Yleistä keskustelua Oulun kaupungista - asuminen, kaavoitus, palvelutarjonta, ilmasto jne

Itellä hyviä muistoja Oulusta, mutta asuin siellä opiskeluaikaan 1994-98. Varmaan paljon muuttunut tässä reilussa 20 vuodessa. Meitä oli hyvä kolmen porukka Alppilan mustavalkoisessa tornitalossa, kolmen solussa. Iltaisin kateltiin X-Filesta kaverin huoneessa koska siellä oli isoin telkku ja pelattiin Duke Nukemia ja Descenttia meikeläisen huoneessa kun oli tehokkain PC. Viini pulputti suihkuhuoneessa ja baareissa tuli käytyä melkein aina se 2 kertaa viikossa :)
 
Oman käsitykseni mukaan sekä yliopisto, että siihen liittyvät asuinrakennukset on todella huonossa kunnossa ja niiden korjaaminen on kallista ja haastavaa, koska kyseessä on suojelukohteet. Eli laitoksen nykyaikaistaminen ei ole ihan noin vain tehtävissä, koska tulee säilyttää tuo Valko-Venäläisen tehtaan olemus niin sisällä kuin päälläkin.
Mutta se kustannus rakentaa ne samat tilat yliopiston alueelle on pienempi ku heittää osa toiminnoista raksilaan. Ja nimenomaan osatoiminnoista tarkottaa sit lopulta oletettavasti jotain hallintoa ja Saalastinsalia, jotka on jo uusissa (2000-luvun) rakennuksissa. En muista, että oulun yliopiston sijainti olis ollut kenellekkään ongelma kun siellä aikanaan opiskelin, siis sillä tavalla, että "hain alunperin muualle koska tämä ei ole keskustassa". Oulun yliopiston sijaintiongelma on Oulu ja sitä ei muuteta siirtelemällä yliopistoa Oulun alueella.

Esim. OYS:n osalta tehtiin niin, että otettiin pala pois, rakennetaan kokonaan uus tilalle, sit sinne siirtyy osa toiminnoista, puretaan taas osa pois ja uus torni tilalle. Näin totesivat halvemmaksi kuin, että vanhaa OYS:ä olis alettu purkamaan.

Raksilan puolesta en oo vielä nähnyt mitään vakuuttavia puolesta olevia argumentteja, ne on aikalailla olleet:
"Yliopisto keskustassa on matkailunähtävyys" *tässä kohtaa kaikki nauraa*
"Yliopiston vetovoimaan vaikuttaa keskustassa oleminen" *tässä vaiheessa kohoaa kulmakarvat*
"Kustannussäästöä" *niin mistä?*
*Lähemmäksi lääkistä* no tästä voinee jokainen olla samaa mieltä vaan ei se kovin lähellä siltikkään ole.

Vastaan:
Olemassa olevat tilat, infra ja asunnot on jo Linnanmaan ympärillä, mistä ne keskustaan taiotaan, vai liikkuuko sit suurinosa opiskelijoista kuitenki linja-autolla kuten ennenkin. Infraa on jopa nyt viime vuosina laajennettu lisääntyneen liikenteen vuoksi ja uusia asuntoja tullut aivan yliopiston viereen.
Keskustan liikenne varsinki Raksilan rampeilta on välillä aivan tukossa, tarvitaanko siihen lisää autoja?
Kaikki tilat ei mahdu Raksilaan
Mitenkä päin Raksilassa samojen tilojen pitäminen on halvempaa ku Linnanmaalla, johan tämä sotii jokaista järjenhippua vastaan
Raksilaan kaavaillut tilat eivät ole edes saman kokoiset mitä yliopistolla. myöskin osa toiminnoista jouduttaisiin jättämään Linnanmaalle koska ne vaatii paljon tilaa. Eli käytännössä sit yliopisto hajotettaisiin pitkin Oulua.
Juuri tänä vuonna OAMK siirtyi Oulun yliopiston kanssa samoihin tiloihin Linnanmaalle.


Enemmän tässä tuntuu että tässä on joku vääntö tämän yliopistokiinteistöistä vastaavan yhtiön ja Oulun yliopiston välillä.
 
Joo, en ole itsekään yliopiston siirron kannalla, mutta näistä kiinteistöasioista tosiaan keskustellut työasioissa muutamaan otteeseen. Tietenkin yliopisto Raksilassa voisi elävöittää kuollutta keskustaa jossain määrin, mutta ehkä se näkyisi enimmäkseen alepubien muodossa. :interested: Nythän ne alkaa - vai onko jo alkaneet - rakentamaan Välkkylään 16-kerroksista tornitaloa opiskelijoille. Kaukanahan se Linnanmaasta on, mutta iso hanke kuitenkin.
 
Joo, en ole itsekään yliopiston siirron kannalla, mutta näistä kiinteistöasioista tosiaan keskustellut työasioissa muutamaan otteeseen. Tietenkin yliopisto Raksilassa voisi elävöittää kuollutta keskustaa jossain määrin, mutta ehkä se näkyisi enimmäkseen alepubien muodossa. :interested: Nythän ne alkaa - vai onko jo alkaneet - rakentamaan Välkkylään 16-kerroksista tornitaloa opiskelijoille. Kaukanahan se Linnanmaasta on, mutta iso hanke kuitenkin.
Noo siinä on vielä Välkkylästä tien toisella puolella Sote AMK ja Lääkis, että kyllähän niillekki pittää jokunen tönö olla.
 
Kaikki tilat ei mahdu Raksilaan
Täähän on vain kiinni siitä että kuinka ylös ne tilavuokrat on pakko hilata uudella kampuksella. Jos pienemmillä tiedekunnilla on jo nykyään ongelmia maksaa tilakulujaan, niin esim neliöhinnan tuplaamisella päästään tilanteeseen että ei sinne Raksilaan tartte oikeastaan rakentaa paljoakaan tiloja... (En tiedä mikä nykytilanne on, mutta kun vaimo opiskeli niin tämä oli oikeasti ongelma)
 
Mutta se kustannus rakentaa ne samat tilat yliopiston alueelle on pienempi ku heittää osa toiminnoista raksilaan. Ja nimenomaan osatoiminnoista tarkottaa sit lopulta oletettavasti jotain hallintoa ja Saalastinsalia, jotka on jo uusissa (2000-luvun) rakennuksissa. En muista, että oulun yliopiston sijainti olis ollut kenellekkään ongelma kun siellä aikanaan opiskelin, siis sillä tavalla, että "hain alunperin muualle koska tämä ei ole keskustassa". Oulun yliopiston sijaintiongelma on Oulu ja sitä ei muuteta siirtelemällä yliopistoa Oulun alueella.

Onhan se Oulun yliopiston sijainti Linnanmaalla suolla 6 kilometrin päässä keskustasta todella surkea paikka. Sinne on vaikea kulkea busseilla eri puolilta Oulua, koska kaikki bussilinjat kulkevat keskustaan ja/tai Tuiraan bussia pitää vaihtaa siellä. Tyypillinen odotusaika vaihdolle on joku 20 minuuttia. Aamun ja iltapäivän bussivuorot on sitten usein niin täynnä jolla keskustan ja Linnanmaan väliä kuljetaan, että hyvä jos seisomaan mahtuu.

Alunperin yliopisto piti rakentaa Oulussa Lammassaareen keskustan kupeessa ja sitten osa rakennuksista Kasarmintien varteen nykyisen Pohjois-Pohjanmaan museon ja Ainolan puiston kupeeseen. Näistä paikoista olisi ollut matkaa Oulun keskustan keskipisteeseen aika tarkkaan tasan yksi kilometri. Keskipisteeksi keskustalla lasken itse sen Kirkkokadun ja Kauppienkadun kulmauksen.

Alunperin Alvar Aalto suunnitteli Oulun yliopiston rakennukset siihen keskustan kupeeseen Hupisaarille, Kasarmintien varteen ja Lammassaarelle. Se suunnitelma ei kelvannut kuitenkaan vaan Oulun yliopistolle, vaan se yliopisto haluttiinkin rakentaa suolle kilometrien päähän kaupungista ja pääasiallinen rakennusmateriaalia taitaa olla esimerkiksi ulkoseinissä aaltopelti. Kumma kun esimerkiksi MIT koulun uudelle oppilasasuntolalle Alvar Aallon suunnitelmat kelpasivat, mutta Oululle taas ei.

Alkaa olla ne Oulun yliopiston Linnanmaan kampuksen rakennukset elinkaarensa päässä ja niitä aaltopeltisiä rötisköjä pitäisi korjata kalliimmalla hinnalla mitä uuden rakentaminen maksaa. Yksi lempinimi Oulun yliopistolla on Siperilainen tehdas, joka kyllä hyvin kuvaa sitä sen rakennuksen ulkoista ja sisäistä olemusta. Kaupingosa jossa se yliopisto sijaitee on Linnanmaan Kaijonharjun aluetta, joka on sellainen 1970-luvun ongelmainen betonilähiö, jonne on kasautunut monenlaista laitapuolen hampparia ja kehitysmaalaisia. Vähän sama kuin Helsingin yliopisto sijaitsi jossain Mellunmäessä tai Kontulassa.

Siinähän olisi kuitenkin hyvin tilaa rakentaa uusi yliopisto siihen Raksilan ja Kastellin monitoimivalon välille Hiirosenojan varrelle. Keskustan keskipisteeseen olisi siitä 2 kilometriä matkaa ja junarata ja rautatieasema ja moottoritien ramppi olisi alle kilometrin päässä. Lisäksi siinä olisi kilometrin säteellä myös yliopiston Kontinkankaan kampus, jossa on muun muassa lääketieteen- ja hammaslääketieteen laitos ja esimerkiksi biokemian puolen koulutusohjelman opetus.
 
En sano, että Linnanmaa on ideaalinen paikka, vaan että Raksila on huono.
Onhan se Oulun yliopiston sijainti Linnanmaalla suolla 6 kilometrin päässä keskustasta todella surkea paikka. Sinne on vaikea kulkea busseilla eri puolilta Oulua, koska kaikki bussilinjat kulkevat keskustaan ja/tai Tuiraan bussia pitää vaihtaa siellä. Tyypillinen odotusaika vaihdolle on joku 20 minuuttia. Aamun ja iltapäivän bussivuorot on sitten usein niin täynnä jolla keskustan ja Linnanmaan väliä kuljetaan, että hyvä jos seisomaan mahtuu.
Ja koska suurimmalla osalla opiskelijoista ei ole varaa asua Raksilassa, niin suurin osa kulkee edelleen busseilla klo 8 ja 16, tämän lisäksi siinä on se 10000 sairaalan työntekijää ja muutama muu keskustan asukki jotka käyttää näitä samoja teitä ja busseja. Nythän alakyläntietä on laajennettu ja siihen on tehty jopa se kuuluisa "ratikkavaraus". Myös koko Linnanmaan kaavaa ollaan miettimässä tällä hetkellä käytännössä Linnanmaan liikenteen kannalta.

Alkaa olla ne Oulun yliopiston Linnanmaan kampuksen rakennukset elinkaarensa päässä ja niitä aaltopeltisiä rötisköjä pitäisi korjata kalliimmalla hinnalla mitä uuden rakentaminen maksaa.
Ihan samalla tavalla ne uudet tilat joutuu rakentaan sinne Raksilaan, ei niitä siihen markettiinkaan voi laittaa johon niitä nyt kaavaillaan.En ymmärrä miks se vaihtoehto tässä esitetään aina "rakennetaan uusi raksilaan -> korjataan vanhaa rotiskoa, vanha on ruma!"

Siinähän olisi kuitenkin hyvin tilaa rakentaa uusi yliopisto siihen Raksilan ja Kastellin monitoimivalon välille Hiirosenojan varrelle. Keskustan keskipisteeseen olisi siitä 2 kilometriä matkaa ja junarata ja rautatieasema ja moottoritien ramppi olisi alle kilometrin päässä.
Juu hieno idea, paitsi ettei mahdu kun siinä on se uusi Kastellin monitoimitalo. Muuten ihan jees idea olis ollut ennen purkaa suurin osa sairaalarinteestä ja jättää tuo monitoimilato rakentamatta. En itekkään ymmärrä miks se yliopisto on pakko väkertää just markettien kohalle, mutta nää on näitä... Pittäähän sitä jollaki tavalla rehtorin jättää ittensä kirjoihin.

Siinä vähän mittakaavaa mitä mietit. Ei tossa ojan ympärillä nyt nii mahottomasti tilaa ole varsinkin kun osa teistä jouduttaisiin uusimaan. Toki onhan tuossa yliopiston kaavassa jokunen metsäpalsta, että siitä jonkin verran voi laskea vähemmäks tilan tarvetta. Tiedä sit mitä tuolla kotkantiellä enää on kerta AMK siirtyi. Ylipäätään koko tällä alueella on melkonen pula parkkipaikoista, joten ei haittais jos joku niitäkin joskus miettis. Tulihan sinne toki se OYS:n uusi parkkitalo, että ehkä se joskus helpottuu kun tuo OYS 2030 rakennushanke päättyy ja saavat purettua vanhoja rakennuksia uusien tornien tieltä.
Capture.JPG
 
En sano, että Linnanmaa on ideaalinen paikka, vaan että Raksila on huono.
Ja koska suurimmalla osalla opiskelijoista ei ole varaa asua Raksilassa, niin suurin osa kulkee edelleen busseilla klo 8 ja 16, tämän lisäksi siinä on se 10000 sairaalan työntekijää ja muutama muu keskustan asukki jotka käyttää näitä samoja teitä ja busseja. Nythän alakyläntietä on laajennettu ja siihen on tehty jopa se kuuluisa "ratikkavaraus". Myös koko Linnanmaan kaavaa ollaan miettimässä tällä hetkellä käytännössä Linnanmaan liikenteen kannalta.

Ongelma on siinä, että sinne Linnanmaalle pitää kulkea bussilla eri puolilta Oulua aina keskustan tai Tuiran kautta bussia vaihtamalla kun poikittaisliikennettä ei Oulun bussiliikenteessä ole käytännössä lainkaan. Vaihtoa pitää odottaa siellä tyypillisesti sellainen 20 minuuttia. Esimerkiksi jos tulee sinne Linnanmaalle Maikkulan suunnasta, Kempeleen suunnasta, Kiimingin suunnasta tai vaikka Toppilasta. Toppilastakaan ei olisi matkaa Linnanmaalle kuin ehkä kolme kilometriä, mutta matkaa tulee bussilla varmaan 10 kilometriä ja aikaa menee 40 minuuttia suuntaansa vaihtoineen.

Jos yliopisto sijaitsee keskustasta kävelymatkan päässä, niin jokainen bussilinja käytännössä Oulussa kulkee sinne keskustaan.

Juu hieno idea, paitsi ettei mahdu kun siinä on se uusi Kastellin monitoimitalo. Muuten ihan jees idea olis ollut ennen purkaa suurin osa sairaalarinteestä ja jättää tuo monitoimilato rakentamatta. En itekkään ymmärrä miks se yliopisto on pakko väkertää just markettien kohalle, mutta nää on näitä... Pittäähän sitä jollaki tavalla rehtorin jättää ittensä kirjoihin.

Siinä vähän mittakaavaa mitä mietit. Ei tossa ojan ympärillä nyt nii mahottomasti tilaa ole varsinkin kun osa teistä jouduttaisiin uusimaan. Toki onhan tuossa yliopiston kaavassa jokunen metsäpalsta, että siitä jonkin verran voi laskea vähemmäks tilan tarvetta. Tiedä sit mitä tuolla kotkantiellä enää on kerta AMK siirtyi. Ylipäätään koko tällä alueella on melkonen pula parkkipaikoista, joten ei haittais jos joku niitäkin joskus miettis. Tulihan sinne toki se OYS:n uusi parkkitalo, että ehkä se joskus helpottuu kun tuo OYS 2030 rakennushanke päättyy ja saavat purettua vanhoja rakennuksia uusien tornien tieltä.
Capture.JPG

Alla on ilmakuva tuosta alueesta. Kuvassa vasemmassa yläkulmassa on ne "Raksilan marketit", joiden tilalle joku tainnut yliopistoa ehdottaa. Siihen se tontti on aivan liian pieni. (Oulun keskusta sijaitsee niistä noin 600 metriä länteen.)

Sen sijaan tilaa on tuossa Ouluhallin ja Kastellin monitoimitalon välillä ja Hiirosenojan varrella molemmin puolin sitä useammankin yliopiston tarvitseman kampuksen verran. Kannattaa myös huomata, että yliopiston rakennukset voi rakentaa myös useampi kerroksisina eikä tarvi olla 1-3 kerroksinen rakennuksen, kuten se Linnanmaalla on.

En itse ymmärrä, miksi se 1970-luvulla halvalla aaltopellistä huonolle paikalle suolle rakennettu yliopisto kannattaa peruskorjata ja maksaa siitä korjauksesta enemmän kuin uuden yliopistorakennusten rakentaminen paremmalle paikalle halvemmalla. Toki ne uudemmat Linnanmaan rakennukset kännattaa käyttää siellä elinkaarensa loppuu opetuskäytössä, jos niille ei löydy muuta käyttöä. Eli se yliopiston muutto silloin uudelle paikalle kokonaisuudessaan voi kestää esimerkiksi 20 vuotta kun ensivaiheessa esimerkiksi 60 prosenttia toiminnoista muuttaisi uuteen paikkaan uusiin rakennuksiin ja loput sitten vähitellen kun rakennukset alkaa olla peruskunnostusiässä jolloin rakennetaankin uudet tilat uuteen paikkaan ja puretaan se vanha.

Ainakin vuosia sitten opiskelijatkin tykkäsivät asuakin paljon mieluummin keskustassa kuin Linnanmaan nurkilla. Ainakin jonot opiskelija-asuntosäätiön yksiöihin keskustassa Hollihaassa oli vuosia kun Linnanmaan suunnalta sellaisen olisi saanut heti.
Nimetön-1.jpg
 
Ja ei Oululaisille tiedoksi, Linnanmaa sijaitsee 4,5km päässä Oulun keskustasta. Eli sama ku esim. Helsingissä se sijaitsis Munkkivuoressa, Lauttasaaressa tai Olympiakylässä. Tuonne menee keskustasta suora pyörätie(kaksikin) ja suora autotie sekä linja-autot. Eli vaikka suosta puhutaan nii ei olla missään Virpiniemessä kuitenkaan.

Edelleen se siirto on keskittymässä tällä hetkellä Yliopiston johdon mielestä tuohon Raksilaan. Voidaan jossitella jos se siirtyiski jonnekki muualle, mutta se nyt on toisaalta tällä hetkellä aivan turhaa kun muita suunnitelmia ei ole. Myös osa toiminnoista jäisi Linnanmaalle tilan puutteen vuoksi, joten toiminta olisi hajallaan.

Ongelma on siinä, että sinne Linnanmaalle pitää kulkea bussilla eri puolilta Oulua aina keskustan tai Tuiran kautta bussia vaihtamalla kun poikittaisliikennettä ei Oulun bussiliikenteessä ole käytännössä lainkaan.
Tämä joo on ongelma, toisaalta aika paljon porukka liikkuu pyörällä Oulussa kesä talvet. En toki näkis, että tämä on ongelma jonka helpoin ratkaisu on siirtää yliopisto.

Sen sijaan tilaa on tuossa Ouluhallin ja Kastellin monitoimitalon välillä ja Hiirosenojan varrella molemmin puolin sitä useammankin yliopiston tarvitseman kampuksen verran. Kannattaa myös huomata, että yliopiston rakennukset voi rakentaa myös useampi kerroksisina eikä tarvi olla 1-3 kerroksinen rakennuksen, kuten se Linnanmaalla on.
No et kyllä nyt näyttänyt missä tuossa se tila on. Pääasiassa Linnanmaan alue on kolmikerroksinen ja totta siellä on tiivistämisen varaa huomattavastikkin. Kuinka halpaa sit tornin rakentamine on, en tiedä ku en ole asiantuntija, mutta veikkaisin että matalamassa on vähän pienemmät kustannukset.

En itse ymmärrä, miksi se 1970-luvulla halvalla aaltopellistä huonolle paikalle suolle rakennettu yliopisto kannattaa peruskorjata ja maksaa siitä korjauksesta enemmän kuin uuden yliopistorakennusten rakentaminen paremmalle paikalle halvemmalla.
Edelleen tämä ei ole ainoa vaihtoehto keskustaan siirtymiselle, joten turha käyttää tätä argumenttina puolesta. Se uusi yliopisto voidaan rakentaa olemassa olevalle paikalle uusista osista eikä vanhaa korjaten. Hyvänä esimerkkinä tekeillä oleva OYS

Ainakin vuosia sitten opiskelijatkin tykkäsivät asuakin paljon mieluummin keskustassa kuin Linnanmaan nurkilla. Ainakin jonot opiskelija-asuntosäätiön yksiöihin keskustassa Hollihaassa oli vuosia kun Linnanmaan suunnalta sellaisen olisi saanut heti.
No tälle nyt on montaki syytä esim. se että PSOASin kämpät on halpoja ja yksiöihin on kysyntää. En kyl yksiöitä nähnyt Linnanmaalla tarjolla "heti". Tokihan se on mukavaa asustella keskustassa varsinkin opiskeluvuosina mutta kun se maksaa ja pääasiassa sen maksaa veronmaksajat. Varmaan aika moni asuis mielellään myös penthousessa Manhattanilla. Mutta onko nää oikeesti asioita, jotka vaikuttaa opiskelijan opiskelupaikka valintaan niin kuin annetaan olettaa. Kuinka moni jättää hakematta Oulun yliopistoon KOSKA se ei sijaitse keskustassa. Ja kuinka iso vetovoimatekijä se sit on, että yliopisto on keskustassa mutta opiskelijoilla ei ookkaan siellä nyt varaa enää asua ku yksiöiden kysyntä senku kasvaa siellä.
 
Alunperin yliopisto piti rakentaa Oulussa Lammassaareen keskustan kupeessa
Virpiniemikin oli jossain vaiheessa ehdolla. Ennen vai jäkeen lentokenttäkaavailun - en tiedä. Ja se nyt olis jo oikeasti muuttanut kaupungin painopistettä pohjoisemmaksi.
 
Linnanmaan ja Maikkulan välillä kulkee nykyään suora bussi 48.
Samoin Kaakkurista pääsee Linnanmaan läpi Ritaharjun Ideaparkkiin asti vaihtamatta bussia (linja 3).

Osasta kaupungiosista Linnanmaalle voi päästä yhdelläkin bussilla ilman vaihtoa. Suurimmasta osasta ei.

Sen sijaan keskustan kautta kulkee käsittääkseni joka ikinen bussilinja Oulussa. Samoin kaikki Oulun ohi ajavat pitkän matkan pikavuorotkin kulkevat käsittääkseni keskustan / Raksilan kautta.
 
Kuusamontien suunta taitaa olla se kaikkein hankalin päästä yliopistolle. Vaalan- ja Kainuuntien suunnalta tulee ainakin joku linja ja pohjois-eteläsuunnassa menee aika hyvinkin. Nykyään visiin Toppilastakin pääsee taas suoralla linjalla.
 
Itsestäkin sivusta seuranneena tuo yliopiston siirto kuulostaa vähän hullulta. Ensin OAMK piti väkisin saada saman katon alle ja nyt ollaan itse lähdössä pois, mutta kuitenkin vain osittain koska osa toiminnoista pitää jättää Linnanmaalle. Linnanmaalta löytyvät valmiiksi asunnot (joita vasta on rakennettu lisää) sekä infra keskustaan päin. Lisäksi alueella ovat VTT ja tukku yrityksiä. Raksilan osalta infra, parkkipaikat yms. ovat ihan kysymysmerkkejä.

Kyllähän yliopisto on tuolla oudossa paikassa, mutta kannattaako sitä nyt enää väkisin alkaa siirtämään? Peratoa mukaillen olen myös skeptinen keskustakampuksen hyödyistä. Ihan kiva paikkahan tuo Oulu on, mutta ehkä yliopiston "syrjäisyys" ei ole sen perimmäinen ongelma.
 
Kuusamontien suunta taitaa olla se kaikkein hankalin päästä yliopistolle. Vaalan- ja Kainuuntien suunnalta tulee ainakin joku linja ja pohjois-eteläsuunnassa menee aika hyvinkin. Nykyään visiin Toppilastakin pääsee taas suoralla linjalla.
Nykyään Metsokankaalta menee Linnanmaalle linja 58, joka hyppää moottoritielle Kontinkankaan kohdalla ja ohittaa keskustan kokonaan. Käy muistaakseni Laanilan/Kuusamontien kohdalla pois moottoritieltä, jolloin kyytiin päsee mukaan vaikka bussin vaihtoa toki vaatii tämäkin, jos kauempaa siihen tulee. Huomattavasti nopeampi liikkua kuitenkin kuin nuo keskustan kautta kulkevat linjat.
 
Ehkä yksi syy siirtää se yliopisto keskustan lähelle on se, että opiskelijat haluavat myös asua keskustan lähellä. Se että jonnekin pääsee linja-autolla on vähän eria asia että pääseekö sinne bussilla vaika valomerkin jälkeen. Opiskelijat myös järjestää erilaisia pippaloita keskellä viikkoa joten ne viikonloppuvuorot ei yksin riitä. Samoin se yo:n keskustaan vieminen myös avaa niitä muita seutuja opiskelijoille. Nythän ainakin kaukovainio on melko vaikea paikka yliopistolle mennä, vaikka siellä olisikin opiskelijoille hyviä halpoja kämppiä. Toisaalta jos yo siirretään raksillaan, niin toppila ja varsinkin rajakylä spurguuntuuvat kyllä aivan täysin. Syynimaassakin kun yo lähtee, niin linja-autoreitit tulevät vähenemään huomattavasti, vaikka ammattikorkea sinne muuttaakin vähän tilalle. Yo on oppilaat plus henkilökunta noin 16000 kun oamk on 9500.
 
Ehkä yksi syy siirtää se yliopisto keskustan lähelle on se, että opiskelijat haluavat myös asua keskustan lähellä. Se että jonnekin pääsee linja-autolla on vähän eria asia että pääseekö sinne bussilla vaika valomerkin jälkeen. Opiskelijat myös järjestää erilaisia pippaloita keskellä viikkoa joten ne viikonloppuvuorot ei yksin riitä. Samoin se yo:n keskustaan vieminen myös avaa niitä muita seutuja opiskelijoille. Nythän ainakin kaukovainio on melko vaikea paikka yliopistolle mennä, vaikka siellä olisikin opiskelijoille hyviä halpoja kämppiä. Toisaalta jos yo siirretään raksillaan, niin toppila ja varsinkin rajakylä spurguuntuuvat kyllä aivan täysin. Syynimaassakin kun yo lähtee, niin linja-autoreitit tulevät vähenemään huomattavasti, vaikka ammattikorkea sinne muuttaakin vähän tilalle. Yo on oppilaat plus henkilökunta noin 16000 kun oamk on 9500.

Linnanmaan suunnalla on aika vähän opiskelijoille vapaa-ajanvietto mahdollisuuksia. Pieni Linnanmaan liikuntahalli taitaa olla, jossa on pieni kuntosali. Sitten Kaijonharjun ostarilla noin kaksi keskiolutkuppilaa, joista toinen taitaa olla enemmänkin laitapuolen kulkijoiden suosiossa. Näin se ainakin vuosia sitten oli.

Kaikki bilepaikat on sitten keskustassa noin 6 kilometrin päässä. Taitaa ne opiskelijapileetkin olla pääosin keskustassa. Teekkareilla taitaa olla teekkaritalo Kaijonharjussa. Muuten ne ainejärjestöjen juhlatilatkin on ihan muualla.

Linnanmaalla yliopiston rakennukset alkavat pääosin olla nyt olla elinkaarensa päässä rakennusteknisesti. Ne on pääosin rakennettu 1970-luvulla. Niiden peruskorjaaminen tulee kalliimmaksi kuin uusien tilojen rakentaminen. Jos uutta rakennetaan niiden tilalle ja vanhat tilat puretaan, niin mielestäni kannattaa samoilla tulilla rakentaa se yliopisto paremmalla paikalle keskustan tuntumaan Oulussa.

Tämän näköinen se yliopisto Oulussa on:

4450375-r-595fe.jpg


13-3-11009652.jpg
 
Eihän noita saa edes purkaa. Suojeltuja seiniä.

Nehän Linnanmaan vanhat kiinteistöt sitten jää vuokranantajana toimivalle Senaattikiinteistölle joka voi tehdä niillä mitä huvittaa.

Vuokra yliopistolle, jos ne peruskorjataan, nousee korkeammaksi mitä uusien tilojen rakentamisella kustannukset olisivat. Siinä vanhassa rötiskössä ja uudemmassa humanistien siivessä on pahoja sisäilmaongelmia. Välttämättä niitä rötisköjä ei saada sisäilman osalta kuntoon vaikka niitä peruskorjattaisiin paljon kaliimmalla mitä uusien tilojen rakentaminen maksaa.

Oulussa keskusta on myös taantunut todella pahasti. Liiketiloista keskustasta varmaan puolet on tyhjillään. Lähinnä vain baarit, erilaiset ravintolat ja kahvilat näyttävät kannattavan siellä. Kivijalkakauppoja on hävinnyt todella paljon. Liike- toimistorakennuksia myös puretaan ja tilalle rakennetaan asuntoja. Keskustaa se tuskin paljoa elävöittää kun liiketilat ja kivijalkakaupat korvataan asunnoilla kun keskustasta tulee sillä kehityksellä pelkkä lähiö. Toki sekin asuntorakentaminen liiketilojen tilalle on parempi vaihtoehto kuin tyhjät liiketilat ja toimistotalot. Yliopiston muutto keskustan tuntumaan varmaan merkittävästi piristäisi sitä keskustaa.

Tokihan se muutto samalla ghettouttaisi sitä Linnanmaa-Kaijonharju-Rajakylä-"Meri-Toppila" aluetta ja asuntojen arvo siellä laskisi. Nehän ovat tähän nykyäänkin jo varmaan Oulun ongelmaisimmat lähiöt ja se yliopiston sijainti muutaman kilometrin säteellä niistä on kannetellut niiden asuntojen vuokra- ja myyntimarkkinaa.

Oulun yliopiston suurin ongelma ei ole kuitenkaan se sijainti vaan huonolaatuinen opetus ja se että yliopistosta puuttuu kokonaan useampia tiedekuntia erityisesti humanistisemmista tieteistä. Jos yliopisto olisi tasoltaan Shanghain listan top kympissä, niin sinnehän olisi hirveä tunku ympäri maailmaa vaikka se sijaitsisi jossakin Sodankylän ja Ivalon välillä keskellä ei mitään.
 
Linnanmaan suunnalla on aika vähän opiskelijoille vapaa-ajanvietto mahdollisuuksia. Pieni Linnanmaan liikuntahalli taitaa olla, jossa on pieni kuntosali. Sitten Kaijonharjun ostarilla noin kaksi keskiolutkuppilaa, joista toinen taitaa olla enemmänkin laitapuolen kulkijoiden suosiossa. Näin se ainakin vuosia sitten oli.

Kaikki bilepaikat on sitten keskustassa noin 6 kilometrin päässä. Taitaa ne opiskelijapileetkin olla pääosin keskustassa. Teekkareilla taitaa olla teekkaritalo Kaijonharjussa. Muuten ne ainejärjestöjen juhlatilatkin on ihan muualla.

Linnanmaalla yliopiston rakennukset alkavat pääosin olla nyt olla elinkaarensa päässä rakennusteknisesti. Ne on pääosin rakennettu 1970-luvulla. Niiden peruskorjaaminen tulee kalliimmaksi kuin uusien tilojen rakentaminen. Jos uutta rakennetaan niiden tilalle ja vanhat tilat puretaan, niin mielestäni kannattaa samoilla tulilla rakentaa se yliopisto paremmalla paikalle keskustan tuntumaan Oulussa.

Tämän näköinen se yliopisto Oulussa on:

4450375-r-595fe.jpg


13-3-11009652.jpg

Olen opiskeluaikani asunut Oulussa Linnanmaalla ja esim. noita kuntosalejahan on myös Teknologiakylässä ja Ideaparkilla. Linnanmaalta pääsee bussilla keskustaan todella näppärästi ja vuoroja menee oikeasti aika tiheään. Itselläni kai tuo huokea vuokra-asunto oli suurin syy asua Linnanmaalla ja se, että aamuisin pystyi kävelemään yliopistolle. Kesällähän tuonne keskustaan on näppärä ajella fillarilla. En kyllä kiellä sitä, etteikö siellä keskustassa varmasti ole mukava asua, mutta itselläni ei ollut sinne hinkua.

Keskusta on kyllä aika näivettynyt ja ehkä se virkistyisi, jos sinne toisi lisää ihmisiä vaikka yliopiston muodossa.
 
Monet yliopisto-opiskelijat asuu jo nyt Linnanmaan ja keskustan välissä, eli Alppila-Välivainio-Koskela mitä näitä on. Että ei se ole mustavalkoista että asuuko keskustassa vai Linnanmaalla.

Saksassa muuten kaikki opiskelijat ostaa sellaisen lukukausikortin jolla voi matkustaa ilmaiseksi kaikissa julkisissa kulkuneuvoissa. Olikohan joku 90€/vuosi tms se maksu.
Lisää kummasti kiinnostusta mennä lyhyetkin välit julkisilla kun lippu on jo olemassa. Onkohan Oulussa tai muualla Suomessa mitään vastaavaa?
Ja tuo lippu oli siis osavaltio-kohtainen, eli pääsi jopa 100km päähän ilmaiseksi. Ajatelkaas jos opiskelijat voisi mennä vaikka bussilla Oulusta Raaheen ostamatta mitään ylimääräistä lippua. Lisäisi takuulla julkisten käyttöä
 
Tuo lipaston seutuhan on arkisin täynnä niin työntekijöiden kuin opiskelijoidenkin autoja, ei puhettakaan että parkkipaikat riittäisi linnanmaallakaan niin millähän ilveellä ne kuvittelee että keskustassa ei tulisi samanlainen parkkihelvetti vastaan ja ettei autoja olis taas sikon sokin pitkin katuja parkissa?
 
2013 muutin Ouluun opiskeluiden perässä ja täältä on löytynyt mm. vaimo, työpaikka ja omistusasunto.

Yliopistosta ei nyt ole mitään pahaa sanottavaa, ehkä tiloja voisi uudistaa enemmän, osin jo uudistettiin minunkin aikana ja lisää onkin tainut tapahtua 2018 jälkeen kun viimeksi siellä kävin. Voin vain kuvitella minkälainen kaaos siellä on nykyään AMK:n muutettua entiseen humanistipäätyyn ruokaloiden jonojen ja parkkipaikkojen suhteen. Parkkipaikat taisi olla melko täynnä jo yliopistolaisten keskuudessa ja ruokaakin sai välillä jonottaa kauan. Eipä ole tosin vielä taidettu koronan takia tätä kaaosta nähdä täydessä mittasuhteessa. Yliopiston"muuttaminen" Raksilaan on myös mielenkiintoinen päätös kun sinnehän vain tehtäisiin yksi rakennus, johon tulisi osa hallinnosta, opiskelijoiden palveluista ja opiskelutiloja. En tiedä mitä hyötyä tällä saadaan vai halutaanko vain mainostaa, että Oulussa Yliopisto löytyy myös keskustasta mutta todellisuudessa ei varmaan suurin osa opiskelijoista edes käyttäisi tätä rakennusta.

Linnanmaalla ja Kaijonharjussa asuneena samaa mieltä, että kyllähän niitä opiskeluasuntoja ja rakennuksia voisi vähän ehostaa. En ymmärrä miksi esim. Kaijonharjussa on pitäny kerrostalon ulkoseinään porata kiinni aaltopeltiä, mukava yrittää nukkua jos vettä sattuu satamaan sopivassa kulmassa. Julkinenliikenne kulkee Yliopiston ja keskustan välillä mielestäni hyvin ja nythän Linnanmaalle on rakenteilla, tai jopa rakennettu jo, oma bussikaista Iskon - Linnanmaan välille.

Keskusta nyt osin autioituu mutta kyllähän siellä on myös rakentaminen lisääntynyt. Vanhoja rakennuksia puretaan ja uudempia sekä korkeampia rakennuksia tilalle. Tämä mielestäni tekee Oulun keskustasta "isomman kaupunkin näköisen" ja saapi vanhat rumat rakennukset kyytiä. Ainahan Kalevassa haukutaan tehtiin keskustassa mitä tahansa tai jos rakennuksen korkeus ylittää Tuomiokirkon tornin korkeuden. Jospa se Allas Sea Pool saadaan joskus rakennettua Kiikeliin ja Terwa Tower pystytettyä, Torihotellista puhumattakaan.

Edit. Lisäyksenä, ei Oulussa aina tuule. Taitaa tuulla yhtä paljon kuin muissakin rannikkokaupungeissa tai jopa vähemmän kuin etelärannikon kaupungeissa;)
 
Viimeksi muokattu:
Eihän siirrossa tosiaan mitään järkeä ole, kun ottaa huomioon moottoritien lisäkaistat jne. liikenneinfraparannukset, tilantarpeen ja yliopiston lähistölle kertyneet yritysten toimitilat jne. Hauskuus piileekin kuitenkin siinä, että kaikesta huolimatta siirto voi oikeasti tapahtua kun todellisuudesta ja perustutkimuksesta irtautunut yliopiston hallinto ja riittävän iso osa paikallispoliitikkoja runttaa asian läpi riittävän korkealentoisin tunteeseen perustuvin argumentein, joita ei pysty osoittamaan vääriksi.

Jos vertaa vaikka Tampereen Hervantaa itä-Helsinkiin, niin uskoisin, että Hervannan tilanne olisi sama tai pahempi ilman yliopistoa ja Hermian liiketiloja kun nykyiselläänkään ei ole sitä kaikkein rauhallisinta seutua. Toppila ja Rajakylä on jo nykyisellään Oulun huonomaineisimpia alueita, ja jos yliopisto poistuu vierestä niin se tuskin tosiaan ainakaan aluetta tulee parantamaan niinkuin joku jo edellä mainitsi, ja sinne syntyy samanlainen tilanne kuin esimerkiksi Vuosaareen.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän siirrossa tosiaan mitään järkeä ole, kun ottaa huomioon moottoritien lisäkaistat jne. liikenneinfraparannukset, tilantarpeen ja yliopiston lähistölle kertyneet yritysten toimitilat jne. Hauskuus piileekin kuitenkin siinä, että kaikesta huolimatta siirto voi oikeasti tapahtua kun todellisuudesta ja perustutkimuksesta irtautunut yliopiston hallinto ja riittävän iso osa paikallispoliitikkoja runttaa asian läpi riittävän korkealentoisin tunteeseen perustuvin argumentein, joita ei pysty osoittamaan vääriksi.

Mitähän lisäkaistoja se yliopisto moottoritielle tarvii jos se siirtyy Raksilaan Hiirosenojan nurkille? Siitähän menee moottoritie kuusikaistaisena alle kilometrin päästä ja samoin ramppejakin moottoritielle ja sieltä pois on kahdessa eri kohdassa noin 1,5 kilometrin säteellä siitä. Vieressähän on jäähalli, jossa Kärpät pelaa sm-liigakiekkoa ja liikenne vetää vaikka 6000 ihmistä saapuu ja lähtee pelistä suunnilleen yhtä aikaa.
 
Ja ei Oululaisille tiedoksi, Linnanmaa sijaitsee 4,5km päässä Oulun keskustasta. Eli sama ku esim. Helsingissä se sijaitsis Munkkivuoressa, Lauttasaaressa tai Olympiakylässä.
No näin Oulussa opiskelleena on pakko todeta, että jos Rotuaarin pallo on keskusta ja Linnanmaa on määräpiste niin kaupunkien keskustojen koot ja asukasluvut suhteutettuna HY löytyisi jostain Nurmijärveltä. :D

Rakennuksena Oulun yliopisto on aivan luokaton. Toki sen siirtäminen keskustaan aiheuttaisi isoja sosiologisia ongelmia. Mutta se voisi olla toisen topikin aihe.

Olen varmaan aiemminkin tähän topikkiin kirjoittanut, että Oulun suurin ongelma on työpaikkojen puute. Ainakaan kauppatieteilijöille ei tahdo löytyä OPn kassaa kummempia työpaikkoja ja sen vuoksi moni karkasi etelään jo kolmannen vuoden jälkeen.

Tykkäsin kyllä Oulussa asua ja ehkä palaan sinne vielä joskus. Toivottavasti alueen työmarkkinat elpyvät myös.
 
Mitähän lisäkaistoja se yliopisto moottoritielle tarvii jos se siirtyy Raksilaan Hiirosenojan nurkille? Siitähän menee moottoritie kuusikaistaisena alle kilometrin päästä ja samoin ramppejakin moottoritielle ja sieltä pois on kahdessa eri kohdassa noin 1,5 kilometrin säteellä siitä. Vieressähän on jäähalli, jossa Kärpät pelaa sm-liigakiekkoa ja liikenne vetää vaikka 6000 ihmistä saapuu ja lähtee pelistä suunnilleen yhtä aikaa.
Lähinnä tarkoitin Linnanmaalle rakennettua lisäkaistaa. Toki uponneita kustannuksia on turha laskea.
 
Ylempänä oli paljon keskustelua että Kaijonharju&Toppila&Rajakylä muuttuu kauheaksi ongelmalähiöksi jos yliopisto muuttaa. Pitäähän jokaisessa miljoonakaupungissa olla oma ongelma-alueensa. Lontoossa on Hackney, Riossa favelat, Helsingissä Vuosaari. Pitäähän meilläkin olla oma :kahvi:

Veikkaan että Rovaniemeltäkin löytyy omat alueensa joilla narkit ja juopot on yliedustettuina:smoke:
 
Kaijonharju, Toppila sekä Rajakylä on jo ongelmalähiöitä. Ilmeisesti ajattelevat että lipasto vetäis paremmin opiskelijoita jos se olis sijoitettu keskustaan. Vieläkö jollakin ilveellä sitte majoittavat ne opiskelijat siihen kesksutan kupeeseen eikä sinne toiselle laidalla kaupunkia.
 
...
Edit. Lisäyksenä, ei Oulussa aina tuule. Taitaa tuulla yhtä paljon kuin muissakin rannikkokaupungeissa tai jopa vähemmän kuin etelärannikon kaupungeissa;)
Joo, mutta se ruutuasemakaava.. kun Oulu viimeksi paloi, päättivät piirtää keskustan ruudukon siten ettei asukkaiden sikojen paskan haju ja muut viihtyvyyteen vaikuttavat aromit jäisi pyörimään kylille. Lopputulos on sitten se että aina tuntuu tulevan kun kadut kulkevat siten että tuuli pääsee vapaasti puhaltamaan tuli se sitten kummasta tahansa suunnasta. Siellähän tuulee vain kahdesta suunnasta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Nokia menee Linnanmaalle, kannattaisi sitäkin arvioida kun yliopiston siirtoa mietitään. Nyt olisi mahdollisuus rakentaa aika hieno kampusalue, missä tärkeimmät toimijat ovat samalla paikalla.
 
Onko sillä oikeasti yhtään mitään merkitystä että yliopisto ja sitten jotkut isot toimistot on lähellä toisiaan? Mitä etua siitä saadaan, että ne on lähellä toisiaan?
 
Onko sillä oikeasti yhtään mitään merkitystä että yliopisto ja sitten jotkut isot toimistot on lähellä toisiaan? Mitä etua siitä saadaan, että ne on lähellä toisiaan?
Esim. optoelektroniikan puolella yliopistolla on ainakin Tampereella puhdastilat, lankabonderit ym. laitteet jolla saa laaserdiodit jne. liitettyä komponentin jalkoihin. Tekevät myös pieniä eriä laserdiodeja tutkimuskäyttöön pienille yksityisille firmoille millä ei riitä paukut kasvatuslaitteistojen hankkimiseen. Lisäksi yliopistolla on lounasravintolat jne. Päälle sitten on satunnaisia konfferensseja ja teemapäiviä eri alojen tutkimuksesta, joissa porukka saattaa ainakin käydä vilkaisemassa meininkiä. Rekrymessut on kanssa yksi, missä aika usein näkee myös, että esim. lounaan yhteydessä ständejä kiertelee myös jo aikaa sitten opinnot paketoinutta porukkaa. Sitten ainakin Tampereen signaalinkäsittelyn ja sulautettujen kursseissa oli yllättävän isossa osassa jokin vierailuluento, jonka piti yksityisellä puolella ko. aihepiirin tuotteita omaavan firman edustaja. Luulen, että kynnystä tulla vetämään esitys voi ainakin fiiliksen tasolla pienentää samassa rakennuksessa olevat toimitilat, vaikka toki isompi työ on luennon valmistelussa.
 
Onko sillä oikeasti yhtään mitään merkitystä että yliopisto ja sitten jotkut isot toimistot on lähellä toisiaan? Mitä etua siitä saadaan, että ne on lähellä toisiaan?
Oma näkemykseni: Ei mitään. Aina toitotetaan upeita synergioita, joita saadaan kun firmat ja oppilaitokset ovat lähellä toisiaan. Samaan aikaan todellisuus on se, että insinööreille jo saman rakennuksen eri siipi tai kerros on yhtä kuin maailman toisella puolella. Ei sillä oikeasti ole kenellekään mitään merkitystä, onko etäisyys kilometrin vai viisi. Joka tapauksessa pitää erikseen tehdä reissu tarvittaessa ja puhelin toimii 99% ajasta paremmin.
 
Onko sillä oikeasti yhtään mitään merkitystä että yliopisto ja sitten jotkut isot toimistot on lähellä toisiaan? Mitä etua siitä saadaan, että ne on lähellä toisiaan?
Onhan tässä myös se puoli että valmistumisen kynnyksellä olevat opiskelijat voi käydä puoli päivää töissä ja puoli päivää yliopistolla? Ja toisaalta jo valmistuneet ja työelämässä olevat kaverit voi helpommin suorittaa jatko-opiskeluja. Mutta en tiedä paljonko tuolla on oikeasti merkitystä..

Lähinnä vaan en itse tajua tuota siirtoa (kuten olen jo aiemmin tähän ketjuun laittanut). Ymmärrän kyllä että asiaan liittyy monta kanttia ja täälläkin on ollut puolia joita en ollut ottanut huomioon.
 
Onko missään muuten kerrottu noiden rakennusten kerrosmäärää?

Meinaan mahtuuhan se yliopisto vaikka mihin jos tehdään rakennuksesta heti kerralla vaikka 12 kerroksinen :kahvi:
 
Meinaan mahtuuhan se yliopisto vaikka mihin jos tehdään rakennuksesta heti kerralla vaikka 12 kerroksinen :kahvi:
Toi olis nyt ehkä vihdoin mahdollista kun se mystinen oululainen ujo matalarakentaminen alkaa vihdoin väistyä. Marskinpuisto ja Valkea taitaa olla jo 12-kerroksisia. Ja Kalevan mukaan Rintamäen tontille olis tulossa 16 kerrosta.
 
2021.04.26.08.35.41_Raksilan%20kampus%20havainnekuva.jpg



Tuo tonttihan on aivan liian pieni, että siihen mahtuisi noin kymmenen tuhatta opiskelijaa tiloineen ja vielä ne 2000 parkkipaikkaa yliopiston tarpeisiin minimissään mitä Linnanmaalla on yliopistolla.

Ilmeisesti suunnitelmassa on vain 300 autopaikkaa yliopiston tarpeisiin. Ehkä sen määrän saa riittämään kun pistää maksuttoman pysäköinnin maksulliseksi ja hinnaksi vaikka 20+ euroa tunnilta, jolloin autot viedään parkkiin jonnekkin ihan muualle ja sitten kävellään vaikka se kilometri pari.

Vaikka yliopiston muutto Linnanmaalta keskustaan on minusta kannatettava ajatus, niin en ymmärrä miksi se yliopisto pitäisi tuohon aivan liian pienelle tontille tunkea vielä peltomarkettien kanssa. Siinä olisi muutaman sadan metrin päässä kuitenkin hyvin tilaa kun tuosta kaakon suuntaan yliopiston uudisrakennukset noin 600 metriä.

Aiemmin tuon kuvan linkitinkin, jossa näkyy missä sitä tilaa olisi. Tuo yllä olevan kuvan yliopiston paikka on tuossa alla olevassa kuvassa vasemmassa yläkulmassa. Tilaa olisi sen sijaan kuvan keskisan kohdilla ja siitä vasemman alanurkan suuntaan. Mittakaava näkyy kuvan vasemmasta alanurkasta paljonko 200 metriä on kuvassa.

nimetoen-1-jpg.590419
 
Oulun kaupungin sivulta löytyy nyt keskuskampuksen suunnitteluvaraussselvitys. Sellaiset 50 sivua jokseenkin kaikki ongelmat kiertävää visiodiipadaapaa. Jos tämän luokan muutoksia aletaan tekemään, niin perustelujen olisi syytä olla hyvin painavia. Nyt ne eivät sitä todellakaan ole.
 
Oulun kaupungin sivulta löytyy nyt keskuskampuksen suunnitteluvaraussselvitys. Sellaiset 50 sivua jokseenkin kaikki ongelmat kiertävää visiodiipadaapaa. Jos tämän luokan muutoksia aletaan tekemään, niin perustelujen olisi syytä olla hyvin painavia. Nyt ne eivät sitä todellakaan ole.

Näillä nurkilla olisi aika hyvin tilaa koko Oulun yliopistolla, jotka ympäröin tuosta kuvasta panaisella.

Matkaa on noin 600 metriä enemmän keskustasta sinne kuin Raksilan marketeille, jonne sitä nyt suunnitellaan. Hyvin lähellä keskustaa tuo on silti, kun kuvan vasemmassa ylälaidassa on Raksilan marketit, josta kirjaimellisesti kiven heittomatkan päässä länteen juna-asema ja rautatie ja siitä alkaa sitten sen jälkeen keskustan ruutukaava-alue ja ydinkeskustan keskipisteeseen matkaa noin 800 metriä. Tuosta punaiseksi kuvaan piirretyn alueen länsi matkaa ydinkeskustan keskipisteeseen on 1,5 kilometriä. Sama matka siis kuin Helsingin rautatieasemalta olisi Hietanimeen tai Katajanokalle tai korkeintaan sama matka kuin Helsingin rautieasemalta on Kaivopuistoon matkaa.

Lääkiksen kampuksen ympäröin kuvasta sinisellä.

Ongelma tuossa on lähinnä tuo moottoritie, joka menee pohjois-eteläsuunnassa tuosta keskeltä ja sen yli tai ali pitäisi rakentaa uusi silta tai tunneli jota pitkin vähintään yliopiston rakennusten välinen kevyt liikenne pääsisi ja mielellään autotkin. Em. tunneli tai silta maksaa varmaan kymmeniä miljoonia.

Nimetön-1 (1).jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ongelma tuossa on lähinnä tuo moottoritie, joka menee pohjois-eteläsuunnassa tuosta keskeltä ja sen yli tai ali pitäisi rakentaa uusi silta tai tunneli jota pitkin vähintään yliopiston rakennusten välinen kevyt liikenne pääsisi ja mielellään autotkin. Em. tunneli tai silta maksaa varmaan kymmeniä miljoonia.
Tuon vision pohjois- ja eteläreunalla menee tie motarin ali jo nyt. Tuskin siihen nyt enempää reikiä tarttis. Olisiko tuollainen pitkä ja kapea viipale nyt muuten se tilankäytöllisesti fiksuin vaihtoehto. Sama ongelma vähän tossa kaupungin slidewaressakin.
 
Ylempänä oli paljon keskustelua että Kaijonharju&Toppila&Rajakylä muuttuu kauheaksi ongelmalähiöksi jos yliopisto muuttaa. Pitäähän jokaisessa miljoonakaupungissa olla oma ongelma-alueensa. Lontoossa on Hackney, Riossa favelat, Helsingissä Vuosaari. Pitäähän meilläkin olla oma :kahvi:
Veikkaan että Rovaniemeltäkin löytyy omat alueensa joilla narkit ja juopot on yliedustettuina:smoke:
No niitähän täällä riittää jo ennestään. Tuira, Toppila, Kaukovainio... Tarvitaanko näitä lisää?
 
Tuon vision pohjois- ja eteläreunalla menee tie motarin ali jo nyt. Tuskin siihen nyt enempää reikiä tarttis. Olisiko tuollainen pitkä ja kapea viipale nyt muuten se tilankäytöllisesti fiksuin vaihtoehto. Sama ongelma vähän tossa kaupungin slidewaressakin.

Tilaahan tuossa olisi noissa viipaleissakin saman verren etelä-pohjoissuunnassa kapeimmillaankin kuin mitä tuossa Raksilan markettien tilalle suunnitellussa yliopiston paikassa on. Se yliopiston suunniteltu paikka on siis tuossa kuvassa vasemmassa yläkulmassa nuo kolme isoa rakennusta jotka ovat ne nykyiset kolme "markettia". Sen parkkipaikkahan olisi tulossa uudet marketit siinä suunnitelmassa. Tilaa olisi luokkaa kymmenen kertaa enemmän yliopistolle noilla alueilla jotka ympäröin.

Keskustan ympäristössä ei paljoa isompia paikkoja ole vapaana rakentamattomana.

Keskustan toiselle puolelle merenrantaan Hollihaan puistoon ja sen ympäristöön plus sen edustalla olevaan Sonnisaareen, Virransaareen ja Varsasaareen kun rakentaisi yliopiston kampuksen, niin siinä olisi kymmenen hehtaaria tilaa. Sekin taitaa olla liian pieni kun miettii jo parkkipaikkoja joita tarvitaan parille tuhannelle autolle vähintään. Hevossaaressa olisi vieressä vielä 7 hehtaaria tilaa, mutta sehän on kiinni jo suunnilleen paperitehtaan jätevesialtaissa ja purkapaikalla.
 
Viimeksi muokattu:
SYK webbisivun mukaan Linnanmaan kampus on 160200 neliötä. Oikeasti ihan järjettömän iso rakennuskanta ruveta survomaan mihinkään keskelle kaupunkia olemassa olevien rakennusten sekaan.
 
SYK webbisivun mukaan Linnanmaan kampus on 160200 neliötä. Oikeasti ihan järjettömän iso rakennuskanta ruveta survomaan mihinkään keskelle kaupunkia olemassa olevien rakennusten sekaan.

Tuossa suunnitelmassa on tilaa yliopistolle 30 tuhatta neliömetriä. Lisäksi autopaikkojen määrä tippuu siinä 2000 kappaleesta 300 kappaleeseen.

Eli aivan liian pieni tontti tuo on yliopistolle vaikka nuo kaavaillut marketit heivaisi siitä huitsin vittuun ja niiden 24 tuhannen neliön rakennusalan käyttäisi yliopiston rakentamiseen. Ainoa tapa saada mahtumaan yliopisto tontille on kutistaa Oulun yliopiston opiskelija- ja henkilökuntamäärät noin neljösosaan.

Eikä se tila riitä vaikka tien toiselta puolen sen poliisiaseman ja käräjäoikeuden tontin ja linja-autoaseman muuttaisi yliopiston uudirakentamiseen.

Sen sijaan tuolla Hiirosenojan nurkilla Ouluhallin ja Pesäpallostadionin takana ja siitä eteenpäin tilaa olisi hyvinkin rakentaa useampi sata tuhatta neliötä yliopiston tarpeisiin ja tarpeelliset parkkipaikat.
 
Tuo neliöiden valtava ero johtuu parista seikasta: 1) vain osa yliopiston toiminnoista siirtyy (tämä vastoin aiempaa periaatetta, 90-luvun alussa oli vielä kova rutina siitä, kun mm. hallinto ja humanistit olivat keskustassa), 2) nyt arvioidaan luento-opetuksen vähenevän (valtavia massaluentoja pitäneenä ainakaan minulla ei ole ikävä niitä, mutta sellaiselle 20-30 hengen porukalle pidettyä luentoa etäopetus korvaa aika huonosti), 3) parkkipaikkoja kaavoitetaan hyvin kitsaasti verrattuna nykytilanteeseen (keskustaan on toki helpompi tulla vähän joka puolelta kuin Linnanmaalle, mutta haastavaa tämäkin on).

Ongelmia, joita paperissa kuvataan korkeintaan ohimennen on paljon. Esimerkiksi opiskelijoiden enemmistö tulee joka tapauksessa asumaan varsin kaukana yliopistosta. Kun ottaa huomioon miten huonosti joku ravintola Caio on kannattanut verrattuna 90-lukuun, niin he ovat jo nyt bilettäneet suurimmaksi osaksi kaupungilla. Baareille tästä siirrosta tuskin kovin suurta piristystä tulee, ehkä lounasravintolat ovat toinen juttu - tosin tämä on sitten pois Linnanmaan ruokailusta (jonka tasoa kukaan kyllä isommin ikävöi).

Linnamaan alueen tulevaisuudesta yliopisto muuten kirjoittaa jokseenkin näin vastuullisesti:

10.4. Keskustakampuksen vaikutuksia Linnanmaan kampukseen

Linnanmaan kampuksella säilyy osa Oulun yliopiston toimintoja. Osa niistä siirtyy
Keskustakampukselle. Linnanmaan alueella yliopisto voi vähentää tarvitsemiensa
tilojen määrää. Tiloja ja maa-aluetta, joita yliopisto ei tarvitse voidaan muuttaa muihin
käyttöihin ja tarpeisiin. Yliopiston opiskelijoiden asuntotarve vähenee Linnanmaalla.

Vielä muutama vuosi sitten puhuttiin paljon synergiasta Teknologiakylän yrityksiin, yhden kampuksen tuomista monitieteellisistä mahdollisuuksista jne. Paljonhan tuossakin oli mainospuhetta, mutta johdonmukaisuuden puuttuminen pistää silmään, etenkin kun uudessa liturgiassa on tuon läpyskän perusteella luultavasti vieläkin vähemmän sisältöä.
 
Tuo neliöiden valtava ero johtuu parista seikasta: 1) vain osa yliopiston toiminnoista siirtyy (tämä vastoin aiempaa periaatetta, 90-luvun alussa oli vielä kova rutina siitä, kun mm. hallinto ja humanistit olivat keskustassa), 2) nyt arvioidaan luento-opetuksen vähenevän (valtavia massaluentoja pitäneenä ainakaan minulla ei ole ikävä niitä, mutta sellaiselle 20-30 hengen porukalle pidettyä luentoa etäopetus korvaa aika huonosti), 3) parkkipaikkoja kaavoitetaan hyvin kitsaasti verrattuna nykytilanteeseen (keskustaan on toki helpompi tulla vähän joka puolelta kuin Linnanmaalle, mutta haastavaa tämäkin on).

Esimerkiksi arkkitehtuurin opetus oli 2010-luvulle saaakka ihan Oulun keskustassa torin nurkalla. Ja sitten taas lastentarhanopettajien koulutus siitä 500 metriä etelään vielä tuossa 2000-luvun alussa.

Minä en ainakaan kuullut, että kukaan em. aloja opiskeleva tai siellä töissä käyvä olisi valitellut sitä, että heidän koulunsa on keskustassa. Päinvastoin. Kuulosti että montaa niissä opiskelevaa tai opettajaa suorastaan vitutti se muutto sieltä keskustasta sinne Linnanmaalle.

Mitä tarkoitat tuolla että rutinaa oli siitä, että hallinto ja humanistit olivat keskustassa? Nekö rutisivat itse vai sitten ne muut jotka joutuivat opiskelemaan ja työskentelemään Linnanmaalla kun osa muista sai opiskelle keskustassa

Alunperin se Oulun yliopiston sijaintipaikka taisi määräytyä sen mukaan sieltä syrjäiseltä suolta Linnanmaalta, että se tontti ei saanut maksaa markkaakaan ja se oli ainut tontti joka täytti sen vaatimuksen ilmaisen hinnan osalta Oulussa. Yliopistoa kaavailtiin sitä ennen samasta syystä myös Kiimingin kunnan Jäälin kylälle ja sitten samasta syystä myös Kempeleen kuntaan kun niistä tarjosivat maksutonta tonttia.

Toppilansaari/Hietasaari voisi olla myös yksi vaihtoehto yliopiston uudeksi paikaksi kävelyetäisyyden päästä keskustasta eli noin 1-2 kilometrin säteeltä. Ongelma siinä paikassa on se, että liikenteellisesti se on melkoinen sumppu, koska sinne pääsee autolla vain yhtä kaksikaistaista siltaa pitkin. Rautatieraiteetkin sinne purettiin joskus 10 vuotta sitten ja rautatieasemalla on sieltä matkaa varmaan kävellen luokkaa 3-4 kilometriä ja autolla pidemmästi kun pitää kiertää kauempaa reittiä.

Olen itse asunut kahdessa eri paikassa kilometrin säteellä Oulun yliopiston Linnanmaan rakennuksista niin tiedän kohtuullisen hyvin millaista seutua se on. Alueena se on sellaista, että siellä ei oikein kukaan viihdy vaan suunnilleen kaikki haluavat muuttaa pois hetimmiten kun taloudelliset resurssit sen sallivat. Opiskeluajan niissä saattavat asua, jos rahaa ei ole muuttaa muualle ja sitten muuten muut asukkaat ovat lähinnä sellaisia syrjäytyneitä vuokralla asujia asuvia kaupungin ja vuokra-asuntofirmojen ja säätiöiden asunnoissa. On siinäkin kuitenkin ihan mukaviakin asuntoja esimerkiksi Kaijonrannassa, Kuivasrannassa, Syynimaalla, Iskossa ja Ranta-Koskelassa. Ne ovat sellaisia kalliita omakotitaloja rantatontilla tai vesinäkymin, joista opiskelijat voivat tyypillisesti vain unelmoida. Toki Iskon ja Syynimaan omakotitalotontit ovat ihan kuivan maan tontteja ja niistä ei vettä näy järvessä tai meressä vaikka kiipeäisi kaksikerroksisen omakotitalon piipuun päälle kiikarilla tähystämään, mutta muuten ne ovat ihan viihtyisällä rauhallisella alueella.
 
Esimerkiksi arkkitehtuurin opetus oli 2010-luvulle saaakka ihan Oulun keskustassa torin nurkalla.
Onkohan tuo Arkkitehtuurin tiedekunta muuten ollut joskus Torikadun ja Pakkahuoneenkadun kulmassa? Muistelen että joskus 2014 tai 2016 istuin joko bussipysäkillä tai bussin kyydissä keskustassa, ja katsoin kun sellaisessa akvaariotoimistossa istui hipsterin näköisiä ihmisiä, ja ikkunassa taisi lukea että Oulun Yliopisto Arkkitehtuuri tms. Siis siinä missä oli VR Heaven.

Kuuklailin tuon tiedekunnan sijaintia, ja tuli kuva ihan erilaisesta talosta jossa oli pienet ikkunat. Et mitähän mä olen nähny, oliko siinä sit vaan joku arkkitehtuuritoimisto? Joku akvaariokonttori oli kuitenkin jossa isot ikkunat kadulle, ja sisällä jotain arkkitehtuurihommia. Tietokoneen näyttökin taisi näkyä siihen kadulle, ja jotain 3D malli siinä jamppa pyöritteli.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 477
Viestejä
4 539 106
Jäsenet
74 803
Uusin jäsen
Mäntyvirta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom