Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Katsellut mielenkiinnosta millaista ruuhkaa on pikalatureilla näin jouluaattoa edeltävänä päivänä kun väki on lähtenyt liikkeelle. Yllättävän rauhallisen näköistä on. Teslan latureilla on hyvin tilaa ja satunnaisia itseä kiinnostavia Rechargen ja ABC:n latureita katselin, niin lähes tyhjiä kaikki.
Itse ajelin jo eilen pidemmän matkan joulunviettoon ja liikennettä oli jo ihan reippaasti, mutta Prismaa lukuun ottamatta ainakin tehokkaammat latausasemat näyttivät tyhjiltä, ja Rechargen äppi kertoi myös siitä, että reitillä olevia latureita ei oltu käytetty pitkiin aikoihin. Latausinfraa löytyy kyllä jo hyvin, eli sen suhteen pitkätkään etapit edes näin talvisaikaan eivät tunnu lähellekään niin haasteellisilta kuin aiempina vuosina.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
990
Katsellut mielenkiinnosta millaista ruuhkaa on pikalatureilla näin jouluaattoa edeltävänä päivänä kun väki on lähtenyt liikkeelle. Yllättävän rauhallisen näköistä on. Teslan latureilla on hyvin tilaa ja satunnaisia itseä kiinnostavia Rechargen ja ABC:n latureita katselin, niin lähes tyhjiä kaikki.
Eilen oli Jalasjärven juustoportin teslan supereilla 7 autoa latingissa. Yleensä ollut samassa paikassa max 1-2.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
No ei tuo nyt tarkoita ettei autoja tulisi ollenkaan. Ei onnistu ihan ilmaiseksi peruuttaa tilausta, ainakaan myyjän puolelta.
Kyllä ne autot sieltä aikanaan tulee.
En sanonut ettei tulisi ollenkaan. Katsellaan, kohtahan sen näkee mitä tapahtuu. Aiempi rekisteröintivauhti ei tosin kovin lupaavalta ole vaikuttanut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Itse ajelin jo eilen pidemmän matkan joulunviettoon ja liikennettä oli jo ihan reippaasti, mutta Prismaa lukuun ottamatta ainakin tehokkaammat latausasemat näyttivät tyhjiltä, ja Rechargen äppi kertoi myös siitä, että reitillä olevia latureita ei oltu käytetty pitkiin aikoihin. Latausinfraa löytyy kyllä jo hyvin, eli sen suhteen pitkätkään etapit edes näin talvisaikaan eivät tunnu lähellekään niin haasteellisilta kuin aiempina vuosina.
rechargeinfra.com/fi/hinnat

Näköjään Rechargen AC-lataus maksaa nykyään 50 snt/kWh. Melko suolaista.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 668
Itse en nähnyt yhtään autoa millään laturilla kun tänään iltapäivällä täällä savossa ajelin parin ison kaupungin väliä. Liikennettä kyllä riitti ja latureita.

Joku tuolla aikasemmin vertasi Teslaa Appleen.

Ehkä joku Xiaomi olisi lähempänä jos puhelimista haluaa vertailukohtaa.

Applella nyt kuitenkin on aivan äärimmäisen viimeistellyt tuotteet hyvin muotoiltuna jotka toimivat vielä kaupan päälle erittäin hyvin.
Jep, en omista enkä tule omistamaan varmaan ikinä ensimmäistäkään omppua. Pc ja Android täällä päässä.

Ja Volvo. Sen Samsungin lisäksi. C40 odotellessa jos se keväällä saapuisi.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 660
Kyllä täällä entisen pääkaupungin sisällä kaikki latauspisteet nauttivat varmaan 90+% käyttöastetta tänään, meinasi jopa mennä vähän hilkulle löytää css laturi
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
En ollut tietoinen tuosta 52kWh Zoesta. Nettiautossa, tuossa mainitsemassani hintaluokassa suurin osa on tuolla 22kWh akulla. Noin 17.000€ alkaa nuo 42kWh Zoet. 150km riittäisi itselle kylläkin lähes poikkeuksetta pidemmillekin matkoille. Ja jos nyt sattuisi jokunen 200-300km, niin ei 30-45min tauko ole yhtään pahaksi.

Olen myös lukenut tuosta mobiilisovelluksesta että olisi vähän huononpuoleinen. Juurikin toimintavarmuuden kannalta, en tiedä pitääkö pitkässä juokussa paikkaansa.

Tuolla on mainittu Renaultin oma arvio että "kylmässä ilmassa" 22kWh akkuisella Zoella pääsisi n. sata kilometriä, ja kesäolosuhteissa 150km. Ei tietoa millaista ajoprofiilia tuossa tarkoitetaan, taajama-ajo kun vie paljon vähemmän energiaa kuin moottoritiellä paahtaminen.

Lisäksi tulee huomioida akun ikä ja käyttö, eli eihän se 100% priima akku tietenkään enää ole. Jos kapasiteetti on tippunut vaikka 10% tai 20% alkuperäisestä, sitten sillä ei talvella pääse Renaultin väittämää 100km, vaan esim. 80km. Tai vähemmänkin.

Jos haluaa tarkistaa akun kunnon suuremmalla tarkkuudella, OBD2-lukija autoon kiinni ja ilmaisella CanZE-puhelinapplikaatiolla pitäisi nähdä akun "SoH" eli State of Health, kuinka monta prosenttia se on alkuperäisestä (esim. 85% tms.). En tiedä maksaako vaivaa ellei sinulla ole jo ennestään OBD2-lukijaa, itse hankin sellaisen kun kiinnostaa. Vanhemmissa Zoeissa OBD2-portti on käsittääkseni piilotettu jonnekin ohjaamon keskikonsoliin, uudemmassa (mun) Zoessa se on kuskin jalkatilassa polkimien vasemmalla puolella.

Minulla ei ole hajuakaan onko ekan generaation 22kWh Zoeissa edes mitään applikaatiota. Askeettinen se applikaatio on mutta kyllä sillä on saanut tarpeellisen tehtyä, eli etänä ohjelmoitua ajastetun latauksen (jos katsoo tarpeelliseksi), käynnistää esilämmityksen (tai ajastaa sen) tai ihan vaan tarkistaa että paljonkos sitä akun latausta olikaan tällä hetkellä jäljellä. Kovin paljoa muuta järkevää sillä ei taidakaan pystyä tekemään, ja useimmat noista voi tehdä ilman applikaatiota auton sisällä.

Kuten sanottu, juuri nyt ei mulla applikaatio ole toiminut varmaan kahteen viikkoon jonkun päivityksen jälkeen, käynnistyy mutta jää sitten ottamaan ilmeisesti jonnekin palvelimille yhteyttä, eikä koskaan etene siitä. En tiedä pitääkö mun vain asentaa applikaatio uusiksi, vai onko Renaultin palvelimilla ongelmia, tai kaikilla tuo applikaatio rikki (koska mielestäni ongelmat alkoivat kun applikaatio kerran päivittyi).

KERRAN olen tämän kahden viikon aikana onnistunut saamaan sen toimimaan, ja siinä tuli oudosti italiankieliset evästinasetuskysymykset (hyväksynkö evästeet jne.). Mutta sen kerran jälkeen ei taas ole toiminut, kun evästekysymys tulee suomeksi. Sen jälkeen jää vaan junnaamaan. Hmph, kun nyt kerran muistan, kai pitää asentaa se uusiksi, jos vaikka alkaisi toimia...
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Katsellut mielenkiinnosta millaista ruuhkaa on pikalatureilla näin jouluaattoa edeltävänä päivänä kun väki on lähtenyt liikkeelle. Yllättävän rauhallisen näköistä on. Teslan latureilla on hyvin tilaa ja satunnaisia itseä kiinnostavia Rechargen ja ABC:n latureita katselin, niin lähes tyhjiä kaikki.
Kävin nyt aatonaattona klo 19 maissa Helsingin Kaaren kauppakeskuksessa jouluruokaostoksilla, ja yllätyksekseni n. puolet AC-latauspaikoista (joita on n. 25 kpl) oli vapaina, jopa nopeammista 22kW latauspaikoista. Sain latailtua hyvin jouluostosten yhteydessä.

Ehkä useimmat olivat jo ehtineet tehdä jouluostoksensa, mutta aiemmilta vuosilta vaan muistan aatonaaton olleen ko. kauppakeskuksessa aivan mahdoton härdelli, pitkä jono autoja jo kauppakeskuksen ulkopuolella, ja vapaata autopaikkaa sai jonkin aikaa etsiä. Nyt oli vähemmän ruuhkaista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Melkosta paskaa

Toikin äkkiä muuttuu siellä liikkeessä muotoon "ei voi antaa muuta alennusta kun on toi hyvitys" eli melko turha. Tonni käteenkin olisi ihan oikeaa rahaa johon moni taatusti tarttuisi.
Ei nyt itse jaksanutkaan olla ilman sähköautoa. Tuloillaan Tesla Model 3 Performance -20. On toki kalliimpi kuin se e-2008, mutta esim isompi akku ja paremmat varusteet.
 
Liittynyt
13.04.2020
Viestejä
30
Onko tietoa miten akkutakuu yms takuu luonnistuu/onko sellaista edes näissä 20-35tke sähköautoissa kun tuodaan tuolta ulkomailta. Tuntuu ainakin nettiauton tarjonnassa joka toisen olevan tuontiauto (saksa,alankomaat,ruotsi) eikä edes myyjäliikkeet tiedä miten homma pelaa akkutakuun kanssa.
Ilmeisesti kuitenkin ongelmien sattuessa lisäduunia vaatii tehdä sen eteen..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Onko tietoa miten akkutakuu yms takuu luonnistuu/onko sellaista edes näissä 20-35tke sähköautoissa kun tuodaan tuolta ulkomailta. Tuntuu ainakin nettiauton tarjonnassa joka toisen olevan tuontiauto (saksa,alankomaat,ruotsi) eikä edes myyjäliikkeet tiedä miten homma pelaa akkutakuun kanssa.
Ilmeisesti kuitenkin ongelmien sattuessa lisäduunia vaatii tehdä sen eteen..
Itse olen siinä käsityksessä, että ainakin Teslan takuu toimii. Auton hinta vaan menee hieman yli, eli alkaen 39k€ (Model 3). Toki Teslan huoltopisteitä on vain vähän ja kovasti ruuhkaisia.

Selvitin (Teslan nettisivu) että takuu on 4 vuotta tai 80tkm, eli osassa on tuo perustakuu voimassa. Akkutakuu 8 vuotta tai tietyt kilometrit, jotka taisi isoakkuisessa olla 192tkm. Esim Teslan sovelluksesta näkyy, että onko auton takuu voimassa.


Esim sitten Dacian sähköautoa ei ole tuotu suomeen virallisesti, niin takuun kanssa tulee ongelma (ei ole takuuta).

Myös autojen varustelussa on eroja suomiauton ja tuontiauton välillä. Paitsi että Teslan kohdalla on tehty oikeastaan vain yhtä mallia, eli varustelu olisi aina sama.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
333
Onko tietoa miten akkutakuu yms takuu luonnistuu/onko sellaista edes näissä 20-35tke sähköautoissa kun tuodaan tuolta ulkomailta. Tuntuu ainakin nettiauton tarjonnassa joka toisen olevan tuontiauto (saksa,alankomaat,ruotsi) eikä edes myyjäliikkeet tiedä miten homma pelaa akkutakuun kanssa.
Ilmeisesti kuitenkin ongelmien sattuessa lisäduunia vaatii tehdä sen eteen..
EU alueella takuusen ei vaikuta ostomaa. Ihan sama mikä merkki. Pari vuotta sitten silloiseen Golf GTE:en vaihdettiin korkeajänniteakku Suomessa takuuseen, vaikka Ruotsista auto alunperin.

Ja lisäksi myyjäliikkeelle tulee ihan samalla tavalla oma vastuu ajoneuvosta. Esimerkiksi tuossa tapauksessa myyjäliikkeen piikkiin meni sijaisauto tuon huollon ajaksi.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
990
Onko tietoa miten akkutakuu yms takuu luonnistuu/onko sellaista edes näissä 20-35tke sähköautoissa kun tuodaan tuolta ulkomailta.
Ei kai nämä huoltoliikkeet välitä mistä autot on ostettu. Eikös ne kuitenkin kaikista takuukorjauksista saa rahat sitten suoraan valmistajalta loppupeleissä. Tai ainakaan sille autoa remontoivalle taholle ei synny kuluja takuukorjauksista. Paitsi tietysti resurssien menettämisenä siihen takuukorjaukseen. Eikös sen luulisi näin menevän?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Ei kai nämä huoltoliikkeet välitä mistä autot on ostettu. Eikös ne kuitenkin kaikista takuukorjauksista saa rahat sitten suoraan valmistajalta loppupeleissä. Tai ainakaan sille autoa remontoivalle taholle ei synny kuluja takuukorjauksista. Paitsi tietysti resurssien menettämisenä siihen takuukorjaukseen. Eikös sen luulisi näin menevän?
Näin se varmaankin menee. Toki auton takuukorjaus täytyy teettää jossain valtuutetussa korjaamossa. Kun takuu on loppu, niin ei ole enää väliä missä korjaa, kun täytyy itse maksaa.

Sähköautossa varmaankin vähän tarkempaa siksi, koska akkutakuu on pitkä, 8 vuotta. Eli kannattaisi huollattaa merkkiliikkeessä, että takuukin varmasti säilyisi.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
990
Sähköautossa varmaankin vähän tarkempaa siksi, koska akkutakuu on pitkä, 8 vuotta. Eli kannattaisi huollattaa merkkiliikkeessä, että takuukin varmasti säilyisi.
Takuun säilyminen jossain osassa jota huolletaan usein ymmärrän että huoltopaikalla on väliä. Mutta eikai akuille huolloissa tehdä mitään? Akun voi mahdollisesti pilata väärällä käytöllä, mutta on sehän on ihan eri juttu. Kai akkutakuun voimassaolon ehdoista jotain tekstiä löytyy valmistajan sivuilta?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 173
Teslan akku takuu säilyy maasta toiseen Euroopassa. Huoltoja ei vaadita siihen.

Ässät ihan uusimpia lukuunottamatta on 8v ilman km rajaa. Akku ja moottori takuu.

Muissa sitten kilsa rajat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Takuun säilyminen jossain osassa jota huolletaan usein ymmärrän että huoltopaikalla on väliä. Mutta eikai akuille huolloissa tehdä mitään? Akun voi mahdollisesti pilata väärällä käytöllä, mutta on sehän on ihan eri juttu. Kai akkutakuun voimassaolon ehdoista jotain tekstiä löytyy valmistajan sivuilta?
En nyt äkkiseltään löytänyt kun toyotan hybridiakkujen 10 vuoden takuun.


Teslan akku takuu säilyy maasta toiseen Euroopassa. Huoltoja ei vaadita siihen.

Ässät ihan uusimpia lukuunottamatta on 8v ilman km rajaa. Akku ja moottori takuu.

Muissa sitten kilsa rajat.
Tesla tosiaan siitä hyvä, että huolto on vapaaehtoista. Ei ole määräaikaishuoltoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Teslan akku takuu säilyy maasta toiseen Euroopassa. Huoltoja ei vaadita siihen.

Ässät ihan uusimpia lukuunottamatta on 8v ilman km rajaa. Akku ja moottori takuu.

Muissa sitten kilsa rajat.
Teillä on ilmeisesti nyt toinen Tesla Model S käytössä. Onko ollut laadussa ja kestävyydessä parannusta tuossa uudemmassa autossa verrattuna vanhaan?

Mietin vaan että ehkä myös Model 3 laatu olisi parantunut? Tulevan Teslan maalipinta on kyllä muutenkin suojattu heti uutena, kuraläpät ja muut. Toki uusissa model 3 ja aivan uusissa model s on ilp, joita on rikkoontunut (model 3), mutta tuo tulossa oleva on 8/2020, eli siinä on sähkövastus, ei ilpiä.

Tulossa olevaan on ilmeisesti ne uusimmat päivitykset asennettu, eli varmaan jotain korjauksia ja välillä voi jopa tulla jotain uusia ominaisuksia. Takuukorjauksia ei ole tarvinnut tehdä, paitsi toinen takalamppu. 4 vuoden takuu on voimassa, sekä tietysti 8 vuoden akku (voimansiirto?) takuu.

Itselle on tulossa Performance. Ihan hyvä oli ajaa Nokian kitkarenkailla. Se ESP tuntuu toimivan ihan ok.

Io-teckiläisillä tietysti useammalla myös ollut tai on model 3 malliakin myös. Itse en ole S, Y tai X mallilla ajanut. Muistuu vielä sen mustan Performancen isot ongelmat ja takuukorjaukset, sekä sitten myynti pois ja poistuminen somestakin. Tuo autohan oli alkupään tuotantoa. Toki voihan niitä vikoja tulla valkoiseen uudempaankin, mutta se musta väri ilman suojauksia oli kyllä aika riski varmaankin?

Tuossa tulossa olevassa oli jäätä kertynyt lasikaton päälle ja jäästä johtuvaa pientä kitinää kuului siitä katon suunnalta. Se oli miinusta, mutta jos se ääni siitä häipyisi, kun auto on sula kokonaan? Myös latausluukun ja (omituisten) ovenkahvojen jäätyminen vähän mietityttää. Saa nähdä miten toimii talvessa. Kuulemma apilla kannattaa esilämmittää, niin ovenkahvat pysyisi vähän paremmin sulina?

Uusi vastaava perusvarusteltu (Performance) maksaisi talvirenksiden kanssa 73 500€, eli aika huomattava summa alkuperäisestä hinnasta on jo sulanut pois. Se toki ostajan kannalta nyt ihan postitiivista. Uudesta myös kuulemma puuttuu parkkitutkat ja vanha siis olisi sen puolesta parempi. Meidän sähkösopimus on onneksi vielä vajaan vuoden halvalla hinnalla, mutta se toki vain hetkellistä. Luulen että latailen sillä alkuperäisellä maks 13A suko laturilla. Ilmeisesti 80% tai vaikka 90% lataus maksimissaan olisi ihan hyvä akun hyvänäpysymisen kannalta. Ja pitkille matkoille sitten ajastaisi 100% latauksen. Performancessa saisi myös ajoavut pois, mutta itse en taida tohtia edes kokeilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Tesla Model S Plaid jonkunlainen esittely (Harri Salo). Ilmeisesti siinä on kolme sähkömoottoria. Aika pienet muutokset on auton ulkopuolen muotoilussa.

 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Olen myös lukenut tuosta mobiilisovelluksesta että olisi vähän huononpuoleinen. Juurikin toimintavarmuuden kannalta, en tiedä pitääkö pitkässä juokussa paikkaansa.
tl;dr:
Renault Zoe:n My Renault-applikaatio-ongelma saattaa olla vain minun päässäni, ja olen löytänyt korvaavan applikaation jolla nyt voin ainakin käynnistää esilämmityksen puhelimesta Renault Zoe:lle.

Pidempi sepustus:

Tuosta Renault Zoe:n "My Renault"-applikaation toimivuudesta vielä sen verran että ainakaan "SpeakEV"-foorumin Zoe-osiossa ei näy muilta vastaavanlaisia valituksia, eikä kukaan ole vastannut että omaisi samanlaisia ongelmia. Joku heitti sinne turhan viestin että ko. ohjelman on kirjoittanut Muppetit, haha hauska vitsi melkein tikahduin nauruun ellei olisi itkettänyt niin kovasti.

Olen koittanut poistaa ja asentaa My Renault uusiksi, mutta se ei parantanut tilannetta. Vielä on kokeilematta asentaa se jollekin toiselle puhelimelle, vaikka sitten vaimon puhelimeen. Ehkä minun puhelimessani on nyt jotain miksi ei toimi, tosin on uudehko Android 11 ja toimi aiemmin.

GooglePlay:sta satuin löytämään kolmannen osapuolen valmistaman "Z.E. Services"-applikaation, joka tuntuu toimivan ilman ongelmia. Näyttää kovasti harrastelijan tekemältä mutta väliäkös sillä kunhan toimii, mutta ihan kaikkea sillä ei pysty tekemään, mitä My Renaultilla pystyy:
+ Näkee nykyisen lataustason ja onko auto piuhan päässä kiinni vai ei, ja lataamassa vai ei.
+ Voi laittaa esilämmityksen etänä päälle (yesh! Tätä juuri eniten kaipasin ja tarvitsin applikaatiossa.)
+ Näkee listana päivämäärät ja kellonajat milloin autoa on ladattu, ja mihin lataustasoon asti. My Renault-sovelluksessa en muista tällaista listaa edes olleen?
- Ei pysty määrittelemään ajastettuja esilämmityksiä eikä latauksia (My Renault osaa nämä), eli nämä joutuu käydä tekemässä auton sisällä näytöltä.

Applikaatio sanoo käyttävänsä tiedossa olevia My Renault API:ja toimiakseen. Ei näy mitään adwarea tai nagwarea. Se että tämä applikaatio kuitenkin tuntuu toimivan eikä ole vielä kertaakaan ollut mitään lataus- tai yhteysongelmia, luo kuvan ettei ongelma ole Renaultin palvelimien päässä, vaan My Renault-applikaatiossa. Kuten myös se etten ole nähnyt valituksia muilta samasta.

Hieman kyllä mietitytti syöttää My Renault tunnus ja salasana jonkun tuntemattoman tyypin/firman tekemään softaan (tarvitsee niitä saadakseen yhteyden autoon internetin yli), mutta mietin jos he niiden perään todellakin olisivat, mikä on pahinta mitä voisivat tehdä... Poistaa autoni My Renault-sovelluksesta, käynnistää esilämmitys tietämättäni, tai jotain? En tiedä, ei kai mitään todella pahaa. Tällä mennään nyt. Eikös Teslallakin monet käytä jotain kolmansien osapuolien valmistamia äppejä yms.?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 241
tl;dr:
Renault Zoe:n My Renault-applikaatio-ongelma saattaa olla vain minun päässäni, ja olen löytänyt korvaavan applikaation jolla nyt voin ainakin käynnistää esilämmityksen puhelimesta Renault Zoe:lle.

Pidempi sepustus:

Tuosta Renault Zoe:n "My Renault"-applikaation toimivuudesta vielä sen verran että ainakaan "SpeakEV"-foorumin Zoe-osiossa ei näy muilta vastaavanlaisia valituksia, eikä kukaan ole vastannut että omaisi samanlaisia ongelmia. Joku heitti sinne turhan viestin että ko. ohjelman on kirjoittanut Muppetit, haha hauska vitsi melkein tikahduin nauruun ellei olisi itkettänyt niin kovasti.

Olen koittanut poistaa ja asentaa My Renault uusiksi, mutta se ei parantanut tilannetta. Vielä on kokeilematta asentaa se jollekin toiselle puhelimelle, vaikka sitten vaimon puhelimeen. Ehkä minun puhelimessani on nyt jotain miksi ei toimi, tosin on uudehko Android 11 ja toimi aiemmin.

GooglePlay:sta satuin löytämään kolmannen osapuolen valmistaman "Z.E. Services"-applikaation, joka tuntuu toimivan ilman ongelmia. Näyttää kovasti harrastelijan tekemältä mutta väliäkös sillä kunhan toimii, mutta ihan kaikkea sillä ei pysty tekemään, mitä My Renaultilla pystyy:
+ Näkee nykyisen lataustason ja onko auto piuhan päässä kiinni vai ei, ja lataamassa vai ei.
+ Voi laittaa esilämmityksen etänä päälle (yesh! Tätä juuri eniten kaipasin ja tarvitsin applikaatiossa.)
+ Näkee listana päivämäärät ja kellonajat milloin autoa on ladattu, ja mihin lataustasoon asti. My Renault-sovelluksessa en muista tällaista listaa edes olleen?
- Ei pysty määrittelemään ajastettuja esilämmityksiä eikä latauksia (My Renault osaa nämä), eli nämä joutuu käydä tekemässä auton sisällä näytöltä.

Applikaatio sanoo käyttävänsä tiedossa olevia My Renault API:ja toimiakseen. Ei näy mitään adwarea tai nagwarea. Se että tämä applikaatio kuitenkin tuntuu toimivan eikä ole vielä kertaakaan ollut mitään lataus- tai yhteysongelmia, luo kuvan ettei ongelma ole Renaultin palvelimien päässä, vaan My Renault-applikaatiossa. Kuten myös se etten ole nähnyt valituksia muilta samasta.

Hieman kyllä mietitytti syöttää My Renault tunnus ja salasana jonkun tuntemattoman tyypin/firman tekemään softaan (tarvitsee niitä saadakseen yhteyden autoon internetin yli), mutta mietin jos he niiden perään todellakin olisivat, mikä on pahinta mitä voisivat tehdä... Poistaa autoni My Renault-sovelluksesta, käynnistää esilämmitys tietämättäni, tai jotain? En tiedä, ei kai mitään todella pahaa. Tällä mennään nyt. Eikös Teslallakin monet käytä jotain kolmansien osapuolien valmistamia äppejä yms.?
Asiasta hieman toiseen, paljonko Zoeen maksaa vakuutukset noin karkeasti?

Olen alkanut miettimään 2. auton vaihtoa Zoehen, Saksassa näyttää olevan aika edukkaita yksilöitä tarjolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Asiasta hieman toiseen, paljonko Zoeen maksaa vakuutukset noin karkeasti?

Olen alkanut miettimään 2. auton vaihtoa Zoehen, Saksassa näyttää olevan aika edukkaita yksilöitä tarjolla.
Eikös jossain Renaulteissa ole vuokra-akku? Jos on, niin se kannattaa huomioida.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Asiasta hieman toiseen, paljonko Zoeen maksaa vakuutukset noin karkeasti?

Olen alkanut miettimään 2. auton vaihtoa Zoehen, Saksassa näyttää olevan aika edukkaita yksilöitä tarjolla.
En muista/löydä tähän hätään autovakuutussopimustani, mutta verkkopankin kautta olen tänä vuonna maksanut autovakuutuksia (tammikuu-joulukuu) vähän vajaa 782 euroa.

En muista tarkalleen mitä kaikkea vakuutukseen kuuluu, mutta ainakin lasivakuutus siinä on ekstrana koska sitä olen tarvinnut jo kaksi kertaa (että sai kiveniskemän häivytykset ilmaiseksi). Vakuutus on Bassadone Insurance Services Oy:lla, ja se saattaa olla tämä "Smartdrive" (lasivakuutuksella):


Sanoin "saattaa" koska muistelen vaan silloin kun tuon otin että ensin minulle mainittiin mikä on ko. firman "normivakuutus", mutta sitten mainostettiin jotain vaihtoehtoista vakuutustyyppiä joka oli halvempi. Mulle ei täysin auennut mikä se ero vakuutustyyppien välillä oli edes sen jälkeen kun kysyin selvennystä, joten otin puhelinmyyjän neuvosta sen halvemman. Tuolla sivulla mainitaan jotain:

SmartDrive Autovakuutus on uusi tapa vakuuttaa auto ja autolla ajaminen. Auton ostaja ei itse ota vakuutusta vaan sopii siitä, että ajoneuvo liitetään kyseisen automerkin maahantuojan tai jälleenmyyjän hankkimaan vakuutukseen. Näin auton omistaja pääsee hyötymään edullisista vakuutusmaksuista ja kattavasta vakuutusturvasta riippumatta nykyisen vakuutuksen bonuskertymästä.
Ota tuosta sitten selvää... pääasia että on vakuutus, ei maksa liikaa, ja on ainakin mun kaksi kiveniskemän korjausta maksanut ilman ongelmia.

Mitä tulee Zoen hankintaan eteläisemmästä Euroopasta, minulla on hämärä mielikuva että Pohjois-Euroopan markkinoille suunnatuissa Zoeissa on jotain ekstraa akun lämmitykseen liittyen. En tiedä lasketaanko Saksakin Pohjois-Eurooppaan, ja mitä tuo ero voisi olla (lämmitysvastukset akussa talvea varten, tms.?). Kannattaa yrittää googlailla ettei tule yllätyksenä.

EDIT: No googlailin sitten itse, ja useassa lähteessä näin mainitun että vain Zoen ns. "Nordic"-varustelussa on akunlämmitys (battery heating) mukana. Joku kutsui sitä "Scandinavian"-varusteluksi, joten liekö se sitten tosiaan vain Skandinavian/Pohjoismaiden markkinoilla? Ei hajuakaan miten tuon voisi tarkistaa autoa ostaessaan, ja kuinka suuri merkitys sillä on talviajoon.

Minä en edes tiedä missä tapauksissa akunlämmitys toimii. Kylmällä säällä Zoe jää joskus (aina?) 10-15 minuutiksi jotain hyrräämään ja ruudulla on vain "Tarkistus menossa" kun sen laittaa lataukseen, ja alkaa ladata vasta tuon ajan jälkeen. Esim. tänään kun vein auton lataukseen kauppakeskuksen lämpimään halliin (ulkona oli jotain -6 astetta pakkasta), sama juttu, jäi tuon verran ensin jotain hyrräilemään ennenkuin lataus oikeasti alkoi. Ehkä se sitten esilämmittelee siinä akkua turvallista latausta varten, mutta ei kai monta sataa kiloa painavaa akkua kovin paljoa ehdi lämmittää 10-15 minuutissa, vai ehtiikö?

Jostain artikkelista sain myös kuvan että auton yleinen esilämmitys lämmittäisi myös akkua ainakin Nordic-versiossa, mutta tuostakaan en mene takuuseen koska yleensä esilämmitys, ilman että auto on kaapelissa kiinni, tuntuu vievän akun latausta vain 1-2%. Aika vähältä tuntuu jos se siitä samasta ottaa energiaa useampisatakiloisen akun lämmittämiseen. Niinjaa, onhan mulla se OBD2-lukija joka kertoo akun lämpötilan, joten voisin halutessani tuonkin tarkistaa...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
568
Kyllä täällä entisen pääkaupungin sisällä kaikki latauspisteet nauttivat varmaan 90+% käyttöastetta tänään, meinasi jopa mennä vähän hilkulle löytää css laturi
Pk-seudulla sähkötaksit vie pikalataustolppia. Menevällä on oma latauskenttä, mutta muut taksiyhtiöt lataa julkisilla. Ilmeisesti monella taksikuskilla ei ole edes "kotilatausta" yön lataukseen...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Pk-seudulla sähkötaksit vie pikalataustolppia. Menevällä on oma latauskenttä, mutta muut taksiyhtiöt lataa julkisilla. Ilmeisesti monella taksikuskilla ei ole edes "kotilatausta" yön lataukseen...
Ne jotka oikeasti ajaa, niin ei kait kenelläkään heistä ole "kotilatausta" vielä. Ehkä joku kaunis päivä tulee "tolpille" latausmahdollisuus jollain tapaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
694
En muista/löydä tähän hätään autovakuutussopimustani, mutta verkkopankin kautta olen tänä vuonna maksanut autovakuutuksia (tammikuu-joulukuu) vähän vajaa 782 euroa.

En muista tarkalleen mitä kaikkea vakuutukseen kuuluu, mutta ainakin lasivakuutus siinä on ekstrana koska sitä olen tarvinnut jo kaksi kertaa (että sai kiveniskemän häivytykset ilmaiseksi). Vakuutus on Bassadone Insurance Services Oy:lla, ja se saattaa olla tämä "Smartdrive" (lasivakuutuksella):


Sanoin "saattaa" koska muistelen vaan silloin kun tuon otin että ensin minulle mainittiin mikä on ko. firman "normivakuutus", mutta sitten mainostettiin jotain vaihtoehtoista vakuutustyyppiä joka oli halvempi. Mulle ei täysin auennut mikä se ero vakuutustyyppien välillä oli edes sen jälkeen kun kysyin selvennystä, joten otin puhelinmyyjän neuvosta sen halvemman. Tuolla sivulla mainitaan jotain:



Ota tuosta sitten selvää... pääasia että on vakuutus, ei maksa liikaa, ja on ainakin mun kaksi kiveniskemän korjausta maksanut ilman ongelmia.

Mitä tulee Zoen hankintaan eteläisemmästä Euroopasta, minulla on hämärä mielikuva että Pohjois-Euroopan markkinoille suunnatuissa Zoeissa on jotain ekstraa akun lämmitykseen liittyen. En tiedä lasketaanko Saksakin Pohjois-Eurooppaan, ja mitä tuo ero voisi olla (lämmitysvastukset akussa talvea varten, tms.?). Kannattaa yrittää googlailla ettei tule yllätyksenä.

EDIT: No googlailin sitten itse, ja useassa lähteessä näin mainitun että vain Zoen ns. "Nordic"-varustelussa on akunlämmitys (battery heating) mukana. Joku kutsui sitä "Scandinavian"-varusteluksi, joten liekö se sitten tosiaan vain Skandinavian/Pohjoismaiden markkinoilla? Ei hajuakaan miten tuon voisi tarkistaa autoa ostaessaan, ja kuinka suuri merkitys sillä on talviajoon.

Minä en edes tiedä missä tapauksissa akunlämmitys toimii. Kylmällä säällä Zoe jää joskus (aina?) 10-15 minuutiksi jotain hyrräämään ja ruudulla on vain "Tarkistus menossa" kun sen laittaa lataukseen, ja alkaa ladata vasta tuon ajan jälkeen. Esim. tänään kun vein auton lataukseen kauppakeskuksen lämpimään halliin (ulkona oli jotain -6 astetta pakkasta), sama juttu, jäi tuon verran ensin jotain hyrräilemään ennenkuin lataus oikeasti alkoi. Ehkä se sitten esilämmittelee siinä akkua turvallista latausta varten, mutta ei kai monta sataa kiloa painavaa akkua kovin paljoa ehdi lämmittää 10-15 minuutissa, vai ehtiikö?

Jostain artikkelista sain myös kuvan että auton yleinen esilämmitys lämmittäisi myös akkua ainakin Nordic-versiossa, mutta tuostakaan en mene takuuseen koska yleensä esilämmitys, ilman että auto on kaapelissa kiinni, tuntuu vievän akun latausta vain 1-2%. Aika vähältä tuntuu jos se siitä samasta ottaa energiaa useampisatakiloisen akun lämmittämiseen. Niinjaa, onhan mulla se OBD2-lukija joka kertoo akun lämpötilan, joten voisin halutessani tuonkin tarkistaa...

Se surina ennen latausta ”tarkastus menossa” on kai ilpin sulatus. Akun lämmitys pitää huminaa latauksen aikana, siellä on vaan vastukset ja puhallin jolla lämmittää akkua. Kylmällä kelillä mun mielestä puhaltelee latauksen aikana koko ajan. Muuten en ole varma lämmittääkö akkua ollenkaan.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
925

Hinnasta eikä saatavuudesta vielä tietoa.
Tämä pitänee käydä mittaamassa, olisko kontti kynnyksetön, syvyyttä penkit kaadettuna minimivaatimus 170cm ja ilman selkänojien pykälää.
Jos vielä hinta jäis sen 50k€ kantturoihin. Mutta nämä kaikki lienee nykypäivänä toivejattelua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
953
Tämä pitänee käydä mittaamassa, olisko kontti kynnyksetön, syvyyttä penkit kaadettuna minimivaatimus 170cm ja ilman selkänojien pykälää.
Jos vielä hinta jäis sen 50k€ kantturoihin. Mutta nämä kaikki lienee nykypäivänä toivejattelua.
54kwh akku eli saisi maksaa korkeintaan 40k€
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Tämä pitänee käydä mittaamassa, olisko kontti kynnyksetön, syvyyttä penkit kaadettuna minimivaatimus 170cm ja ilman selkänojien pykälää.
Jos vielä hinta jäis sen 50k€ kantturoihin. Mutta nämä kaikki lienee nykypäivänä toivejattelua.
Autoliikkeissähän on ainakin jo Peugeot 308 farmaria. Eli bensan koeajo onnistuisi ja mittojen ottaminen. Se on siis sama auto, kuin tuo Opel Astra. Peugeot tulee siis myös joskus myyntiin sähkönä ja akku tulee olemaan tuo sama 54kWh.

Itse en ole 308 käynyt ajamasa. Vain e-208 ja e-2008, jotka on minusta suht onnistuneita. Melko hiljaisiakin vaikka Tesla Model 3 autoon verrattuna. Teslassa sitten varmaan pienempi kulutus ja isompi akku. Jos siis vaikka vertaisi jotain käytettyä "halppis" Teslaa Peugeotiin.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
990
Sähköfarkkuja moni muukin varmasti odottaa, mutta tehoton ja väännötön auto pienehköllä akulla ei lähtökohtaisesti herätä mitään ostokiimaa. Ja ei tosiaan tarvitse olla mitään 500 heppaa mutta vähän enemmän sentään...
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 814
Onkohan kattavin ja parhaiten ylläpidetty laturien sijainti palvelu tämä: Latauskartta vai onko parempi vaihtoehtoja?

Tämä on omalla pikaisella vilkuilulla vaikuttanut kaikista kattavammilta ja useiten päivittyvältä. Mietin onko kukaan kokeillut tätä tai vastaavaa android auton kanssa, eli onko helposti intekroitavissa sinne. Siitä se olisi kuitenkin helpointa katsoa itse auton näytöltä ja laittaa navigoimaan tarvittaessa paikan päälle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
978
Onkohan kattavin ja parhaiten ylläpidetty laturien sijainti palvelu tämä: Latauskartta vai onko parempi vaihtoehtoja?

Tämä on omalla pikaisella vilkuilulla vaikuttanut kaikista kattavammilta ja useiten päivittyvältä. Mietin onko kukaan kokeillut tätä tai vastaavaa android auton kanssa, eli onko helposti intekroitavissa sinne. Siitä se olisi kuitenkin helpointa katsoa itse auton näytöltä ja laittaa navigoimaan tarvittaessa paikan päälle.
Itse käytän plugshare appia. Latauskartta on hyvä ja kattava, mutta ei sovelluksen puute on miinus.
 
Liittynyt
07.08.2017
Viestejä
161
Onko tietoa miten akkutakuu yms takuu luonnistuu/onko sellaista edes näissä 20-35tke sähköautoissa kun tuodaan tuolta ulkomailta. Tuntuu ainakin nettiauton tarjonnassa joka toisen olevan tuontiauto (saksa,alankomaat,ruotsi) eikä edes myyjäliikkeet tiedä miten homma pelaa akkutakuun kanssa.
Ilmeisesti kuitenkin ongelmien sattuessa lisäduunia vaatii tehdä sen eteen..
Olin tässä käytettyä hankkimassa ja selvittelin asiaa. Jos tuontiauton mukana ei tule takuutodistusta eikä huoltoväliä noudatettu niin maahantuojan mukaan takuu ei ole voimassa. Näin ainakin Kia / Hyundai.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
398
Olin tässä käytettyä hankkimassa ja selvittelin asiaa. Jos tuontiauton mukana ei tule takuutodistusta eikä huoltoväliä noudatettu niin maahantuojan mukaan takuu ei ole voimassa. Näin ainakin Kia / Hyundai.
Siis akkutakuunkin kehtaavat evätä?
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 814
Eikös Volvokin eväillyt ainakin lataushybrideistä tuontiautojen takuuta, oli isoakin uutisointia siitä jossain välissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 994
Takuun evääminen jonkin triviaalin "tuotu muualta" syyn perusteella kuulostaa aika vahvasti EU:n kuluttajansuojalain vastaiselta. Puhumattakaan tavaran ja palveluiden vapaan liikkuvuuden kannalta.

Vaikka tietysti takuun ehdot valmistaja saakin määritellä haluamikseen, ne ei silti saa olla kohtuuttomat.

Ja todistustaakka saattaa kääntyä toisin päin. Esim. Takuu on voimassa merkkihuolletussa aina, eikä kuluttajan tarvi todistella, että huollot on tehty valmistajan ohjeiden mukaisesti. Jos taas huollot on teetetty muualla, se ei suoraa evää takuuta, mutta kuluttajan tarvitsee todistaa tarvittaessa että huollot on tehty oikein.

Virhevastuu on sitten tarina erikseen, se on lakisääteinen eikä millään ehtolausekkeella missään kauppakirjassa tai muussa paperissa vapaudu siitä.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
768
Takuun evääminen jonkin triviaalin "tuotu muualta" syyn perusteella kuulostaa aika vahvasti EU:n kuluttajansuojalain vastaiselta. Puhumattakaan tavaran ja palveluiden vapaan liikkuvuuden kannalta.

Vaikka tietysti takuun ehdot valmistaja saakin määritellä haluamikseen, ne ei silti saa olla kohtuuttomat.

Ja todistustaakka saattaa kääntyä toisin päin. Esim. Takuu on voimassa merkkihuolletussa aina, eikä kuluttajan tarvi todistella, että huollot on tehty valmistajan ohjeiden mukaisesti. Jos taas huollot on teetetty muualla, se ei suoraa evää takuuta, mutta kuluttajan tarvitsee todistaa tarvittaessa että huollot on tehty oikein.

Virhevastuu on sitten tarina erikseen, se on lakisääteinen eikä millään ehtolausekkeella missään kauppakirjassa tai muussa paperissa vapaudu siitä.
Käytännössähän Suomeen tuodaan muualta ainoastaan Norjasta. Liki kaikki muu on EU:n sisämarkkina-aluetta. (ja nykyaikaisesta sähkö- ja muistakin autoista voi virallinen kanava kyllä saada pihalle "kaiken" informaation auton historiasta).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Eikös Volvokin eväillyt ainakin lataushybrideistä tuontiautojen takuuta, oli isoakin uutisointia siitä jossain välissä.
Jotain tuon suuntaista (ehkä). Volvo V60 D6, eli diesel hybridi.

"Akustolla on takuu 8v/162tkm". Eli siis kyllä ne korjaa, jos auto on alle 8 vuotta vanha ja ajettu alle 162tkm.

Tuo on se uutisoitukin juttu.

Auton vuodet ei ole vielä täynnä, mutta autolla on ajettu yli takuun rajan. = Maksat korjauksen kokonaan itse. Autolla kun oli ajettu rikkoontumisen aikaan 210tkm.

Noita D6 moottoreita kannattaa siis välttää, kun niistä on löytynyt tuollaista vikaa useammastakin. Mutta diesel muutenkin taitaa olla aika huono valinta nykypäivänä.

Esim tuosta linkistä löytyy Teslan takuu. Ja aika samat kilometrit ja vuodet silläkin merkillä. Kun takuu loppuu, niin joutuu itse maksamaan, jos sattuu rikkoontumaan.


Edit:
Luin tuon Tesla linkkin läpi. Sielläkin kyllä varoitellaan, että kannattaisi korjata Teslan omalla korjaamolla.

"Jos päätät viedä ajoneuvosi muuhun kuin Tesla-liikkeeseen huollettavaksi tai korjattavaksi, ota huomioon, että tästä mahdollisesti aiheutuvat ongelmat voivat vaikuttaa takuuseen."
 
Viimeksi muokattu:

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 814
Jotain tuon suuntaista (ehkä). Volvo V60 D6, eli diesel hybridi.

"Akustolla on takuu 8v/162tkm". Eli siis kyllä ne korjaa, jos auto on alle 8 vuotta vanha ja ajettu alle 162tkm.

Tuo on se uutisoitukin juttu.

Auton vuodet ei ole vielä täynnä, mutta autolla on ajettu yli takuun rajan. = Maksat korjauksen kokonaan itse. Autolla kun oli ajettu rikkoontumisen aikaan 210tkm.

Noita D6 moottoreita kannattaa siis välttää, kun niistä on löytynyt tuollaista vikaa useammastakin. Mutta diesel muutenkin taitaa olla aika huono valinta nykypäivänä.

Esim tuosta linkistä löytyy Teslan takuu. Ja aika samat kilometrit ja vuodet silläkin merkillä. Kun takuu loppuu, niin joutuu itse maksamaan, jos sattuu rikkoontumaan.
Tämä se taisi tosiaan olla, en muista oliko joku toinenkin juttu. Tuossa itseä ihmetyttää se että liike itse "hajottanut" sen akun, jos auto toiminut ja akusto toiminut liikkeeseen ajaessa ja sitten korjattu aivan muuta vikaa ja akku hajalla, vielä merkkiliike kyseessä niin hieman erikoiselta tuntuu ainakin omasta mielestä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Tämä se taisi tosiaan olla, en muista oliko joku toinenkin juttu. Tuossa itseä ihmetyttää se ett liike itse "hajottanut" sen akun, jos auto toiminut ja akusto toiminut liikkeeseen ajaessa ja sitten korjattu aivan muuta vikaa ja akku hajalla, vielä merkkiliike kyseessä niin hieman erikoiselta tuntuu ainakin omasta mielestä.
Muistaakseni tuossa Volvossa on hajoava ilmastointilaite. Se kun hajoaa, niin akun jäähdytyskään ei toimi. Sitten saattaa rikkoontua tuo akkukin.

Kyllä varmaan on muitakin tapauksia, kun tuo on tyyppivika D6 Volvossa. Uudemmat T6 ja T8 bensa hybridit on onneksi kestäneet, eli tässä tapauksessa uudempi suunnittelu on ollut parempaa. Uudempia siis kyllä tohtisi ostaa tai suositella :)
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 447
Tuosta T8 tais olla jossain somessa itkua kun oli vetänyt limb moden kautta marmorille ja 10k laskun kanssa kotia. Joku maahantuotu oli kyseessä. Etsivä varmaan löytää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Tuosta T8 tais olla jossain somessa itkua kun oli vetänyt limb moden kautta marmorille ja 10k laskun kanssa kotia. Joku maahantuotu oli kyseessä. Etsivä varmaan löytää.
Joo. Hyvin löytyi. Siinä onkin "olematon" takuu. Eli 5 vuotta tai 100tkm.

"Kaikki hybridiauton litiumakuston materiaaliviat korjataan valtuutetussa Volvo -huollossa veloituksetta uuden auton luovutuspäivästä alkaen kahdeksan vuoden ajan tai 160 000 kilometriin asti sen mukaan, kumpi täyttyy ensin**.
* BEV-mallien takuuaika 3 vuotta / 100 000 km, kumpi ensin täytyy
** 5 vuotta / 100 000 km mallivuoteen -21 asti, 8 vuotta / 160 000 km mallivuodesta -22 alkaen"


Auton omistaja siis valitti asiasta ja joutui maksamaan laskusta vain neljäsosan. Takuu oli jo loppunut. 2600€ lasku.

"Vuonna 2020 autolla oli ajettu 133 000 kilometriä. Auto oli otettu käyttöön 2015." Eli siis 100tkm takuukilometrin oli ylitetty.

Itse en noin lyhyestä akkutakuusta edes tiennytkään.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Mitäs porukka mieltä Kia Niro EV:stä?
Katoin nopsaan, niin noin 49000e näyttää hinnaksi kelpovarusteilla - moottoritieavustimet yms. mukana 64kwh akulla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
953
Ostin itse vanhempaa korimallia olevan premium luxyrun ja on kyllä paljon autoa 40k hintaan nähden. Isoin rutinan aihe on paskat penkit mutta nekin on tainnut mennä vaihtoon tuossa uudessa. Ei vastaa ajodynamiikaltaan eikä edes hirveän lähelle aikaisempaa 3 sarjan bemaria, mutta nirossa automatiikka hoitaa melkein sen ajamisen sitten motarilla joten aika +-0
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Mitäs porukka mieltä Kia Niro EV:stä?
Katoin nopsaan, niin noin 49000e näyttää hinnaksi kelpovarusteilla - moottoritieavustimet yms. mukana 64kwh akulla.
Tuota vanhemman mallin Kia Niroa näyttäisi saavan kohtuu hintaan.


Alkaen 33 700€. Kia ev6 tai Hyundai ioniq 5 olisi parempia, mutta hinnat kalliimpia ja saatavuus huono. Itselle tulossa käytetty Model 3, mutta olisihan tuo käytetty Niro ollut halvempi. Tesla tosin neliveto performance, mutta ei käytetty Nirokaan pitäisi huono olla?

Uutta Niroa en ole käynyt koeajamassa ainakaan vielä, koska en vaan sellaista ainakaan haluaisi ostaa. Syynä sitten vaikka hinta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 828
Viestejä
4 203 857
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom