Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei nuo 3 tai Y mitään hiljaisia ole. Tietty voi ne hiljaisempia olla kuin se sun nykyinen. Mutta niin on moni muu polttomoottoriautokin.
Tuleva sähkäri on itselle hiljaisempi, miellyttävämpi ja taloudellisesti edullisempi käyttää. Eipä siinä muita perusteluja tarvitse olla.
 
huoltokulua säästyy toistaiseksi 600-700 euroa vuodessa(+mahdolliset korjausten hinnat)
Mitä hemmetin autoa huoletaan tuolla summalla vuodessa ?

Käyttökuluissa säästyy vuodessa reilusti yli 2000 euroa tai ehkä 3000 tai enemmänkin, jos vanhasta olisi pitänyt jotain korjata.
.. jos olis pitänyt korjata.....
Uudessa on vielä takuu.
vertaa toki uuteen polttikseen, siinäkin on takuu.
On hieman tyhmää verrata vanhaa autoa johonkin uuteen sähkikseen.

Entäpä se hankintahinta ? kaunko kuoletat käyttökuluilla hankintahintaa ?


Mutta ymmärrän, on kiva perustella itselleen sähkärin hankintaa milloin milläkin syyllä. Näin minäkin tein :)
 
Helpommalla pääsee kun ostaa sellaisen auton minkä haluaa, eikä yritä perustella sitä itselleen millään :D Minä en ole edes laskenut sähköauton käyttökuluja, kun ei ne kiinnosta. Lataan kun tarvitsee ja kerran kuussa maksan sähkölaskun. Toiset taas laskee kulut exceliin sentin tarkkuudella. Monesti olen miettinyt, että mitä ne tuolla informaatiolla oikein tekevät.
 
vertaa toki uuteen polttikseen, siinäkin on takuu.
On hieman tyhmää verrata vanhaa autoa johonkin uuteen sähkikseen.

Entäpä se hankintahinta ? kaunko kuoletat käyttökuluilla hankintahintaa ?
Ei kuoletu koskaan, polttis on kalliimpi ostaa ja kalliimpi ylläpitää. :smoke:
 
Tuo sähkäreiden parempi ajomukavuus, tarkoittaa se sitten mitä tahansa, on hieman liioiteltua. Autoja nekin ovat, hyvine ja huonoine ominaisuuksineen.

Taloudellisuuskin on hieman kyseenalaista. Saa tahkota aika paljon että korkeampi hankintahinta ja latausinfra on kompensoitu.
Kun tällaista kirjoittaa sähköautokeskusteluun, niin rapalaa siinä uitetaan ja minä tartuin syöttiin.

Minusta polttomoottoriautossa ei ole yhtään hyvää ajomukavuuteen tai käyttöön liittyvää puolta suhteessa sähköautoon (paitsi se yksi). Nyt siis vertaillaan voimalinjoja, ei esim. premium polttista bulkkisähkäriin. Niin ja vertaillaan normaalissa liikenteessä ajoa eikä ratatouhuja.

Toimintamatka ja sen lisääminen on ainoa sähkärin ilmeinen ajomukavuuteen vaikuttava heikkous vs. polttis, varsinkin vedettävän kuorman kanssa. Niin lämmitys, kiihtyvyys, päästöttömyys, energiatehokkuus, taloudellisuus, äänettömyys hitaassa ajossa, tekniikan yksinkertaisuus ja toimintamatkan lisääminen kotona ovat selkeitä etuja. Lisäksi ei tarvitse kikkailla start-stop-ominaisuuksien kanssa ja yhden polkimen ajo on joissain sähkärissä mahdollista. Taukolämmitys/jäähdytys on myös ajomukavuuteen rinnastettavia asioita.

Taloudellisuus. Jos ostetaan nyt uusi 50k sähkäri ja uusi 50k polttis, niin mikä on molempien arvo samoilla kilsoilla viiden vuoden päästä? Veikkaan, että ero ei tulevaisuudessa ole enää kovinkaan iso ja varmasti pienempi mitä vuosikymmenen alun sekopäisinä vuosina, jolloin käytetyt sähkärit olivat uusia kalliimpia. Latausinfra alkaa olemaan hyvässä mallissa, sähkärit kehittyneet mukavasti ja hinnatkin maltillisempia tai samalla rahalla saa enemmän. Mitä enemmän ajaa, niin aika nopeasti halvemmilla käyttövoimakustannuksilla kompensoi latausinfran.
 
Polttis/sähkis vääntö on suht turhaa. Oikeastaan keskimäärin sen mitä sähkö tuo, on tuonne hinnaston alapäähän. Siellä kun se moottorin hallinta, ajon helppous ja vääntö on polttiksilla aika huonoa keskimäärin. Siihen kun lisää sähköä niin se tekee ajosta sujuvampaa ja tasaisempaa. On se sitten kokonaan tai osittain.

Välttämättä tuonne ylempään hintaluokkaan mitään näistä ei suoraan peilaudu, koska siellä on hienosäädetty sitä autoa ihan toisella tavalla.

Siksikin sähkikset ovat kivoja, kun ne keskimäärin tekevät siitä ajokäyttäytymisestä parempaa siinä tavan arjessa. Sitten kun nopeus nousee ja etäisyydet kasvavat (tai vaikka tarpeita ok maastokyvylle) tilanne voi olla eri.
 
Mitä hemmetin autoa huoletaan tuolla summalla vuodessa ?


.. jos olis pitänyt korjata.....

vertaa toki uuteen polttikseen, siinäkin on takuu.
On hieman tyhmää verrata vanhaa autoa johonkin uuteen sähkikseen.

Entäpä se hankintahinta ? kaunko kuoletat käyttökuluilla hankintahintaa ?


Mutta ymmärrän, on kiva perustella itselleen sähkärin hankintaa milloin milläkin syyllä. Näin minäkin tein :)
Mersua huollettiin tuolla hinnalla, joskus meni enemmänkin myös ihan normihuoltoihin. Riippui mitä ohjelmaan kuului. Aika vähillä korjauksilla onneksi itse vielä selvisin, kun vaihdoin ajoissa. Sen ehdin kuitenkin huomata, että premiumin kanssa ei kannata vanheta yhdessä.

Hiukan lystiä, kun yleensä pohditaan, ettei sähköautoon kannata koskaan vaihtaa, koska se tulee kalliimmaksi kuin vanha tonnin pommi.

Usein ihmiset kuitenkin tahtovat vaihtaa joskus autojaan, kuka mistäkin syystä.

Minä nyt laskin tasan oman tilanteeni, eikä vanhakaan ollut mikään tonnin pommi. Tuo vertailuni ei ollutkaan varsinaisesti sähköautospesifi. Ihan sama logiikka pätee voimalinjasta riippumatta. Uudessa autossa iso arvonalenema mutta pienet huolto ja korjauskulut vanhaan autoon verrattuna. Noiden summa ei hirveästi heitä, ellei pysty korjaamaan itse sitä tonnin pommiaan.

Auton olin joka tapauksessa vaihtamassa, ja oma vaihtoehtoni oli vaihtaa se Mersu uuteen samanlaiseen plugariin. Sen hankintahinta olisi ollut selvästi isompi. Ja käyttökulut siis rajusti isommat. Eikä mikään Mersun sähkövaihtoehdoista innostanut. Juu, autohan pieneni pykälän, mutta oikeastaan mitään muuta en menettänyt. Ajo-ominaisuudet itse asiassa nykyisessä jopa vähän paremmat, mukavuus vähän huonompi. Nuo vähän selittävät toisiaan.

Ja se kaikkein tärkein asia. Mersun nollasta sataan aika oli surkea 5,9 sekuntia. Nykyisellä sentään 4,7.
Ja tuo oli sitten huumoria...
 
Ei nuo 3 tai Y mitään hiljaisia ole.
on ne, jos on uusi asfaltti alla ja uudet renkaat. Kuiskaus vaan kuuluu 150kmh vauhdissa jos ei satu tuulemaan reippaasti vastaan/vinoon. Kaikki melu tulee siis renkaista. Soomesa on vaan niin huonot tiet, että pitäisi olla metri jotain mattoja alustassa.
edit: siis ovat turhan kovaäänisiä yhtään kuluneella Suomi-tiellä. totta. Korostaa ehkä vielä tuo ^^ että muuten ei kuuluisi mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Parin viikon päästä järjestettävillä IAA Mobility 2025 -messuilla olisi näillä näkymin esillä useampia kiinnostavia edullisemman pään sähköautoja:

- MEB Entry trio, eli VW ID.2, Skoda Epiq ja Cupra Raval
- Hyundai Ioniq 2
- Leapmotor B05

Sitten arvokkaampaa hintaluokkaa mm. Polestar 5, BMW iX3, MB GLC, MB AMG GT XX, Porsche Cayenne electric...


Autogefül on kai saanut näitä jo koeajoon ja koeajovideoita tiedossa seuraavat päivät. Jännät pari viikkoa tiedossa sähköautomarkkinoilla.
Paljon kiinnostavia autoja ja selkeästi ollaan menossa uuteen sukupolveen monien valmistajien osalta.
 
Siellä kun se moottorin hallinta, ajon helppous ja vääntö on polttiksilla aika huonoa keskimäärin.
Kyse siis halvemmista automalleista (polttomoottori vs. hybridi/sähkö). Mitä "moottorin hallinta" tarkoittaa ja miten se näkyy käytännössä? Entäpä tarkoitatko vääntöä alakierroksilla vai vääntökäyrän tasaisuutta? Kaipa niillä litran polttomoottorikinnereillä kuitenkin eteenpäin pääsee ja jossain 2500-3000rpm on yleensä vääntöäkin niin ettei jää mäkeen työnnettäväksi...
 
Se 4 sek. nollasta sataan on aika meh, kerran tuli kokeiltua. Nuoret miehet pistää sile arvoa.
Tuon hyödyntäminen edellyttää ainakin muilta kuin nuorisolaisilta sitä ettei lähietäisyydellä edessä ole muita liikkujia, tai mikäli on niin ettei esim. kenelläkään liikennevaloissa edessä seisovalla ole kolminkertainen reaktioaika valojen vaihtuessa vihreäksi. Yleensä käytännössä näin on kuitenkin useammallakin.
 
on ne, jos on uusi asfaltti alla ja uudet renkaat. Kuiskaus vaan kuuluu 150kmh vauhdissa jos ei satu tuulemaan reippaasti vastaan/vinoon. Kaikki melu tulee siis renkaista. Soomesa on vaan niin huonot tiet, että pitäisi olla metri jotain mattoja alustassa.
edit: siis ovat turhan kovaäänisiä yhtään kuluneella Suomi-tiellä. totta. Korostaa ehkä vielä tuo ^^ että muuten ei kuuluisi mitään.
Niin jos unohtaa sen viiman aiheuttaman suhinan. Mikään kuiskauksen tasoinen ääni siellä ei todellakaan ole.
 
Onhan tuo Smart5 hieman omalaatuinen noin design piirteiltään, Jotenkin mulle tulee keulan ilmeestä ensimmäisenä mieleen Dacia.

Jos jotain nyt pitää valittaa, niin turhan tehokas nelikko :)

Hämmastyttää on myös se, että Brabus versio on vain aavistuksen kalliimpi, mutta reilusti tehokkaampi. Ja vaikiona kaikki varusteet. Eli hiton turhan tehokas nelikko :)

Varmasti myy.
 
Niin jos unohtaa sen viiman aiheuttaman suhinan. Mikään kuiskauksen tasoinen ääni siellä ei todellakaan ole.
Oma Y:n suhinat riippuu tuulen suunnasta. Jos on sopivat olosuhteet tuulen osalta, niin ei suhise yhtään vaikka ajaisi suljetulla alueella 160. Joskus suhisee ihan 100-vauhdissakin niin että melkein häiritsee pidemmällä matkalla. Tuli ajeltua 4000 km reissu kesällä Ruotsissa jne, kun oli se 2 viikon kova länsituuli. Oli kyllä ärsyttävää, kun sai pitää ratista kiinni ajaessa etelä-pohjoissuuntaan. Taisi suhistakin.
 
Kauppalehti koeajanut Smart #5 ja tämä on jo hetken ollut omassa rankingissa kärjessä, kun seuraavaan sähköautoon tulee vaihto.

En usko että nämä kalliit kiinalaiset autot tulevat edes Suomessa kauhean suosituiksi.
 
Kyse siis halvemmista automalleista (polttomoottori vs. hybridi/sähkö). Mitä "moottorin hallinta" tarkoittaa ja miten se näkyy käytännössä? Entäpä tarkoitatko vääntöä alakierroksilla vai vääntökäyrän tasaisuutta? Kaipa niillä litran polttomoottorikinnereillä kuitenkin eteenpäin pääsee ja jossain 2500-3000rpm on yleensä vääntöäkin niin ettei jää mäkeen työnnettäväksi...
Kyllä kai millä vaan autolla eteenpäin pääsee. Mutta kyllä sähköauto pesee polttomoottorin mennen tullen kaasuvasteessa. No minulla on sähköautoissa kokemuksia lähinnä vain Teslasta, mutta kaasupoljin on todella ennustettava ja helposti hallittava. Ei ole väliä onko ylä vai alamäki tai mitä tahansa niin kiihtyvyys on aina sama kun samanlailla painaa kaasua.

Sitten taas polttomoottoriautoissa mitä minulla on ollut, oli isokin merkitys esim. juuri ylämäellä. Sai painaa kaasua ihan eri tavalla kuin tasaisella. Lisäksi kaasun painamisesta siihen että oikeasti jotain tapahtuu on aika paljon viivettä. Kaiken maailman vaihteet aiheuttavat tähän sitten vielä omat juttunsa, oli sitten manuaali tai automaatti. Lisäksi polttomoottorilla vallitseva nopeus vaikuttaa siihen miten auto kiihtyy jne. Kun taas sähköautolla kiihtyvyys on about sama ajoi sitten 10km/h tai 100km/h.

Joten sähköautolla on mielestäni paljon helpompi ja mukavampi ajaa. Toki tykkäisin ajaa myös jollain vanhalla manuaali ladalla huvin vuoksi jotain rallin tyyppistä, mutta se nyt on ihan eri asia, en tuollaista nyt arkikäytössä haluaisi käyttää.
 
Onhan tuo Smart5 hieman omalaatuinen noin design piirteiltään, Jotenkin mulle tulee keulan ilmeestä ensimmäisenä mieleen Dacia.

Jos jotain nyt pitää valittaa, niin turhan tehokas nelikko :)

Hämmastyttää on myös se, että Brabus versio on vain aavistuksen kalliimpi, mutta reilusti tehokkaampi. Ja vaikiona kaikki varusteet. Eli hiton turhan tehokas nelikko :)

Varmasti myy.

Mutta ei ainakaan 0-100km/h ajassa tuo teho näy.. luulis ei-brabus versionkin lähes 600 hepalla repivän muutakin kuin n. 5s aikoja.
 
En usko että nämä kalliit kiinalaiset autot tulevat edes Suomessa kauhean suosituiksi.
Polestar ja Volvo myyneet aika hyvin, molemmat suunnilleen yhtä kiinalaisia kuin Smart ja myös kalliimmasta päästä. Etenkin Polestaria on tuotu paljon käytettynä ja nämähän eivät näy uusien autojen myyntitilastoissa, eli pitää tutkia rekisteröintitilastoja, joissa Polestar ja Volvo ovat molemmat TOP10:ssä (sähköautoissa).
 
Tuota smarttia tullaan myymään paljon. Kaikki testit ja tuttujen tekemät koeajot ovat pelkkää suitsutusta. Muotokieli ei kaikille sovi, muuten tuo täyttää monella ostajalla vaatimuslistan kaikki kohdat. Hinta on sellainen, että nappaa paljon ostajia haarukasta 50-70 k€.
 
Eikö tuon Smart5 hintaa nostettukkin jo suomessa koska alko lähtemään käsistä tilaukset? Pari kolme tonnia nostettiin jo hintaa jokaiselle mallille.

Oliko tälle noston syylle joku lähde? Ennemmin luulen että noilla alkuperäisillä ennakkomyyntihinnoilla haluttiin luoda positiivisempaa medianäkyvyyttä varsinkin kun ne oli merkittävästi naapurimaita matalammat. Nyt kun artikkelit on ulkona niin hinnat voidaan nostaa.
 
Kyse siis halvemmista automalleista (polttomoottori vs. hybridi/sähkö). Mitä "moottorin hallinta" tarkoittaa ja miten se näkyy käytännössä? Entäpä tarkoitatko vääntöä alakierroksilla vai vääntökäyrän tasaisuutta? Kaipa niillä litran polttomoottorikinnereillä kuitenkin eteenpäin pääsee ja jossain 2500-3000rpm on yleensä vääntöäkin niin ettei jää mäkeen työnnettäväksi...
Itse litraisella polttomoottorikinnerillä ajavana sanoisin, että ongelmana on se, että automaattivaihteisto on optimoitu bensaa säästäväksi. Normaalissa ajossa tämä on ihan ok, mutta välillä tulee tarve kiihdyttää äkisti tavallista ripeämmin, jolloin vaihteistossa on päällä aika suuri vaihde ja kierrokset jossain 1400-1500 rpm paikkeilla. Auto ei sitten kiihdy tarpeeksi nopeasti, kunnes yhtäkkiä hyökkää kun löytyy sopivampi vaihde. Ratkaisuna olisi käyttää vaihteistoa sporttimoodissa, mutta tämä toimii vain jos tilanne on ennakoitavissa (esim. pitää sivutieltä pysähdyksistä kiihdyttää melko ruuhkaiselle päätielle). Sähköautossa tai hybridissä ei ole tällaista ongelmaa.
 
Niin jos unohtaa sen viiman aiheuttaman suhinan. Mikään kuiskauksen tasoinen ääni siellä ei todellakaan ole.
Tuota olenkin aina ihmetellyt kun kerran sähköautojen muotoilussa haetaan virtaviivaisuutta ajokantaman maksimoimiseksi.
Toisaalta muotoilu on ehkä nykymuodin mukaisesti tavallaan myös kulmikas mitä nyt on mm. Kian EV-malleja tai Polestareja silmäillyt, joten johtuisivatkohan ne suhinat esim. siitä.
 
Tuota smarttia tullaan myymään paljon. Kaikki testit ja tuttujen tekemät koeajot ovat pelkkää suitsutusta. Muotokieli ei kaikille sovi, muuten tuo täyttää monella ostajalla vaatimuslistan kaikki kohdat. Hinta on sellainen, että nappaa paljon ostajia haarukasta 50-70 k€.
Helposti ostaisin tuollaisen. Varmasti kova kilpailija ainakin MEB-vehkeille ja Y:lle. Varmasti päätyy itselle vertailuun parin vuoden päästä käytettynä, kun MEB menee vaihtoon. Siihen mennessä varmaan suurin osa bugeista on liiskattu. Ihan hyvältä vaikuttaa, vaikka jotain pieniä käytettävyysongelmia on, kuten nuo typerät ovenkahvat.
 
Kyse siis halvemmista automalleista (polttomoottori vs. hybridi/sähkö). Mitä "moottorin hallinta" tarkoittaa ja miten se näkyy käytännössä? Entäpä tarkoitatko vääntöä alakierroksilla vai vääntökäyrän tasaisuutta? Kaipa niillä litran polttomoottorikinnereillä kuitenkin eteenpäin pääsee ja jossain 2500-3000rpm on yleensä vääntöäkin niin ettei jää mäkeen työnnettäväksi...
Moottorin hallinta on silloin hyvä, kun polkimen painalluksen ja kiihtyvyyden välinen viive on mahdollisimman lyhyt ja lisäksi aina samanlainen riippumatta ajotilanteesta tai nopeudesta. Vielä parempi, jos huipputeho on saatavilla käytännössä aina, eli ilman vaihteenvaihtoja tai moottorin hidasta kipuamista suuremmille kierrosluvuille, joilla huipputeho odottelee.

Kun moottorin hallinta on erinomainen (sähköauto), niin taajama-ajo on helpompaa, sujuvampaa, mukavampaa ja nopeampaa. Ei toki silloin nopeampaa, jos risteyksessä tai valoissa edellä on joku hitaampi ajoneuvo.

Kaikilla kinnereillä pääsee eteenpäin - kuten polkupyörälläkin. On kuitenkin suuri ero ajaako taajamassa 1,4-litraisella Pösöllä/1,4 Pololla/1,5-hybrid-Yariksella vai täyssähköisellä SEAT Miillä. Ensimmäiset ovat ponnettomia karjujia/pörisijöitä. Jos pitää kääntyä risteyksestä oikealle ylämäkeen, niin ensimmäiset ovat ykkösvaihteella huutavia ja kulmikkaita (vaihtonykäykset), ja taas kakkosvaihteella poljin läpsähtää lattiaan, mutta meno ei maistu ylämäkeen, kun nopeutta risteyksen jäljiltä on vain parikymppiä tai hiukan yli. Yaris hybrid on vain huutava, ei kulmikas.

Jälkimmäinen täyssähkö vertautuu taajamassa parhaiten Peugeot 406 3,0 V6 automaattiin, mutta on vielä hienostuneempi ja viiveettömämpi. Myös MB S350 CDI on ollut hienostunut, mutta moottorin hallinta oli paljon hitaampaa kuin sähkö-Miissä, ja sitä myöten ketteryys kaistanvaihdoissa on heikompaa tasoa. Corvette V8 aut. oli hidas vaihtamaan vaihdetta.

Mietit moottorien vääntökäyriä. Miissä on 212 Nm@~0-2 750 rpm, eli alakierrostasanko. Sen jälkeen vääntö laskee lineaarisesti. Vääntö on ns. alamuhkea, mikä on miellyttävä asia taajamassa. Huipputehokin esiintyy erittäin laajalla tasangolla, 61 kW @2 750-12 000 rpm. Vääntöä tuolla 12 krpm:llä on enää 49 Nm. Huippuvääntö on saatavilla nopeusalueella ~0-36 km/h, ja huipputeho nopeusalueella 36-159 km/h (tosin nopeus on rajoitettu 135 km/h-mittarinopeuteen, koska akusta puuttuu aktiivijäähdytys).

Tuon 212 Nm@0-36 km/h ansiosta Mii on taajamassa nopeampi kuin 61 kW tehosta ja 1 235 kg omamassasta voisi päätellä. Olen mitannut optimilämpöisellä täydehköllä akulla 70 kg kuormalla 14"-pyörillä 2,8 s 0-50, mikä on samaa luokkaa kuin 350 kg raskaammalla 152 kW Pösö 406 3,0:lla. Toki tuon 36 km/h jälkeen Pösön tehokäyrä jatkaa vielä nousuaan vs. Mii jumittaa 61 kW:ssa maailman tappiin.

TLDR: moottorin hallinta on polkimen viiveettömyyttä ja sitä, että mahdollisimman suuri osuus huipputehosta on heti tarjolla ilman vaihteen kytkeytymisen odottelua tai kierrosten nousun odottelua. Sähköautoissa moottorin hallinta on yleensä vimpan päälle. Samaa ei voi sanoa käsi- tai automaattivaihteisista polttomoottoriautoista - etenkään litraisista. Ei tuon sähkö-Miin moottorin hallinnalle ja reagoinnille taajama-ajossa pärjää mikään polttomoottori, vaikka Mersuja on kokeiltu liki kaikki kirjaimet S:ään asti. Bemareista kokemus loppuu 5-sarjan 8-vaihteiseen koeajoautoon, eikä siinäkään auton liiketilan hallinta polkimen avulla ollut läheskään yhtä luontevaa, tarkkaa ja viiveetöntä kuin varusteineen 16 250 € uutena maksaneessa Mii Electricissä.
 
Polttis/sähkis vääntö on suht turhaa. Oikeastaan keskimäärin sen mitä sähkö tuo, on tuonne hinnaston alapäähän. Siellä kun se moottorin hallinta, ajon helppous ja vääntö on polttiksilla aika huonoa keskimäärin. Siihen kun lisää sähköä niin se tekee ajosta sujuvampaa ja tasaisempaa. On se sitten kokonaan tai osittain.

Välttämättä tuonne ylempään hintaluokkaan mitään näistä ei suoraan peilaudu, koska siellä on hienosäädetty sitä autoa ihan toisella tavalla.

Siksikin sähkikset ovat kivoja, kun ne keskimäärin tekevät siitä ajokäyttäytymisestä parempaa siinä tavan arjessa. Sitten kun nopeus nousee ja etäisyydet kasvavat (tai vaikka tarpeita ok maastokyvylle) tilanne voi olla eri.
Näin on. Kyllä sähkiksen voimalinja vaan on mukavampi arkiajossa kuin polttis. Jo se, ettei ole vaihteistoa, tasoittaa menoa melkoisesti. Vaikka olisi kuinka pehmeä ja nopea automaatti, niin aina se kuitenkin tiettyy, ja kun vaikka hidastaa punaisiin liikennevaloihin, jotka hidastuksen aikana muuttuukin vihreäksi, niin aina siinä pientä arpomista ja nykäisyä on hyvässäkin automaatissa että vaihtaa hidastuksesta kiihdytykseen. Ja sekin, että sähkis toimii pätkäajossa hyhvin, ei tarvitse huolehtia siitä että moottori käy lämpimäksi. Ja lähtee kovalla pakkasellakin "käyntiin" kuin palmun alta, kun ei tarvitse pyörittää sitä kylmien öljyjen jähmettämää polttista käyntiin.
 
"Puhtaiden" polttisten sijaan nykyisin varmaan on realistisempaa verrata hybrideihin ja niissä tuo "kaasuvaste" on yleensä jo jonkin verran parempi juuri sen takia, että siellä on se sähkömoottori antamassa jotain vääntöä / tehoa heti eikä sitten sekunnin päästä kun on saatu turboon kierroksia ja polttoainetta sylinteriin...
--
Mutta tämä nyt on nähdäkseni vähän turhaa vääntämistä - joko sitä sähköajoa arvostaa tai ei arvosta, perille pääsee kummallakin ja kyllähän sillä sähköautolla joutuu sitten usein tekemään kompromissejä, jos ei muuten niin valikoiman pienuuden takia.

Sen verran kuitenkin suosittelen, että jos on uutta tai uudehkoa autoa ostamassa ja ei ole jotain aivan erityisiä tarpeita (hevostrailerin pitkiä vetoja ympäri ämpäri suomen tjsp), niin kannattaa käydä vähintään koeajamassa jotain sähköautomalleja. Saa ainakin vähän kokemusta siitä että mitä se sähköinen voimalinja tarkoittaa.
 
Moottorin hallinta on silloin hyvä, kun polkimen painalluksen ja kiihtyvyyden välinen viive on mahdollisimman lyhyt ja lisäksi aina samanlainen riippumatta ajotilanteesta tai nopeudesta. Vielä parempi, jos huipputeho on saatavilla käytännössä aina, eli ilman vaihteenvaihtoja tai moottorin hidasta kipuamista suuremmille kierrosluvuille, joilla huipputeho odottelee.

Kun moottorin hallinta on erinomainen (sähköauto), niin taajama-ajo on helpompaa, sujuvampaa, mukavampaa ja nopeampaa.

Miten ihmeessä tästä on tullut joku ongelma sähköautojen myötä ?

En edellekään allekirjoita tätä sähkäreiden ajamisen ylivoimaista helppoutta. Ero polttikseen ei nyt oikeasti niin iso ole kun tuossa viestissä sen kerrotaan olevan. Parempi ja mukavampi, mutta ei nyt ollenkaan niin paljon kuin siitä tarinoita liikkuu.

Hybridien osalta ero senkun kaventuu. Parhaimmillaan eroa ei normikäytössä edes huomaa.
 
Miten ihmeessä tästä on tullut joku ongelma sähköautojen myötä ?

En edellekään allekirjoita tätä sähkäreiden ajamisen ylivoimaista helppoutta. Ero polttikseen ei nyt oikeasti niin iso ole kun tuossa viestissä sen kerrotaan olevan. Parempi ja mukavampi, mutta ei nyt ollenkaan niin paljon kuin siitä tarinoita liikkuu.

Hybridien osalta ero senkun kaventuu. Parhaimmillaan eroa ei normikäytössä edes huomaa.
Menes ajamaan Miin sähköversiota ja polttisversiota peräkanaa, niin ei tarvitse väärässä ketjussa päteä. Tuo pikkukinneri muuttui ihan täysin käyttökelpoiseksi vehkeeksi siinä kohtaa, kun siihen pultattiin sähkömoottori kiinni. Poisti kaikki heikkoudet.
 
Miten ihmeessä tästä on tullut joku ongelma sähköautojen myötä ?

En edellekään allekirjoita tätä sähkäreiden ajamisen ylivoimaista helppoutta. Ero polttikseen ei nyt oikeasti niin iso ole kun tuossa viestissä sen kerrotaan olevan. Parempi ja mukavampi, mutta ei nyt ollenkaan niin paljon kuin siitä tarinoita liikkuu.

Hybridien osalta ero senkun kaventuu. Parhaimmillaan eroa ei normikäytössä edes huomaa.
Mielestäni ero on kyllä valtava. Jo silloin kun hyppää polttiasauton ratista sähköauton rattiin, mutta etenkin tuon huomaa jos joskus joutuu ajamaan polttisautoa kun on tottunut sähköautoon. Onhan se polttomoottorilla ajo nyt aivan kamalaa, ei etteikö nyt perille pääsisi, mutta eihän nyt tuollaista kukaan hullukaan aja kun pakon edessä.
 
Menes ajamaan Miin sähköversiota ja polttisversiota peräkanaa, niin ei tarvitse väärässä ketjussa päteä. Tuo pikkukinneri muuttui ihan täysin käyttökelpoiseksi vehkeeksi siinä kohtaa, kun siihen pultattiin sähkömoottori kiinni. Poisti kaikki heikkoudet.
Oletin että tässä puihutaan noin yleisesti sähköautoista. Siksi täällä päden :)
Case Mi varmasti onkin juuri noin.

Onhan se polttomoottorilla ajo nyt aivan kamalaa, ei etteikö nyt perille pääsisi, mutta eihän nyt tuollaista kukaan hullukaan aja kun pakon edessä.
:)
Juuri näitä kommenteja tarkoitan.
 
Nää on varmaan taas asioita jotka toisista tuntuu merkittävämmiltä kuin toisista, mutta kyllä omaan makuun myös tuo sähköinen voimalinja on ajamisen mukavuudelta ihan omaa luokkaansa verrattuna bensavehkeisiin. Nimenomaan se välitön vaste ja laaja vääntöalue tekee siitä ajamisesta mukavaa ja vaivatonta.

Meillä on katoksessa yks 136 hv täyssähkö ja yks 150 hv bensaturbo perinteisellä automaatilla, ja kyllä tuo täyssähkö on ihan perhanan paljon mukavampi ajamisen vaivattomuuden puolesta. Ehkä lähelle samaa ajofiilistä pääsi joskus ulkomailla kun alla oli vuokraamon 3.2 litrainen V6 katumaasturi.

Vois ehkä siis karrikoiden sanoa, että sähköautossa saat jo siellä hinnat alkaen -päässä (vähintäänkin) samanlaista ajamisen vaivattomuutta ja sujuvuutta kuin polttisvehkeissä malliston yläpäässä.
 
40 ja 45 kWh, ero ei ole 20%, tosin taitaa Leafin käytettävissä oleva olla 39 kWh, mutta joka tapauksessa ero on ennemminkin 13% kuin 20%. Jos sillä Leafillä pääsee 180km talvella niin Pösöllä pääsee ehkä 10-20km pidemmälle niin ei siinä tosiaan käytännön elämässä ole mitään eroa. Lisäksi Stellantiksen range-arvaus näyttää 0 jo siinä vaiheessa kun Leafissäkin on vielä akkua jäljellä ja appiin ei varmaan juuri silloin saa yhteyttä, joten taitaa käytännön ero olla mitätön.

Tuleeko tuo sitten yllätyksenä niin en tiedä ja eivät ainakaan nuo halvemman pään Stellantikset taitaneet olla edes Leafiä kalliimpia, joten siinäkin suhteessa ovat aika tasoissa.

Laskin ihan sillä että Leafissa netto jossain 36-37kWh Brutto 40kWh, Hullu pösössä brutto 50kWh nurkilla netto väitetysti 45kWh.
50kWh on 25% enemmän kuin 40kWh
45kWh on yli 18% enemmän kuin 38kWh 45kWh on jo yli 20% enemmän kuin 37kWh

Leaf on nimenomaan tunnettu pienestä kantamasta, toki taustalla ne vanhemmat malli, ja lataamisen haasteet. Niin ymmärrän että potenttiaalinen ostaja ajatukset menee vipuun. Lisäksi se Leaf on no kuin joku perus polttis japsi, vaikka monessa asiassa taitaa pestä tuon pösön mennen tullen.


Nää on varmaan taas asioita jotka toisista tuntuu merkittävämmiltä kuin toisista, mutta kyllä omaan makuun myös tuo sähköinen voimalinja on ajamisen mukavuudelta ihan omaa luokkaansa verrattuna bensavehkeisiin. Nimenomaan se välitön vaste ja laaja vääntöalue tekee siitä ajamisesta mukavaa ja vaivatonta.


Sofataahan se pitkälti on , ja sähkövoimalinjasta saa (saisi) tehty sellaisen joka miellyttää hyvinkin erilaisia toiveita, se onko sitten miten missäkin mallissa toteutettu. Polttiksissa, kovin nuhasissa, vähälovissa automaateissa voi sitä kulmikuuttaa olla ja poltoaineensäästö mieleissä se sitä nopeaa vastetta ei tyrkytetä.

Sitä voi sitten miettiä moniko oikeasti kaipaa arkiajossa terävää vastetta siitä polkimesta, vai mielummin rauhallisuutta ja "kickdown" ominaisuutta jos tarvii ns polkaista. Näin kesällä ei ehkä tule mieleen talivikelit.

Sähkövoimalinjat toi ns yhdellä polkimella ajon, mutta ei sekään mikään vakio ola sähkiksissä ja siinäkin on erilaisia toteutuksia missä ei tyydyttävä siihen mitä valmistaja päättänyt.

(Tässä nyt oletetaan että ei haikailla vertailla johonkin manuaalilaatikkoon, vaan automaattit ja niissäkin portaattomat tai riittävän moniportaiset, no ehkä joku muistelee jotain neljä viis vaihteisia momenttimuunnin automaatteja)

Edit:
No tänäpäivänä sähkövoimalinja käytännössä tarkoittaa tietyn perustason oli sitten pienitehoinen vai isompi. ja aina ne autot tarvii totuttelua. Ja oma mielipide että jo yksinään sähkövoimalinja "ominaisuudet" on jo yksi syy sähkiksen valintaan.
 
Mutta ei ainakaan 0-100km/h ajassa tuo teho näy.. luulis ei-brabus versionkin lähes 600 hepalla repivän muutakin kuin n. 5s aikoja.
NIin voi tosiaan luulla, jos tietää vain tehon ja massan. Yksivaihteisessa kuitenkin pitäisi tietää vähintään myös vääntö, sillä merkittävä osa 0-100 kuluvasta energiasta tuotetaan vakioväännöllä (eli puoliteholla). Vielä parempi, jos tietää välityksen.

Tuo lähes 600-heppainen tarkoittanee Smart #5 432 kW:n nelivetoa, joka EVDB:n mukaan on 2445 kg. Vääntö on tehoon nähden melko vaatimaton 643 Nm, joten enpä siltä odottaisikaan 2445 kg:lla juuri nopeampaa 0-100 kuin ilmoitettu 4,9 s. Vain 263 Nm/tn.

Esimerkiksi aikoinaan hehkuttamani suuri vääntö suhteessa tehoon ekassa Ioniq 5 LR AWD:ssä on toista maata. Siinä on 605 Nm ja 2120 kg, eli peräti 285 Nm/tn. Tuo on lähes 9 % enemmän kuin 432 kW:n Smartin 263 Nm/tn. Kun lisäksi Ioniqin huippunopeus on 15 km/h pienempi, saattaa siinä olla tiheämpi välitys, jolloin vääntötasangon ajan Ioniqissa selkä painuu voimakkaammin penkkiin kuin Smartissa. Koko 0-100 ei kuitenkaan olla huippuväännöllä, vaan loppuosa (jossa toisen potenssin liike-energia hotkii tehoa) mennään huipputeholla, joka Smartissa on reilusti suurempi, 432 kW vs. Ioniqin 239 kW. Lopputuloksena Smart vetää 0-100 nopeammin, 4,9 s vs. 5,1 s. Ioniqin 0,2 s tappio on kuitenkin reippaasti pienempi kuin teholukemista ja massoista voisi päätellä. Selitys on suuresta tehoerosta huolimatta suht sama vääntö, ja vieläpä niin, että pienitehoisemmassa on enemmän vääntöä massaa kohti.

Välitys kertoisi milloin Smartin vääntötasanko päättyy. Välitystä tosin ei aina ole helppoa löytää. Tässä tapauksessa paras arvaus voisi olla Smart #3:n alennusvaihteen 11,56. Sähköautoissa vääntötasangon jälkeen alkaa tehotasanko, eli silmänräpäyksen ajan on yhtaikaa huippuvääntö ja -teho, jonka jälkeen vääntö laskee tehon pysyessä vakiona. Lasketaan noilla:

Huippuvääntö päättyy, rpm:
432 000 W / (643 Nm / 60 * 2π) = 6 416 rpm

Auton nopeus silloin 255/45R20:lla:
6 416 rpm / 60 * 3,6 / 11,56 * (0,255 m * 2 * 0,45 + 20 * 0,0254 m) * π = 77,2 km/h

Smart kiihdyttää aluksi väännöllä 0-77 km/h ja vasta sen jälkeen 432 kW alkaa puhua. Liike-energian neliöllisyydestä johtuen tuo 0-77 on kuitenkin vain 59,5 % 0-100 energiasta. Keskitehoksi saadaan 0,595 * (432 kW / 2) + 0,405 * 432 kW = 303 kW, mikä on 124 kW/tn.

Jos nopeasti arvioin Ioniqin välityksen poikkeavan juuri huippunopeuseron verran, niin:

Huippuvääntö päättyy, rpm:
239 000 W / (605 Nm / 60 * 2π) = 3 772 rpm

Auton nopeus silloin:
3 772 rpm / 6 416 rpm * 185 km/h / 200 km/h * 77,2 km/h = 42,0 km/h

Ioniq 5 kiihdyttää aluksi väännöllä 0-42 km/h ja vasta sen jälkeen 239 kW alkaa puhua. Liike-energian neliöllisyydestä johtuen tuo 0-42 on kuitenkin vain 17,6 % 0-100 energiasta. Keskitehoksi saadaan 0,176 * (239 kW / 2) + 0,824 * 239 kW = 218 kW, mikä on 103 kW/tn.


Huipputehoissa oli suuri ero Smartin hyväksi, 432 kW vs. 239 kW. Kiihdytyksen keskitehossa ero oli pienempi, 303 kW vs. 218 kW. Kun massakin huomioidaan, on ero enää 124 kW/tn vs. 103 kW/tn. Ero on kuitenkin yhä niin suuri, että sen pitäisi vaikuttaa enemmän kuin satasen aikojen ero, 4,9 s vs. 5,1 s. Tuon kiihtyvyysluokan sähköautonelivedoissa pito ei lopu, joten Smartille riittää 107 kW/tn 4,9 s:iin, kun Ioniq on 103 kW/tn 5,1 s. Todennäköisin selitys on, että Smartin välitys on oikeasti pidempi kuin laskuissa käytetty Smart #3:n.

Jotta Smartin keskiteho olisi juuri 107 kW/tn, pitäisi 79 % energiasta tuottaa vakioväännöllä ja loput 21 % 432 kW:n huipputeholla. Tämä toteutuu silloin, jos huipputeho alkaakin aiemman arvion 77,2 km/h sijaan vasta nopeudessa 89 km/h.

Jos suhteessa huipputehoon heikosti vääntävän Smartin 432 kW huipputeho alkaa vasta@89 km/h, niin sen 4,9 s@2445 kg on aivan linjassaan verrattuna 5,1 s:n Ioniqiin, jonka vaatimaton 239 kW/2120 kg alkaisi jo@42 km/h. Ok, tuo 42 km/h oli arvioitu Smart #3:n ja huippunopeuserojen perusteella, eli se voi oikeasti olla vaikkapa 50 km/h, mutta silloinkaan lopputulos ei juuri muutu neliön takia. Ioniq 5 LR AWD on paljon väännökkäämpi suhteessa huipputehoon kuin Smart #5 AWD. Tämän johdosta Ioniqin 0-100 on yllättävän kova tehoon ja massaan nähden, kun taas Smartin 0-100 on yllättävän heikko tehoon ja massaan nähden. Väännössä ja välityksissä piilee selitys.


Smart #5 Brabusissakin on tehoon nähden vaatimaton 710 Nm. Sille kuitenkin on ilmoitettu selvästi nopeampi 3,8 s, vaikka massaa on 2 453 kg. Ehkä Brabusissa ei ole niin minimoitu maantiekulutusta, vaan on laitettu jopa tiheämpi alennusvaihde kuin norminelivetoon, vaikka Brabusin huippunopeus onkin 10 km/h suurempi. Brabusin 3,8 s 0-100 onnistuu, jos 475 kW huipputeholla tuotetaan 43 % energiasta, eli huipputehon alueelle päästään jo nopeudessa 75 km/h vs. perusmallilla@89 km/h.
 
Mielestäni ero on kyllä valtava. Jo silloin kun hyppää polttiasauton ratista sähköauton rattiin, mutta etenkin tuon huomaa jos joskus joutuu ajamaan polttisautoa kun on tottunut sähköautoon. Onhan se polttomoottorilla ajo nyt aivan kamalaa, ei etteikö nyt perille pääsisi, mutta eihän nyt tuollaista kukaan hullukaan aja kun pakon edessä.

Mutta onko näissä vertailuissa monesti kyse siitä, että on vertailtu hyvää sähköautoa huonoon polttisautoon? Itse olen sähköautoon vaihtamisen jälkeen ajellut myös polttisautoilla, eikä niissä ole ajomukavuuden osalta ollut mitään moitittavaa sähköautoon nähden. Ainoa käytännön ero, minkä huomaa on se, että sähköauto lähtee hieman äkäisempään liikkeelle kun poljinta painaa.
 
Oletin että tässä puihutaan noin yleisesti sähköautoista. Siksi täällä päden :)
Case Mi varmasti onkin juuri noin.
Käyttövoimaväännöille kun on oma ketjunsa, niin turha niitä tänne on millään tekosyyn varjolla tunkea. Jotenkin kuvittelisin, että tähän ketjuun eksyvät ovat sen valintansa jo tehneet ja paluupiste muuhun on ohitettu aikaa sitten.
 
niin turha niitä tänne on millään tekosyyn varjolla tunkea.
Kai tänne nyt sähköautoilijana voi tulla keskustelemaan ja kertomaan oman mielipiteensä asiasta. Jos se ei mielytä tai ole pääjoukon mukainen, niin sille en voi mitään.

Samalla pyrin hieman kyseenlaistamaan ja ymmärtämään muiden sähköautohurmiota. Tämä voi olla hyödyllistä varsinkin niille, jos joku vasta harkitsee sähköautoiluun siirtymistä, ja lukee näitä juttuja. Todellisuudesta on hyvä olla realistinen kuva. Mielipiteitä tai näkökulmia kun on monia.

Käyttövoimaväännöille kun on oma ketjunsa,
En minä täällä väännä mistään käyttövoimasta ja listaa niitä paremmuusjärjestykseen. Enkä ole sanonut että polttis olisi parempi tai sähkö huonompi. Tai päinvastoin. Ainoastaan hieman kyseenlaistan sitä mustavalkoista mielikuvaa jonka täällä on vallalla.
 
Kauppalehti koeajanut Smart #5 ja tämä on jo hetken ollut omassa rankingissa kärjessä, kun seuraavaan sähköautoon tulee vaihto.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/1311a0c2-b2ba-421f-af24-be45b824b08e
Juttu ilmeisesti kirjautumisen takana.

Mutta en tuosta jutusta nyt oikein saanut selkeää mielikuvaa.

Poimintoja

Ohjaus on nimittäin hyvin herkkäliikkeinen ja reaktiivinen, aivan kuin sen keskialue olisi poimittu jostain keskimoottorisesta urheiluautosta. Se, sopiiko tämän tyyppinen ohjaus korkeaan ja melko painavaan katumaasturiin, on tietysti isolta osin makuasia.

Ohjaukseen kuitenkin tottui silloin pienen ajamisen jälkeen, ja tottui myös nyt Summit Editionin kohdalla. Viitonen ei vaadi niinkään aktiivista ajamista. Parhaimmillaan se on silloin, kun kuljettaja lopettaa mikromanageroinnin ja ottaa hieman kevyemmän otteen ratista.
Juttu oli vähän sen oloinen että kuhutaan koeajettua autoa, siis tuo lainattu kuullostaa hyvältä, samaan aikaan hyvin urheilullinen, mutta sitten perään että rento. Tässä nyt herksti tulkkaa tuo omiin ajatuksiin, toiveisiin sopivaksi.

Jarrut haukuttiin hillittömän herkkätoimisiksi, eli noita kun yhdistelee, niin vaatii totuttelua.

Alustaa kehuttiin, routavauriot ja hidasteet nielee hienosti.

Tavaratilan litrojen kuvailtiin olevan lokeroissa, tästä tavaratilasta numeroiden perusteella oli joskus kirjoituksia. Koajo artikkellissa ei "turhaan" käyty todellisia mittoja läpi.

Ja artikkellissa kiinitettiin huomiota isoihin tehoihin, mitä ketjussa jo oli tuotu esille. Tekniikasta nopea lataus testatussa 800v versiossa, joka ilmeisesti hinnat alkan mallia lukuunottamatta kaikissa versioissa.
 
Juttu ilmeisesti kirjautumisen takana.

Mutta en tuosta jutusta nyt oikein saanut selkeää mielikuvaa.

Poimintoja


Juttu oli vähän sen oloinen että kuhutaan koeajettua autoa, siis tuo lainattu kuullostaa hyvältä, samaan aikaan hyvin urheilullinen, mutta sitten perään että rento. Tässä nyt herksti tulkkaa tuo omiin ajatuksiin, toiveisiin sopivaksi.

Jarrut haukuttiin hillittömän herkkätoimisiksi, eli noita kun yhdistelee, niin vaatii totuttelua.

Alustaa kehuttiin, routavauriot ja hidasteet nielee hienosti.

Tavaratilan litrojen kuvailtiin olevan lokeroissa, tästä tavaratilasta numeroiden perusteella oli joskus kirjoituksia. Koajo artikkellissa ei "turhaan" käyty todellisia mittoja läpi.

Ja artikkellissa kiinitettiin huomiota isoihin tehoihin, mitä ketjussa jo oli tuotu esille. Tekniikasta nopea lataus testatussa 800v versiossa, joka ilmeisesti hinnat alkan mallia lukuunottamatta kaikissa versioissa.

Tulipa nyt itsekin luettua artikkeli ja on kyllä aika erikoinen artikkeli; noiden lisäksi kulutus ja toimintamatka saa 5 tähteä, vaikka kulutus ei ole hyvä ja toimintamatka sitä kautta keskinkertainen... vain siksi että latausnopeus on korkea. Tämä on vähän sama kuin sanoisi että polttiksen kulutuksella ei ole mitään väliä kun sen kerran saa tankattua nopeasti :facepalm:
 
Kinneritason moottoria ja automaattivaihteistoa ei ole luotu toisilleen...
Noinhan sitä yleensä ajatellaan, mutta kyllähän faktojen valossa se pikkumoottorinen auto suorituskyvyn kannalta eniten hyötyy modernista automaattivaihteistosta.

Tietysti tuossa hämää myös se fiilis, perstuntumalta pienitehoiset automaattivaihteiset autot ovat aina hitaampia, koska se ihmisen sisäinen kello tavallaan pysähtyy aina kun käyttää vaihdetta.

Suurin syy miksi sähkäreitä ei moitita on se että se kiihtyvyyden alkaminen on niin välitöntä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 185
Viestejä
4 894 821
Jäsenet
78 953
Uusin jäsen
lyd9x

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom