttamisohjelmiaan tms. ajaa, niin se tapahtuu post hoc, aivan kuten nytkin S-etukorttisäädöt ja muut Bing Bong Plussat.
Menet latausasemalle, siellä lukee paljonko kWh maksaa, valitset kuinka paljon haluat ladata rahassa ja sitten jyystät korttia tai käytät lähinaksua. Ei ole mitään syytä sotkea hommaan mitään vitun vammaisia äppejä.
Aika monelle saatavilla on vain julkisia latureita, joten ihan triviaalista asiasta ei ole kyse. Ajan kanssa tämäkin varmasti ratkeaa, mutta vaatinee entistäkin aktiivisempaa ohjausta viranomaisilta.Sähköautoilussa pelkkä julkisten suurteholaturien hintojen tuijottaminen vääristää, sitä enemmän mitä enemmän voi käyttää kotilatausta/työpaikkalatausta, joka on (yleensä) halvempaa.
Enpä ole ikinä osannut kaivata sitä, että pitäisi puhelin kaivaa esiin ja lähmiä jotain äppiä, jotta pystyisi maksamaan tankkauksen, mutta meitä on moneen junaan. Sanoin vaan, että korttimaksun olisi pakko olla yksi vaihtoehto maksamiselle, en että sen pitäisi olla ainoa vaihtoehto. Äpinlähmijät saisivat sitä siis edelleen vapaasti puolestani harrastaa, mutta hinnan pitäisi silti olla kaikille sama.Korttimaksaminen ei toki ole se "vitun tolkku"-vaihtoehto verrattuna toimivaan Plug & Chargeen. Muuten iso osa viestistä toki olisi järkevää. Maksamisessa ongelma lienee korttiyhtiöiden haluaman siivun paksuus. (ja omasta mielestä maksaminen sillä äpillä oli kätevämpää myös tankatessa)
Tärkeintä on se että asiakas tietää millä hinnalla lataa, ja tästä taisi tulla vähän päätöksen tynkää siinä k-lataus tapauksessa.Tai sitten case vitun tolkku: kielletään kaikki erikoissopimukset ja hinnan tulee olla kaikille käyttäjille sama ja olla selvästi asemala nähtävissä ja kortin pitää toimia maksutapana, ihan kuten bensapumpullakin.
Siinä samaa mieltä että ainakin tärkeimmissä yleisissä julkisissa asemissa olisi se tukiyleisillä maksukorteilla maksamiseen ja tietenkin niitä seteliautomaatteja.Enpä ole ikinä osannut kaivata sitä, että pitäisi puhelin kaivaa esiin ja lähmiä jotain äppiä, jotta pystyisi maksamaan tankkauksen, mutta meitä on moneen junaan. Sanoin vaan, että korttimaksun olisi pakko olla yksi vaihtoehto maksamiselle, en että sen pitäisi olla ainoa vaihtoehto. Äpinlähmijät saisivat sitä siis edelleen vapaasti puolestani harrastaa, mutta hinnan pitäisi silti olla kaikille sama.
Keskisen pihalla on lähimaksu-lukija joka tolpassa (2 paikkaa/tolppa) ja hinta dymolla printattuna tolpassa. 7/5. Mitään muuta ei oikeasti tarvittaisi.Korttimaksun ongelma on latauksessa että asemia ei ole suunniteltu siihen. Vaan se laite tulisi laittaa jokaiseen asemaan. Onhan jokunen aika demottu järjestelmää mikä kattaa koko latausalueen ja korttimaksu on erillisessä pisteessä missä valitaan oma asema ja tehdään maksu.
Ei tämä bensiksilläkään mikään ongelma ole.Korttimaksun ongelma on latauksessa että asemia ei ole suunniteltu siihen. Vaan se laite tulisi laittaa jokaiseen asemaan. Onhan jokunen aika demottu järjestelmää mikä kattaa koko latausalueen ja korttimaksu on erillisessä pisteessä missä valitaan oma asema ja tehdään maksu.
Jos hypätään vaikka vuoteen 1990, niin esim. omakotitalorakentajalle sopiva Lada Farmari 1,3l maksoi 43400mk, Corolla 1,3l Farmari 87300mk, ja vertailun vuoksi vastaavan suorituskyvyn omaava MB 200 TD (touring diesel, ei siis turbodiesel!) farmari 319500mk. Varmasti monelle kotitalorakentajalle nolo takuullinen uusi Lada oli järkiratkaisu muutamaksi vuodeksi, puhumattakaan vielä kymppitonnin halvemmasta Wartburgeista, mutta sen osto varmasti vaati jo mielenlujuutta ...Kyllä kiinalaisille sähköautoille riittää Suomessa kysyntää siinä missä itäautoille riitti Neuvostoliitonkin aikana. Toki oma poliittinen viehtymyksensä tulee samalla paljastettua kyseisillä ajokeilla ajaessa. Toisille ongelma useimmille ei.
Eihän se ole ongelma mutta siitä on tehty ongelma. Pääsisi eroon roamingista ja muuta näpertelystä.Ei tämä bensiksilläkään mikään ongelma ole.
On ihan yleistä että korttimaksupääteitä on vähemmän kuin letkuja ja maksettaessa valitaan nappia painamalla että mikä pumppu aktivoituu.
Jos insinööri on osannut tämän jo kerran ratkaissut, niin eiköhän joku osaa sen toiseenkin kertaan ratkaista.
Onhan se onneksi jossain jo kehittynyt eikä ole jäänyt pois. Kovasti vain sähköautoilijat rummuttaa ainakin itselleen että app on helppo ja tagi on helppo. Itse näen että otettu vain takapakkia.Keskisen pihalla on lähimaksu-lukija joka tolpassa (2 paikkaa/tolppa) ja hinta dymolla printattuna tolpassa. 7/5. Mitään muuta ei oikeasti tarvittaisi.
Voisin ostaa niin yhdysvaltaisen, saksalaisen kuin kiinalaisen sähköauton ja uskon, että Yhdysvallat on itselleni tutumpi kuin valtaosalle keskustelun muskilaisista skientologeista (33 osavaltiota käyty). Henkilökohtaiset ambitiot eivät kuitenkaan ketään kiinnosta laisinkaan, joten voitaisiinko threadin hengessä keskustella sähköautoista ilmansuunnista riippumatta. Meidän muiden ei välttämättä tarvitse kärsiä early adoptoreiden henkisistä tai realisoituneista tappioista.Kyllä kiinalaisille sähköautoille riittää Suomessa kysyntää siinä missä itäautoille riitti Neuvostoliitonkin aikana. Toki oma poliittinen viehtymyksensä tulee samalla paljastettua kyseisillä ajokeilla ajaessa. Toisille ongelma useimmille ei.
Lidlin hinnanalennukset on hyvä asia, harmi että ne ABB:n valmistamat laturit on alvariinsa rikki.
Mikä hiton VIN? Minä vain ajan autolla kotiin ja töihin.Se lataaminen olisi pitänyt alun alkaen rakentaa kaikilla latausasemilla niin, että CP pinin kautta kysytään auton VIN, jonka jälkeen lataaminen sekä maksaminen tapahtuu automaattisesti ilman mitään hiton sovelluksia, tageja tai muuta 90-luvun roskaa kuten maksukortteja.
Ainiin hommahan toimii juuri noin Teslan Supereilla
Tämä lausunto on ihan ok. Se on mielipiteesi ja on mukavaa, että se sinua huvittaa. Osa meistä muista etsimme täältä ja muista foorumeista informaatiota ja tiedämme kyllä mitä värejä eri autoihin on saatavilla.Mistähän tappioista puhut? Joka vuosi tullut noin 5000€ säästöä. Sinänsä huvittavaa, että puhutaan yleistä keskustelua sähköautoista ja sitten samalla vaaditaan objektiivista tieteellistä keskustelua ilman, että tunteilla (auton valmistusmaalla tai merkillä) ikäänkuin ei olisi mitään asiaa tämän asian kanssa. Kyllä se vaan niin on, että suurin osa valitsee autonsa muun kuin puhtaan matematiikan tai faktatiedon perusteella muulla kuin järkisyillä. Ylivoimaisesti isoin tekijä ajoneuvon valinnassa on automyyjien mukaan väri.
Plug&Charge ei perustu VIN koodiin, vaan erilliseen tunnisteeseen ja se löytyy kyllä oikeasti myös implementointuna. Se mahdollistaa myös sen useamman operaattorin (tai käyttäjän) käytön, mitä VINiin sidottu ei.Teoriassa siis lisäämällä maksukorttinsa ja ajoneuvonsa VIN numeron latausoperaattorin applikaatioon lataustapahtumat menisivät joka kerta pelkästään tökkäämällä latausliitin autoon. Toistaiseksi tämän on tähän saakka onnistunut implementoimaan ainoastaan Tesla.
Mahdollista jos olisi vain monopoli, nyt kun tarjoajia on useita niin menty siitä mistä aina on matalin. Standardi on olemassa mutta sitä ei käytetä.Se lataaminen olisi pitänyt alun alkaen rakentaa kaikilla latausasemilla niin, että CP pinin kautta kysytään auton VIN, jonka jälkeen lataaminen sekä maksaminen tapahtuu automaattisesti ilman mitään hiton sovelluksia, tageja tai muuta 90-luvun roskaa kuten maksukortteja.
Ainiin hommahan toimii juuri noin Teslan Supereilla
Teslan tilasto on harhaanjohtavaa koska se ei anna vaikuttaa bensanhintaan tai kulutukseen, että saisi vierailtua.Mistähän tappioista puhut? Joka vuosi tullut noin 5000€ säästöä. Sinänsä huvittavaa, että puhutaan yleistä keskustelua sähköautoista ja sitten samalla vaaditaan objektiivista tieteellistä keskustelua ilman, että tunteilla (auton valmistusmaalla tai merkillä) ikäänkuin ei olisi mitään asiaa tämän asian kanssa. Kyllä se vaan niin on, että suurin osa valitsee autonsa muun kuin puhtaan matematiikan tai faktatiedon perusteella muulla kuin järkisyillä. Ylivoimaisesti isoin tekijä ajoneuvon valinnassa on automyyjien mukaan väri.
Olen Armi Aavikko, miss suomi. Danny venaa mua tuolla joensuussa, kauhea kiire kun olen jo myöhässä. Siis menenkö kassalle että tarvitsen akkuun virtaa, ehtiikö siinä käyä pissalla?Ajoneuvon valmistenumero – Wikipedia
fi.wikipedia.org
Teoriassa siis lisäämällä maksukorttinsa ja ajoneuvonsa VIN numeron latausoperaattorin applikaatioon lataustapahtumat menisivät joka kerta pelkästään tökkäämällä latausliitin autoon. Toistaiseksi tämän on tähän saakka onnistunut implementoimaan ainoastaan Tesla. Superchargerille mennessä riittää kun ajaa auton ruutuun, laittaa liittimen paikalleen ja lataa.
Pohjoisempana Ii:ssä Kärkkäisellä on kans laturi jossa lataus aloitetaan ja lopetetaan käyttämällä pankkikorttia lähilukijassa. Äärettömän helppoa ja tykkäsin siitä.Keskisen pihalla on lähimaksu-lukija joka tolpassa (2 paikkaa/tolppa) ja hinta dymolla printattuna tolpassa. 7/5. Mitään muuta ei oikeasti tarvittaisi.
Jotakin tämmöistä siinä on oltava taustalla. Siinähän vain ostetaan sähköä samalla tavalla kuin bensaa pumpusta. Ei hieromasauvan pattereita ostaessa tai kännykkää ladatessa tarvitse olla mitään appia tai VIN-numeroa Insinööri olen, mutta jotenkin en ymmärrä tarpeetonta monimutkaisuutta noin yksinkertaisessa asiassa.Nämä apit ja tagit yms. johtuvat siitä kun alkuvaiheessa vähäistä sähköautokantaa voidaan harjata palveluntarjoajien toimesta. Varhaiset ostajat ovat vielä olleet inisnööritaustaisia ja vahvasti spektrillä niin tällainen pelleily on otettu riemulla vastaan. 90% ihmisistä ei kiinnosta pätkääkään räplätä puhelinta bensapumpulla/laturilla.
Höpö höpö. Nesteellä asemat toteutettu just niin että yks maksutolppa.Korttimaksun ongelma on latauksessa että asemia ei ole suunniteltu siihen. Vaan se laite tulisi laittaa jokaiseen asemaan. Onhan jokunen aika demottu järjestelmää mikä kattaa koko latausalueen ja korttimaksu on erillisessä pisteessä missä valitaan oma asema ja tehdään maksu.