Yleistä keskustelua Oulun kaupungista - asuminen, kaavoitus, palvelutarjonta, ilmasto jne

Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 382
Ookko nää Oulusta, pelekääkkö nää polliisia? Lähekkö nää völjyyn?

Joen eteläpuoli vai pohjoispuoli?

Paras känkkylä?

Yleistä keskustelua paskakaupunnista.

Uutisista:
Erittäinen positiivinen juttu. Kaakkuri-Vihiluoto väli on nykyisellään todella tukkoinen kasin ja neljän ruuhkassa.
 
Oon Oulusta. Ihan syntyjäänkin ja tänne sitten muutaman harhareissun jälkeen juminut. Mikäpä täällä ollessa, joen pohjoispuolella asumassa ja eteläpuolella töissä. Odottelen että ravintola Lila aukeaisi tulipalon jälkeen uudestaan, sieltä on känkyt tullut haettua, kun on sopivan lähellä kotia. Ketju seurantaan, jos tulisi joskus jotain järkevääkin asiaa sanottavaksi aiheeseen liittyen.
 
On se Oulu yksi hemmetin ghettolandia.

Keskusta täysin autio, kadut täynnä roskaa, ja ainoa asia mitä kylällä kuule puukkohyökkäysten uhrien huutojen välissä, on ulkomaista mongerrusta.

Se minkä Arina ei omista, rapistuu.
Ne jotka ovat töissä, saavat potkut.
Ne työpaikat jotka Oulussa tänään ovat, löytyvät huomenna etelästä.

Oulu, Suomen vastine Detroitille.
 
Keskusta on kyllä ihan kuollut. En edes muista, milloin olisi tarvinnut siellä käydä yhtään millään asioilla. Rotuaarilla mäkkäri, pari kaljabaaria, joku ikivanha vaatetusliike ja tyhjiä liikehuoneistoja. Liikennettäkään ei ole edes ruuhka-aikoina keskustassa, kun joitain vuosia sitten ei viitsinyt edes yrittää kaupungin läpi ajamista arkena klo 16.00. Yliopiston muutto Raksilaan voisi vähän tuoda vilskettä, mutta siinä on sitten muita vaikutuksia.

Motari vielä pari vuotta remontissa, välillä saa sentään toista siltaa pitkin körryytellä jonossa töihin. En uskonut että oululaiset olisivat selvinneet näin vähin onnettomuuksin motariremontista, kun 90% autoilijoista ajaa siellä aina päin persettä.
 
Motari vielä pari vuotta remontissa, välillä saa sentään toista siltaa pitkin körryytellä jonossa töihin. En uskonut että oululaiset olisivat selvinneet näin vähin onnettomuuksin motariremontista, kun 90% autoilijoista ajaa siellä aina päin persettä.

Oulussa on kyllä moottoritiellä ajaminen todellinen Kokemus isolla koolla. Paikkakunnalla on ihan omia liikennesääntöjä tyyliin moottoritiellä ajavan on väistettävä rampilta tulevaa ja rampilta voidaan tulla kävelyvauhtia moottoritielle tai pysähtyä vaikka moottoritien laitaan rampille kiihdytyskaistan päähän.

Oululaisten onneksi koko kaupungista ei taida löytyä kuin yksi kenties 30-40 kilometrin pätkä moottoritietä. Jos olisi enemmän niin varmaan kuolonuhrien määrä kasvaisi onnettomuuksissa samassa suhteessa.
 
pari kaljabaaria
No onhan siellä monenlaista. Löytyy niin kansan kapakkaa, hienompaa olutpaikkaa, viinibaaria, hipsteriolutpaikkaa, homobaaria, yökerhoa, lukuisia terasseja kesällä, karaokepaikkoja, ja sit ruokapuolelta esim vasta avannut uusia sushipaikkoja ja Stefans Steakhousesta löytyy wagyuta listalta, olikohan 67€ per pihvi
 
Ite aina Oulusas asuneena ihmettelen tuota ajo kulttuuria. Ajan varmaan ite päin Vi.... kun en ole huomannu sen enempää törttöilyä kun eteläsuomessa. Ite ainakin nähny etelässä enemmän törttöilyä kun Oulussa, mutta niinkuin sanoin voin olla ite yks niistä törttöilijöistä.

Keskustasta oon samaa mieletä. Ihan kuollu paikka, mutta eikös kaikki keskustat oo nykyään? Ei ainakaan itellä kiinosta maksaa siitä että saa käydä kaupassa. Zeppeliini/ideapark ilmanen parkkipaikka ja samat kaupat.

Töitä ainakin itelle löytyny, mutta vissiin onni suosinu. Mikäs täällä asustellessa, kun ei tarvi ylimielisiä immeisiä katella ainakaan omassa kaveripiirissä :D
 
Keskusta meni kyllä pilalle kun Valkea rakennettiin.

Oon varmaan harvinaisuus mutta kyllä meitsiä Valkea enemmän miellyttää kuin Stokka, mikä oli vain semmoinen yliarvostettu putiikki. Valkea toimii paremmin varsinkin talvella, parempia liikkeitä, voi ryystää kahvit siinä ja pari ok ruokapaikkaa. Kevyt liikenne toimii Oulussa varmaan parhaiten Suomessa, reittejä on ja asfaltit useimmiten kunnossa.
 
Oulun hyvä puoli on, että sieltä pääsee helposti pois ja lähtö ei kaduta koskaan.
Varmaan riippuu vähän siitä että mihin lähtee. Itse asunut kolmessa kaupungissa, Kouvolassa, Raahessa ja Oulussa. Tässä vertailussa Oulu on kyllä ihan OK asuinpaikka.
 
Keskustan autioituminen ihmetyttää. Ilmeisesti Rotuaarilla pidetään liikehuoneistoille niin kovia hintoja että sinne ei liikkeitä saada? Useampia pieniä liikkeitä tyhjillään. Harmi sinänsä kun ennen se Stokan ympäristö oli hyvinkin aktiivinen..toki nyt on sinne Valkiaan siirtynyt paljon toimintaa,onko Oulu sen verran pieni kaupunki ettei ihmisiä/ostovoimaa riitä vai onko tosiaan syynä vaan liikkeiden kovat vuokrahinnat?
 
Keskustan autioituminen ihmetyttää. Ilmeisesti Rotuaarilla pidetään liikehuoneistoille niin kovia hintoja että sinne ei liikkeitä saada? Useampia pieniä liikkeitä tyhjillään. Harmi sinänsä kun ennen se Stokan ympäristö oli hyvinkin aktiivinen..toki nyt on sinne Valkiaan siirtynyt paljon toimintaa,onko Oulu sen verran pieni kaupunki ettei ihmisiä/ostovoimaa riitä vai onko tosiaan syynä vaan liikkeiden kovat vuokrahinnat?

Oulun ongelma lienee se että vaikka väkimäärä on aika (Suomen mittakaavassa) suuri, se on levittäytynyt niin laajalle että helpompaa asioida niissä lukemattomissa peltomarketeissa ja keskittymissä kun tunkea keskustaan pitkänkin matkan päästä. Toisekseen Keskusta/Arina-mafia omistaa koko kaupungin jolla lienee myös vaikutus asiaan.

Vaikka keskusta on suht kuollut, on siellä jotakin hyvääkin, nimittäin paljon erilaisia ruokaravintoloita ja kuppiloita joka lähtöön.
 
Tuntuu samaa ongelmaa olevan muillakin kaupungeilla, esim Jyväskylässä. Isot hypermarketit ja kauppakeskukset kaupungin laitamilla imee väkeä pois keskustasta. Toki oman lisän autioitumiseen tuo autoilun rajaaminen/hankaloittaminen keskustassa, joskin tätä en näe ongelmaksi Oulussa, kiitos kallioparkin. Oma kulkeminen keskustassa rajoittuu lounaalla käyntiin (ennen koronaa) ja satunnaisiin ruoka+juoma -iltamiin.
 
Pohjoispuoli.

Jos känkyllä pizzaa tarkoitetaan, niin Kotipizza on ainut oikea.

2012 muutin Ouluun. Kyllä olen viihtynyt.
Narista toki voisi joistakin asioista, mutta tuskin ne sillä paranee.

Kalalle, metsälle ja lasten kanssa aktiviteetteja ihan ok. Joten mikäpä täällä ollessa.
 
Muutin pois töiden perässä Stockan häviämisen ja Valkean avaamisen välillä. Olihan se melkoinen kuolinisku keskusta-alueelle... Mitä nyt on turistina sen jälkeen siellä tullut käytyä niin Valkealle parempi nimi olisi Ankea. Teinejä ja mamuja täynnä koko katotettu katuosuus. Tosin jo siellä asuessani välttelin keskustaa muutenkin. Peltojen megamarketeista sai ja saa kaiken tarvittavan halvemmalla kuin jo silloin näivettyneestä keskustasta. Aiemminkin jo tässä mainitut ylisuuret vuokrat pitävät yrittäjät pois keskustasta, varmaan Arina-mafia maksaa pöydän alta vuokraajille että saavat yksinoikeuden keskustaan.

Positiivisina asioina Oulussa pyöräilymahdollisuudet ja muutenkin liikunta ja luonto ovat edelleen mahtavia. Aika pitkälle pääsee Oulusta pyörällä tarvitsematta erehtyä autojen sekaan. Murre on myös mukava suussa ja viihdyttää muualla Suomessa.

Yliopistolla opiskellessa oli pohjoispuolella nättejä tyttöjä ja eteläpuolella meitä hikisiä nörttejä. Sitten sinne muutti vielä AMK:nkin hikiset nörtit. Nyt sekin koko laitos meinataan siirtää Raksilaan, juuri kun saivat Linnanmaan kampukselle vievää tietäkin levennettyä. Käsittämätöntä päätöksentekoa. Oululla on liian suuria luuloja itsestään ja keulii pohjoisen skandinavian pääkaupunkina, ja puuhasteluprojektit ovat sen mukaisia. Sen takia sitten terveydenhuolto, lastentarhat, koulut yms., sekä vielä muut yleiset rakennukset kärsivät kun täytyy saada kairattua keskustan alle valtavaa reikää, ja "pilvenpiirtäjää" torinrantaan ja rautatieaseman viereen, ja arvottua yliopistoa ja AMK:ta milloin minnekin. Mutta todellisuudessa Oulu on pieni kärpäsenpaska jolle muu Suomi nauraa. Tämä siis siellä n. 30 v asuneen syntyperäisen oululaisen suusta.
 
Tuntuu samaa ongelmaa olevan muillakin kaupungeilla, esim Jyväskylässä. Isot hypermarketit ja kauppakeskukset kaupungin laitamilla imee väkeä pois keskustasta. Toki oman lisän autioitumiseen tuo autoilun rajaaminen/hankaloittaminen keskustassa, joskin tätä en näe ongelmaksi Oulussa, kiitos kallioparkin. Oma kulkeminen keskustassa rajoittuu lounaalla käyntiin (ennen koronaa) ja satunnaisiin ruoka+juoma -iltamiin.

Jos verrataan Oulun ja Jyväskylän keskustoja niin ihan Oulun maaston tasaisuus tekee kyllä Oulusta jotenkin toimivamman noin yleisesti. Liikuntamielessä mäkinen maasto on kiva mutta muuten on kiva kun kaupunkialue on suht tasaista, etenkin talvella.
 
Jos verrataan Oulun ja Jyväskylän keskustoja niin ihan Oulun maaston tasaisuus tekee kyllä Oulusta jotenkin toimivamman noin yleisesti. Liikuntamielessä mäkinen maasto on kiva mutta muuten on kiva kun kaupunkialue on suht tasaista, etenkin talvella.
Itse pidän Jyväskylän keskustaa maisemallisesti kauniimpana kuin Oulun keskustaa. Ylipäätään rakastan vuoria ja korkeuseroja, ja Oulun seudun pannukakkuisuus on suurimpia miinuksia itselle. Olisi kiva kun olisi sellaisia kilometrin korkeita vuoria kuin vaikka Teneriffalla
 
Muutin pois töiden perässä Stockan häviämisen ja Valkean avaamisen välillä. Olihan se melkoinen kuolinisku keskusta-alueelle... Mitä nyt on turistina sen jälkeen siellä tullut käytyä niin Valkealle parempi nimi olisi Ankea. Teinejä ja mamuja täynnä koko katotettu katuosuus. Tosin jo siellä asuessani välttelin keskustaa muutenkin. Peltojen megamarketeista sai ja saa kaiken tarvittavan halvemmalla kuin jo silloin näivettyneestä keskustasta. Aiemminkin jo tässä mainitut ylisuuret vuokrat pitävät yrittäjät pois keskustasta, varmaan Arina-mafia maksaa pöydän alta vuokraajille että saavat yksinoikeuden keskustaan.

Positiivisina asioina Oulussa pyöräilymahdollisuudet ja muutenkin liikunta ja luonto ovat edelleen mahtavia. Aika pitkälle pääsee Oulusta pyörällä tarvitsematta erehtyä autojen sekaan. Murre on myös mukava suussa ja viihdyttää muualla Suomessa.

Yliopistolla opiskellessa oli pohjoispuolella nättejä tyttöjä ja eteläpuolella meitä hikisiä nörttejä. Sitten sinne muutti vielä AMK:nkin hikiset nörtit. Nyt sekin koko laitos meinataan siirtää Raksilaan, juuri kun saivat Linnanmaan kampukselle vievää tietäkin levennettyä. Käsittämätöntä päätöksentekoa. Oululla on liian suuria luuloja itsestään ja keulii pohjoisen skandinavian pääkaupunkina, ja puuhasteluprojektit ovat sen mukaisia. Sen takia sitten terveydenhuolto, lastentarhat, koulut yms., sekä vielä muut yleiset rakennukset kärsivät kun täytyy saada kairattua keskustan alle valtavaa reikää, ja "pilvenpiirtäjää" torinrantaan ja rautatieaseman viereen, ja arvottua yliopistoa ja AMK:ta milloin minnekin. Mutta todellisuudessa Oulu on pieni kärpäsenpaska jolle muu Suomi nauraa. Tämä siis siellä n. 30 v asuneen syntyperäisen oululaisen suusta.

Kärpäsen paskasta en tiedä mutta onhan Oulu ja Oulun seutu valtakunnallisesti aika merkittävä ihmiskeskittymä ja paikkakunta taloudellisestikin. Pohjoisen Helsinki. Samaa mieltä kyllä päätöksen tekijöistä, ihan liian kauan Keskustan lestamafia on saanut riehua vapaasti päätöksissä. Toisekseen, kellään ei ole munaa viedä noita päätöksiä läpi, isoimpana varmasti matkakeskus jota on suunniteltu jo 30v. Oyssin uudistukset ovat sentään aloitettu ja muutenkin kaupunkiin on rakennettu todella paljon viime vuosina.

Huomannut muuten että katukuvassa näkyy entisaikoja enemmän narkkareita ja muita sivukaduntallaajia.
 
Itse pidän Jyväskylän keskustaa maisemallisesti kauniimpana kuin Oulun keskustaa. Ylipäätään rakastan vuoria ja korkeuseroja, ja Oulun seudun pannukakkuisuus on suurimpia miinuksia itselle. Olisi kiva kun olisi sellaisia kilometrin korkeita vuoria kuin vaikka Teneriffalla

Onhan ne vuoret nättejä ja on niille kiva kiipeillä mutta jos on esim. heikompikuntoinen vanhus ja asuu suht ison kaupungin keskustassa ja pitäisi kauppareissulla kavuta rollaattorin kanssa ylös semmoista jyrkkää jäistä ylämäkeä niin esteettiset seikat ei ehkä sillain lämmitä. Ei myöskään autoliikenteen kannalta paras maasto sellainen, toki hyvällä katujen hoidolla voi olla ok.
 
Onhan ne vuoret nättejä ja on niille kiva kiipeillä mutta jos on esim. heikompikuntoinen vanhus ja asuu suht ison kaupungin keskustassa ja pitäisi kauppareissulla kavuta rollaattorin kanssa ylös semmoista jyrkkää jäistä ylämäkeä niin esteettiset seikat ei ehkä sillain lämmitä. Ei myöskään autoliikenteen kannalta paras maasto sellainen, toki hyvällä katujen hoidolla voi olla ok.
Norjan Tromssa ja Narvik esim on kylmiä paikkoja joissa isot korkeuserot. Ja tietääkseni vanhuksia kummastakin löytyy.
 
Oulun ongelma on loputon työttömyys, jonka takia muutin pois jo vuonna 2005 eikä oikeastaan ole ollut ikävä takaisin. Vajaat puoli vuotta asuin Oulussa vuonna 2011, muuten ulkomailla tai nykyisin Tampereella, joka kyllä voittaa Oulun aika lailla kaikessa. Iso ongelma on se, että Oulu on koko Pohjois-Suomen keskus, johon luonnollisesti muuttaa nuoret kaikista pikkupaikoista, joka taas tekee työn löytämisestä kovin vaikeaa. Nykyään Oulu on jo laajentunut niin paljon, että tulee alueita vastaan missä en ole edes käynyt, mutta on ainakin murre pysynyt, joka välillä herättää huomiota. Mitään halua muuttaa takaisin ei kyllä ole, vaikka Oulussa on vanhemmat ja sisarukset, niin jotenkin se tuntuu niin nähdyltä paikalta. En kyllä haluaisi asua PK-seudullakaan, siellä on liikaa kaikkea, joten jäljelle jää oikeastaan vain Tampere tai Jyväskylä, mitkä voisi olla mahdollisia asuinpaikkoja. Sanoisin, että Tampere on aika hyvä kompromissi.
 
Iso ongelma on se, että Oulu on koko Pohjois-Suomen keskus, johon luonnollisesti muuttaa nuoret kaikista pikkupaikoista, joka taas tekee työn löytämisestä kovin vaikeaa.
Eroaako Oulu tässä jotenkin Tampereesta, Turusta, Jyväskylästä, Kuopiosta jne jne?

Varmaan kaupan kassana vaikea erottua joukosta joo, mut taas sit jotain it-hommia jos tekee niin voi olla et jotain specifejä töitä on koko suomessa ylipäätään tarjolla vain pk-seudulla, Tampereella, ja Oulussa.
 
Norjan Tromssa ja Narvik esim on kylmiä paikkoja joissa isot korkeuserot. Ja tietääkseni vanhuksia kummastakin löytyy.

On varmaankin, toisaalta kys. kaupungit ovat enemmän ns. laaksossa vuonon rannalla eikä niinkään siellä itse vuoren seinämällä. Ja onhan Norjassa öljymiljardit joilla hoitaa näitä infra- ja vanhusasioita ja lunta, jäätä ja sohjoakin on vähemmän kuin Suomessa.
 
Huomannut muuten että katukuvassa näkyy entisaikoja enemmän narkkareita ja muita sivukaduntallaajia.

2015 muutin Etelä-Suomesta Ouluun, enkä oo vieläkään saanut Oululaisilta järkevää vastausta tähän "narkkaripelkoon". Etelässä kun käyn vanhemmilla, niin näen siinä lähijunamatkan aikana enemmän narkkeja/mitä näitä nyt, kuin Oulussa puolen vuoden aikana Niin ja siis Rajakylässä ja Meri-Toppilassa asunut, eli ei varmaan alueestakaan johdu.

Niinku täs monet jo maininnut, niin toi motarikäyttäytyminen kyl ihan outoa. Porukat ajelee jotain max 80km/h tosta rampilta ja vaan liittyy motarille, koska "kyllähän ne muut väistää". Oulussa tutut katto mua aluks vähän kieroon ku kiihdyttelin rampil aina sinne 100km/h, koska tottunut että muuten sinne motarille voi olla vaikeuksia päästä
 
On se Oulu yksi hemmetin ghettolandia.

Keskusta täysin autio, kadut täynnä roskaa, ja ainoa asia mitä kylällä kuule puukkohyökkäysten uhrien huutojen välissä, on ulkomaista mongerrusta.

Vuonna -90 kun aloitin harmaissa, kävimme lähes ensi töikseen katselemassa miltä näyttää "urbaanin kaupunkisodankäynnin" jäljet. Olivat oululaiset nuoret juhlineet viimeistä kesälomaviikonloppua, ja "juhlat" olivat hieman riistäytyneet hallinnasta.

 
Tulipa kesällä Jyväskyläläisenä käytyä pitkästä aikaa Oulussa. Olin armeijassa keskustassa v 83-84, joten paljoa kirjastoa enenpää en muista. Ihan näytti kaupungilta ja kivoja luontopisteitä oli aivan keskustassa. Harmi, että ainoana koko päivänä satoi koko ajan.
Keskustan hiljaisuus toi tosiaan mieleen myös Jyväskylän. Täälä nuo järvet/mäet rajoittavat varsinaisen keskustan leviämistä. Tampereella tulee käytyä vähän liikaakin, kun sinne pääsee täältä niin sopivassa ajassa.
 
Niinku täs monet jo maininnut, niin toi motarikäyttäytyminen kyl ihan outoa. Porukat ajelee jotain max 80km/h tosta rampilta ja vaan liittyy motarille, koska "kyllähän ne muut väistää". Oulussa tutut katto mua aluks vähän kieroon ku kiihdyttelin rampil aina sinne 100km/h, koska tottunut että muuten sinne motarille voi olla vaikeuksia päästä
Loppuviikosta taas pariksi päiväksi työreissuile Ouluun ja tulee kyllä joka kerran myös ihmeteltyä tuota motarihommaa.
 
Veikkaisin. että Oulussa hiljaiset nopeudet johtuvat siitä, että moottoritie sijaitsee melkein keskellä kaupunkia. Tietä käytetään paljon lyhyisiin siirtymiin sen sijaan, että ajettaisiin oikeaa matkanopeutta. Tämä ei tietenkään oikeuta ajamaan näin, mutta jos ajetaan vain yksi tai kaksi ramppiväliä niin nopeutta ei välttämättä jakseta nostaa sinne satasen pintaan.
 
Veikkaisin. että Oulussa hiljaiset nopeudet johtuvat siitä, että moottoritie sijaitsee melkein keskellä kaupunkia. Tietä käytetään paljon lyhyisiin siirtymiin sen sijaan, että ajettaisiin oikeaa matkanopeutta. Tämä ei tietenkään oikeuta ajamaan näin, mutta jos ajetaan vain yksi tai kaksi ramppiväliä niin nopeutta ei välttämättä jakseta nostaa sinne satasen pintaan.

Osa rampeista on myös todella lyhyitä joka vaikuttanee asiaan. Toi on kyllä Oulun erikoisuus että motaria käytetään hyvin lyhyidenkin matkojen välillä. Paljon ajoa esiintyy vaan muutaman liittymän välillä. Jännä nähdä kunhan motariremontti valmistuu ja lisäkaistat ovat käytössä, miten tilanne muuttuu.
 
Lyhyet rampit ja ramppeja on tiheällä välillä. Joka toisen rampin jos sulkisi niin tilanne voisi helpottaa, mutta taitaa olla nykyinfralla mahdotonta. Mielenkiinnolla odotan itsekin miten lisäkaista tulee tilannetta muuttamaan kun pääsee joen yli oikasemaan laitimmaista kaistaa pitkin häiritsemättä pitempää matkaa ajavia.
 
Toi on kyllä Oulun erikoisuus että motaria käytetään hyvin lyhyidenkin matkojen välillä.
Mun työmatka on kaksi ramppien väliä, enkä näe että miksi mun pitäis tuntea huonoa omaatuntoa että käytän motaria tähän. Jos lähtisin ajamaan saman matkan käyttämättä motaria olisi matka-aika ruuhkassa noin tuplat.
 
Mun työmatka on kaksi ramppien väliä, enkä näe että miksi mun pitäis tuntea huonoa omaatuntoa että käytän motaria tähän. Jos lähtisin ajamaan saman matkan käyttämättä motaria olisi matka-aika ruuhkassa noin tuplat.

Sitähän en tuossa sanonutkaan että pitäisi syyllisyyttä potea. Mainitsin vaan että Oulun erikoisuus on tuo lyhyiden etäisyyksien siirtyminen motaria pitkin.
 
Osa rampeista on myös todella lyhyitä joka vaikuttanee asiaan. Toi on kyllä Oulun erikoisuus että motaria käytetään hyvin lyhyidenkin matkojen välillä. Paljon ajoa esiintyy vaan muutaman liittymän välillä. Jännä nähdä kunhan motariremontti valmistuu ja lisäkaistat ovat käytössä, miten tilanne muuttuu.
Ei siellä nyt remontin jälkeen ole yhtään todella lyhyttä ramppia. No ok toki keskeneräisen sillan kohdalla, mutta ei muualla.
 
Eikö siellä kuitenkin mene rinnakkaistie Kempeleeseen asti? Luulisi lyhyet siirtymät onnistuvan sujuvasti sitäkin kautta.

Ja mitenkähän kauan se motariremppa vielä kestänee? Muistaakseni 2016 alkaen pitänyt työreissulla Oulussa ravata ja siellä oli jo silloin työt käynnissä.
 
Vuonna -90 kun aloitin harmaissa, kävimme lähes ensi töikseen katselemassa miltä näyttää "urbaanin kaupunkisodankäynnin" jäljet. Olivat oululaiset nuoret juhlineet viimeistä kesälomaviikonloppua, ja "juhlat" olivat hieman riistäytyneet hallinnasta.

Oltiin kavereiden kanssa niin katkeria että oltiin vielä pari vuotta liian nuoria ettei päästy messiin :rofl:
 
heh, noissa kuvissahan oli tuttujakin ... oma autokin oli tuossa anttilan edessä ei vaan sattunut noihin kuviin
 
Eikö siellä kuitenkin mene rinnakkaistie Kempeleeseen asti? Luulisi lyhyet siirtymät onnistuvan sujuvasti sitäkin kautta.

Ja mitenkähän kauan se motariremppa vielä kestänee? Muistaakseni 2016 alkaen pitänyt työreissulla Oulussa ravata ja siellä oli jo silloin työt käynnissä.

Keskustan läpi joo mutta se on huomattavasti hitaampi, eteenkin ruuhka-aikoina.
 
Keskustan läpi joo mutta se on huomattavasti hitaampi, eteenkin ruuhka-aikoina.
Ja ruuhkattomanakin aikana on aika iso ero et ajaako 65 vai 105 nopeutta. 65 tiellä vielä liikennevaloja siellä täällä 'esteenä'.

Ja sitä paitsi, eikö pk-seudullakin paikoitellen käytetä motareita paikallisliikkumiseen? Jos mun pitäis ajaa Leppävaarasta Keilaniemeen esim niin tietty ajaisin Kehä ykköstä.
 
Lyhyet rampit ja ramppeja on tiheällä välillä. Joka toisen rampin jos sulkisi niin tilanne voisi helpottaa, mutta taitaa olla nykyinfralla mahdotonta. Mielenkiinnolla odotan itsekin miten lisäkaista tulee tilannetta muuttamaan kun pääsee joen yli oikasemaan laitimmaista kaistaa pitkin häiritsemättä pitempää matkaa ajavia.

Oulussa osa moottoritielle johtavista rampeista on aivan liian lyhyitä. Esimerkiksi vaikka se ramppi, jolta Kuusamontien suunnalta käännytään etelää kohti moottoritielle. Se kaartaa ehkä 50 metrin säteisenä moottoritielle ja sen kaarteen jälkeen on ehkä 200 metriä suoraa kiihdytyskaistaa ennen Oulujoen siltoja. Siinä saa oikeasti painaa nelivetoisella autolla todella liukkaalla jääkelillä, jossa on ESP ja muut herkut, silloin niin paljon kuin ikinä uskaltaa että auton saa kiihtymään siihen 100 km/h vauhtiin ennen kiihdytyskaistan loppumista ja ESP:n merkkivalo vilkkuu iloisesti koetaulussa koko sen kiihdytyksen ajan. Väittäisin että täysin mahdoton rasti silloin jollekkin raskaassa lastissa olevalle rekka-autolla saada vauhtia kelattua millään siihen 80+ km/h nopeuteen johon rekka kiihtyy ennen nopeusrajoitinta ja mikä on suurin sallittu nopeus rekoilla. Silloin ne menevätkin sille moottoritielle kiihdytyskaistalta sellaista 20-25 km/h nopeutta. Sitten on vielä ne mummot ja papat jotka eivät uskalla henkilöautolla ajaa lujempaa siinä ja sitten osa niistä nuoremmista naisoletutuista.

Em. ramppia ollaan parhaillaan korjaamassa ja uudistamassa kokonaan ja siihen kohdille taitaa tulla vielä kolme kaistaa molempiin suuntiin. Tällä hetkellä siinä taitaa olla 50 km/h rajoitus tietöiden vuoksi moottoritiellä, jonka ansiosta ne huonommatkin autoilijat saavat kiihdytettyä sen autonsa lähes siihen moottoritien salliittuun nopeuteen ainakin näin kesäaikana.

Vaikka itse osaisi ajaa autolla ja saisi sen kiihdytettyä moottoritien nopeuteen rampilla jo, niin ongelmana on ne muut autoilijat kun saattaa olla että siitä rampilta kuusi edellä menevää autoilijaa kääntyy sille samalla rampille kun liikennevaloista lähtevät yhtä aikaa. Silloin siinä ei auta oikein muuta kuin hidastaa vauhtia niin jo ennen ramppia, että saa edellä meneviin sen 200 metriä väliä ja saa itse kiihdytettyä auton moottoritien nopeuteen vaikka edellä olevat aamiaismuropaketista tms. ajokorttinsa saaneet ehtivät mennä pois alta hidastelemasta.

Siltikin ajoittain ne ajotaidottomat kuskit pääsevät yllättämään, kun kun joskus edellä oleva saattaakin madella kiihdytyskaistalla kävelyvauhtia ja jopa pysähtyä siihen rampin päähän kun moottoritiellä kulkee autoja 100-200 metrin välein eivätkä uskalla siihen "tiukkaan" väliin rampilta ja kiihdytyskaistalta liittyä. Iältään näyttävät olevan usein siinä 70 vuoden ja haudan välillä. Siinä on sitten takaa tulevan sekunti aikaa päättää pysähdynkö itsekkin kiihdytyskaistalle ja laitan hätävilkut päälle vai uskallanko pujotella itse siitä ohi moottoritielle vai kääntyykö se tollo siitä eteen kävelyvauhdista sitten.

Iso osa oululaisista autoilijoista ei ymmärrä lainkaan mitä se kärkikolmio siinä rampille tuleville tarkoittaa ja kuuluuko moottoritiellä ajavan väistää rampista tulevaa vai päinvastoin. Sen seurauksena siinä rampeilla nähdään sitten melkoisia harakiri-kiilaamisia kun rampista tuleva on siinä uskossa että siellä moottoritiellä menevien pitää väistää. Ja osa taas moottoritien oikean puoleisella kaistalla ajavista saattaa väistää niitä rampilta tulevia 80 km/h vauhdista suoraan vasemmalla kaistalla 120 km/h ajavan eteen. Rajoituksena siinä on 100 km/h, mutta aika monet ajavat siinä tuollaista 120 km/h vauhtia ja osalla kaasujalka on vielä huomattavasti paljon raskaampi.

Onhan tuo turisteille varmaan melkoinen elämys kun pääsee Oulusssa kokemaan tuollaisen venäläisen autoilukulttuuriin ja "liikennesäännöt" ihan kotimaan matkalla.
 
Viimeksi muokattu:
Oulussa ehdottomasti parasta on jokisuisto ja sen saaret. Hupisaaret ja Ainolan puisto, todella upea puisto aivan ydinkeskustan kyljessä. Tommosta keidasta ei muista Suomen kaupungeista löydy. Sitten tietysti jokisuisto ja joen varsi Pikisaari, Kuusisaari, Hietasaari ja Tuiran jokirannat. Hienoja paikkoja.
 
Oulussa osa moottoritielle johtavista rampeista on aivan liian lyhyitä. Esimerkiksi vaikka se ramppi, jolta Kuusamontien suunnalta käännytään etelää kohti moottoritielle.
Siis se Kuusamon suunnasta tullessa käytettävä ramppi - kaupungista tullessahan on oma ramppi, joka on paljon suorempi. Toi on kyllä ehkä hieman liian tiukalle mitoitettu, mutta kyllä siitä raskas liikenne onnistuu enemmän vauhtia saamaan liittymistä varten kuin 25km/h. Toki sitten kun oikein on yritystä, niin tossahan oli taannoin joku tankkeri katollaan...
 
Käytiin eilen koirien kanssa kävelyllä patelan rannassa, siellä uudella alueella. Varmaan tulee ihan siisti alue mutta ei varmaan tartte naamaansa ulkona näyttää kuhan pikkasen tästä kylmenee. Eilenkin jäätävä tuuli mereltä, ei ollu kiva. Siihen vielä 30 pakkasta ja mereltä tuulee vaakana semmosta jäähilettä naamaan niin avot on mukavaa :)
 
Toihan se on rannalla asumisen kääntöpuoli. Ei oo paljon Virpiniemessäkään tyyniä päiviä kun on merta puolella ja toisella...
 
Yksi Oulun ikävä puoli on kyllä tuo tuuli, varsinkin talvisin. Ja ötököitäkin riittää ihan liikaa, jos ei tuule. Känkkykulttuuri taas toimi hienosti, Tampereella ei ole lähellekään samantasoisia lättyjä mitä Oulussa, tai ehkä tässäkin aika on kullannut muistot, mutta La Festan Mexicana maistuisi kyllä edelleen, on niitä vuosien varrella muutama tullut syötyäkin. Mutta töitä en onnistunut Oulusta ikinä löytämään, ainakaan it-alan sellaisia, joten pitää tyytyä muistelemaan kaupunkia.
 
Omasta mielestä Oulussa on liian vähän rantarakentamista. Jos pk-seudulla haluaa asua meren lähellä niin esim Rastila-Aurinkolahti akselilta idästä ja Soukka-Kivenlahti akselilta lännestä löytyy halvempaa asemista meren läheltä. Oulusta jos etsii vastaavaa niin Oulunlahdessa voi katsella et tuolla se meri on 700 metrin päässä pusikossa, ja Taskilassa on Rajahaudan uimaranta. Niin ja tietty Tuira-Värttö-Kastelli. Mut jos haluaa asua uudehkossa kerrostalossa rannan lähellä edullisesti, niin aika hiljaista on.

Itse jos pääsisin vapaasti päättämään et mitä kaupungin rahoilla tehtäisiin niin rakennuttaisin yhtämittaisen pyörätien Herukan kohdilta Toppilaan asti rantaviivaa pitkin. Ja siihen aina 2km tms välein yleinen uimaranta.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 467
Viestejä
4 538 825
Jäsenet
74 801
Uusin jäsen
yliz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom