Yleistä keskustelua sähköautoista

Miksi VW on pilannut hyvän softan navigaattorin hakutoiminnon heikkoudella. Jos haluat ladata Neste MY latauksella, niin et saa haettua ko. latureita karttakuvaan, josta valitset sopivimman, vaan navi näyttää kaikki laturit luettelona, josta pitää joko arpoa, tietää tai katsoa puhelimella mikä olisi se oikea kaikista vaihtoehtoista. En kyllä vieläkään tiedä miksi fontti pitää olla niin iso kuin näissä on.
Onko tää just se perusnavi vai erikseen kaupasta ladattava Charging Map? Cuprassa saa tuon jälkimmäisen ja se toimii ainakin "oikein" tuossa suhteessa.
 
Onko tää just se perusnavi vai erikseen kaupasta ladattava Charging Map? Cuprassa saa tuon jälkimmäisen ja se toimii ainakin "oikein" tuossa suhteessa.
Tässä voinee myös olla kyseessä eri volkkarin softaversio :think: En nyt äkkiseltään kokenut 5.x versiolla navia hankalaksi, mutta toisaalta en ole hakenut kuin tuntemiania asemia eli sinällään listamuoto ei olisi ollut ongelma. Suurin typeryys navissa on kyllä kahden käyttäjän paikkatietojen sotkeminen. Volkkari uskollisesti näyttää yhtä ja samaa työpaikkaa tai muuta aiemmin vierailtua kohdetta riippumatta siitä kumman profiili on kyseessä.
 
Suurin typeryys navissa on kyllä kahden käyttäjän paikkatietojen sotkeminen. Volkkari uskollisesti näyttää yhtä ja samaa työpaikkaa tai muuta aiemmin vierailtua kohdetta riippumatta siitä kumman profiili on kyseessä.
Oi kyllä. Tämän vuoksi käytän vain yhtä profiilia suosiolla. On se kumma ja muuta ettei tätä saada vuosien jälkeen toimimaan satavarmasti.
 
Oi kyllä. Tämän vuoksi käytän vain yhtä profiilia suosiolla. On se kumma ja muuta ettei tätä saada vuosien jälkeen toimimaan satavarmasti.
Muuten tuo kahden käyttäjän ratkaisu kyllä toimii ihan siedettävästi. Molemmat jos on autossa, niin vähän 1x2 kumman puhelimen se siihen arpoo kiinni. Profiilin penkkiasetukset elää myös satunnaisesti omaa elämäänsä, mutta onneksi penkin nappeihin koodatut pysyy muistissa luotettavasti. Valaistuja penkin asetusnappeja vähän kaipaisi, pimeässä pitää aina käsikopelolla mennä oikealle napille. (Ollaan säädetty siten, että kummankaan ei tarvitse säätää peilejä eli penkki liikkuu käyttäjien välillä. Ei toivoakaan päästä sisälle autoon, jos on väärässä asennossa.)
 
Onko tää just se perusnavi vai erikseen kaupasta ladattava Charging Map? Cuprassa saa tuon jälkimmäisen ja se toimii ainakin "oikein" tuossa suhteessa.
Katsoin videon miten Charging Map toimii ja näyttää sisältävän ominaisuudet jotka uudessa -25 mallin Enyaqissa siinä heti vakiolayotilla navissa. Ongelma on, että halutessaan käyttää Neste MY tai ST1-latureita, niin auto ei osaa näyttää karttakuvassa laturien sijainteja, vain luettelomuodossa. Näyttää toki kartalla kaikki operaattorit kyseisellä alueella, rajaus mahdollista: laturitehon, varausasteen, powerpassin ja Ionityn osalta.

Muutenhan reititys toimii hyvin ja yksinkertaisilla matkoilla onnistuu reitittää A-B, jonka jälkeen laturin voi vaihtaa kätevästi softalla haluamakseen lähialueen laturiksi.

Kaikkineensa tuo uusi -25 mallin android-pohjainen softa VAGilla toimii hyvin, vaikka ruudunpäivitys ja prossun nopeus ei yllä uusien puhelien ja parhaiden autosoftien tasolle.
 
Muuten tuo kahden käyttäjän ratkaisu kyllä toimii ihan siedettävästi. Molemmat jos on autossa, niin vähän 1x2 kumman puhelimen se siihen arpoo kiinni. Profiilin penkkiasetukset elää myös satunnaisesti omaa elämäänsä, mutta onneksi penkin nappeihin koodatut pysyy muistissa luotettavasti. Valaistuja penkin asetusnappeja vähän kaipaisi, pimeässä pitää aina käsikopelolla mennä oikealle napille. (Ollaan säädetty siten, että kummankaan ei tarvitse säätää peilejä eli penkki liikkuu käyttäjien välillä. Ei toivoakaan päästä sisälle autoon, jos on väärässä asennossa.)
Eikö profiilia voi vaihtaa käsin, jos se ottaa väärän automaattisesti? Ja onpa erikoista, ettei noita muistipaikkojen nappeja ole valaistu. Vähän samaa luokkaa kuin ekoissa id sarjan autoissa, joissa äänenvoimakkuus ja lämppärinapit oli pimeänä. Kukapa niitä pimeällä haluaisi säätää.

Eikö muistipaikkoihin tallennu penkin säätöjen lisäksi peilit? Me ajetaan yhdellä profiililla, mutta asetukset on noiden nappien takana. Peilitkin säätyy niiden mukana, niin kokonaista profiilia ei ole jaksettu tehdä, kun minä kuitenkin ajan lähes aina ja puoliso vain satunnaisesti.
 
Katsoin videon miten Charging Map toimii ja näyttää sisältävän ominaisuudet jotka uudessa -25 mallin Enyaqissa siinä heti vakiolayotilla navissa. Ongelma on, että halutessaan käyttää Neste MY tai ST1-latureita, niin auto ei osaa näyttää karttakuvassa laturien sijainteja, vain luettelomuodossa. Näyttää toki kartalla kaikki operaattorit kyseisellä alueella, rajaus mahdollista: laturitehon, varausasteen, powerpassin ja Ionityn osalta.

Muutenhan reititys toimii hyvin ja yksinkertaisilla matkoilla onnistuu reitittää A-B, jonka jälkeen laturin voi vaihtaa kätevästi softalla haluamakseen lähialueen laturiksi.

Kaikkineensa tuo uusi -25 mallin android-pohjainen softa VAGilla toimii hyvin, vaikka ruudunpäivitys ja prossun nopeus ei yllä uusien puhelien ja parhaiden autosoftien tasolle.
Siis haetko sitä miten saat matkan varrelle lisättyä sopivan pysähdyksen? Matkan kun ensin laittaa naviin, niin siihen saa sivupalkista sitten lisättyä:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/_kWXu4XGclI?si=pmI2W1ygdo7nEUj7&t=939


Vai haluatko suoraan pistää pelkästään laturille, jolloin sen voi kartasta rullata näkyviin. En tosin koskaan etsi tiettyä spesifiä laturia vaan katson laturin matkan varrelta sopivalta etäisyydeltä ja valitsen sitten siitä. Yleensä tuolla yllä olevalla tavalla.
 
Eikö profiilia voi vaihtaa käsin, jos se ottaa väärän automaattisesti? Ja onpa erikoista, ettei noita muistipaikkojen nappeja ole valaistu. Vähän samaa luokkaa kuin ekoissa id sarjan autoissa, joissa äänenvoimakkuus ja lämppärinapit oli pimeänä. Kukapa niitä pimeällä haluaisi säätää.

Eikö muistipaikkoihin tallennu penkin säätöjen lisäksi peilit? Me ajetaan yhdellä profiililla, mutta asetukset on noiden nappien takana. Peilitkin säätyy niiden mukana, niin kokonaista profiilia ei ole jaksettu tehdä, kun minä kuitenkin ajan lähes aina ja puoliso vain satunnaisesti.
Sivupeilit joo, peruutuspeili ei tietysti. Ja ratti. En nyt ymmärrä miten profiilin voi ottaa väärin, ei se sitä automaattisesti valitse. Se on aina viimeksi käytetty ja jos on toisen kuskin asetuksissa, niin mun on pakko siirtää ensin penkkiä että mahdun sisään. Toisinpäin ei tietysti ole ongelma hypätä autoon ja vaihtaa profiili, joka siirtää penkin (yleensä). Se on hieman typerää, että auto pitää ensin käynnistää profiilin valitsemiseksi, kun vaihda profiili-nappikin on aktiivisena (tuottaa "käynnistä auto" ilmoituksen :D). Carplay/AA sekaannus tulee vain, jos molemmat rekisteröidyt puhelimet ovat autossa. Meillä auto on niin paljon molempien käytössä, että profiilissa on järkeä. Saa näkymät sun muut mieleiseksi, ml. hud on/off.
 
Sivupeilit joo, peruutuspeili ei tietysti. Ja ratti. En nyt ymmärrä miten profiilin voi ottaa väärin, ei se sitä automaattisesti valitse. Se on aina viimeksi käytetty ja jos on toisen kuskin asetuksissa, niin mun on pakko siirtää ensin penkkiä että mahdun sisään. Toisinpäin ei tietysti ole ongelma hypätä autoon ja vaihtaa profiili, joka siirtää penkin (yleensä). Se on hieman typerää, että auto pitää ensin käynnistää profiilin valitsemiseksi, kun vaihda profiili-nappikin on aktiivisena (tuottaa "käynnistä auto" ilmoituksen :D). Carplay/AA sekaannus tulee vain, jos molemmat rekisteröidyt puhelimet ovat autossa. Meillä auto on niin paljon molempien käytössä, että profiilissa on järkeä. Saa näkymät sun muut mieleiseksi, ml. hud on/off.
Oletin tietysti, että kaikki autot toimii kuten oma, joka siis valitsee profiilin avaimen tai kännykän perusteella, kuka avaa lukituksen (tai oikeammin kuka avaa kuskin oven). Ilmeisesti siis kaikki autot ei toimi näin, siksi sekaannus väärän profiilin valinnasta. Nyt ymmärrän tuon sinun ongelmankin paremmin. Peruutuspeili eikä ratti ei toki tallennu sen enempää profiiliin kuin penkin muistipaikkoihinkaan, kun ne on käsikäyttöisiä. Ihme muuten, että peruutuspeili ei taida säätyä sähköisesti missään autossa, ei edes missään kalliissa Porschessa. Itse en ainakaan tiedä yhtäkään. Mikähän siinä syynä, kun kaikkea muuta latausluukusta lähtien sähköistetään?

Volkkari taitaa vaatia myös ajotilan muutokseen ensin auton käynnistyksen? Ainakin Tesla Björn sitä jossain videossaan ihmetteli. Piti omasta oikein kokeilla ja siinä ajotila kyllä vaihtuu iloisesti "valmiustilassakin" ollessa. Ja luonnollisesti profiilin voi myös vaihtaa ilman käynnistystä. Olisiko Volkkarilla sama softa polttomoottoriauton kanssa ja siinä on ajateltu 12V akun hyytyvän, jos profiilin vaihto ajelee penkkiä ees taas? Vähän kyllä erikoinen rajoitus silti, kun ei se penkin siirto nyt montaa wattituntia haukkaa edes siitä 12V akusta.
 
Oletin tietysti, että kaikki autot toimii kuten oma, joka siis valitsee profiilin avaimen tai kännykän perusteella, kuka avaa lukituksen (tai oikeammin kuka avaa kuskin oven). Ilmeisesti siis kaikki autot ei toimi näin, siksi sekaannus väärän profiilin valinnasta. Nyt ymmärrän tuon sinun ongelmankin paremmin. Peruutuspeili eikä ratti ei toki tallennu sen enempää profiiliin kuin penkin muistipaikkoihinkaan, kun ne on käsikäyttöisiä. Ihme muuten, että peruutuspeili ei taida säätyä sähköisesti missään autossa, ei edes missään kalliissa Porschessa. Itse en ainakaan tiedä yhtäkään. Mikähän siinä syynä, kun kaikkea muuta latausluukusta lähtien sähköistetään?

Volkkari taitaa vaatia myös ajotilan muutokseen ensin auton käynnistyksen? Ainakin Tesla Björn sitä jossain videossaan ihmetteli. Piti omasta oikein kokeilla ja siinä ajotila kyllä vaihtuu iloisesti "valmiustilassakin" ollessa. Ja luonnollisesti profiilin voi myös vaihtaa ilman käynnistystä. Olisiko Volkkarilla sama softa polttomoottoriauton kanssa ja siinä on ajateltu 12V akun hyytyvän, jos profiilin vaihto ajelee penkkiä ees taas? Vähän kyllä erikoinen rajoitus silti, kun ei se penkin siirto nyt montaa wattituntia haukkaa edes siitä 12V akusta.
Bemarissa apukuskin ovesta kun hyppää sisään, niin nappaa profiiilin myös. Vaimo usein hyppää ennen mua autoon ja auto siis on vaimon profiilissa, sitte kun istun kuskin penkille, niin sitten auto tajuaa vaihtaa mun profiiliin.

Ja penkkihän siirtyy pois tieltä aina kun autosta poistuu (toki tämän saa ruksittua poiskin).
 
Bemarissa apukuskin ovesta kun hyppää sisään, niin nappaa profiiilin myös. Vaimo usein hyppää ennen mua autoon ja auto siis on vaimon profiilissa, sitte kun istun kuskin penkille, niin sitten auto tajuaa vaihtaa mun profiiliin.

Ja penkkihän siirtyy pois tieltä aina kun autosta poistuu (toki tämän saa ruksittua poiskin).
Voi olla joo, että profiili vaihtuu vasta sisään mennessä eikä oveen tarttuessa. Automaattisesti kuitenkin.

Itse en halua penkin siirtyvän, kun molemmat kuskit on sen verran notkeita, ettei tilanpuute ole ongelma ja takapenkillä voi olla joku tai jotain, jota ei halua litistää suotta aina kun kuskinoven avaa. Tuossa i4:ssä kun on melko pieni tuo takajalkatila muutenkin.
 
Ja penkkihän siirtyy pois tieltä aina kun autosta poistuu (toki tämän saa ruksittua poiskin).
Siirtyy se penkki volkkarissakin, mutta ei riittävästi kun asetuksissa on huomattava ero. Kesäkuteissa varmaan vois kokeilla änkeä toisen käyttäjän penkkiasetuksiin, mutta talvitakin kanssa ei sitten millään. Ioniq 5:ssa on huomattavasti pidempi siirtymä. Mutta jo kuten totesin, suurin ongelma asiassa on se napin valaistuksen puute (feat. pimeä piha).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 774
Viestejä
5 049 719
Jäsenet
80 956
Uusin jäsen
tonijns

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom