Yleistä keskustelua sähköautoista

Peritään aina jos ottaa tuon palvelun, että tarkastavat läpikotaisin.

Kyllä se minusta ainakin peritään.

Eihän minkään muunkaan auton huolto ole ilmainen, vaikka vikaa löydettäisiinkin.

Tässä asiayhteydessä , siis jos asiakkaan pitää maksaa ylimääräinen tarkastus maksu jotta saa takuu viat takuun piikkiin ei ihan normaalia.

Non perinteisesti tarkastusmaksu on peritty jos sitä takuuseen vedottua vikaa ei löydykkään. Vastaus ei yllättänyt, mutta puoli toiveikkaana halusin varmistaa
 
Tässä asiayhteydessä , siis jos asiakkaan pitää maksaa ylimääräinen tarkastus maksu jotta saa takuu viat takuun piikkiin ei ihan normaalia.

Non perinteisesti tarkastusmaksu on peritty jos sitä takuuseen vedottua vikaa ei löydykkään. Vastaus ei yllättänyt, mutta puoli toiveikkaana halusin varmistaa
Tässä puhutaan tarkastuspalvelusta. Asiakas tilaa Teslalta tarkastuksen ja Tesla laskuttaa. Tätä voi verrata niihin autotohtorin läpikäyntiin.

Suoraan jos kertoo että on vikaa ja takuunalainen auto niin se on asia erikseen. Jos vikaa ei löydetä peritään kulut.
 
Tässä asiayhteydessä , siis jos asiakkaan pitää maksaa ylimääräinen tarkastus maksu jotta saa takuu viat takuun piikkiin ei ihan normaalia.

Non perinteisesti tarkastusmaksu on peritty jos sitä takuuseen vedottua vikaa ei löydykkään. Vastaus ei yllättänyt, mutta puoli toiveikkaana halusin varmistaa
Kannattaa tosiaan viedä se auto katsastukseen (täällä 30€). Sitten katsastuslapun kanssa Teslalle, jossa korjaavat ilmaiseksi (4v/80tkm). Samalla saa sitten ajaa seuraavat 2 vuotta ehjällä autolla (tai siihen asti, kun auto täyttää 4 vuotta).

En tiedä menisikö ihan järjen mukaan jälkitarkastusmaksu (16€) Teslan piikkiin. Tesla tuntien ei tule koskaan menemään ja ei ole kukaan koskaan edes kysynyt Teslalta?


Kuten joku täällä virheellisesti taisi sanoa että pallonivel menee rikki niin ei mene. Tesla vaihtaa takapään ripustukset uusiin ja tekee nelipyöräsuuntauksen. Eli kyse on juuri puslasta.

Ei siellä takapäässä tosiaan taida olla mitään palloniveliä.

Teslan tyyli on vaihtaa koko osa, mutta voisi sinne vaihtaa vain sen yhden rikkinäisen puslankin vaan.
 
Tesla ei aluksi hyväksynyt muita kuin katsastuksesta saadun hylyn. Nykyään ilmeisesti kelpaa autotohtorin lappu myös.
Tarjoavat (Tesla) toki nykyään myös 120€ tuota tarkastusta missä käydään auto kauttaaltaan läpi, että myös korjaavat suoraan jos takuu, muuten pitää hyväksyä erikseen haluaako korjata heillä vai muualla.


Tässä puhutaan tarkastuspalvelusta. Asiakas tilaa Teslalta tarkastuksen ja Tesla laskuttaa. Tätä voi verrata niihin autotohtorin läpikäyntiin.

Suoraan jos kertoo että on vikaa ja takuunalainen auto niin se on asia erikseen. Jos vikaa ei löydetä peritään kulut.

Sori vähän tyhmät kysymykset, en halua arvailla :-)

Eli jos tarkastusta tilatessa vetoaa takuuseen, niin jos vika myös on niin ei tarvitse maksaa, mutta jos tilaa tarkastuksen puhumatta mitään viasta niin sitten joutuu maksamaan, vaikka vikaa löytyisi.





Kannattaa tosiaan viedä se auto katsastukseen (täällä 30€). Sitten katsastuslapun kanssa Teslalle, jossa korjaavat ilmaiseksi (4v/80tkm). Samalla saa sitten ajaa seuraavat 2 vuotta ehjällä autolla (tai siihen asti, kun auto täyttää 4 vuotta).

En tiedä menisikö ihan järjen mukaan jälkitarkastusmaksu (16€) Teslan piikkiin. Tesla tuntien ei tule koskaan menemään ja ei ole kukaan koskaan edes kysynyt Teslalta?

Tuota piti kysyä seuraavaksti, eli Tesla ei ole maksanut sitä katsastusmaksuakaan, jos siis aiemmin Teslan vaatimus oli että pitää olla katsastus/autotohtori lappu.

Jos katsastus ja ajomahdollisuus vaatii jälkitarkastuksen niin kai ne sen kulut ovat kuluttajalle hyvittäneet, jos eivät itse ole sitä leimaa korjauksen yhteydessä hakeneet .



Siis tässä nyt lähestys siltä kantilta että Tesla on vaatinut jonkin noista että ovat korjanneet takuuseen vikoja.

 
Viimeksi muokattu:
Sori vähän tyhmät kysymykset, en halua arvailla :-)

Eli jos tarkastusta tilatessa vetoaa takuuseen, niin jos vika myös on niin ei tarvitse maksaa, mutta jos tilaa tarkastuksen puhumatta mitään viasta niin sitten joutuu maksamaan, vaikka vikaa löytyisi.
Eikun. Jos tilaat tuon tarkastuspalvelun ne käy läpi sun auton ja listaa ongelmat. Takuun ollessa voimassa ne hoitavat ilmaiseksi kuntoon. Muuten saat valita että korjautatko heillä vai menetkö muualle listan kanssa.
 
Tässä asiayhteydessä , siis jos asiakkaan pitää maksaa ylimääräinen tarkastus maksu jotta saa takuu viat takuun piikkiin ei ihan normaalia.

Non perinteisesti tarkastusmaksu on peritty jos sitä takuuseen vedottua vikaa ei löydykkään. Vastaus ei yllättänyt, mutta puoli toiveikkaana halusin varmistaa
Ei tosiaan kannata vielä autoa Teslalle korjattavaksi, jos ei ole mitään näyttöä, että auto olisi rikki.

120€ vs 30€ katsastus, niin en veisi muutenkaan itse. Onhan katsastuksesta sekin hyöty, että pakko se auto on joskus muutenkin katsastaa.

En nyt osaa selittää mitä haen. Mutta tuo 30€ katsastus on halvin tapa saada selville ennakoidusti, että onko auto rikki vai ei.

Pitää olla hyvin pahasti rikkinäinen auto, että itse tuntisi ajossa jonkun rikkinäisen osan? Toki sen "ehjän" auton voi viedä vaan Teslalle, että etsikää joku vika siitä ja korjatkaa. Mutta toki Tesla silloin laskuttaa vianetsinnästä, jos yhtään mistään ei mitään löydykään, jota voisi korjata. En tiedä mitä se maksaa, että miten laajasti tutkivat. Esim hinta voisi olla yli 120€?
 
Eikun. Jos tilaat tuon tarkastuspalvelun ne käy läpi sun auton ja listaa ongelmat. Takuun ollessa voimassa ne hoitavat ilmaiseksi kuntoon. Muuten saat valita että korjautatko heillä vai menetkö muualle listan kanssa.

Eikun, ilmaiseksi. ?

Tarkoitatko tuolla "eikun" sitä että sen tarkastuksen maksun joutuu maksamaan vaikka vetoaisi takuuseen.

Eli ei onnistu ilmaiseksi.

Menee nyt lypsämiseksi, mutta miten ne alustan osat saa oikeasti ilmaiseksi takuuseen (siis ilman mitään Teslan tai ulkopuolisten tarkastumaksuja), vai eikö niitä saa mitenkään ?
 
Eikun, ilmaiseksi. ?

Tarkoitatko tuolla "eikun" sitä että sen tarkastuksen maksun joutuu maksamaan vaikka vetoaisi takuuseen.

Eli ei onnistu ilmaiseksi.

Menee nyt lypsämiseksi, mutta miten ne alustan osat saa oikeasti ilmaiseksi takuuseen (siis ilman mitään Teslan tai ulkopuolisten tarkastumaksuja), vai eikö niitä saa mitenkään ?
Jos itsellä sattuu olemaan samat välineen kun vaikka katsastuksessa? Kaveri tarkastaa auton?

Eli ei mitenkään.
 
Eikun, ilmaiseksi. ?

Tarkoitatko tuolla "eikun" sitä että sen tarkastuksen maksun joutuu maksamaan vaikka vetoaisi takuuseen.

Eli ei onnistu ilmaiseksi.

Menee nyt lypsämiseksi, mutta miten ne alustan osat saa oikeasti ilmaiseksi takuuseen (siis ilman mitään Teslan tai ulkopuolisten tarkastumaksuja), vai eikö niitä saa mitenkään ?
Saa ne ilmaiseksi, että viet sinne ja sanot, että alustassa vikaa ja tarkistakaa. Jos löytävät vian se on ilmainen korjaus tarkistuksineen.

Tesla siis tarjoaa nykyisellään vastaavaa palvelua (120€) kuin Autotohtori missä käyvät auton läpi ja tekevät listan eri osa-alueista ja korjausehdotukset.
Sitten saa päättää korjaatko Teslalla vai muualla, Tesla kyllä korjaa takuuseen ne mitä kuuluu takuuseen, että se on myös voimassa. Jos ei takuuta, niin saat listan mitä pitää korjata/huoltaa.
 
Saa ne ilmaiseksi, että viet sinne ja sanot, että alustassa vikaa ja tarkistakaa. Jos löytävät vian se on ilmainen korjaus tarkistuksineen.
Juu. Noin saa ilmaiseksi. Mutta itse en tekisi kumminkaan noin.

Tesla huoltoon niin pitkä matka ja ei ne ihan kaikki Model 3 ja Model Y (itsellä ei ole kumpaakaan) autot ole rikki 79tkm ajettuna. Siinä on riski, että ei olekaan mitään vikaa autossa ja saat vain laskun (ison) ja paljon kuluu turhaa ajamista sinne huoltoon, jossa ei tehtykään yhtään mitään.
 
Juu. Noin saa ilmaiseksi. Mutta itse en tekisi kumminkaan noin.

Tesla huoltoon niin pitkä matka ja ei ne ihan kaikki Model 3 ja Model Y (itsellä ei ole kumpaakaan) autot ole rikki 79tkm ajettuna. Siinä on riski, että ei olekaan mitään vikaa autossa ja saat vain laskun (ison) ja paljon kuluu turhaa ajamista sinne huoltoon, jossa ei tehtykään yhtään mitään.
Riippuu toki huollosta mutta se on 160€ tunti mitä saa laskua.
 
Riippuu toki huollosta mutta se on 160€ tunti mitä saa laskua.
Onkohan minimilaskutus 1 tunti? Eli saisi varautua 160€ laskuun, jos mitään vikaa ei mistään löydy. Noin joka kolmannesta Model 3 autosta on läytynyt tuo sama vika (31.6%).

"Teslan pusla pilasi sähköautojen katsastusmaineen"

Yleisesti sähköautot on kestäviä, paitsi Tesla poikkeus.


"Malli tuli myyntiin Suomessa vuonna 2019, ja kyseisen vuosimallin autot kävivät vuonna 2023 ensi kertaa katsastuksessa. Miksi huimat 31,6 prosenttia Model 3:ta hylätään ensimmäisessä katsastuksessaan?

”Takapään olka-akselin ylin pusla väljistyy”, kertoo Joonas Sorvali, Atoy Autohuolto Raision jälkimarkkinointipäällikkö.

Autokorjaamoketju Atoyn verkkosivustolla Tesla-huoltojen ensimmäisenä kohtana on ”takapään olka-akselien puslien vaihto” hintaan 509 euroa."
 
Siinä puslassa vaan on, että se ei juurikaan edes tunnu ennenkuin osaava katsastaja tai sellainen joka tietää mitä katsoa alkaa vemputtamaan takapyörää kohotettuna.

Teslan huoltotunnin hinta on kyllä nykyään ihan överi; siel on jumalauta proviisorit töissä.
 
Jos sulla ääntää se takapää tai tuntuu levottomalta vs. normaali, niin mikset veisi sitä suoraan huoltoon?
Veisin kyllä. Mutta itsellä ei ole kyllä mitään kokemusta (rikkinäisestä autosta).

Olen ymmärtänyt, että ei sieltä takapäästä mitään ääntä kuulu, vaikka olisikin jo rikki? Jos takapää tuntuu levottomalta, niin ihan varmasti jotain on pielessä.

Olen käyttänyt itse katsastusta vianhakuun. Esim merkkailevat jossain tapauksessa tussilla, että mitkä osat sieltä on rikki. Sitten vain katsastuslapun kanssa esim Motonettiin tai jonnekin muualle ostamaan osa. Itsellä ei ole oikein mitään työkaluja, eli kaverin luona sitten osien vaihto.
 
Siinä puslassa vaan on, että se ei juurikaan edes tunnu ennenkuin osaava katsastaja tai sellainen joka tietää mitä katsoa alkaa vemputtamaan takapyörää kohotettuna.

Teslan huoltotunnin hinta on kyllä nykyään ihan överi; siel on jumalauta proviisorit töissä.
Ei siellä kyllä mitkään jumalat ole. Monesti käyty saman vian takia useamman kerran tai kun ovat paskoneet jotain korjatessa mitä eivät mukamas ole huomanneet.
 
Niin, onko? Käsittääkseni puhuttu jostain takapään osista mitkä menee vaihtoon ja luulen että takana ei palloniveliä kuin kallistuksenvkaajassa
Koiranluista minusta jossain yhteydessä on puhuttu. Ja sitten mikä se jousituksen yläpään nivel on, johon design uittaa vedet. Siitä oli videokin olemassa.
 
Toki paljon tyylikkäämpi kuin vaikka Teslan trashtruck

1*xMMsNfCv8XbdSDBf-Wv01A.jpeg
Täytyy sen verran takaisin vetää, että KIA:n pakettiauto julkaisussa oli paljonkin järkeä ja jos hinta vain kohtaa niin PV5 Passengerista tulee myynti jytky. Onneksi ovat vähittelen KIA:lla on luopumassa 2 vuotiaan Intialaisen koodaamasta Temu käyttöjärjestelmästä ja tilalle saadaan aito AA.
 
Täytyy sen verran takaisin vetää, että KIA:n pakettiauto julkaisussa oli paljonkin järkeä ja jos hinta vain kohtaa niin PV5 Passengerista tulee myynti jytky. Onneksi ovat vähittelen KIA:lla on luopumassa 2 vuotiaan Intialaisen koodaamasta Temu käyttöjärjestelmästä ja tilalle saadaan aito AA.
Toivotaan, että Tesla kanssa siirtyy aito AA.
 
Eikun, ilmaiseksi. ?

Tarkoitatko tuolla "eikun" sitä että sen tarkastuksen maksun joutuu maksamaan vaikka vetoaisi takuuseen.

Eli ei onnistu ilmaiseksi.

Menee nyt lypsämiseksi, mutta miten ne alustan osat saa oikeasti ilmaiseksi takuuseen (siis ilman mitään Teslan tai ulkopuolisten tarkastumaksuja), vai eikö niitä saa mitenkään ?
No ihan niinkuin minkä tahansa asian saa takuuseen ilmaiseksi ihan minkä vaan tuotteen kohdalla. Osoitat itse että tuotteessa on vika ja jos se todella on niin sitten menee ilmaiseksi korjaus.

Jos ostat vaikka nyt sitten Teslalta tollaisen 120€ tarkastuksen niin maksat sen, mutta siinä löytyvät takuu alaiset viat korjataan ilmaiseksi jos niitä löytyy ja takuu on voimassa.

Tuossa 120€ jutussahan tarkastetaan monta asiaa, joten jos yhdessä on vikaa ja muissa ei, niin miksi pitäisi olla ilmainen? Samahan se on myös autojen kanssa joissa on pakollinen huolto jotta takuu pysyy voimassa. Joudut ne huollot maksamaan ja suurin osa niistä huolloista on tarkastuksia ja jos vikaa löytyy niin korjannevat ilmaiseksi ne takuunalaiset viat, mutta se huolto pitää kuitenkin maksaa.

En nyt näe mitään varsinaista eroa tässä Teslan tarkastushuollossa ja muiden merkkien vastaavissa, paitsi Teslassa tämä ei ole pakollinen että takuu pysyy voimassa.
 
Alan tässä pikku hiljaa miettimään takapotku-Model 3:lle korvaajaa n. 40-45 kE hintaluokassa. Tesla tai umpikiinalaiset merkit eivät ole vaihtoehto. Auton ei tarvitsisi olla hirvittävän tilava, mutta matkantekokyvyissä (range/pikalatausteho/akun esilämmitys) en mielellään ottaisi paljoa takapakkia nykyiseen verrattuna.

Kia EV3, Cupra Born ja Skoda Elroq on tässä vaiheessa päätyneet shortlistille. Tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?
Olin melkein vetämässä ostohousuja jalkaan, mutta sitten luin merkkiryhmistä, että joissakin EV3-yksilöissä on esiintynyt ICCU-ongelmia. Siis sama homma kuin muissa E-GMP-autoissa. Ei ole todellista, että tätä ei ole saatu täysin kuntoon edes uuteen malliin :rolleyes:
 
On kyllä erikoista etteivät saa yhtä elektronista komponenttia kuntoon, tässä on ollut jo 3 vuotta aikaa.
 
Alan tässä pikku hiljaa miettimään takapotku-Model 3:lle korvaajaa n. 40-45 kE hintaluokassa. Tesla tai umpikiinalaiset merkit eivät ole vaihtoehto. Auton ei tarvitsisi olla hirvittävän tilava, mutta matkantekokyvyissä (range/pikalatausteho/akun esilämmitys) en mielellään ottaisi paljoa takapakkia nykyiseen verrattuna.

Kia EV3, Cupra Born ja Skoda Elroq on tässä vaiheessa päätyneet shortlistille. Tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?

isompiakkuinen Ariya?
 
Olin melkein vetämässä ostohousuja jalkaan, mutta sitten luin merkkiryhmistä, että joissakin EV3-yksilöissä on esiintynyt ICCU-ongelmia. Siis sama homma kuin muissa E-GMP-autoissa. Ei ole todellista, että tätä ei ole saatu täysin kuntoon edes uuteen malliin :rolleyes:
Tiesitkö muuten, että Volkswagenista (eli skodasta ja cuprasta myös) 17% omistaa Qatar, eli enemmän mitä Elon omistaa Teslasta. Ihan näin vaan tiedoksi, jos mietit poliittisia vaikutteita auton valinnassa. Ei ole tarkoitusta aloittaa poliittista keskustelua tästä, mutta kunhan sanoin, kun tuossa näytti olevan sellaista taustalla Teslan ja kiinalaisten autojen osalta.
 
Tiesitkö muuten, että Volkswagenista (eli skodasta ja cuprasta myös) 17% omistaa Qatar, eli enemmän mitä Elon omistaa Teslasta. Ihan näin vaan tiedoksi, jos mietit poliittisia vaikutteita auton valinnassa. Ei ole tarkoitusta aloittaa poliittista keskustelua tästä, mutta kunhan sanoin, kun tuossa näytti olevan sellaista taustalla Teslan ja kiinalaisten autojen osalta.
Eihän tuommoista voi kukaan tietää, kun luku on väärä.
 
Eihän tuommoista voi kukaan tietää, kun luku on väärä.
No kappas, totta. Omistusosuus on 10,5% (eli 1,4% vähemmän mitä Elon Teslasta,12,9%) mutta äänestysoikeus 17% volkkarin toimista (kun taas Elonilla on vain tuo 12,9%).

Joka tapauksessa volkkari on ihan selvästi pois listoilta jos ostetaan poliittisesti hyvä auto.
 
Viimeksi muokattu:
Selitäppä minulle miten sama vika voi olla OK nyt, mutta vähän ajan kuluttua se ei ole OK.
Ei itse vika siinä miksikään muutu.

En tiedä onko tämä "tarkastetaan katsastusmiehellä", uusi ilmiö, mutta ainakin se on saanut Teslojen myötä "julkisuutta". Eikös taustalla ollut se kiista siitä, mikä on Teslan mukaan korjattava takuun puitteissa vs katsastusmiehen mielipide korjattavista asioista ?

Ihmellinen ilmiö mielestäni, joka tapauksessa "uusille"autoille.
En ole tajunnut tuota edes vanhoissa romuissa, vikalistan hakijat kumma laji saatikka alle 4v autoissa. Perusasiat ja, että valot toimii voi kokeilla itse pihassa ennen katsastukseen lähtöä. Sama noiden kolineiden kanssa, en vie tonnin kakkosautoakaan vikalistaa hakemaan, saatikka tuota sähkövatkainta missä keväällä ensimmäinen määräaikaiskatsastus.
 
Olin melkein vetämässä ostohousuja jalkaan, mutta sitten luin merkkiryhmistä, että joissakin EV3-yksilöissä on esiintynyt ICCU-ongelmia. Siis sama homma kuin muissa E-GMP-autoissa. Ei ole todellista, että tätä ei ole saatu täysin kuntoon edes uuteen malliin :rolleyes:
EV6 tulossa ja foorumeita lueskelemalla vaikuttaa, että tuo hajoaa noin 100%:saa autoista. Onneksi on se pitkä takuu
 
No kappas, totta. Omistusosuus on 10,5% (eli 1,4% vähemmän mitä Elon Teslasta,12,9%) mutta äänestysoikeus 17% volkkarin toimista (kun taas Elonilla on vain tuo 12,9%).

..ja kannattaa huomioida, että VW:stä omistaa Ala-Saksin osavaltio ja Porsche ison siivun vs Elon on isoin yksittäinen Teslassa, jolla on vielä suurempi valta vs. osakeshare.

Tämä Elonin osake-läppä on siinä jännä, että sama rikkinäinen levy on päällä kuukausittain ja sitä monesti korjaillaan, että kyllä - Elonilla on merkittävä valta Teslalla.
 
Tiesitkö muuten, että Volkswagenista (eli skodasta ja cuprasta myös) 17% omistaa Qatar, eli enemmän mitä Elon omistaa Teslasta. Ihan näin vaan tiedoksi, jos mietit poliittisia vaikutteita auton valinnassa. Ei ole tarkoitusta aloittaa poliittista keskustelua tästä, mutta kunhan sanoin, kun tuossa näytti olevan sellaista taustalla Teslan ja kiinalaisten autojen osalta.

Voidaan pitää tämä mielessä sitten siinä vaiheessa kun Qatar ostaa twitterin kokoisen somealustan ja alkaa siellä syöttämään valheita ja propagandaa, sekä nousee poliittisesti merkittävään valtaan jossain ison länsivaltion hallinnossa pyrkien vaikuttamaan myös muiden valtioiden vaaleihin.
 
Tiesitkö muuten, että Volkswagenista (eli skodasta ja cuprasta myös) 17% omistaa Qatar, eli enemmän mitä Elon omistaa Teslasta. Ihan näin vaan tiedoksi, jos mietit poliittisia vaikutteita auton valinnassa. Ei ole tarkoitusta aloittaa poliittista keskustelua tästä, mutta kunhan sanoin, kun tuossa näytti olevan sellaista taustalla Teslan ja kiinalaisten autojen osalta.
Kiitän näistä tiedoista.

Ensisijainen syy merkin vaihtumiselle on pettymys Teslan tuotteisiin ja yrityksen (Tesla/Roadster Finland) toimintaan. Olisinhan minä tyhmä, jos tietoisesti tekisin saman virheen uudestaan! Elon on vain kirsikka kakun päällä.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Hinaamalla rikottu Pole2? :hmm:
 
En tunne Pollea onko niissä sellaista tai mitkä on ohjeistukset. Jessen hypoteesi, että on ajateltu akun olleen tyhjä tai luultu, että hieman hinaten saattais saada auton 'eloon.' Kondenssi suojajärjestelmässä estänyt ajovirran kytkemisen > vedättäminen pyörittää moottoreita (generaattoreita) mutta virralla ei paikkaa minne mennä, koska kontaktorit auki...

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Pitkä video käytettyjen hybridi/EV akkutestauksesta, mukana 500k ajettu Tesla. Katson videota juuri, joten ei TL;dr vielä.

e: sähköautot pärjää ihan hyvin, Kia/Hyny ei saada vertailuraportteja ulos. MS Teslat vetää hyvin, puol milliä ajettu S 85 oli hieman alle 90% vielä SoH ja vajaa 200k ajettu suurelta osin pikaladattu S yli 90%. Reilu 100k ei vaikuta matkana vaikuta Pole & ID myöskään, ilmeisesti yksilöerot korostuu noissa akkuviossa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä Elonin osake-läppä on siinä jännä, että sama rikkinäinen levy on päällä kuukausittain ja sitä monesti korjaillaan, että kyllä - Elonilla on merkittävä valta Teslalla.
Jep. Ihan sama vaikka se omistusosuus olisi prosentti. Koko firma henkilöityy häneen.

Mulle oli/on aivan sama mitä sieniä liikemies Musk söi tai millaisia kädenheilutuksia hän tekee missäkin tilaisuudessa, mutta nyt hän on näkyvä osa Yhdysvaltain Putinistista nykyhallintoa, joka muuttaa pelin ihan täysin. Toivoisin, että ainakin eurooppalaisilla kuluttajilla olisi meisseliä boikotoida jenkkejä ihan siinä missä ryssiäkin ja autot (ja tietysti erityisesti se Muskin Tesla) + somefirmat ovat varmaan se helpoin paikka aloittaa kun niitä ei varsinaisesti kukaan tarvitse henkensä tai elantonsa säilyttämiseksi. Sinne Saksan tehtaaseen voisi ampua vahingossa vaikka ohjuksen.
 
Jep. Ihan sama vaikka se omistusosuus olisi prosentti. Koko firma henkilöityy häneen.

Mulle oli/on aivan sama mitä sieniä liikemies Musk söi tai millaisia kädenheilutuksia hän tekee missäkin tilaisuudessa, mutta nyt hän on näkyvä osa Yhdysvaltain Putinistista nykyhallintoa, joka muuttaa pelin ihan täysin. Toivoisin, että ainakin eurooppalaisilla kuluttajilla olisi meisseliä boikotoida jenkkejä ihan siinä missä ryssiäkin ja autot (ja tietysti erityisesti se Muskin Tesla) + somefirmat ovat varmaan se helpoin paikka aloittaa kun niitä ei varsinaisesti kukaan tarvitse henkensä tai elantonsa säilyttämiseksi. Sinne Saksan tehtaaseen voisi ampua vahingossa vaikka ohjuksen.
Eurooppalaiseen tehtaaseen ohjusiskun toivominen ja eurooppalaisten työntekijöiden tappaminen kuulostaa aika kammottavalta toiveelta. Olen kyllä erittäin mielelläni eri mieltä tämmöisestä asiasta. Henkilöityminen tapahtuu niiden ihmisten päässä, jotka katsovat maailmaa tuollaisesta näkökulmasta.
 
Eurooppalaiseen tehtaaseen ohjusiskun toivominen ja eurooppalaisten työntekijöiden tappaminen kuulostaa aika kammottavalta toiveelta. Olen kyllä erittäin mielelläni eri mieltä tämmöisestä asiasta. Henkilöityminen tapahtuu niiden ihmisten päässä, jotka katsovat maailmaa tuollaisesta näkökulmasta.
Ihanko tosissaan tuosta viestistä sait sellaisen kuvan että hän toivoo kuolemaa Berlinin gigafactoryn työntekijöille?
 
Ihanko tosissaan tuosta viestistä sait sellaisen kuvan että hän toivoo kuolemaa Berlinin gigafactoryn työntekijöille?
Jos ohjus iskee tehtaaseen, tehtaan työntekijöitä kuolee. Ja hän sanoi, että "sinne Saksan tehtaaseen voisi ampua vahingossa vaikka ohjuksen." Mikä tuossa on vaikeaa?
 
Ottamatta keskusteluun sen enempää osa, Beriinin tehdas toimii 24 tuntia vuorokaudessa, joten on oletettavaa, että siellä on ihmisiä sisällä myös 24 tuntia vuorokaudessa
 
Jos ohjus iskee tehtaaseen, tehtaan työntekijöitä kuolee. Ja hän sanoi, että "sinne Saksan tehtaaseen voisi ampua vahingossa vaikka ohjuksen." Mikä tuossa on vaikeaa?
Joskus ihmiset sanovat asioita tarkoittamatta niitä sanatarkasti, tämä on niinkin yleistä että toimintaa kuvailemaan löytyy ihan useampikin termi. Ja oma mielipiteeni on siis että jotta tuosta kyseisestä viestistä saa sen kuvan että oikeasti toivotaan sivullisten tehdastyöläisten kuolemaa pitää se tahallaan väärinymmärtää.
 
Eurooppalaiseen tehtaaseen ohjusiskun toivominen ja eurooppalaisten työntekijöiden tappaminen kuulostaa aika kammottavalta toiveelta.
En toki toivonut työntekijöiden tappamista, niin kuin varmaan ehkä ymmärsitkin. Tehtaan tuhoutuminen olisi sen sijaan ihan positiivinen asia sen aukioloaikojen ulkopuolella. Hyväksyn ohjuksen sijasta myös lopullisen teknisen ongelman.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Hinaamalla rikottu Pole2? :hmm:

Tosi mielenkiintoinen tapaus. Teoriassa jos tuo Polestar olisi hinattaessa ollut täydessä ajovalmiudessa, mutta akku vaan niin tyhjä että ajamalla ei laturille saakka pääsisi, niin hinaaminen ei todennäköisesti olisi aiheuttanut mitään vahinkoa. Tuolloinhan tilanne olisi ollut auton näkökulmasta sama kuin rullattaisi kokoajan alamäkeen ja generoitunut sähkö olisi virrannut akkuun kuten normaalissa moottorijarrutuksessa.
Mutta kun auto onkin hyytynyt vikatilaan eikä ole suostunut menemään täyteen ajovalmiuteen niin päässyt sitten hinattaessa tapahtumaan tuhoa.
Kyllä tuollainen moka on ihan täysin mahdollinen enkä yhtään ihmettele. Tavallinen eläkeläinen/kaduntallaaja ostaa sähköauton, joka sitten hyytyy kotipihaan tai vaikka tienposkeen. No onhan niitä autoja ennenkin hinattu huoltamolle joten eikun soitto lähellä asuvalle tuttavalle että tules hiluxilla käymään niin hinataan tämä tuonne korjaamon pihaan. Kaikki ei ole sähköautoalan ammattilaisia kuten io-techiläiset.
 
En tunne Pollea onko niissä sellaista tai mitkä on ohjeistukset. Jessen hypoteesi, että on ajateltu akun olleen tyhjä tai luultu, että hieman hinaten saattais saada auton 'eloon.' Kondenssi suojajärjestelmässä estänyt ajovirran kytkemisen > vedättäminen pyörittää moottoreita (generaattoreita) mutta virralla ei paikkaa minne mennä,

Eihän tuollainen olettavasti kestomagneettikone mitään videossa mainittuja kilovoltteja navoillensa taio, ellei sitten jollain poppaskonstilla (fysiikan tehtävämäisesti rajusti yksinkertaistaen) pyöritä sitä vastaavalla eli täysin absurdilla nopeudella. Sehän vain indusoi ~pyörimisnopeuttaa vastaavaa ajaessa tarvittavaa jännitettä sinne, joka sitten joko löytää virtatien tai ei, induktiokone ei sitten tekisi ~yhtään mitään. Jos kontaktorit / muut ajoinvertteriltä kohti akkuja on auki ja mykkänä, niin ei kai tuossa pitäisi ~mitään tapahtua, olettaen ettei softa lähde sekoilemaan omiaan ja tee huonoja asioita.
Sähkötekniikan ammattilaiset korjatkaa.
 
No kappas, totta. Omistusosuus on 10,5% (eli 1,4% vähemmän mitä Elon Teslasta,12,9%) mutta äänestysoikeus 17% volkkarin toimista (kun taas Elonilla on vain tuo 12,9%).

Joka tapauksessa volkkari on ihan selvästi pois listoilta jos ostetaan poliittisesti hyvä auto.
Elon kontrolloi 20,5 prosenttia Teslan äänestysoikeudesta.

"As shown in Table 2, as of March 31, 2024, shares beneficially owned (SBO) by Musk provided him with up to 20.5 percent voting power, with each share having one vote. "

 
Asiaton käytös - flamettaminen
Olipas kostean näköinen Pelestarin akun sisältö, ei kyllä kannata haaveilla ko. kosteusprosentilla omaavalla akulla olevasta autosta kovin pitkä-ikäistä kulkupeliä, ainoa oikea rahoitusväline on näiden osalta on yksityisleasing, niinkuin eräs ylimmän desiilin tulotason omaava henkilö täällä aiemmin totesi.

VAG konserni henkilöityykin Adolf Hitleriin, aina kun näen VAGin niin samalla ajattelen, että jummijammi siinähän menee pikku HITLER.
 
Suuret yritykset, jotka joutuvat katsomaan autojen hankintaa tarkasti taloudellisesta näkökulmasta, ovat törmänneet aika raakoihin realiteetteihin Teslan osalta (Hesarin uutisesta):
Ruotsissa työsuhdeautomarkkinoita seuraava konsulttiyhtiö Ynnor kertoo, että etenkin suuremmat ruotsalaisyhtiöt suhtautuvat Teslan hankkimiseen nihkeästi.

”Tähän on tosin monia syitä. Elon Muskin puheiden lisäksi tähän vaikuttaa jälleenmyyntiarvo, jonka ei odoteta kestävän”, sanoi Ynnorin toimitusjohtaja Ronny Svensson.

Lähivuosina Ruotsin käytettyjen autojen markkinoille tulee suuria määriä käytettyjä Tesloja. Ensi vuonna myyntiin tulee noin 9 000 Teslaa, sitä seuraavana vielä 20 000.

”Laatuongelmat ovat haitaksi, niitä on muun muassa jarruissa, alustoissa ja ruosteen muodostumisessa. Se haittaa autojen turvallisuutta.”

Muun muassa rakennusyhtiö Skanska on luopunut Teslasta työsuhdeautona. Yhtiön mukaan kyse ei ole poliittisesta päätöksestä, vaan ratkaisu on puhtaasti taloudellinen.
 
VAG konserni henkilöityykin Adolf Hitleriin, aina kun näen VAGin niin samalla ajattelen, että jummijammi siinähän menee pikku HITLER.
Jaahas, semmoiset trollaukset sieltä.

Edit: siirsin vastauksen Elon Musk -ketjuun, mutta alla vielä luettavissa spoilerista. Kunnioitetaan ylläpidon toivetta rajoittaa politiikkaan rönsyämistä täällä.

Jos kuitenkin olet tosissasi, niin ratkaiseva ero on siinä, että Saksan kansa on käsitellyt historiansa esimerkillisesti ja sanoutunut kategorisesti irti Hitlerin ideologiasta ja tekemisistä. Hitlerillä ei myöskään 80 vuoteen ole ollut mitään päätösvaltaa tai vaikutusta VW-yhtiön tekemisiin.

Itselleni ei tuota mitään ongelmaa ostaa Teslan autoa sitten, kun Yhdysvallat ja Tesla-yhtiö jonain päivänä toivottavasti ovat käyneet läpi nykyisen synkän vaiheensa historiassa. Vaiheen, jossa vaaleilla valitsematon Muskin kaltainen teknologiaoligarkki pelasi itsensä keskeiseen asemaan demokratian rapauttamisessa, mikä pitää sisällään myös suvereenien valtioiden politiikkaan sekaantumista ja laajamittaista, algoritmein manipuloitua disinformaation levittämistä somealustoilla.

Sitten kun USA ja Tesla ovat em. asioiden suhteen läpikäyneet samanlaisen historian käsittely- ja sovitusprosessin, jonka Saksa teki 2. maailmansodan jälkeen, niin itselleni ei ole enää mitään ongelmaa ostaa Teslan tuotteita - kunhan myöskin siinä vaiheessa itse autot on jo saatu riittävän laadukkaiksi.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
284 081
Viestejä
4 880 280
Jäsenet
78 752
Uusin jäsen
AllanT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom