Yleistä keskustelua sähköautoista

Näyttää kyllä oikeasti ihan kammottavalta. Kuin jonkun 12-vuotiaan fantasia siitä miltä Erityisen Päheen Futuristine Auto™ näyttää.
RGB valot saa kyllä pois. Nuo näytöt on käteviä, keskinäyttö on todella iso ja integroitu eikä mikään päälle liimattu tablettirunko.
 
Näköjään uusien mersujen juttuja. Sieltä vuotaa näihin halpiksiin kanssa.

6MercedesEQSTGdrive.jpeg
Tämä on kyllä ihan samanlainen kuin omassa ’24 eqs suvissa on nyt. Toki kuvassa on vedetty säädöt jotenkin ihan kaakkoon ja kaikki korostukset auton valoista täysille :D
 
Noi uudet/uudehkot mersut tuntuu aivan helvetin premiumeilta kun sinne istuu ekaa kertaa oli se sitten koeajossa tai taksissa. Harvassa tai ei oikeassaan minkään muun merkkisessä koskaan ole tullut sellasta wau fiilistä.
Varmaan joku lisävaruste tuo valaistuspaketti toki.
 
Toisaalta, kun nuo näytöt ei enää maksa juuri mitään, niin miksipä apparille ei laittaisi omaa näyttöään.
 
Ja siitäkin vain 140 km/h asti. Tietenkin jos nopeus nousi sen yli, niin sitten valaistiin loppuosa. Samoin lämpötila ja kierroslukumittarit valaistiin vain jos niissä oli jotain poikkeavaa näytettävää, muuten olivat pimeänä. Ja väri oli tietenkin hävittäjien instrumenteista tuttu vihreän sävy joka ei huononna hämäränäkökykyä.

Miksi sähköautossa ei ole samaa. Yömoodi toteutettuna oled-paneelilla tai vastaavalla jossa ei ole taustavalovuotoa. Teksti/grariikka vain vihreällä mustalla pohjalla, ja vain jos se on tarpeellinen, muut osat näytöistä olis pimeänä. Tällainen toteutukseen heti.

Niin hienoa nappia night paneliin, kuin Saabissa ei ole, mutta kuvittelisin että monella merkillä saa kabiinin pimeäksi. Tossa aadissa ainakin mittariston voi vetää minimi-moodiin jolloin pimeäksi jää yli 3/4, sitten ympäristövalot himmeälle ja keskinäyttö pois päältä. Mutta mittaristo ja keskinäyttö pitää erikseen kliksutella.
 
Noi uudet/uudehkot mersut tuntuu aivan helvetin premiumeilta kun sinne istuu ekaa kertaa oli se sitten koeajossa tai taksissa. Harvassa tai ei oikeassaan minkään muun merkkisessä koskaan ole tullut sellasta wau fiilistä.
Varmaan joku lisävaruste tuo valaistuspaketti toki.
Tuntuu just niin kauan premiumeilta, kunnes erehtyy koskemaan ja vaikka hivenen painamaan sitä muovia.

Voi vaan kuvitella minkälaisia nitinä ja natina hirvityksiä nuo on myöhemmin.
 
Jos nyt joku on halvan näköinen niin nuo tabletit parilla kannattimella kiinni runkoon. Näyttää ihan siltä kuin olisin itse pistänyt oman tabletin kiinnikkeillä killittämään siihen keskelle kojelautaa.

Onhan nuo kojelautaan integroidut näytöt aivan eri tasolla siisteyden suhteen. Ja tuo Mersun värihelvetti tuossa kuvassa, niin aivan varmasti voit säätää sitä 0-100% haluamallasi värillä. Yksi EQS omistaja tuossa jo ilmoittautui niin voi varmaan kertoa.
 
Näyttöjä ja noita valoraitoja voi tosiaan säätää aivan mahdottoman paljon. Valita yksittäisen värin, siihen tietyn kirkkauden, värivaihdot erilaisilla korostuksilla, erikseen kaikki nuo värit kojelaudassa, penkeissä, lattioissa, yms. Itse laitoin hillityn teeman mutta meidän juniorit tykkää leikkiä kokeilemalla vähän kaikkea.

Autona tämä on kyllä tosi luksus. Vähän kuin ajaisi taikamatolla. Aikaisempi Taycan neliveto oli myös todella hyvä alustaltaan mutta kokonaisuutena tämä on aivan erilainen. Maasturina yliveto mutta toki urheiluautot on erikseen :)
-Jari-
 
Tuntuu just niin kauan premiumeilta, kunnes erehtyy koskemaan ja vaikka hivenen painamaan sitä muovia.

Voi vaan kuvitella minkälaisia nitinä ja natina hirvityksiä nuo on myöhemmin.
Kaikki nuo on samaa paskaa ja narisevat jos menee tökkimään ja on ollut jo pitkään. En usko että mersut on jotain narisevia hirvityksiä on vanhemmitekaan toisin ku eräät mitkä on sitä jo uutena.
 
Miksi sähköautossa ei ole samaa. Yömoodi toteutettuna oled-paneelilla tai vastaavalla jossa ei ole taustavalovuotoa. Teksti/grariikka vain vihreällä mustalla pohjalla, ja vain jos se on tarpeellinen, muut osat näytöistä olis pimeänä. Tällainen toteutukseen heti.
Taisin kirjoittaa tästä samasta aiheesta tänne aikaisemmin.

Verdict: onhan näitä ainakin kolmella neljällä valmistajalla jo nyt mutta ihan samanlaista kuin Saabissa oli ei voi tehdä kun EU (nopeusrajoitus, kaistavahti ym. symbolit pitää näkyä). Valmistajilla sitten eri nimisiä: Volvolla Calm ja Fordilla taisi olla joku vähän vastaavalla nimellä.
 
Toisaalta, kun nuo näytöt ei enää maksa juuri mitään, niin miksipä apparille ei laittaisi omaa näyttöään.
Henkilökohtaisesti vaikea nähdä tilannetta, jossa viihdyttäisin itseäni apparin paikalla mielummin tuollaisella apparin näytöllä kuin omalla puhelimellani… mutta meitähän on moneen junaan ja osa jää vielä asemallekin :hmm: ja mitä auton asetusten säätämiseen tulee, niin appari pystyy ne vallan mainiosti hoitamaan keskikonsolista käsin (toki olettaen, ettei esim. keskinäyttö ole vahvasti suunnattu kuljettajan suuntaan).
 
Tuossa voi vähän ajatella, että en ainakaan itse tykkää tuijottaa sitä näyttöä vinossa. Joo, voihan noi säädöt keskinöytöstä tehdä, mutta onhan sen nyt ihan eri käyttää sitä laitetta suoraan edessä. Asia vielä erikseen jos jotain mediaa lähtee kuluttamaan, niin eihän se keskinöytössä kovin näppärää ole (vaikka se olisi mahdollista, mitä se ei nykyään enää ole kovin usein kun näyttöä ei saa peilattua).
 
Henkilökohtaisesti vaikea nähdä tilannetta, jossa viihdyttäisin itseäni apparin paikalla mielummin tuollaisella apparin näytöllä kuin omalla puhelimellani… mutta meitähän on moneen junaan ja osa jää vielä asemallekin :hmm: ja mitä auton asetusten säätämiseen tulee, niin appari pystyy ne vallan mainiosti hoitamaan keskikonsolista käsin (toki olettaen, ettei esim. keskinäyttö ole vahvasti suunnattu kuljettajan suuntaan).
Ehkä tämäkin on sellainen ettei sitä osaa kaivata jos sitä ei ole koskaan ollut. Mutta jos vaikka Netflixiä katselee pari tuntia matkan aikana, niin onhan se nyt mukavampaa katsoa sitä kiinteältä näytöltä kuin pitää sitä kännykkää kädessä kaiken sen ajan tai tuijotella sitä niskat jumissa alaspäin.
 

T.T näyttää muutaman ilmaisjutun per viikko, itse en nyt näe tätä pidemmälle, mutta ilmeisesti ihan täysin kiinalaisia tuotteita ei kannata ottaa avosylin vastaan...

Sisäilmaongelmia busseissa näköjään..

Ongelmat alkoivat keväällä ja liittyvät 29 sähköbussiin, jotka otettiin käyttöön syyskuussa 2024. Oireiden arvellaan olevan yhteydessä bussien sisäpinnoilta löytyneisiin mustiin hiukkasiin sekä ilmanäytteissä mitattuihin korkeisiin voc-yhdisteiden pitoisuuksiin.
Norjalaislehden Teknisk Ukebladin tietojen mukaan tehdyssä mittauksessa voc-pitoisuus oli jopa 1600 µg/m³. Vertailun vuoksi tavanomainen voc-pitoisuus sisäilmassa on kodeissa ja ei-teollisissa tiloissa yleensä 30–200 µg/m³.
 
Sisäilmaongelmia busseissa näköjään..
Linja-autoliikenteeseen erikoistunut Bussmagasinet uutisoi heinäkuussa 2024, että Östgötatrafikenin uudet sähköbussit on valmistanut kiinalainen CRRC Electric Vehicles.

Bussien merkki on kuitenkin YES-EU, joka on vastannut mallin kehityksestä ja toimii sen maahantuojana. Kyseessä on Ruotsin markkinoilla uusi malli, jonka valmistuksessa on käytetty suurelta osin eurooppalaisia komponentteja. Esimerkiksi bussien teräsrungot on valmistanut suomalainen Stala.
Tämän merkin kiinalaisia busseja ei taida olla Suomessa.
 
Kiinalaisilla on omat kemikaalinsa. On ihan tavanomaista etta remontin jalkeen tiloihin ei mene kukaan kouluja kaynyt 3kk ja se haju lahtee vasta 6kk jalkeen. Kohtuu isojakin sotia saadaan firmalla aikaa siita etta porukka ei suostu menemaan mihinkaan vasta rempattuun toimistoon.

Kaverini osti asunnon rempautti sen. Kaveri kuitenkin asuu vuokra-asunnossaan kuitenkin viela 6kk jotta suurin osa karyista haihtuisi.
 
Jos kuljette Hesassa keskustan nivelbusseilla, kattokaapas katossa olevia ilmaritilöitä.
Kun bussi menee mukulakiville, sieltä tulee ihan parvena pölyä alas matkustajien päälle.
Tai jos kädellä kopauttaa siihen ritilään, sitä pölyä tulee kasapäin.
Ne on miltei muurautuneet umpeen jos katsoo taskulampun valolla ritilää.
 
Näyttää kyllä oikeasti ihan kammottavalta. Kuin jonkun 12-vuotiaan fantasia siitä miltä Erityisen Päheen Futuristine Auto™ näyttää.

Samaa mieltä. Itseäni on jo kammoksuttanut se villitys, että mittaristo ja keskinäyttö on integroitu ikäänkuin yhdeksi suureksi näytöksi. Meilläkin on uuden auton hankinta nyt edessä ja ollaan paljon katseltu autoja, niin erityisesti näissä Audin uusissa A6/Q6 malleissa häiritsi tuo yksi iso näyttö, joka on vielä suunniteltu sisällön puolesta niin huonosti, että auton ratti peittää osan keskinäytöstä. Joutuu päätä siirtämään oikealle että osaa painaa näytöstä nappia oikeasta kohdasta. BMW:llä myös vähän typerän näköinen tuo yhtenäinen mittaristo ja keskinäyttö, mutta siinä en ainakaan huomannut että ratti peittäisi mitään näkymiä.

Yhtenä vaihtoehtona olemme katselleet myös käytettyä e-tron GT:tä, mutta siinä vähän hirvittää maksaa 3 vuotta käytetystä autosta sama raha, millä saisi ihan uudenkin auton. Tesla 3 ja Y on nyt pyörineet vaihtoehtona. Mutta tosiaan, tuossa e-tron GT:ssä on ilmeisesti vanhemman sukupuolen mediasysteemit, niin siinä oli siististi mittariston näyttö ihan normaalin näköinen ja keskinäyttökin siististi integroitu keskikonsoliin. Oli paljon miellyttävämmän näköinen kuin tämä uusi suuntaus, missä näytöt ovat ikäänkuin tabletteja mitkä on liimattu keskikonsolin päälle. Ja käytetyssä autossa myös se etu noihin uusiin nähden, ettei tarvitse joka startilla erikseen napsautella ylinopeushälytyksiä pois päältä.
 

Mersun tulevan CLA-sähköauton osalta kuulunut nyt tällaista, että sitä ei voisi ladata 400v latureilla. Tästä heräsi kysymys, että mistä autoilija näkee, onko laturi 400v vai 800v? Kun tuossa latauskentillä latureita katselin, niin ei ainakaan minun silmään sattunut tuollaisesta mitään mainintaa.
En vetäisi mitään johtopäätöstä euro-autoista tuon suhteen.

Kun kerran eurooppalainen 2025 malli lataa 400V:stä, niin miksi ensi vuodelta poistettaisiin feature?
 
En vetäisi mitään johtopäätöstä euro-autoista tuon suhteen.

Kun kerran eurooppalainen 2025 malli lataa 400V:stä, niin miksi ensi vuodelta poistettaisiin feature?
Ei kai tästä ole mitään 2025 mallia. Tuo on ihan täysin uusi auto, joka aloittaa myyntinsä 2026-mallina nyt vuoden 2025 aikana. Tai jos tarkoitit 2025 mallilla juuri tätä, niin onko jossain julkaistu lisätietoa, että eurooppalaisissa malleissa tuo tuki 400v lataukselle olisi?

Mutta edelleen mielenkiinnosta kyselen, että mistä autoilija tunnistaa 400v ja 800v laturit?
 
Viimeksi muokattu:

Mersun tulevan CLA-sähköauton osalta kuulunut nyt tällaista, että sitä ei voisi ladata 400v latureilla. Tästä heräsi kysymys, että mistä autoilija näkee, onko laturi 400v vai 800v? Kun tuossa latauskentillä latureita katselin, niin ei ainakaan minun silmään sattunut tuollaisesta mitään mainintaa.
Olemmeko kohta tilanteessa, jolloin 800v autot tulevat valtavirraksi ja nykyiset autot jäävät hiljalleen poistuvien 400v latureiden varaan?
 
En vetäisi mitään johtopäätöstä euro-autoista tuon suhteen.

Kun kerran eurooppalainen 2025 malli lataa 400V:stä, niin miksi ensi vuodelta poistettaisiin feature?
No, kävin nyt kuitenkin itse lukemassa MB:n saksankieliset descriptiot ja tottahan tuo on - siellä sanotaan hyvin selvästi, että 400V latureilla lataaminen ei onnistu.

Bitte beachten Sie, dass an 400-V-Ladesäulen nicht geladen werden kann und diese daher in der Navigation auch nicht angezeigt werden.

ChatGPT:
Please note that charging is not possible at 400 V charging stations, and therefore they are not shown in the navigation system.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyiset kyllä, mutta onko näin tulevaisuudessa jos tekniikka näyttää muuttuvan.
On vaikea tehdä 800V laturia joka ei tukisi 250-500V jännitteitä. Tai ainakaan sillä ei säästä yhtään mitään. CCS-latausasema on tiettyä jännitealuetta tukeva virtalähde ja jos sen rakentaa tukemaan 1000V jännitettä (joka on 800V järjestelmän korkein tuettu jännite), se tukee lähtökohtaisesti myös alle 500V jännitteitä joilla nuo 400V autot lataavat.
 
Pitää myös muistaa, että toimii tuo toiseenkin suuntaan ja suurin osa Suomeen jo nyt asennetuista latureista tukee 800V jännitettä ja oikeastaan ainoastaan Tesla ja joku pieni marginaalinen osa tosi vanhoista latureista ei tue ja uskoisin sama olevan myös muualla kuin Suomessa. 400V tuki kuulostaa isolta asia, mutta hyvin mitätön asia lopulta.
 
Aikain saatossa kaikki tulee korvautumaan 800V latauksella, mutta se on 30-luvun juttuja se.

Olisko Merssun© jujuna se, että ameriikassa isoimmat lataustehot tulee CCS1 standardin liittimellä, mutta nyt kun siellä siirrytään Teslan NACSiin niin sepä ei kykenekään samaan. Kaikki muut autot 800V järjestelmässä kuitenkin täällä voivat ladata mistä vain. :hmm:
 
Nykyiset kyllä, mutta onko näin tulevaisuudessa jos tekniikka näyttää muuttuvan.

CCS2 -elinkaaren aikana ei tule tilanteita. Sitten jos joskus tuo korvautuisi niin isossa kuvassa ei ole mitään väliä oliko vanhat 400v vai 800v. Eihän autothan nytkään lataa alusta loppuun nimellisellä jännitteellä tai välttämättä ollenkaan sillä jännitteellä latauksen aikana.
 
Latauskartta.fi kun katselin 100kw ja ylitse latureiden tilannetta niin yllattavan vahan on 400V systeemeja niissa. Oletin tilanteen olevan aivan eri.
 
Jos kuljette Hesassa keskustan nivelbusseilla, kattokaapas katossa olevia ilmaritilöitä.
Kun bussi menee mukulakiville, sieltä tulee ihan parvena pölyä alas matkustajien päälle.
Tai jos kädellä kopauttaa siihen ritilään, sitä pölyä tulee kasapäin.
Ne on miltei muurautuneet umpeen jos katsoo taskulampun valolla ritilää.

Tuo on kuitenkin vain katupölyä, eikä kiinalaisen tehtaan mitälie kielletttyjä kemikaaleja. Eihän se toki hyvä ole että ihmisten niskaan varisee, mutta ei varsinaisesti hengenvaarallista.

Aikain saatossa kaikki tulee korvautumaan 800V latauksella, mutta se on 30-luvun juttuja se.

Olisko Merssun© jujuna se, että ameriikassa isoimmat lataustehot tulee CCS1 standardin liittimellä, mutta nyt kun siellä siirrytään Teslan NACSiin niin sepä ei kykenekään samaan. Kaikki muut autot 800V järjestelmässä kuitenkin täällä voivat ladata mistä vain. :hmm:

Tuo 800V systeemi on kuitenkin jonkinverran hankalampi AC latauksen kannalta, ja varsinkin pienemmissä LFP akuissa täytyy siirtyä kalliimpiin kennokokoihin, joten ei se nyt mitenkään varmaa ole että kaikki tulisivat siirtymään 800V järjestelmään. Kaikki isoakkuisemmat akutot kyllä todennäköisesti, mutta pienemmissä kaupunkiautoissa tuo ei ole kovin optimaalinen.
 
Kempowerin latureissa tämä lukee näytöllä. Ei taideta 400V latureita enää rakentaa minnekään paitsi Teslan kentille?
 

Mersun tulevan CLA-sähköauton osalta kuulunut nyt tällaista, että sitä ei voisi ladata 400v latureilla. Tästä heräsi kysymys, että mistä autoilija näkee, onko laturi 400v vai 800v? Kun tuossa latauskentillä latureita katselin, niin ei ainakaan minun silmään sattunut tuollaisesta mitään mainintaa.
Onpa erikoinen rajoitus muuten erittäin kovien speksien sähköautomallissa.

Ehkä siitä ei kuitenkaan Suomessa ole juuri haittaa, koska ensinnäkin WLTP 792 km-autoa joutuu aika harvoin lataamaan kodin ulkopuolella, ja toisekseen hyvä range antaa tavallista enemmän pelivaraa valita jokin seuraavista (latauskartta.fi) 800 V-latausasemista:
Screenshot_2025-05-11-13-53-04-13_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Screenshot_2025-05-11-13-53-24-10_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Tyyppikilvestä se viimeistään näkyy jos haluaa etsiä. Myös kaikki jotka mainostavat yli 200kW tehoa ovat 800V.

Kempowerin latureissa tämä lukee näytöllä. Ei taideta 400V latureita enää rakentaa minnekään paitsi Teslan kentille?

Ajattelin tavallisen autoilijan näkövinkkelistä, että näkeekö mistään tuota tietoa ennenkuin on jo pysähtynyt laturille.
 
Ajattelin tavallisen autoilijan näkövinkkelistä, että näkeekö mistään tuota tietoa ennenkuin on jo pysähtynyt laturille.

Esim. latauskartta.fi tai sitten latausoperaattorin apista, esim. ABC-lataus näyttää siinä "Asema" välilehdellä onko 400V vai 800V laturit.
 
Audin uusissa A6/Q6 malleissa häiritsi tuo yksi iso näyttö, joka on vielä suunniteltu sisällön puolesta niin huonosti, että auton ratti peittää osan keskinäytöstä.
Kenties kannattaisi säätää se ratti oiken ? Ei se peitä yhtään mitään, niinkuin Audin viisas insinööri on sen suunnitellut. Asia on otettu aika hyvin huomioon kun siihen perehtyy hieman.
 
Kenties kannattaisi säätää se ratti oiken ? Ei se peitä yhtään mitään, niinkuin Audin viisas insinööri on sen suunnitellut. Asia on otettu aika hyvin huomioon kun siihen perehtyy hieman.

Ratti kun on itselle sopivaksi säädetty, niin ratin oikea reuna peittää varsinaisen MMI-näytön vasenta alakulmaa siten, ettei kaikkia painikkeita näe siirtämättä päätä.
 
Ratti kun on itselle sopivaksi säädetty, niin ratin oikea reuna peittää varsinaisen MMI-näytön vasenta alakulmaa siten, ettei kaikkia painikkeita näe siirtämättä päätä.

Joo, no tällä periaatteella jokainen auto on suunniteltu väärin koska en edes muista koska olen viimeksi ajanut autoa jossa ei jotain jäisi piiloon kun ratti on itselleni sopivasti aseteltu.

Mitään niin mielenkiintoista siellä mittaristossa ei ole, että jaksaisi kiinnostaa, kunhan keskellä oleva navigointi näkyy.
 
Joo, no tällä periaatteella jokainen auto on suunniteltu väärin koska en edes muista koska olen viimeksi ajanut autoa jossa ei jotain jäisi piiloon kun ratti on itselleni sopivasti aseteltu.

Mitään niin mielenkiintoista siellä mittaristossa ei ole, että jaksaisi kiinnostaa, kunhan keskellä oleva navigointi näkyy.

No ei ainakaan missään omassa autossa ole koskaan ratti jättänyt mitään piiloon. Siksi tämä asia kiinnitti uudessa Q6:ssa ja A6:ssa heti huomioni. Ja siis mittaristosta ei jää mitään piiloon, vaan tuolta medianäytöltä osa ilmastoinnin napeista ja jotain muuta minkä toimintaan en vielä ehtinyt perehtyä.

Merkkasin tuohon kuvaan suunnilleen sen kohdan mikä jää ratin taakse piiloon:
1746988525576.jpeg
 
Kännykän kentän voimakkuus ja asetukset. Asetukset on siellä pääruudulla isona kuvakkeena. Et jää yhtään mitään paitsi tuolla setupilla?
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Kännykän kentän voimakkuus ja asetukset. Asetukset on siellä pääruudulla isona kuvakkeena. Et jää yhtään mitään paitsi tuolla setupilla?

Oli siinä myös ilmastoinnin nappeja, mm. penkinlämmitin, mikä jäi katveeseen.


Tässä esimerkkinä parempi systeemi, jossa medianäyttö on keskikonsolissa ja hyvin näkösällä:
1746990541734.png
 
Kännykän kentän voimakkuus ja asetukset. Asetukset on siellä pääruudulla isona kuvakkeena. Et jää yhtään mitään paitsi tuolla setupilla?

Itse olen kohtalaisen allerginen, jos mittaristo ei järkevästi näy. tähän asti bemarin F3x -kopassa sai taiteilla ratin etäisyyden kanssa, jotta mittaristo näkyi ja toinen vähän hankala oli hullupösö e-2008. Sen mitä auto ehti olla ajossa niin oikein ikinä tottunut mittaristoon.

Mutta Q6 ei aiheuttanut mitään tunteita suuntaan tai toiseen. Kaikki oleellinen nätisti esillä ja siinä se. Jos vertaisin nyt vaikka Q4n penkinlämmittimen fyysisiä nappeja ja valoa niin isompi vaiva siirtää katse reilusti alemmas kuin siirtää päätä sentti. Ennemmin ottaisin uudesta A3sta pyöreän ratin ja sen napit & rullat. Just nuo samat mitä yo. kuvan A6(?)n ratissa on.

Vähän sellainen fiilis nyt viimeisistä keskusteluista jää lainattuna ”some people finding a problem in every solution” :cool:
 
Näyttää ekalta E-Tron 50/55 mallilta joka tuli markkinoille 2019.

Joo, tuo setuppi taitaa olla käytössä ainakin noissa ensimmäisissä e-troneissa ja faceliftin myötä Q8 e-tronissa, sekä nykyisissä A6/A7/A8:ssa. Ja sitten muuten vastaava setuppi, mutta ilman ilmastointilaitteen omaa näyttöä taitaa olla A3:ssa, Q3:ssa, Q4:ssä ja e-tron GT:ssä.

Audillahan oli ennen noita yllämainittuja malleja vuosikaudet tuollainen kojelaudan päällä oleva "irrallinen" näyttö, jonka jälkeen siirtyivät noihin integroituihin näyttöihin. Nyt sitten viime vuonna julkaistuissa ja sitä uudemmissa on palattu taas tuohon "irralliseen" näyttöön ja samalla integroitu se yhteen mittariston näytön kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 256
Viestejä
4 866 288
Jäsenet
78 625
Uusin jäsen
Rappe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom