Yleistä keskustelua sähköautoista

En tiedä, olettavasti "perus" koska auto muuten on "halvempi kuin hinnat alkaen malli" eli pienin akku, mopoin moottori jne.

Lisäksi auton "hidastelu" on täysin tästä maailmasta irrallaan, välillä jarruttaa helvetin voimakkaasti kun nostat jalkaa kaasulta ja välillä ei tapahdu mitään, todennäköisesti siellä on joku neuroverkko sekaisin karttatiedon (vaikka ei navia itse käyttäisi) ja väärin luettujen rajoitusmerkkien kanssa - ei ainakaan usein tee sitä mitä kuski olettaisi tapahtuvan :).
Ota ne adaptiiviset regenit pois päältä sieltä asetuksista?
 
En käyttänyt vakkaria ollenkaan (siis ainakaan siten että olisin sen jostain napista enabloinut, hypännyt autoon, vetänyt D:lle ja lähtenyt ajamaan, eikä se tuota nopeutta aina itsekseen pudota, mutta joskus silloin tällöin että toiminta tuntuu "randomilta". Sanoisin että pääosin kaasua nostamalla se rullaa ja jossain ihan loogisissa kohdissa hiljentaa vähän voimakkaammin (esim joku edessä tai tulet t-risteyksen haaraa) ja sitten on tätä "mustaa magiaa" loppu.


Kerrotko missä tuo on niin kokeilen itse seuraavalla kerralla jos ehdin/jaksan/muistan että vaikuttaako mitään.
En ole minäkään id4:llä ajanut, mutta Skoda Enyaqilla kylläkin. Tuo kuvailemasi toiminta kuulostaa, että on ollut adaptiivinen regen päällä. Se rullaa yleensä, mutta tosiaan sitten risteyksiin ja toisiin autoihin hidastaa. Eli aja B-modella, jolloin kaikki adaptiivisuus häviää tai sitten zepin ehdottama valikkoon sukellus.
 
Jep, on ihan eri ajokokemus ajaa se automaattinen nopeus päällä ja pois. Enyaqissa ainakin itse Travel assist toimi hienosti.
 
Joo, siis tämä kaarrehidastin ja nopeuksien arvonta on ainakin omassa pirssissä sama asetus, joka siis sallii automaattisen nopeuden hallinnan. Eli molemmat loppuu kun sen täpän ottaa pois.
Eli jos ottaa tuon automaattisen nopeuden hallinnan pois niin auto ei nosta tai laske nopeutta liikennemerkin mukaan vaan menee sitä mihin asettanut?
 
En ole tuota Teslan sovellusta vielä käyttänyt, mutta vaikuttaa näppärältä. Esim Seinäjoki - Kajaani reitti.
Screenshot_2025-01-16-20-21-30-20_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg


Mutta tuossa tulee 50km lisää matkaa kun kiertää noiden superchargereiden kautta. Tosin jos Tesla alla niin voi olla tarkoituksenmukaistakin ajaa tuo 50km extraa, sillä helpot lataukset ja ajankäyttö saattaa silti olla pienempi kuin sillä joka menee suorinta reittiä kainuuseen ja lataa hitailla latureilla (varsinkin näin talvella).
 
Tiesin vaan että kalliimpi :) Polestar 3 alkaen 80k€. Mutta tuo oli AWD, joka on alkaen 87k€.

Model 3 LR RWD on 45k€. Tuohon suureen hintaeroon nähden takaveto pärjäsi yllättävän hyvin. Neliveto olisi 5k€ kalliimpi ja hieman isompi kulutus.
Joo aika turha ruveta tässä langassa vertailee näitä normaalien ihmisten autoja vs. 80k€+. Siinä se raha rupeaa jo näkymään.
 
Mutta tuossa tulee 50km lisää matkaa kun kiertää noiden superchargereiden kautta. Tosin jos Tesla alla niin voi olla tarkoituksenmukaistakin ajaa tuo 50km extraa, sillä helpot lataukset ja ajankäyttö saattaa silti olla pienempi kuin sillä joka menee suorinta reittiä kainuuseen ja lataa hitailla latureilla (varsinkin näin talvella).

Rohkenen epäillä tätä. 50km lisää matkaa tarkoittaa 80km nopeudella about 40-45min lisää matka-aikaa, jotta saisit tuon kiinni superilla latamaalla niin vaihtoehtoisten laturien pitäisi olla todella hitaita tai että lataamisvuoroa pitäisi odotella kauan.
 
Mutta tuossa tulee 50km lisää matkaa kun kiertää noiden superchargereiden kautta. Tosin jos Tesla alla niin voi olla tarkoituksenmukaistakin ajaa tuo 50km extraa, sillä helpot lataukset ja ajankäyttö saattaa silti olla pienempi kuin sillä joka menee suorinta reittiä kainuuseen ja lataa hitailla latureilla (varsinkin näin talvella).
Eihän tossa oo mitään järkeä, pätkän pystyy ajamaan 100 (tai 98) keskinopeudella niin se on 3,5h ajoa ja matkana sen pituinen et lataamatta olisi suotavaa päästä :). Jos ei edes kärsämäelle pääse niin auto on tarkoitettu kaupunkiajoon.
 
Eihän tossa oo mitään järkeä, pätkän pystyy ajamaan 100 (tai 98) keskinopeudella niin se on 3,5h ajoa ja matkana sen pituinen et lataamatta olisi suotavaa päästä :). Jos ei edes kärsämäelle pääse niin auto on tarkoitettu kaupunkiajoon.
Aivan hakoteillä siis tuo Teslan reittiohje :) Eiköhän sitä pitäisi helposti päästä sitä kaikkein suorinta ja nopeinta reittiäkin
 
Eihän tossa oo mitään järkeä, pätkän pystyy ajamaan 100 (tai 98) keskinopeudella niin se on 3,5h ajoa ja matkana sen pituinen et lataamatta olisi suotavaa päästä :). Jos ei edes kärsämäelle pääse niin auto on tarkoitettu kaupunkiajoon.

Ei tuo Seinäjoki - Kajaani väli oikeaakaan reittiä pitkin mene kesällä 3,5h saati nyt talvella.

Ja ajankohdallakin on väliä. Jos jm82 on ajanmassa tuon väliin samaan aikaan muutaman sadan muun seinäjokisen kanssa (esim. Kainuun prikaatin valapäivänä tai omaisten päivänä) niin sitten niillä muutamalla laturillakin saattaa olla ruuhkaa. Sitten auton latauskäyräkin vaikuttaa ihan perkeleesti jo siihen kannattaako ladata vähän kahdella laturilla vaiko paljon yhdellä laturilla. Ja muutamia aika pieniä mutkaisia ja mäkisiä kinttupolkujakin siihen suorimpaan reittiin mahtuu

En siis odota Teslan routeplannerin olevan mitenkään hyvä (varsinkin kun Tesla käyttää ilmeisesti halpuutus syistä Googlen karttadataa, joka ei hääppöstä ole pienillä paikkakunnilla), mutta joissain tilanteissa tuo sen ehdottama reitti voi tosiaan hyvinkin olla vahingossa ihan fiksu.
 
Ei tuo Seinäjoki - Kajaani väli oikeaakaan reittiä pitkin mene kesällä 3,5h saati nyt talvella.
Ja ajankohdallakin on väliä. Jos jm82 on ajanmassa tuon väliin samaan aikaan muutaman sadan muun seinäjokisen kanssa (esim. Kainuun prikaatin valapäivänä tai omaisten päivänä) niin sitten niillä muutamalla laturillakin saattaa olla ruuhkaa.
Aivan varmasti keskimäärin menee kesällä ja talvella toki vähän päälle, tarjoan kaljan jos saat sakot mikäli alitys alle 21 (kuka nyt rajoitusten mukaan ajaa minnekään).

Joku valapäivä 2/365 ja tietyn pienen hetken päivästä ei yleiskuvaa muuta (menijöitä sillonkaan tuskin on niin paljon että ne matkantekoa merkittävästi hidastaa jos jokaisessa mahdollisessa kohdassa ohittaa), vähän sama kuin ottaisi suviseurat esimerkiksi.
 
En siis odota Teslan routeplannerin olevan mitenkään hyvä (varsinkin kun Tesla käyttää ilmeisesti halpuutus syistä Googlen karttadataa, joka ei hääppöstä ole pienillä paikkakunnilla), mutta joissain tilanteissa tuo sen ehdottama reitti voi tosiaan hyvinkin olla vahingossa ihan fiksu.
Kartta on Googlea mutta itse navigointi on Teslan omaa käsialaa.
 
Aivan varmasti keskimäärin menee kesällä ja talvella toki vähän päälle, tarjoan kaljan jos saat sakot mikäli alitys alle 21 (kuka nyt rajoitusten mukaan ajaa minnekään).

Joku valapäivä 2/365 ja tietyn pienen hetken päivästä ei yleiskuvaa muuta (menijöitä sillonkaan tuskin on niin paljon että ne matkantekoa merkittävästi hidastaa jos jokaisessa mahdollisessa kohdassa ohittaa), vähän sama kuin ottaisi suviseurat esimerkiksi.

Kyllä mä todella toivon, että enemmistö ajaa pääosin rajoitusten mukaan. Ja aika vähän niitä kaikista surkeimpia kuskeja eli reikäpäisiä vaarallisissa paikoissa ohittelijoita onneksi on.

Tuollakin matkalla on pätkiä joissa kesälläkin on 70kmh rajotukset ja näkyvyys huono kun on mutkaista maalaistietä niin toivottavasti ainakaan niissä kohdissa ei porukka vedä mahdotonta ylinopeutta.
 
Viimeksi muokattu:
Kesällä päästiin Seinäjoki - Kauhava - Kärsämäki - Kajaani matka Peugeot e-2008:lla, mutta talvella ei oikein onnistu sillä autolla. Tuo Kauhava - Kärsämäki on liian pitkä, noin 200km.


Tesla s 90d näyttäisi 79% akulla ajomatkaksi 312km. Mutta nyt olen ajanut vain lyhyttä pätkää, niin voi ehkä sekin vaikuttaa matka-arvioon. Sovelluksesta saakin säädettyä suuremman latauksen lähtöön. 91% riittäisi Kärsämäelle ja jäisi vielä akkuun 9%.

On tuo sittenkin aika näppärä sovellus, kun osaa paremmin käyttää. 10 minuutin lataus voisi jopa riittää.
Screenshot_2025-01-18-01-38-01-11_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae~2.jpg

Edit:
Kärsämäen Supereilla oli kyllä tilaa viime kerroilla, kun siinä vieressä on myös ABC latauskin.
 
Viimeksi muokattu:
Kesällä päästiin Seinäjoki - Kauhava - Kärsämäki - Kajaani matka Peugeot e-2008:lla, mutta talvella ei oikein onnistu sillä autolla. Tuo Kauhava - Kärsämäki on liian pitkä, noin 200km.


Tesla s 90d näyttäisi 79% akulla ajomatkaksi 312km. Mutta nyt olen ajanut vain lyhyttä pätkää, niin voi ehkä sekin vaikuttaa matka-arvioon. Sovelluksesta saakin säädettyä suuremman latauksen lähtöön. 91% riittäisi Kärsämäelle ja jäisi vielä akkuun 9%.

On tuo sittenkin aika näppärä sovellus, kun osaa paremmin käyttää. 10 minuutin lataus voisi jopa riittää.
Screenshot_2025-01-18-01-38-01-11_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae~2.jpg

Edit:
Kärsämäen Supereilla oli kyllä tilaa viime kerroilla, kun siinä vieressä on myös ABC latauskin.
Jos haluaa käyttää ainoastaan supereita (ja destination chargereita) niin joo, mutta muuten aika turhake, kuten ylipäätään Teslan navigointikin, koska ei ainakaan oma huomioi automaattisesti matkan varrelta muita kuin superit ja manuaalisesti pitää itse kaivaa, jos johonkin muualle haluaa mennä.
 
Jos haluaa käyttää ainoastaan supereita (ja destination chargereita) niin joo, mutta muuten aika turhake, kuten ylipäätään Teslan navigointikin, koska ei ainakaan oma huomioi automaattisesti matkan varrelta muita kuin superit ja manuaalisesti pitää itse kaivaa, jos johonkin muualle haluaa mennä.
Tuo on suuri puute. Moni latausasema on kyllä kartalla, eli ne voi valita manuaalisesti tosiaan.

Sovelluksesta saa valittua kyllä esim. ABC latauksen Kärsämäellä on ja matkan Kajaaniin. Sen jälkeen tiedot saa lähetettyä autoon.

Esim Peugeot e-2008 ei ollut navigoinnissa mitään älyä ja aika paljon hankalampi arvioida osittain summissa, että kuinka akku riittää.

Autotesteissäkin saisi olla vertailtu tuota navigoinnin toimintaa. Eli miten se vähän pidemmän matkan ajo autolla sujuu. Vanha model S 90D on huikea parannus Peugeotiin verrattuna, mutta varmaan vielä parempiakin navigointeja on olemassa?
 
En siis odota Teslan routeplannerin olevan mitenkään hyvä (varsinkin kun Tesla käyttää ilmeisesti halpuutus syistä Googlen karttadataa, joka ei hääppöstä ole pienillä paikkakunnilla), mutta joissain tilanteissa tuo sen ehdottama reitti voi tosiaan hyvinkin olla vahingossa ihan fiksu.
Halpuutus ei tule siinä että käyttää Googlen karttadataa joka on ihan parhaimmistoa vaan siinä että ei käytä Googlen reittioptimointia joka ilmeisesti maksaa enemmän. Eli Teslalla on oma reittioptimointi Googlen karttadatan päällä ja se ei ole kovin hyvä - ilmeisesti taustana se että kehitysmaa USAssa on (ollut?) niin paljon huonompi laturitilanne SC verkoston ulkopuolella että Tesla rakentanut oman reittioptimoinnin SC-verkoston perusteella. Tämä siis yksi esitetty selitys tälle plus tietysti kustannussäästöt.
 
Minkälaisia kokemuksia VW konsernin omistajilla on ID-sarjasta, Skoda, Cupra jne. missä tuo softa ja tekniikka on pääosin samaa.
Meillä on alkupään ID3 max-varusteilla.

Tiedustelisin hiukan kokemuksia esim. motarilla ajosta ja miten ACC/kaistallapito eli Travel Assistant toimii näillä keleillä? Kesällä varmaan hyvin mutta tänään oli kirkasta ja aurinko valaisi niin toimiiko moitteettomasti?

1. Kaistavahti on etenkin näin talvikelillä täyttä kuraa ja usein tulee täpättyä se pois päältä. ("Kolmen kosketuksen taktiikka": Näytön alta pikahipaisu apustimiin, kaistaviivan kosketus ja toggleswitch pois päältä).

On siis liian allerginen merkinnöille, kun talvella ajolinjat vähän seilaavat kaistoihin nähden ja viivojen näkyvyys on kehnoa. Tällöin tuntuu, että vahti yhtäkkiä tempoo rattia, kun se esim. kesken loivan kaarteen huomaakin jostain reunaviivan palasen ja ollaan liian lähellä.

Liukkaalla kelillä voisi periaatteessa aiheuttaa ihan vaaratilanteen. Kesäkelilläkin on turhan allerginen, eli ei anna ajaa niin reunassa kuin itse tekisi mieli vaikkapa märällä kelillä uria vältellessä.

2. Travel assist käytännössä paikkaa kaistavahdin puutteet ja kokisin melkein pakollisena varusteena, jos tulee yhtään enempää maantieajoa. Toimii mainiosti ja vaikka viivojen näkyvyys hieman vaihtelisikin, auton ajaminen tuntuu pehmeältä "yhteistyöltä" avustimen kanssa.

Tekee maantieajosta 90% ajasta liki matkustusta erinomaisesti toimivan ACC:n kanssa, jossa kaksi pisintä etäisyysvalintaa sallivat oikeasti riittävän pitkän etäisyyden edellämenijään esim. sitä varten, että kuravesiroisketta ei tarvitse ihan koko aikaa olla pesuttamassa.

Teslan toteutukseen verrattuna sallii kuskin valita ajolinjaa avustuksen ollessa päällä eikä kipsaa rattia. Kaverin Y:tä ajaessa huvitti, kuinka paljon kökömmältä se kuuluisa autopilotti tuntui haanujarruineen volkkarin sujuvaan yhteiseloon verrattuna.

Travel assist löytää kaistaviivat todella paskoissa oloissa (esim. eilen pimeällä ysitiellä taisi ajaa suurimman osan assistilla, tosin yhteiselo on sen verran sujuvaa että ei aina edes huomaa milloin vempele ohjaa ja milloin ohjaat itse) ja on toiminnaltaan pehmeämpi kuin vahti. Sallii myös (ja ohjattuna ajaa itse) paljon lähempänä kaistaviivoja ajelun kuin mitä kaistavahti.

Täppään pois ainoastaan pahimmilla lumikeleillä, kun auto viivoja näkyy vain siellä täällä ja ajolinjat menevät miten sattuu niihin nähden.

3. Nopeuden automaattiset vaihtelut liikennemerkkien mukaan ja muut "kaarteisiin automaattiset jarruttamiset" tms. kikkareet olen laittanut pois päältä. Tulee liikaa erhetilanteita omaan makuun, vaikka adaptiivinen regen onkin kaupunkiajossa yllättävän kivasti toimiva.

Entä saako takaluukun auki näytöstä kun luin että ei kaikissa olisi mahdollista?
Sähköistä takaluukkua ei ole kolmosessa, joten en tiedä. :tongue:

Vireystilan valvonta lienee kaikissa?
Joo, ehkä kerran kymmenestä pidemmillä matkoilla sanoo jostain plim, "väsymystä havaittu" riippumatta kuskin vireystilasta. :rofl2:

Ei ole koettu hyödylliseksi, toki niin harvoin piipittää että ei ärsytäkään.

Osassa tuo nopeusrajoituksen hiljennys on parin napin takana ja osassa saa pikanapin?
Meidän vanhempi vempele ei taida piitata ylinopeudesta yhtään mitään.

Entä peruuttaessa tämä risteävän liikenteen ilmoitus? Käyttäisikö se tutkia myös hyödyksi kameran kanssa? Kun kamera yleensä likaantuu.
Olettaisin, että käyttää tutkia. Näyttää parkkitutkan ruudulla takasektorin punaisena, jos sieltä suunnalta tulee auto.

Peruutuskamera on ainakin ID-sarjassa yksi parhaista ominaisuuksista: Se ei likaannu kääntyvän VW-logon alla piilotellessaan. Näin 40 tkm/1,5v aikana en ole putsannut kertaakaan, eikä kuva ole ainakaan näkyvästi likaantunut eli ei ole tarvettakaan. Lisäksi kuvanlaatu on varsin mainio myös hämärässä.

Tutkia kummenpia pysäköintiavustimia ei taida vielä meidän vehkeessä olla, niin en osaa arvostella.

TL;DR: Travel assistin kanssa erittäin mukava matka-auto, jossa avustimet toimivat kauheimpia kelejä lukuunottamatta.
:tup:
 
Esim Peugeot e-2008 ei ollut navigoinnissa mitään älyä ja aika paljon hankalampi arvioida osittain summissa, että kuinka akku riittää.
Pösön oma navigaattori on surkea, siitä sanoi myyjäkin että ei ottaisi sitä lisävarustelistalta kun AA ja Carplay on niin paljon parempia.

Tuo Kauhava - Kärsämäki on liian pitkä, noin 200km.
Siis onhan tuossa välilläkin pikalatureita?
 
Kyllähän tuo teslan navigointi ja reittisuunnittelu latausstoppeineen kuulostaa aika aneemiselta ja sitä myös on jos näköjään saksalaiset, jotka nyt ei varsinaisesti ole tunnettuja softaosaamisestaan on täällä tunnetuin termein valovuoden edellä tuossa.
 
Halpuutus ei tule siinä että käyttää Googlen karttadataa joka on ihan parhaimmistoa vaan siinä että ei käytä Googlen reittioptimointia joka ilmeisesti maksaa enemmän. Eli Teslalla on oma reittioptimointi Googlen karttadatan päällä ja se ei ole kovin hyvä - ilmeisesti taustana se että kehitysmaa USAssa on (ollut?) niin paljon huonompi laturitilanne SC verkoston ulkopuolella että Tesla rakentanut oman reittioptimoinnin SC-verkoston perusteella. Tämä siis yksi esitetty selitys tälle plus tietysti kustannussäästöt.

No se että google on "parhaimmistoa" ei vielä merkkaa mitään kun vaihtoehtona Suomessa olisi maanmittauslaitoksen, Heren tai vaikka openstreetmap:n dataa käytössä jotka kaikki on laadukasta jos vertaa Googlen dataan.

Enkä tarkoita pelkästään sitä, että Googlella voi viedä vuosia saada uudet tiet karttaansa, vaan puhtaasti tyhmät virheet joita ei sieltä saa pois edes sillä muokkaustyökalulla joka aiheuttaa navigointivirheitä. Esimerkkinä oma asuinkortteli jossa on piirretty tie meidän korttelin läpi, koska korttelin parkkialueet/pihat näyttää satelliittidatassa tieltä. No se mitä satelliittidatasta ei näe on se, että kyseessä on useita erillisiä parkkialueita joiden välissä aitoja ja jopa yli metrin korkeuseroja ja koska se oikea tie tämän korttelin sisään on kävelykatu niin navigoinnit suosii sitä "parempaa" tietä eli jota ei ole olemassakaan kun korttilin pihat eivät ole yhdessä.
 
Peruutuskamera on ainakin ID-sarjassa yksi parhaista ominaisuuksista: Se ei likaannu kääntyvän VW-logon alla piilotellessaan. Näin 40 tkm/1,5v aikana en ole putsannut kertaakaan, eikä kuva ole ainakaan näkyvästi likaantunut eli ei ole tarvettakaan. Lisäksi kuvanlaatu on varsin mainio myös hämärässä.

Tuo kyllä varmaan luksusta. Meidän autossa peruustukamera on täysin turha yli puolet vuodesta, kun se on aina kurassa, loskassa tai lumessa. Alkuun sitä jaksoi putsata käsin kotipihassa, mutta kun siitä oli iloa vain siinä ekassa peruutuksessa kotipihassa ja sitten se oli heti paskassa niin ei sitä tule hyödynnettyä mitenkään.

Toimiva peruutuskamera vaatisi joko aktiivisen pesurin, tai sitten tosiaan sen pitäisi olla piilossa normaaliajossa.
 
Pösön oma navigaattori on surkea, siitä sanoi myyjäkin että ei ottaisi sitä lisävarustelistalta kun AA ja Carplay on niin paljon parempia.


Siis onhan tuossa välilläkin pikalatureita?
Ei tosiaan ollut Pösön omaa navigaattoria. AA kyllä puhelimen kautta, mutta en tiedä mitä ohjelmia olisi pitänyt siihen ladata? Google maps oli vain käytössä.


Voi olla tosiaan Kauhava - Kärsämäki välillä joitakin pikalatureita. Kesällä niitä ei Peugeotillakaan tarvittu, mutta talvella olisi mennyt muutenkin matka sillä autolla hieman haasteelliseksi. Mentiin siis osa matkasta laina bensa-autolla. Olisi vaatinut ainakin tarkempaa reittisuunnittelua?

Kyllähän tuo teslan navigointi ja reittisuunnittelu latausstoppeineen kuulostaa aika aneemiselta ja sitä myös on jos näköjään saksalaiset, jotka nyt ei varsinaisesti ole tunnettuja softaosaamisestaan on täällä tunnetuin termein valovuoden edellä tuossa.
Itsellä on 8 vuotta vanha tesla, mutta lähes sama ohjelmisto, kuin uusissakin?

Teslan toteutukseen verrattuna sallii kuskin valita ajolinjaa avustuksen ollessa päällä eikä kipsaa rattia. Kaverin Y:tä ajaessa huvitti, kuinka paljon kökömmältä se kuuluisa autopilotti tuntui haanujarruineen volkkarin sujuvaan yhteiseloon verrattuna.
Sama huomio oikeastaan, kun olen koeajanut eri merkkejä. Tesla vanhuksessa onneksi haamujarrua ei ole juuri tullut (kumma kyllä), kun muutin jotain asetuksia. Olikohan törmäyksenesto yksi asetus, jonka sai pois.
 
Tuo kyllä varmaan luksusta. Meidän autossa peruustukamera on täysin turha yli puolet vuodesta, kun se on aina kurassa, loskassa tai lumessa. Alkuun sitä jaksoi putsata käsin kotipihassa, mutta kun siitä oli iloa vain siinä ekassa peruutuksessa kotipihassa ja sitten se oli heti paskassa niin ei sitä tule hyödynnettyä mitenkään.

Toimiva peruutuskamera vaatisi joko aktiivisen pesurin, tai sitten tosiaan sen pitäisi olla piilossa normaaliajossa.
Sama juttu. Olisin ollut valmis maksamaan että bemariin olisi saanut jonkun systeemin, että takakamera pysyisi puhtaana mutta ei. Tai no bemareissa missä on pestävä takalasi niin on myös takakameran pesuri mutta i4 ei pestä takalasia niin ei pestä myöskään sitten kameraa. Onneksi on edes lämmitetty se kamera niin ei joku lumi/jää heti sitä tuki.
Se mersu/volkkarityylinen merkin alta käänytyvä kamera olisi kyllä luksusta.
 
Waze on omassa käytössä osoittautunut parhaimmaksi kun autolla suhaa ympäri kotimaata. Vaikka molemmat on Googlen tuotteita niin Maps on kehnompi. Teslan naviin ei voi oikeastaan luottaa yhtään jos tarkoitus olisi ajaa järkevää reittiä pitkin perille. Toki jos ajalee lähinnä isojen teiden varsia niin taittaahan se ne välit. Vähän samaa vikaa kun Volvoln sötöstys ennen AA siirtymistä.
 
Sovelluksesta saa valittua kyllä esim. ABC latauksen Kärsämäellä on ja matkan Kajaaniin. Sen jälkeen tiedot saa lähetettyä autoon.
Tukeeko jo muka montaa etappia? Viimeksi kun laittoi useita niin se oli alku ja loppu. Muita ei.

@aapelih Hyvin kattava paketti vastauksineen. En takia tuli nämä asiat mieleen kun eilen oli kaunis päivä mutta aurinko paistoi sopivasti niin ei toiminut mitkään Teslan ominaisuudet, ACC tai AP tai edes varoituksetkaan kun kamerat eivät nähneet. Toinen oli tämä risteäväliikenne kun se toimii vasta kun takakamera näkee niin se on liian myöhäistä.

Tuota ehkä odotan Travel Assistansissa että saa valita linjan mitä se ajaa. Ei aina olisi niissä montuissa.
 
Onko kellään sattunut huhuja silmään/korvaan onko id.7 platformia tulossa Cupran tuotevalikoimaan millään aikataululla?
 
Tukeeko jo muka montaa etappia? Viimeksi kun laittoi useita niin se oli alku ja loppu. Muita ei.
Tukee näköjään yhtä matkaa, mutta matka voi olla vaikka 19h pitkä. Onhan tuo (hyvin) vaivalloinen, jos haluaa käyttää muita kuin Supereita. Jos nyt osasin käyttää teslan puhelin sovellusta oikein?
 
Tukee näköjään yhtä matkaa, mutta matka voi olla vaikka 19h pitkä. Onhan tuo (hyvin) vaivalloinen, jos haluaa käyttää muita kuin Supereita. Jos nyt osasin käyttää teslan puhelin sovellusta oikein?
Sullahan oli MCU1? Siihen ei ole tullut uusia ominaisuuksia sisältäviä päivityksiä vuosiin. Waypointit tulivat luultavasti vain uudempiin. Tarjoaako MCU1 navi reittivaihtoehtoja? Kartat luultavasti päivittyvät.

AP1 on myös raudan ja softan osalta MobilEyen tuote kuten monissa muissakin autoissa, ja siihenkään ei ole tullut Teslassa päivityksiä varmaankaan valmistusvuoden jälkeen. Elon repi pelihousunsa kun eivät myyneet koko firmaa pilkkahintaan Teslalle ja laittoi välit poikki kiukkuisen lapsen tyyliinsä.
 
Sullahan oli MCU1? Siihen ei ole tullut uusia ominaisuuksia sisältäviä päivityksiä vuosiin. Waypointit tulivat luultavasti vain uudempiin. Tarjoaako MCU1 navi reittivaihtoehtoja? Kartat luultavasti päivittyvät.

AP1 on myös raudan ja softan osalta MobilEyen tuote kuten monissa muissakin autoissa, ja siihenkään ei ole tullut Teslassa päivityksiä varmaankaan valmistusvuoden jälkeen. Elon repi pelihousunsa kun eivät myyneet koko firmaa pilkkahintaan Teslalle ja laittoi välit poikki kiukkuisen lapsen tyyliinsä.
On joo mcu1 (s 90d 8/2016 fl). Tulee vain tietoturvapäivityksiä ja karttapäivityksiä.

Ei tarjoa reittivaihtoehtoja. Tuo nyt ei ole ollut vielä kovin kriittinen puute itselle.

Tosiaan ap1 ja sitä en ole käyttänyt. Pelkästään adaptiivista vakionopeudensäädintä (MobilEye).

2 vuotta sitten oli kyllä Model 3 Performance vm2020. Mutta pääsin siitä vielä hyvään hintaan eroon (lähes 44k€, eli aika lähelle ostohinta).


Tuohon auton 8 vuoden ikään nähden toimii hyvin. Uudemmissa on parannettu, mutta ilmeisesti niissäkin on osittain noita samoja puutteita (navigointi superien kautta)? Jo varmaan 2 vuoden aikanakin on tullut jotain uusia ominaisuuksia?

Auto oli 23k€ ja nyt 225tkm. Mutta muutaman vuoden uudempi S olisi jo paranneltu raudan puolesta. Nehän on halpoja myös.
 
Myin hyllyyn jääneitä ässän varusteita tällä viikolla, niin pihassa kävi kääntymässä '19 mallinen Raven-päivitetty 180tkm ajettu auto, josta oli just tehty kaupat 30ke hintaan. Noissa alkaa olla ominaisuuksiin nähden hinnat kohdallaan. Teslabjörnin rangetestissä Ravenilla pääsi 644km ja siinä kaikki olennaiset osat ovat moneen kertaan päivitettyä versiota.
 
Minkälaisia kokemuksia VW konsernin omistajilla on ID-sarjasta, Skoda, Cupra jne. missä tuo softa ja tekniikka on pääosin samaa.

Tiedustelisin hiukan kokemuksia esim. motarilla ajosta ja miten ACC/kaistallapito eli Travel Assistant toimii näillä keleillä? Kesällä varmaan hyvin mutta tänään oli kirkasta ja aurinko valaisi niin toimiiko moitteettomasti?

Entä saako takaluukun auki näytöstä kun luin että ei kaikissa olisi mahdollista?

Vireystilan valvonta lienee kaikissa?

Osassa tuo nopeusrajoituksen hiljennys on parin napin takana ja osassa saa pikanapin?

Entä peruuttaessa tämä risteävän liikenteen ilmoitus? Käyttäisikö se tutkia myös hyödyksi kameran kanssa? Kun kamera yleensä likaantuu.

Entä pysäköintiavustimet?
Kaistallapitoavustin deaktivoitu talveksi obd elevenillä (ei vakiona muista valintaa vaan aina päällä), nuo nopeusrajoituksen arpojat myös pois päältä (riitti kerran motarilla 110 --> 30 jarrutus), perinteinen adaptiivinen toimii ok, toki sama ongelma kuin muissa tutkissa, että kun lunta tulee vaakatasossa heittää pois päältä. Peruutuskamerassa on pesuri ID4 joka helpottaa. Sivukameroita en omassa ole jos ne löytyy niin ihan ok. Pysäköintitutkat ihan ok, toki ei juuri vertailukohtaa muun merkkisiin uudempiin autoihin mut perus ok. Oma toki täysi karvalakki alkupään kampe niin ei ole travel assit ym. Mikä on parempi.
 
pihassa kävi kääntymässä '19 mallinen Raven-päivitetty 180tkm ajettu auto, josta oli just tehty kaupat 30ke hintaan. Noissa alkaa olla ominaisuuksiin nähden hinnat kohdallaan. Teslabjörnin rangetestissä Ravenilla pääsi 644km ja siinä kaikki olennaiset osat ovat moneen kertaan päivitettyä versiota.
Ominaisuudet/hinta aika kohdallaan 30k€. Taitaa olla se pieni takamoottori, eli siinä ei ole sitä hajoavaa isoa takamoottoria.

Nettiautossa ei nyt ole 30k€ hintaan. Toki hinnasta vähän tinkivaraa. Täytyy tarkkailla markkinoita, jos löytyisi noinkin halvalla toinen. Itse ostin joulukuussa 23k€, tuntui sopivalta hinnalta, vaikka kallis se taitaa olla.

33 890€ halvin Raven nyt:

Tuosta autosta kysyin tiukkaa hintaa, joka olisi 38 500€. Kuulemma kysytty auto, mutta vielä löytyy myynnistä :)

Edit:
Toki merkkiäkin voisi vaihtaa, mutta yleensä ne saattaa olla sitten kalliimpia autoja.
 
Ei tarjoa reittivaihtoehtoja. Tuo nyt ei ole ollut vielä kovin kriittinen puute itselle.
Kyllä, mutta jo tuo ominaisuuksien ero kertoo että Tegra vs Atom navigointialgoritmit ovat eriytetty softassa.

Ominaisuudet/hinta aika kohdallaan 30k€. Taitaa olla se pieni takamoottori, eli siinä ei ole sitä hajoavaa isoa takamoottoria.
LDU takamoottori on vain performance malleissa ja takavetoisissa.

Nettihautomossa ovat lähtökohtaisesti ne autot jotka eivät myy pyydetyllä hinnalla. Sopivaan hintaan ilmoitettu auto katoaa tunneissa. Seurailin Model S markkinaa aktiivisesti kun oli oma myynnissä ja jo hiukan ennen myyntiin laittoa. Hyvän tiukan hinnan saa ostamalla ulkomailta, kuten tuo Ravenkin oli tuotu. Esim.

 
Nettihautomossa ovat lähtökohtaisesti ne autot jotka eivät myy. Sopivaan hintaan ilmoitettu auto katoaa tunneissa. Seurailin Model S markkinaa aktiivisesti kun oli oma myynnissä ja jo hiukan ennen myyntiin laittoa. Hyvän tiukan hinnan saa ostamalla ulkomailta, kuten tuo Ravenkin oli tuotu. Esim.
Kyselin Model 3 Performancea, joka oli 20k€. Ilmoitus oli laitettu Facebookiin eilen ja 1 tunnissa se oli jo myyty ensimmäiselle halukkaalle. Eli kyllä nuo teslat vielä liikkuu nopeasti, jos vaan hinta on laitettu hieman muita autoja halvemmaksi. Esim Peugeot e-2008 myyminen halvallakaan ei onnistunut, vaan meni sitten samaan hintaan autoliikkeelle suoraan.

Nyt ei enää Pösöä löytynyt. Myin sen autoliikkeelle 18400€. Pyyntihinta autoliikkeellä 21600€. Luultavasti aika nopeasti meni liikkeestä myydyksi, kun ei siitä nyt kovin kauaa ole, kun siitä luovuin. Hyvät kaupat siis myös autoliikkeen kannalta ja ostaja sai kyllä uudenveroisen/hyvin pidetyn auton.
 
Kävin eilen koeajamassa Facelifatun Kia EV6:n G-Line varustelulla. Täytyy kyllä sanoa, että oli erittäinkin hyvä auto ajaa. Kaikki tuntui hyvin loogiselta ja arvostan, että napeilla saa tehtyä monia juttuja toisin kuin muutamilla automerkeillä näytön kautta. Sain säädöt itselleni hyvinkin nopeasti ajoasennon osalta kuntoon. Apukuskilla oli hyvät oltavat ja takapenkillä oli järkyttävän isot tilat. Tuo päälle 300hv tuntui ihan sopivalta ja nykyisessä p2:ssa on 100heppaa vähemmän. Edeltävää mallia en ole ajanut, joten en osaa verrata mahdollista eroa näiden välillä. Jäi positiivinen kuva ja tässä on mahdollinen tilattava kohde.
 
Kyselin Model 3 Performancea, joka oli 20k€. Ilmoitus oli laitettu Facebookiin eilen ja 1 tunnissa se oli jo myyty ensimmäiselle halukkaalle. Eli kyllä nuo teslat vielä liikkuu nopeasti, jos vaan hinta on laitettu hieman muita autoja halvemmaksi. Esim Peugeot e-2008 myyminen halvallakaan ei onnistunut, vaan meni sitten samaan hintaan autoliikkeelle suoraan.

Nyt ei enää Pösöä löytynyt. Myin sen autoliikkeelle 18400€. Pyyntihinta autoliikkeellä 21600€. Luultavasti aika nopeasti meni liikkeestä myydyksi, kun ei siitä nyt kovin kauaa ole, kun siitä luovuin. Hyvät kaupat siis myös autoliikkeen kannalta ja ostaja sai kyllä uudenveroisen/hyvin pidetyn auton.
Kun minulla oli jo autolle ostaja koukussa, niin myyntiin tupsahti lähes kaikilta ominaisuuksiltaan samanlainen auto (jopa saman värinen) 7ke pyyntiäni halvemmalla. Onneksi meni niin nopeasti (about 2h) ettei ostaja edes huomannut, ja omani myin 6,5ke parempaan hintaan kannaltani.

Myyntihommat vaativat pitkää pinnaa. Ensimmäinen jonka kanssa oli jo kaupat sovittuna ilmoitti kauppaa edeltävänä päivänä että olikin saanut rahoituksen läpi toiseen autoon. Minun autooni ei ilmeisesti saanut, koska kysyi muutaman kerran joko rahoitusyhtiö on ollut yhteyksissä.

Hauska anekdootti on että rahoitus oli mennyt läpi uuteen Solterraan. Siinä on kaksi epätoivoista kohdannut.
 
Kun minulla oli jo autolle ostaja koukussa, niin myyntiin tupsahti lähes kaikilta ominaisuuksiltaan samanlainen auto (jopa saman värinen) 7ke pyyntiäni halvemmalla. Onneksi meni niin nopeasti (about 2h) ettei ostaja edes huomannut, ja omani myin 6,5ke parempaan hintaan kannaltani.

Myyntihommat vaativat pitkää pinnaa. Ensimmäinen jonka kanssa oli jo kaupat sovittuna ilmoitti kauppaa edeltävänä päivänä että olikin saanut rahoituksen läpi toiseen autoon. Minun autooni ei ilmeisesti saanut, koska kysyi muutaman kerran joko rahoitusyhtiö on ollut yhteyksissä.

Hauska anekdootti on että rahoitus oli mennyt läpi uuteen Solterraan. Siinä on kaksi epätoivoista kohdannut.
Hyvän auton sai siis😉
Saat varmasti myytyä omasi kuhan vain laitat hinnan kohdalleen! Alkuun kokeile - 30%
 
Hyvän auton sai siis😉
Saat varmasti myytyä omasi kuhan vain laitat hinnan kohdalleen! Alkuun kokeile - 30%
Ymmärsin että tesla model s meni sitten jo seuraavalle ostajalle?
Kun minulla oli jo autolle ostaja koukussa, niin myyntiin tupsahti lähes kaikilta ominaisuuksiltaan samanlainen auto (jopa saman värinen) 7ke pyyntiäni halvemmalla. Onneksi meni niin nopeasti (about 2h) ettei ostaja edes huomannut, ja omani myin 6,5ke parempaan hintaan kannaltani.

Myyntihommat vaativat pitkää pinnaa. Ensimmäinen jonka kanssa oli jo kaupat sovittuna ilmoitti kauppaa edeltävänä päivänä että olikin saanut rahoituksen läpi toiseen autoon. Minun autooni ei ilmeisesti saanut, koska kysyi muutaman kerran joko rahoitusyhtiö on ollut yhteyksissä.

Hauska anekdootti on että rahoitus oli mennyt läpi uuteen Solterraan. Siinä on kaksi epätoivoista kohdannut.
Mikä auto tulikaan tilalle? Ei ehkä Solterra kumminkaan :)
 

Näyttäisi että -30% kannattaa laittaa tiettyihin autoihin jo kun ajaa ne ulos liikkeestä.

Mulla on ollut jo kaksi eri E-tronia tällä välin. Ei ole häävi sähköauto, mutta ihan mukava kun ainoa merkittävä käyttö on nykyään mökkiralli.
 
Onko kellään sattunut huhuja silmään/korvaan onko id.7 platformia tulossa Cupran tuotevalikoimaan millään aikataululla?
Tavascanissa on ID.7 takamoottori mutta hiukan kuristettuna. Varmaan on muutakin yhteistä. Softa on myös uusinta 5.0 sarjaa.
 
Ei tosiaan ollut Pösön omaa navigaattoria. AA kyllä puhelimen kautta, mutta en tiedä mitä ohjelmia olisi pitänyt siihen ladata? Google maps oli vain käytössä.


Voi olla tosiaan Kauhava - Kärsämäki välillä joitakin pikalatureita. Kesällä niitä ei Peugeotillakaan tarvittu, mutta talvella olisi mennyt muutenkin matka sillä autolla hieman haasteelliseksi. Mentiin siis osa matkasta laina bensa-autolla. Olisi vaatinut ainakin tarkempaa reittisuunnittelua?


Itsellä on 8 vuotta vanha tesla, mutta lähes sama ohjelmisto, kuin uusissakin?


Sama huomio oikeastaan, kun olen koeajanut eri merkkejä. Tesla vanhuksessa onneksi haamujarrua ei ole juuri tullut (kumma kyllä), kun muutin jotain asetuksia. Olikohan törmäyksenesto yksi asetus, jonka sai pois.
Stellantiksella on nykyään e-Routes äppi joka toimii AA/Carplay kautta, tämä on maksullinen vanhemmille mutta on kyllä hyvin toimiva, löytyy pääosin kaikki operaattorit/asemat.

Tässä auto lähettää akun/kulutustiedot stellantiksen palvelimelle mistä tuo navigaattori saa tiedot ja reitittää/suunnittelee lataukset sen perusteella.
 
Kyllä, mutta jo tuo ominaisuuksien ero kertoo että Tegra vs Atom navigointialgoritmit ovat eriytetty softassa.


LDU takamoottori on vain performance malleissa ja takavetoisissa.

Nettihautomossa ovat lähtökohtaisesti ne autot jotka eivät myy pyydetyllä hinnalla. Sopivaan hintaan ilmoitettu auto katoaa tunneissa. Seurailin Model S markkinaa aktiivisesti kun oli oma myynnissä ja jo hiukan ennen myyntiin laittoa. Hyvän tiukan hinnan saa ostamalla ulkomailta, kuten tuo Ravenkin oli tuotu. Esim.

Tuleekos näihin sitten autovero, tässä tapauksessa verottajan sivuilta vähän alle 1000e. Tämän lisäksi katsastus ja tietysti maahantuonti jotenkin. Onko näissä muuten jotain muuta, kun tuntuu, että nettiauton hintoihin verrattuna aivan pilkkahintaan, jos mitään ruotsiksi ymmärrän.
 
Tuleekos näihin sitten autovero, tässä tapauksessa verottajan sivuilta vähän alle 1000e. Tämän lisäksi katsastus ja tietysti maahantuonti jotenkin. Onko näissä muuten jotain muuta, kun tuntuu, että nettiauton hintoihin verrattuna aivan pilkkahintaan, jos mitään ruotsiksi ymmärrän.
Kyllä tulee autovero ja olisin myös arvellut alle tonnia. Eli kulut pystynee tinkaamaan suurin piirtein auton hinnasta pois. Ruotsissa on pienemmät tinkivarat sen perusteella mitä hiukan yli vuosi sitten kysyin parista autosta tarjouksia. Ruotsin kruunun kroonistunut alennustila on eskaloinut hintojen laskua täkäläisestä näkökulmasta.

Mahdollisessa reklamaatiotilanteessa on tietysti helpompi asioida suomalaisen myyjän kanssa, ja päädyin itsekin ostamaan lopulta Suomesta, kun sain hyvin lähelle saman hinnan paikallisesta liikkeestä. Ruotsista tuotu auto silti. Ehkä jonkin liikkeen kanssa voi tehdä diiliin tietyn autonkin tuomisesta kohtuuhintaan.

Tuon ikäisessä (ennen syksyä 2021 rekisteröidyt?) taitaa vastaavasti olla pienempi vuosittainen ajoneuvovero?
 
Bydiä saa Australiasta aikas käypään hintaan esim: BYD Seal 82kwh-akulla aud 53 000 eli euroissa n. 35 000€. "Vastaava" suomessa 48 690€. Mitä nyt äkkiseltään katoin muita merkkejä näyttävät pyörivän aika samoissa hinnoissa kuin Euroopassa.

Osaako joku fiksumpi kertoa mistä noin iso hinta-ero johtuu ? Nuo tariffit nyt vaikuttavat varmaan ainakin. Olisikohan tännekin odotettavissa jotain suuria hinnanpudotuksia, varsinkin jos rakentevat sen tehtaan Eurooppaan.
 
Osaako joku fiksumpi kertoa mistä noin iso hinta-ero johtuu ? Nuo tariffit nyt vaikuttavat varmaan ainakin. Olisikohan tännekin odotettavissa jotain suuria hinnanpudotuksia, varsinkin jos rakentevat sen tehtaan Eurooppaan.

Tariffit ja Kiina on maantieteellisesti aikasta paljon lähempänä Australiaa, joten niiden autojen roudaaminen mestoille on luultavasti myös aika paljon edullisempaa.
 
Tariffit ja Kiina on maantieteellisesti aikasta paljon lähempänä Australiaa, joten niiden autojen roudaaminen mestoille on luultavasti myös aika paljon edullisempaa.

Ei se kuljetus selitä kuin jotain 500e tms per auto, jos sitäkään.

Tariffit ja Australian verosysteemi selittävät tekijät tod.näk, onko tuossa Aussi hinnassa kaikki verot mukana jo?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
287 234
Viestejä
4 929 944
Jäsenet
79 319
Uusin jäsen
Marianniina1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom