Yleistä keskustelua sähköautoista

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 205
Muista myös sisarmalli Astra. Corsa-e on 5000 € e-208:a halvempi, joten Astra-e lienee myös e-308:a reilusti halvempi.
Onko Corsasta joku kamppis? Itse katsoin hinnastosta että Corsa alkaen 35k€ (208 38k€) ja Corsaan pitää ruksia erikseen 3-vaihelaturi eli ero ei varsinaisesti olisi paljon yli kahta tonnia...
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Recharge omistaa tolpat, ja mutta ovat tehneet esimerkiksi eri autovalmistajien kanssa soppareita joilla lataus maksaa sitten sopimuksesta riippuen. Samoten siellä on eri palveluntarjoajia joilla on eri hintaiset diilit sitten rechargen kanssa tolppien käytöstä. Näin ollen hinta riippuu siitä kenen tagilla/appiksella siihen tolppaan otat yhteyttä.
Noiden ohjeiden mukaan lataus onnistuu myös rekisteröitymättä (jolloin pitää olla voimassa oleva maksukortti ja skannata QR-koodi puhelimella)... mutta siinäkin tapauksessa hintaa ei näytetä vaan pyydetään tarkistamaan se webbisivustolta. Menin kyseiselle sivulle eikä se hinta ainakaan heti iskenyt silmään, pitänee haeskella ja guuglettaa.

Tuo sinänsä on positiivista että tarjoavat mahdollisuuden maksaa rekisteröitymättä joko puhelimella tai SMS, mutta olis kuitenkin kiva tietää se hinta ennalta.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Eikös ideana noissa juurikin ole että maksat sen sun oman palveluntarjoajan/sopimuksen mukaan?
On siinä ilmeisesti mahdollisuus ladata rekisteröitymättä... mutta hinta pitää kaivaa jostain webbisivulta. Olisi edes se näkyvillä jollain digitaalinäytöllä, tai edes tarralla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 137
Onko Corsasta joku kamppis? Itse katsoin hinnastosta että Corsa alkaen 35k€ (208 38k€) ja Corsaan pitää ruksia erikseen 3-vaihelaturi eli ero ei varsinaisesti olisi paljon yli kahta tonnia...
Itse asiassa en tiedä. Pisti vain silmään 208:n hinta, niin kävin katsomassa pikaisesti Corsan hinnan, joka on Opelin sivujen mukaan alkaen 32 990 €.
 
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
80
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
45k€ voi olla aika lähellä totuutta kun mietitään tuota kilpailuasetelmaa ja toisaalta bensa 208:n ja 308:n hintaero on jokseenkin 5k€ niin sitäkin kautta voitaisiin päätyä tuohon lukuun. Pidän myäs aika luontevana että 308:n hinta on jokseenkin sama kuin Rifterin. Nuo mainitsemasi 50 kilon autot ovat kyllä sellaisia että niitä vastaan ei oikein pärjää reilulla 100 kilowatilla ja 50kWh:n akulla. Täyssähkön heikohkon (joskin varmasti riittävän) moottorin takia se ei ole erityisen "premiun" verrattuna tuohon plugariin eikä välttämättä juuri kalliimpi. Itse veikkaan että Active tulee olemaan 43 900€. Voidaan sitten palata asiaan kun hinnasto on ulkona :D
Tuolla hinnalla menisi kyllä heti tilaukseen :)
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Onko Corsasta joku kamppis? Itse katsoin hinnastosta että Corsa alkaen 35k€ (208 38k€) ja Corsaan pitää ruksia erikseen 3-vaihelaturi eli ero ei varsinaisesti olisi paljon yli kahta tonnia...
Tänään on näköjään päivittynyt Corsa-e:n hinnasto. Hinnat alkaen malli on nyt 34 590 € ja tuossa ei tosiaan ole 3-vaihelaturia (maksaa erikseen 690 €). Onhan tuo toki vieläkin samoilla spekseillä 2920 € halvempi kuin e-208.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
26.08.2020
Viestejä
56
Reilu viikko takana sähköautoilua 2021 Hyundai Kona 64kwhlla vuosikausien diesel-autoilun jälkeen ja täytyy myöntää että takaisin en enään vaihtaisi. Vaikka oman lisän tuo vielä toistaiseksi että kotosalla ei ole latausmahdollisuutta. Vanha rivariyhtiö ja enemmistö eläkeläisiä joten epäilen, että saankohan edes väännettyä tänne sellaista mutta en antanut tämän asian jarruttaa sähköilyyn siirtymisessä. Mielenkiinnolla odottelen kunnon pakkasia, että miten pärjää kun käytännössä olen kokonaan s ja k ryhmien latauksien varassa.
Työmatkaa on noin 100km päivä, nyt on mennyt lataukset aikalailla kauppakäyntien yhteydessä ja kerran piti erikseen ihan kahvilla käydä niin sai pikalaturilla tuupattua akun 80 prosentin suuntamille.
Silti vaikka tällä hetkellä olen vain julkisten latureiden varassa, laskeskelin että ajo tulee halvemmaksi kuin suht uudella diesel autolla, joka söi noin 5.3l/100km kun nätisti ajoi.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Reilu viikko takana sähköautoilua 2021 Hyundai Kona 64kwhlla vuosikausien diesel-autoilun jälkeen ja täytyy myöntää että takaisin en enään vaihtaisi. Vaikka oman lisän tuo vielä toistaiseksi että kotosalla ei ole latausmahdollisuutta. Vanha rivariyhtiö ja enemmistö eläkeläisiä joten epäilen, että saankohan edes väännettyä tänne sellaista mutta en antanut tämän asian jarruttaa sähköilyyn siirtymisessä. Mielenkiinnolla odottelen kunnon pakkasia, että miten pärjää kun käytännössä olen kokonaan s ja k ryhmien latauksien varassa.
Työmatkaa on noin 100km päivä, nyt on mennyt lataukset aikalailla kauppakäyntien yhteydessä ja kerran piti erikseen ihan kahvilla käydä niin sai pikalaturilla tuupattua akun 80 prosentin suuntamille.
Silti vaikka tällä hetkellä olen vain julkisten latureiden varassa, laskeskelin että ajo tulee halvemmaksi kuin suht uudella diesel autolla, joka söi noin 5.3l/100km kun nätisti ajoi.
Paljonkos halvemmaksi tulee per 100km verrattuna dieseliin kun ei ole kotilataus saumaa? Itellä on meinaa sama tilanne ja on todella tiukka harkinta käynnissä et mitä tässä teen
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 693
Ei tarvitse isoa remppaa tulla niin taloyhtiö joutuu laittamaan niitä latausvalmiuksia, oli jäärät mitä mieltä tahansa.
 
Liittynyt
26.08.2020
Viestejä
56
Paljonkos halvemmaksi tulee per 100km verrattuna dieseliin kun ei ole kotilataus saumaa? Itellä on meinaa sama tilanne ja on todella tiukka harkinta käynnissä et mitä tässä teen
Pelkällä polttoaineella laskettuna sähkö maksaa noin 4e/100km kun taas dieseliin meni noin 11e/100km. Omalla kuukasittaisella ajomäärällä pelkästään siitä tulee noin 175e säästö kuukaudessa. Sillä jo pelkästään itse sain katettua nousseet rahoituskulut. Tähän päälle tulee tietenkin vielä pienemmät verot ja myös vakuutukset ainakin omalta osalta, sekä uskon että myös huoltokustannukset ovat huomattavasti pienemmät. Sähkön hinnan saisi vielä puolitettua jos en käyttäisi pikalatureita vaan kylältä löytyvää 11kw laturia jossa sähkö maksaa vain 17snt kwh tällä hetkellä. Mutta se tuo omat ongelmat mukaan kun auto pitäisi sinne erikseen viedä useaksi tunniksi ja käydä hakemassa pois. Olen kyllä sitä miettinyt, että viikonloppuisin olisi sitä hyvä hyödyntää ja ottaa samalla hyötyliikuntana kun kävelee pois ja takaisin autolle. :rofl:
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 693
Toijotalla ei mene vahvasti tuon kanssa, netissä liikkuu yhä enemmän huhuja, että hylkäävät kyseisen alustan liian kalliina/kankeana massatuottaa sähköautoperheen skaalautuvaksi pohjalevyksi ja aloittavat kehittää uutta pakon edessä.

Ja eletään ihan just 2023, vuotta jolloin mahdollisesti ensimmäistä kertaa sähköauto, Teslan mY, on maailman myydyin auto.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
399
Toyotan uusin nimihirviö (bz4x = busy for sex?) mainostaa että on 71,4kWh akut, mutta norjalaistesteissä saavat sieltä ladattua ja käytettyä vain 60kWh.

Nagoyan pojilla on homma tainnut mennä ns. juosten kusten tämän kanssa. Mitenhän Subarun sisarmalli Solterran kanssa..
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 205
Ja eletään ihan just 2023, vuotta jolloin mahdollisesti ensimmäistä kertaa sähköauto, Teslan mY, on maailman myydyin auto.
En nyt tiedä, onko tuo nyt millään tavalla merkittävä asia verrattuna siihen että Tesla valmistaisi useampaa mallia, jotka olisivat sitten listoilla alempana. Muillakin perinnevalmistajilla on varmasti haasteita täyssähköjen kannattavuuden kanssa ja Toyotan tilanne on sikäli hyvä niihin verrattuna, että päästötavoitteiden takia ei ole pakko tehdä niin paljon sähköautoja ja plugareita.

Kova pettymyshän tämä bz joka tapauksessa on.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Kyllähän nuo hinnat ihan selkeästi ilmoitetaan prices/hinnat sivulla
Täältä löydät hinnat Rechargen latausasemille
Hyvä. Tosin edelleen tuolla sivustolla jäi ihmetyttämään tämä lause ko. sivulla:

"Joillakin latausasemilla hinnat eroavat normaalihinnoistamme. Näet hinnat alla olevasta taulukosta."

Enkä näe kyseisen lauseen alla mitään taulukkoa. Mistä edes tiedän millä latausasemalla hinnat eroavat tuolla sivulla esitetyistä hinnoista ja missä eivät?

Laittaisivat ne hinnat ihan reilusti näkyviin itse latausasemille, yksi iso plakaatti riittäisi, ei tartte edes tarroittaa kaikkia latausasemia erikseen. Jos on usein muuttuva hinta, sitten jokin digitaalinäyttö, selvästikin asemissa on internet-yhteys kun maksut ja QR-koodailut toimivat, saman yhteyden kautta varmaan voi päivittää hinnat.

Korttimaksukin olisi ihan kiva mutta sitä tuntuu olevan niin vaikea saada latausasemille aikaiseksi... No, kai minulle riittäisi SMS:lläkin maksaminen, tai jos se QR toimii, kunhan hinta on tiedossa.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Hyvä. Tosin edelleen tuolla sivustolla jäi ihmetyttämään tämä lause ko. sivulla:

"Joillakin latausasemilla hinnat eroavat normaalihinnoistamme. Näet hinnat alla olevasta taulukosta."

Enkä näe kyseisen lauseen alla mitään taulukkoa. Mistä edes tiedän millä latausasemalla hinnat eroavat tuolla sivulla esitetyistä hinnoista ja missä eivät?

Laittaisivat ne hinnat ihan reilusti näkyviin itse latausasemille, yksi iso plakaatti riittäisi, ei tartte edes tarroittaa kaikkia latausasemia erikseen. Jos on usein muuttuva hinta, sitten jokin digitaalinäyttö, selvästikin asemissa on internet-yhteys kun maksut ja QR-koodailut toimivat, saman yhteyden kautta varmaan voi päivittää hinnat.

Korttimaksukin olisi ihan kiva mutta sitä tuntuu olevan niin vaikea saada latausasemille aikaiseksi... No, kai minulle riittäisi SMS:lläkin maksaminen, tai jos se QR toimii, kunhan hinta on tiedossa.
Minkä palveluntarjoajan hinnan sen aseman pitäisi näyttää? Kaikkien mitkä sitä käyttää?

Tai edelleenkin kun noiden idea on että sun ei tarvii käyttää tiettyä palveluntarjoajaa vaan voit käyttää sitä mitä haluat. Ja noiden hinnathan ei muutu päivittäin eli ei tarvii kyttäillä että millä pumpulla on tänään halvinta.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Toyotan uusin nimihirviö (bz4x = busy for sex?) mainostaa että on 71,4kWh akut, mutta norjalaistesteissä saavat sieltä ladattua ja käytettyä vain 60kWh.

Mielenkiintoinen testi, hyvä että tällaisia tehdään.

Yksi mahdollisuus tuli mieleeni. Olen siinä käsityksessä että tuossa(kin) on LFP-akku, ja käsittääkseni LFP-akkujen kanssa on hieman haasteellista arvioida akun todellista täyttöastetta (ja sitä kautta jäljelläolevaa matkaa) koska jännite ei muutu yhtä tasaisesti ja ennalta-arvattavasti täyttöasteen mukana kuin NMC ja NCA-akuilla, vaan on pitkän aikaa vaakasuora.

Mietin vaan voiko tuossa Toyotan arviointi mennä niin pahasti vikaan, ja kun se arvioi että jäljellä olevaa toimintamatkaa on 0 km, olisi sitä oikeasti yllinkyllin? Tuo selviäisi vain tekemällä Tesla-Björn testi eli oikeasti ajamalla ko. auto kunnes se pysähtyy eikä suostu enää liikkumaan, eikä pysähtyä 0% kohdalle. Jos siellä vaikka olisi vielä yllinkyllin ajokilometrejä jäljellä, mutta auto vain arvioi ylivarovasti että nyt ei saa ajaa enää kilometriäkään jos akun jännite yhtään putoaa, tms.

Käsittääkseni ekoilla Tesla Model 3 LFP-versioilla tuli vähän vastakkaisia valituksia epätarkkuudesta, eli auto saattoi näyttää että vielä oli akkua vaikka 20% jäljellä, ja sitten se saattoi yhtäkkiä romahtaa muutamaan prosenttiin. Tuossakin käsittääkseni oli kyse vain auton virhearviosta sen suhteen paljonko akkua oikeasti oli jäljellä, kun sitä on vaikeampaa määritellä jännitteestä LFP-akulla. Siksi myös käsittääkseni Tesla neuvoo lataamaan LFP-akun 100% täyteen esim. kerran viikossa, kai se sitten auttaa tuota arviointia pysymään tarkempana?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Minkä palveluntarjoajan hinnan sen aseman pitäisi näyttää? Kaikkien mitkä sitä käyttää?
Sen "rekisteröimättömän" perushinnan mitä ne tuolla sivullaankin mainostavat. Siinä plakaatissa voi kyllä mainita että jos on rekisteröitynyt johonkin muuhun palveluun, sitten pätevät kyseisten palveluntarjoajien hinnat, minkä he sanovat jo nykyisessäkin plakaatissa.

Kaikilla kun ei ole tuollaisia sopimuksia valmiina, eikä tuossa plakaatissa myöskään lue minkä kaikkien palveluntarjoajien tägit siinä toimivat.

Tulee mieleen kun elokuussa menimme Tallinnaan, siinä tulikin mieleeni että mites se lataus Tallinnassa onnistuu? Googletin pari päivää ja täältäkin foorumilta sitten kekkasin että jossain sikäläisissä latausasemissa on aiemmin toiminut Virran tägit mutta eivätpäs toimi enää, ja ainoa tapa on rekisteröityä virolaisen puljun asiakkaaksi, mutta se oli jossain vaiheessa ulkomaalaisille eli myös suomalaisille mahdotonta. No, minä kuitenkin onnistuin siinä, asentelin heidän vironkielisen äppinsä ja sain jotain meilejä viroksi ja kääntelin niitä google translatella suomeksi (tai pikemminkin englanniksi, google translate ei toimi luotettavasti jos toinen kielistä ei ole englanti, eli ei kannata esim. yrittää kääntää virosta suomeen tai päinvastoin koska google kääntää ne kahteen kertaan englannin kautta, jolloin käännösvirheiden mahdollisuus moninkertaistuu; huomasin tuon kerran kun ihmettelin miksi kärsivällisyys oli muuttunut potilaaksi, ahaa englannissa ne molemmat ovat "patient"...).

Kaikelta tuolta olisi vältytty jos niissä virolaisissakin latausasemissa olisi jokin rekisteröitymättömien perusmaksu (näkyvillä, kiitos) ilman että tarvitsee vierailla vironkielisillä nettisivuilla, ja mielellään että sen voisi maksaa kortilla (en tiedä toimisiko Suomessakaan SMS-maksu ulkomaalaisella simmillä).

No, ei tullut testattua latausta Tallinnassa, pärjäsin Suomessa latailulla, ei tullut niin paljoa ajeluita Talllinnan ympäristössä. Viro on pieni maa ja Tallinna vieläkin pienempi kaupunki, pisin matka jonka taisin ajaa oli 15km yhteen kylpylään Tallinnan ulkopuolella.


EDIT: Paskat, tuli mieleeni jos menemme taas Thaikkulaan, vuokra-autoksi en ainakaan uskaltane ottaa sähköautoa jos ei ole hajua pystynkö ulkomaalaisena siellä missään kaupallisilla latausasemilla edes latailemaan... polttomoottorivuokra-autoilla tarvitsi ainoastaan miettiä olikos se nyt diesel- vai bensakone, ja maksu hoitui käteisellä tai kortilla (pysyin käteisessä ettei korttia skimmata tms., mutta se on ihan eri ongelma...). Thaimaa kun on niin edistynyt maa ettei siellä mitään kylmäasemia ole vaan pumpuilla on hemmo tai parikin jotka tankkaa ja laskuttaa. Ihankuin Suomessa viime sotien aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Niin kun edelleen riittää että käytät sitä sun omaa palveluntarjoajaa
Eli mitä?

Minulla on tili esim. K-Latauksessa ja ABC-latauksessa. Käyvätkö ne noissa Rechargerin asemilla, ja onko hinta silloin mikä? Sama mikä K-Lataus tai ABC-latausasemilla?

Ei bensa-asemallekaan ajettaessa tarvitse ennen tankkausta opiskella netistä hintoja ja mitä "palveluntarjoajia" juuri kyseinen bensa-asema tukee. Voi niillä toki olla omat bonuskorttinsa, ABC-asemilla S-kortti ja mitä vielä.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 712
Mielenkiintoinen testi, hyvä että tällaisia tehdään.

Yksi mahdollisuus tuli mieleeni. Olen siinä käsityksessä että tuossa(kin) on LFP-akku, ja käsittääkseni LFP-akkujen kanssa on hieman haasteellista arvioida akun todellista täyttöastetta (ja sitä kautta jäljelläolevaa matkaa) koska jännite ei muutu yhtä tasaisesti ja ennalta-arvattavasti täyttöasteen mukana kuin NMC ja NCA-akuilla, vaan on pitkän aikaa vaakasuora.

Mietin vaan voiko tuossa Toyotan arviointi mennä niin pahasti vikaan, ja kun se arvioi että jäljellä olevaa toimintamatkaa on 0 km, olisi sitä oikeasti yllinkyllin? Tuo selviäisi vain tekemällä Tesla-Björn testi eli oikeasti ajamalla ko. auto kunnes se pysähtyy eikä suostu enää liikkumaan, eikä pysähtyä 0% kohdalle. Jos siellä vaikka olisi vielä yllinkyllin ajokilometrejä jäljellä, mutta auto vain arvioi ylivarovasti että nyt ei saa ajaa enää kilometriäkään jos akun jännite yhtään putoaa, tms.

Käsittääkseni ekoilla Tesla Model 3 LFP-versioilla tuli vähän vastakkaisia valituksia epätarkkuudesta, eli auto saattoi näyttää että vielä oli akkua vaikka 20% jäljellä, ja sitten se saattoi yhtäkkiä romahtaa muutamaan prosenttiin. Tuossakin käsittääkseni oli kyse vain auton virhearviosta sen suhteen paljonko akkua oikeasti oli jäljellä, kun sitä on vaikeampaa määritellä jännitteestä LFP-akulla. Siksi myös käsittääkseni Tesla neuvoo lataamaan LFP-akun 100% täyteen esim. kerran viikossa, kai se sitten auttaa tuota arviointia pysymään tarkempana?
Tätä samaa mietin, paljonkohan sillä olisi vielä päästelty. Yllättävän paljon ID Buzzillakin päästeltiin 0km mittarissa, muistaakseni tripletissä kerrottiin että kerran sallii startata ja siirtää muutaman sata metriä.

Mutta eiköhän tuohon akun varaukseen näyttämään varmasti ole yhdistettynä myös muuta tietoa, eli lataus/kulutustietoa. Ja Toyotan sivun mukaan kyseessä olisi muuten litium-ioni akku.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 205
Yksi mahdollisuus tuli mieleeni. Olen siinä käsityksessä että tuossa(kin) on LFP-akku, ja käsittääkseni LFP-akkujen kanssa on hieman haasteellista arvioida akun todellista täyttöastetta (ja sitä kautta jäljelläolevaa matkaa) koska jännite ei muutu yhtä tasaisesti ja ennalta-arvattavasti täyttöasteen mukana kuin NMC ja NCA-akuilla, vaan on pitkän aikaa vaakasuora.
LFP-spekulaatioita taisi olla sen miljoonan kilometrin takuun takia, mutta ilmeisesti tuossa on varmuudella Panasonicin kanssa tehty (luullakseni NMC) akku.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tulee mieleen kun elokuussa menimme Tallinnaan, siinä tulikin mieleeni että mites se lataus Tallinnassa onnistuu?
Varmaan kaikilla eurooppalaisilla sopimuksilla. Nopeasti katsottuna ainakin Ellin kanssa toimii myös Tallinnassa aika monta asemaa, hinnoitteluhan on tuon palvelun kanssa koko Euroopassa sama. Eiköhän Shellin Rechargella toimi samoin, Northesta ja vastaavista subscriptioneista en tiedä.

Ei bensa-asemallekaan ajettaessa tarvitse ennen tankkausta opiskella netistä hintoja ja mitä "palveluntarjoajia" juuri kyseinen bensa-asema tukee.
Eikö? Mielestäni viimeksi kun bensa-autoa ajelin, niin jopa jokaisella asemalla oli eri hinta, vaikka kaikki saattoivat olla Nesteitä. Saattoi vaihtua vieläpä kesken päivän useampaan kertaan tuo bensan hinta ja sitten vielä oli jostain syystä eri hinnat eri bensiinilaaduillekin. Pahimmillaan siellä oli vielä bonus-järjestelmä sen päälle sotkemassa.

Ajattele vielä kauhistuksella jos ostat sähköä pistorasiasta. Joudut maksamaan erikseen siirron, verot ja sitten vielä jonkun kautta sähköenergiasta. Mieti, se hinta voi vaihtua pörssisähköllä 24 kertaa vuorokaudessa ja sitä ei näe mistään kotoa minkä hintaista se on. Ei ole mitään näyttöä mikä kertoisi paljonko mun kahvin keitto juuri nyt maksaisi. Järkyttävää, miten mä voin elää.

Tai ruokakaupat. Minkä takia mun Domino-keksit maksaa Prismassa eri summan kuin Sale/Alepassa? Tai eri summan jokaisessa K-Marketissa, K-Supermarketissa ja K-Citymarketissa? Sama keksi, sama Kesko. Miksei mun bonus-kortit toimi myös Prismassa, samaa tavaraahan ne myy. Ajattele jos Lidl vielä kehtaisi myydä samojakin keksejä, sittenhän mun pitäisi vielä sielläkin tarkistaa. Tai voih, vihannesosasto.. kurkku ei olekaan saman hintainen ympäri vuoden?

Kyllä ihmiset tuntuvat valittavan mitä ihmeellisimmistä asioista. Kohta itketään että OLEDissa eri väriset telkkariohjelmat maksavat eri määrän katsella.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
849
On tuo lataushomma silti aika epäselvä (aloittelevalle) sähköautoilijalle. Tuo mitä @burmanm sanoi ei ole ihan vertailukelpoista, kun näissä se perushinta on kyllä selkeästi ilmoitettu joko hyllyn reunassa tai bensa-aseman tolpassa. Jokainen voi ihan itse sitten valita, käyttääkö jotain etukortteja, mutta perushinta on kyllä selvä, samoin maksutavat.

Eli ongelma ei ole, että voi MYÖS maksaa jollain omalla palveluntarjoajan apilla, vaan se, että perushintaa ja maksutapoja ei kerrota missään. Kuten ei sitäkään, mitkä palveluntarjoajat kelpaa mihinkin. Kyllähän kaiken selvittää joo, mutta nimenomaan satunnaiselle ja/tai aloittelevalle lataajalle ei ole helppoa.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
782
Varmaan kaikilla eurooppalaisilla sopimuksilla. Nopeasti katsottuna ainakin Ellin kanssa toimii myös Tallinnassa aika monta asemaa, hinnoitteluhan on tuon palvelun kanssa koko Euroopassa sama. Eiköhän Shellin Rechargella toimi samoin, Northesta ja vastaavista subscriptioneista en tiedä.



Eikö? Mielestäni viimeksi kun bensa-autoa ajelin, niin jopa jokaisella asemalla oli eri hinta, vaikka kaikki saattoivat olla Nesteitä. Saattoi vaihtua vieläpä kesken päivän useampaan kertaan tuo bensan hinta ja sitten vielä oli jostain syystä eri hinnat eri bensiinilaaduillekin. Pahimmillaan siellä oli vielä bonus-järjestelmä sen päälle sotkemassa.

Ajattele vielä kauhistuksella jos ostat sähköä pistorasiasta. Joudut maksamaan erikseen siirron, verot ja sitten vielä jonkun kautta sähköenergiasta. Mieti, se hinta voi vaihtua pörssisähköllä 24 kertaa vuorokaudessa ja sitä ei näe mistään kotoa minkä hintaista se on. Ei ole mitään näyttöä mikä kertoisi paljonko mun kahvin keitto juuri nyt maksaisi. Järkyttävää, miten mä voin elää.

Tai ruokakaupat. Minkä takia mun Domino-keksit maksaa Prismassa eri summan kuin Sale/Alepassa? Tai eri summan jokaisessa K-Marketissa, K-Supermarketissa ja K-Citymarketissa? Sama keksi, sama Kesko. Miksei mun bonus-kortit toimi myös Prismassa, samaa tavaraahan ne myy. Ajattele jos Lidl vielä kehtaisi myydä samojakin keksejä, sittenhän mun pitäisi vielä sielläkin tarkistaa. Tai voih, vihannesosasto.. kurkku ei olekaan saman hintainen ympäri vuoden?

Kyllä ihmiset tuntuvat valittavan mitä ihmeellisimmistä asioista. Kohta itketään että OLEDissa eri väriset telkkariohjelmat maksavat eri määrän katsella.
Minkähän takia muuten latausasemilla ei ole tolppaa mistä näkis lataussähkön senhetkisen hinnan?
Ja juu ei, ei kiinnosta räplätä "äly"puhelinta.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 539
Minkähän takia muuten latausasemilla ei ole tolppaa mistä näkis lataussähkön senhetkisen hinnan?
Ja juu ei, ei kiinnosta räplätä "äly"puhelinta.
No jos se ei mitään maksaisi niin varmaan olisi. Kuitenkin kun yritykset haluavat maksimoida tulonsa ja säilyttää kilpailukykynsä niin joudutaan tekemään sitten tämmöisiä ratkaisuja?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 315
Ei kiinnosta pätkääkään "palvelutarjoajat" ja niiden uniikit hinnat. Kun menen huoltoasemalle ostamaan bensaa moottoripyörään ostan sitä rahalla ja hinta näkyy tolpassa. Autoa lataan vain duopolin vehkeistä kun niiden käyttäjäkokemus on tällä hetkellä vähiten paska.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 294
Sinänsä hinnan tosiaan joutuu aika lailla varmistelemaan aika monessa paikassa. Mielestäni tuohon voisi ottaa edes sen perusvaatimuksen, eli vähintään se kallein hinta pitää kertoa. Jos kerran torimyyjilläkin pitää olla hinnat esillä, niin en ymmärrä miksi noissa pömpeleissä sen saa piilottaa. Itsekin kerran ladannut pluginia "järjettömällä" hinnalla kun sähkön hinnan lisäksi kerättiin vielä tuntitaksa (ei siis mitään konkurssia vaativaa, mutta ärsyttävää).

Viimeksi kaksi päivää sitten olin Ikean pihalla enkä kyllä saanut selvää paljonko pömpelissä oleva sähkö olisi maksanut. Pankkikortilla siinä olisi voinut maksaa kyllä, mutta hintaa ei selvinnyt mistään (en ladannut kun peräkärryä en lähtenyt irroittamaan ja idea oli päästä äkkiä pois).

Virran tägillä ladannut myös yleensä helsinki-vantaalla kun vienyt/hakenut tuttavia ja sitäkään en ole hetkeen varmistanut mahtaako olla vielä ilmaista vai ei (parkkeeraus toki on sen verran kallista että latauksen takia ei kannata mennä, mutta toki samalla sitten voi ladata jos asiaa kerran on). Voisivat vaikka sisään tullessa portilla kertoa latauksen hinnan jos eivät sitä halua jokaiseen 350 kpl pömpeliin kirjoittaa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ei kiinnosta pätkääkään "palvelutarjoajat" ja niiden uniikit hinnat. Kun menen huoltoasemalle ostamaan bensaa moottoripyörään ostan sitä rahalla ja hinta näkyy tolpassa. Autoa lataan vain duopolin vehkeistä kun niiden käyttäjäkokemus on tällä hetkellä vähiten paska.
Ei varmastikaan myöskään puhelimien palveluntarjoajat, koska hintahan voi muuttua niissäkin. Vaikka käytät samaa puhelinta ja saman puhelun soitat, vieläpä saman tornin kautta. Tai kuten sanottua, se sähkösopimus - sekin on pelkkiä palveluntarjoajia, jotka eivät edes itse tuota sähköä. Eli kun lataat kännykkäsi, niin hinta vaihtelee palveluntarjoajan ja mahdollisen pörssisähkön hinnan mukaan. Tai kellonajan. Tai tai ..

Kun menen bensa-asemalle, niin bensa-aseman ilmoittama hinta ei välttämättä ole se mitä maksan. Ainakaan ABC-asemilla se ei perinteisesti ollut, vaan siitä otettiin pois vielä prosentit jotka määräytyivät muun bonuksen mukaan. Neste-appilla ostaessa bensan hinta ei ollut myöskään se.

Eikä aikoinaan kun oli vielä Neste-kortit joilla maksettiin (2000-luvun alussa), niin silloinkaan ollut asemalla kerrottu hinta oikea. Vaan siitä otettiin kortin tyypin mukaan vielä sitten oma summansa pois. Mutta ei kaikilla Neste-asemilla, automaatti Neste-asemilla ei saanut aina - mutta sitä ei lukenut pömpelissä.

Minkähän takia muuten latausasemilla ei ole tolppaa mistä näkis lataussähkön senhetkisen hinnan?
Koska latausaseman ylläpitäjä ei ole kuluttajan kanssa tekemisissä. Eikä lataussähkön hinta ole joka pömpelillä sama, koska maksat nopeudesta. Paitsi tietysti esim. Teslalla, mutta siellä taas hinta näkyy jos näkyy autossa itsessään (itselläni ei ole ikinä näkynyt, mutta osalla näkyy - mutta tämä on vain perinteistä Teslaa).

Ja kun tässä nyt oil kyse Rechargesta, niin Recharge ei myy sinulle sähköä, vaan Recharge myy operaattoreille sähköä. Aivan kuten nettiliittymäsi valokuitua voidaan myydä toisen osapuolen toimesta itse operaattorille joka veloittaa sinua. Tai kännykkämaston rakentaja vuokraa sitä operaattoreille, tai pelkästään vuokraa kännykkämastossa olevien laitteiden (kuten DNA / Telia yhteisverkot) käyttöä operaattoreille, jotka veloittavat sinua eri sopimuksien mukaan eri hinnoilla.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
386
Kun menen bensa-asemalle, niin bensa-aseman ilmoittama hinta ei välttämättä ole se mitä maksan. Ainakaan ABC-asemilla se ei perinteisesti ollut, vaan siitä otettiin pois vielä prosentit jotka määräytyivät muun bonuksen mukaan. Neste-appilla ostaessa bensan hinta ei ollut myöskään se.

Eikä aikoinaan kun oli vielä Neste-kortit joilla maksettiin (2000-luvun alussa), niin silloinkaan ollut asemalla kerrottu hinta oikea. Vaan siitä otettiin kortin tyypin mukaan vielä sitten oma summansa pois. Mutta ei kaikilla Neste-asemilla, automaatti Neste-asemilla ei saanut aina - mutta sitä ei lukenut pömpelissä.
No eihän tämä vertaudu millään tavalla. Jokaiselta polttoainetta myyvältä asemalta joka tapauksessa kuka tahansa saa aina ostettua sillä hinnalla polttoainetta mikä siinä mittarilla näkyy. Ja se hinta näkyy aina, se on se maksimi. Alennukset on eri asia, ja sama pätee ruokakaupassa. Se tikkukaramelli maksaa maksimissaan sen markan, ellet vinguta ykkösbonusta tai muuta alennuskuponkia. Toki ymmärrän että pömpelin omistaja on eri asia kuin palveluntarjoaja, enkä siihen kommentoi, mutta se ei tuota bonusalennusanalogiaa kyllä mitenkään tee oikeaksi. Ongelmanahan on se, että mitään hintaa et siinä latauspömpelillä näe. Moni on tässä sanonutkin, että olisi edes se maksimihinta näkyvissä, ja alennukset sitten tietyillä tageilla ja muilla jäsenyyksillä -- niinhän se menee polttoaineenkin kanssa. Kuitenkin _jokaisella_ huoltoasemalla se polttoaineen perushinta on aina näkyvissä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 763
Tassa videossa selitetaan miksi kanta-asiakas jasenyydet ovat todella tarkeita lentoyhtioille

Naen etta naiden latausasemien tagi ja kannykka touhut ovat suoraan sidonnaisia naihin lentoyhtioiden kanta-asiakas touhuihin. Kukaan ei tee viela voittoa sahkonmyynnilla vaan tarkeampaa on saada kanta-asiakkaita.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
No eihän tämä vertaudu millään tavalla. Jokaiselta polttoainetta myyvältä asemalta joka tapauksessa kuka tahansa saa aina ostettua sillä hinnalla polttoainetta mikä siinä mittarilla näkyy.
Selvä, kävele useimpiin tukkukauppoihin. Et saa ostettua, etkä saa edes hintaa mistään. Tai aja Nesteen D-asemalle tankkaamaan autosi (vai ovatko nykyisin Neste Truck+ nimellä). Niiltä saa dieseliä, mutta valitettavasti saatat kokea sen hintapömpelin etsimisen hankalaksi. Tai sen luottokortilla maksamisen..

Moni on tässä sanonutkin, että olisi edes se maksimihinta näkyvissä, ja alennukset sitten tietyillä tageilla ja muilla jäsenyyksillä -- niinhän se menee polttoaineenkin kanssa. Kuitenkin _jokaisella_ huoltoasemalla se polttoaineen perushinta on aina näkyvissä.
Kenen maksimihinta? Rechargen pömpeleistä esim. suurin osa ei ole suoraan kuluttajalle maksettavana (liekö yksikään pikalataus ilman operaattoria), et ole kuluttajana nimittäin asiakas Rechargelle. Recharge myy eri operaattoreille palveluna tuota ja laskuttaa heitä, sinun operaattorisi laskuttaa sinua. Se, että siinä lukee "Recharge" tarkoittaa yhtä paljon kuin Stockmannilla lukee hississä "Kone", et sinä asiakas Koneelle ole.

Oletko valittanut operaattorillesi? Jos ostit Fortumilta sen palvelun, niin valita Fortumille (tosin Fortumin softassa se hinta kyllä näkyy jonka takia tuskin pömpeliä tuovat). Näin on melkein joka pömpelin kohdalla, ne on vain vuokrattu kolmannelta osapuolelta joka ei myy suoraan asiakkaalle sähköä.

Aivan kuten suurin osa sähköyhtiöistä ei myy suoraan itse tuottamaansa sähköä, vaan se myydään kolmannen osapuolen kautta (oli se sitten vaikka Fortum Sähkönmyynti Oy). Sama sähkö saa eri hinnan, vaikka kaikki tulisi samasta voimalaitospömpelistä.

Mikä on muuten maksimihinta? Onko se kWh hinta vai minuuttihinta? Kumpi on kalliimpi? Minkä hinnan ilmoittaisivat?

Tassa videossa selitetaan miksi kanta-asiakas jasenyydet ovat todella tarkeita lentoyhtioille
Liittyy toinenkin ongelma, veloittaminen appin kautta isompana klönttinä on halvempaa yhtiöille. Ei tarvitse rakentaa joka pömpelille omaa luottokortin lukijaa (joka maksaa ja paljon), eikä tarvitse maksaa jokaisesta latauksesta transaktiomaksua.

Eli luottokorttiominaisuuden lisääminen jokaiseen pömpeliin nostaisi latauksen hintaa entisestään. Luultavasti niin paljon, ettei koko latauspistettä kannattaisi rakentaa.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
386
Selvä, kävele useimpiin tukkukauppoihin. Et saa ostettua, etkä saa edes hintaa mistään. Tai aja Nesteen D-asemalle tankkaamaan autosi (vai ovatko nykyisin Neste Truck+ nimellä). Niiltä saa dieseliä, mutta valitettavasti saatat kokea sen hintapömpelin etsimisen hankalaksi. Tai sen luottokortilla maksamisen..
Jeps, tukkukaupoistahan tässä olikin puhe, koska niissä kaikki kuluttaja-asiakkaat asioivat. Menee jo niin hohhoijaa-osastoon että eiköhän jää osaltani tähän.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 763
Eli luottokorttiominaisuuden lisääminen jokaiseen pömpeliin nostaisi latauksen hintaa entisestään. Luultavasti niin paljon, ettei koko latauspistettä kannattaisi rakentaa.
Niita on semmoisia lasten huvituskoneita jotka maksavat euron ja niihinkin on saatu lahimaksut toteutettua.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Jeps, tukkukaupoistahan tässä olikin puhe, koska niissä kaikki kuluttaja-asiakkaat asioivat. Menee jo niin hohhoijaa-osastoon että eiköhän jää osaltani tähän.
Niin, no - ole lataamatta jos et ymmärrä. Mutta soittele puhelimella sitten ilman operaattoria kanssa, siellähän se torni on joka tapauksessa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Niita on semmoisia lasten huvituskoneita jotka maksavat euron ja niihinkin on saatu lahimaksut toteutettua.
En ole nähnyt moisia lasten huvituskoneita, mutta luottokorttien hinnastoista (myyjälle) tiedän kyllä. Ja jottei mene edes arvailuksi, niin se oli myös K-Latauksen johtajan (tai vastaavan) syy miksi niissä ei ole - eikä tule luottokortilla maksamista. Se ei ole taloudellisesti kannattavaa.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 205
ei ole - eikä tule luottokortilla maksamista. Se ei ole taloudellisesti kannattavaa.
Taitaa noita olla tulossa aika vahvasti ainakin pikalatureihin eikä se ole niissä taloudellisesti erityisen kannattamatonta verrattuna moneen muuhan asiaan, jotka voi maksaa kortilla. AC-puolella yhtälö on ehkä hankalampi, mutta sielläkin joku montaa pistettä palveleva terminaali olisi varmaan ihan mahdollinen.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Taitaa noita olla tulossa aika vahvasti ainakin pikalatureihin eikä se ole niissä taloudellisesti erityisen kannattamatonta verrattuna moneen muuhan asiaan, jotka voi maksaa kortilla. AC-puolella yhtälö on ehkä hankalampi, mutta sielläkin joku montaa pistettä palveleva terminaali olisi varmaan ihan mahdollinen.
Mikä operaattori on ilmoittanut niitä tulevan?
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
386
Niin, no - ole lataamatta jos et ymmärrä. Mutta soittele puhelimella sitten ilman operaattoria kanssa, siellähän se torni on joka tapauksessa.
Menee kyllä melkoiseksi tämä keskustelu. "Jos et ymmärrä" :D Jepjep. En mitenkään käsitä, ehei. Yritin älyttömiin analogioihin tarttua, ja sieltä lähdetään vetämään jotain operaattorivapaata soittelua kun vähän torppaan sitä miten tavan kansalainen ei tukussa asioi.

Edelleenkin tavallisella polttoaineasemalla ostetaan se menovesi kortilla, ja hinta nähdään suoraan taulusta. Ilman että alat veivaamaan tästä taas mystisiä analogioita johonkin, voidaan tässä kenties yhteen ääneen todeta, että nykyinen järjestelmä on käyttäjän näkökulmasta älytön ja varmasti karkoittaa lataajia -- kuten tässäkin ketjussa on moni keskustelija todennut. Ja täällä liikkuu kuitenkin suhteellisen valveutuneita sähköautoilijoita. Vai jatketaanko operaattorimallia niin, että alatko jokaisen maston kohdalla miettimään onkohan se oman operaattorini, että voinko soittaa nyt puhelun? Niin, asiat on hoidettu asiakkaan näkökulmasta niin, että hinta tiedetään etukäteen, eikä tarvitse pohtia ollaanko nyt kilpailijan mastossa. Puhelin toimii -- se riittää käyttäjälle.

Ehkä olisi aika palveluntarjoajien pohtia toisenlaista lähestymistapaa. Kyllä kyllä, polttoaine on eri asia, sitä laitetaan säiliöt täyteen, sähkö tulee rasiasta. Se taas ei käyttäjää kiinnosta, koska käyttäjä haluaa ladata autonsa mahdollisimman kätevästi, samalla tietäen siihen menevän rahallisen panostuksen ilman että sitä tarvitsee selvitellä verkkosivuilta tai sovelluksista. Se, miksi näin pitää tehdä, ei kumoa sitä tosiasiaa että käytäntö on käyttäjän näkökulmasta aivan liian hankalasti toteutettu.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 205
Mikä operaattori on ilmoittanut niitä tulevan?
En muista että yksikään Suomessa, paitsi Recharge testaa tuota Tammiston mäkkärillä. Sähköautomiesten eMove-messujakson perusteella noita ainakin alkaa olla hyvin saatavilla laitetoimittajien puolelta...tuskin olisivat vaivautuneet tekemään, jos kysyntää ei olisi yhtään. Toki tuo on tainnut olla alusta asti optio esim. Kempowerilla eli ABC on ihan tietoisesti jättänyt tuon pois.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Edelleenkin tavallisella polttoaineasemalla ostetaan se menovesi kortilla, ja hinta nähdään suoraan taulusta. Ilman että alat veivaamaan tästä taas mystisiä analogioita johonkin, voidaan tässä kenties yhteen ääneen todeta, että nykyinen järjestelmä on käyttäjän näkökulmasta älytön ja varmasti karkoittaa lataajia -- kuten tässäkin ketjussa on moni keskustelija todennut. Ja täällä liikkuu kuitenkin suhteellisen valveutuneita sähköautoilijoita. Vai jatketaanko operaattorimallia niin, että alatko jokaisen maston kohdalla miettimään onkohan se oman operaattorini, että voinko soittaa nyt puhelun? Niin, asiat on hoidettu asiakkaan näkökulmasta niin, että hinta tiedetään etukäteen, eikä tarvitse pohtia ollaanko nyt kilpailijan mastossa. Puhelin toimii -- se riittää käyttäjälle.
Nykyisin asiakkaat (ainakin itse käytin lopussa) on yritetty totuttaa myös appin kautta maksamiseen myös bensa-asemalla. Se lienee sielläkin todellisuutta ja tulevaisuutta, eikä pelkkä korttimaksaminen enää. Sähkön ostaminen on lähempänä teleoperaattorin käyttöä kuin bensan tai porkkanan ostamista.

Seuraava step on kuitenkin lataamisessa myös operaattorin käyttö, joka toimii suoraan auton tunnistamisessa ja laskutuksessa. Eli Plug and Charge (kuten Teslalla on), tällöin auto vain pömpeliin kiinni ja lataus lähtee suoraan. Ei siinä enää silloin luottokorttia haluta käyttää, sehän olisi täysin turha ja hidastava kohta. Sovit vain keneltä ostat sähkösi, kuten sähkösopimus ja alat lataamaan.

En ymmärrä miksi pitäisi nykyinen vanha ja hankala tapa bensa-asemalla ottaa mukaan. Itse ainakin inhosin tuota luottokortti maksamista, joutui näppäilemään niitä hitaita pömpeleitä, likaiset näppäimet, korttien kopiointeja, hidasti tankkausta ja oli muutenkin todella ikävää. Siinä mielessä jo Nesteen ottama app (joka toimii kuten nyt auton latauksessa jos tarvii appia) oli mielestäni huomattava parannus. Enkä mitenkään jaksa uskoa että palattaisiin vanhaan, ei sinne varmaankaan seteliautomaattejakaan tule - vaikka jotkut niitäkin ihan varmasti haluaisivat.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 763
En ole nähnyt moisia lasten huvituskoneita, mutta luottokorttien hinnastoista (myyjälle) tiedän kyllä. Ja jottei mene edes arvailuksi, niin se oli myös K-Latauksen johtajan (tai vastaavan) syy miksi niissä ei ole - eikä tule luottokortilla maksamista. Se ei ole taloudellisesti kannattavaa.
Ei ne nyt niin kalliita ole. Jos edes jonkin verta on kauppaa niin se kulu jaa kaytannossa alle 2%.
Ja ei kai nyt K-latauksen mies nyt halua sanoa etta halutaa sitoa ihmisia kiinni ketjuihin.

Alle 1% paasee iso tekija.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
386
Nykyisin asiakkaat (ainakin itse käytin lopussa) on yritetty totuttaa myös appin kautta maksamiseen myös bensa-asemalla. Se lienee sielläkin todellisuutta ja tulevaisuutta, eikä pelkkä korttimaksaminen enää. Sähkön ostaminen on lähempänä teleoperaattorin käyttöä kuin bensan tai porkkanan ostamista.

Seuraava step on kuitenkin lataamisessa myös operaattorin käyttö, joka toimii suoraan auton tunnistamisessa ja laskutuksessa. Eli Plug and Charge (kuten Teslalla on), tällöin auto vain pömpeliin kiinni ja lataus lähtee suoraan. Ei siinä enää silloin luottokorttia haluta käyttää, sehän olisi täysin turha ja hidastava kohta. Sovit vain keneltä ostat sähkösi, kuten sähkösopimus ja alat lataamaan.

En ymmärrä miksi pitäisi nykyinen vanha ja hankala tapa bensa-asemalla ottaa mukaan. Itse ainakin inhosin tuota luottokortti maksamista, joutui näppäilemään niitä hitaita pömpeleitä, likaiset näppäimet, korttien kopiointeja, hidasti tankkausta ja oli muutenkin todella ikävää. Siinä mielessä jo Nesteen ottama app (joka toimii kuten nyt auton latauksessa jos tarvii appia) oli mielestäni huomattava parannus. Enkä mitenkään jaksa uskoa että palattaisiin vanhaan, ei sinne varmaankaan seteliautomaattejakaan tule - vaikka jotkut niitäkin ihan varmasti haluaisivat.
Käyttäjäystävällisyys, sehän se sana on. Kuten kirjoitit, Plug and Charge olisi kaikista paras tapa saada auto ladattua. Itse en ole "kaikki samanlaiseksi kuin ennen!" -kääpä, vaan kannatan palvelumuotoilua, jolloin palvelut uudistetaan juurikin käyttäjäystävällisiksi ja mahdollisimman kätevästi toimiviksi. Korttimaksaminen toki nykyisellään on helppoa ja kätevää, ja kuten sanoit, on niitä sovelluksilla maksamisiakin käytössä. Kunhan saadaan järjestelmiä hiottua sellaisiksi että niitä on vaivatonta käyttää ilman arpomista, ollaan oikealla reitillä. Haaste näissä asioissa tulee odottamattomissa tilanteissa -- olet vieraassa maassa, olet kaupungissa jossa ei ole oman operaattorin pömpeliä, ajat jonkun toisen autolla, tai muuta vastaavaa, eikä käytössä ole tageja tai sovelluksia. Luottokortilla maksaminen on niissä tapauksissa ehdottoman varmaa ja helppoa, mutta toki ymmärrän miksi siitä kaikki eivät pidä.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 294
Tuo tagin käyttö (sähkön latauksessa) on hivenen helpompi (vain yksi liike, näytä tagi) kuin lähimaksu pankkikortilla, mutta molemmat selvästi mukavampia kuin esim. Nesteen sovellus joka vaatii ainakin itsellä aina sen autentikaation pankin sovelluksella. En sitten tiedä käytänkö liian harvoin, mutta tuon takia en nykyään käytä koskaan sovellusta kun siinä on selvästi enemmän askelia ennen kuin bensaa saa tankkiin (verrattuna pankkikortin lähilukuun).
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 350
Viestejä
4 303 085
Jäsenet
71 832
Uusin jäsen
marita mäkelä

Hinta.fi

Ylös Bottom