Yleistä keskustelua sähköautoista

Erikoinen myydyimpien sähköautojen TOP 10 Saksassa huhtikuussa. 9 kpl Volkkareita ja ja yksi BMW, sekin vasta sijalla 7. Aika paljon kyllä Volkkari ottanut tuulta alleen muissakin maissa tänä vuonna.

Screenshot 2025-05-13 at 6.23.29.png
 
"Mukava" duunipaikka ollut tällä myyntitykillä. On saanut viettää laatuaikaa ratissa riittämiin. Kuukausittain ajosuorite 17500 km.

Akku ihan hyvässä hapessa kuitenkin, vaikka mies ehkä ei :)

17500 jaettuna 20 työpäivällä on 875km päivässä. Missä vaiheessa se sitä myyntityötä tekee :hmm:
 
Erikoinen myydyimpien sähköautojen TOP 10 Saksassa huhtikuussa. 9 kpl Volkkareita ja ja yksi BMW, sekin vasta sijalla 7. Aika paljon kyllä Volkkari ottanut tuulta alleen muissakin maissa tänä vuonna.
Pastesin tänne Tesla-huuman ollessa kuumimmillaan jonkun tahon ennustuksen että VW on sähköautoissa markkinajohtaja tulevaisuudessa (Euroopassa). Sille naurettiin enkä itsekkään uskonut siihen mutta taisi osua ennustus paremmin kuin normi foorumihuutelijalla.

Itse en kyllä omalla rahalla noita volkkareita ostaisi. Kahden vuoden takuu on liian lyhyt. Liisariksi ok. Puoliso haluais buzzin..
 
Kipin kapin kauppaan ostamaan Buzz. Tollasesta leveäpenkkisestä Buzzista tulee vielä yhtä haluttu kun Ferrari GTOsta tai lokkisiipi Mersusta.


Volkkari laittaa pienemmän penkin taakse.
 
Viimeksi muokattu:
Sille naurettiin enkä itsekkään uskonu
jos tuohon viittaat niin ei siinä mielestäni kukaan naura
 
17500 jaettuna 20 työpäivällä on 875km päivässä. Missä vaiheessa se sitä myyntityötä tekee :hmm:

Etelä-Korean ruuhkat tietäen, siellä ei kovin kummoiseen keskinopeuteen pysty, joten äijä on viettänyt suurimman osan päivästä pelkästään ratin takana.

Työpäivien pituudet taitaa olla tyypillisesti pitkiä tuolla päin, ainakin Suomeen verrattuna, mutta silti kun lukee tällaisia älyttömiä päiväsuorituksia, niin tulee pieni epäily, että onko näin oikeasti tapahtunut, vai onko kyseessä vain autofirman mainos.
 
Työpäivien pituudet taitaa olla tyypillisesti pitkiä tuolla päin, ainakin Suomeen verrattuna, mutta silti kun lukee tällaisia älyttömiä päiväsuorituksia, niin tulee pieni epäily, että onko näin oikeasti tapahtunut, vai onko kyseessä vain autofirman mainos.
Jotain hämärää tuossa on. Etelä korean präntti kartalla on karkeasti 400x300km. Äijä on siis joka päivä ajanut korean päästä päähän noin hieman asiaa yksikertaistaen.

On muuten saanut hyvät kilometrikorvaukset. Kateeksi käy :)
 
Yhtenä vaihtoehtona olemme katselleet myös käytettyä e-tron GT:tä, mutta siinä vähän hirvittää maksaa 3 vuotta käytetystä autosta sama raha, millä saisi ihan uudenkin auton. Tesla 3 ja Y on nyt pyörineet vaihtoehtona. Mutta tosiaan, tuossa e-tron GT:ssä on ilmeisesti vanhemman sukupuolen mediasysteemit, niin siinä oli siististi mittariston näyttö ihan normaalin näköinen ja keskinäyttökin siististi integroitu keskikonsoliin. Oli paljon miellyttävämmän näköinen kuin tämä uusi suuntaus, missä näytöt ovat ikäänkuin tabletteja mitkä on liimattu keskikonsolin päälle. Ja käytetyssä autossa myös se etu noihin uusiin nähden, ettei tarvitse joka startilla erikseen napsautella ylinopeushälytyksiä pois päältä.

Vihdoin saatiin päätöksiä tehtyä ja lopulta vaaka kallistui kuitenkin tuohon käytettyyn e-tron GT:hen. Rehellisyyden nimissä täytyy mainita, että sekä Q6 e-tron että A6 e-tron olivat miellyttävämpiä ajaa, mutta tuo kuljettajan näkymä isoine laajakuvanäyttöineen, josta osa peittyy ratin taakse, ei tuntunut omalta. Fiilis tuon GT:n ratin takana oli vain yksinkertaisesti parempi, vaikka se vanhempaa tekniikkaa onkin. Lisäksi tuumailin, että tässä käytetyssä kun oli jo melkein puolet uuden hinnasta sulanut pois, niin ehkä tässä ei arvonalenema ole jatkossa niin suuri kuin jos ostaisi tuollaisen uuden. Q6 ja A6 e-tronien hinta kun karkasi jo lähemmäs 90 k€:oon siinä missä käytetyn GT:n sai alle 60 k€. Aika sitten näyttää oliko valinta oikea :) Mutta toisaalta auto ostettiin sillä ajatuksella että se pidetään paaliin asti, joten arvo tippunee joka tapauksessa nolliin. Tai mahdollisesti poika saa sen mukaansa jos ja kun joskus muuttaa omilleen ja mikäli auto silloin vielä on hengissä.
 
Viimeksi muokattu:
Vihdoin saatiin päätöksiä tehtyä ja lopulta vaaka kallistui kuitenkin tuohon käytettyyn e-tron GT:hen. Rehellisyyden nimissä täytyy mainita, että sekä Q6 e-tron että A6 e-tron olivat miellyttävämpiä ajaa, mutta tuo kuljettajan näkymä isoine laajakuvanäyttöineen, josta osa peittyy ratin taakse, ei tuntunut omalta. Fiilis tuon GT:n ratin takana oli vain yksinkertaisesti parempi, vaikka se vanhempaa tekniikkaa onkin. Lisäksi tuumailin, että tässä käytetyssä kun oli jo melkein puolet uuden hinnasta sulanut pois, niin ehkä tässä ei arvonalenema ole jatkossa niin suuri kuin jos ostaisi tuollaisen uuden. Q6 ja A6 e-tronien hinta kun karkasi jo lähemmäs 90 k€:oon siinä missä käytetyn GT:n sai alle 60 k€. Aika sitten näyttää oliko valinta oikea :)

On kyllä paljon tippunut noiden ja Taycanien hinta, vasta katselin olevan yli 70k ja nyt saa vähän ajettuja alta 60k. Jospa noissa ei käy sama kuin mikä mulla Model S kanssa, että 60k arvosta suli päälle 20k 1.5 vuodessa. Porschessa luulisi merkki vielä pitävän hintoja jollain tapaa kurissa.

Hurjat hinnat Q6 ja Q6 e-troneissa. Enpä ole kyllä ikinä käsittänyt mikä noissa maksaa.

E-tron GT on varmasti hyvä auto ja onhan se kalliimman luokan auto kuin Y/3, niin varmasti eron huomaa.
 
E-tron GT on varmasti hyvä auto ja onhan se kalliimman luokan auto kuin Y/3, niin varmasti eron huomaa.
No en nyt tiedä. Molemmat Tesla 3 ja Y olivat miellyttävämpiä ajaa. Tämä e-tron GT on huomattavasti jäykempi ja kovempi. Ja matalahan tämä on.

Ei tästä ajon perusteella uskoisi että on uutena ollut yli sadantonnin auto.
 
Sekä teräsjousisella että ilmajousisella Q6:lla ajaneena ero on aika iso. Ilmajousiversio olisi kyllä pirun näppärä ja mukava käyttöauto, mutta nelivedon kera hintaa on liiaksi muuhun nähden. Ihan asiallisesti rakennettu jne, mutta äänieristys tuntui vähän heppoisalta. Sama se Macanissakin oli, toki 2" isommat nakit siinä alla. Toki tämä auton hintaluokkaan peilaten.
 
No en nyt tiedä. Molemmat Tesla 3 ja Y olivat miellyttävämpiä ajaa. Tämä e-tron GT on huomattavasti jäykempi ja kovempi. Ja matalahan tämä on.

Ei tästä ajon perusteella uskoisi että on uutena ollut yli sadantonnin auto.

Ok, en ole itse ajanut niin en tiedä, mutta S:n ero oli noihin niin tuntuva, että olisin luullut tuossakin.

Otitko muuten tuohon mitään turvaa tai onko akkutakuuta vielä? Oon ymmärtänyt vikoja olleen jonkun verran?
 
Ok, en ole itse ajanut niin en tiedä, mutta S:n ero oli noihin niin tuntuva, että olisin luullut tuossakin.

Otitko muuten tuohon mitään turvaa tai onko akkutakuuta vielä? Oon ymmärtänyt vikoja olleen jonkun verran?

En ottanut turvaa, mutta tehtiin ehdollinen kauppa sillä tavalla, että tehdään akkutesti ja mikäli SoH arvo on alle 90 % niin kauppa peruuntuu.
 
Vois mennä toiseen ketjuun, mutta vaikuttaa hiljaiselta ja ajallisesti rajallinen tarjous;

K-lataukselle etukoodi: Mammutti
 
Vois mennä toiseen ketjuun, mutta vaikuttaa hiljaiselta ja ajallisesti rajallinen tarjous;

K-lataukselle etukoodi: Mammutti

Tämmönen mainos oli

K-Lataus -20 % koodilla Mammutti

Mammuttimarkkinoiden ajan K-Latauksen latauksista alennus -20 %, kun käytät koodia Mammutti. Koodi on voimassa 15.–25.5. Edun saat syöttämällä etukoodin K-Lataus-sovelluksen kohdassa Oma profiili → Etuu

 
Offtopicina täytyy todeta, että nuo K-latausten hinnat ovat aivan käsittämättömän kovat. Kehtaavatkin pyytää Ionitymaista 60 snt/kWh hintaa, vaikka viereisen S-marketin pihasta saa hieman alhaisemmalla maksimiteholla 35 snt/kWh hintaan :) Eivätkä nuo AC-lataushinnatkaan erityisen edullisia ole, mutta ilmeisesti noille K-latauksen pömpeleille riittää kuitenkin asiakkaita tällaisillakin hinnoilla.

Ja jotta ei mene täysin offtopiciksi, niin omiin silmiin osui "laatumedian" tekemä lyhyt juttu Xpengin P7+:sta, jota odotellaan ainakin Eurooppaan ennemmin tai myöhemmin saapuvaksi. Mielenkiintoinen kokonaisuus, jos tuo uumoiltu 40 k€ hintataso pitää kutinsa: Jos tämän auton todella saa 40 000 eurolla, ovat muut valmistajat äkkiä ihmeissään
 
Missä niin kova hinta on? Ooks varma, ettet ole uloskirjautunu sovelluksesta?

Samaa ihmettelin. K-lataushan on jopa ihan pikkasen edukkaampi kuin aakkoslataus monesti. Itse muuten vaan välttelen, kun ehkä 2/3 kaikesta laturisäädöstä tulee aina K:n pönttöjen kanssa.
 
Tuo on kyllä erikoista vielä tänäpäivänä, että jotkut firmat eivät osaa koodata sovelluksia niin, että ne pysyisivät kirjautuneena kunnes käyttäjä itse kirjautuu ulos.
 
Mjaha, vai niin. Olipa hyvä sitten, että kirjoitin asiasta tänne. :D Mulla on rinnakkaiskortti vaimon Plussa-asiakkuuteen ja tämän rinnakkaiskortin liittäminen omaan K-tunnukseen ei ole onnistunut toistuvista yrityksistä huolimatta. Varmaankin selittää sitten sen, miksi mulle näytetään ihan erilaisia hintoja kuin teille muille...

E: Nyt näyttää 200 kW pömpelille Uudessakaupungissa 0,35 snt/kWh hintaa, vaikka aikaisemmin on näyttänyt tuota 0,60 €/kWh hintaa. Ja jokaisella käyttökerralla appi tosiaan pyytää/vaatii kirjautumaan sisään, eli siltä osin ainakin uskottelen itselleni, että olen ollut aina kirjautuneena sisään, kun olen noita hintoja tarkastellut.

E2: K-latauksen omien nettisivujen mukaan rekisteröitymättömien asiakkaiden hinta on tuo 0,60 €/kWh, eli tämäkin case paljastui käyttäjävirheeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä meni äitin kanssa 25min että saatiin K-lataus toimimaan ekaa kertaa kun ajettiin sellaiselle pömpelille. Meinattiin vaihtaa paikkaa ja kokeilla Ionityä mutta alkoi se lopulta pelaamaan. Ne kertamaksut Mobilepaylla tai jollain muulla eivät toimineet, piti tehdä tili loppuun ja lisätä luottokortti että sai sähköä.
 
Ja jotta ei mene täysin offtopiciksi, niin omiin silmiin osui "laatumedian" tekemä lyhyt juttu Xpengin P7+:sta, jota odotellaan ainakin Eurooppaan ennemmin tai myöhemmin saapuvaksi. Mielenkiintoinen kokonaisuus, jos tuo uumoiltu 40 k€ hintataso pitää kutinsa: Jos tämän auton todella saa 40 000 eurolla, ovat muut valmistajat äkkiä ihmeissään
Tarkoitatko Henri Posan ulosantia vai iltapulua yleisesti kun puhut "laatumediasta"? Ei ole provokaatio, en vain ole kovin perillä. Olen pitänyt muutamia Posan kirjoittamia juttuja ihan aiheellisina. Pitäisikö olla kriittisempi?
 
Tarkoitatko Henri Posan ulosantia vai iltapulua yleisesti kun puhut "laatumediasta"? Ei ole provokaatio, en vain ole kovin perillä. Olen pitänyt muutamia Posan kirjoittamia juttuja ihan aiheellisina. Pitäisikö olla kriittisempi?
Eiks se ole vain yleinen mielipide siitä, että iltapäivälehdet ovat tällaisia b-luokan tiedonlähteitä. En siis kohdistanut piikkiä miltään osin toimittajan ulosantiin tai asiantuntemukseen, vaikkakin tuossa jutun lopussa lukee, että kyseinen juttu pohjautuu Xpengin masinoimaan ja maksamaan vierailuun Kiinassa :cool:
 
Koko K-lataus-sovellus on sellainen kankea ja vanhentunut buginen kasa sitä itseään, että se täytyisi räjäyttää taivaan tuuliin. On täysin käsittämätöntä, että UI ja toiminnallisuus ovat kuin epämiellyttävä röyhtäisyn tuulahdus kymmenen vuoden takaa.

K-ryhmä antaa kyllä turhaa tasoitusta kilpailijoille, kun huomioidaan sekin, että kaikenlainen laturisäätö on noilla varsin yleistä - se toki on uusilla latureilla hiukan vähentynyt.
 
VW ID2 ensiesittely siirtyy 2025 lopulta vuoden 2026 ensimmäiselle neljännekselle. Tilattavissa saman vuoden pääsiäisen jälkeen ja toimitukset loppukesästä alkaen.

 
Koko K-lataus-sovellus on sellainen kankea ja vanhentunut buginen kasa sitä itseään, että se täytyisi räjäyttää taivaan tuuliin. On täysin käsittämätöntä, että UI ja toiminnallisuus ovat kuin epämiellyttävä röyhtäisyn tuulahdus kymmenen vuoden takaa.

K-ryhmä antaa kyllä turhaa tasoitusta kilpailijoille, kun huomioidaan sekin, että kaikenlainen laturisäätö on noilla varsin yleistä - se toki on uusilla latureilla hiukan vähentynyt.
Mihin mahdat verrata? Ihan samaa ripulia minusta nuo kaikki ovat. ABC:n on ylivoimaisesti ärsyttävin, kun sovellusta joutuu jopa käyttämään, kun ei voi vain heilauttaa donglea. Nesteen appi on varmaan kaikkein karuin esitys.
 
Koko K-lataus-sovellus on sellainen kankea ja vanhentunut buginen kasa sitä itseään, että se täytyisi räjäyttää taivaan tuuliin. On täysin käsittämätöntä, että UI ja toiminnallisuus ovat kuin epämiellyttävä röyhtäisyn tuulahdus kymmenen vuoden takaa.

K-ryhmä antaa kyllä turhaa tasoitusta kilpailijoille, kun huomioidaan sekin, että kaikenlainen laturisäätö on noilla varsin yleistä - se toki on uusilla latureilla hiukan vähentynyt.
En kyllä keksi oikein muuta kankeutta kuin satunnaiset uloskirjautumiset ja melkein joka kerta tapahtuvat "päivitykset" käynnistyksessä.

Muuten k-lataus on paljon nopeampi käyttää kuin esim. Ab-sovellus, joka miettii melkein joka kohdassa ja satunnaisesti pyytää korttivarmennusta, joka hidastaa tooodella paljon.

Ja tagi >>>>>>>>>>>>>>>>>>> apit.
 
VW ID2 ensiesittely siirtyy 2025 lopulta vuoden 2026 ensimmäiselle neljännekselle. Tilattavissa saman vuoden pääsiäisen jälkeen ja toimitukset loppukesästä alkaen.

Ikävä viivästyminen - olisi varmasti kysyntää tuolle. Mutta vetääkö jo nykymalliston myynti niin hyvin, että pitää kasvattaa tuotantokapasiteettia ennen uuden mallin tuontia?
 
VW ID2 ensiesittely siirtyy 2025 lopulta vuoden 2026 ensimmäiselle neljännekselle. Tilattavissa saman vuoden pääsiäisen jälkeen ja toimitukset loppukesästä alkaen.

Natsaa itselle aika hyvin kun menee ensi vuoden elokuussa ID3 liisari vanhaksi - voisi hyvin vaihtaa pienempään pieniakkuisempaan kärryyn ton jälkeen.
 
Natsaa itselle aika hyvin kun menee ensi vuoden elokuussa ID3 liisari vanhaksi - voisi hyvin vaihtaa pienempään pieniakkuisempaan kärryyn ton jälkeen.
Tämä on kyllä hyvin mielenkiintoinen auto etenkin työsuhdeautoksi, kun tuo kiinteä 170€ veroetu korostuu näissä halvoissa autoissa. Vuodelle 2025 laskettuna 30k€ sähköauton käyttöetu olisi 325€/kk ja jos päästäisiin siihen 25k€ hintaan niin enää 255€/kk.. Aikas halpaa ajamista ihan uudelle ja varsin pätevältä vaikuttavalle autolle.

Itselläni on Born, jossa tosin 2v liisaria vielä jäljellä, mutta tämä olisi kyllä helppo valinta sen seuraajaksi. Etenkin kahdelle ihmiselle vaikuttaa jopa tietyiltä osin paremmalta autolta, kun takakontti on litramäärältään isompi, tähän saa koukun, taisi olla frunk, oletettavasti pienempi kulutus eli 58kWh akulla vähän pidempi kantama, parempi lataus jne.. Sitten tuo hinta vielä bonuksena.

EDIT: Ja varmasti siis ID3/Born saavat myös isoja parannuksia aikanaan mutta pointtina ehkä enemmän se, että tämä on halvemmalla tietyllä tapaa jo parempi versio. Eikä noissa nykyisessä ID3/Born ole kuin pieniä parannusten toiveita.
 
Viimeksi muokattu:
VW ID2 ensiesittely siirtyy 2025 lopulta vuoden 2026 ensimmäiselle neljännekselle. Tilattavissa saman vuoden pääsiäisen jälkeen ja toimitukset loppukesästä alkaen.

Ei tavallaan enää uutinen, tässä pätkä Tekniikan maailman uutista helmikuulta:
"Ennen ID. Onea on vuorossa vuonna 2026 esiteltävä uusi ID. Two, jota on tähän saakka kutsuttu ID. 2:ksi. Sen halvimman version hinnan pitäisi jäädä alle 25 000 euroon."
 
Aamun sanomalehtikatsaus menossa ja tässä yksi nosto.

Minua on jo pidempään ärsytäänyt näissä keskusteluissa ( täällä ja lehdissä ) se että kun sähkön hinnasta puhutaan ja kuinka paljon auton lataaminen maksa, niin aina unohdetaan se siirtomaksu. Vaikka sähkö oli ilmaista , siirtomaksu ja verot on siellä kuitenkin.

Kertoo myös tämänkin jutun kirjoittajan "ammattitaidosta".
Myös tuon Sakan kaverin laskutoimitukset hymyilyttää.



Vaikka minäkin saisin ilmaista sähköä vuorokauden ympäri, niin hinta on kuitenkin sen 7 senttiä/kWh. ( siirron perusmaksu ,siirtomaksu, huoltovarmuusmaksu, sähkövero + sähköä myyvän yhtiön perusmaksu).

On hieman eri asia puhua tuossakin jutussa mainitusta 0,5 cent /kWh tai sitten 7 c/kWh + 0,5c /kWh. Aika iso ero.
 
Viimeksi muokattu:
Ja onko tämä nyt sitten Säköfarkku Tojotalta ? Ainakin näyttää siltä.
Voisin kuvitella että myy suomessa hyvin sitten kun tulee.
Toyotan vastine Subarun Trailseekerista. Toyotan keula sopii omaan silmään paremmin. Kovasti odotan, milläin nämä ovat saatavilla ja mihin hintaan.
 
Aamun sanomalehtikatsaus menossa ja tässä yksi nosto.

Minua on jo pidempään ärsytäänyt näissä keskusteluissa ( täällä ja lehdissä ) se että kun sähkön hinnasta puhutaan ja kuinka paljon auton lataaminen maksa, niin aina unohdetaan se siirtomaksu. Vaikka sähkö oli ilmaista , siirtomaksu ja verot on siellä kuitenkin.

Kertoo myös tämänkin jutun kirjoittajan "ammattitaidosta".
Myös tuon Sakan kaverin laskutoimitukset hymyilyttää.



Vaikka minäkin saisin ilmaista sähköä vuorokauden ympäri, niin hinta on kuitenkin sen 7 senttiä/kWh. ( siirron perusmaksu ,siirtomaksu, huoltovarmuusmaksu, sähkövero + sähköä myyvän yhtiön perusmaksu).

On hieman eri asia puhua tuossakin jutussa mainitusta 0,5 cent /kWh tai sitten 7 c/kWh + 0,5c /kWh. Aika iso ero.
Aika turha laskea siihen siirron osalta muuta kuin siirto+vero, kun sähkö on oltava vaikka ajat bensalla ja maksat perusmaksut sun muut joka tapauksessa.
Sekin tosin on meillä kiitos carunan 6snt/kWh.
 
Viimeksi muokattu:
Kipin kapin kauppaan ostamaan Buzz. Tollasesta leveäpenkkisestä Buzzista tulee vielä yhtä haluttu kun Ferrari GTOsta tai lokkisiipi Mersusta.


Volkkari laittaa pienemmän penkin taakse.
Ei ne mitään pienempää penkkiä sinne laita, vaan ruuvaavat sinne tilanjakajan, jolloin yksi leveä penkki muuttuu juridisesti kahdeksi penkiksi.

Jos tai kun auton omistaja tuon tilanjakajan ruuvaa puolestaan irti, ja palauttaa takasohvan ennalleen, se ei ole enää volkkarin ongelma.

Se että jakaja ei ole mitenkään edes pehmustettu kertoo kyllä siitä kauanko volkkari uskoo sen jakajan olevan siellä paikallaan.
 
Toyotan vastine Subarun Trailseekerista. Toyotan keula sopii omaan silmään paremmin. Kovasti odotan, milläin nämä ovat saatavilla ja mihin hintaan.
Ihan asiallisen näköinen kyllä omaan silmään. Ilmeisesti myös valmistus Subarun tehtaalla.


Näyttökuva 2025-05-16 092412.png


Näyttökuva 2025-05-16 092248.png
 
Kenties kannattaisi säätää se ratti oiken ? Ei se peitä yhtään mitään, niinkuin Audin viisas insinööri on sen suunnitellut. Asia on otettu aika hyvin huomioon kun siihen perehtyy hieman.

Onko muuten joku oikeasti saanut säädettyä tuollaisen uuden Audin (A5/A6/Q6) ratin niin, ettei se peitä lainkaan tuota MMI-näyttöä? Kävin eilen taas Audi-liikkeessä ja samalla kävin ihan ajan kanssa säätelemässä sekä rattia että penkkiä ja en millään löydä sieltä sellaista asentoa, millä ratti ei ainakin osaa tuosta MMI-näytöstä peittäisi.

Mainitsin tuosta myyjällekin ja hän sanoi ihan samaa.
 
VW ID2 ensiesittely siirtyy 2025 lopulta vuoden 2026 ensimmäiselle neljännekselle. Tilattavissa saman vuoden pääsiäisen jälkeen ja toimitukset loppukesästä alkaen.



Tuleekohan ID2 siis uudella MEB Plus alustalla?

Tuota ID2:n myöhästymistä isompi uutinen on mielestäni tämä: Ensi vuonna VW lanseeraa siis MEB Plus alustan ja uudistaa ID3, ID4 ja ID7 mallit vissiin "perinteisemmän" volkkarin näköisiksi. Samalla vissiin intotainment päivittyy ja vanhat ohjelmistot jätetään taas roikkumaan? Toivottavasti sisällä päästään eroon haptisista napeista.

Lisäksi akkuja (varmaan ainakin hinnaston alapäässä) tulee siirtymään LFP -tekniikkaan. Tämä voi mahdollistaa halvempia hintoja ja paremmin ladattan (sinne 100% asti) akun:

 
Tuleekohan ID2 siis uudella MEB Plus alustalla?

Tuota ID2:n myöhästymistä isompi uutinen on mielestäni tämä: Ensi vuonna VW lanseeraa siis MEB Plus alustan ja uudistaa ID3, ID4 ja ID7 mallit vissiin "perinteisemmän" volkkarin näköisiksi. Samalla vissiin intotainment päivittyy ja vanhat ohjelmistot jätetään taas roikkumaan? Toivottavasti sisällä päästään eroon haptisista napeista.

Lisäksi akkuja (varmaan ainakin hinnaston alapäässä) tulee siirtymään LFP -tekniikkaan. Tämä voi mahdollistaa halvempia hintoja ja paremmin ladattan (sinne 100% asti) akun:

Kuinkaha monta kertaa Volkkarin ostajat ottaa tuon märän rätin naamalleen, että pari vuotta vanhassa autossa on jo SER-softa? Itelle pelkästään tämä on jo este. Volkkarin ostamiseen.
 
Kuinkaha monta kertaa Volkkarin ostajat ottaa tuon märän rätin naamalleen, että pari vuotta vanhassa autossa on jo SER-softa? Itelle pelkästään tämä on jo este. Volkkarin ostamiseen.

Mitä tarkoitat SER-softalla? Eikös se ole ihan normaalia kehitystä, että uusiin automalleihin tulee uusia juttuja, eikä se tarkoita sitä, että vanhoihin malleihin pitäisi uusia juttuja päivitellä. En ole alkuunkaan ymmärtänyt sitä, että miksi jotkut ovat vaatimassa että autoon pitäisi saada softapäivityksillä uusia ominaisuuksia ja vieläpä ilmaiseksi? Kyllä minä jos auton ostan, niin ostan sen niillä ominaisuuksilla mitkä siinä on, enkä ole vailla että sitä pitäisi softalla uudistaa enää sen jälkeen.

Itse sanoisin SER-softaksi vasta sitten, jos jotkut autossa olevat ominaisuudet lakkaavat toimimasta. Taikka jos softassa on bugeja, joita ei korjata.

Itsekin juuri ostin muutaman vuoden vanhan Audin, enkä odota, että siihen pitäisi päivityksenä saada jotain ominaisuuksia mitä uusimmissa Audeissa on.
 
pari vuotta vanhassa autossa on jo SER-softa? Itelle pelkästään tämä on jo este. Volkkarin ostamiseen.
Jotkut vaan ostaa auton itse auton takia, ei softan. Kun kaikki on kerrran säädetty paikoilleeen, niin ei sinne ruudulle nyt juurikaan asiaa enään ole....

Itse en kyllä autonvalinnassa anna juurikaan arvoa millainen softa siinä on. Aivan toisisjainen seikka. Kaikki ajavat asiansa riittävän hyvin.
 
Onko muuten joku oikeasti saanut säädettyä tuollaisen uuden Audin (A5/A6/Q6) ratin niin, ettei se peitä lainkaan tuota MMI-näyttöä? Kävin eilen taas Audi-liikkeessä ja samalla kävin ihan ajan kanssa säätelemässä sekä rattia että penkkiä ja en millään löydä sieltä sellaista asentoa, millä ratti ei ainakin osaa tuosta MMI-näytöstä peittäisi.
Jos se alakulma sulla peittyy ratin taakse, niin eihän sinne jää yhtään mitään mistä jäisit paitsi tai että siellä olisi edes jotain mitä pitäisi seurata. Vai onko ? Mielestäni murheista pienin liittyen tuohon näyttöön.

Isompi ongelma omalla setupilla on se, että näyttö on aavistuksen kaukana. Joutuu aavistuksen kurkottamaan. Varsinkin jos parkissa näprää enemmän näyttöä.
 
Jos se alakulma sulla peittyy ratin taakse, niin eihän sinne jää yhtään mitään mistä jäisit paitsi tai että siellä olisi edes jotain mitä pitäisi seurata. Vai onko ? Mielestäni murheista pienin liittyen tuohon näyttöön.

Isompi ongelma omalla setupilla on se, että näyttö on aavistuksen kaukana. Joutuu aavistuksen kurkottamaan. Varsinkin jos parkissa näprää enemmän näyttöä.

Siihen alakulmaan jää piiloon yksi ilmastoinnin nappula ja kuskin penkinlämmittimen nappula. Sen verran valikoita tutkin, että ainakin osaa noista ilmastoinnin nappuloiden paikoista voi vaihdella, joten ainakin tuon yhden nappulan osalta ongelman voi kiertää, vaihtamalla siihen jonkun sellaisen nappulan mitä ei tarvitse tai tarvitsee harvoin. Penkinlämmittimen nappulaa en hoksannut, voiko jotenkin siirtää.

Mutta tuon käytettävyyden ohella minua vain häiritsi se, että setuppi oli suunniteltu noin, että jotain jää piiloon, siitä tuli sellainen viimeistelemätön vaikutelma. Kyllä minä sen kanssa elämään pystyisin ja voihan se olla että seuraavan kerran kun vaihdan autoa ja valinta kohdistuu Audiin, niin sitten jo viimeistään joutuu tällaisen ottamaan.

Tämä nyt ehkä sitten kuitenkin offtopicia, kun ei sinänsä sähköautoihin liity.
 
En ole alkuunkaan ymmärtänyt sitä, että miksi jotkut ovat vaatimassa että autoon pitäisi saada softapäivityksillä uusia ominaisuuksia ja vieläpä ilmaiseksi?
"Kännykkäsukupolvi" odottaa että uutta softaa tippuu määräajoin. Pääasia että softa tulee, sisällöllä ei niin väliä. Kuola suunpielissä odotetaan uutta softaversiota, ja sitten kuitenkin kaikki on ihan niinkuin ennenkin isossa kuvassa.

Vähän niinkuin puhelimissa. Uutta Androidia tai IOS:sia tulee vuosittain fanfaareilla ja markkinontijargonilla höystettynä, mutta mitään oikeasti näkyvää tai hyödyllistä sinne ei ole tullut vuosikausiin. ( noin hieman pelkistettynä )
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 251
Viestejä
4 866 213
Jäsenet
78 624
Uusin jäsen
rupureiska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom