Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 529
Teslan osake perustuu täysin Muskin puheisiin.
2016 piti tulla FSD. Odotan yhä.
Luulen että siihen kyllä vaikuttaa myös se että myyvät paljon sähköautoja hyvällä katteella. Ajelen itsekin Teslalla mutta mitään FSD:tä en odota, se on turhaa aivokapasiteetin käyttöä. Enkä pahemmin twitteriä lue, en elonin kuin muidenkaan autofirmojen toimareiden. Hyvin se auto kulkee siitä huolimatta
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
latauskartta.fi sivustolta voit katsella suoraan, miten ihmiset ovat raportoineet laturien toiminnasta
Tosin raportteja saattaa vääristää että ihmiset raportoivat herkemmin siitä että joku ei toimi, kuin että ei toimii... mutta kai se jotain kertoo jos jostain on suht tuoreita raportteja ettei toimi.

Katsoin esim. itse käyttämäni kauppakeskuksen 25 kpl AC-latausasemaa latauskartta.fi sivustolta, ja ihmeen paljon siellä oli "ei toimi"-raportteja, antoi aika karun kuvan että tuolla ei ainakaan kannata latailla. Minulla ei ole ollut niiden kanssa mitään erityisiä ongelmia... No yksi latausasemista niistä oli välillä rikki (punainen valo) mutta ilmeisesti nyt korjattu taas, ja yksi päivä taisi koko latausapplikaatio olla poissa pelistä, ei voinut loggautua siihen sisään ja siksi ei toiminut lataus, mutta seuraavana päivänä oli korjattu, varmaan palvelinongelma.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Tolla Teslalla ei sitten kovin pitkiä matkoja talvella mennä. 30-50km välein pikalaturille talvella. Toivotan tutullesi todella paljon tsemppiä tulevaan talveen.
Tai voihan olla että talvella loskakelillä sillä pääsee 300km, ja kesällä kuivalla 3000km yhdellä latauksella?

Siis jos optimisti haluaa olla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 708
Luulen että siihen kyllä vaikuttaa myös se että myyvät paljon sähköautoja hyvällä katteella. Ajelen itsekin Teslalla mutta mitään FSD:tä en odota, se on turhaa aivokapasiteetin käyttöä. Enkä pahemmin twitteriä lue, en elonin kuin muidenkaan autofirmojen toimareiden. Hyvin se auto kulkee siitä huolimatta
Osake on nyt tullut alaspäin koska Musk myynyt osakkeita ja sekoillut Twitterissä. En itsekään lue sen juttuja mutta ne vain heijastuu sieltä eri uutisiin.

Toki Kiinassa ovat laskeneet kk aikana 3 kertaa hintoja että kauppa kävisi.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Öh, missä muussa tällä hetkellä tuotannossa olevassa autossa on nopeampi tai tehokkaampi autonomisen ajamisen tietokone kuin Tesla HW3 jota on asennettu autoihin alkuvuodesta 2019 alkaen? Ja HW4 on tulossa autoihin ensi vuoden aikana.
Esim. XPengillä (G9:ssä on prosessointitehoa reippaasti enemmän). Mutta se ei ole se kiinnostava asia (eivätkä piirit valitettavasti ole vertailukelpoisia), kun puhuttiin äsken supertietokoneista. Teslan piireistä puuttuu sen verran tärkeitä ominaisuuksia, että vaikka niiden paperilla oleva laskentateho olisi yhdessä operaatiossa erittäin hyvä, se ei tarkoita että se olisi tehokas siinä mitä se tekee. Siinä on valtava ero. Tästä syystähän Tesla ei julkaise vertailukelpoisia benchmarkkeja yleensä.

Jo esimerkkinä Teslan itsekin huomaamasta asiasta, Dojo on eri tavalla suunniteltu kuin esim. HW3. Siinä on yritetty edes hieman päästä parempaan, mutta siitä puuttuu edelleen niin paljon yleiseen laskentaan tarvittavia ominaisuuksia, ettei piiri sovellu kuin vain tiettyyn yksinkertaiseen prosessointiin. Voit ajatella, mitä käy kun Tesla huomaa että jotain laskentaa FSD:tä varten pitäisi tehdä, johon piiri ei kykene. Tai sitten FSD ei etene, koska piirit eivät kykene siihen.

nVidia Orin on huomattavasti enemmän yleiskäyttöön kykenevä kuin HW3.

Ja markkinoilta ei noin vaan saa tehokkaampia siruja. Nvidia Orin saattaa olla tulossa ihan autoihin asti ensi vuonna, samaan aikaan kuin HW4. Ja näistä HW4 saattaa olla BTW tehokkaampi, ja todennäköisesti onkin.
HW4 kilpailee luultavasti lähempänä Orinin seuraavaa sukupolvea. Katsotaan nyt mitä sieltä tulee ennen kuin luulet liikoja. Pelkkä matriisikiihdytin kun ei ratkaise tarpeeksi, sitä dataa pitää myös pystyä käsittelemään. Siinä sekä Dojo että HW3 ovat todella kyvyttömiä, ne ovat hyvin yksinkertaisia piirejä jotka yrittävät ratkaista vain yhden ongelman (ja Tesla toivoo todella että se pystyy ratkaisemaan koko FSD ongelman sillä yhdellä tavalla - mutta mitään tällaista ei ole näköpiirissä).

Ja työkalut, sirut ja koko putki kehityksestä tuotantoon asti AI koulutuksineen on juuri sitä core-IP:tä joka tekee Teslasta Teslan. Ja joka tekee firmasta ja sen osakkeesta arvokkaamman kuin muista autofirmoista.
Ei, vaan oletus tulevaisuuden ratkaisusta on se miksi Teslan osake oli niin korkea. Teslan osake tosin tulee kovaa vauhtia alaspäin kokoajan, koska se oletettu asia ei ole toteutunut - eikä Tesla näytä pärjäävän FSD:n kehittelyssä muille kilpailijoille.

Muut firmat joutuvat ostamaan autonomisen ajamisen sirut, työkalut sekä ratkaisut koodeineen muilta, ainakin suurimmaksi osin. Ja näin kaikki IP ja osaaminen jää muiden haltuun, ei näiden autofirmojen. Voi olla että moni autofirma joutuu tulevaisuudessa ostamaan nämä itseasiassa Teslalta jos haluavat pysyä kilpailukykyisinä. Jos ja kun FSD tulee tuotantoon ja saa viranomaishyväksynnän vaikka 2024/2025 niin miten muut autofirmat aikovat kilpailla Teslan kanssa?
Mutta kun ei Teslalla ole näköpiirissä mitään sellaista, mitä kilpailijat eivät jo viranomaistenkin kanssa keskustelisi. Itseasiassa päin vastoin, FSD alkaa olemaan tällä hetkellä jäljessä muita, niin kiinalaisia ratkaisuja kuin eurooppalaisiakin. Ei ole näköpiirissä että FSD kykenisi edes L3 tasolle edes moottoritiellä niin että Tesla uskaltaisi ottaa siitä vastuun. Waymot ja vastaavat ovat kyenneet ratkaisemaan huomattavasti enemmän ongelmia, samoin voidaan nähdä MobileEyet, nVidia Drivet ja muut ADASit kykenevät huomattavasti parempaan autonomiseen ajamiseen ja niin pitkälle, että esim. MB ottaa vastuun jos jotain tapahtuu.

Olisi hieman aika nähdä sen hypen sijaan todellisuutta. Tesla on toki luvannut jo kohta kymmenisen vuotta että auto ajaa itsekseen läpi USA:n. Nikola yhtiö myös näytti heidän rekkansa toimivan hyvin - tosin vain alamäkeen. Elizabeth Holmes lupasi myös kaikkea, ja kaikille näistä on yhteistä, ettei yksikään asia ole toteutunut. Näen todennäköisempänä, että Tesla ostaa muilta yhtiöiltä teknologiaa ennen kuin muut Teslalta. Näin se nyt vaan on.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Matkaa tulee n.200km per päivä 100km suuntaansa, maantietä, ajatuksena oli ladata enimmät yön aikana kotona ja tarvittaessa matkan varrella.
Tuo oli tärkein tieto mitä etsin tapauksestasi.

Eli juu, sinuna kyllä vaihtaisin sähköautoon alta aikayksikön, ainakin jos auto olisi muutenkin menossa vähitellen vaihtoon, ja varsinkin jos voit ladata öisin kotona(kin). Minulla tuohon päätökseen riitti 120km per päivä ajot. Mitä enemmän ajat, sitä enemmän sähköautossa alkaa olla taloudellisesti järkeä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Se ajotuntuma on noissa jotenkin surkea, sen jälkeen kun hyppää vaikka perinteisen Audin rattiin, niin tuntuu aivan toiselta ajaminen, kuin ajaisi autolla eikä lelulla.
Taitavat tuollaiset heitot olla suureksi osaksi lume-ilmiötäkin. Olisit ollut tuota mieltä jo kokeilemattakin sähköautolla ajamista, olet vain päättänyt että sähköautot ovat "leluja". Olen suunnilleen saman kuullut yhdeltä työkaveriltani, hänellä on ID.4 nyt tilauksessa mutta oli jo alusta sitä mieltä ettei ainakaan Teslaa ostaisi koska se ei ole hyvä "autona". Hän tosin ei perustanut mielipidettään koeajoon, hän vain oli päätellyt ja päättänyt niin ettei se voi olla "autona" yhtä hyvä kuin vaikka Volkkari, koska VW on "oikea" autonvalmistaja ja Tesla ei.

Ymmärrän kyllä että ihmisiä toki on erilaisia, ja jossain autossa penkki tuntuu joistakin aivan kauhealta ettei voisi ajaa metriäkään, kun taas toisessa se sitten on ajajan mielestä ihan unelma ja ajaisi vaikka Inariin ja takaisin. Joku toinen sitten saattaa tuntea juuri päinvastoin (erimuotoinen perse?), ja kolmas eli minä pitää molempia edellämainittuja yliherkkinä prinsessoina jotka eivät pystyisi nukkumaan jos kymmenen patjan alla olisi yksi herne.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Nyt tais mennä muunnellun totuuden puolelle. Kyllähän niitä päivityksiä oli jo aiemmin tarjolla (volkkarista en tiedä), jos vaan älysi pyytää. Joskus asensivat pyytämättäkin. Oleellisin ero asennustavassa korjaamolla (vs. verkon yli) ja softan laajuudessa.
Pyysin Renault määräaikaishuollossa merkkikorjaamoa tarkistamaan onko Zoeen tullut uudempia ohjelmistoja ja asentamaan uusimmat, jos ovat sellaisia jotka eivät päivity internetin yli.

Kieltäytyivät, ja sanoivat että valmistaja eli Renault on kieltänyt päivittämästä auton ohjelmistoa, paitsi jos asiakas nimenomaisesti valittaa jostain viasta jonka asiakas tietää olevan korjattu jossain ohjelmistopäivityksessä. Selittivät kuinka auto voi mennä lopullisesti rikki jos jotain menee vikaan ohjelmistopäivityksessä, voi herra jumala mitä selittelyä tai sitten Renault on oikeasti noin kädetön ja paska ohjelmistonsa kanssa, jos sen päivitys voi olla noin suuri riski. Pitäiskö mun mennä opettamaan Renaultille miten esim. firmispäivityksiä varten voidaan tehdä "primary & secondary bank", jotta käytännössä koskaan ei voi tapahtua että epäonnistunut ohjelmisto-/firmispäivitys rikkoisi auton?

Että joo, vanhat autonvalmistajat ovat vanhoja autonvalmistajia. Haluaisin kyllä mieluummin Teslan mallin missä päivityksiä ja uusia ominaisuuksia ei pantata käyttäjiltä, eikä ole ilmennyt mitään epidemioita missä läjä Tesloja on jouduttu hinaamaan korjaamolle epäonnistuneen ohjelmistopäivityksen takia.

Mitä Volkkariin tulee, ovat tainneet itsekin herätä puutteisiinsa softaosaamisessa, ja ehkä ovat sillä puolella Teslan tasolla "vuosikymmenen loppuun mennessä" (Renaultilla mennee ehkä ensi vuosituhannen puolelle):

 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Renault/Nissan kääntyivät Android Auton puoleen, joka onkin fiksua; ne autonvalmistajien omat käyttöliittymät sekä niiden tuki eivät ole olleet ihan "futureproof" settejä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Pyysin Renault määräaikaishuollossa merkkikorjaamoa tarkistamaan onko Zoeen tullut uudempia ohjelmistoja ja asentamaan uusimmat, jos ovat sellaisia jotka eivät päivity internetin yli.

Kieltäytyivät, ja sanoivat että valmistaja eli Renault on kieltänyt päivittämästä auton ohjelmistoa, paitsi jos asiakas nimenomaisesti valittaa jostain viasta jonka asiakas tietää olevan korjattu jossain ohjelmistopäivityksessä. Selittivät kuinka auto voi mennä lopullisesti rikki jos jotain menee vikaan ohjelmistopäivityksessä, voi herra jumala mitä selittelyä tai sitten Renault on oikeasti noin kädetön ja paska ohjelmistonsa kanssa, jos sen päivitys voi olla noin suuri riski. Pitäiskö mun mennä opettamaan Renaultille miten esim. firmispäivityksiä varten voidaan tehdä "primary & secondary bank", jotta käytännössä koskaan ei voi tapahtua että epäonnistunut ohjelmisto-/firmispäivitys rikkoisi auton?

Että joo, vanhat autonvalmistajat ovat vanhoja autonvalmistajia. Haluaisin kyllä mieluummin Teslan mallin missä päivityksiä ja uusia ominaisuuksia ei pantata käyttäjiltä, eikä ole ilmennyt mitään epidemioita missä läjä Tesloja on jouduttu hinaamaan korjaamolle epäonnistuneen ohjelmistopäivityksen takia.
Renault Zoe kattaakin kaikki muut autot Tesloja lukuun ottamatta :rofl2: Edelleen se Teslan ruutu siinä keskellä on erityisen tärkeä vain Teslalle, koska siihen on keskitetty isoin osa toiminnoista. Muussa autossa helposti sen ruudun tärkein tehtävä on radio+navi. Esim. Miissä ei ole koko ruutua, kun se on ulkoistettu kännykän appiksi. Pari kertaa kännykkän kautta käyttänyt, ei mitään lisäarvoa. Navina käy yhtä hyvin kännykän oma karttasofta. Mikä on se maaginen lisäarvo, joka tulisi ruudun lättäämisestä siihen keskelle? Tuskin sitä pelkkään pieruappiin käytätte?

e: Näin muuten ekaa kertaa kolmosen, jossa oli ehjät etulamput. Se ”kolme pystyraitaa” malli. Ei häikäissyt yhtään. Vai olisko valaistusta ollut tarpeeksi ettei se paskasofta yrittänyt käyttää pitkiä? Strobot ovat olleet aina 1-tiellä pimeässä, tämä oli kaupungissa.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 529
Jos meinaat model kolmosta niin joko 2022.36 tai 40 softassa tuli iso parannus automaattisten pitkien toimintaan. Ero on kuin yöllä ja päivällä :D
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Jos meinaat model kolmosta niin joko 2022.36 tai 40 softassa tuli iso parannus automaattisten pitkien toimintaan. Ero on kuin yöllä ja päivällä :D
Ihan jees, että ne ajoi vuosia päin vittua olevilla autoilla, mutta Teslan omistajien mielestä se ei ole ongelma, koska nyt se on korjattu heti pari vuotta myöhemmin.
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
309
Esim. XPengillä (G9:ssä on prosessointitehoa reippaasti enemmän). Mutta se ei ole se kiinnostava asia (eivätkä piirit valitettavasti ole vertailukelpoisia), kun puhuttiin äsken supertietokoneista. Teslan piireistä puuttuu sen verran tärkeitä ominaisuuksia, että vaikka niiden paperilla oleva laskentateho olisi yhdessä operaatiossa erittäin hyvä, se ei tarkoita että se olisi tehokas siinä mitä se tekee. Siinä on valtava ero. Tästä syystähän Tesla ei julkaise vertailukelpoisia benchmarkkeja yleensä.
Eli nyt on siis löydetty ensimmäinen auto jonka tietokoneessa (Nvidia Drive Orin) on yhtä paljon tai enemmän suorituskykyä kuin Teslan HW3 tietokoneessa. Ja ensimmäinen G9 on toimitettu asiakkaalle Kiinassa n. kuukausi sitten.

Tesla toimitti ekan HW3 autonsa asiakkalle liki neljä vuotta sitten.

Minusta tämä kovasti näyttää tukevan Teslan mallia jossa se on tehnyt itse tietokoneensa, eikä päinvastaista!

Eikä siinä vielä kaikki, Teslalla on tällä hetkellä ulkona satojatuhansia autoja FSD beta softalla jotka jatkuvasti keräävät tietoa anomalioista ja corner caseista joilla AI koulutuksen datasettiä (ja siinä olevia reikiä) täydennetään. Ja näin ollen täysi FSD valmius lähenee kovaa vauhtia juuri datan määrän ansiosta.

Jos Tesla olisi jäänyt odottamaan Nvidian Orinia, sillä olisi tällä hetkellä 0 autoa FSD beta softan kanssa ulkona maailmalla ja autonominen ajaminen olisi vielä kaukainen haave.

Kaikki tämä nimenomaan puoltaa Teslan vertikaalista integraatiota!

Mutta kun ei Teslalla ole näköpiirissä mitään sellaista, mitä kilpailijat eivät jo viranomaistenkin kanssa keskustelisi. Itseasiassa päin vastoin, FSD alkaa olemaan tällä hetkellä jäljessä muita, niin kiinalaisia ratkaisuja kuin eurooppalaisiakin. Ei ole näköpiirissä että FSD kykenisi edes L3 tasolle edes moottoritiellä niin että Tesla uskaltaisi ottaa siitä vastuun. Waymot ja vastaavat ovat kyenneet ratkaisemaan huomattavasti enemmän ongelmia, samoin voidaan nähdä MobileEyet, nVidia Drivet ja muut ADASit kykenevät huomattavasti parempaan autonomiseen ajamiseen ja niin pitkälle, että esim. MB ottaa vastuun jos jotain tapahtuu.
Tartut outoihin lillukanvarsiin keskustellessasi "vastuista" yms. mitkä kuuluvat lainsäädäntöön. Täyteen autonomiseen ajamiseen mennään varmaan sertifioinnin kautta jonka saa kun esittää riittävästi dataa turvallisuudesta.

Ja tässä Tesla on valovuoden edellä kaikkia muita (ehkä MobileEye on lähellä), muilla ratkaisut ovat lähinnä Akuankka-tasoa HD mäpättyine karttoineen ja geo-fencattuine toiminta-alueineen joka nyt ei vaan ole globaalisti skaalattava ratkaisu. Muiden ratkaisut ovat lähinnä teknologinen dead-end, jos se vaatii maailman HD mäppäämistä Lidarilla, niin ratkaisu kannattaa unohtaa heti ja tuollaista tekevään firmaan ei kannata sijoittaa ainakaan omia pennosiaan.

Waymo ja Cruise ovat palveluina saatavilla vain yhdessä kaupungissa kumpikin. Waymo toimii osassa Phoenixia, ja Cruise osassa San Fransiscoa. Ei tarvitse suurta mielikuvitusta kuinka mahdotonta on tuollaista teknologiaa skaalata toimimaan laajemminkin...

MobileEye on muuten kopioimassa Teslan ratkaisua pelkästään kameroihin perustuvasta autonomisesta ajamisesta.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Jotenkin tuntuu että artikkelissa ei pysytty totuudessa - tai muuten mökille ei olisi päästy :): IS ajoi 15 asteen pakkasessa sähköautolla 267 kilometrin yöllisen mökkimatkan – näin kävi, ja tämän verran se maksoi

Parit lainaukset:
”AJAMME koko ajan niin sanotusti lähellä sakkorajaa, voimassa olevia talvinopeuksia noudattaen.

Matkasta mitättömän pieni osa on 60 km/h taajamatietä, melkein kaikki satasta ja ehkä kymmenisen prosenttia kahdeksaakymppiä.”

Eli rajoitukset painotettuna 5/10/85%==96km/h ja tohon sakkoraja (9-3) päälle tekee 105km/h teoreettiseksi nopeudeksi. Samat 96 tulee jos vedetään vaan 20/80% 80&100 nopeudet.

”Tarkistan auton ajotietokoneesta matkan keskinopeuden. Se on ollut mukavat lähes 90 km/h, eli mistään hissuttelusta ei voi tällä matkalla puhua. Mukanahan oli myös 60 km/h ja 80 km/h alueita.”
Lähes 90km/h :):):) eli 15alle ”tavoitteen”.

”Lämpötilalukema kiristyy jo kehätiellä lukemaan -15”
Ja
”melko tarkalleen kolmen tunnin yöllinen reissu mökille. Aurinko on laskenut jo tuntikausia sitten.”

Eli lähdetty pk-seudulta ja koska 100 on iso matkasta niin vedetty myöhään illalla hyvin pitkälle tyhjää motaria lähes koko matka ”sakkorajalla” ja keskari alle 90:):):), ei vittu mitä touhua.

Toisin sanoen tuon pätkän olisi yrittämättä ajanut ~30min nopeammin artikkelissa annetuilla spekseillä/reunaehdoilla, mutta sitten olisi joutunut kirjoittamaan taas vaihteeksi artikkelin jossa tarvittiinkin välilataus.

Sen sijaan pääteltiin valehdella lukijoille että ”ei oltu tukkona motarilla” vaikka olettavasti ajonopeuden puolesta oltiin alimmassa desiilissä.

Mikähän tämän ”pro-sähkis” artikkelin perimmäinen idea ylipäänsä oli, ei ainakaan vedota kansanosaan joka osaa edes auttavasti laskea ja joka itsekin joskus ajanut autoa?
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Eli nyt on siis löydetty ensimmäinen auto jonka tietokoneessa (Nvidia Drive Orin) on yhtä paljon tai enemmän suorituskykyä kuin Teslan HW3 tietokoneessa. Ja ensimmäinen G9 on toimitettu asiakkaalle Kiinassa n. kuukausi sitten.

Tesla toimitti ekan HW3 autonsa asiakkalle liki neljä vuotta sitten.

Minusta tämä kovasti näyttää tukevan Teslan mallia jossa se on tehnyt itse tietokoneensa, eikä päinvastaista!

Eikä siinä vielä kaikki, Teslalla on tällä hetkellä ulkona satojatuhansia autoja FSD beta softalla jotka jatkuvasti keräävät tietoa anomalioista ja corner caseista joilla AI koulutuksen datasettiä (ja siinä olevia reikiä) täydennetään. Ja näin ollen täysi FSD valmius lähenee kovaa vauhtia juuri datan määrän ansiosta.

Jos Tesla olisi jäänyt odottamaan Nvidian Orinia, sillä olisi tällä hetkellä 0 autoa FSD beta softan kanssa ulkona maailmalla ja autonominen ajaminen olisi vielä kaukainen haave.

Kaikki tämä nimenomaan puoltaa Teslan vertikaalista integraatiota!



Tartut outoihin lillukanvarsiin keskustellessasi "vastuista" yms. mitkä kuuluvat lainsäädäntöön. Täyteen autonomiseen ajamiseen mennään varmaan sertifioinnin kautta jonka saa kun esittää riittävästi dataa turvallisuudesta.

Ja tässä Tesla on valovuoden edellä kaikkia muita (ehkä MobileEye on lähellä), muilla ratkaisut ovat lähinnä Akuankka-tasoa HD mäpättyine karttoineen ja geo-fencattuine toiminta-alueineen joka nyt ei vaan ole globaalisti skaalattava ratkaisu. Muiden ratkaisut ovat lähinnä teknologinen dead-end, jos se vaatii maailman HD mäppäämistä Lidarilla, niin ratkaisu kannattaa unohtaa heti ja tuollaista tekevään firmaan ei kannata sijoittaa ainakaan omia pennosiaan.

Waymo ja Cruise ovat palveluina saatavilla vain yhdessä kaupungissa kumpikin. Waymo toimii osassa Phoenixia, ja Cruise osassa San Fransiscoa. Ei tarvitse suurta mielikuvitusta kuinka mahdotonta on tuollaista teknologiaa skaalata toimimaan laajemminkin...

MobileEye on muuten kopioimassa Teslan ratkaisua pelkästään kameroihin perustuvasta autonomisesta ajamisesta.

Jaajaa. No jokos se fsd osaa seurata tietä eikä valkoisia viivoja niinkuin nää ajoavustimet?
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Taitavat tuollaiset heitot olla suureksi osaksi lume-ilmiötäkin. Olisit ollut tuota mieltä jo kokeilemattakin sähköautolla ajamista, olet vain päättänyt että sähköautot ovat "leluja". Olen suunnilleen saman kuullut yhdeltä työkaveriltani, hänellä on ID.4 nyt tilauksessa mutta oli jo alusta sitä mieltä ettei ainakaan Teslaa ostaisi koska se ei ole hyvä "autona". Hän tosin ei perustanut mielipidettään koeajoon, hän vain oli päätellyt ja päättänyt niin ettei se voi olla "autona" yhtä hyvä kuin vaikka Volkkari, koska VW on "oikea" autonvalmistaja ja Tesla ei.

Ymmärrän kyllä että ihmisiä toki on erilaisia, ja jossain autossa penkki tuntuu joistakin aivan kauhealta ettei voisi ajaa metriäkään, kun taas toisessa se sitten on ajajan mielestä ihan unelma ja ajaisi vaikka Inariin ja takaisin. Joku toinen sitten saattaa tuntea juuri päinvastoin (erimuotoinen perse?), ja kolmas eli minä pitää molempia edellämainittuja yliherkkinä prinsessoina jotka eivät pystyisi nukkumaan jos kymmenen patjan alla olisi yksi herne.
Onko Teslan ajettavuutta kehuttu jossakin? En tiedä, kun en autolehtiä tms. juuri lue. Näitä autojen ”ajettavuuksia” ainakin ennen arvosteltiin. Voisin kuvailla Tesla S ajettavuutta termeillä kevyt ja tunnoton. Muuten esim. sisustus oli halvan oloinen, kun silmiin pisti heti mersun-nappulat. Ulkopuolella sitten tiivisteet irvistelivät ilkeästi ja ovien sovitukset olivat epäsymmetriset.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 348
Onko Teslan ajettavuutta kehuttu jossakin? En tiedä, kun en autolehtiä tms. juuri lue. Näitä autojen ”ajettavuuksia” ainakin ennen arvosteltiin. Voisin kuvailla Tesla S ajettavuutta termeillä kevyt ja tunnoton. Muuten esim. sisustus oli halvan oloinen, kun silmiin pisti heti mersun-nappulat. Ulkopuolella sitten tiivisteet irvistelivät ilkeästi ja ovien sovitukset olivat epäsymmetriset.
Tuo on kyllä jännä miten ne on saanut pellit istumaan noin kehnosti. En ole sen erityisemmin Teslaa katsellut, mutta aika ahkeraan tässä vuoden sisään aitoliikkeissä pyörinyt. Jotenkin tuo ominaisuus noissa tuntuu hyppäävän silmille aika usein. Sinällään varmaan ei suurta merkitystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 046
Pyysin Renault määräaikaishuollossa merkkikorjaamoa tarkistamaan onko Zoeen tullut uudempia ohjelmistoja ja asentamaan uusimmat, jos ovat sellaisia jotka eivät päivity internetin yli.

Kieltäytyivät, ja sanoivat että valmistaja eli Renault on kieltänyt päivittämästä auton ohjelmistoa, paitsi jos asiakas nimenomaisesti valittaa jostain viasta jonka asiakas tietää olevan korjattu jossain ohjelmistopäivityksessä. Selittivät kuinka auto voi mennä lopullisesti rikki jos jotain menee vikaan ohjelmistopäivityksessä, voi herra jumala mitä selittelyä tai sitten Renault on oikeasti noin kädetön ja paska ohjelmistonsa kanssa, jos sen päivitys voi olla noin suuri riski. Pitäiskö mun mennä opettamaan Renaultille miten esim. firmispäivityksiä varten voidaan tehdä "primary & secondary bank", jotta käytännössä koskaan ei voi tapahtua että epäonnistunut ohjelmisto-/firmispäivitys rikkoisi auton?

Että joo, vanhat autonvalmistajat ovat vanhoja autonvalmistajia. Haluaisin kyllä mieluummin Teslan mallin missä päivityksiä ja uusia ominaisuuksia ei pantata käyttäjiltä, eikä ole ilmennyt mitään epidemioita missä läjä Tesloja on jouduttu hinaamaan korjaamolle epäonnistuneen ohjelmistopäivityksen takia.

Mitä Volkkariin tulee, ovat tainneet itsekin herätä puutteisiinsa softaosaamisessa, ja ehkä ovat sillä puolella Teslan tasolla "vuosikymmenen loppuun mennessä" (Renaultilla mennee ehkä ensi vuosituhannen puolelle):

Ajalla ennen sähköautoja oli esim. Mersulla sama juttu. Mitään päivityksiä ei asenneta ellei joku ole rikki tai tule virallinen takaisinkutsu.

Volvolla sen sijaan jopa vanhoihin rotiskoihin tuli aina päivitykset kun käytti huollossa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Jotenkin tuntuu että artikkelissa ei pysytty totuudessa - tai muuten mökille ei olisi päästy :)
Ihan validin oloinen reissukuvaus tuo on. 60 alueella keskinopeus ei todellakaan ole 60 jos on risteyksiä, liikennevaloja ynnä muuta matkalla. Paremminkin 40 km/h. Lisäksi 80 alueella helposti tulee eteen hetkeksi autoja ja keskinopeus hidastuu. Ja tuo "sakkoraja" termi ei välttämättä tarkoita absoluuttista sakkorajalla ajamista, vaan esim +4-5 yli nopeusrajoituksen silloin kun edessä ei ole ketään. Siihen pätkä hidasta mökkitietä, niin ihan hyvin keskinopeus voi olla tuon 90km/h jos ei täysin raivopäänä aja koko matkaa.

Tuo raivopäänä ajaminen ei kuitenkaan ollut artikkelin pointti, vaan se, että perille pääsi ajamalla ihan normaalia reipasta matkavauhtia.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 463
Tuotahan teslassa on moitittu jo pidempään, se ei ole autona kovin hyvä, se muu puoli on mallillaan.
Eipä se ole autonakaan erityisen huono. Ehkä se suurin väärinymmärrys asiassa on, ettei Tesla yritä mikään Mercedes-Benz olla, eikä sitä hinnoittelukaan puolla jos verrataan suoraan vastaaviin saksalaisiin kilpailijoihin.

Tesla on lähinnä Muskin takia säästellyt joissakin asioissa, joissa ei olisi pitänyt säästää. Tästä esimerkki on perinteinen sadetunnistin. Tesla Vision on toiminut yllättävän hyvin, paljon paremmin kuin radar joten vaikka olin skeptikko asian suhteen tämä oli selkeä parannus entiseen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 047
Eipä se ole autonakaan erityisen huono. Ehkä se suurin väärinymmärrys asiassa on, ettei Tesla yritä mikään Mercedes-Benz olla, eikä sitä hinnoittelukaan puolla jos verrataan suoraan vastaaviin saksalaisiin kilpailijoihin.
No eihän niitä erityisen huonoja autoja enää edes olekaan (ainakaan länsimarkkinoilla).

Teslahan onnistui arkipäiväistämään sähköauton, ei mikään pieni saavutus, mutta se on johtanut siihen että enää ei riitä että tekee hyvän sähköauton, pitää tehdä hyvä auto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Mikähän tämän ”pro-sähkis” artikkelin perimmäinen idea ylipäänsä oli, ei ainakaan vedota kansanosaan joka osaa edes auttavasti laskea ja joka itsekin joskus ajanut autoa?
No nähtävästi se ainakin sai aikaan voimakkaan reaktion, joten jossain artikkeli onnistui aika hyvin.

Ja kuten tuossa todettiinkin jo, ei se tarvi sinne 60km/h alueella kuin parit liikennevalot niin keskinopeus sakkaa välittömästi.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 529
Ihan jees, että ne ajoi vuosia päin vittua olevilla autoilla, mutta Teslan omistajien mielestä se ei ole ongelma, koska nyt se on korjattu heti pari vuotta myöhemmin.
Toi on aika pieni vika, verrattaen tuolla Teslan vieressä olevaan vaggilaiseen sähkäriin jonka infotainmentti ei käynnisty joka toisella ajokerralla. Se ei korjaannu valoviiksen näpäytyksellä. Sanoisin että se on aika päin vittua. Mitä tässä on autoja testaillut niin pienempi paha on se että piti välillä sammuttaa itse pitkät vs se että ei pääse liikkeelle lainkaan (esim. ID4...)

Ei ole tullut vastaan yhtäkään täydellistä autoa, ja tuskin ikinä tuleekaan
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 708
Toi on aika pieni vika, verrattaen tuolla Teslan vieressä olevaan vaggilaiseen sähkäriin jonka infotainmentti ei käynnisty joka toisella ajokerralla. Se ei korjaannu valoviiksen näpäytyksellä. Sanoisin että se on aika päin vittua. Mitä tässä on autoja testaillut niin pienempi paha on se että piti välillä sammuttaa itse pitkät vs se että ei pääse liikkeelle lainkaan (esim. ID4...)

Ei ole tullut vastaan yhtäkään täydellistä autoa, ja tuskin ikinä tuleekaan
Ehkä suurempi vika on Teslan Octovalve mitkä hajoavat taas tänäkin talvena. Ei näy ulos mutta tuntuu sisälle.

En itsekään usko, että tulee sähköautoa, joka olisi täydellinen koska mentaliteetti on nykypäivänä, että kuluttaja testaa kun se on halvin tapa tehdä testaus.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 529
Ehkä suurempi vika on Teslan Octovalve mitkä hajoavat taas tänäkin talvena. Ei näy ulos mutta tuntuu sisälle.

En itsekään usko, että tulee sähköautoa, joka olisi täydellinen koska mentaliteetti on nykypäivänä, että kuluttaja testaa kun se on halvin tapa tehdä testaus.
Tuo on kyllä paha vika, jos eivät ole vielä saaneet toimivaa venttiiliä. Porskutan itse tyytyväisenä sähkökiukaalla
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Uusien autojen hinnat tuskin laskee, mutta suomessa sähkön hinnan raju nousu, yleinen kustannusten nousu, reipas korkojen nousu jne. aiheuttaa sen, että kalliiden autojen kysyntä/ostajien määrä laskee reilusti ja sitä kautta käytettyjen hintataso laskee väkisin. Monien ihmisten on pakko säästää rahaa muihin tarkoituksiin kuin autoiluun.

Jos autosta on pakko päästä eroon juuri nyt, niin sen joutuu myymään "halvalla". Jos ei juuri nyt ole pakko myydä autoaan, niin kannattaa mielestäni siirtää myymistä vuodella tai kahdella ja toivoa että maailmantilanne paranee sillä aikaa.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 582
Uusien autojen hinnat tuskin laskee, mutta suomessa sähkön hinnan raju nousu, yleinen kustannusten nousu, reipas korkojen nousu jne. aiheuttaa sen, että kalliiden autojen kysyntä/ostajien määrä laskee reilusti ja sitä kautta käytettyjen hintataso laskee väkisin. Monien ihmisten on pakko säästää rahaa muihin tarkoituksiin kuin autoiluun.

Jos autosta on pakko päästä eroon juuri nyt, niin sen joutuu myymään "halvalla". Jos ei juuri nyt ole pakko myydä autoaan, niin kannattaa mielestäni siirtää myymistä vuodella tai kahdella ja toivoa että maailmantilanne paranee sillä aikaa.
Juuri näin. Tässä on syytä huomioida, että muualla maailmassa tilanne on eri, mutta voisin kuvitella että Suomessa kalliiden autojen myynti yleisesti tulee yskimään. Pelkästään korot alkaa olemaan jo aika iso potti vuodessa autosta.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 463
Uusien autojen hinnat tuskin laskee, mutta suomessa sähkön hinnan raju nousu, yleinen kustannusten nousu, reipas korkojen nousu jne. aiheuttaa sen, että kalliiden autojen kysyntä/ostajien määrä laskee reilusti ja sitä kautta käytettyjen hintataso laskee väkisin. Monien ihmisten on pakko säästää rahaa muihin tarkoituksiin kuin autoiluun.

Jos autosta on pakko päästä eroon juuri nyt, niin sen joutuu myymään "halvalla". Jos ei juuri nyt ole pakko myydä autoaan, niin kannattaa mielestäni siirtää myymistä vuodella tai kahdella ja toivoa että maailmantilanne paranee sillä aikaa.
Energian hintojen nousua pidetään edelleen tilapäisenä ilmiönä ja korjausliike on näköpiirissä ensi kevään kuluessa. Korkojen nousu näkyy varmasti jollain tavalla jollain aikamääreellä, mutta edelleen näin Tesloja myynnissä 0,99% korolla. Myös korkojen nousupaine näyttäisi hellittävän ensi vuoden aikana.

Enemmän ajavalle sähköauto on edelleen näilläkin hinnoilla erittäin kannattava hankinta. Sen voi yksinkertaisesti todeta syöttämällä autoilun kulut Exceliin.

Minulla on myös se käsitys, että sähköautoja ovat tähänkin saakka hankkineet paljolti ne joiden talous kyllä kestää nykyiset muutokset varsin hyvin.

Edit: Ylläpidon mielestä on offtopicia keskustella Teslojen hintojen kehityksestä, sillä sitä koskeva viestini poistettiin. Ei siis tästä aiheesta enempää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Erityisesti ihan uusista saksan Model Y performanceista on nyt mennyt. Mikä lie viallinen erä tai muuta vastaavaa. Lisäksi muutamia yksittäisiä tapauksia on näkynyt.

Model Y ryhmässä taisi kyselyn perusteella vajaa 5% toistaiseksi ollu pumppuvikaa, niistä suurin osa noita uusia Saksan performanceja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Ihan validin oloinen reissukuvaus tuo on. 60 alueella keskinopeus ei todellakaan ole 60 jos on risteyksiä, liikennevaloja ynnä muuta matkalla. Paremminkin 40 km/h. Lisäksi 80 alueella helposti tulee eteen hetkeksi autoja ja keskinopeus hidastuu. Ja tuo "sakkoraja" termi ei välttämättä tarkoita absoluuttista sakkorajalla ajamista, vaan esim +4-5 yli nopeusrajoituksen silloin kun edessä ei ole ketään. Siihen pätkä hidasta mökkitietä, niin ihan hyvin keskinopeus voi olla tuon 90km/h jos ei täysin raivopäänä aja koko matkaa.

Tuo raivopäänä ajaminen ei kuitenkaan ollut artikkelin pointti, vaan se, että perille pääsi ajamalla ihan normaalia reipasta matkavauhtia.
No nähtävästi se ainakin sai aikaan voimakkaan reaktion, joten jossain artikkeli onnistui aika hyvin.

Ja kuten tuossa todettiinkin jo, ei se tarvi sinne 60km/h alueella kuin parit liikennevalot niin keskinopeus sakkaa välittömästi.
Teillä ei kyllä ole mitään hajua mittasuhteista (ja maaseudusta..
1) jos muutetaan nopeudet 30/70/100 (sama 5%/10%/85% jako) niin ollaan 93,5 tasossa, siihen sakkoraja 9 päälle on vieläkin 100.
2) Tuo 80 pätkä on siellä maaseudulla kuvauksen mukaan, voin luvata että 250km päässä hesasta siellä ”ei liiku kukaan” 22:00-23:00 paikkeilla eli muut ei matkaa merkittävästi hidasta. Eikä siellä ole 60 alueella myöskään valoja :).
3) yleensä mökkitien matka 1-2km on kokonaisuuteen nähden merkityksetön 99% varmasti sen pääsee 30 kymppiä, tarvii kävellä että sillä on vaikutusta 300km ajossa.

Toisin sanoen tuohon ”karvan alle” 90 vauhtiin kuvauksen mukaisella tieprofiililla ei pääse kuin ajamalla ”helvetin hiljaa”, ollaan todella kaukana artikkelin sakkorajasta ja kirsikkana kakussa jos olisi ajettu edes vähän lujempaa eli ”normaalisti” niin akku olisi ollut kaput enne mökkiä :).
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Eli rajoitukset painotettuna 5/10/85%==96km/h ja tohon sakkoraja (9-3) päälle tekee 105km/h teoreettiseksi nopeudeksi. Samat 96 tulee jos vedetään vaan 20/80% 80&100 nopeudet.
Tässä ei nyt otettu kantaa onko rajoitusten osuus ajallisesti vai pituudelta tuo 5/10/85%, mutta eiköhän yleensä viitata pituuksiin. Tuo laskemasi painotettu keskinopeus on ajallisen osuuden mukaan laskettu, ja sillä tulee keskinopeudeksi korkeampi, kuin jos se olisi rajoitusalueiden pituuden mukaan laskettu.

Kärjistettynä:

Matkasta ajallisesti 50% on 50km/h rajoitus ja 50% 100km/h rajoitus -> keskinopeus on 0,5*50km/h + 0,5*100km/h = 75km/h.

Matkan pituudesta 50% on 50km/h rajoitus ja 50% 100km/h rajoitus -> keskinopeus on 1/((0,5/50km/h)+(0,5/100km/h)) = 66km/h.

Auton tietokonehan laskee keskinopeuden käytetyn ajan ja ajetun matkan mukaan, eli jälkimmäistä laskukaavaa vastaavasti. Lisäksi, jos reissun pituus oli 270km ja aikaa meni 3h9min, niin jo 6min viivästystä koko matkalla laskee keskaria 3km/h. Se, että taajamaosuus on mitätön ei tarkoita, että se voidaan ajaa 60km/h pysähtymättä läpi. Mullakin on motarille vaan 1km matkaa, mutta matkalla sinne on 10 risteystä, missä 5 liikennevalot ja lopuissa väistämisvelvollisuus.

Pituuden ja rajoitusten mukaan laskettuna matkaan pitäisi mennä aikaa (teoreettinen minimi):

0,05*270/60+0,1*270/80+0,85*270/100=2,8575h. Tähän edes se 6min ylimääräistä pysähtelyä, eli 0,1h, niin ollaan melkein 3h lukemissa.

Oli myös puhe maantiematkasta, ei motarista. Eli vaikka tavoite on ajaa sakkorajalla, niin edessä voi olla hitaampi ohitettavia laskemassa keskaria.

Eli en nyt ihan vielä tän tiedon valossa sanoisi, etteivätkö tosiaan ajelleet sakkorajalla sen ollessa mahdollista. Ainakaan en sanoisi, että hidastelivat perille päästäkseen. Lisäksi rajoitusten suhteet oli arvioituja. Niiden perusteella lasketuista teoreettisista maksimikeskareista jäämistä ei oikein voi pitää minään vedenpitävänä todisteena mistään. Ne muutamat taajamassa hukatut minuutit laskee aika reippaasti keskaria.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 529
En itsekään löytänyt artikkelista mainintaa moottoritiestä. Vaikka koko ajosuorite olisi tehty 100km/h rajoitusalueella, jää keskinopeus auttamatta alle sen 100km/h. Matkalla tulee epäilemättä vastaan hitaita kuorma-autoja, rekkoja, traktoreita. Sellainen kun jää eteen yksikaistaisella osuudella joka on varustettu keskikaiteella, keskinopeus laskee alle sen sadan aika nopeasti. Ja sinne se jää ellei riko tieliikennelakia.

Muita hidastavia tekijöitä on myös kuten tietyöalueet, onnettomuudet.

Kesälläkin vaatii työtä ja tuuria että saa keskinopeuden sinne satasen tuntumaan maantiellä, talvella se on mahdotonta.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Eikä siinä vielä kaikki, Teslalla on tällä hetkellä ulkona satojatuhansia autoja FSD beta softalla jotka jatkuvasti keräävät tietoa anomalioista ja corner caseista joilla AI koulutuksen datasettiä (ja siinä olevia reikiä) täydennetään. Ja näin ollen täysi FSD valmius lähenee kovaa vauhtia juuri datan määrän ansiosta.
Ei, FSD ei ole lähentynyt valmista missään vaiheessa. Vaikka sille opettaisi kuinka paljon dataa, se ei pysty oppimaan ajattelemaan. Tesla ei ole pystynyt näyttämään että se olisi mahdollista näin edes teorian tasolla, eikä kukaan muukaan. Eikä ole mitään kuvitelmaa kenelläkään enää, että se tulisi onnistumaankaan.

Todennäköisemmin jossain vaiheessa Tesla joutuu aloittamaan alusta, koska tämä lähestymistapa ei riitä.

Oma Teslani kaiken tuon valtavan tiedon jälkeenkin luulee lämpöpumppuani rekaksi. Omalla kotipihallani. Siihen on ihan järkevä syykin, tuollaisella neuro-opetuksella se oppii tunnistamaan asioita, jotka näyttävät samankaltaisilta - mutta se ei ymmärrä niiden kontekstia tai mitä se oikeasti on tunnistanut. Tätä ei AI-ympäristöissä ole nimittäin kyetty ratkomaan vieläkään, joten ennen kuin joku keksii siihen ratkaisun että saadaan se jotain ymmärtämään, tämä ratkaisu ei tule olemaan ratkaisu.

Jos Tesla olisi jäänyt odottamaan Nvidian Orinia, sillä olisi tällä hetkellä 0 autoa FSD beta softan kanssa ulkona maailmalla ja autonominen ajaminen olisi vielä kaukainen haave.
Tarkoitatko kuten Waymoa? He ovat jo vuosia ilman kuskia menneet iloisesti. Montako Teslaa kykenee siihen? 0. Eli samassa jamassa oltaisiin.

Tartut outoihin lillukanvarsiin keskustellessasi "vastuista" yms. mitkä kuuluvat lainsäädäntöön. Täyteen autonomiseen ajamiseen mennään varmaan sertifioinnin kautta jonka saa kun esittää riittävästi dataa turvallisuudesta.
Eli kun muut valmistajat sen kykenevät tekemään, miksei Tesla? Miten ne muut, joilla ei sun mielestä pitänyt olla mitään kykenevät siihen? Tesla on jo ilmoittanut vuosia (ja myös ensi vuosiksi) ettei kykene yli L2 tasoon. Eli ollaan vain hienon ADAS-avustimen tasolla. Se on aika kaukana muista.

Ei vastuut ole lillukan varsia. Sertifiointi tarkoittaa vastuun ottamista. Sen takia Elon ei tykkää siitä, se tarkoittaa että pitäisi todentaa järjestelmän oikeasti toimivan.

Ja tässä Tesla on valovuoden edellä kaikkia muita (ehkä MobileEye on lähellä), muilla ratkaisut ovat lähinnä Akuankka-tasoa HD mäpättyine karttoineen ja geo-fencattuine toiminta-alueineen joka nyt ei vaan ole globaalisti skaalattava ratkaisu. Muiden ratkaisut ovat lähinnä teknologinen dead-end, jos se vaatii maailman HD mäppäämistä Lidarilla, niin ratkaisu kannattaa unohtaa heti ja tuollaista tekevään firmaan ei kannata sijoittaa ainakaan omia pennosiaan.
Ja miksei? Lidar näyttää tällä hetkellä kaikin puolin teknologisesti paremmalta vaihtoehdolta. Teslahan yrittää jopa itse matkia Lidaria, ilman Lidaria (koska kukaan ei uskalla kertoa Elonille ettei se muuten tule onnistumaan). Teslan ratkaisu ei ole globaalisti skaalautuva, vai miten ajattelit sen nykytiedolla löytävän lumesta sen reitin? Se ei edes näe tietä nykyisin, jos on vähänkin lunta.

Waymo ja Cruise ovat palveluina saatavilla vain yhdessä kaupungissa kumpikin. Waymo toimii osassa Phoenixia, ja Cruise osassa San Fransiscoa. Ei tarvitse suurta mielikuvitusta kuinka mahdotonta on tuollaista teknologiaa skaalata toimimaan laajemminkin...
Eikö? No, se on silti yksi kaupunki enemmän kuin mihin Tesla kykenee. Eli tällä hetkellä, sen skaalautuminen on ollut huomattavasti suurempi kuin mihin Tesla kykenee. MobileEye:lla ajetaan muuallakin, XPengit ja vastaavat ajavat Kiinassa omiaan. Miksei Tesla pysty ajamaan MISSÄÄN ?

On se aina kiva uskoa Elonia, mutta kun ei ole mitään näyttöä että Tesla pystyisi nyt - tai tulevaisuudessakaan mihinkään, mihin sen kilpailijat pystyvät, niin kauanko tätä hypeä pitää katsoa? Ihan oikeasti. Mitä jos hypetettäisiin sitten kun näemme sen valmiin tuotteen - vai meneekö siinä vaiheessa usko?

MobileEye on muuten kopioimassa Teslan ratkaisua pelkästään kameroihin perustuvasta autonomisesta ajamisesta.
MobileEyen vision only on pystynyt ajamaan yksinään jo vuosia, voit kurkata heidän Youtubeltaan. Mutta MobileEye on itsekin todennut, ettei kamerat riitä, vaan pitää saada vertailtua tietoa Lidariin, jotta saadaan luotettavaksi.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Jos meinaat model kolmosta niin joko 2022.36 tai 40 softassa tuli iso parannus automaattisten pitkien toimintaan. Ero on kuin yöllä ja päivällä :D
Joo, meneehän se pois päältä nykyisin melkein oikein (en saanut äskeisellä reissulla kuin parit pitkien väläytykset vastaantulijoilta). Mutta ei se mene päälle edelleenkään oikein. Kun tulee valaistu tieosuus, niin pitkät menevät päälle, ilmeisesti kamerat vihdoin näkevät että nyt voi käyttää pitkiä (tai jotain muuta täysin idioottimaista) ja kun autot menevät ovat menneet ohi, niin siltä menee joku 5s että saa ne pitkät päälle.

Samoin jos valoni ovat ulkokaarteeseen ja sisäkaarteesta tulee auto (johon valokeila ei osuisi) kilometrin päässä, niin valot menevät pois. Eli heti kun se kuvittelee näkevänsä jossain auton, niin pitkät pois. Ei ilmeisesti tunnista etäisyyksiä tai sijainteja ollenkaan. Eli kyllä näissä vielä tekemistä on, mutta onhan se vihdoin vuosien jälkeen edes vähän parantunut.

Sääli että loskakelissä piti ottaa vakkari pois, kun pyyhki muuten monsuuni asetuksella ikkunaa pois puolet matkasta tehden siitä vain likaisemman. Mutta sainhan mä puolet matkasta käyttää vakkaria ja vain 10-20 kertaa tuli haamujarrut. Noh, elämä on. Ehkä ajan vain kauniilla säällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Toi on aika pieni vika, verrattaen tuolla Teslan vieressä olevaan vaggilaiseen sähkäriin jonka infotainmentti ei käynnisty joka toisella ajokerralla. Se ei korjaannu valoviiksen näpäytyksellä. Sanoisin että se on aika päin vittua. Mitä tässä on autoja testaillut niin pienempi paha on se että piti välillä sammuttaa itse pitkät vs se että ei pääse liikkeelle lainkaan (esim. ID4...)
Kanssa-autoilijat sokaiseva vika ei ole "aika pieni" vaan ihan vitunmoinen moka. Ei tuollaista paskaa olisi ikinä saanut päästää betatestattavaksi maantielle. Hyvä jos nyt on sentään fiksattu, aika näyttää.

e: Jahas, burmanmin kommentin perusteella näyttää siltä, että ei tarvitse olla kovin toiveikas.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 463
Kanssa-autoilijat sokaiseva vika ei ole "aika pieni" vaan ihan vitunmoinen moka. Ei tuollaista paskaa olisi ikinä saanut päästää betatestattavaksi maantielle. Hyvä jos nyt on sentään fiksattu, aika näyttää.
Kyllä tuolla maantiellä valitettavasti kulkee nykyään yhä enemmän vastaantulijoita sokaisevia uber-hienoja matriisi led-valoja, jotka eivät aina vastaantulijaa kohdattaessa toimi oikein ja olen tullut useampaan otteseen todella pahasti tälläisen sokaisemaksi. Nämä valot eivät tunnu ymmärtävän esim sitä, että keskikaide ei ole valoa läpäisemätön seinä. Keskikaiteellisella tiellä siis useimmiten ongelmia.

Ongelmia on jatkossa yhä enemmän kun tekniikka kuitenkin perustuu vahvasti kameran antamaan tietoon ja väärin kalibroidut valot, kamerat, paskaiset kamerat ym. niin sokaistumisia tulossa yhä enemmän.

Teslan päätös pakottaa tekniikka päälle, joka ei toimi edes 90% varmuudella oikein oli todellakin väärä päätös.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 529
Kanssa-autoilijat sokaiseva vika ei ole "aika pieni" vaan ihan vitunmoinen moka. Ei tuollaista paskaa olisi ikinä saanut päästää betatestattavaksi maantielle. Hyvä jos nyt on sentään fiksattu, aika näyttää.

e: Jahas, burmanmin kommentin perusteella näyttää siltä, että ei tarvitse olla kovin toiveikas.
Ei ne pitkät sokaise kun sammuttaa ajoissa. Aikaisemmin piti itse räplätä viikseä, nykyään hyvin harvoin. Vain rekat ovat ongelma kun tulevat mäen takaa ja äärivalot ovat himmeät/olemattomat. Silloin otan pitkät pois ettei sokaise rekkakuskia. Samaa tapahtui ID4 matriisien kanssa joten siitä ei olla pääsemässä eroon vielä hetkeen.

E: on se jännä että burmani kituuttaa vielä teslalla kun tuntuu olevan niin perkuleesti ongelmia, itse olisin vaihtanut pois jo aikaa sitten. Itsellä oli toisaalta ID4:n kanssa enemmän ongelmia viikon aikana kuin teslan kanssa 90tkm aikana, joten eipä se vaihtamalla välttämättä parane.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Ei ne pitkät sokaise kun sammuttaa ajoissa. Aikaisemmin piti itse räplätä viikseä, nykyään hyvin harvoin. Vain rekat ovat ongelma kun tulevat mäen takaa ja äärivalot ovat himmeät/olemattomat. Silloin otan pitkät pois ettei sokaise rekkakuskia. Samaa tapahtui ID4 matriisien kanssa joten siitä ei olla pääsemässä eroon vielä hetkeen.
Pistänkin tähän tuohon äsköiseen editoimani kommentin:
Ja viitaten valoviiksen näpäytykseen, niin perässä ajaessaan nuo rikkinäiset pukkaavat sivupeileihin stroboa siinä määrin, että se on ihan sietämätöntä. Tuota lienee vähääkään "torkkuvan" tesla-kuskin hankala havaita.

Model 3 on ihan omassa luokassaaan tässä ongelmassa, jos on sellainen yksilö, jossa se ongelma esiintyy.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
E: on se jännä että burmani kituuttaa vielä teslalla kun tuntuu olevan niin perkuleesti ongelmia, itse olisin vaihtanut pois jo aikaa sitten. Itsellä oli toisaalta ID4:n kanssa enemmän ongelmia viikon aikana kuin teslan kanssa 90tkm aikana, joten eipä se vaihtamalla välttämättä parane.
Auton vaihtaminen onkin niin helppoa nykyisin. Kukaan ei halua vaihdossa käytettyä Teslaa ja uutta saisi odotella vuoden.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 529
nuo rikkinäiset pukkaavat sivupeileihin stroboa siinä määrin, että se on ihan sietämätöntä.
Eli takana oleva vilkuttelee pitkiä jatkuvasti? Tämä saattaa olla ihan kuskin tekosia jos matelet edessä. Edes vanhalla softalla en muista että olisi pitänyt automaatilla pitkiä päällä jos edessä on edes kilsan päässä olevan auton punaiset takavalot, se otti siinä tapauksessa hyvinkin herkästi pitkät pois. Nyt kuulostaa että vikana on joku muu kuin teslan softa :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Tässä ei nyt otettu kantaa onko rajoitusten osuus ajallisesti vai pituudelta tuo 5/10/85%. Tuo laskemasi painotettu keskinopeus on ajallisen osuuden mukaan laskettu, ja sillä tulee keskinopeudeksi korkeampi, kuin jos se olisi rajoitusalueiden pituuden mukaan laskettu.
0,05*270/60+0,1*270/80+0,85*270/100=2,8575h. Tähän edes se 6min ylimääräistä pysähtelyä, eli 0,1h, niin ollaan melkein 3h lukemissa.
Luurilla kun räveltää niin vähän oikaisin (olisi varmaan pitänyt mainita, ero on muuten 1,5km/h ja 3min). Laskin siis simppelisti ja nopeasti päässä 60/20+80/10+0,85*100 eli 3+8+85. Tosta tulee 2,81h

Tosta sun yhtälöstä 270 voidaan ottaa irti jolloin saadaan ”lähes sama loppuosa” 270*(0,05/60+0,1/80+0,85/100)

En itsekään löytänyt artikkelista mainintaa moottoritiestä. Vaikka koko ajosuorite olisi tehty 100km/h rajoitusalueella, jää keskinopeus auttamatta alle sen 100km/h. Matkalla tulee epäilemättä vastaan hitaita kuorma-autoja, rekkoja, traktoreita. Sellainen kun jää eteen yksikaistaisella osuudella joka on varustettu keskikaiteella, keskinopeus laskee alle sen sadan aika nopeasti. Ja sinne se jää ellei riko tieliikennelakia.

Muita hidastavia tekijöitä on myös kuten tietyöalueet, onnettomuudet.

Kesälläkin vaatii työtä ja tuuria että saa keskinopeuden sinne satasen tuntumaan maantiellä, talvella se on mahdotonta.
Jos pk-seudulta lähtee (lue vinkit lähdöstä ja kehätien -15 asteesta) ja 100 rajoitusta on 85% matkasta niin vaihtoehtoja ei ole kuin motari tuolle satkun pätkälle. Toinen vaihtoehto on sitten joku oulun ”kehätie” mutta ei sieltä ymmärtääkseni pääse 27 kilsan ajolla 100 rajoituksille. 4 tielläkään heti oulusta alaspäin ei taida olla kuvaukseen sopivaa pätkää (ja oulussa ei liene kehätietä). Ja jos skutsissa tuo nyt on suoritettu niin ei siellä ko. kellonaikaan muut menoa hidasta vaikka olisi 1 kaistainen 100 alue.

Edelleenkään ei tonmosia ”random” hidasteita ainakaan itsellä tule vastaa kuin ihan murto-osasta matkoja ja hidasteen kesto eteen sattuessa olematon, 1 min (levi-espoo pätkällä se oli paljon enemmän (mutta oli se lumimyrskykin ”poikkeukselline” ja koska matka oli pitkä niin se haittasi ”vähemmän”).

Itse ajoin ”just maaliskuussa” levi-espoo 100km/h vauhdilla (alle päiväsakkorajan :)) ja roi-kemi välistä iso osa piti ajaa 60 koska vitullinen lumimyräkkä ja bussi edessä ja muuta liikennettä melko kohtuullisesti klo 1400 paikkeilla sunnuntaina ja näkyvyys melko nolla. Osan perseily jatkui vielä vähän liukkaalla kemi-oulu välilläkin mutta nämä ei enää vaikuttanut merkittävästi matka-aikaan :).

Kesällä nyt ajaa 100 keskaria ”kohtuullisella vaivalla” jopa 2-tiellä puhumattakaan jos matkasta on 85% motaria, talvella siinä 2-tiellä pääsee puolestaan 90 keskaria :). Olennaista on vaan yksinkertaisesti ohittaa kaikki ja mielellään per heti eli autoja saa olla kunhan niitä ei ole _molempiin suuntiin_ reilusti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 463
E: on se jännä että burmani kituuttaa vielä teslalla kun tuntuu olevan niin perkuleesti ongelmia, itse olisin vaihtanut pois jo aikaa sitten. Itsellä oli toisaalta ID4:n kanssa enemmän ongelmia viikon aikana kuin teslan kanssa 90tkm aikana, joten eipä se vaihtamalla välttämättä parane.
Näitä samanlaisia tyyppejä on Facebook ryhmät pullollaan, jotka joko :
A. omistavat Teslan, mutta ainut ulosanti on kuinka perseellään kaikki on
B. Eivät ole koskaan omistaneet saati ajaneet, mutta osallistuvat keskusteluihin kuitenkin kertoen kuinka perseellään kaikki on

Se ryhmä C. eli 90% käyttäjistä ei erityisemmin pidä meteliä.

Ihan hyvää viihdettä kyllä :cigar2:
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 529
Luurilla kun räveltää niin vähän oikaisin (olisi varmaan pitänyt mainita, ero on muuten 1,5km/h ja 3min). Laskin siis simppelisti ja nopeasti päässä 60/20+80/10+0,85*100 eli 3+8+85. Tosta tulee 2,81h

Tosta sun yhtälöstä 270 voidaan ottaa irti jolloin saadaan ”lähes sama loppuosa” 270*(0,05/60+0,1/80+0,85/100)

Jos pk-seudulta lähtee (lue vinkit lähdöstä ja kehätien -15 asteesta) ja 100 rajoitusta on 85% matkasta niin vaihtoehtoja ei ole kuin motari tuolle satkun pätkälle. Toinen vaihtoehto on sitten joku oulun ”kehätie” mutta ei sieltä ymmärtääkseni pääse 27 kilsan ajolla 100 rajoituksille. 4 tielläkään heti oulusta alaspäin ei taida olla kuvaukseen sopivaa pätkää (ja oulussa ei liene kehätietä). Ja jos skutsissa tuo nyt on suoritettu niin ei siellä ko. kellonaikaan muut menoa hidasta vaikka olisi 1 kaistainen 100 alue.

Edelleenkään ei tonmosia ”random” hidasteita ainakaan itsellä tule vastaa kuin ihan murto-osasta matkoja ja hidasteen kesto eteen sattuessa olematon, 1 min.

Itse ajoin ”just maaliskuussa” levi-espoo 100km/h vauhdilla (alle päiväsakkorajan :)) ja roi-kemi välistä iso osa piti ajaa 60 koska vitullinen lumimyräkkä ja bussi edessä ja muuta liikennettä melko kohtuullisesti klo 1400 paikkeilla sunnuntaina ja näkyvyys melko nolla. Osan perseily jatkui vielä vähän liukkaalla kemi-oulu välilläkin mutta nämä ei enää vaikuttanut merkittävästi matka-aikaan :).

Kesällä nyt ajaa 100 keskaria ”kohtuullisella vaivalla” jopa 2-tiellä puhumattakaan jos matkasta on 85% motaria, talvella siinä 2-tiellä pääsee puolestaan 90 keskaria :). Olennaista on vaan yksinkertaisesti ohittaa kaikki ja mielellään per heti eli autoja saa olla kunhan niitä ei ole _molempiin suuntiin_ reilusti.
Itsekin käynyt tässä useamman kerran lapissa, ja kyllä nyt talvella puhtaasti ajoaikaan tuli yli tunti lisää verrattuna alkusyksyyn.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Eli takana oleva vilkuttelee pitkiä jatkuvasti? Tämä saattaa olla ihan kuskin tekosia jos matelet edessä. Edes vanhalla softalla en muista että olisi pitänyt automaatilla pitkiä päällä jos edessä on edes kilsan päässä olevan auton punaiset takavalot, se otti siinä tapauksessa hyvinkin herkästi pitkät pois. Nyt kuulostaa että vikana on joku muu kuin teslan softa :D
Tyhjällä 1-tiellä? Ja hän vasemmalla kaistalla 0,01 km/h nopeuserolla ohittaa jonkun 10 km, että pääsee edes rinnalle. Teslan softa ei ymmärtänyt hevon vattua, että siihen etuoikealla olevaan autoon ei voi kokeilla 10 krt/s voiko pitkät laittaa päälle. Pitkät päälläkin olisi ollut parempi kuin se strobo.

e: Tämä siis yksi kerta joka oli pahin. Valitettavasti ei ole lähellekään ainut kerta, 1-tie on täynnä model 3:sia (joiden lampuissa on jotain mätää). Muiden mallien kanssa ei ole ollut ongelmia, korkeintaan bongaa teslaksi siinä kohtaa jos menee ohi.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
En itsekään löytänyt artikkelista mainintaa moottoritiestä. Vaikka koko ajosuorite olisi tehty 100km/h rajoitusalueella, jää keskinopeus auttamatta alle sen 100km/h. Matkalla tulee epäilemättä vastaan hitaita kuorma-autoja, rekkoja, traktoreita. Sellainen kun jää eteen yksikaistaisella osuudella joka on varustettu keskikaiteella, keskinopeus laskee alle sen sadan aika nopeasti. Ja sinne se jää ellei riko tieliikennelakia.

Muita hidastavia tekijöitä on myös kuten tietyöalueet, onnettomuudet.

Kesälläkin vaatii työtä ja tuuria että saa keskinopeuden sinne satasen tuntumaan maantiellä, talvella se on mahdotonta.
Käsittääkseni suurin osa oli moottoritietä ja jossain Jämsää lähestyessä "pelkkää" ohituskaistallista maantietä. Eli ei noi sun jutut ihan valideja tähän juttuun sovi. Toi ajettiin iltamyöhään ilmwn muuta liikennettä. Mutta yleisesti juuri mainitsemasi asioiden takia korkealla keskinopeudella matkaa ajava joutuu ohittelemaan ja kulutus tahtoo kasvaa testiajoja huomattavasti korkeammaksi.

Klikkiotsikosta ja iltapaskatyylisestä jutusta johtuen, itse en juuri jaksanut provosoitua. Tarpeeksi panostamalla kyseisellä autolla onnistuu (aggregaatti peräkontissa varavirtana) 267 km mökkimatka rauhallisesti ajaen siitä huolimatta että sää käy 15 pakkasasteen tuntumassa. Ihan validia iltaroskatason tietoa ihmisille jotka mökkeilevät 150 - 200 km säteellä.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 529
Tyhjällä 1-tiellä? Ja hän vasemmalla kaistalla 0,01 km/h nopeuserolla ohittaa jonkun 10 km, että pääsee edes rinnalle. Teslan softa ei ymmärtänyt hevon vattua, että siihen etuoikealla olevaan autoon ei voi kokeilla 10 krt/s voiko pitkät laittaa päälle. Pitkät päälläkin olisi ollut parempi kuin se strobo.
10 kertaa sekunnissa kuulostaa kyllä kuskin tekosilta, tesla ei laita pitkiä heti takaisin päälle, vaan se odottaa pari sekuntia.


Käsittääkseni suurin osa oli moottoritietä ja jossain Jämsää lähestyessä "pelkkää" ohituskaistallista maantietä. Eli ei noi sun jutut ihan valideja tähän juttuun sovi. Toi ajettiin iltamyöhään ilmwn muuta liikennettä. Mutta yleisesti juuri mainitsemasi asioiden takia korkealla keskinopeudella matkaa ajava joutuu ohittelemaan ja kulutus tahtoo kasvaa testiajoja huomattavasti korkeammaksi.

Klikkiotsikosta ja iltapaskatyylisestä jutusta johtuen, itse en juuri jaksanut provosoitua. Tarpeeksi panostamalla kyseisellä autolla onnistuu (aggregaatti peräkontissa varavirtana) 267 km mökkimatka rauhallisesti ajaen siitä huolimatta että sää käy 15 pakkasasteen tuntumassa. Ihan validia iltaroskatason tietoa ihmisille jotka mökkeilevät 150 - 200 km säteellä.
Itse juuri ajelin jämsän seudulla, siellä on kyllä tietyö (siltatyö?) joka hidastaisi tuota keskinopeutta. Ties vaikka olisi tullut artikkelin kirjoittelija vastaan :D Ja jämsän seudulla on pikalatureita hyvinkin aseteltuna, jopa 150kW+ joten jo kusitauolla matkanteko jatkuu mukavasti jopa pieniakkuisella autolla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 565
Viestejä
4 166 550
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom