Yleistä keskustelua sähköautoista

En tiedä onko sopiva ketju kysyä mutta olen vaihtamassa jossain vaiheessa pikkuhybrid Ioniq:in sähköautoon, hintaluokkaan 22-23k ja vuosimalli 2022-2023.
Viikonloppuna katselin muutamia hintaluokkaan sopivia niin silmään tarttui Citroen C4-e. Autossa 50kWh akku ja range abaut 350km. :lisäys: meillä pääasiallinen auton käyttö on arkisin 20km/vrk ja viikonloppuisin la-su yhteensä 100km.
Lähinnä kiinnostaisi jos jollain on kokemuksia kyseisestä pirssistä ja paljonko talvikäytössä range putoaa.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä kiinnostaisi jos jollain on kokemuksia kyseisestä pirssistä ja paljonko talvikäytössä range putoaa.

Käy katsomassa Hullut Päivät Pösö -ketju, sieltä saat kokemukset.

TL;DR talvikäytössä varsin puutteellinen, todellinen range talvella maantienopeuksilla max 200km. Citikka saattaa olla hieman virtaviivaisempi eli ehkä 220km saa tiristettyä.
 
En tiedä onko sopiva ketju kysyä mutta olen vaihtamassa jossain vaiheessa pikkuhybrid Ioniq:in sähköautoon, hintaluokkaan 22-23k ja vuosimalli 2022-2023.
Viikonloppuna katselin muutamia hintaluokkaan sopivia niin silmään tarttui Citroen C4-e. Autossa 50kWh akku ja range abaut 350km. :lisäys: meillä pääasiallinen auton käyttö on arkisin 20km/vrk ja viikonloppuisin la-su yhteensä 100km.
Lähinnä kiinnostaisi jos jollain on kokemuksia kyseisestä pirssistä ja paljonko talvikäytössä range putoaa.
Ainakin vuosi pari vanhemmat Stellantikset (pösö, sitikka, opel) tuolla 50 kWh bruttoakulla pääsevät sekalaisessa kaupunkiajossa ~150km tai jopa vähemmän talviaikaan. 200km on matka-ajossa kova suoritus pakkasilla. Eikä löydy akun lämmitystä, joten pakkasella pikalatausta ei käytännössä ole. Jos löytyy lataus kotoa ja jää kakkosautoksi tai matkaa ei ajeta, niin ok peltilehmä. Muuten katsoisin muita vaihtoehtoja. Niin sovellus on h-u-o-n-o.
 
Olisko joku Hyundai Kona tai Kia Niro? Ensimmäinen, jos tilantarve ei ole niin justiinsa, sillä valikoimaa on Konassa enemmän ja vähän halvemmat hinnat. Ainakin noita saisi sun budjetilla. Ainoa suurempi ongelma noissa on pikalataus ja pikalataus etenkin talvella, mutta eivätköhän sun ajoprofiiliin menisi.

Jos uskaltaa Volkkareita kokeilla, niin ID3 nyt ainakin menisi hintaluokkaan ja tarjontaa on valtavasti. Hyvät tilat "kokoonsa nähden" ja hyvä ajaa, mutta on noista jotain huonoakin sanottavaa jollain.

Villinä korttina Nissan Leaf 62 kWh akulla, menisi alle 20 ke ja varmaan nyt ainakin luotettava kampe, jos ei muuta. Varmasti myös sun päivittäiset ajosuoritukset suorittaisi kunnialla. On vanhaa tekniikkaa ja rajoitteita, mutta ei välttämättä huono.

Ja varmaan miljoona muuta kikotinta. Kiinalaisia (MG4 esim.) tai hinnat alkaen -malleja voisi saada tosi tuoreina tolla budjetilla. Jos budjettia nostaa 25 ke+, niin sit alkaa saada jo "premiumia", mutta isoilla kilsoilla. Jne. Hankalaahan tää auton ostaminen on ;)

Pakko toki lisätä Tesla Model 3. Noita on pirusti myynnissä ja budjetilla saa kyllä valita yksilön. Pitää ehkä olla Tesla-lasit, jos tollasen vanhan Tessun hommaa, mutta onhan noissakin puolensa, esim. se sähköautotekniikka, joka ei varmasti häpeä muille. Tosin jos laittaa tiukasti min vm. -22, niin tarjonta kapenee kummasti, muutama auto varmaan sieltä vaan lähtis 23 ke maksimibudjetilla ja niissäkin kilsoja aika paljon. Toisaalta vuosimalliin ei välttämättä kannata lukkiutua, jos juuri sinä vuotena ei ole tullut jotain uutta ja/tai tehdastakuu on edelleen voimassa tms. hyvää syytä. Ei koske ehkä Teslaakaan niin paljon, vaan ihan kaikkia noita mainitsemiani autoja. Käytettyä hakiessa pitää olla joustava eikä lyödä tiukkoja rajoja, muuten tarjonta voi supistua liikaa, ellei mene samalla Suomea isommille markkinoille, eli Ruotsi, Saksa.

Edit. Disclaimerina en ole noista mitään omistanut, mutta ajanut tai ollut kyydissä, ja kuullut tuttaviltani kokemuksista. Ja lueskellut speksejä ja arvosteluja tietenkin, koska jotain ehkä samantyylistä autoa itsekin katsellut sivusilmällä.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin vuosi pari vanhemmat Stellantikset (pösö, sitikka, opel) tuolla 50 kWh bruttoakulla pääsevät sekalaisessa kaupunkiajossa ~150km tai jopa vähemmän talviaikaan. 200km on matka-ajossa kova suoritus pakkasilla. Eikä löydy akun lämmitystä, joten pakkasella pikalatausta ei käytännössä ole. Jos löytyy lataus kotoa ja jää kakkosautoksi tai matkaa ei ajeta, niin ok peltilehmä. Muuten katsoisin muita vaihtoehtoja. Niin sovellus on h-u-o-n-o.
noin 200km menee pakkasella, ei ongelmaa. Talvella latausteho on ensimmäisessä latauksessa noin 60-70kw, mutta toisessa jo sama kuin kesällä. Näin ainakin itselläni noin 70tkm kokemuksella.
 
noin 200km menee pakkasella, ei ongelmaa. Talvella latausteho on ensimmäisessä latauksessa noin 60-70kw, mutta toisessa jo sama kuin kesällä. Näin ainakin itselläni noin 70tkm kokemuksella.
Selvä. Mulla 30 tkm kokemus eri. Katoksesta tai taivasalla kylmällä autolla lähtiessä ei -10 tai kylmemmässä pakkasessa varmasti mene 200 km. Eikä myöskään kovalla pakkasella ota tuolla teholla sisään, tosin aivan nollille en ole akkua ajanut.
 
Olisko joku Hyundai Kona tai Kia Niro? Ensimmäinen, jos tilantarve ei ole niin justiinsa, sillä valikoimaa on Konassa enemmän ja vähän halvemmat hinnat. Ainakin noita saisi sun budjetilla. Ainoa suurempi ongelma noissa on pikalataus ja pikalataus etenkin talvella, mutta eivätköhän sun ajoprofiiliin menisi.

Jos uskaltaa Volkkareita kokeilla, niin ID3 nyt ainakin menisi hintaluokkaan ja tarjontaa on valtavasti. Hyvät tilat "kokoonsa nähden" ja hyvä ajaa, mutta on noista jotain huonoakin sanottavaa jollain.

Villinä korttina Nissan Leaf 62 kWh akulla, menisi alle 20 ke ja varmaan nyt ainakin luotettava kampe, jos ei muuta. Varmasti myös sun päivittäiset ajosuoritukset suorittaisi kunnialla. On vanhaa tekniikkaa ja rajoitteita, mutta ei välttämättä huono.

Ja varmaan miljoona muuta kikotinta. Kiinalaisia (MG4 esim.) tai hinnat alkaen -malleja voisi saada tosi tuoreina tolla budjetilla. Jos budjettia nostaa 25 ke+, niin sit alkaa saada jo "premiumia", mutta isoilla kilsoilla. Jne. Hankalaahan tää auton ostaminen on ;)

Pakko toki lisätä Tesla Model 3. Noita on pirusti myynnissä ja budjetilla saa kyllä valita yksilön. Pitää ehkä olla Tesla-lasit, jos tollasen vanhan Tessun hommaa, mutta onhan noissakin puolensa, esim. se sähköautotekniikka, joka ei varmasti häpeä muille. Tosin jos laittaa tiukasti min vm. -22, niin tarjonta kapenee kummasti, muutama auto varmaan sieltä vaan lähtis 23 ke maksimibudjetilla ja niissäkin kilsoja aika paljon. Toisaalta vuosimalliin ei välttämättä kannata lukkiutua, jos juuri sinä vuotena ei ole tullut jotain uutta ja/tai tehdastakuu on edelleen voimassa tms. hyvää syytä. Ei koske ehkä Teslaakaan niin paljon, vaan ihan kaikkia noita mainitsemiani autoja. Käytettyä hakiessa pitää olla joustava eikä lyödä tiukkoja rajoja, muuten tarjonta voi supistua liikaa, ellei mene samalla Suomea isommille markkinoille, eli Ruotsi, Saksa.

Edit. Disclaimerina en ole noista mitään omistanut, mutta ajanut tai ollut kyydissä, ja kuullut tuttaviltani kokemuksista. Ja lueskellut speksejä ja arvosteluja tietenkin, koska jotain ehkä samantyylistä autoa itsekin katsellut sivusilmällä.
Tässä omia subjeltiivisia mielipiteitä kun omaani etsin: Korealaisissa tiheä huoltoväli ja rengasmelua. Tyyli on makuasia mutta melko muovisia. Akut kestäviä, moottoreissa laakerivikoja. Hyvä energiatehokkuus. Kaikki MGt karsiutui pois liian pienen kuskin penkin takia. Id3, leaf, model 3 matala maavara, jos on huonot jalat ja pelkää akun puolesta. Leaf kamala ergonomia kuskilla, tekniikka luotettavaa. 1 vaihelataus isompi deal breaker kuin chademo. Id3 ja model 3 tyylikkäät sisältä, alusta asti sähköautoja sekä rangea enemmän kuin 50kwh stellantikseissa. 50kwh stellantikseista e2008 ja Ec4 parhaat. Kohtuu maavara, hiljainen ja mukava kyyti, tehoa sopivasti, ei sudi. Appi ja infoteiment kamala mutta Android auto pelastaa. Alkupään autoissa laturi vikoja, korjaantui ilmeisesti -23 eteenpäin. Ec4 vei omalta osalta voiton paremmalla kuskin penkillä. Ajo profiili 99% kotilatausta ja ympärivuoden 60 km suuntaan työmatka. Pakkasilla täytyy varmistaa että on laturissa joka yö. Kesällä käy heittämällä kaksi päivää eli 240km. Eli kannataa noita koeajaa ja istua niin löytyy itselle sopiva :) suosittelen koeajamaan ensin vaikka id3 ja Ec4 tai e2008. Näitä e2008 taitaa olla nettiautossa nyt hyvin tarjolla bassadonella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 089
Viestejä
4 894 158
Jäsenet
78 932
Uusin jäsen
Zudoh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom