Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
679
Joka ei edelleenkään ole rajaton.
Vänkäätkö jostain vänkäämisen ilosta?

Alkuperäinen pointti oli se, että ensimmäistä, eikä varmaan vielä toistakaan omistajaa kiinnosta paskan vertaa millaisessa kunnossa auton akku on joskus 6 vuoden ja 150tkm kohdalla. Siitä huolimatta vielä tuossakin vaiheessa sen Teslan akku olisi takuunalainen.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
766
Vänkäätkö jostain vänkäämisen ilosta?

Alkuperäinen pointti oli se, että ensimmäistä, eikä varmaan vielä toistakaan omistajaa kiinnosta paskan vertaa millaisessa kunnossa auton akku on joskus 6 vuoden ja 150tkm kohdalla. Siitä huolimatta vielä tuossakin vaiheessa sen Teslan akku olisi takuunalainen.
Btw. mikä on prosenttiluku kapasiteetin laskussa minkä Tesla katsoo vialliseksi eli akku menee takuuvaihtoon?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Vänkäätkö jostain vänkäämisen ilosta?
Voit olla vastaamatta, jos et ymmärrä lukemaasi. Kokeile uudestaan, aloita viestistä johon alunperin vastattiin.

Alkuperäinen pointti oli se, että ensimmäistä, eikä varmaan vielä toistakaan omistajaa kiinnosta paskan vertaa millaisessa kunnossa auton akku on joskus 6 vuoden ja 150tkm kohdalla. Siitä huolimatta vielä tuossakin vaiheessa sen Teslan akku olisi takuunalainen.
Ei, se ei ollut alkuperäinen pointti. Ajatus lähti HKI->TKU->HKI ajosta täydestä akun tyhjään akkuun, kaksi kertaa viikossa ja hän ei halua ladata välissä. Siitä tulee vuodessa 35tkm. 35tkm on 280tkm kahdeksassa vuodessa. Akku ei itseasiassa ole takuun alainen LR:ssäkään edes kuutta vuotta tuossa käytössä.

Ks:

Minulle on tulossa 1. sähköauto vuoden kuluttua. Minä ajattelen akusta näin:
1. Akulla 8 vuoden takuu ja sen sen pitää kestää vaikka siitä käytteäisiinkin kaikki kapasiteetti
3. En ala istuskelemaan latureilla turhaan matkan varrella sen takia että siitä teoreettiesti hyötyisi 2. tai 3. omistaja.
Toisin sanoen, tähän käyttöön hänen täytyy ajatella akun kestävyyttä, koska takuu ei sitä tuona aikana tule kattamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 780
Tuota väliä tasaisesti vuosia ajaneena, niin sanoisin 30 tkm/v olevan lähempänä totuutta ilman muita ajoja. Ja melkein siinä kohtaa, kun on tuon akkutakuun verran piereskellyt, niin hyvä vaihtaa autoa muutenkin. Tai jopa ennen, koska noin 100 tkm menee yhdellä talvi-kesärengassetillä. Uusia ei kannata ostaa, jos ei ehdi ajaa niitä loppuun. Dieselistä hankkiuduin eroon ennen päästövärkkien suurempia remontti/seurantarajoja (150-180 tkm), joten ei tämä akkuasia oikeastaan sen kummempi ole. Sitä pitää vaan siinä kohtaa sit katsoa ajaako lisää riskillä vai vaihtaako autoa.

e: DS:llä taitaa olla 7 vuotta ilman km-rajaa takuu. Mutta niillä on tällä hetkellä vaan 208/C3 kokoinen DS3 klooni tarjolla 50 kWh akulla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
679
Voit olla vastaamatta, jos et ymmärrä lukemaasi. Kokeile uudestaan, aloita viestistä johon alunperin vastattiin.



Ei, se ei ollut alkuperäinen pointti. Ajatus lähti HKI->TKU->HKI ajosta täydestä akun tyhjään akkuun, kaksi kertaa viikossa ja hän ei halua ladata välissä. Siitä tulee vuodessa 35tkm. 35tkm on 280tkm kahdeksassa vuodessa. Akku ei itseasiassa ole takuun alainen LR:ssäkään edes kuutta vuotta tuossa käytössä.
Luulen tietäväni mikä on alkuperäinen pointti, kun minä sen aivan alkuun kirjoitin. Se, että sittemmin keskustelu ajautui akun kestävyyteen, ei sitä muuta.

Edelleenkään vastineesi ei huomioi auton vaihtoa esim. 2v kohdalla, kun siinä on edelleen alle 100tkm mittarissa ja arvoa vielä sopivasti. Sillä yhdellä ja samalla autolla ei ole välttämätöntä tykittää hamaan tappiin asti, vaan luonnollisestikin se menee vaihtoon.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Edelleenkään vastineesi ei huomioi auton vaihtoa esim. 2v kohdalla, kun siinä on edelleen alle 100tkm mittarissa ja arvoa vielä sopivasti. Sillä yhdellä ja samalla autolla ei ole välttämätöntä tykittää hamaan tappiin asti, vaan luonnollisestikin se menee vaihtoon.
Ei varmastikaan, koska sellaisesta ei ollut puhe, vaan puhuttiin jopa kahdeksan vuoden akkutakuusta. Jos vaihdat kahden vuoden välein, niin sehän on sitten täysin turha ominaisuus. Mutta, onhan se aina hyvä keksiä jälkikäteen lisää "mutta kun tehdäänkin näin". Seuraavaksi varmaan reittikin vaihtuu, tunnin junaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 780
Ei varmastikaan, koska sellaisesta ei ollut puhe, vaan puhuttiin jopa kahdeksan vuoden akkutakuusta. Jos vaihdat kahden vuoden välein, niin sehän on sitten täysin turha ominaisuus. Mutta, onhan se aina hyvä keksiä jälkikäteen lisää "mutta kun tehdäänkin näin". Seuraavaksi varmaan reittikin vaihtuu, tunnin junaan.
Meneeköhän sulla manualin ja tavallisen viikarin jutut nyt sekaisin? Manual sitä pitkää pätkää on ajamassa (ja kysyi), viikari ajaa mitä sitten ajaa. Ja vain viikari on puhunut 8 vuodesta.

e: Minusta sinä tässä itse teit olettamuksen, että väitettiin km-rajattomaksi ja sitten aloit vänkäämään, että ei pidä paikkaansa. Jos siinä olisi myös lukenut "tai kun... km ylittyy", niin olisit varmaan ollut tyytyväinen? Oletettavasti viikarin ajomatkoilla pelkkä aika on kynnyskysymys, joten km:t ei tullut mieleen. Perusajatus kuitenkin se, että normaalin käytön puitteissa akun pitää kestää "sikailua" takuun ajan, oli se myönnetty aika/matka mikä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
e: Minusta sinä tässä itse teit olettamuksen, että väitettiin km-rajattomaksi ja sitten aloit vänkäämään, että ei pidä paikkaansa. Jos siinä olisi myös lukenut "tai kun... km ylittyy", niin olisit varmaan ollut tyytyväinen? Oletettavasti viikarin ajomatkoilla pelkkä aika on kynnyskysymys, joten km:t ei tullut mieleen. Perusajatus kuitenkin se, että normaalin käytön puitteissa akun pitää kestää "sikailua" takuun ajan, oli se myönnetty aika/matka mikä tahansa.
Kun kyse on muiden ajojen ohessa tehtävästä 35tkm lisäajosta per vuosi, niin kyllähän siinä tulee hyvin nopeasti akun kesto eteen, varsinkin kun sitä ajaisi aina 100%:sta alaspäin. Loppujen lopuksi pääseekö sillä enää edes sen kahden vuoden kohdalla koko matkaa? Kysehän on myös lopulta siitä, että 70% on vain se raja, johon takuu kattaa, mutta jos akku on siinä 80% kohdalla, niin se ei olekaan enää 500km WLTP, vaan 400km. Ja näin matka jää kyllä tekemättä sitten ilman sitä kauheaa 5 min pysähdystaukoa (joka on se perinteinen - ollaan 8h toisessa päässä, mutta 5 min on liikaa).

Kyllähän sitä joutuu nopealla tahdilla vaihtelemaan autoa. Eli, kyllä se akun kestävyys tässä tilanteessa voisi olla ihan merkittävä ongelma. Ei toki, jos vuoden välein vaihtaa (miksi odottaa) - toki en tiedä ostaako kukaan paljon ajettuja Tesloja juuri tällä hetkellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 780
Kun kyse on muiden ajojen ohessa tehtävästä 35tkm lisäajosta per vuosi, niin kyllähän siinä tulee hyvin nopeasti akun kesto eteen, varsinkin kun sitä ajaisi aina 100%:sta alaspäin. Loppujen lopuksi pääseekö sillä enää edes sen kahden vuoden kohdalla koko matkaa? Kysehän on myös lopulta siitä, että 70% on vain se raja, johon takuu kattaa, mutta jos akku on siinä 80% kohdalla, niin se ei olekaan enää 500km WLTP, vaan 400km. Ja näin matka jää kyllä tekemättä sitten ilman sitä kauheaa 5 min pysähdystaukoa (joka on se perinteinen - ollaan 8h toisessa päässä, mutta 5 min on liikaa).

Kyllähän sitä joutuu nopealla tahdilla vaihtelemaan autoa. Eli, kyllä se akun kestävyys tässä tilanteessa voisi olla ihan merkittävä ongelma. Ei toki, jos vuoden välein vaihtaa (miksi odottaa) - toki en tiedä ostaako kukaan paljon ajettuja Tesloja juuri tällä hetkellä.
No tämäkin käytiin jo läpi. Ei tuota rääkkiä nyt lähellekään koko vuotta tule olemaan (isolla akulla), suurin osa vuodesta menee "normaalin" puitteissa. Omakohtaisesti olen rääkännyt Miin akkua kuin vierasta sikaa ja ei sille ainakaan 1,5 vuodessa ole mitään käynyt. Rasitus on vielä paljon suurempi kun mennen tullen joutuu ottamaan pikana lisää ja silti mennään 100->0 kumpaankin suuntaan. Ja tämä kesät talvet, keskikesällä 110 km/h voi päästä lataamatta koko akun käyttämällä. Muutenkin nurkka-ajossakin aina surutta 100% asti lataus. Toki en nyt ihan kahta kertaa viikossa tuolla kopperolla ajele 350 km settiä, mutta 18 tkm mittariin kuitenkin kertynyt, suurin osa tämän vuoden aikana.

Ja ei kukaan ole väittänyt (paitsi ehkä sinä), että paljon ajavat eivät sitä autoa useammin vaihtaisi. Aika tulee näyttämään mikä on se sweet spot, jossa auto kannattaa vaihtaa. Akkutakuun loppu tuntuisi loogiselta (aiempaan kokemukseen peilaten), jos se on 150-200 tkm välissä, tuo menee kahdella kierroksella renkaita ja hyvällä tuurilla jarrupaloja/niveliä tms. ei tarvitse vielä vaihdella. Nykyisessä tilanteessa autojen hinnan (jopa positiivinen) kehitys on tukenut sitä, että pistää nopeammin kiertoon jahka uusi tulee tilausputkesta ulos.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 127
Tuo akun kunnon kestävyys on nyt täysin epäolennaista. Sitä täyttä 0-100% syklikä kun ei käytännössä tule kuin silloin kun sattuu se räntäloskapakkaskeli, pari kolme kertaa vuoteen.

Jos autossa on iso akkukapasiteetti, sitä on todella vaikea käyttää niin että se akku olisi erityisen kovilla, ja vaikka sitä akkua rankaisisi kuinka, niitä käyttösyklejä tulee joka tapauksessa vähemmän kuin pikkuakkuiseen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 403
Ei se silti sita sano etteiko Nesteen Appilla tai latkalla voi yksityisasiakas saada sahkojaan halvemmalla. Mutta jos se alennus on sen 2% mita noissa Visoissa on kuluja niin harva jaksaa.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475

Itse kuulun tähän ryhmään. Mielestäni aivan odotettua ollut sähköautoilu talvella. Kun molemmissa päissä kylmänä lähtö niin syöhän tuo kabiinin lämmitys akkua ihan kunnolla. Mutta onpahan hyvä talviauto ollut kuitenkin.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636

Itse kuulun tähän ryhmään. Mielestäni aivan odotettua ollut sähköautoilu talvella. Kun molemmissa päissä kylmänä lähtö niin syöhän tuo kabiinin lämmitys akkua ihan kunnolla. Mutta onpahan hyvä talviauto ollut kuitenkin.
Mulle viime talvi oli eka eikä itse ajaminen juurikaan eronnut edellisestä bensa-autosta. Eli ei tullut mitään erityisiä yllätyksiä "ohhoh käyttäytyypä tämä auto tiellä aivan eri tavalla kuin polttomoottoriauto!" tms., samanlaista tavallista ajelua.

Suurimmat "yllättävät" erot talviautoilussa verrattuna bensakoneeseen olivat:

+ Auto käynnistyy ilman mitään ongelmia riippumatta lämpötilasta, vaikka olisi ollut koko yön tai kauemminkin kylmänä ulkona. Bensa-autolla mitä kylmempää oli, sitä "laiskemmin" moottori suostui käynnistymään (tosin käynnistyi kyllä aina, mutta eron käynnistyskäyttäytymisessä huomasi selvästi lämpötilan laskiessa).

Tosin olen kokeillut tuota sähköautolla kylmillään "vain" -20 asteessa, en tiedä millaisia ongelmia tulisi esim, -35 asteessa, mutta sellaisissa pakkasissa minulla olisi alkanut tulla, ja tulikin, suuria ongelmia myös bensa-autolla (varsinkin jos ei valmistele ensin tuntikausia lohkolämmittimellä).

Bensa-autolla minulla oli aina omat rituaalit kovissa pakkasissa (sanotaan vaikka -10 -> -35), eli ensin 1-2 tuntia lohkolämmittimessä, sitten auto käyntiin tyhjäkäynnille esim. 10 minuutiksi jotta moottori lämpeäisi vähän (samalla voin skrapata ikkunoita), ja sitten vasta ajoon. Sähköautolla, vaikka ei olisi ollut piuhan päässä, enintään laitan esilämmityksen 10 minuutiksi (joskus en laita sitäkään) ja lähden samantien ajoon. Ei mun sähköautolla edes ole mitään "tyhjäkäyntiä", jos käynnistän auton ja yritän poistua autosta, auto alkaa valittaa suureen ääneen että auto pitää sammuttaa ennen poistumista. Turhaahan sellainen tyhjäkäynti olisikin, esilämmitys on sitä varten.

+ Kylmä auto lämpiää varsin nopeasti pakkasessa, oli kyse sitten 5-10 minuutin esilämmityksestä ennen ajoon lähtöä, tai kylmänä ajoon lähtiessä. Bensa-autolla piti ajella vähintään 10 minuuttia ennenkuin sisälle alkoi tulla lämmintä ja huurutkin lähteä lasista, paikallaan tyhjäkäynnillä varmaan kauemmin. Myös silloin vaikka olisi käyttänyt lohkolämmitintä ennalta (mutta ei sisätilalämmitintä; ainakin minun sisätilalämmittimeni ei edes ollut tehokas että olisi sulattanut tuulilasin ennen ajoon lähtöä, hieman vaan lämmitti sisätilaa).

+ Edelliseen liittyen, bensa-autolla unelmoin aina siitä että minulla olisi (vastuksilla?) lämmitettävä tuulilasi jotta ajoon lähtiessä myös tuulilasin sisäpinnalle ilmestyvä huuru lähtisi pois mahdollisimman nopeasti. Sähköautolla samaa ei tarvitse enää unelmoida koska esilämmitys kyllä vie kaikki huurut ja jopa sulattaa lumet pois tuulilasista, ja kuten sanottu, myös ajoon lähtiessä sisätila ja sitä kautta myös tuulilasi lämpenee paljon nopeammin.

- Miinuksena sitten se että mitä kylmempää, se syö toimintamatkaa (eli lisää kulutusta) roimasti, verrattuna kesäkeleihin. Tämä pitää osata ottaa sähköautoilussa huomioon. Bensa-autolla ei toki tarvinnut miettiä kuinka monta sataa kilometriä tankillisella pääsee, pääsee sen minkä pääsee ja sitten tankataan lisää. Toki pikalataus alkaa olla ilmeisesti niin kuosissa että sähköautoilussakin tämän voi yleisesti kuitata sillä että "no, käyn sitten pikalaturilla hieman useammin matkan aikana, jos on kylmempää". (Tosin ei mun autossa, jossa ei ole DC-pikalatausta vaan nopein latausmahdollisuus on 22kW AC-lataus; riittää onneksi mun normiajoihin ja saapahan halvempaa sähköä 22kW maksiminopeudella AC-latausasemista... Nykyisin useimmin ostoskeskuksessa käyttämäni latausasemat maksavat 16c/kWh, halvempaa kuin kotona latailu.)

Toimintamatkan lyhentyminen pakkasilla ei ollut minulle kuitenkaan mikään varsinainen yllätys, kyllähän siitä saa lukea melkein kaikissa sähköautoartikeleissa.


Ehkä suurin yllätys minulle oli tuo miten kiltisti sähköauto suostuu pärähtämään käyntiin kovemmillakin (ainakin -20) pakkasilla, jopa ihan kylmiltään. Maallikkona olin kuvitellut että sähköautoille tulee aivan karmeita ongelmia pakkasilla, eivätkä suostu käynnistymään ollenkaan jossain alle -20 pakkasilla koska akku on jäätynyt ja koko auto ei inahdakaan. Eihän mun kännykkäkään toimi jos jätän sen yöksi ulos pakkaseen, ja sähköautohan on kuin iso kännykkä jossa on renkaat, eikö? No, ilmeisesti ei...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
"... luminen latausjohto jäätyy autoon kiinni."

Tapahtuuko tuollaista oikeasti? Eli latauspiuha jäätyy latauksen aikana kiinni autoon?

En ole vielä onnistunut tuollaista saamaan aikaan, ainoat "latauspiuha jää kiinni" ovat sellaisia logiikkaongelmia missä esim. lopetan latauksen applikaatiosta mutta jos en heti sen jälkeen poista piuhaa autosta, auto päättelee että aha halutaan sittenkin jatkaa lataamista ja lukitsee piuhan uudestaan. No, siitä pääsee yli painamalla lukituksen vapautusnappulaa auton sisältä uudestaan, no problem.

Latausluukku on muutamia kertoja "juuttunut" eli ei ole heti pompsahtanut kiltisti auki rakoihin tiivistyneen jään takia (tapahtuu esim. silloin jos sataa alijäähtynyttä vettä joka samantien kuorruttaa koko auton jääkerroksella), mutta toistaiseksi luukku on kiltisti avautunut kun vähän olen avittanut litteällä avaimella saumakohdasta, tai poistanut sitä jäätä saumakohdasta ko. avaimella. Heppoisemmilla latausluukuilla (Kia?) voi olla enemmän ongelmia, en tiedä...
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tapahtuuko tuollaista oikeasti? Eli latauspiuha jäätyy latauksen aikana kiinni autoon?
Tapahtuu, ei siihen tarvita kuin tällainen +1C vesi/räntä/lumisade ja sen päälle pakkaset. Siellä se voi olla jäässä sitä lukituspinniä myöden. Mutta suhteessa siihen, miten usein luukku jäätyy, niin eipä tuo piuhan jäätyminen ole oikea ongelma. Latausluukku voi sitten olla kyllä kovinkin jäässä, saa sitä aika rumasti repiä ja aina pelätä milloin se muovirimpula hajoaa, mutta vielä on kestänyt.

Eivät ne kuumaa vettä muovipussiin temput ihan vitsejä ole.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Maallikkona olin kuvitellut että sähköautoille tulee aivan karmeita ongelmia pakkasilla, eivätkä suostu käynnistymään ollenkaan jossain alle -20 pakkasilla koska akku on jäätynyt ja koko auto ei inahdakaan.
Aika yleinen harhaluulohan tämä tosiaan on. Sähkömoottori tykkää pysyä viileänä (toisin kuin polttomoottori) ja sekin hyvä puoli on, että heti kun pihasta lähtee niin saa tarvittaessa polkaista vauhtipolkimen lattiaan, eikä tarvitse odottaa mitään moottorin lämpeämistä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Aika yleinen harhaluulohan tämä tosiaan on. Sähkömoottori tykkää pysyä viileänä (toisin kuin polttomoottori) ja sekin hyvä puoli on, että heti kun pihasta lähtee niin saa tarvittaessa polkaista vauhtipolkimen lattiaan, eikä tarvitse odottaa mitään moottorin lämpeämistä.
Varmasti tykkää vetoperät ja muut ihanat osat, jotka ovat samoja kuin polttomoottoriautossa. Kyllä niissä se voitelu mahtaa olla aika heppoista tuossa vaiheessa.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
766
Aika yleinen harhaluulohan tämä tosiaan on. Sähkömoottori tykkää pysyä viileänä (toisin kuin polttomoottori) ja sekin hyvä puoli on, että heti kun pihasta lähtee niin saa tarvittaessa polkaista vauhtipolkimen lattiaan, eikä tarvitse tosiaan odottaa mitään lämpeämistä.
Oikeastaan webaston kanssa suunnilleen sama juttu pakkanen ei ole ongelma mutta se mikä yhdistää kumpiakin on, jos matka ei ole nuoltua valtatietä vaan jotakin muhkuraista ja kuoppaista pikkutietä, niin pakkanen tappaa iskareita. Varsinkin jos lähdetään rytkyttämään samantien ettei edes iskarin liikekitka notkista yhtään.
Vuosikymmenten varrella ollut se omissa autoissa katkenneiden jousten lisäksi eniten remonttia vaativa kohde. jopa alapallot ja koiranluut kestäneet paremmin.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
358
Tapahtuu, ei siihen tarvita kuin tällainen +1C vesi/räntä/lumisade ja sen päälle pakkaset. Siellä se voi olla jäässä sitä lukituspinniä myöden. Mutta suhteessa siihen, miten usein luukku jäätyy, niin eipä tuo piuhan jäätyminen ole oikea ongelma. Latausluukku voi sitten olla kyllä kovinkin jäässä, saa sitä aika rumasti repiä ja aina pelätä milloin se muovirimpula hajoaa, mutta vielä on kestänyt.

Eivät ne kuumaa vettä muovipussiin temput ihan vitsejä ole.
Jep nyt kerran on piuha jämähtänyt kiinni, kun jäi sopivasti 20h autoon kiinni ja latasi täyteen 4-5h ja keli ei ollut ihan helpoin. Aikani kliksuteltua kakesta vapautusta ja kontin puolelta manuvaijeria nykimistä sitten vapautti. Sen verran tuo jäi jännittämään, että hain Motonetistä luukun päälle tarkoitetun suojahupun sekä ennakoivasti suihkautin wd-40stä latausliittimen lukitustappiin mitä oli raportoitu toimivaksi workaroundiksi.

Ja sitten tuo Q4:n luukku on sitten omalla fiiliksellä aivan kuin polttisversioissakin oleva bensatankin luukku, joten siinä ei taida tulla mitään vieraita tilanteita.

Edellisenä keväänä pari pidempää (n. 850km per siivu) reissua -10´C ja nyt yksi vähän kylmemmässä eikä ainakaan vielä kaipaa akun esilämmitystä. Matkan päällä imasee nätisti max 100kW kulmille ja ehkä ihan pikkasen hitaammin nousee tuohon kun lämpimällä se on heti minuutti-pari maksimit 130kW ja nyt tyyliin 5min tuo 100kW jolloin käytännön ero on aika mitätön. Matkassa kun vaikuttaa niin paljon muukin asia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 403
Jos autosta loytyy sahkopiste niin sitten joku halpa hiusten kuivain autoon niin saa silla puhaltua sulaksi luukkua.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Aika yleinen harhaluulohan tämä tosiaan on. Sähkömoottori tykkää pysyä viileänä (toisin kuin polttomoottori) ja sekin hyvä puoli on, että heti kun pihasta lähtee niin saa tarvittaessa polkaista vauhtipolkimen lattiaan, eikä tarvitse odottaa mitään moottorin lämpeämistä.
Sähkömoottorin toimivuuteen en sinänsä osannut ottaa kantaa, kuvittelin vain ettei jossain alle -15 pakkasissa akusta tule mitään tehoa ulos, on ihan kuollut. No, toistaiseksi on ihan kiltisti akusta tullut tehoa auton käynnistämiseen ja ajamiseen vaikka oli yli vuorokauden -20 pakkasessa (ei johtoa kiinni), huomasi vaan että toimintamatkaa kylmä auto lupaili paljon vähemmän kuin lauhempina aikoina.

Kunhan se saa akusta tehoa, sähkömoottori tosiaan tuntuu pärähtävän ihan kiltisti käyntiin kovassakin pakkasessa, se ei tunnu niin paljoa välittävän (en tiedä laakereista yms.). Ainakaan siten että jurruttaisi itseään hitaasti käyntiin, kuten on bensa-autolla tottunut tapahtumaan pakkasilla. Dieselistä pakkasella ei ole mulla kokemusta, hehkuviinin hehkutusta ja mitä vielä ennen talvikäynnistyksiä...
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 653
Tekisivät vaan luukuista tarpeeksi jykeviä etteivät pienestä jäähileestä hätkähdä. Renault Zoen latausluukusta voi ottaa mallia, ei ole mikään rimpula.


Onko tuo keulassa? Kyllä en huonompaa paikkaa keksisi luukulle. Tai ehkä auton pohjassa. No hyvä että on järeä luukku sijainnin huomioon ottaen.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Onko tuo keulassa? Kyllä en huonompaa paikkaa keksisi luukulle. Tai ehkä auton pohjassa. No hyvä että on järeä luukku sijainnin huomioon ottaen.
Itsekin kuvittelin että tuo olisi talvisin koko ajan jonkun jäisen moskakerroksen kuorruttama... mutta ihme kyllä ei ole. Ehkä se sitten on niin korkealla tai jotain, tai sopivasti kulmassa ylöspäin. Ne tapaukset missä se on jäätynyt kiinni ovat olleet enemmänkin tapauksia missä se on ollut yön parkissa, ja yön aikana on satanut alijäähtynyttä vettä joka on kuorruttanut koko auton jääkerroksella, mukaanlukien latausluukku. Eivät niinkään sitä että se olisi jäätynyt ajon aikaisesta moskasta.

Itse henkilökohtaisesti tykkään että latausportti on edessä keskellä, koska se helpottaa kovasti latauspisteille parkkeeramista. Toiseksi paras olisi takana keskellä, mutta niin ei taida olla missään autossa, varmaankin takaluukkujen takia.

Huvittavaa katsella kun sähköautot, joissa latausluukku on jommassa kummassa kyljessä takana, yrittävät parkkeerata ahtaisiin viistossa oleviin latausruutuihin esim. Espoon Sellon kauppakeskuksen parkkihallissa, tai arpovat pikalatausasemilla mihin laturipaikalle voi peruuttaa että latausjohto yltää latausporttiin asti. Itse vain ajan kaikissa tapauksissa suoraan ruutuun keula edellä ja töps kaapeli kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
560
Lataus itsessään lämmittää sekä johtoa että latauspistoketta. Jos se johto jäätyy kiinni latausporttiin, niin lataus on luultavasti päättynyt ajat sitten. Kannattaa siis ajoittaa lataus niin, että se on vielä kesken kun tulet aamulla autolle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 964

TM siteeraa WSJ:tä, mutta tl;dr Toyotan johto haihattelee edelleen vetyautojen perään...

Jotenkin tuntuu, että Japanilaiset on tässä autoilun väistämättömässä sähköistymisessä nyt pahimpia jarruja. Kai se sitten johtuu siitä, että halutaan työntää pää pensaaseen ja suojella omaa markkina-asemaa.

Jostain syystä suuri osa europppalaisista autonvalmistajista on kuitenkin kääntänyt kelkkansa aivan toiseen suuntaan.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 653

TM siteeraa WSJ:tä, mutta tl;dr Toyotan johto haihattelee edelleen vetyautojen perään...

Jotenkin tuntuu, että Japanilaiset on tässä autoilun väistämättömässä sähköistymisessä nyt pahimpia jarruja. Kai se sitten johtuu siitä, että halutaan työntää pää pensaaseen ja suojella omaa markkina-asemaa.

Jostain syystä suuri osa europppalaisista autonvalmistajista on kuitenkin kääntänyt kelkkansa aivan toiseen suuntaan.

Toyota kyllä todellakin lähtenyt akun säästämisen linjalle. Ei sovi nuo autot ehkä ihmiselle jolla tarve ajella pidempää matkaa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636

TM siteeraa WSJ:tä, mutta tl;dr Toyotan johto haihattelee edelleen vetyautojen perään...

Jotenkin tuntuu, että Japanilaiset on tässä autoilun väistämättömässä sähköistymisessä nyt pahimpia jarruja. Kai se sitten johtuu siitä, että halutaan työntää pää pensaaseen ja suojella omaa markkina-asemaa.

Jostain syystä suuri osa europppalaisista autonvalmistajista on kuitenkin kääntänyt kelkkansa aivan toiseen suuntaan.
Toyota alkaa kummasti muistuttaa Nokiaa Symbian-kännyköidensä kanssa.

Kun markkinoille tuli kokonaan uusi puhelinhaastaja aivan uudenlaisella konseptilla (Apple, ja hieman toisella taktiikalla myös Google), Nokialla oli vaikeuksia päättää miten vastata haasteeseen, pitkään myös vähättelivät uusia kilpailijoita.

Varmasti Toyotan polttomoottoriautoja myydään edelleen ihan sikana ympäri maailman, ja vaikeahan sitä on alkaa tehdä päätöksiä että ei pojat tapetaas tämä edelleen paljon maitoa tuottava lehmä ja aletaan keskittyä sähköautoihin. Samalla tavalla kuinka Nokialle tuotti tuskia luopua Symbian-puhelintuotannostaan, ennenkuin oli ihan pakko.

Vetyautoihin Toyota tuntuu pistävän kaiken toivonsa, vähän kuten Nokia pisti toivonsa Microsoftin kelkkaan hyppäämiselle.

Toki Toyotalla voi olla vielä vuosikymmeniä hyvää bisnestä vaikka myymällä ihan vain täysbensiiniautoja... lähinnä muualle kuin Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin. Esim. Aasiaan (ehkä vähemmän Kiinaan, mutta Intia, Thaimaa jne. jne.), Afrikka ja mitä noita on.

Tesla tässä lähinnä vertautuu Appleen, ja ehkä suuret kiinalaiset sähköautovalmistajat ovat Google.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Paras olisi jos niitä latausportteja olisi joka kulmassa ja yksi kontissa, johon voisi kytkeä sellaisen kannettavan vara-akun ;)
No, sinänsä tuo monien sähköautojen arpominen eri kyljissä olevien latausporttien ja että lyhyt ja jäykkä pikalatauskaapeli yltää sille muistuttaa bensiiniasemalla käyntiä. Aina oli arpomista että miten saa autonsa sijoitettuna kun kaikissa eurooppalaisissa autoissa tankkausluukku on oikeassa kyljessä ja aasialaisissa autoissa vasemmassa. Monta uukkaria ja peruuttamalla tankkausasemalle-liikettä tuli tehtyä kun yritti mahtua ainoalle vapaana olevalle tankkausasemalle joka oli juuri ns. väärällä puolella.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
766
No, sinänsä tuo monien sähköautojen arpominen eri kyljissä olevien latausporttien ja että lyhyt ja jäykkä pikalatauskaapeli yltää sille muistuttaa bensiiniasemalla käyntiä. Aina oli arpomista että miten saa autonsa sijoitettuna kun kaikissa eurooppalaisissa autoissa tankkausluukku on oikeassa kyljessä ja aasialaisissa autoissa vasemmassa. Monta uukkaria ja peruuttamalla tankkausasemalle-liikettä tuli tehtyä kun yritti mahtua ainoalle vapaana olevalle tankkausasemalle joka oli juuri ns. väärällä puolella.
Paitsi monessa briteissä tehdyissä vasemmalla kuten esim. Fiestassa on. Ja varmaan ollutkin ties kuinka kauan. Ja viimeiseksi jääneessä Mk5 Mondeossakin, mikä perustuu jenkki-Fusioniin ja tehtiin Espanjassa on tankin luukku vasemmalla. Tähän asti Mondeot oli eurooppaperua ja luukku oikealla. Ehkä Fordin kova suosio briteissä selittää luukkuasiaa.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
766
Toyota alkaa kummasti muistuttaa Nokiaa Symbian-kännyköidensä kanssa.

Kun markkinoille tuli kokonaan uusi puhelinhaastaja aivan uudenlaisella konseptilla (Apple, ja hieman toisella taktiikalla myös Google), Nokialla oli vaikeuksia päättää miten vastata haasteeseen, pitkään myös vähättelivät uusia kilpailijoita.

Varmasti Toyotan polttomoottoriautoja myydään edelleen ihan sikana ympäri maailman, ja vaikeahan sitä on alkaa tehdä päätöksiä että ei pojat tapetaas tämä edelleen paljon maitoa tuottava lehmä ja aletaan keskittyä sähköautoihin. Samalla tavalla kuinka Nokialle tuotti tuskia luopua Symbian-puhelintuotannostaan, ennenkuin oli ihan pakko.

Vetyautoihin Toyota tuntuu pistävän kaiken toivonsa, vähän kuten Nokia pisti toivonsa Microsoftin kelkkaan hyppäämiselle.

Toki Toyotalla voi olla vielä vuosikymmeniä hyvää bisnestä vaikka myymällä ihan vain täysbensiiniautoja... lähinnä muualle kuin Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin. Esim. Aasiaan (ehkä vähemmän Kiinaan, mutta Intia, Thaimaa jne. jne.), Afrikka ja mitä noita on.

Tesla tässä lähinnä vertautuu Appleen, ja ehkä suuret kiinalaiset sähköautovalmistajat ovat Google.
Jos ja kun vetyä aletaan valmistaa ylimääräisestä tuulisähköstä yleisemmin niinkuin on suunniteltu vetykäyttöisissä autoissa olisi järkeä. Tosin lähinnä raskaaseen liikenteeseen se sopisi loistavasti.
Hölmöintä olisi polttaa se vety takaisin sähköksi. Tosin voi olla että kemianteollisuus pystyy käyttämään kaiken vedyn.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 780
Tesla tässä lähinnä vertautuu Appleen, ja ehkä suuret kiinalaiset sähköautovalmistajat ovat Google.
Tesla nyt ei taatusti Appleen vertaudu, kun se edellyttäisi pilkuntarkkaa laadunhallintaa ja yksityiskohtien hiomista. Eivät ehkä siihen ihan pysty. Toiminta muistuttaa minusta enemmän googlemaista räpellystä tai Nokiaa ennen iphonea. Kaikkea tehdään kovasti ja paljon, mutta hommat aina vähän sinne tai tänne vinksallaan. Olis jännä nähdä mitä Apple sais aikaiseksi, jos autoihin ryhtyisi. Autoja ei ole ihan yhtä helppo monistaa mihinkään pariin-kolmeen perusmalli, pro-malli ja max-malli konseptiin, kun tarve on monipuolisempi. Hyvä käyttis ei riitä pelastamaan autoa, joka ei täytä muita tarpeita. Sähköautot ovat kyllä laskeneet kynnystä Applen kaltaiselle jätille tulla markkinoille.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
983
Sähköautolla, vaikka ei olisi ollut piuhan päässä, enintään laitan esilämmityksen 10 minuutiksi (joskus en laita sitäkään) ja lähden samantien ajoon. Ei mun sähköautolla edes ole mitään "tyhjäkäyntiä", jos käynnistän auton ja yritän poistua autosta, auto alkaa valittaa suureen ääneen että auto pitää sammuttaa ennen poistumista. Turhaahan sellainen tyhjäkäynti olisikin, esilämmitys on sitä varten.

+ Kylmä auto lämpiää varsin nopeasti pakkasessa, oli kyse sitten 5-10 minuutin esilämmityksestä ennen ajoon lähtöä, tai kylmänä ajoon lähtiessä. Bensa-autolla piti ajella vähintään 10 minuuttia ennenkuin sisälle alkoi tulla lämmintä ja huurutkin lähteä lasista, paikallaan tyhjäkäynnillä varmaan kauemmin. Myös silloin vaikka olisi käyttänyt lohkolämmitintä ennalta (mutta ei sisätilalämmitintä; ainakin minun sisätilalämmittimeni ei edes ollut tehokas että olisi sulattanut tuulilasin ennen ajoon lähtöä, hieman vaan lämmitti sisätilaa).
Miten tämä siis käytännössä toimii autoa ei voi "tyhjäkäyttää" talvella? Oletetaan että tulet autolle joka on lumen/jään peitossa ja alat putsaamaan sitä. Normaalisti laitetaan auto käyntiin ja maksimaalinen puhallus tuulilasille ja aletaan putsaamaan autoa (sama ajatus käyttövoimasta riippumatta). Jos autosta ei pääse ulos sen sammumatta niin pitääkö tuossa sitten käynnistää esilämmitys siksi aikaa?
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Miten tämä siis käytännössä toimii autoa ei voi "tyhjäkäyttää" talvella? Oletetaan että tulet autolle joka on lumen/jään peitossa ja alat putsaamaan sitä. Normaalisti laitetaan auto käyntiin ja maksimaalinen puhallus tuulilasille ja aletaan putsaamaan autoa (sama ajatus käyttövoimasta riippumatta). Jos autosta ei pääse ulos sen sammumatta niin pitääkö tuossa sitten käynnistää esilämmitys siksi aikaa?
Ei tuossa sanottu että autosta ei pääse ulos, vaan että auto valittaa jos nouset autosta kun olet sen "käynnistänyt". Olettaen siis että sinulla avain taskussa kun poistut autosta. Voihan sitä halutessaan "käynnistää" sen auton ja jättää avaimen sisälle (kuin jättäisi virtalukkoon) ja sitten siirtyä putsailemaan ja rappailemaan ikkunoita.

Mutta eihän tuollaista tule vastaan kun oppii tavoille, eli laittaa sen esilämmityksen päälle, joko etukäteen tai vasta kun saavut autolle. Siitä puhelimesta, tai vaikka avaimesta jos sellainen toiminto löytyy. Ei tarvitse "käynnistää" autoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 964
Vetyautoihin Toyota tuntuu pistävän kaiken toivonsa, vähän kuten Nokia pisti toivonsa Microsoftin kelkkaan hyppäämiselle.
Jos ja kun vetyä aletaan valmistaa ylimääräisestä tuulisähköstä yleisemmin niinkuin on suunniteltu vetykäyttöisissä autoissa olisi järkeä. Tosin lähinnä raskaaseen liikenteeseen se sopisi loistavasti.
Hölmöintä olisi polttaa se vety takaisin sähköksi. Tosin voi olla että kemianteollisuus pystyy käyttämään kaiken vedyn.
Vetyä aletaan varmasti valmistamaan suuria määriä "ylijäämä"sähköllä, mutta sille on miljoona parempaa ja hyötysuhteeltaan ylivoimaista käyttökohdetta kuin hukata se polttokenno/moottoriautossa.

Jos nyt lähtee ensin tekemään lannoitteiden ja teräksen tuotannosta vähemmän maapalloa tuhoavaa, niin tuohon menee jo aivan tolkuton määrä vetyä ja jokainen gramma vetyä oikeasti on hyödyllinen.

Olisi puhdasta järjen köyhyyttä tunkata se vety ensin jakeluinfran kautta(jota ei ole olemassa) henkilöauton tankkiin, josta se polttokennon ei-kovin hyvällä hyötysuhteella muutettaisiin takaisin sähköksi ja edelleen moottorilla liikkeeksi.

Akkusähköautoissa on omat rajoitteensa, mutta yksi ylivoimaisimmista ominaisuuksista on kokonaishyötysuhde.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 827
Akkusähköautoilla on tuo jakeluinfra aika ylivoimainen verrattuna siihen mitä vedyllä voisi koskaan olla.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
918
Tapahtuu, ei siihen tarvita kuin tällainen +1C vesi/räntä/lumisade ja sen päälle pakkaset. Siellä se voi olla jäässä sitä lukituspinniä myöden. Mutta suhteessa siihen, miten usein luukku jäätyy, niin eipä tuo piuhan jäätyminen ole oikea ongelma. Latausluukku voi sitten olla kyllä kovinkin jäässä, saa sitä aika rumasti repiä ja aina pelätä milloin se muovirimpula hajoaa, mutta vielä on kestänyt.

Eivät ne kuumaa vettä muovipussiin temput ihan vitsejä ole.
No tuohan riippuu ihan merkistä, ainakin Tesloissa on 2020 lähtien ollut lämmitetty latausportti. Minkä merkkinen auto sulla on jos on kaapeli jäätynyt kiinni?

 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
No tuohan riippuu ihan merkistä, ainakin Tesloissa on 2020 lähtien ollut lämmitetty latausportti. Minkä merkkinen auto sulla on jos on kaapeli jäätynyt kiinni?
Tesla Model 3. Ja uudempi kuin tuo merkitsemäsi. Ei se lämmitin ole tarpeeksi tehokas tuohon, jos ei nyt sitten puolta tuntia lämmittele (jolloin auto alkaa lämmittämään sitä latausporttia ihan ilman vaikutuksesta sieltä takaluukusta).
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
918
Tesla Model 3. Ja uudempi kuin tuo merkitsemäsi. Ei se lämmitin ole tarpeeksi tehokas tuohon, jos ei nyt sitten puolta tuntia lämmittele (jolloin auto alkaa lämmittämään sitä latausporttia ihan ilman vaikutuksesta sieltä takaluukusta).
En tiedä onko sulla sitten jotain vikaa siinä. Itellä 2021 M3 ja ikinä ei ole jäätynyt letku kiinni. Mutta siis tuo lämmitys aktivoidaan nimenomaan sillä esilämmityksellä tai sitten apin kautta, eli ei se sitä kokoajan lämmitä kun lataus on käynnissä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
En tiedä onko sulla sitten jotain vikaa siinä. Itellä 2021 M3 ja ikinä ei ole jäätynyt letku kiinni. Mutta siis tuo lämmitys aktivoidaan nimenomaan sillä esilämmityksellä tai sitten apin kautta, eli ei se sitä kokoajan lämmitä kun lataus on käynnissä.
Kyllä mulla on ihan esilämmitys joka päivä päällä, eihän autoon muuten pääse sisälle tai ovi ei mene enää takaisin kiinni. Latausportti multa tosin vaihdettiin pari viikkoa sitten, menipä siitä lukituspinnikin rikki (tyyppivika).
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
806
Onko tuo keulassa? Kyllä en huonompaa paikkaa keksisi luukulle. Tai ehkä auton pohjassa. No hyvä että on järeä luukku sijainnin huomioon ottaen.
Mitä olen seurannut noita sähköauton lataajia, niin keula on nimenomaan paras paikka latausliittimelle. Pysyy parhaiten puhtaana lumesta ja auton saaminen latauspisteelle (suoraan) helpottuu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 135
Viestejä
4 196 791
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom