Nyt alkoi jo naurattamaan. Käytät siis oikeasti jatkuvasti vaivaa siihen, että pääset ajamaan efektiivisesti 60% kokoisella akulla (20-80%), jotta voisit sitten muutamana kertana vuodessa nauttia pikalaturilla siitä, että sun akun SoH on teoreettisesti vähän parempi kuin normaalisti käytetyssä autossa? Ei tuo nyt ihan kaikkein hyödyllisimmältä puuhalta kuulosta. Varsinkin, jos tämän yhdistää oletukseesi siitä, että 97% matkoista ajetaan alle 50% syksillä. Tämähän suoraan kusee vajaata akkua käyttävien muroihin, koska SoHin heikkeneminen alkaa näkyä niillä ensin
Kuten sanoin, mielestäni se muutama sekunti joka menee töpselin nostamiseen seinästä autoon tai takaisin ei käytännössä ole "vaiva".
Paljon mukavampaa on se, että 99% ajasta auton latausta ei tarvitse miettiä pätkän vertaa, joka aamu on se +250 km kantamaa tarjolla ja atk hoitaa elektronit yön aikana halvalla akkuun.
Huolehtimalla akun kunnosta pääsen tuolla tarvittaessa maksimit täyteen ladattuna ja minun ei tarvitse edes pysähtyä pikalataamaan. Jos taas toimin akkua heikentävällä tavalla, niin parhaassa tapauksessa maksimikantama lyhenee ja pahimmassa tapauksessa akku hajoaa ennen aikojaan.
Miksi helvetissä mä vaivautuisin lataamaan jatkuvasti jollain 20% määrällä? Onko tämä jotain pikkuakkuisen auton juttuja, kun muuten ei saisi pörssisähköä kunnolla hyödynnettyä? 80 kWh akulla ajelee sen viikon-pari tarpeesta ja vuodenajasta riippuen, jolloin sen voi iskeä laturiin sitten kun huvittaa ja sähkö on sopivan hintaista. Yleensä se jossain 10-50% välillä menee laturiin.
Ei kiinnosta miettiä auton latailua sähkön hinnan mukaan, kun laturi voi hoitaa sen minun puolesta. Pörssisähkön hinta jotain parin sentin luokkaa tältäkin kuulta, eli ihan hyvin tuntuu toimivan.
Meillekin tuo 58 kWh riittäisi vaikka koko viikon arkiajoihin yhdellä latauksella, mutta on vaan helpompaa tökätä auto tullessa töpseliin ja olla miettimättä latauksia tai kantamia.
Ainakaan meillä ei tule kyllä tuota 80% kantamaa pidempiä yllätysreissuja, joten (kuten mainittu) niitä yksittäistapauksia varten tulee sitten edellisiltana täpättyä tarvittaessa lisää prosentteja peliin esim. auton äpistä.
Uskomatonta, miten joillakin jaksaa riittää mielenkiintoa nillittää siitä, miten joku hänelle tuntematon foorumikirjoittelija oman autonsa akkua lataa

Jos tykkää rassata akkuaan 40-60 % välillä, niin sitä voi harrastaa ihan vapaasti omalla autollaan.
Ja jos nyt oikeasti kiinnostaa, niin minä rassaan oman autoni akkua 40-100 % välillä. Syystä että 40 % riittää omalta osalta siihen, että jos tulee yllättävä lähtö, niin sillä pääsen sinne minne tarvitsee.
Syytön minä siihen olen, että sinä kirjoittelet mitä sattuu.
Tuohan kuulostaa ihan toimivalta ratkaisulta, jos 100% latailun mahdollinen kapasiteettimenetys ei kiinnosta.
Tässähän käsittääkseni juuri puhuttiin siitä, että onko tuosta haittaa akustolle ja ainakin autovalmistajien suositusten & usean akkualan lähteen mukaan on.
Kuinka paljon on sitten se vaikea kysymys, mutta itseäni ei kiinnosta kokeilla auton hintaisella akulla. Joten auto illalla kotiin tullessa töpseliin ja aamulla saa taas rällätä niin paljon kun sielu sietää
(80% sallii
).